Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
22-06-2020
Dag 15 â Maandag 22-06-2020 â Kampenhout - Wilsele
Voor het vertrek de boot verlegd naar vooraan waar de
watertap zit. Na het vullen van de
watertank de centrale opgeroepen voor het vertrek. De sluis werd dadelijk klaar gemaakt en vijf
minuten later lagen we in de sluis. We willen varen tot de steiger in Wijgmaal
dus moeten we nog door sluis Tildonk en nog enkele bruggen door. Toen we aan
Wijgmaal arriveerden bleek er een boot aan de steiger te liggen dus moesten we
verder tot aan de Wilselebrug waar nog zon steiger ligt. Toen we daar arriveerden kwam juist een
vrachtschip door de brug. Te 13:00 uur lagen we vast.
De vaartkom met de jachthaven.Het Arenbergkasteel.
Na het eten vertrokken we voor onze dagelijkse
fietstocht. We reden van hier over de
fietsostrade F3 naar nr 38 in Winksele. Van daaruit ging het een paar km steil
bergop tot aan de N2 die we daar overstaken en verder bergop tot over de E314
ter hoogte van Gasthuisberg. Via Terbank
richting Heverlee door het mooie Arenbergpark met het grote
Arenbergkasteel.
De ingangspoort en enkele gebouwen van de Abdij van het
Park.
Verderop tussen 75 en 73 reden we door de Park Abdij die
volledig gerestaureerd wordt (en gedeeltelijk al klaar is) Van daaruit ging het via 11.33 en 12 tot aan
de vaartkom waar het tijd was voor een terrasje. Van hieruit ging het terug
naar nr 93 aan brug Wilsele. We hadden na afloop 21 km gebold wat we met de
hoogteverschillen onderweg genoeg vonden.
Rond 11:00 uur vertrokken wij per fiets naar Kim om samen
met hun een fietstocht te gaan maken. We maakte
een rondrit van 31 km, Kara met de fiets en Hendrik achterop bij Dirk.
Onderweg stopten we om te picnikken aan
een kapelletje met een bank en daarna onderweg nog aan het Labo Cafe aan de ambachtelijke brouwerij in
Kampenhout. In het Labo Cafe worden de
ter plaatse gebrouwen bieren op hun waarden getest en geproefd. Door de
coronatoestand waren er enkele niet voorradig maar er waren nog andere dingen
te consumeren. Het terras op de binnenkoer zat naar coronanormen goed vol maar
we vonden nog een tafeltje op het
grasveldje. Daarna ging het verder terug naar de boot terwijl Kim, Dirk, Kara
en Hendrik verder naar huis reden en wij hun een half uur later volgden. Later in
de namiddag deden we bbq en toen we rond 20:00 uur terug naar de boot fietsten
moesten we twee maal schuilen voor een regenbui.
Dag 13 â Zaterdag 20-06-2020 â Boortmeerbeek - Kampenhout
We hebben rond 10:30 uur terug onze twee zoetwatermatrozen
Kara (9) en Hendrik (5) aan boord genomen. Hendrik was uitgedost als piraat
Zwijgend Anker (met piratenmuts, ooglapje, mes en zijn piratenvlag) Hij had
vrijdag toevallig in de klas geleerd over de piraten en had tegen zijn juf al
verteld dat hij vandaag mee ging varen met een echte boot. Na de verplichte foto-shoot zijn we dan met
hun vertrokken naar Kampenhout. We moesten eerst door sluis Boortmeerbeek en
aanvankelijk vertrouwde hij het zaakje niet maar uiteindelijk kwam alles goed
en werd er een batterij vragen afgevuurd. Opa, hoe gaan we nu omhoog? Waarom is . Kan het dat enz. We moesten niet ver varen en een half uurtje
later waren we aan YH Kampenhout waar zij later opgehaald werden. Namiddag
hebben we de nodige inkopen gaan doen gezien het morgen zondag is en we
besloten vandaag niet meer te gaan fietsen en vandaag eens de luiaard uit te
hangen. Later een spelletje gespeeld, even gaan buurten met enkele schippers
die op of aan hun boot aan het werk waren en contact gehad met de voorzitter om
de formaliteiten te regelen.
