Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
30-05-2018
Dag 24 â Woensdag 30-05-2018 - Fumay
Deze voormiddag was het hier markt en Annie er er even
over gegaan. Ook bezoek gehad van Joke
en Kees die met de fiets eens kwamen kijken hoe de situatie hier was. Zij hadden gehoord dat in Revin nog 5
beschikbare plaatsen waren. Namiddag
hebben wij een wandeling gemaakt. We vertrokken aan de kade en gingen bergop
naar de flank van de heuvel die Fumay scheidt van de Frans-Belgische
grens. Daar ging het gestaag bergop tot
we de topo bereikten. Hier gingen we
langs kleine steile paadjes bergaf tot aan de grensweg die langs het riviertje
loopt dat de grens vormt met Belgie. Dat
volgden we bergaf tot aan waar de weg van Fumay naar Belgie de grens
oversteekt. Van daaruit die weg naar
beneden gevolgd. Bij onze terugkomst
hadden we 11,6 km in de benen.
Grens. Fumay gezien van op het wandelpad. Bekende inwoner. Kade in Fumay.
Dag 23 â Dinsdag 29-05-2018 - Vireux-Wallarand - Fumay
Vannacht heeft het nog een hele tijd gedonderd. Er waren ook nog een paar felle buien
bij. Deze morgen was het weer droog maar
licht bewolkt en rond de toppen van de heuvels hingen nog nevelsluiers. Bij de bakker was het vandaag baguettendag,
twee kopen en één gratis erbij. We
zullen weer moeten eten vandaag !. We vertrokken
te 10:00 uur en willen tot in Fumay varen.
Hiervoor moeten we door de sluizen S55 Montigny, S54 Fepin en S53
Vanne-Alcorps. De eerste twee werkten
zonder mankeren. In de tweede is Annie afgestapt voor een wandeling tot de
volgende sluis.
Vakantiecentrum in Fepin.De aanlegsteiger in Haybes.
Maar daar aangekomen, in het zicht van de streep, moesten
we 55 minuten wachten voor een depannage gezien het sein eerst op klaarmaken om
in te varen (rood en groen) en daarna op buiten gebruik (dubbel rood)
sprong. Nog een geluk dat Annie te voet ging zodoende dat zij op de
parlefoonknop op de sluis kon gaan drukken.
Het duurde blijkbaar even eer ze haar uitleg verstonden maar er werd
gezegd dat er iemand op komst was. Het
duurde wel 45 minuten eer er een autootje van het VNF arriveerde. Blijkbaar wist die man wat er aan de
sluismecaniek mankeerde want hij nam dadelijk een slangetje uit de auto,
schroefde het aan de cilinders van de hydrauliekinstallatie van twee doorlaatkleppen (vermoedelijk om
lucht uit de leiding te laten) en even later was het opgelost en begon het
water uit de sluis te lopen, gingen de deuren open en kon ik binnen. Eenmaal boven kon Annie dan terug aan boord
en gingen we verder. We legden aan in
Fumay waar nu nog 5 andere boten lagen.
Rond 22:00 uur barstte er weer eens een onweer los met
een felle regenbui als gevolg. Deze morgen scheen de zon weer in een met kleine
witte wolken bezaaide hemelen het was rond 09:00 uur al goed warm. Gelukkig stond er een windje wat het
aangenaam maakte. Voormiddag zijn we
over het fietspad, de Voie Verte Trans-Ardennes die van de grens in Givet tot
in Mouzon (130 km) de oevers van de Maas volgt terug naar Heer gereden om de
auto te verzetten. Van Vireux-Wallerand
ging het naar Ham-sur-Meuse. Hier staken
we de Maas terug over naar de linkeroever en reden we naar Chooz. Dit is het dorpje waar de Maas met een grote
bocht omheen gaat en waar de kerncentrale van Chooz staat. Hier staken we via de brug van Chooz de Maas
terug over en reden aan de linkeroever verder naar Givet.
Nieuwe waterkrachtcentrale.Koeltorens Chooz. ?????Dorpszicht en brug in Chooz.
