Het heeft vannacht nog geregend doch deze morgen was de
weg droog. Na het ontbijt begon het weer
te regenen en Manfred en Marion vroegen zich af of we toch zouden vertrekken.
Maar we moeten verder dus gaan we toch vertrekken.
Peilboot aan het werk. Fährtorn in Trittenheim waar vroeger een veerboot
lag. Zonnewijzer tussen de wijngaarden.
We waren nog niet de haven uit of we moesten de motor al
stil leggen gezien er iets in de inlaat van het koelwater terecht gekomen
was. Gelukkig ging het er met een keer
doorblazen uit en konden we dan toch vertrekken. In de haven lag nogal wat
groen in het water. We waren we te 09:00 uur en zouden normaal tot Neumagen
varen maar Manfred had ons een goede tip gegeven van iets verder door te varen
tot Wintrich waar net voor de sluis een steiger van een wijnhuis-restaurant
ligt. Daar mag je, als je in het
restaurant gaat eten, gratis overnachten met elektriciteit. De jachthaven van Neumagen zou ook heel duur
zijn. Omdat we vandaag toch wilden uit
eten gaan en beter ons geld daaraan uitgeven zullen we dan maar tot daar varen.
Grote opbrengst zo te zien. Replica van in in gevonden beelden in en
langs de Moezel.
Rond 10:15 uur werden we enkele kilometers voor
sluis Detzem opgelopen door de Eendracht (NL) die er zo vandoor ging dat we hem
niet konden volgen en we te laat aan de sluis kwamen om mee naar binnen te
schieten. Gelukkig kwam er een opvaart
en konden we met twee passagiersschepen mee met de volgende schutting. Het was wel 11:05 uur eer we er door waren en
verder konden. Vervolgens hebben we nog 02:40 uur door een prachtig landschap
met aan weerszijde van een kronkelende Moezel afwisselend mooie dorpen gelegen
in een schaakbordpatroon van wijnvelden. Er liggen veel campings en camperplaatsen langs de Moezel. Onderweg een vijftal vrachtschepen
tegengekomen en door twee opgelopen. Tevens een sliert passagiersboten
gekruist. Het schijnt dat er een vloot
passagiersschepen die normaal op de Rijn varen naar de Moezel zijn gekomen
gezien ze op de Rijn bijna nergens kunnen aanleggen met de lage waterstand. De
fietstocht van vandaag was 38 km langs de Moezel en door de dorpjes en de vele
km2 wijngaarden. Het etentje was lekker en de Riesling van het huis eveneens.
We vertrokken vandaag na broodjes gebakken en gegeten te
hebben te 09:00 uur met een stralende zon. Aan de sluis in Trier moesten we een
half uur wachten. Waarom weet ik niet
maar het licht werd pas op groen gezet toen ik na een hele tijd vroeg of er
iets scheelde. Ze waren ons weer
vergeten denk ik. Hier liggen de sluizen
een heel eind uit mekaar dus gaat het goed vooruit en waren we te 12:05 uur aan
de jachthaven in Schweich. Daar begon
het juist te regenen toen we moesten aanleggen.
Pegel Trier. Beeld op Römerbrucke. Beeld boven op een berg. De
oude havenkranen in Trier. Leuk optrekje.
We zagen daar ook de Zulu met Manfred § Marion
terug die daar hun thuishaven hebben.(Daar hebben we twee maand geleden in
Saaralbe mee samen aan de kade gelegen).
Nu was de plaats naast hun net vrij en ze vroegen om naast hun te komen
liggen. Wanneer wij onze ervaringen met de gesloten waterwegen mee de deelden en
we zeiden dat we namiddag nog met de fiets terug naar Konz gingen rijden stelde
Manfred voor om met de wagen mee te rijden gezien hij in de buurt nog ergens
moest zijn. Toen ik terug was zijn wij namiddag eerst
gaan winkelen en nadien hebben we hun uitgenodigd op de koffie met gebak. We zijn vandaag eens met de kippen op
stok gegaan. We waren allebei een beetje
moe en het was geen weer om buiten te zitten gezien het met momenten fel
regende. Ze moeten hierboven nu ook niet gaan overdrijven anders gaan we misschien nog eens last gaan krijgen van te veel water !. Om 21:15 uur ging de kaars uit.