Deze voormiddag vertrokken voor onze fietstocht via 77.44.19.49.48.56.7.6.20.77
van 29 km via Elewijt, Perk, Melsbroek, Berg, Kampenhout. Op de terugweg
gewinkeld en daarna terug naar de boot.
Kerkje van Perk, St Anna-kapel anno 1752. Gemeentehuis Kampenhout.
Na schooltijd zijn we Kara en Hendrik gaan afhalen aan de
school en mee genomen naar de boot want zij kwamen graag eens op de boot
logeren.
Dag 11 â Donderdag 18-06-2020 â Mechelen - Boortmeerbeek
Vandaag varen we tot Boortmeerbeek en moeten daarom geen sluizen, maar twee
hefbruggen passeren en maar 8 km varen. We mogen niet te snel zijn want dan
krijgen we onze 4 maanden varen in Belgie niet vol!. Een dik uur na vertrek arriveerden we aan het
steigertje voor de sluis aan de Aarschotsebaan.
In tegenstelling met de vorige passage was het steigertje proper, zonder
ganzenshit. Mogelijk is dit het gevolg
van de plensbuien van de voorbije dagen waarvan de laatste gisterenavond
voorbij trok.
Boom in Keerbergen. Kerkje van Grasheide. Avondkleuren in
Boortmeerbeek.
Een heel verschil met de vorige keer toen ik een half uur
heb moeten schrobben na het aanleggen om toch maar iets of wat proper van een
aan boord te kunnen. Na het aanleggen en het eten hebben we weer een fietstocht
van 32 km gemaakt via 41.65.73.66.74.15.03.04.67.66.73 en terug naar de boot en kwamen langs
Bonheiden, Peulis, Keerbergen, Grasheide (hielden we een pittstop bij Cafe t
Pleintje bij Rudje.) en Rijmenam. Het is hier een mooie groene streek met veel
landbouwwegeltjes en in Keerbergen veel fietsstraten. Na schooltijd bezoek gekregen van Kim, Dirk, Kara en
Hendrik.
Voormiddag een stadswandeling gemaakt met bezoek aan St
Rombouts kathedraal. Jammer genoeg was de toren niet open. Namiddag weer een
fietstocht van 32 km gemaakt die ons via de nummers 93.92.90.79.78.87.29
55.56.25.53.10.59.93 van Mechelen via het Vrijboekpark naar Heffen, Willebroek,
Leest, Kapellen-op-den-bos en Hombeek terug voerde. We hadden geluk met het weer. We hebben onderweg maar een paar druppels
gehad en eenmaal vijf minuten geschuild in een bushokje voor een bui.
Wandelpad
boven de Dijle, Marktplein, Brusselse Poort, beeldje van een kievit aan een
plas onderweg.
We zagen wel onheilspellende wolken rondom ons maar de
wind zat telkens in de juiste richting om de buien voor ons weg te blazen. Alleen de laatste halve km van de ligplaats
af barstte en een hoosbui los. Gelukkig
konden we net onder een overhangend terras van een appartement in op de Hombeekse steenweg schuilen. We zijn later nog
wel een beetje nat geworden maar dat viel nog mee.
Er was hier wel lawaai van het verkeer over de E19 brug
maar met goede herriestoppers in de oren toch goed geslapen. We gaan iets verderop kijken of er aan de passantenkade
in Mechelen plaats is en dan stoppen we daar.
Een kwartiertje naar het vertrek arriveerden we daar, er lag een ander
jacht en een vlot met opbouw waar aan gewerkt wordt. Zo te zien ligt deze hier toch al veel langer dan de toegelaten 24 uur.
Kapel St Elooi. Hefsysteem van de barragedeuren op de
Dijle aan de oude Bovensluis.