Net voor de plaats waar de tunnel van Ham-sur-Meuse
uitkomt moesten we omrijden via een steile bergop naar Rancennes en zo naar
Givet. En in Givet terug naar de linkeroever en zo door het stadje naar de
grens in Heer waar we de auto achter gelaten hadden. Met de auto reden we dan terug naar de boot,
hebben ondertussen nog de Aldi aangedaan en hebben dan op de boot eerst gegeten
voor we de auto in Fumay, onze volgende halte gaan zetten zijn. Dan weer met de fiets over de Trans-Ardennes terug naar Vireux
gereden. Gezien het goed heet was hebben
we aan een van de sluizen onderweg een uurtje onder een boom gelegen en zijn
dan verder gereden. We arriveerden rond
16:30 uur na 34 km terug aan boord en hebben dan de buitendouche aangesloten.
Na het avondeten barstte er terug een hevige onweersbui los. Als het zo alle dagen blijft gaan moeten ze
dit jaar niet komen vertellen dat er geen water genoeg is om door te varen.
Dag 21 â Zondag 27-05-2018 - Heer â Vireux-Wallarand
Toen we deze morgen los gooiden en naar sluis 59, Quatre
Chéminées voeren brandde er geen signaallichten. Het zal toch weer niet waar zijn zeker ! Ze
zullen vandaag toch wel werken hoop ik.
Opgeroepen op kanaal 10 en we kregen toch onmiddellijk antwoord dat de
sluis zou klaar gemaakt worden, en tien minuten later konden we binnen. We zijn vermoedelijk de eerste boot
vandaag. Gezien wij ons vignet al hebben
konden we onmiddellijk vertrekken toen we boven kwamen. Nu zijn we in Frankrijk en varen we voorbij
Givet. Er liggen een zestal jachten aan
de kade. De steigers van de jachthaven
die normaal aan de andere oever liggen, liggen er nog niet.
De citadel van Givet.Peil 1 meter lager in
tunnel.Roeien maar.Die hebben het ook warm.
Toen we onder de brug door gingen zagen we in de verte die
vervelende boot de Charlemagne naar sluis 58 Trois Fontaines varen ! Dat gaat weer een tijdje duren aan die sluis,
de eropvolgende tunnel en dan sluis 57 Ham.
Voor die boot moeten ze in het pand tussen die twee sluizen met de
tunnel het water een meter laten zakken omdat die boot anders niet door de
tunnel kan. Het is niet de eerste keer
dat we dat voorhebben hier, we zullen hier een tijdje moeten blijven dobberen.
We arriveerden te 11:10 uur en pas een 01:05 uur later konden we dan in de sluis
en we waren pas te 12:45 uur door de tunnel en de tweede sluis. We waren nog maar net terug op de rivier en
toen kwam die pokkeboot al terug om terug te varen. De sasseniers zien die ook liever niet komen
zeggen ze, maar ja ze moeten ze door laten hé. Vervolgens moesten wij nog door
sluis 56, Mouyon. Dit is de eerste sluis
die we moeten bedienen met de afstandsbediening om de deuren te openen. Eenmaal in de sluis is het dan weer aan het
stangetje duwen om verder te
kunnen. Na deze sluis komen we aan de
kade in Vireux-Wallerand waar we vandaag gaan stoppen.
Toen we vast lagen de boot aan de binnenkant een
opgekuist terwijl Annie eens over de kade liep. Het blijkt dat de Harley Davidson van Kees
& Joke hier ook liggen. Die zijn zo
ongeveer rond dezelfde tijd als ons vertrokken en liggen hier al een week te
wachten.
Vanmorgen eerst de auto gaan zetten op een gratis
parkeerplaats, op de terugweg langs de bakker en terug voor het ontbijt.
Vandaag varen we verder tot in Heer aan de kade net voor de brug over de
Maas. We vertrokken te 09:50 uur naar sluis Anseremme. Op weg
daarheen zagen we dat er nog een boot , de Dolce Far Nièté (NL) in die richting
vertrokken was en we gingen samen door de sluis. Hier nemen ze er hun tijd voor: 20 min om
ongeveer 3 meter te steigen !.
Vervolgens was het weer een drie kwartier varen naar sluis Waulsort.
Hier weer hetzelfde trage ritueel en weer verder naar sluis Hastières.
Adieu Dinant.Kasteel
Freyr.Voetveer van Waulsort.
