Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
15-08-2018
Dag 94 - Woensdag 15-08-2018 - Einville-au-Jard
Namiddag de fietstocht van Varangéville terug naar
Einville-au-Jard. Hier geen mooi fietspad langs het kanaal maar een heel stuk
de gewone weg waar dan nog een omleiding over kwam. Het was druk tot aan de plaats waar de
omleiding naar het centrum van Dombasle ging.
Van hieraf werd het rustiger maar met momenten slechte weg. We reden langs Le Petite Saline en Crévic
naar Maixe waar aan de overkant terug het goede fietspad begint en zo terug
naar Einville. Onderweg nog enkele bomen telkens één appel geplukt maar die
waren nog te groen.
Nieuw restaurant. Draaiplateau en oud stationnetje in
Einville-au-Jard. De Sânon
Bij onze
terugkomst in het dorp nog mee een rondje in het dorp gedaan maar in
vergelijking met vorig jaar is er maar een ding verschillend: de wegenwerken
zijn hier gedaan en het centrum is mooi opgekuist. Namiddag de watervoorraad
nog bijgevuld zodat we morgen klaar zijn om te verder te trekken. Er zijn enkele boten vertrokken maar er zijn
er ook weer enkele bij gekomen. Alle
mensen willen elektriciteit en water nemen maar ze kunnen niet aan munten
geraken gezien alle horecazaken gesloten zijn vandaag. Dan is een systeem met een muntautomaat of
bankkaart wel makkelijker.
Mooi stil plekje hier. Alleen laat op de avond en nog een
snachts een lawaaierig brommertje met
jongelui gepasseerd. Vannacht heeft het
ook effe geregend maar nu is het weer droog en zonnig met witte wolkjes aan een
blauwe hemel. We moesten vandaag maar
door één sluis, S17-Bauzemont, om een goed uur en 7 km later in
Einville-au-Jard aan te leggen. Het
aanmeren is hier gratis, er is elektriciteit en water tegen betaling en je moet
de jetons (2,5/stuk - /4Hr E /douche en
/300 L water) kopen bij een van de handelszaken hier. Er is een bakker, een
Proxi, een slager en een pizzeria. Er kunnen, als de boten aansluiten wel te
verstaan, gemakkelijk 12 boten liggen.
Iemand de boot gemist ? Mooi villa langs kanaal. Aanlegkade Einville-au-Jard.
Vroeger liep hier een spoorlijntje van Einville aan
de haven naar Lunéville. Daar was toen
een gasfabriek en de steenkool moest van hier ginder geraken dus werd er
besloten een spoorlijntje aan te leggen.
Hier in Einville staat nog een draaischijf gezien de locomotiefje hier
moest omgedraaid worden aan het eind van de lijn. Het lijntje deed dienst tot in 1943. Het
(mini-) stationnetje werd in 2006 gerenoveerd.
Deze nacht is het beginnen regenen. Het was toen niet zo
veel maar toen we deze morgen wakker werden regende het wat harder. De lucht was grijs en het zag er naar uit dat
het voor langer dan een half uurtje zou zijn.
We zijn dan maar te 09:15 uur vertrokken voor 12 km varen met vier
sluizen: S13-Lagarde, S14-Xures, S15-Mouacourt en S16-Hénaménil om te 11:40 uur
aan te leggen aan de picknickplaats in Hénaménil. Af en toe moest de paraplu
open en even later weer dicht. Voorbij de brug in Hénaménil staan 4 bolders dus
kunnen er drie boten van ons formaat liggen, maar er lag niemand. Hier lig je een kilometer van het
dorpje.
Onze ligplaats in Hénaménil. En er is savonds nog eentje
komen liggen.
Op de parking staat een kampeerauto die hier vermoedelijk
vannacht overnacht heeft. Na het eten zijn we weer terug gefietst naar
Lagarde en nadien met de auto naar Einville gereden om te winkelen maar daar
was op maandag blijkbaar alles gesloten, dus zijn we verder naar Lunéville
gereden gezien daar een E. Leclerc. Hier zijn we vorig jaar ook moeten komen
tanken omdat in een straal van 40 km in de omtrek waar we toen lagen geen pomp
voor benzine te vinden was maar alleen een voor diesel voor landbouwvoertuigen. Nadien hebben we de auto in Einville-au-Jard
laten staan omdat we daar morgen toch naar toe varen en zijn we met de fiets
terug naar Hénaménil gereden. Dus hadden
we vandaag weer 19 km gedaan.
Dag 91 - Zondag 12-08-2018 - S2-Rechicourt - Lagarde
Heel goed geslapen hier.