Gisteren brood besteld aan het
tankstation en na het ontbijt waren we te 09:05 uur weg. Een uur later aan
sluis Grevenmacher konden we dadelijk binnen gezien er een half uur voordien
een vrachtschip door gekomen was. We waren
dan ook na 22 km reeds te 11:55 uur aan de jachthaven van Konz. De havenmeester was telefonisch niet
bereikbaar en we hebben ons dan binnen maar ergens in een box gelegd. We zullen het wel horen als we hier niet
mogen liggen. We zijn dan na het eten de auto gaan ophalen en op de terugweg in
Konz langs een boekenwinkel gereden om te kijken of we daar een vaarboek van de
Moezel en Rijn konden vinden.
Rechts Wasserbillig (L) Links Oberbillig (D) Mooie muurschilderingen. De werkboot Carl Straat aan t
werk voor de barrage.
Die waren niet voorradig maar die konden besteld
worden en na een paar dagen zouden die er zijn. Gezien we echter willen
doorvaren en ik op internet een site gevonden had waar die als E-book te
verkrijgen zijn wou de verkoper die voor mij wel bestellen en doormailen. Dat is eigenlijk gemakkelijk en nog beterkoop
ook, dus ik heb beide boeken nu op mijn tablet èn op mijn gsm staan.
We hebben hier goed geslapen, geen lawaai, geen snelle
motorboten meer na 21:00 uur. Het heeft vanmorgen
weer geregend en het ziet grijs. We
waren wel vroeg wakker en we zijn dan maar vroeg vertrokken ook: 08:00
uur. Het was een klein uurtje varen naar
sluis Stadtbredimus. Toen we daar te
08:50 uur aankwamen stonden de lichten op groen maar er lag een werkponton half
in de sluis en half erbuiten. Het lag
stil en we dachten dat er gewerkt ging worden aan de sluis maar toen we ze
opriepen bleek dat het ponton drinkwater aan het inslaan was. Dat heeft toch wel een kwartier geduurd dus
was het 09:20 uur eer we beneden uit de sluis waren.
Met de Carl Straat in de sluis. Wat is dat voor iets ? Overal waar een beetje plaats is staan
wijnstokken.
De
schipper van het ponton, de Carl Straat, riep ons na de eerste bocht op met
de mededeling dat wij hun langs bakboord mochten oplopen als we dat wilden. Het
ponton was trager dan ons dus daar hebben we dan maar gebruik van gemaakt. Te 10:15 uur arriveerden we aan de kade van
Wormeldange waar op de lichtkrant stond dat het toegelaten was te parkeren tot
12:25 op 28-08-2018. Er lag nog een boot
maar die vertrok even nadat wij vast lagen. Na het ophalen van de auto heb ik
de boot hier terug vol getankt. Het scheelt hier 40 cent/L voor de diesel ! (het
is hier Luxemburg hé). De auto hebben we
ook maar vol getankt, ook 30 cent/L beterkoop.
Aan het tankstation hier aan de Moezel aan de brug in Wormeldange is
het een op en afrijden van autos met Duitse nummerplaten. Aan de overkant van
de brug is Duitsland, dus .. Een ervan,
een oude Mercedes, hing bij het verlaten van het tankstation met de trekhaak
minder dan 5 cm boven de weg ! Ook de sloffen
sigaretten vliegen hier de deur uit ! Later op de dag is er nog een andere boot
(D) komen bij liggen.
Dag 105 - Zondag 26-08-2018 - YH Haute Ham â steiger Besch
Deze morgen was de zon weer van de partij met hier en daar
een witte wolk. Het heeft al goed
gedauwd, de boot droop van de condens dus is het vannacht goed fris geweest. Na
het ritje naar de bakker en het ontbijt vertrokken we weer om 09:50 uur. Na een
half uurtje weer aan sluis Koenigsmacher.
Het duurde een kwartier eer de sluis open ging en dan nog eens 20
minuten om te zakken. Van hieruit was het weer anderhalf uur naar sluis
Appach. Daar kwam ook net weer een
vrachtschip uit toen we daar arriveerden en dus konden we daar ook weer
dadelijk in. Nu zitten we weer net op de grens van Duitsland en Luxemburg. We varen tot het steigertje van Besch. Net na
de sluis kruisten we een passagiersschip dat achter ons in Schengen terug
draaide.
Vertrek uit de haven.
Alles blauw. Steigertje
Besch. Beginnen ze al aan de grote trek ?