Dit is de laatste sluis in Belgie. Toen we voor de brug van Heer-Agimont kwamen
zagen we dat de andere boot daar ook ging aanleggen. Zij lagen net goed vast
toen wij voor hen gingen liggen. Te
12:45 uur lagen we vast. Dit is de kade waar vroeger de schepen aan meerden om de
douaneformaliteiten te vervullen, boodschappen te doen en te tanken. Het tankstation is er niet meer, maar aan de
weg (100 m van de kade) is nog wel een tankstation voor autos en vlakbij nog
een café en winkeltje.
Vandaag zijn we te 08:32 uur met de trein naar huis
vertrokken. Met een overstap in Namen, in Brussel-Noord en Herentals kwamen we
te 12:19 uur aan in Leopoldsburg. We
zijn dan eerst op bezoek geweest bij de Ma van Annie in het Leopoldspark. Die wist niet dat we vandaag zouden langs
komen dus dat was voor haar een verassing.
Met de bus van 14:08 uur vertrokken we in Leopoldsburg naar huis. Daar werd eerst een wasje gedraaid, Annie
langs haar vriendin Anne-Marie gereden terwijl ik het gazon (meer de paardenbloemen
eigenlijk) afgereden heb, een bezoekje van onze dochter Kim die deze avond hier
in de buurt een afspraak had en net voor we gingen terug rijden nog een
bezoekje van Koen, Kim, Lenn en Nout gehad.
Voor we dan terug naar Dinant reden nog even langs het rusthuis
gereden en te 20:10 uur waren we op de terugweg naar Dinant. We arriveerden er net na 22:00 uur.
Dag 18 â Donderdag 24-05-2018 - Profondeville - Dinant
Gisterenavond een kleine wandeling gemaakt en op een
terras waar ik ontvangt had met VOO-Telenet het reisverslag bijgewerkt. Toen we terug waren enkele spelletjes
gespeeld en ondertussen barstste er een stortbui los die een tiental minuten
duurde. Het ging gepaard met een serieus
onweer met enkele blikseminslagen boven op de rotsen aan de overkant van de
Maas ter hoogte van onze ligplaats. Volgens het weerbericht zouden zulke
onweders de volgende dagen nog voorkomen.
De toppen nog in de mist.Ergens onderweg.Laadplaats grind.Middeleeuwse ruïne
Deze morgen te 10:10 uur ongeveer 10 minuten na het
vertrek van de grote bootg vertrokken.
We gaan vandaag tot Dinant varen dus moeten we vier sluizen
passeren. De eerste sluis, Rivière, passeerden we alleen. Voor de volgende, sluis Hun, moesten we
wachten en ondertussen kwam er nog een jacht bij waarmee we de volgende
sluizen, Houx en Dinant, samen op gingen.
We hebben aan de sluizen vandaag eerst 25 min en daarna nog eens 45 min
moeten wachten zodat we pas te 14:10 door sluis Dinant waren en aan de nieuwe
steigers aan rechteroever (eindelijk zijn de werken hier gedaan en zijn de
ligplaatsen terug beschikbaar.) aanmeerden. We gaan hier twee dagen blijven
liggen.
Savonds nog een wandelingetje gedaan langs de nieuw
aangelegde boulevard in de richting van de rots Bayard. Ter hoogte van het casino lag daar dan de
Elise van Hein & Aagje die ons uitnodigden voor een kop koffie. We hebben
er een uurtje bijgepraat en daarna was het ook weer slaaptijd toen we terug op
de boot aan kwamen.
Dag 17 â Woensdag 23-05-2018 - Namen - Profondeville
Gisterenavond hoorden we niet zo ver af nog donderslagen
maar wij hebben geen druppel gehad. In
de richting Luik hingen heel donkere wolken en de wind kwam uit die richting
maar het ons voorbij gewaaid. Het heeft
wel even hard gewaaid zodat de wind tegen de stroming van het water in zorgde
voor golfjes op de Maas. We vertrokken
te 09:05 uur aan de kade en toen we 20 minuten later aan de kade tegenover de
jachthaven van Jambes kwamen werden er net twee boten gestart (te zien aan een
gigantische rookpluim aan één van hen !).
Wanneer wij voorbij waren kwam één ervan mee de sluis in. Eenmaal uit de sluis gingen die ons voorbij,
wij varen blijkbaar te rustig voor hen.