Toen we wakker werden bleken er al enkele vissers in het bassin bovenaan
de sluis te zitten doch die hebben we niet horen aankomen. Bij aanvang van de
sluisdienst kwamen eerst de twee huurboten naar boven en toen was het onze
beurt om naar onder te gaan. De dienstdoende sluismeester was dezelfde als die
wij gisteren middag hadden. We ontvingen
de afstandsbediening voor de sluizen en waren na een half uurtje op weg. We
passeren de sluizen S2, S7, en S8-Réchicourt, S9-Moussey, S10 en
S11-Maizières-lès-Vic en S12-Lagarde. Onderweg kruisten we 15 boten vandaag
!! In Lagarde is een verhuur haven van
NavigFrance.
In S2-Rèchicourt. 16 m lager. De uitgang. Hier zijn we buiten. Kade in
Lagarde.
Verder in de buurt nog eentje van Le Boat en nog
een derde maar daar ben ik de naam van vergeten. Het is ook zondag dus gisteren was het
wisselen van de bemanning dus die vertrekken vandaag allemaal. We meerden aan aan de kade in Lagarde net
achter de sluis bij NavigFrance. Tijdens
onze fietstocht zagen we weer een weide waarin 15 ooievaars zaten. Die dieren zijn hier helemaal niet schuw, er
zaten er twee op nog geen 20 meter van de weg af en toen we stopten om fotos
te maken foerageerden ze gewoon verder.
Het was weer heet vandaag dus waren we blij dat we aan de auto kwamen.
Dag 90 - Zaterdag 11-08-2018 - Sluis 1 â S2-Rechicourt
Na het ochtendritje naar de bakker (een garage aan een
woning welke ingericht is als klein winkeltje dat smorgens enkele uren open is
en waar je brood en een klein assortiment voedingsmidellen kan kopen) en het
ontbijt vertrokken we te 09:05 uur. Een
klein uurtje later arriveerden we op het Canal de la Marne au Rhin dat we
richting Nancy vaan volgen. Weer een
klein uurtje later arriveerden we aan sluis S2-Réchicourt. De sluis dateert van
1964 en werd gebouwd ter vervanging van de 7 sluizen in de sluizentrap die toen
aan vervanging toe waren. Vroeger, toen
er hier nog veel vrachtschepen voeren, duurde het minimum 5 uur om die sluizen te
passeren. Na ingebruikname van de nieuwe
sluis (verval 15,75 meter, de hoogste sluis in Frankrijk voor schepen van het
type Frécinet) ben je op 30 minuten beneden op het niveau van sluis
S7-Réchicourt.
YH Houillon. Voetgangersbrug Junction. Druk aan sluis Réchicourt.
Ligplaats aan sluis. Kerkje Diane-Capelle.
We willen hier vannacht blijven liggen gezien ons
dat een rustig plaatsje lijkt en wanneer we hiervoor de toelating vroegen aan
het personeel van het VNF bleek dat helemaal geen probleem te zijn. Namiddag
weer een fietstochtje van 16 km terug naar Diane Capelle en nadien met de auto
naar Saarbourg gereden om te winkelen.
Hier blijkt in een grote omtrek geen supermarkt te zijn. De Carrefour
die vorig jaar nog in het winkelcentrum Les Terasses de la Sarre was, is
verdwenen. Alleen de winkelkarretjes
stonden nog met een ketting vastgemaakt in de overdekte parkings. Vlak bij dan nog een Lidl gevonden anders
hadden we nog naar het centrum naar de E. Leclerck moeten rijden.Na sluitingstijd van de sluis werd het
daar heel rustig. Onderaan de sluis arriveerden nog twee huurboten maar daar
hadden wij geen lawaai van.
Deze morgen vertrokken er 4 boten in de richting die wij
uit willen gaan dus moesten wij ons niet haasten daar we dan toch ergens zouden
moeten wachten voor een sluis. Na het
ontbijt en het water bijvullen vertrokken we te 09:20 uur. Het is vandaag 15 km varen met 13 sluizen tot
we aan de kade boven sluis 1 ter hoogte van Diane-Capelle zullen zijn. We
arriveerden daar te 13:40 uur en hadden nergens geen panne (hier is de mecaniek
veel beter onderhouden dan aan de sluizen op de Maas, alles loopt hier
letterlijk en figuurlijk gesmeerd, er staan geen struiken of bomen voor de
deuren of voor de detectors aan de deuren en aan de ontvangers van de
afstandsbediening).
Kerkje van Rhodes. Interieur. TV toren voor de regio. Het dorre
landschap hier, aan de horizon de Vosgezen.