Aan het
steigertje lag niemand maar toen we er een uurtje lagen kwam er eentje met een
snelle boot die meende dat het steigertje van hem was (hij woonde in Besch
beweerde hij) en vertelde dat we maar in de jachthaven moesten gaan
liggen. Hij heeft er een half uur
gelegen en is toen met een aantal personen vertrokken. Het is een gemeentesteiger
en er staat helemaal niet dat je hier niet mag aanleggen als je hier niet woont
dus .. gewoon in eigen nat laten sudderen en negeren.
Dag 104 - Zaterdag 25-08-2018 - Thionville â Haute Ham
Vandaag weer met regen vertrokken. Toen we wilden vertrekken ging de sluis net
open om een vrachtschip uit te laten varen, dus konden we er onmiddellijk nadat
die vertrokken was in. Aan de steiger
van de stad in Thionville lagen 3 boten waar onder de Sammy (GB) ook een
bekende. Buiten een vissersbootje hebben we niemand gezien op het water. Later
op de dag klaarde het op en rond de middag toen we in de YH Haute Ham lagen
kwam de zon er nog door, werd het zonnig
maar niet zo warm. Er stond nogal wat
wind.
Remparts in Thionville. Deze wildernis WAS de port te plaisance
van Sierc-lés-bains.
Een week geleden zaten we hier op de boot in zwemkostum,
maar nu kunnen we wel een lichte trui verdragen met die wind. Hzet was wel goed
weer om te fietsen. We deden 11 km terug
naar Thionville en daarna 15 van Sierck-les-Bains terug. Het zeerste stuk reden we over het fietspad
dat we nog niet gedaan hebben maar het tweede stuk hadden we reeds gefietst,
dus dat kenden we van 2 maand geleden.
De jachthaven waar we nu liggen hebben we bij onze eerste passage in
juli voorbij gevaren. Die is nog maar 2
jaar oud en stond niet in onze boek.
De nieuwe jachthaven van Haute Ham. Capitainerie, shop,
servicepunt.
Hier is
wel alles aanwezig zelfs een shop voor de watersporter en een werkhuis. In de
haven is ook de zeilclub gevestigd. Er
is ook iemand die hier tijdens de zomermaanden een speeltuin met
springkastelen, een Bengi-stand, een boogschuttersstand en terras en barbecue
uitbaat. Hier zijn we savonds gaan
eten. Het was er wel fris geworden ondertussen en we zijn dan maar terug naar
de boot gegaan en hebben TV gekeken.
Dag 103 - Vrijdag 24-08-2018 - Metz â Thionville
Het regende na het ontbijt maar we willen hier toch niet
blijven liggen dus vertrokken we te 08:35 uur toch maar. Het is eens wat anders
dan de laatste 2 maanden dat we elke dag zonneschermen moesten hangen om uit de
zon te zitten. Vandaag startten we nog
eens onder een paraplu. Na de eerste
sluis, Metz, was het miezeren na een
tijd voorbij maar het was nog heel hard bewolkt en er stond nogal wat wind. Het is weer heel kalm vandaag.
Voor sluis LOrny-Richemont. Aan sluis Metz. Handige fietsherstelpaal. Thermische centrale EDF.
We
passeerden de sluizen Talange en Orne-Richemont, weer helemaal alleen, en
eenmaal daar voorbij begon het op te klaren. Beide sluizen stonden voor ons
open toen we er arriveerden dus moesten we niet wachten en ging het goed
vooruit en lagen we te 12:45 uur vast aan de kade boven sluis Thionville. Ik
denk dat het hier rustiger gaat zijn dan aan de steiger aan de stad zelf. Niemand
tegen gekomen vandaag. Na het eten
vertrokken we toch maar met de fiets terug. Weer een nieuw stuk fietspad
ontdekt buiten een stuk dat we een dikke maand geleden gedaan hadden. Eerst nog een terrasje in Metz mee gepakt en
dan terug vertrokken. We hadden weer 28 km toen we aan de auto kwamen.
Dag 102 - Donderdag 23-08-2018 - Pont-a-Mousson - Metz
We vertrokken te 08:40 uur. Toen we even vertrokken waren
kruisten wij de Syabonga (Irl) waar we ongeveer een maand geleden samen mee aan
de kade gelegen hadden in Zetting op het Canal de la Sarre. Een dik uur later en 10 km verder stond de sluis
Pargny-sur-Moselle voor ons klaar toen we er arriveerden en tien minuten later
waren we onder. Er is weinig verkeer vandaag. Iets voor de volgende sluis, D’Ars,
kruisten we de vrachtboot Laguz (B) met thuishaven Brugge. Nadien ook nog een sportboot en dan kwam er
nog eentje langs achter die ons net voor de brug voor de sluis voorbij moest
lopen, natuurlijk langs de verkeerde kant, om dan vlak voor onze boeg te keren
en dan volle bak terug te varen zodat het weer lustig op en neer ging..