Aan de volgende sluis moesten die dan toch weer op ons wachten gezien
die sluis door de vorige gebeld werd en
het licht voor ons op groen bleef. Wij gaan na deze sluis in Profondeville aan
de kaai liggen en namiddag gaan we weer een fietstochtje maken. We fietsten
langs de linkerover terug tot Namen en via de rechteroever terug tot de stuw
van Tailfer en daar over de stuw terug naar de ander zijde. Eigenlijk wilden we tot de brug van
Profondeville rijden maar er waren daar wegwerkzaamheden en er was geen
fietspad dus dat was daar wat te gevaarlijk.
We hadden toen we terug bij de boot kwamen toch 25 km gefietst en kwamen
op enkele plaatsen waar we nog niet geweest waren.
Gisterenavond heeft het nog een tijd goed geregend. Deze morgen te O7:00 uur was er dan dichte
mist maar die was rond 08:00 uur volledig opgetrokken en de zon was van de
partij in een met witte wolkjes bezaaide
hemel. Er waren al zeker twee vrachtschepen de Maas verder opgevaren. De twee die voor en achter ons lagen lagen er
nog. De schipperse van de Mixage wist te
vertellen dat zij normaal op de Rijn en Moezel vaarden maar dat zij nu in
Marche les Dames zand moesten gaan laden en daarmee naar Ijmuiden gingen.
Drie op een rij. Rotsen in Marche les Dames. Kade in
Namen.
Wij vertrokken te
09:50 uur. Ter hoogte van Sclayn
lagen nog altijd een reeds wrakken op de plaats die op de kaart aangeduid staat
als Cimetière à bateaux. Het is echt
wel een kerkhof en eentje is zelfs al onder water verdwenen en steekt nog met
de achterrailing boven het water uit. Op
de andere oever ligt nog altijd het casco van het grote jacht dat daar al lag
toen wij onze eerste reis maakten.
De fanfare op stap. Het station. Het
park.
Er is nog steeds niets aan veranderd. In de bocht voorbij Marche les Dames kwamen
wij dan een konvooi van drie vrachtschepen geladen met grind tegen. Verder waren we wee gans alleen toe aan de
sluis van Grande Malades in Namen.
Terwijl we net de sluis in gingen kwam er nog een jacht achter ons naar de sluis. Het bleek de Elise (NL) te zijn van het koppel
waarbij we vorig jaar in Chalons en Champagne gelegen hebben en die hun GSM aan
boord gestolen was.
De Samber met aan de overzijde de citadel. Scheve gevels op de kade. Samenvloeiing van Maas en Samber met
strandje.
Zij gingen jnu nog twee sluizen door en aan de halte van
Profondeville liggen. Wij hebben aan de
kade net tussen de spoorbrug en de
eerste verkeersbrug in Namen aangelegd.
Savonds nog een wandeling door de stad gemaakt en daarna
nog wat gelezen.
Deze morgen een baguette in de oven voor het ontbijt en na het ontbijt te 09:45 uur vertrokken. Na een kleine 2 uur arriveerden we aan sluis Andenne-Seille. Hier moesten we wachten omdat er twee bootjes naar onder kwamen. Ondertussen hoorden we dat er nog twee vrachtschepen achter ons waren en die moesten we eerst in de sluis laten. Het waren de Talion en de Casablanca. We moesten achter de Talion aanschuiven omdat er maar een helft van de sluiskolk gebruikt werd. Zou er dan weer een begin van waterschaarste zijn ? Over de stuwdeuren kwam in elk geval maar een sprietje water overheen in tegenstelling met de ander keer dat we langs hier kwamen toen er een stortvloed naar onder kwam. Na het verlaten van de sluis legden we aan de linkeroever achter een ander vrachtschip aan. Na het eten kwamen er nog enkele vrachtschepen uit de sluis en een ervan ging voor ons tegen de kant liggen en ging een van de autos die hij bij had afzetten.
Met de Talion en de Casablanca in de Sluis. Internationale keramiekmarkt in Andenne.
Wij zijn dan vertrokken voor een wandeling naar het centrum van Andenne. Staken de Maas over langs de stuwbrug en gaan later langs de brug tussen Andenne en Seille terug komen. In Andenne is een brocante en keramiekbeurs. Er zijn hier een aantal keramiek- en schilderswinkeltjes die allemaal open zijn vandaag.
