Hier was het ondanks dat het hier een stad is en we vlak
bij het centrum liggen heel rustig. Er
zijn gisteren avond en deze morgen wel een aantal grote schepen gepasseerd maar
daar hebben we toch geen last van gehad.
We zijn te 09:10 uur vertrokken naar sluis S-Enkirch. We moesten wachten tot de sluis terug vol was
en er een jachtje mee boven was. De Gulliver (D) waar we al een paar dagen bij
gelegen hebben kwam ook nog aanvaren maar die is minder dan 3,3 meter breed en
die kan dus door de bootsluis, die moet niet wachten op de grote sluis. Wanneer
wij een maal onder waren en uit de sluis
gingen lag er al een groot passagiersschip klaar om de sluis in te varen. De Gulliver hebben we niet meer gezien, we
dachten dat die rapper onder was en dat die al weg was.

Beeld in Traben. Steiger van Traben. Op de brug in Zell. Zicht op Zell.
Toen we echter ter hoogte van Zell kwamen kwam die achter
nog achter ons aan. Later bleek dat zij
hadden moeten wachten op een sportboot waarvan de schipper blijkbaar niet kon
varen gezien hij de sluis niet binnen was kunnen varen en ze hem met twee man
de sluis hadden moeten in trekken. Alles
had zo lang geduurd en daardoor had de Gulliver zo lang moeten wachten.
Ter hoogte van Bullay ligt er een brug over de Moezel met
twee verdiepingen. Bovenaan rijdt de
trein en onderaan het wegverkeer. Dat is
wel een speciaal geval, dat zie je niet zo dikwijls. Vervolgens kwam sluis St
Aldegond eraan. Hier moesten we ook weer
wachten. Onderweg waren we opgelopen door een groot tanker-koppelstel waar we
niet mee door de sluis konden en misschien ook niet mee mochten. Tijdens het
wachten voor de sluis hebben we nog snel een handwasje gedaan dus dat is ook
weer gepasseerd.

Dubbeldekbrug over de Moezel in Bullay. Weinhaus Mertens. Jachthaven Senheim.
We hadden
hier net mee gedaan toen we de sluis binnen konden. In de haarspeldbocht ter hoogte van Bremm moesten we een groot
passagiersschip kruisen maar dat liep vlot.
Iets voor voor de bocht van Senheim kwam er een sportboot weer met zeer
hoge snelheid langs achter en die gooide net voor hij ons ging passeren het
roer om zodat hij achter ons langs van stuurboord naar bakboord ging. Hierdoor had ik niet de tijd om de boeggolf
te dwarssen zodat in de kajuit alle schuiven weer open kwakten, enkele glazen
die op de kast tonden stuk vielen en de soepketel die op het vuur stond net
niet eraf donderde. Ik heb via de radio
de chauffeur van de vliegende badkuip vriendelijk bedankt om de geleverde
prestatie. Later bleek dat de schipper
van de Gulliver die toen een kilometer voor ons uit voer hufter ook nog eens de
waarheid verteld had, met het gevolg dat de badkuip ineens stil viel en
normaal doorging. Er zijn van die gasten met die snelle motorboten die denken
dat ze alles mogen en met niemand rekening moeten houden. Wanner we te 15:15 uur in de haven van
Senheim binnen liepen bleek de Gulliver daar ook binnen gevaren te zijn. Het is een haven met camping en wordt uitgebaat
door een Nederlands koppel. Er is een
klein winkeltje, het sanitair is top, je kan er brood bestellen en er worden bussen
ingelegd naar wijnproeverijen en Cochem.
|