Deze morgen zijn er al een aantal boten vertrokken voor
wij wakker waren en tijdens het ontbijt vertrokken de D&A, de grote
Nederlandse van Beverwijk, en nog een kleine Nederlandse. We moeten ons vandaag niet haasten want
anders moeten we toch wachten aan de sluis.
Wij vertrokken iets voor 10 uur, een dik half uur nadat de laatste
vertrokken was. Toen we echter te 10:20
uur aan de sluis waren ging de de NL boot uit Beverwijk pas net de sluis
uit. Die ging zo traag de sluis uit dat
de bovendeuren bleven open staan en het signaal voor ons op dubbel rood
sprong.
Bogny-sur-Meuse.Les 4 fils Aymon.Monthermé.
We werden nog gewaarschuwd dat we die boot moesten voor
blijven (iemand had ons gezegd dat die telkens bijna een uur nodig had om
binnen, naar boven en naar buiten te varen !) maar we hadden ons vanmorgen
laten verassen gezien wij dachten dat die boot twee nachten in Monthermé ging
blijven liggen. We moesten een
kwartiertje wachten op de depanagedienst en toen konden we verder. Om 11:50
uur lagen we vast in Joigny-sur-Meuse.
Na het eten zijn we met de fiets weer vertrokken naar Monthermé en later
van Montcy-sur-Meuse terug naar Joigny.
Aan het steigertje was de Eleonore (NL) komen bij liggen. Iets voor 18:00 uur hoorden we nog een boot
aankomen maar die ging eerst verder naar de sluis. Nadien kwam die terug ook aan de steiger
liggen.
Deze morgen toen wij wakker werden waren er al een aantal
boten vertrokken. Die willen allemaal
als eerste voorbij Charleville denk ik.
Wij blijven nog een nacht hier liggen omdat alle boten die in Charleville
lagen nog moeten vertrekken en het gaat daar veel te druk zijn denk ik. Wij gaan vandaag fietsten over de
Trans-Semoysienne tot in Les Hautes Rivière.
Dat is zon 20 km over een fietspad dat is aangelegd op de spoorbedding langs
de Semois van het oude lijntje van Monthermé naar Les Hautes Rivières. Het loopt overwegend lichtjes bergop langs de
meanderende rivier. Alleen de laatste 3
km gaat het ongeveer 1 km steil omhoog (18% !!) en daarna 2 km half zo steil terug
naar beneden. Het fietspad loopt nog
verder door naar Bohan aan de Fr-B grens maar wij vonden het tot hier genoeg,
we moeten natuurlijk ook nog terug. We
zagen onderweg veel kajakkers de rivier afvaren en hier en daar werd er gezwommen
en pootje gebaad.
De Semois thv Tournavaux. Brug in Naux. Steil hier. Trage weggebruiker. In het kerkportaal.
Op een vochtig stukje fietspad, daar in de buurt waar een klaterend
beekje van de berg af kwam stak een slang (+- 60 cm lang , groen-bruin met streep
op de zijkant) het fietspad over naar de begroeiing langs de rivier. Natuurlijk
te laat om een foto van te nemen hé. Langs de Semois liggen enkele campings (in Haulmé)
waar het nu nog niet druk is maar te zien aan de omvang van het terrein en de
verschillende sanitairblokken zit het hier in de zomermaanden goed vol en er
staan ook een aantal verblijven voor groepen. Er zitten zeer veel zwanen op de
rivier. Langs de rivier in Monthermé is
het vandaag brocante markt, evenals in Les Hautes Rivieres. We reden ook langs
de dorpjes Tournavaux, Haulmé, Thilay, Naux. In Naux kan je via een zeer oude
voetgangersbrug (gebouwd in 1900 niet vernietigd tijdens de oorlog) oversteken
van het fietspad naar het dorp. We waren
rond 16:00 uur terug aan de boot en we lagen hier nog met drie. We hadden weer 36
mooie km op de teller.
Toen we deze morgen opstonden was de boot die vannacht
achter ons lag reeds vertrokken. We
hebben hier niets van gehoord, we zijn alleen vertrokken naar sluis S47-La
Commune en verder naar S46-Monthermé-Deville.
Hier moesten we lang wachten voor de benedendeur open ging maar we hebben
toch niet moeten bellen voor een depannage. Toen we te 12:15 uur in Monthermé
arriveerden legden we ons net achter de D&A van Arnold en Diane die we van
vorig jaar hebben leren kennen.