Weerspiegeling in het stille water. Effe opdrogen na het
vissen.
Door
sluis D’Ars gingen we ook weer alleen door maar hier zakten we zo traag dat het
25 minuten duurde eer we buiten konden. Een stuk voor Metz kruisten we nog twee
sportboten maar die gedroegen zich keurig en te 13:20 uur lagen we weer terug
in Metz. Gezien het weer zo heet was, er
geen zuchtje wind stond om te verkoelen, ben ik de auto maar eens met de trein
gaan ophalen. Op 21 minuten en 5,20 € armer
was i kin Pont-a-Mousson. Op het plein
voor het station stond de temperatuur op een display op 39°. Het was drukkend heet en er had zich
ondertussen een stevig onweer opgebouwd.
Enkele minuten nadat ik met de auto vertrokken was barstste het los. Op de autoweg stonden op enkele plaatsen zo’n
diepe plassen dat er stapvoets moest gereden worden. Het is met tussenpozen blijven gieten tot
ongeveer 21:00 uur. We hebben dan maar TV gekeken gezien we niet meer konden
buiten zitten.
Dag 101 - Woensdag 22-08-2018 - Pompey â Pont-a-Mousson
We zijn vandaag op tijd vertrokken maar toen we aan sluis
Custines kwamen kreeg ik het bijna aan mijne tikker. De sluis was dicht, er
brandden twee rode lichten en er stond daar een telescoopkraan met draaiend
flikkerlicht aan de bovenpoort. De kraan
manuvreerde korter en korter bij de deur.
Toen ik de sluis opriep kreeg ik een uitleg waarvan ik eigenlijk niet
veel begreep. Ik begon al te denken dat die sluis er ook uit ging gaan en
gezien ik na 5 minuten wachten niets meer op de radio hoorde en er geen
beweging in de sluisdeur kwam hebben we voor de sluis vastgelegd en ben ik gaan
informeren. Het bleek loos alarm te
zijn. Er werd wel gewerkt maar de sluis
zou bediend worden, alleen de sluismeester was niet op zijn kot maar stond
bij de werkmannen te praten.
Sluis Custines.
Weer een Belg. Oude metaalfabriek
onderweg.
Na een
kwartiertje konden we dan toch door de sluis en konden we verder. We gingen een dik uur later nog door sluis
Blenot. Een tiental minuten eerder waren we een Belgisch vrachtschip met
thuishaven Gent gekruist doch de sluis was terug dicht en leeg toen we er
arriveerden. Rond de middag legden we
dan weer terug aan op hetzelfde plekje waar we exact 50 dagen geleden gelegen
hebben. Na het eten zijn we dan gaan
fietsen en we vonden een mooi recent aangelegd fietspad dat ons eerst langs het
oude Canal latéral a la Moselle bracht en verder langs een gebied tussen het
nieuwe kanaal en de Moezel waar een groot aantal oude grind en zandgaten liggen
waarrond allemaal visplekjes ingericht werden. Verderop liep het fietspad langs
Millery en Custines en van daaruit terug over de andere oever van de Moezel
naar Pompey. We waren bij ons vertrek,
toen we hier ook fietsten, niet op de hoogte van het bestaan van dat
fietspad. Het staat ook niet in het boek
gezien het naar de aard van de randbegroeiing hoop en al twee jaar geleden
gelegd is.
We gaan een probleem hebben om terug naar huis te gaan !
De Maas is van sluis 1 tot 8 al een tijdje gesloten wegens de droogte. Hetzelfde met het eerste stuk van het Canal
de la Marne au Rhin aan de tunnel en de eerste 8 sluizen daar. Het VNF heeft
nog geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Het ziet er ook niet naar uit dat
het in korte tijd zoveel gaat regenen dat de Maas terug open zou gaan. Daarbij komt nog dat de sluizen 27 27Bis en
26 in Toul van 17-09 tot 28-10 gaan sluiten wegens werken en dat op de Maas de
sluizen 1 tot 29 gesloten worden wegens werken tussen 15-10 en 11-11 ! We kunnen langs die kant dus nooit op tijd
passeren en we moeten dus ofwel in Toul blijven liggen, mogelijk de hele
winter, of we moeten naar huis via Moezel en Rijn. We hebben vandaag info ingewonnen bij de
mensen van de Mint Imperior (GB) die bij ons aan de steiger liggen en volgens
hun kunnen wij met onze boot gemakkelijk dat traject aan. Zij zelf hebben die reis al een paar keer met
hun boot (zelfde grootte) gedaan en zeiden dat dat de moeite waard is om te doen. We hebben dan de knoop maar doorgehakt en
vertrekken morgen terug de Moezel af richting Koblenz. Ik ben dan maar de auto gaan terug halen in
Liverdun en hem hier geparkeerd. Namiddag zijn we in het vlakbij gelegen
zwembad gaan zwemmen. De Moezel is niet echt vuil maar er ligt nu een groene
drijvende laag op en hier en daar grote plekken eendenkroos.
