Het was rustig hier en we hebben goed geslapen maar toch
was ik te 05:15 al wakker. Het heeft vannacht ook wat geregend maar nu was het
droog tot ik van de bakker terug kwam. Het is blijven druppelen en het was zon
echte grijze regenlucht maar we zijn toch maar te 08:40 uur vertrokken. Toen we de havengeul door gingen kwamen de
mensen van de Politie-boot (hun steiger ligt hier in de havengeul) ook net aan
het vaartuig aan om hun dienst aan te vatten.
We moesten even langzaam aan doen om de veerboot te laten vertrekken die
net voor de havenmonding hun losplaats heeft. Eenmaal die vertrokken was naar
de overkant konden we weg. Van het ogenblik dat je de havengeul uitkomt voel je
dadelijk de 4 à 5 km stroming die je mee hebt stroomafwaarts. Onderweg was het zicht
niet optimaal maar toch voldoende om veilig te varen en de schepen te zien
aankomen. Het klaarde eerst wat op, toen werd het weer wat donkerder maar het
bleef droog. Toen we 23 km verder Köln
naderden zagen we in de richting stroomafwaarts zeer zware regenbuien aankomen
en besloten we hier te stoppen.

Voor anker midden op de stroom. Een hele file vrachtwagens
bij. YH Köln.
Een telefoontje naar de havenmeester bevestigde dat we
binnen konden en dat er genoeg water stond (hier nu nog 2 m diepte). We zochten een lege box en aan nr 42 konden
we invaren. Het liggeld is hier ook
genoeg (1,8/Lm + 5 toeristen- en huisvuil-taks) maar douches en elektriciteit
zijn inbegrepen dus dan valt het nog mee. Namiddag zijn we een stadswandeling
(7 Km gedaan !) gaan doen. Door de stad naar de Alt-stadt met de Dom en enkele
winkelstraten en via de Rijnpromenade terug naar de haven. Het oude havengebied werd helemaal vernieuwd
en gerestaureerd.

De Dom van Keulen. Gouden schrijn. Mooie mozaikvloer. Het
orgel boven tegen geplakt. De Malatovturn.
Oude pakhuizen werden omgebouwd naar horeca en
kleinhandelszaken en waar vroeger de havenkranen stonden (tussen de jachthaven
nu en de Rijnkaden) staan nu drie appartementsblokken in een vorm waarin je
havenkranen zou herkennen. Ze noemen ze
hier dan ook de Kraanhuisen. Op de punt van het haveneiland staat het
Chokolademuseum en aan de overkant de
Malatovturn. Beide gebouwen markeren de
ingang van de jachthaven die bestaat uit
een +- 250 m lange drijvende steiger met aan beide zijden vingersteigers
waardoor er 100 ligplaatsen zijn. Stroomafwaarts van de ingang van de
jachthaven, langs de Rijnpromenade liggen een hele resem aanlegsteigers voor passagiersschepen. Toen we hier aankwamen lagen er een stuk of
zes aangemeerd.
|