Sluis Monthermé.Kade Monthermé ligt vol.Wij met de D&A.
Er lagen nog twee andere boten verderop. Na de middag arriveerde de ene na de andere
boot en binnen de kortste tijd lag alles vol.
Er lagen zelfs twee grote boten dubbel en drie andere keerden terug en
gingen voor de brug liggen. Uit de
richting van Charleville passeerden ook een drietal boten waaronder een oude
spits.
Gisteren is er nog een boot bij komen liggen, de
ZK31. Dat is een voormalige
garnalenkotter uit Zoutkant in NL. Hij
had bij het aanleggen wel wat problemen met de lage waterstand maar het lukte
hem toch met de boeg tegen de kant en met het hek schuin op de rivier te gaan
liggen. Deze morgen langs het
café-winkeltje hier in het dorpje gegaan voor een baguette. Terwijl we aan het
eten waren kwam onze buurman vragen of we vroeg gingen vertrekken. We gaan vandaag eerst de auto ophalen in
Fumay en dan zien we wel weer. Die boot
vertrok dus even later. Wij sprongen
rond 09:30 uur op onze fiets en langs de Maas terug naar Fumay. Het miezerde met momenten een beetje maar
daar laten wij ons niet aan kennen, we hadden trouwens wat droge kleren mee
genomen om ons om te kleden moest het te erg zijn geweest. Gezien we te 11:30
uur al bij de auto kwamen en we vanmiddag ergens wilden gaan eten waren we te
vroeg, hier waren de pizzaria, een kebab en een frituur nog niet open dus
besloten we tot Revin te rijden en daar eens te gaan kijken. We hebben de auto
aan de Lidl gezet en te voet gaan verkennen.
Nog een nieuwe stuw.De
kade in Monthermé.De kade in
Laifour. Treintunnel Laifour. Hier mag je niet op de trein
gaan zitten zoals in bv Indië, daar zou je koppijn van kunnen krijgen !
Hier vonden we aanvankelijk ook niets dat al open was en
er waren een aantal zaken al een tijdje gesloten. (Zoals hier wel meer voor
komt.) Misschien waren die nog niet open
omdat het toeristisch seizoen hier blijkbaar vandaag pas begint. We vonden na
een tijdje gezocht te hebben een pizzaria in de buurt van het stadhuis. Gelukkig waren we door gelopen want het was
bijna niet te zien. Het was de pizzaria
LEureka. De ingang is een deur
waarachter een trap naar onder die naar de zaak leidt die in de mooie gewelfde
kelders onder de huizen gevestigd is.
Buiten zie je enkel de deur in een hokje met een rond gemetseld dakje. Als er geen bord had gestaan dat het open was
waren we er vermoedelijk voorbij gelopen.
Het was er lekker, heel schappelijk van prijs. In de zaak met de toog en de gelagzaal in één
gewelf en de keuken in een ander gewelf is het wel iets speciaal. Nadien zijn
we met de auto naar de boot gereden en de fietsen erop laten staan met de
bedoeling dat als het namiddag beter weer wordt de auto in Monthermé te gaan
zetten. Rond 16:00 uur brak de zon
erdoor en vertrokken we. In Monthermé
zagen we onze vrienden Diane en Arnold van de D&A terug. Wij kennen hun van vorig jaar toen we naar de
Doubs gegaan zijn en hun een eerste keer in Vitry-le-Francois hebben
gezien. Na een koffie en een uurtje
herinneringen ophalen zijn we met de fiets terug naar Laifour vertrokken. Onderweg begon het weer te miezeren maar het
was minder dan voormiddag. Daar
aangekomen was de capitainerie open (Open van 01-06 tot 30-09) en wij waren de
eerste boot die dit jaar in hun boekje kwam te staan.
Te 10:00 uur vertrokken. Als we vandaag tot Laifour varen
hebben we vijf sluizen en een tunnel. De
eerste twee, S52 LUf en S51 St Joseph werkten zoals het hoort maar toen we
te 12:05 uur aan S50 Revin arriveerden moest het weer lukken. Na het gebruik van de afstandsbediening
sprond de sluis in werking zodatwe binnen konden. Wanneer de benedendeuren dicht waren en we
een halve meter (van de 4 meter) gestegen waren begon ineens de bel te rinkelen
en het zwaailicht van de bovendeur te branden.