We hadden ook telkens geluk aan een aantal sluizen dat er
net een tegenligger uit gekomen was zodat de sluis leeg onder stond. We kwamen vandaag 7 tegenliggers tegen
waarvan 6 huurboten. Het is vrijdag, dan
zijn er veel die terug binnen moeten denk ik.
We liggen hier
tegen het Etang du Stock, een meer op de grootste lengte een 7 km met
verschillende vertakkingen van enkele km lang.
Waar we nu liggen is het hoogste nieveau van het Canal de Houillière (ook
wel het Saarkanaal genoemd) en van het Canal de la Marne au Rhin (Ouest). Van hieruit gaan we dus richting Nancy terug
naar de Moezel zakken. Als we morgen aan
het punt komen beide kanalen bij mekaar komen zitten we ook op het verste punt
van onze reis en beginnen we aan de terugweg.
Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt (32 km)
van sluis 1 terug langs het kanaal tot het Bassin dAlbeschaux, via de Dç( door
het Bois dAdelhouse naar Rhodes aan de andere kant van het Etang du
Stock. Hier zijn verschillende campings
waarvan er eentje de kerk bijna omringt en een kanoclub en zeilclub. Het is vrijdag namiddag en de campings
stromen vol. Het gaat hier in het wekend
goed vol zitten denk ik. Van Rhodes
reden we naar Fribourg. Onderweg reden we over een heuvelrug en zagen toen aan
de horizon de bergen van de Vogezen. Van daaruit reden we terug over een
heuvelrug verder naar Languimberg en zo verder naar het Etang de
Gondrexange. Er loopt een lage dijk
dwars door het meer waarover de weg naar Réchicourt-le-Château loopt die wij
volgden tot aan het Canal de la Marne au Rhin. Van daaruit ging het over het
fietspad langs dit kanaal tot aan het begin van het Canal de Houillière waar we
via de voetgangersbrug overstaken en dan terug naar sluis 1 reden. Het was een mooi ritje over berg en dal,
langs de Etangs en door grote loofbossen.
Voormiddag zijn we de auto in Diane-Capelle gaan zetten.
Dit is bijna aan het begin van het kanaal en de plaats waar we morgen naar toe
varen. Met de fiets was het 18 km terug langs het kanaal. Hier zitten nog 14
sluizen die we dan morgen moeten doen waarvan er enkele in een sluizentrap
zitten.
Yh Mittersheim.
Laadpaal voor elektrische autos én boten. Picknickplaats van de haven.
Onderweg kwamen we de boten tegen die vanmorgen
vroeg uit de haven vertrokken. Wanneer we rond 12:00 uur terug aan de haven
arriveerden was het tijd om te eten.
Toen we een half uurtje terug waren begon het het te regenen en daarbij
was een fikse bui waardoor de temperatuur nu weer lekker is. Na het eten wachtte er een karweitje aan de
afvoer van de gootsteen die volledig strop zat en als gevolg daarvan was het
daarna weer tijd om binnen een keer te poetsen.
Tijdens het poetsen arriveerden twee boten, de Palma (B) uit Antwerpen
en een Nederlands bootje die we enkele sluizen terug in de sluis hadden zien
liggen en waarmee we een praatje gemaakt hadden. Die twee legden hier aan om te eten en zouden
dan verder varen maar ze vroegen of we meer informatie hadden over de Saar,
Moezel en Rijn en over mogelijke aanlegplaatsen. Namiddag werd het weer zonniger maar met
flink wat wind en of en toe een dicht trekkende hemel.
Dag 87- Woensdag 08-08-2018 - Kade S16 â YH Mitttersheim
Gisteren avond kwam er een onweer opzetten maar dat
geraakte niet tot bij ons en hadden we serieus last van muggen. Het was de
eerste keer dat ze last gehad hebben van muggen, mogelijks omdat we gisteren in
een bos lagen. Vandaag moeten we maar 7
km varen met 3 sluizen, dus daar gaan we vermoedelijk vlug door zijn. We
vertrokken te 08:50 uur en waren al te 10:30 aan de jachthaven van Mittersheim.
De kleine kade beneden sluis 16. Het Grand Etang de Mittersheim.
Daar vonden we een plaatsje aan de eerste vingersteiger
dus liggen we alleszins aan een kant vrij. Na het aanleggen zijn we
onmiddellijk met de fiets vertrokken gezien het nu nog te doen was van
temperatuur. Na het ophalen van de auto nog gaan winkelen en dan terug
Mittersheim. Rond 17:20 uur nog
vertrokken voor een fietstochtje rond het Grand Etang de Mittersheim hier in de
buurt.
