We zijn vandaag op tijd vertrokken maar toen we aan sluis
Custines kwamen kreeg ik het bijna aan mijne tikker. De sluis was dicht, er
brandden twee rode lichten en er stond daar een telescoopkraan met draaiend
flikkerlicht aan de bovenpoort. De kraan
manuvreerde korter en korter bij de deur.
Toen ik de sluis opriep kreeg ik een uitleg waarvan ik eigenlijk niet
veel begreep. Ik begon al te denken dat die sluis er ook uit ging gaan en
gezien ik na 5 minuten wachten niets meer op de radio hoorde en er geen
beweging in de sluisdeur kwam hebben we voor de sluis vastgelegd en ben ik gaan
informeren. Het bleek loos alarm te
zijn. Er werd wel gewerkt maar de sluis
zou bediend worden, alleen de sluismeester was niet op zijn kot maar stond
bij de werkmannen te praten.

Sluis Custines.
Weer een Belg. Oude metaalfabriek
onderweg.
Na een
kwartiertje konden we dan toch door de sluis en konden we verder. We gingen een dik uur later nog door sluis
Blenot. Een tiental minuten eerder waren we een Belgisch vrachtschip met
thuishaven Gent gekruist doch de sluis was terug dicht en leeg toen we er
arriveerden. Rond de middag legden we
dan weer terug aan op hetzelfde plekje waar we exact 50 dagen geleden gelegen
hebben. Na het eten zijn we dan gaan
fietsen en we vonden een mooi recent aangelegd fietspad dat ons eerst langs het
oude Canal latéral a la Moselle bracht en verder langs een gebied tussen het
nieuwe kanaal en de Moezel waar een groot aantal oude grind en zandgaten liggen
waarrond allemaal visplekjes ingericht werden. Verderop liep het fietspad langs
Millery en Custines en van daaruit terug over de andere oever van de Moezel
naar Pompey. We waren bij ons vertrek,
toen we hier ook fietsten, niet op de hoogte van het bestaan van dat
fietspad. Het staat ook niet in het boek
gezien het naar de aard van de randbegroeiing hoop en al twee jaar geleden
gelegd is.
|