Normaal gaat die dan open gaan.
Als dat gekunnen had dan hadden we iets mee gemaakt ! Maar de druk van het water houdt die dicht
tot het niveau binnen en buiten hetzelfde is.
Het gevolg was natuurlijk dat de sluis is storing gaat. Nu moest het weer net lukken, wanneer we
kwamen aanvaren zagen we net iemand van het VNF in zijn autootje stappen en
vertrekken. Als die nu vijf minuten
gewacht had, had hij de panne kunnen herstellen maar hij was weg hé.
Nieuwe waterkrachtcentrale aan sluis St Joseph. Ligplaats Laifour.
Gelukkig bleef het ventiel dat het water in de sluis moet laten
open staan zodat we boven geraakten en ik makkelijk van de boot kon om naar het
kotje met de parlefoon te gaan. Er
werd ons gezegd dat er dadelijk iemand ging komen (met dadelijk wordt in het
frans bedoeld: ga er maar bij zitten, drink een koffie of neem een boek en lees
wat !) Ondertussen was er een tweede
boot gearriveerd en die schippper kwam ook eens kijken hoe het zat. Toen we dan eindelijk gedepaneerd werden en
door de tunnel verder gingen moesten we naar sluis S49 Orzy. Die ging ook
onmiddellijk werken maar daar ging de linker benedendeur niet helemaal open
zodat het sein op rood-groen bleef staan.
Ik ben dan maar stout geweest en toch maar binnen gevaren om weeral maar
eens op het knopke te gaan duwen. De
mannen die aan de andere sluis geweest waren moesten hier dan ook nog naartoe
komen om te depaneren. De andere boot
was ondertussen ook gearriveerd meer de sluis werd dicht gedaan en we begonnen
te stijgen. (Die schipper zal wel een beetje boos zijn op die mannen denk ik)
Vervolgens moesten we nog door S48 Dames de Meuse waar het wonderwel zonder
problemen ging en we te 14:30 uur aanlegden in Laifour. Er lag geen enkele boot, misschien omdat het
waterpeil van dit pand wegens de werken die hier nog gaande waren aan de nieuwe
barrage een halve meter beneden gewoon niveau lag.
Deze voormiddag was het hier markt en Annie er er even
over gegaan. Ook bezoek gehad van Joke
en Kees die met de fiets eens kwamen kijken hoe de situatie hier was. Zij hadden gehoord dat in Revin nog 5
beschikbare plaatsen waren. Namiddag
hebben wij een wandeling gemaakt. We vertrokken aan de kade en gingen bergop
naar de flank van de heuvel die Fumay scheidt van de Frans-Belgische
grens. Daar ging het gestaag bergop tot
we de topo bereikten. Hier gingen we
langs kleine steile paadjes bergaf tot aan de grensweg die langs het riviertje
loopt dat de grens vormt met Belgie. Dat
volgden we bergaf tot aan waar de weg van Fumay naar Belgie de grens
oversteekt. Van daaruit die weg naar
beneden gevolgd. Bij onze terugkomst
hadden we 11,6 km in de benen.
Grens. Fumay gezien van op het wandelpad. Bekende inwoner. Kade in Fumay.
Dag 23 â Dinsdag 29-05-2018 - Vireux-Wallarand - Fumay
Vannacht heeft het nog een hele tijd gedonderd. Er waren ook nog een paar felle buien
bij. Deze morgen was het weer droog maar
licht bewolkt en rond de toppen van de heuvels hingen nog nevelsluiers. Bij de bakker was het vandaag baguettendag,
twee kopen en één gratis erbij. We
zullen weer moeten eten vandaag !. We vertrokken
te 10:00 uur en willen tot in Fumay varen.
Hiervoor moeten we door de sluizen S55 Montigny, S54 Fepin en S53
Vanne-Alcorps. De eerste twee werkten
zonder mankeren. In de tweede is Annie afgestapt voor een wandeling tot de
volgende sluis.
Vakantiecentrum in Fepin.De aanlegsteiger in Haybes.
Maar daar aangekomen, in het zicht van de streep, moesten
we 55 minuten wachten voor een depannage gezien het sein eerst op klaarmaken om
in te varen (rood en groen) en daarna op buiten gebruik (dubbel rood)
sprong. Nog een geluk dat Annie te voet ging zodoende dat zij op de
parlefoonknop op de sluis kon gaan drukken.