Dag 86 - Dinsdag 07-08-2018 - Sarralbe â Kade S16
De Duitse boot achter ons vertrok vandaag als eerst. Wij te 08:50 uur om na 4 sluizen en 14 km te
arriveren aan een kleine kade voor sluis 16.
Hier vertrok de Duitse boot net en er lag nog een huurboot
aangemeerd. Dit lijkt ons een leuk
plaatse voor de nacht. We legden aan de
achterkant aan waar we net de schaduw hadden van een Scharlakeneik over her
grasveldje naast de boot. Dat was ook
weer de enige plek waar het te doen was om te zitten. De wind stond net goed zodat die onder de
boom kon gezien aan de andere kant een dichte haag stond. We hebben er de hele
namiddag onder gezeten, we moesten af en toe gewoon mee draaien met de
schaduw. De huurboot vertrok rond een
uur of 18:00 en toen lagen we er alleen.
Als hier vanavond niet te veel jeugd opdaagt zou het wel eens rustig
kunnen zijn. Een half uur later kwam er echter een auto aangereden maar dat
waren maar een paar vissers en die zijn ook niet al te lang gebleven gezien de
vis blijkbaar geen goesting had om aan de haak te gaan hangen. Tegen een uur of 10 kwam er in de verte een
zwaar onweer opzetten. Het bliksemde volle bak maar we hoorden geen donder, dus
het onweer zal ver weg geweest zijn.
Yh Sarralbe.
Onderweg aan een manege. Weer veel ooievaars. Rustig plaatsje onder de
Scharlakeneik.
Toen we wilden gaan slapen merkten we dat de boot
vol muggen zat en hebben we een muggengevecht van enkele uren gehouden. Het was voor de rest hier wel rustig, geen
lawaai van de jeugd maar nu van de muggen. Rond 04:00 uur begon het te waaien,
het leek wel een orkaan zu schudde de boot heen en weer aan de meertouwen. Een
uur later was het voorbij zonder één druppel regen.
We blijven vandaag hier liggen. Met die hitte kunnen we
eigenlijk geen beter plaatsje hebben met een gratis waterkraantje. We zijn namiddag nog wel gaan fietsen maar
het viel tegen omdat het weer zo heet was.
We waren dan ook al rond 16:00 uur terug en hebben maar 23 km
gedaan. Langs het kanaal tot Bissert,
dan naar Harskirchen en via Sarre-Union, Schopperten, Keskastel en zo terug
naar Sarralbe.
Net toen we aan de boot terug kwamen
kwam er nog eentje aangevaren die hier achter ons ging liggen. Hij had bij het aanleggen problemen gezien
zijn boegschroef niet meer werkte. Zijn motor hoorde hij op hoog toerental
draaien maar het had aan zijn schroef geen effect dus zal de breekpen tussen
motor en haakse overbrenging of de breekpen tussen de as en de schroef gebroken
zijn vermoed ik.
Deze morgen vertrok de Ierse boot als eerste richting
Sarreguemines net voor wij te 08:25 uur wilden vertrekken richting
Sarralbe. Wij gaan vandaag vermoedelijk
tot Sarralbe of we moesten nog een mooi plaatsje onderweg zien. We kwamen onderweg één jacht tegen en verder
was het heel kalm. Misschien vindt
iedereen het te warm om te varen. We
passeerden de sluizen S22 en S21 en kwamen 17 km verder aan de kade van
Sarralbe aan. Hier lagen twee boten en
gezien de kade ongeveer 100 meter lang is hadden we alle plaats. Hier is liggen, elektriciteit en water gratis
dus het verwondert ons dat hier niet meer boten liggen. Na het aanleggen
onmiddellijk de waterslang aangesloten en nog eens een lekker ijskoude douche
genomen.
Kanaal naast rivier. Kerk Sarralbe, watermolen met de
barrage erbij. Ooievaarsnest op het
station.
Het water in de watertanks is niet echt verfrissend
meer en met dat van de zonnetank op het dak kan je de afwas doen ! Gezien het geen weer is om iets buiten te
doen dan maar een wasje gedaan en die was op een tijd van niets droog. Deze avond hebben we na het eten een
verkennigstochtje door het dorp gemaakt.
Hier mondt de Albe in de Saar uit, vandaar de naam Sarralbe. Op het
stationsgebouw en op het gemeentehuis staan twee ooievaarsnesten. Die van het station was bewoond en in de
weiden langs de Saar zagen we er nog twee rondstappen. Het is hier een waterrijk gebied met nogal
wat weides met beken en verschillende stuwmeertjes vandaar dat die kleppers
hier genoeg eten hebben. Er staat hier ook een oude watermolen (eerste molen dd
14e eeuw) en de kerk heeft hier twee slanke torens. De brug over de Saar is sedert 11-06-2018
afgebroken en het zal een jaar gaan duren eer er een nieuwe ligt. Het dorp is mooi aangelegd met zoals
gewoonlijk in deze streek veel aanplantingen en fonteinen en waterpartijen.