Deze
morgen weer een ritje gedaan om een bakker te zoeken. Ik heb er eentje gevonden maar die was
blijkbaar ook weer dicht gezien er bruin papier aan de binnenzijde tegen de
ramen hing. Een hele rit kriskras door
het stadje gemaakt maar niets meer gevonden, wel een broodjeszaak maar die was
niet open. Uiteindelijk gezien dat de Match toch open was en dan daar maar
binnen gegaan.Namiddag
hebben we weer een fietstochtje gemaakt van Huy via de Maas terug naar Engis,
daar overgestoken en langs de andere zijde terug.
In
Engis is een groot fabriek langs we een kilometer of twee langs fietsten. Hier worden
momenteel ook nog boten gelost die enkele soorten zuren lossen. Het fabriek heeft negen losplaatsten op de
Maas waar telkens een andere stof wordt getankt.
We wilden
in Engis een terrasje doen waar gisteren enkele tafeltjes buiten stonden maar
vandaag was dat natuurlijk gesloten. In
het nieuwe gebouw aan het pleintje is een privéfeestje aan de gang. Dat is blijkbaar geen gewoon cafe maar een
feestzaaltje, hier kwamen we ook op een abuus.
Dan maar iets gedronken aan een pitta-kebabzaak waar ook twee tafeltjes
buiten stonden. Op de terugweg tone we
net terug de Maas over staken aan de barrage aan de sluis van Neuville Begon het te onweren. We waren net terug aan de boot toen het begon
te regenen. We hadden weer 29 km bij op
de teller.
Deze
nacht zijn er nog twee duwbakken en een binnenschip voor ons komen liggen. Het duurde een hele tijd eer het water rustig
werd, soms leek het wel of we op zee zaten.
Na het ontbijt de boot klaar gemaakt voor vertrek en vertrokken. Het
eerste uur was er geen verkeer maar net toen we de sluis Ampsin-Neuville
naderder werden we opgelope door een vrachtschip en kwamen we een jacht
tegen. Toen wij aan de sluis arriveerden
kwamen hier nog een vrachtschip en een jacht uit en konden we nog net met het
vrachtschip dat ons opgelopen had mee de sluis in.
Oud
kasteeltje in het park en de Maas in Huy gezien van op Le Pont dEurope.
Eenmaal
uit de sluis voeren we voorbij de kerncentrale van Thiange en een kilometer
verder gingen we de jachthaven van HUY (Corphalie) in waar we de enige passant
waren zodat er een zee van plaats aan de steiger voor ons was. De havenmeester
had net het eerste stuk van deze steiger met de hogedrukreiniger onderhanden
genomen en dus lag het er picobello bij. Er staat nu ook een bureaucontainer
voor de havenmeester. Namiddag een toertje door de stad gemaakt.
De
twee andere boten zijn blijven liggen.
Wij vertrokken te 09:30 uur richting sluis Ivoz-Ramet. Toen we daar aankwamen moesten we wachten
voor een omlaag komend vrachtschip. We hebben maar vastgemaakt omdat we toch
een tijdje zouden moeten blijven liggen gezien de boot boven nog niet in de
sluis laag. Ik denk dat de nieuwe grote sluis weer buiten gebruik is want toen
wij later boven kwamen waren die beide deuren dicht, er lagen geen schepen in
en voor de kleine sluis lagen boven nog twee duwbakken te wachten. We zijn dan verder gevaren tot aan de kade in
Engis. Na het aanleggen en het eten zijn
we een wandeling gaan doen in het dorp.
Er is hier eigenlijk ook niets te zien.
Er is wel een kleine Delhaise en een bakker een straat verder.
De mooie Pont Fragnée.
De natuur neemt terug over.
Wachten
voor sluis Ivoz-Ramet.
Zoals
op zo veel plaatsen hier in Wallonie staat een groot deel van de kleine
horecazaken die hier vroeger waren leeg en de gebouwen staan te verkommeren.
Echt proper zijn de straten niet, nogal was zwerfvuil en op de gebouwen hangt
een grijze sluier die vermoedelijk afkomstig is van de uitwasemingen van het
fabriek hier vlakbij. Savonds
gelezen, TV gekeken en nog een gerummicubt.
Na
het terugbrengen van de SepKey vertrokken we te 09:10 uur. Dit stuk van de Maas, tussen de sluis van
Visé en de sluis van Monsin hebben we nog nooit gedaan. Het is hier breed en rustig varen. Toen we aan de sluis van Monsin kwamen kwam
daar net de rondvaartboot van Luik in die naar onder moest. We moesten hier een tiental minuten wachten.