Het duurde blijkbaar even eer ze haar uitleg verstonden maar er werd
gezegd dat er iemand op komst was. Het
duurde wel 45 minuten eer er een autootje van het VNF arriveerde. Blijkbaar wist die man wat er aan de
sluismecaniek mankeerde want hij nam dadelijk een slangetje uit de auto,
schroefde het aan de cilinders van de hydrauliekinstallatie van twee doorlaatkleppen (vermoedelijk om
lucht uit de leiding te laten) en even later was het opgelost en begon het
water uit de sluis te lopen, gingen de deuren open en kon ik binnen. Eenmaal boven kon Annie dan terug aan boord
en gingen we verder. We legden aan in
Fumay waar nu nog 5 andere boten lagen.
Rond 22:00 uur barstte er weer eens een onweer los met
een felle regenbui als gevolg. Deze morgen scheen de zon weer in een met kleine
witte wolken bezaaide hemelen het was rond 09:00 uur al goed warm. Gelukkig stond er een windje wat het
aangenaam maakte. Voormiddag zijn we
over het fietspad, de Voie Verte Trans-Ardennes die van de grens in Givet tot
in Mouzon (130 km) de oevers van de Maas volgt terug naar Heer gereden om de
auto te verzetten. Van Vireux-Wallerand
ging het naar Ham-sur-Meuse. Hier staken
we de Maas terug over naar de linkeroever en reden we naar Chooz. Dit is het dorpje waar de Maas met een grote
bocht omheen gaat en waar de kerncentrale van Chooz staat. Hier staken we via de brug van Chooz de Maas
terug over en reden aan de linkeroever verder naar Givet.
Nieuwe waterkrachtcentrale.Koeltorens Chooz. ?????Dorpszicht en brug in Chooz.
Net voor de plaats waar de tunnel van Ham-sur-Meuse
uitkomt moesten we omrijden via een steile bergop naar Rancennes en zo naar
Givet. En in Givet terug naar de linkeroever en zo door het stadje naar de
grens in Heer waar we de auto achter gelaten hadden. Met de auto reden we dan terug naar de boot,
hebben ondertussen nog de Aldi aangedaan en hebben dan op de boot eerst gegeten
voor we de auto in Fumay, onze volgende halte gaan zetten zijn. Dan weer met de fiets over de Trans-Ardennes terug naar Vireux
gereden. Gezien het goed heet was hebben
we aan een van de sluizen onderweg een uurtje onder een boom gelegen en zijn
dan verder gereden. We arriveerden rond
16:30 uur na 34 km terug aan boord en hebben dan de buitendouche aangesloten.
Na het avondeten barstte er terug een hevige onweersbui los. Als het zo alle dagen blijft gaan moeten ze
dit jaar niet komen vertellen dat er geen water genoeg is om door te varen.
Dag 21 â Zondag 27-05-2018 - Heer â Vireux-Wallarand
Toen we deze morgen los gooiden en naar sluis 59, Quatre
Chéminées voeren brandde er geen signaallichten. Het zal toch weer niet waar zijn zeker ! Ze
zullen vandaag toch wel werken hoop ik.
Opgeroepen op kanaal 10 en we kregen toch onmiddellijk antwoord dat de
sluis zou klaar gemaakt worden, en tien minuten later konden we binnen. We zijn vermoedelijk de eerste boot
vandaag. Gezien wij ons vignet al hebben
konden we onmiddellijk vertrekken toen we boven kwamen. Nu zijn we in Frankrijk en varen we voorbij
Givet. Er liggen een zestal jachten aan
de kade. De steigers van de jachthaven
die normaal aan de andere oever liggen, liggen er nog niet.
De citadel van Givet.Peil 1 meter lager in
tunnel.Roeien maar.Die hebben het ook warm.
Toen we onder de brug door gingen zagen we in de verte die
vervelende boot de Charlemagne naar sluis 58 Trois Fontaines varen ! Dat gaat weer een tijdje duren aan die sluis,
de eropvolgende tunnel en dan sluis 57 Ham.
Voor die boot moeten ze in het pand tussen die twee sluizen met de
tunnel het water een meter laten zakken omdat die boot anders niet door de
tunnel kan. Het is niet de eerste keer
dat we dat voorhebben hier, we zullen hier een tijdje moeten blijven dobberen.