Enkele bakkers, terrasjes, een zwembad (maar wegens renovatiewerken nu
gesloten, verdomme !) en twee supermarkten een Netto en een SuperU. Dit lijkt mij weer een gezellig plaatsje.
Vandaag zijn we alleen met de fiets naar Sarreguemines
gereden om de auto op te halen en hebben hem gaan verder zetten in
Sarralbe. We konden niet tot in het dorp
rijden met de auto gezien de brug weg was maar we hebben hem dan maar aan het
station gezet.
Watermolen op de Saar.
Station Sarralbe, leuke woontoren aan het station, YH Saaralbe
Gezien we vroeg vertrokken waren was het nog te doen met de fiets maar tegen dat we de
23 km afgemalen hadden en terug aan de boot waren was het weer te heet om
iets te doen en hebben we maar onder de bomen gezeten en gelezen en spelletjes
gespeeld.
Bunker van de Maginot ligne, serieuze katvis +- 1
meter, emmerbaggermolen.
Dag 82 - Vrijdag 03-08-2018 - Sarregemines âZetting
Gisteren avond hebben we serieus last gehad van het koppel
van de Engelse boot die daar voor ons komen liggen was. Het was een oude houten versleten en verwaarloosde
boot met als bemanning een overjaars hippiekoppel, of een koppel duidelijk in
een midlife crisis dat het nodig vond om tot 02:30 uur vooraan op de boot te
zitten en daarbij de muziek telkens harder te zetten en met zn twee zo vals
als het maar kon mee te zingen. Zon
partij kan je beter niet als buren op een ligplaats hebben !
Net een echte
hé. Sluis 26 en later in
sluis 26
Deze morgen eerst nog naar de Intermarché aan de
overkant geweest gezien we gisteren geen bakker gezien hadden en dan na het
ontbijt te 10:45 uur vertrokken. We passeerden vandaag de sluizen S27 tot en
met S23. De sluizen zijn hier
geautomatiseerd dus als alles goed is moet je hier nergens wachten. Sluis S27
deden we samen met de Cronos (D) die net toen we voor de sluis kwamen aan een
steiger vertrok. In deze sluis moet je
je vaarvignet kopen als je dat nog niet hebt, dus wij konden gewoon verder maar
de Cronos diende dat nog aan te schaffen en moest wachten. Wij gingen verder en konden overal alleen
schutten. Voor de Cronos is het ook
makkelijker alleen te schutten gezien zij telkens van de boot moeten om vast te
maken, zij hebben blijkbaar een enterhaak en de kades in de sluizen zijn hier
hoog en iemand moet telkens langs het laddertje omhoog om vast te maken. Na sluis S 23 legden wij in Zetting aan de
kade aan. Hier liggen nog twee boten
maar er is voor ons nog ruim plaats.
Dag 81 - Donderdag 02-08-2018 - YH Saarbrucken - Sarregemines
We vertrokken te 09:30 uur als eerste uit de haven. Toen we de haven uit kwamen en op de Saar stroomopwaarts
gingen kwamen we een zestal roeisboten tegen.
Die zijn vermoedelijk aan t trainen tegen het weekend als het
Saar-spectakel door gaat. Het zijn
allerlei watersporten met wedstrijden allerhande. De roeiers van de Drakenboten die we in Volklingen
zagen gaan hier naar eigen zeggen ook aan mee doen. Na enkele km arriveerden we
aan sluis Gudingen, de laatste op Duits grondgebied. Hier gingen we samen met de Cronos, die ons
achterna gevaren kwam en net aan de Sluis bij ons was, mee naar boven. Hier ontvingen we weer een afstandsbediening
voor de sluizen. Vanaf hier zijn het
weer kleine sluizen met de afmetingen van 40x5,2 meter, dus spitsenmaat.
Leuke hagedissen hier. De voetgangersbrug aan de haven en het restaurant aan het
Casino .
Van hier ging het verder naar de sluis S30-
Grosbliederstroff. Dit is de eerste
sluis met afstandsbediening en je raad het nooit ! Inderdaad, na weken gevaren te hebben zonder enig
obstakel of defect komen we aan de eerste sluis in Frankrijk en we hebben
prijs. Met twee boten dan maar achteruit
terug naar het bedieningskastje en de camera en na herhaaldelijk drukken en
oproepen werd de sluis eindelijk in gang gezet en konden we na een tijdje
binnen.