Dag 99 - Maandag 20-08-2018 - Champigneulles - Pompey
Vanmorgen te 09:50 uur vertrokken. Sluis 27 stond al klaar
om binnen te varen toen we de hoek om kwamen.
Hier moeten we de afstandsbediening ook af geven en we gaan hier een
dikke 10 meter omlaag tot op het niveau van de commerciele haven van
Nancy. Toen we beneden waren en over
bakboord naar sluis S7-Clévant draaiden zagen we deze ook al open staan dus
konden we ook dadelijk binnen.
Station Frouard. Net voor sluis Clévant en daar komt de
laatste. Kunstwerk aan de Moezel in Frouard.
Hier
hebben we wat water bij getankt gezien het nu tot in Toul duurt eer we nog
water kunnen in nemen. Toen we daar mee klaar waren zei de sassenier dat we
even zouden moeten wachten gezien er nog een boot in de vorige sluis gekomen
was om ons hier samen te versassen. Na
20 minuten kwam er een huurboot aanvaren die mee zou gaan. Die mensen hadden wat problemen om de boot
vast te hangen dus duurde het weer even eer de deur dicht kon. Wanneer we de
sluis verlieten kwamen er nog 2 jachten aangevaren uit de richting die wij in
gingen. Aan de Moezel gekomen gingen wij
bakboord richting Toul en de andere boot stuurboord richting Metz. Na de brug
over de Moezel tussen Pompey en Frouard legden we aan het steigertje van Pompey
aan. Gisteren lag hier niemand (haven gesloten !) maar nu lag er een Engelse
jacht dat blijkbaar net aangekomen was gezien de schipper nog een kabel aan het
afrollen was. We hebben ons dan voor die
boot aangelegd. Ondertussen was het weer
tijd om te eten. Namiddag de auto opgehaald in Champigneulles en later in
Liverdun gaan zetten.We zijn dit maal terug gekomen langs de andere oever via Frouard. Daar ligt een fietspad dat gedeeltelijk over
het gedempte eerste kanaal dat hier langs de Moezel lag. en dat gaat het
langzaam bergop richting Frouard . Aan
de zijde van Liverdun-Pompey moesten we over de gewone weg en die gaat een keer
of vijf goed bergop.
Rond 10:30 uur vertrokken voor een fietstocht over het
fietspad over de oever van de Meurthe tot aan de monding in de Moezel. Dan tot
in Custines. Dan langs de Moezel tot in Pompey, de brug over naar de andere
oever in Frouard en terug naar Champigneulles. Toen we aan de boot arriveerden
zagen we dat er net nog een boot achter ons was komen liggen.
Weg onder het kanaal door.
Barrage op de Meurthe. Kunst op
de pijlers van een oude spoorbrug
Het was een huurboot met een Zwitsers koppel dat tot in
Toul gevaren was en dan het Canal des Vosges op had willen gaan maar gezien dat
ondertussen ook gesloten was waren ze maar terug gekomen en gingen ze maar
terug tot in Saverne varen waar ze de boot moesten inleveren. In de late
namiddag een wandeling door Champigneulles gemaakt.
We wilden
naar het kasteel gaan waar het Fête des Mirabelles aan de gang was, maar we
konden niet door het parkt aan het kasteel geraken. Alle poorten waren op slot
en we zouden helemaal om moeten gaan om er binnen te geraken en daar hebben we
gezien het zo heet was maar van af gezien. Veel meer was hier niet te beleven
dus hebben we savonds nog enkele spelletjes Rummicub gespeeld en daarna de Tv
maar aangezet.