We arriveerden te 11:10 uur en pas een 01:05 uur later konden we dan in de sluis
en we waren pas te 12:45 uur door de tunnel en de tweede sluis. We waren nog maar net terug op de rivier en
toen kwam die pokkeboot al terug om terug te varen. De sasseniers zien die ook liever niet komen
zeggen ze, maar ja ze moeten ze door laten hé. Vervolgens moesten wij nog door
sluis 56, Mouyon. Dit is de eerste sluis
die we moeten bedienen met de afstandsbediening om de deuren te openen. Eenmaal in de sluis is het dan weer aan het
stangetje duwen om verder te
kunnen. Na deze sluis komen we aan de
kade in Vireux-Wallerand waar we vandaag gaan stoppen.
Toen we vast lagen de boot aan de binnenkant een
opgekuist terwijl Annie eens over de kade liep. Het blijkt dat de Harley Davidson van Kees
& Joke hier ook liggen. Die zijn zo
ongeveer rond dezelfde tijd als ons vertrokken en liggen hier al een week te
wachten.
Vanmorgen eerst de auto gaan zetten op een gratis
parkeerplaats, op de terugweg langs de bakker en terug voor het ontbijt.
Vandaag varen we verder tot in Heer aan de kade net voor de brug over de
Maas. We vertrokken te 09:50 uur naar sluis Anseremme. Op weg
daarheen zagen we dat er nog een boot , de Dolce Far Nièté (NL) in die richting
vertrokken was en we gingen samen door de sluis. Hier nemen ze er hun tijd voor: 20 min om
ongeveer 3 meter te steigen !.
Vervolgens was het weer een drie kwartier varen naar sluis Waulsort.
Hier weer hetzelfde trage ritueel en weer verder naar sluis Hastières.
Adieu Dinant.Kasteel
Freyr.Voetveer van Waulsort.
Dit is de laatste sluis in Belgie. Toen we voor de brug van Heer-Agimont kwamen
zagen we dat de andere boot daar ook ging aanleggen. Zij lagen net goed vast
toen wij voor hen gingen liggen. Te
12:45 uur lagen we vast. Dit is de kade waar vroeger de schepen aan meerden om de
douaneformaliteiten te vervullen, boodschappen te doen en te tanken. Het tankstation is er niet meer, maar aan de
weg (100 m van de kade) is nog wel een tankstation voor autos en vlakbij nog
een café en winkeltje.
Vandaag zijn we te 08:32 uur met de trein naar huis
vertrokken. Met een overstap in Namen, in Brussel-Noord en Herentals kwamen we
te 12:19 uur aan in Leopoldsburg. We
zijn dan eerst op bezoek geweest bij de Ma van Annie in het Leopoldspark. Die wist niet dat we vandaag zouden langs
komen dus dat was voor haar een verassing.
Met de bus van 14:08 uur vertrokken we in Leopoldsburg naar huis. Daar werd eerst een wasje gedraaid, Annie
langs haar vriendin Anne-Marie gereden terwijl ik het gazon (meer de paardenbloemen
eigenlijk) afgereden heb, een bezoekje van onze dochter Kim die deze avond hier
in de buurt een afspraak had en net voor we gingen terug rijden nog een
bezoekje van Koen, Kim, Lenn en Nout gehad.
Voor we dan terug naar Dinant reden nog even langs het rusthuis
gereden en te 20:10 uur waren we op de terugweg naar Dinant. We arriveerden er net na 22:00 uur.
Dag 18 â Donderdag 24-05-2018 - Profondeville - Dinant
Gisterenavond een kleine wandeling gemaakt en op een
terras waar ik ontvangt had met VOO-Telenet het reisverslag bijgewerkt. Toen we terug waren enkele spelletjes
gespeeld en ondertussen barstste er een stortbui los die een tiental minuten
duurde. Het ging gepaard met een serieus
onweer met enkele blikseminslagen boven op de rotsen aan de overkant van de
Maas ter hoogte van onze ligplaats. Volgens het weerbericht zouden zulke
onweders de volgende dagen nog voorkomen.
De toppen nog in de mist.Ergens onderweg.Laadplaats grind.Middeleeuwse ruïne
Deze morgen te 10:10 uur ongeveer 10 minuten na het
vertrek van de grote bootg vertrokken.
We gaan vandaag tot Dinant varen dus moeten we vier sluizen
passeren. De eerste sluis, Rivière, passeerden we alleen. Voor de volgende, sluis Hun, moesten we
wachten en ondertussen kwam er nog een jacht bij waarmee we de volgende
sluizen, Houx en Dinant, samen op gingen.