Een oude faienceoven, Standbeeld en het justitiepaleis, mooi gesnoeide boompjes.
Aan sluis S29 Wetterding kregen we een tegenligger. Na
sluis S28-Sarregemines arriveerden we te 11:55 uur aan de steiger van YH
Sarregemines. Het was weer heet tijdens
de fietstocht (16 km) vandaag. Gelukkig lag het fietspad voor een gedeelte in
de schaduw van de bomen erlangs.
Savonds zijn we met de fiets nog de stad gaan verkennen. Mooie stad, proper, heel veel terrasjes,
verschillende verkeersvrije winkelstraten, een mooi stationsgebouw en de
gerestaureerde Hallen (de vroeger stationsopslagplaatsen.). De straten zijn allemaal voorzien van mooie
bloembakken, bomen en aanplantingen. Het
lijkt mij een gezellige stad.
Deze morgen zijn we te 09:00 uur thuis terug vertrokken
naar Saarbrucken. Eenmaal voorbij Luik hadden we bijna geen verkeer meer. Ook aan de werken, een zestal in totaal, waar
we telkens op één rijstrook en soms nog naar de andere zijde moesten, moesten
we nergens stoppen of aanschuiven en konden we gewoon blijven rijden. Het was
zonnig tot we in de buurt van Prum kwamen waar het donkerder en donkerder werd
en het duurde niet lang of het begon te regenen. Met momenten viel er goed wat uit de
lucht. Het regende verder met
tussenpozen tot we in Saarbrucken arriveerden. Daar hadden we nog een
probleempje met de toegangspoort waarvan blijkbaar de code veranderd was. Toen we naar de havenkapitein belden nam die
aanvankelijk nog niet op maar enkele minuten later belde hij zelf terug en
kregen we de nieuwe kode zodat we binnen konden.
Pleintje in Saarbrucken.
De Smart-tower, YH Saarbrucken
en oude energiecentrale.
Het heeft de hele namiddag nog met buien geregend
en tussendoor heb ik dan de boot maar gepoetst.
In de late namiddag zijn we dan nog een fietstochtje in de stad gaan
doen, eerst op linkeroever en dan op de rechteroever terug.
Smorgens zijn we tot
Saarbrucken gevaren waar we de boot gaan laten liggen om naar de verjaardag van
Rho te gaan. Een uurtje na ons vertek
arriveerden we aan sluis Saarbrucken.
Die stond open naar onder en na het oproepen voor de bediening konden we
onmiddellijk naar binnen. Hier is geen
kleine sluis maar de sluis heeft twee compartimenten achter mekaar zodat voor
sportboten een gedeelte van 46 meter lang gebruikt wordt en er zo water
gespaard wordt gezien ze de hele sluis van 190 meter lengte niet moeten vullen
en laten leeg lopen. Het versassen duurde een tiental minuten en te 11:15 uur arriveerden
we in de jachthaven van Saarbrucken. Na
een plaatje toegewezen gekregen te hebben hebben we nog gegeten en toen alles
ingeladen om naar huis te rijden.
Varen door Saarbrucken.
We vertrokken met de auto te 13:15 uur en waren te 17:00
uur in Leopoldsburg waar we eerst naar het wassalon gaan om een grote machine
te gebruiken en daarna op bezoek gaan wij de moeder van Annie die hier in een
verzorgingstehuis is. Toen we te 17:00
uur daar stopten barstte er net een hevige regenbui los waardoor we 20 minuten
in de auto moesten wachten om niet doornat te worden. Als het zo thuis ook geregend heeft is alles
goed nat. Toen het stopte met gieten was
de straat, ondanks dat het water op de straat bleef staan tijdens de bui,
binnen de 5 minuten droog en werd het onmiddellijk terug heet.
Dag 78 - Woensdag 25-07-2018 - Halte Nautique Volklingen
Deze morgen vertrok de Zulu en zijn wij verder
aangeschoven om meer aaneengesloten vrije plaats te creëren voor eventuele
andere boten. Nu kunnen er nog twee
kleine achter ons liggen. We zijn na het ontbijt maar eerst met de fiets terug
naar Dillingen gereden om de auto op te halen.
Het was, met een kleine omleiding in verband met werken en het
afgesloten fietspad langs de Saar 21 km.
Onderweg ondanks het vroege uur al veel fietsers tegen gekomen. Eentje ervan, een oudere man met een elektrische
fiets, had een platte band maar die wou geen hulp gezien hij al iemand opgebeld
had en ze hem kwamen ophalen. Namiddag de auto gaan verder zetten aan de haven
van Saarbrucken en met de fiets weer terug.