Dag 97 - Zaterdag 18-08-2018 - Nancy Km 165 - Champigneulles
Gisteren is de Njord (B) uit Antwerpen nog bij ons komen
liggen. Zij hebben de toer gemaakt die
wij vorig jaar gedaan hadden via de Saöne, de Doubs en de Rhin en wilden ook
via de Maas terug varen. Zij waren er
nog niet van op de hoogte dat de Maas en het stuk van het Canal de la Marne au
Rhin met de tunnel gesloten zijn. Deze morgen vertrokken zij iets voor ons en
ze gingen dan maar proberen via de Moezel en de Rijn terug te varen. Ik hoop voor hen dat ze niet te veel
problemen hebben om in de havens daar te geraken. Wij gaan vandaag niet te ver
varen tot in Champigneulles.
Ophaalbrug centrum Nancy.Droogdokje VNF.Doortocht
Nancy.Overdekte markt
Dat is maar 7 km maar we hebben tijd.De twee ophaalbruggen werden vlot bediend en
na een goed uur waren wij op onze plaats.Met het invaren van de ruimte tussen twee vlottende steigertjes raakten
wij de bodem nog voor we goed en wel aan het begin van de steigertjes
waren.We hebben er dan maar voor
gekozen op de lange kade die normaal voor passagiersschepen voorzien is.Die hebben hier de voorrang maar ik gok er
maar op dat er hier geen gaan komen.Die
moeten toch ook last hebben van de lage waterstand.Na het aanleggen een wasje naar het wassalon
gedaan. Namiddag met de fiets terug naar Nancy voor winkels zien.
Dag 96 - Vrijdag 17-08-2018 - Dombasle-Sur-Meurthe - Nancy
Ondanks de nabijheid van het fabriek met het lawaai van de
transportbanden over het kanaal viel het wel mee deze nacht en hebben we goed
geslapen. Deze steiger wordt zeker niet frequent aangedaan, iedereen vaarde
hier voorbij en we lagen hier alleen.
Aan de betonnen steiger aan de andere kant van de kom liggen een paar
boten maar dat zijn er die hier blijven liggen denk ik, we hebben er toch
niemand op gezien. We vertrokken te
09:10 uur en hadden 10 minuten later in sluis S23 Varangéville een tegenligger
die net voor ons aan de sluis was waardoor we even moesten wachten.
Solvay. Pont canal
de la Meurthe. Waar is die ene toren
gebleven ? Place Stanislas.
Het zijn hier dubbele sluizen (twee naast elkaar) waarvan
er maar telkens maar één in gebruik is. Boven deze sluis begvindt zich ook een
brug in de D400 die momenteel vervangen wordt door een nieuwe stalen brug. Na 5
km volgde sluis S25-La Madeleine en toen we daar net voor waren werden we
bijgehaald door de Marie(D) die we in Varangeville aan de kade hadden zien
liggen. We gingen dus met 2 door de
volgende sluizen.
Beelden op poort aan een plein. Jachthaven Nancy. Kade km 165.
Later
volgden nog sluis S25-Laneuville en S26-Jarville. Onderweg hadden we gekeken om een
aanlegplaats maar ofwel mocht je er niet meer liggen ofwel waren er schuine
kanten of ruige begroeiing. Ter hoogte van km 165 aan de nieuwe appartementen
vonden we nog een mooie kade met grote ringen en daar zijn we dan maar gaan
liggen.
Dag 95 - Donderdag 16-08-2018 - Einville-au-Jard â Dombasle-Sur-Meurthe
Deze morgen te vroeg vertrokken. Er waren te 08:00 uur al twee boten
vertrokken maar toen wij te 08:50 uur aan de eerste sluis S18-Einville
arriveerden lagen die allebij nog voor de sluis te wachten. Vanaf hier werken de sluizen blijkbaar vanaf
09:00 uur dus het waas pas 09:20 eer wij de sluis in konden. Een derde boot die nog voor de sluis
aangemeerd was bleef liggen dus konden wij er alleen door. Vervolgens gingen
wij op pad naar sluis S19-Maixe en vervolgens naar S20-Crévic. Net voor die laatste kruisten wij een
huurboot dus de sluis zou voor ons klaar moeten staan.
Nieuw restaurant open 18/08. Het loze vissertje. Dombasle/Meurthe,
fabriek Solvay, steiger.