We hebben aan de sluizen vandaag eerst 25 min en daarna nog eens 45 min
moeten wachten zodat we pas te 14:10 door sluis Dinant waren en aan de nieuwe
steigers aan rechteroever (eindelijk zijn de werken hier gedaan en zijn de
ligplaatsen terug beschikbaar.) aanmeerden. We gaan hier twee dagen blijven
liggen.
Savonds nog een wandelingetje gedaan langs de nieuw
aangelegde boulevard in de richting van de rots Bayard. Ter hoogte van het casino lag daar dan de
Elise van Hein & Aagje die ons uitnodigden voor een kop koffie. We hebben
er een uurtje bijgepraat en daarna was het ook weer slaaptijd toen we terug op
de boot aan kwamen.
Dag 17 â Woensdag 23-05-2018 - Namen - Profondeville
Gisterenavond hoorden we niet zo ver af nog donderslagen
maar wij hebben geen druppel gehad. In
de richting Luik hingen heel donkere wolken en de wind kwam uit die richting
maar het ons voorbij gewaaid. Het heeft
wel even hard gewaaid zodat de wind tegen de stroming van het water in zorgde
voor golfjes op de Maas. We vertrokken
te 09:05 uur aan de kade en toen we 20 minuten later aan de kade tegenover de
jachthaven van Jambes kwamen werden er net twee boten gestart (te zien aan een
gigantische rookpluim aan één van hen !).
Wanneer wij voorbij waren kwam één ervan mee de sluis in. Eenmaal uit de sluis gingen die ons voorbij,
wij varen blijkbaar te rustig voor hen.
Aan de volgende sluis moesten die dan toch weer op ons wachten gezien
die sluis door de vorige gebeld werd en
het licht voor ons op groen bleef. Wij gaan na deze sluis in Profondeville aan
de kaai liggen en namiddag gaan we weer een fietstochtje maken. We fietsten
langs de linkerover terug tot Namen en via de rechteroever terug tot de stuw
van Tailfer en daar over de stuw terug naar de ander zijde. Eigenlijk wilden we tot de brug van
Profondeville rijden maar er waren daar wegwerkzaamheden en er was geen
fietspad dus dat was daar wat te gevaarlijk.
We hadden toen we terug bij de boot kwamen toch 25 km gefietst en kwamen
op enkele plaatsen waar we nog niet geweest waren.
Gisterenavond heeft het nog een tijd goed geregend. Deze morgen te O7:00 uur was er dan dichte
mist maar die was rond 08:00 uur volledig opgetrokken en de zon was van de
partij in een met witte wolkjes bezaaide
hemel. Er waren al zeker twee vrachtschepen de Maas verder opgevaren. De twee die voor en achter ons lagen lagen er
nog. De schipperse van de Mixage wist te
vertellen dat zij normaal op de Rijn en Moezel vaarden maar dat zij nu in
Marche les Dames zand moesten gaan laden en daarmee naar Ijmuiden gingen.
Drie op een rij. Rotsen in Marche les Dames. Kade in
Namen.
Wij vertrokken te
09:50 uur. Ter hoogte van Sclayn
lagen nog altijd een reeds wrakken op de plaats die op de kaart aangeduid staat
als Cimetière à bateaux. Het is echt
wel een kerkhof en eentje is zelfs al onder water verdwenen en steekt nog met
de achterrailing boven het water uit. Op
de andere oever ligt nog altijd het casco van het grote jacht dat daar al lag
toen wij onze eerste reis maakten.
De fanfare op stap. Het station. Het
park.
Er is nog steeds niets aan veranderd. In de bocht voorbij Marche les Dames kwamen
wij dan een konvooi van drie vrachtschepen geladen met grind tegen. Verder waren we wee gans alleen toe aan de
sluis van Grande Malades in Namen.
Terwijl we net de sluis in gingen kwam er nog een jacht achter ons naar de sluis. Het bleek de Elise (NL) te zijn van het koppel
waarbij we vorig jaar in Chalons en Champagne gelegen hebben en die hun GSM aan
boord gestolen was.
De Samber met aan de overzijde de citadel. Scheve gevels op de kade. Samenvloeiing van Maas en Samber met
strandje.