Hier langs de Saar is te, zien aan de oude schacht bokken in die we
overal zien staan, bijna in elk dorp een koolmijn geweest. Tevens zijn er
verschillende oude gebouwen van vroegere metaalgieterijen en
metaalwalsserijen. In Saarbrucken-Burbach
is op een oud mijnterrein een groot winkelcomplex zoals B-mine in
Beringen. Enkele oude mijn gebouwen werden
mooi gerenoveerd en huisvesten nu winkels, kantoren en horecazaken.
Getuigen van een rijk industrieëel verleden.
In Saarbrucken zijn er verschillende kaaien waar je kan
aanliggen, maar de boot daar een hele week alleen laten liggen zou ik toch niet
doen, vandaar dat we morgen naar de jachthaven in de Osthaven gaan liggen. Die
is afgesloten en ligt net ten zuiden van de stad. Toen we terug aan de steiger kwamen waren er
twee boten vertrokken en er liggen er nu vier aan de kade voor de grote
passagiersschepen. De douche waterbak op
het dak is zeker 35 ° warm zodat we om het te gebruiken om nog wat te
verfrissen half en half met koud water moeten bij vullen. Binnen in de boot valt het momenteel mee, we
hebben alles dicht en donker gehouden.
Toen ik rond 07:00 wakker werd was er net weer een grote
gepasseerd.. Het valt ons op de alle
grote schepen die we hier zien passeren allemaal Belgen, zelfs Vlamingen
zijn. Af en toe zien we ook eens een
Nederlands en één Duitse vrachtboot. Het
zijn er allemaal van tussen de 80 en 135 m lengte en ook enkele koppelverbanden
van 170 meter lang. Terwijl we ontbeten
kwamen er twee jachten uit de richting Merzig en eentje uit de richting waar
wij naartoe gaan varen. Wij vertrokken
te 09:40 uur en kwamen eerst voorbij de monding van het riviertje de Prims, dan
de invaar-geul naar de commerciele haven van Dillingen waar veel van de grote
vrachtschepen binnen varen en dan een stuk tot Saarlouis waar de passagiersboot
die gisteren avond gepasseerd was aangemeerd was. Er lagen nog twee andere hotelboten aan de
kade. Een half uur later arriveerden we
aan sluis Lisdorf en merkten we dat de twee jachten die vanmorgen gepasseerd
waren net boven waren. Toen we voor de sluis lagen te wachten kwam er nog een
vrachtschip achter ons aan dus zullen we daarmee naar boven moeten. Het duurde heel lang eer de sluis vrij kwam
en later bleek waarom, het vollopen van de sluis met het verval van 3,8 meter
duurde 35 minuten ! Het leek wel of de sluis met emmertjes water gevuld werd ! Woorbij de sluis kruisten we nog een jacht en
een grote roeiboot met 12 roeiers.
Ondanks dat wij net uit de sluis waren kreeg het jacht een rood signaal.
Training voor de drakenboot-race. Peilboot aan het werk.
Steiger Völklingen.
Later passeerden wij ook een werkboot, ik denk een
peilboot, ter hoogte van de elekticiteitscentrale.In de aanloop van Volklingen zagen we dat dit
een heuse industriestad is, althans langs de Saar.Het lijkt wel Charleroi maar dan helemaal
niet zo roestig. Een heel grote metaalfabriek met een gebouw langs de Saar van
wel een km lang met enkele pijpen en een transportband naar een ander stuk
fabriek op de andere oever. Waar vroeger de halte nautique van Volklingen in
een oud stuk kanaal met een oude sluis was, is een deur nu gesloten en mag je
er niet meer in. Aan de overzijde ligt een aanlegplaats voor Fahrgastschiffen
en daar mogen wij ook niet gaan liggen.Dan zijn we maar verder gevaren en na de volgende bocht zagen we dat er
een nieuwe drijvende steiger voor sportboten ligt.Maar die lag natuurlijk helemaal vol.Gelukkig riep er net iemand dat hij binnen
enkele minuten ging vertrekken en hadden we dus toch een plaatsje.Hier is ook elektriciteit met een
muntautomaat en een waterpunt dus daar gaan we eens gebruik van maken.
Saarstahl. Oud
stoomgebouw van Völklinger Hütte.
Bloemenpracht.
Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt in de
omgeving maar in Wehrden is niet veel te zien en om naar het centrum van
Volklingen te wandelen hadden we gezien het nog te warm was geen zin. We hebben dan maar met Manfred en Marion van
de boot Zulu (D) een pintje gedronken en onze reiservaringen gedeeld. Zij wonen in Schweich langs de Moezel (iets
boven Trier) en varen nu terug richting hun thuishaven.