Wanneer we de sluis uit kwamen moesten we nog een kleine kilometer op het
Albertkanaal en dan kwamen we terug op de Maas. Zoals gewoonlijk gaan we aan de
fontein ter hoogte van de Pont Fragnée liggen. Net voor we daar arriveerden
werden we opgelopen door een duwstel en daarna konden we achter de fontein
indraaien.
Op de Maas tussen Visé en Monsin.
Scheepswerf op eiland Monsin.
Ligplaats aan het fontein aan het park.
Meestal
is het hier heel rustig maar nu lagen er twee grote boten, maar hier is plaats
genoeg.Na
het eten zijn we naar het winkelcentrum hier een kleine kilometer vandaan
geweest. SAvonds wat gelezen, wat TV gekeken en nog een spelletje Rummicub
gespeeld.
Vandaag reden we met de fiets terug naar
Maastricht meer bepaald naar Borgharen op zoek naar Bert en Ton die twee jaar
geleden ook 3 weken wij ons in Mouzon gelegen hebben. Het is er vorig jaar niet
van gekomen om ze op te zoeken dus maken we er nu werk van. We reden via de
Maas tot aan de sluis van Lannaye, staken daar over naar de andere zijnde en
via Petit Lannaye naar Maastricht.Via
de Noorderbrug reden we terug naar de andere oever en volgden die tot aan het
Julianakanaal en aan de nieuwe keersluis terug naar de overkant naar Borgharen.
Voetgangers brug in Maastricht. Nieuwe kering
in Linne.Op de stuw van Linx.
Toen we er aanbelden deed Ton open en het
duurde enkele ogenblikken eer ze door had wie er aan de deur stond, maar ze
kende nog onze namen. Wij zijn er een
uurtje en half gebleven hebben wat bij gepraat.
Tijdens hun reis vorig jaar hadden ze nu weer 6 weken vast gezeten in
Mouzon wegens het gebrek aan water. Ik denk dat zij dit jaar ook passen om naar
Frankrijk te varen en ze zijn waarschijnlijk niet de enigen. Als dat zo door gaat vaart er binnenkort
niemand meer naar dat land. Na het
bezoek reden we terug naar de stad en nadien terug naar Visé. Het was een mooi ritje van 42 km maar toen we
nog 4 km van Vise waren werden we overvallen door een onweersbui. We hadden geluk dat we net ter hoogte van de
stuw van Linx waren waar we onder een overstekende betonnen dak konden schuilen
en we bleven quasi droog. Nadien was
moesten we nog een klein stuk rijden naar de haven. Savonds was er nog een onweer maar daar
hebben we geen last van gehad.
Na het ontbijt terug vertrokken richting
Bocholt en aan het kanaal Briegden Neerharennaarlinks naar de sluis van
Neerharen gevaren.Deze stond naar onder
open dus konden we onmiddellijk binnen en naar boven.Hier stijgen we zon 8 meter. Na deze sluis
volgt de sluis Lanaken.Hier gingen we
ook onmiddellijk een achttal meter naar omhoog dus dat ging goed vooruit.Toen we daar boven waren kwamen we op het
Albertkanaal en gingen we naar bakboord richting Luik.Er is weinig verkeer vandaag.
Sluis Lanaken. Mergelgrotten langs het Albertkanaal.
Brug Albertkanaal te
Kanne.
We waren bijna aan de brug van Kanne toen we
werden opgelopen door een vrachtschip en pas ter hoogte van Lannaye kwamen we
de eerste twee tegenliggers tegen. Net
voordien zagen we links en rechts van het kanaal de mergelgrotten in de St
Pietersberg waar het kanaal doorheen gegraven is. Die berg is blijkbaar een
gatenkaas. Het valt vandaag goed mee met de deining. Toen we ter hoogte van de
sluis van Visé kwamen lag daar voor de invaart van de sluis een baggerboot dus
dachten we dat we hier ook weer pech zouden hebben en niet door zouden kunnen,
maar toen we co ntact opnamen met de sluis bleek deze wel te werken en konden
we rond de baggerboot de sluis invaren en werden we dadelijk geschut.