Na aankomst zijn we dan weer gaan fietsten via
95.97.96.98.11.99.44.46.70.73.65.64.57.96.
Na afloop hadden we een mooie tocht van 31 km langs het water, door
natuurgebieden langs de Dijle en we passeerden in Bonheiden, Rijmenam en
Muizen.
Vandaag is het rond 14:00 uur hoog water in Lier dus gaan
we rond 13:00 uur vertrekken. Annie is
smorgens nog een wandeling naar t stad gaan doen terwijl er wat klein
onderhoud diende te gebeuren. Toen er
rond 11:30 uur een vrachtboot in het zich kwam besloten we te zorgen dat we
samen ermee aan de sluis Duffel zouden zijn voor het geval dat ze geen
pleziervaart alleen zouden schutten.
Deze morgen gelezen in de scheepvaartberichten dat op het kanaal Herentals
Bocholt en het Albertkanaal voor de pleziervaart oponthoud van 2 uur zou zijn
wegens waterbesparing. Ik heb het voor
we vertrokken nog tegen Annie gezegd, we mogen nu eindelijk vertrekken maar ik
vrees dat het binnen enkele weken overal stremmingen zullen zijn met de lage
waterstand.
We
konden dus met het vrachtschip Gamma mee door de sluis maar voorbij de sluis
hebben we nog een uur aangelegd gewacht op de kentering van de stroming. We hebben er ondertussen gegeten en te 13:00
uur vertrokken we. Na een kilometer hadden we een groot vrachtschip in de
opvaart maar vervolgens hebben we niemand meer gezien. Een dik uur later
arriveerden we aan de monding van de Dijle waar we sluis Zennegat verwittigden
van onze komst. Bij onze aankomst stond
de sluis open maar het licht nog op rood zodat we nog eens moesten oproepen.
Hier zijn de sluizen nog uitgevoerd met half ronde sluiswanden. Eenmaal boven zagen we dat het
voetgangersbrugje voorbij de sluis ook al open stond zodat we hier niet moesten
voor wachten. We wilden aanvankelijk aan
de kade voorbij de sluis gaan liggen maar alles was bezet en er lagen enkele
boten dubbel. Hier liggen ook een aantal grote en kleine boten die eerder onder
de categorie wrak mogen ondergebracht worden.
Iets verderop is een lange kade maar daar mogen alleen Historische
schepen met vergunning liggen. Nog
verderop een kade voor Pleziervaart met vergunning Wat die vergunningen hier inhoud weet ik niet
maar er staat verder ook helemaal geen informatie bij. We zijn dan maar door gevaren voorbij sluis
Battel en zijn ter hoogte van km 27 aan een kade met bordjes Pleziervaart max
24 Hr gaan liggen. Er staan op die kade
(met hoog gras) welgeteld 2 meerpalen die 50 m van mekaar staan er de kade
staat vol netels die ik na het aanleggen te lijf ben gegaan met onze snoeischaar
zodat we van de boot niet recht de netels in moesten. De voorzieningen voor de pleziervaart zijn
hier heel basic, we mogen ieder jaar meer betalen maar krijgen er niets meer voor
terug. Het wordt tijd dat er eens iets
aan gebeurt, een paar palen in de grond drijven en een keer gras maaien zijn
toch ook niet de grote kosten !
Voormiddag een fietstocht over het fietsknooppuntennetwerk
van 88.91.88.86.85.64.57.26.25.23.21 naar 20. Een groot stuk liep over een oude
trambedding Ranst-Lier en later langs de Oude tankgracht ter hoogte van Oelegem. Er zijn vandaag veel fietsers op pad
waaronder veel groepen wielertoeristen.
Fort Oelegem langs de antitankgracht. Kasteeltje langs de
Nete.Zimmertoren en Nete in Lier.
Later reden we van 94.52.51.55.56 naar 66 en dan via een
omleiding over de Mechelse steenweg naar 05 en verder naar de passantenhaven.
