|
Te 10:00 uur vertrokken. Als we vandaag tot Laifour varen
hebben we vijf sluizen en een tunnel. De
eerste twee, S52 LUf en S51 St Joseph werkten zoals het hoort maar toen we
te 12:05 uur aan S50 Revin arriveerden moest het weer lukken. Na het gebruik van de afstandsbediening
sprond de sluis in werking zodatwe binnen konden. Wanneer de benedendeuren dicht waren en we
een halve meter (van de 4 meter) gestegen waren begon ineens de bel te rinkelen
en het zwaailicht van de bovendeur te branden.
Normaal gaat die dan open gaan.
Als dat gekunnen had dan hadden we iets mee gemaakt ! Maar de druk van het water houdt die dicht
tot het niveau binnen en buiten hetzelfde is.
Het gevolg was natuurlijk dat de sluis is storing gaat. Nu moest het weer net lukken, wanneer we
kwamen aanvaren zagen we net iemand van het VNF in zijn autootje stappen en
vertrekken. Als die nu vijf minuten
gewacht had, had hij de panne kunnen herstellen maar hij was weg hé.

Nieuwe waterkrachtcentrale aan sluis St Joseph. Ligplaats Laifour.
Gelukkig bleef het ventiel dat het water in de sluis moet laten
open staan zodat we boven geraakten en ik makkelijk van de boot kon om naar het
kotje met de parlefoon te gaan. Er
werd ons gezegd dat er dadelijk iemand ging komen (met dadelijk wordt in het
frans bedoeld: ga er maar bij zitten, drink een koffie of neem een boek en lees
wat !) Ondertussen was er een tweede
boot gearriveerd en die schippper kwam ook eens kijken hoe het zat. Toen we dan eindelijk gedepaneerd werden en
door de tunnel verder gingen moesten we naar sluis S49 Orzy. Die ging ook
onmiddellijk werken maar daar ging de linker benedendeur niet helemaal open
zodat het sein op rood-groen bleef staan.
Ik ben dan maar stout geweest en toch maar binnen gevaren om weeral maar
eens op het knopke te gaan duwen. De
mannen die aan de andere sluis geweest waren moesten hier dan ook nog naartoe
komen om te depaneren. De andere boot
was ondertussen ook gearriveerd meer de sluis werd dicht gedaan en we begonnen
te stijgen. (Die schipper zal wel een beetje boos zijn op die mannen denk ik)
Vervolgens moesten we nog door S48 Dames de Meuse waar het wonderwel zonder
problemen ging en we te 14:30 uur aanlegden in Laifour. Er lag geen enkele boot, misschien omdat het
waterpeil van dit pand wegens de werken die hier nog gaande waren aan de nieuwe
barrage een halve meter beneden gewoon niveau lag.
|