Laat op de avond, het was reeds goed donker passeerde nog
een jacht. Vannacht geen enkele boot
komen aanleggen aan de kade. Niet zo goed geslapen als gisteren nacht. Hier loopt een autostrade niet zo ver van de
kade af zodus was er wel wat lawaai. Het bootje dat gisteren avond nog voorbij
gekomen was lig in de verte aan de steiger voor de passagiersboten maar vertrok
vroeg verder. Wij vertrokken te 09:30
uur en tot de sluis Rhelingen, zon 10 km verder, kruisten we een jacht, het
vrachtschip Cylor (B) met als thuishaven Nieuwpoort en uit de sluis kwam toen
wij lagen te wachten net een Belgisch jacht met dezelfde thuishaven uit de
kleine sluis.
Voor de sluisdeur dicht gaat wordt er water achter gepompt om het vuil weg te blazen zodat het niet tussen de deur komt .
Jachthaven Dillingen. Ook hier
een fabriek van Villeroy-Boch. De Thurgau
Prestige.
Enkele km verder meerden we aan de kade van Dillingen aan.
De fietstocht voerde ons van Dillingen, langs de jachthaven en sluis Rehlingen
over het fietspad aan de kant van de autoweg tot in Merzig. Savonds is er nog een grote passagiersboot
gepasseerd. Van zodra de zon wat gezakt was zijn we boven op de kade gaan
zitten gezien daar een zuchtje wind stond en het daar draaglijk was. Eens de zon achter de heuvelkam aan de
overkant was werd het daar lekker zitten en toen het donker was zelfs een
beetje fris. Gezien de autoweg vlak
naast de Saar loopt hebben we de ramen eerst toe gedaan tegen het geluid maar
na een tijde enkele terug open gedaan gezien de warmte toch een beetje binnen
zat. Rond 23:00 uur passeerde nog een
groot vrachtschip en toen werd het stil.
Wij hebben vannacht niets meer gemerkt van passerende schepen.
Gisteren avond rond 22:30 uur kwam het vrachtschip Rhenus
Thionville nog door de sluis. Voor de
rest hebben we vannacht tot deze morgen 09:00 uur niets meer horen passeren. Er zullen dus veel boten aangelegd hebben aan
de kade beneden de sluis !! Wanneer we juist wakker waren zagen we al een jacht
uit de richting van de Saarschleife komen. Even later ging deze samen met de Zwitserse boot die hier
aan de steiger lag de sluis in. Na het ontbijt vertrokken wij ook. Nu varen we
door een diepe kloof waar de Saar een haarspeldbocht maakt ter hoogte van het dorp Orscholz.. Dit geeft natuurlijk
weer een mooi beeld wanneer je over de rivier vaart. Aan de buitenkant van de
bocht staat boven op de berg een uitzichtpunt dat je een mooi panorama over de
Saarschleife. Enkele kilometers stroomopwaarts kom je uit de kloof en wijken de
bergen terug en wordt het vlakker. We
passeren vandaag veel roeiers die, naar later bleek in Dreisbach te water
gegaan waren, en dus is het oppassen geblazen.
Links en rechts ligt een fietspad dus zullen we straks moeten kiezen
welke kant we zullen nemen. Ter hoogte
van Dreisbach vaart ook een veerpontje voor voetgangers en fietsers. Te 11:45
uur arriveerden we aan de kade in Merzig. De fietstocht van namiddag leidde ons
eerst terug naar Merzig en later na het avondeten een rit door de stad Merzig.
Leuke stad waar het riviertje de Seffersbach door stroomt. Het stadspark is gedeeltelijk klaar maar
wordt nog opgelapt. In het park de fontein.
Uitkijktoren aan de Saarschleife. Fontein, kiosk, beekje aan
de watermolen en Kletterpark in Merzig.
Op het riviertje de Seffersbach staat de Fellerberg Mühle,
een oude gerestaureerde watermolen waar nu een klein museum is ingericht over
de historie van de klein-mechaniek. In de buurt bevindt zich ook het Fellerberg
Schloss waar in de tuin een beeldenexpositie staat. Tevens een leuke
winkelstraat en enkele gezellig pleintje. Aan de overzijde van de Saar vind je
de Mc Donalds, het zwembad, de tennishal, een permanent soort musical-circus,
de jachthaven, een klimpark en een overdekte kinderspeeltuin. Na de fietstocht
was het lekker op de boot met een koel windje.