Zij gingen jnu nog twee sluizen door en aan de halte van
Profondeville liggen. Wij hebben aan de
kade net tussen de spoorbrug en de
eerste verkeersbrug in Namen aangelegd.
Savonds nog een wandeling door de stad gemaakt en daarna
nog wat gelezen.
Deze morgen een baguette in de oven voor het ontbijt en na het ontbijt te 09:45 uur vertrokken. Na een kleine 2 uur arriveerden we aan sluis Andenne-Seille. Hier moesten we wachten omdat er twee bootjes naar onder kwamen. Ondertussen hoorden we dat er nog twee vrachtschepen achter ons waren en die moesten we eerst in de sluis laten. Het waren de Talion en de Casablanca. We moesten achter de Talion aanschuiven omdat er maar een helft van de sluiskolk gebruikt werd. Zou er dan weer een begin van waterschaarste zijn ? Over de stuwdeuren kwam in elk geval maar een sprietje water overheen in tegenstelling met de ander keer dat we langs hier kwamen toen er een stortvloed naar onder kwam. Na het verlaten van de sluis legden we aan de linkeroever achter een ander vrachtschip aan. Na het eten kwamen er nog enkele vrachtschepen uit de sluis en een ervan ging voor ons tegen de kant liggen en ging een van de autos die hij bij had afzetten.
Met de Talion en de Casablanca in de Sluis. Internationale keramiekmarkt in Andenne.
Wij zijn dan vertrokken voor een wandeling naar het centrum van Andenne. Staken de Maas over langs de stuwbrug en gaan later langs de brug tussen Andenne en Seille terug komen. In Andenne is een brocante en keramiekbeurs. Er zijn hier een aantal keramiek- en schilderswinkeltjes die allemaal open zijn vandaag.
Deze
morgen weer een ritje gedaan om een bakker te zoeken. Ik heb er eentje gevonden maar die was
blijkbaar ook weer dicht gezien er bruin papier aan de binnenzijde tegen de
ramen hing. Een hele rit kriskras door
het stadje gemaakt maar niets meer gevonden, wel een broodjeszaak maar die was
niet open. Uiteindelijk gezien dat de Match toch open was en dan daar maar
binnen gegaan.Namiddag
hebben we weer een fietstochtje gemaakt van Huy via de Maas terug naar Engis,
daar overgestoken en langs de andere zijde terug.
In
Engis is een groot fabriek langs we een kilometer of twee langs fietsten. Hier worden
momenteel ook nog boten gelost die enkele soorten zuren lossen. Het fabriek heeft negen losplaatsten op de
Maas waar telkens een andere stof wordt getankt.
We wilden
in Engis een terrasje doen waar gisteren enkele tafeltjes buiten stonden maar
vandaag was dat natuurlijk gesloten. In
het nieuwe gebouw aan het pleintje is een privéfeestje aan de gang. Dat is blijkbaar geen gewoon cafe maar een
feestzaaltje, hier kwamen we ook op een abuus.
Dan maar iets gedronken aan een pitta-kebabzaak waar ook twee tafeltjes
buiten stonden. Op de terugweg tone we
net terug de Maas over staken aan de barrage aan de sluis van Neuville Begon het te onweren. We waren net terug aan de boot toen het begon
te regenen. We hadden weer 29 km bij op
de teller.
Deze
nacht zijn er nog twee duwbakken en een binnenschip voor ons komen liggen. Het duurde een hele tijd eer het water rustig
werd, soms leek het wel of we op zee zaten.
Na het ontbijt de boot klaar gemaakt voor vertrek en vertrokken. Het
eerste uur was er geen verkeer maar net toen we de sluis Ampsin-Neuville
naderder werden we opgelope door een vrachtschip en kwamen we een jacht
tegen. Toen wij aan de sluis arriveerden
kwamen hier nog een vrachtschip en een jacht uit en konden we nog net met het
vrachtschip dat ons opgelopen had mee de sluis in.
Oud
kasteeltje in het park en de Maas in Huy gezien van op Le Pont dEurope.
Eenmaal
uit de sluis voeren we voorbij de kerncentrale van Thiange en een kilometer
verder gingen we de jachthaven van HUY (Corphalie) in waar we de enige passant
waren zodat er een zee van plaats aan de steiger voor ons was. De havenmeester
had net het eerste stuk van deze steiger met de hogedrukreiniger onderhanden
genomen en dus lag het er picobello bij. Er staat nu ook een bureaucontainer
voor de havenmeester. Namiddag een toertje door de stad gemaakt.