Op het omleidingsgedeelte wordt de dijk en het fietspad vernieuwd.Het “fietspad” waarover de omleiding op de Mechelse Steenweg
loopt is smal, in erbarmelijke staat, en moet gebruikt worden in beide
richtingen.Tussen de opeenvolgende
betonstroken liggen regelmatig gaten van 5 cm diep over bijna de hele breedte
van het pad.
Dag 6 â Zaterdag 13-06-2020 â YH Schoten - Lier
Deze morgen arriveerde kleindochter Rho en die gaat met
ons mee varen tot Lier terwijl Kris en Danny gaan winkels kijken. Na afspraak
met de bediening voor sluis 9 en 10 en brug 14 vertrokken we te 09:45 uur aan de
Schotense Yacht Club waar we goed ontvangen waren. De bediening van brug en
sluis vlotte goed en en half uur later waren we op het Albertkanaal waar we
richting sluis Wijnegem gingen. Toen we daar arriveerden was er ondertussen een
vrachtschip genaderd en we kregen van de sluisbediening te horen wat we samen
met dit schip en een ander dat nog voor de sluis lag naar binnen mochten. Na
het verlaten van de sluis bleven we achter deze schepen gezien we toch niet
veel sneller varen dan hun en wij van plan waren in Viersel het Netekanaal
richting Lier te varen. Aan sluis
Viersel moesten we wachten op drie jachten die naar boven geschut gingen worden
wat zon kwartiertje duurde. Na sluis Viersel was het nog 12 km tot aan de
passantensteiger van het VPF in Lier.
Hier lagen nog twee jachten aangemeerd.
Later in de namiddag arriveerde er nog eentje die vanuit richting van de
Rupel kwam.
Einde kanaal Dessel-Schoten. Nieuwe brug in aanbouw over Alberkanaal in Massenhoven.
Dag 4 – Donderdag 11-06-2020 – St Jozef Rijkevorsel – YH Schoten
Vandaag hebben we 9 sluizen, 23 km en 6 ophaalbruggen voor
de boeg dus stonden we iets vroeger op en waren te 08:35 uur en als eerste van
de dag zelfs aan sluis S1 Rijkevorsel.
Van hieruit worden, tot aan sluis 2 alle bruggen vanop afstand bediend
door de centrale Rijkevorsel. Het is
goed te zien aan het water dat er nog geen boot door gevaren is. Het is veel properder dan gisteren. Alle bruggen werden vlot gediend en we
moesten nergens wachten buiten aan brug 9 waar een nieuw wegdek geplaatst werd
en ze bijna klaar waren. Hier hebben we
5 minuten moeten wachten. Vervolgens werden sluizen en bruggen bediend door
iemand die enkele bruggen mee reed met de fiets. Voor de rest ging alles vlot en te 13:30 uur
lagen we vast in YH Schoten. Hier blijven we 2 nachten liggen.
Na aankomst vertrokken we voor een fietstochtje naar
Merksem en wilden Bieke een verrassingsbezoek brengen maar daar kwamen we aan
de gesloten deur.
Dag 3 – Woensdag 10-06-2020 – Oud Turnhout – St Jozef Rijkevorsel
Deze morgen eerste nog met Skype contact gehad met Bomma
en daarna vertrokken. Na 2 uur, 15 km en 6 ophaalbruggen later legden we aan de
kade in St Jozef Rijkevorsel aan hier mogen jachten 48 uur blijven liggen. Na
het eten hebben we een fietstocht door het landelijk gebied gemaakt van 31 km
op het fietsknooppunten netwerk Antwerpse Kempen via de nummers
71.85.84.66.65.99.98.81.97.9.39 dan naar het centrum van Rijkevorsel en dan
terug naar St Jozef.