Vervolgens
naar sluis S21-Sommerviller. Hier lag de huurboot die als eerste deze morgen
vertrokken was aan de kant voor de sluis te wachten en toen wij de
afstandsbediening gebruikten zagen we dat ze ook los gooiden dus zullen we met
zn tweeën schutten. Dan moesten we nog door S22-Dombasle-sur-Meurthe en te
11:45 uur arriveerden wij aan de oude haven van die plaats iets voor de fabriek
van Solvay. Hier was vroeger ook een
scheepswerf met een kraan maar dat is allemaal verdwenen. Een van de oude betonnen vingerpieren is nu
voorzien van roosters waarop kikkers gemonteerd zijn om aan te leggen met
pleziervaartuigen. Er is geen water of
elektriciteit. Vorig jaar zijn we hier voorbij gevaren en na de volgende sluis
gaan liggen maar daar was ook veel lawaai van het langskomend verkeer en de
spoorweg, we zullen het hier ook eens testen.
Hier liggen we vlak bij het centrum en er zijn hier verschillende
winkels waaronder een Lidl, Carrefour, Match en een Leader Price.
Namiddag de fietstocht van Varangéville terug naar
Einville-au-Jard. Hier geen mooi fietspad langs het kanaal maar een heel stuk
de gewone weg waar dan nog een omleiding over kwam. Het was druk tot aan de plaats waar de
omleiding naar het centrum van Dombasle ging.
Van hieraf werd het rustiger maar met momenten slechte weg. We reden langs Le Petite Saline en Crévic
naar Maixe waar aan de overkant terug het goede fietspad begint en zo terug
naar Einville. Onderweg nog enkele bomen telkens één appel geplukt maar die
waren nog te groen.
Nieuw restaurant. Draaiplateau en oud stationnetje in
Einville-au-Jard. De Sânon
Bij onze
terugkomst in het dorp nog mee een rondje in het dorp gedaan maar in
vergelijking met vorig jaar is er maar een ding verschillend: de wegenwerken
zijn hier gedaan en het centrum is mooi opgekuist. Namiddag de watervoorraad
nog bijgevuld zodat we morgen klaar zijn om te verder te trekken. Er zijn enkele boten vertrokken maar er zijn
er ook weer enkele bij gekomen. Alle
mensen willen elektriciteit en water nemen maar ze kunnen niet aan munten
geraken gezien alle horecazaken gesloten zijn vandaag. Dan is een systeem met een muntautomaat of
bankkaart wel makkelijker.
Mooi stil plekje hier. Alleen laat op de avond en nog een
snachts een lawaaierig brommertje met
jongelui gepasseerd. Vannacht heeft het
ook effe geregend maar nu is het weer droog en zonnig met witte wolkjes aan een
blauwe hemel. We moesten vandaag maar
door één sluis, S17-Bauzemont, om een goed uur en 7 km later in
Einville-au-Jard aan te leggen. Het
aanmeren is hier gratis, er is elektriciteit en water tegen betaling en je moet
de jetons (2,5/stuk - /4Hr E /douche en
/300 L water) kopen bij een van de handelszaken hier. Er is een bakker, een
Proxi, een slager en een pizzeria. Er kunnen, als de boten aansluiten wel te
verstaan, gemakkelijk 12 boten liggen.
Iemand de boot gemist ? Mooi villa langs kanaal. Aanlegkade Einville-au-Jard.
Vroeger liep hier een spoorlijntje van Einville aan
de haven naar Lunéville. Daar was toen
een gasfabriek en de steenkool moest van hier ginder geraken dus werd er
besloten een spoorlijntje aan te leggen.
Hier in Einville staat nog een draaischijf gezien de locomotiefje hier
moest omgedraaid worden aan het eind van de lijn. Het lijntje deed dienst tot in 1943. Het
(mini-) stationnetje werd in 2006 gerenoveerd.
Deze nacht is het beginnen regenen. Het was toen niet zo
veel maar toen we deze morgen wakker werden regende het wat harder. De lucht was grijs en het zag er naar uit dat
het voor langer dan een half uurtje zou zijn.
We zijn dan maar te 09:15 uur vertrokken voor 12 km varen met vier
sluizen: S13-Lagarde, S14-Xures, S15-Mouacourt en S16-Hénaménil om te 11:40 uur
aan te leggen aan de picknickplaats in Hénaménil. Af en toe moest de paraplu
open en even later weer dicht. Voorbij de brug in Hénaménil staan 4 bolders dus
kunnen er drie boten van ons formaat liggen, maar er lag niemand. Hier lig je een kilometer van het
dorpje.
Onze ligplaats in Hénaménil. En er is savonds nog eentje
komen liggen.
