Vandaag is het rond 14:00 uur hoog water in Lier dus gaan
we rond 13:00 uur vertrekken. Annie is
smorgens nog een wandeling naar t stad gaan doen terwijl er wat klein
onderhoud diende te gebeuren. Toen er
rond 11:30 uur een vrachtboot in het zich kwam besloten we te zorgen dat we
samen ermee aan de sluis Duffel zouden zijn voor het geval dat ze geen
pleziervaart alleen zouden schutten.
Deze morgen gelezen in de scheepvaartberichten dat op het kanaal Herentals
Bocholt en het Albertkanaal voor de pleziervaart oponthoud van 2 uur zou zijn
wegens waterbesparing. Ik heb het voor
we vertrokken nog tegen Annie gezegd, we mogen nu eindelijk vertrekken maar ik
vrees dat het binnen enkele weken overal stremmingen zullen zijn met de lage
waterstand.
We
konden dus met het vrachtschip Gamma mee door de sluis maar voorbij de sluis
hebben we nog een uur aangelegd gewacht op de kentering van de stroming. We hebben er ondertussen gegeten en te 13:00
uur vertrokken we. Na een kilometer hadden we een groot vrachtschip in de
opvaart maar vervolgens hebben we niemand meer gezien. Een dik uur later
arriveerden we aan de monding van de Dijle waar we sluis Zennegat verwittigden
van onze komst. Bij onze aankomst stond
de sluis open maar het licht nog op rood zodat we nog eens moesten oproepen.
Hier zijn de sluizen nog uitgevoerd met half ronde sluiswanden. Eenmaal boven zagen we dat het
voetgangersbrugje voorbij de sluis ook al open stond zodat we hier niet moesten
voor wachten. We wilden aanvankelijk aan
de kade voorbij de sluis gaan liggen maar alles was bezet en er lagen enkele
boten dubbel. Hier liggen ook een aantal grote en kleine boten die eerder onder
de categorie wrak mogen ondergebracht worden.
Iets verderop is een lange kade maar daar mogen alleen Historische
schepen met vergunning liggen. Nog
verderop een kade voor Pleziervaart met vergunning Wat die vergunningen hier inhoud weet ik niet
maar er staat verder ook helemaal geen informatie bij. We zijn dan maar door gevaren voorbij sluis
Battel en zijn ter hoogte van km 27 aan een kade met bordjes Pleziervaart max
24 Hr gaan liggen. Er staan op die kade
(met hoog gras) welgeteld 2 meerpalen die 50 m van mekaar staan er de kade
staat vol netels die ik na het aanleggen te lijf ben gegaan met onze snoeischaar
zodat we van de boot niet recht de netels in moesten. De voorzieningen voor de pleziervaart zijn
hier heel basic, we mogen ieder jaar meer betalen maar krijgen er niets meer voor
terug. Het wordt tijd dat er eens iets
aan gebeurt, een paar palen in de grond drijven en een keer gras maaien zijn
toch ook niet de grote kosten !
|