Ligplaats St Jozef Rijkevorsel. Weerstation (?) Buste Aster Berkhof in St Jozef Rijkevorsel
Dag 2 – Dinsdag 09-06-2020 – Dessel – Oud Turnhout
Goed geslapen vannacht en te 08:15 uur wakker geworden van
een voorbij varende boot. Tijdens het ontbijt zagen we twee vrachtschepen
doorvaren naar het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten op. We hadden dus wat tijd om
er niet vlak achteraan te varen. Wij
vertrokken te 09:50 uur en zagen dan nog een ander vrachtboot van Kwaadmechelen
komen aanvaren. Deze sloeg echter af richting Bocholt dus kwam er niemand vlak
achter ons aan wat rustiger varen is zonder steeds achterom te moeten kijken
hoever die achter bleef. Ter hoogte van Arendonk lag een vrachtschip dat
geladen werd en toen we Brug 6 Arendonk in het oog kregen zagen we dat de
laatste vrachtboot net door de brug ging.
Toen wij later iets voorbij die plaats kwamen zagen we voor ons 4
vrachtschepen voor obs uit varen. Later
bleek dat een ervan zeer diep lag een heel langzaam vooruit kwam waardoor we de
vaart er helemaal tot 4 km/uur eruit moesten halen. Later, ter hoogte van
Ravels, konden het laatste vrachtschip en wij deze boot voorbij ter hoogte van
de zwaaikom. Even na de passage van deze
boot merkte ik een verandering in de kracht van de waterstraal van de overloop
van het koelwater en nog even later was het helemaal gedaan. Bleek dat we bij
het passeren van die boot een hoop smurrie werd opgewoeld waardoor de filter
verstopt was. Gelukkig konden we een eind voor die boot blijven en kon ik het
euvel oplossen voor hij terug bij ons was.
Een vijftal minuten later arriveerden we aan jachthaven “Het gevaer”
waar we aanmeerden.
Het nieuwe terras van YH Het Gevaer. Een van de Zulu boten die afval naar Beerse brengen.
Gezien we tijdens het laatste uur aan een slakkengangentje
hadden gevaren hadden we ondertussen ook gegeten waardoor we voor onze
fietstocht konden vertrekken. We reden
voor een bezoekje aan een oud-collega terug naar Arendonk en nadien via Oud Turnhout
en Oosthoven terug naar de jachthaven waar we later het spiksplinternieuwe
terras boven op het drijvende clubgebouw ingewijd hebben.
We zijn weer vertrokken. In tegenstelling wat we gepland
hadden, terug naar Berlijn en de Meckelnburger Seenplatte gaan we, wegens het
coronagedoe, niet meer naar ginder dit jaar maar blijven we dichter bij de
deur. Het zal dit jaar een Ronde van
Belgie worden of misschien wat later naar het buitenland.
We vertrokken te 10:55 uur en werden uitgewuifd door
Julienne en Rudy die ons verrasten met een reispakketje. Wanneer we aan Umicore
arriveerden werd de hefbrug onmiddellijk bediend, we moesten zelfs niet stil
liggen. We zagen wel aan het troebele water dat, ofwel de vrachtboot die er aan
de brug lag pas aangemeerd was, of dat er even voordien eentje vertrokken was
en inderdaad, na de laatste bocht voor De Blauwe Kei zagen we in de verte de
boot voor ons uit varen. Sluis 1 Lommel werd dadelijk voor ons open gezet en
wij konden binnen varen. Aan sluis 2 wordt nog steeds gewerkt aan de
stabilisatie van de sluiswanden (deze zouden aan het verzakken zijn). Er zou
een volledige betonnen kuip rond de sluis gebouwd worden en dat is blijkbaar
een werkje van lange duur. Na sluis 2
volgde sluis 3 en daar konden we ook vlot door. Nadien legden we aan ter hoogte
van de kade aan de Pannekoekenboot in Dessel. We lagen vast te 13:45 uur en
hebben na het middageten eerste een wandeling gemaakt waarvan we juist op tijd
voor een regenbui terug binnen waren.