Op de parking staat een kampeerauto die hier vermoedelijk
vannacht overnacht heeft. Na het eten zijn we weer terug gefietst naar
Lagarde en nadien met de auto naar Einville gereden om te winkelen maar daar
was op maandag blijkbaar alles gesloten, dus zijn we verder naar Lunéville
gereden gezien daar een E. Leclerc. Hier zijn we vorig jaar ook moeten komen
tanken omdat in een straal van 40 km in de omtrek waar we toen lagen geen pomp
voor benzine te vinden was maar alleen een voor diesel voor landbouwvoertuigen. Nadien hebben we de auto in Einville-au-Jard
laten staan omdat we daar morgen toch naar toe varen en zijn we met de fiets
terug naar Hénaménil gereden. Dus hadden
we vandaag weer 19 km gedaan.
Dag 91 - Zondag 12-08-2018 - S2-Rechicourt - Lagarde
Heel goed geslapen hier.
Toen we wakker werden bleken er al enkele vissers in het bassin bovenaan
de sluis te zitten doch die hebben we niet horen aankomen. Bij aanvang van de
sluisdienst kwamen eerst de twee huurboten naar boven en toen was het onze
beurt om naar onder te gaan. De dienstdoende sluismeester was dezelfde als die
wij gisteren middag hadden. We ontvingen
de afstandsbediening voor de sluizen en waren na een half uurtje op weg. We
passeren de sluizen S2, S7, en S8-Réchicourt, S9-Moussey, S10 en
S11-Maizières-lès-Vic en S12-Lagarde. Onderweg kruisten we 15 boten vandaag
!! In Lagarde is een verhuur haven van
NavigFrance.
In S2-Rèchicourt. 16 m lager. De uitgang. Hier zijn we buiten. Kade in
Lagarde.
Verder in de buurt nog eentje van Le Boat en nog
een derde maar daar ben ik de naam van vergeten. Het is ook zondag dus gisteren was het
wisselen van de bemanning dus die vertrekken vandaag allemaal. We meerden aan aan de kade in Lagarde net
achter de sluis bij NavigFrance. Tijdens
onze fietstocht zagen we weer een weide waarin 15 ooievaars zaten. Die dieren zijn hier helemaal niet schuw, er
zaten er twee op nog geen 20 meter van de weg af en toen we stopten om fotos
te maken foerageerden ze gewoon verder.
Het was weer heet vandaag dus waren we blij dat we aan de auto kwamen.
Dag 90 - Zaterdag 11-08-2018 - Sluis 1 â S2-Rechicourt
Na het ochtendritje naar de bakker (een garage aan een
woning welke ingericht is als klein winkeltje dat smorgens enkele uren open is
en waar je brood en een klein assortiment voedingsmidellen kan kopen) en het
ontbijt vertrokken we te 09:05 uur. Een
klein uurtje later arriveerden we op het Canal de la Marne au Rhin dat we
richting Nancy vaan volgen. Weer een
klein uurtje later arriveerden we aan sluis S2-Réchicourt. De sluis dateert van
1964 en werd gebouwd ter vervanging van de 7 sluizen in de sluizentrap die toen
aan vervanging toe waren. Vroeger, toen
er hier nog veel vrachtschepen voeren, duurde het minimum 5 uur om die sluizen te
passeren. Na ingebruikname van de nieuwe
sluis (verval 15,75 meter, de hoogste sluis in Frankrijk voor schepen van het
type Frécinet) ben je op 30 minuten beneden op het niveau van sluis
S7-Réchicourt.
YH Houillon. Voetgangersbrug Junction. Druk aan sluis Réchicourt.
Ligplaats aan sluis. Kerkje Diane-Capelle.
We willen hier vannacht blijven liggen gezien ons
dat een rustig plaatsje lijkt en wanneer we hiervoor de toelating vroegen aan
het personeel van het VNF bleek dat helemaal geen probleem te zijn. Namiddag
weer een fietstochtje van 16 km terug naar Diane Capelle en nadien met de auto
naar Saarbourg gereden om te winkelen.
Hier blijkt in een grote omtrek geen supermarkt te zijn. De Carrefour
die vorig jaar nog in het winkelcentrum Les Terasses de la Sarre was, is
verdwenen. Alleen de winkelkarretjes
stonden nog met een ketting vastgemaakt in de overdekte parkings. Vlak bij dan nog een Lidl gevonden anders
hadden we nog naar het centrum naar de E. Leclerck moeten rijden.Na sluitingstijd van de sluis werd het
daar heel rustig. Onderaan de sluis arriveerden nog twee huurboten maar daar
hadden wij geen lawaai van.