De sluis is half-handbediend dwz er moet niet
met de hand aan de sluisdeuren gedraaid te worden dat gaat elektrisch maar de
sluisman moet wel elke deur en de ventielen apart bedienen. Een twintigtal minuten later waren we door de
sluis en voeren we tot aan de YH Visé waar we een plaatsje kregen aan de kade
net voor het terras. Te 13:45 uur lagen we vast.
Namiddag een fietstochtje (16 km) gemaakt
langs de Maas richting sluis Monsin en terug. Vervolgens overgestoken naar het
centrum en een rondje door de stad en terug naar de haven. Op het terrein op de
hoek tussen het Albertkanaal en het kanaal Haccourt-Visé is een klein dorp uit
de grond verrezen. Allemaal mooi moderne woningen in een groene omgeving.
Dag 8 â Maandag 14-05-2018 - Maasmechelen â Smeermaas
Te 09:40 uur verrokken richting Maastricht en
te 11:45 uur gearriveerd te Smeermaas.Toen we daar onder de brug door gingen kwamen we een ander jacht tegen
waarvan de schipper ons meedeelde dat de sluis van Bosserveld 14 dagen buiten
gebruik was en dat sluis 19 naar het Bassin pas te 16:00 uur draaide.Omdat ik niet zeker wist hoe hoog de bruggen
net voor het Bassin waren zijn we terug gedraaid naar de kade van Smeermaas en
daar gaan liggen.Ik ben dan met de
fiets naar de bunkerboot in Maastricht gereden daar we nieuwe meertouwen nodig
hadden. Normaal hadden we daar namiddag met de boot aangelegd.Daar kreeg ik danook nog te horen dat er op de Maas in Givet
en in Verdun nog problemen waren, er was een stremming al zeker tot
07.06.2018.We zullen onze planning weer
moeten gaan aanpassen denk ik..Toen ik terug reed passeerde ik aan sluis 19 die
net voor afvaart geschut werd en vernam ik dat de brug net voor het Bassin maar
3;2 meter hoog was dus als we daar willen invaren meoet ik de tent
neerleggen.We besloten later dan maar
morgen langs Neerharen en Lanaken verder te varen en laten Maastricht dan nu
maar links liggen.
Het is vannacht beginnen regenen en deze
morgen regende het nog. Op zoek naar een bakker tot in het centrum naar de
Delhaise moeten rijden. Anders alleen maar twee Turkse bakkers en een gewone
maar die was gesloten. Namiddag bezoek gekregen van Anne-Marie & Ben. Eens
door het winkelcentrum gelopen en daarna bij in de Hellas bij de Griek gaan
eten.Na het vertrek van ons bezoek nog wat gelezen en wat TV gekeken.
Dag 6 â Zaterdag 12-05-2018 - Dilsen - Maasmechelen
Zijn rond 09:30 uur vertrokken voor een korte
rit tot Maasmechelen. Op 35 min waren we daar en er lagen twee boten. Je moet
hier naar het VVV kantoortje dan je hier elektriciteit krijgen (3/dag met
waarborg van 100 voor sleutel)Het
heeft wel wat voeten aan de dijk gehad eer de elektriciteit werkte.Het geleverde koppelstuk was blijkbaar stuk
of de aansluitstekker werkte niet.Van
een andere stekker bleef de zekering niet opstaan en uiteindelijk na een uur
was het pas klaar. Het is markt bij het kantoortje dus kan Annie
nog eens gaan wandelen.
Beheerswerken langs de Maas.Een voetgangers- en fietsveer.
Namiddag hebben we weer een fietstocht gemaakt
van 41 Km via het kanaal naar de voetgangersbrug van Lanklaar, naar de
overzijde en via het kanaal tot Dilsen.
Vervolgens via Stokkem naar de Maasdijk. Via het fietspad op de Maasdijk
tot Uyckhoven en via het fietspad op het kanaal terug naar Maasmechelen.
Vandaag verder gevaren tot de passantehaven in
Dilsen. Iets voor tien waren we klaar om te vertrekken. Het is zonnig maar niet zo warm en er staat
weer een lichte bries dus ideaal vaarweer. Ter hoogte van Neeroeteren
passeerden we twee vrachtschepen en iets later een jacht. Toen we twee uur later in Dilsen aangelegd
hadden passeerde het tweede jacht. Hier aan de steiger ligt nog altijd het
bootje dat hier al vijf jaar te koop ligt.