De
twee andere boten zijn blijven liggen.
Wij vertrokken te 09:30 uur richting sluis Ivoz-Ramet. Toen we daar aankwamen moesten we wachten
voor een omlaag komend vrachtschip. We hebben maar vastgemaakt omdat we toch
een tijdje zouden moeten blijven liggen gezien de boot boven nog niet in de
sluis laag. Ik denk dat de nieuwe grote sluis weer buiten gebruik is want toen
wij later boven kwamen waren die beide deuren dicht, er lagen geen schepen in
en voor de kleine sluis lagen boven nog twee duwbakken te wachten. We zijn dan verder gevaren tot aan de kade in
Engis. Na het aanleggen en het eten zijn
we een wandeling gaan doen in het dorp.
Er is hier eigenlijk ook niets te zien.
Er is wel een kleine Delhaise en een bakker een straat verder.
De mooie Pont Fragnée.
De natuur neemt terug over.
Wachten
voor sluis Ivoz-Ramet.
Zoals
op zo veel plaatsen hier in Wallonie staat een groot deel van de kleine
horecazaken die hier vroeger waren leeg en de gebouwen staan te verkommeren.
Echt proper zijn de straten niet, nogal was zwerfvuil en op de gebouwen hangt
een grijze sluier die vermoedelijk afkomstig is van de uitwasemingen van het
fabriek hier vlakbij. Savonds
gelezen, TV gekeken en nog een gerummicubt.
Na
het terugbrengen van de SepKey vertrokken we te 09:10 uur. Dit stuk van de Maas, tussen de sluis van
Visé en de sluis van Monsin hebben we nog nooit gedaan. Het is hier breed en rustig varen. Toen we aan de sluis van Monsin kwamen kwam
daar net de rondvaartboot van Luik in die naar onder moest. We moesten hier een tiental minuten wachten.
Wanneer we de sluis uit kwamen moesten we nog een kleine kilometer op het
Albertkanaal en dan kwamen we terug op de Maas. Zoals gewoonlijk gaan we aan de
fontein ter hoogte van de Pont Fragnée liggen. Net voor we daar arriveerden
werden we opgelopen door een duwstel en daarna konden we achter de fontein
indraaien.
Op de Maas tussen Visé en Monsin.
Scheepswerf op eiland Monsin.
Ligplaats aan het fontein aan het park.
Meestal
is het hier heel rustig maar nu lagen er twee grote boten, maar hier is plaats
genoeg.Na
het eten zijn we naar het winkelcentrum hier een kleine kilometer vandaan
geweest. SAvonds wat gelezen, wat TV gekeken en nog een spelletje Rummicub
gespeeld.
Vandaag reden we met de fiets terug naar
Maastricht meer bepaald naar Borgharen op zoek naar Bert en Ton die twee jaar
geleden ook 3 weken wij ons in Mouzon gelegen hebben. Het is er vorig jaar niet
van gekomen om ze op te zoeken dus maken we er nu werk van. We reden via de
Maas tot aan de sluis van Lannaye, staken daar over naar de andere zijnde en
via Petit Lannaye naar Maastricht.Via
de Noorderbrug reden we terug naar de andere oever en volgden die tot aan het
Julianakanaal en aan de nieuwe keersluis terug naar de overkant naar Borgharen.
Voetgangers brug in Maastricht. Nieuwe kering
in Linne.Op de stuw van Linx.
Toen we er aanbelden deed Ton open en het
duurde enkele ogenblikken eer ze door had wie er aan de deur stond, maar ze
kende nog onze namen. Wij zijn er een
uurtje en half gebleven hebben wat bij gepraat.
Tijdens hun reis vorig jaar hadden ze nu weer 6 weken vast gezeten in
Mouzon wegens het gebrek aan water. Ik denk dat zij dit jaar ook passen om naar
Frankrijk te varen en ze zijn waarschijnlijk niet de enigen. Als dat zo door gaat vaart er binnenkort
niemand meer naar dat land. Na het
bezoek reden we terug naar de stad en nadien terug naar Visé. Het was een mooi ritje van 42 km maar toen we
nog 4 km van Vise waren werden we overvallen door een onweersbui. We hadden geluk dat we net ter hoogte van de
stuw van Linx waren waar we onder een overstekende betonnen dak konden schuilen
en we bleven quasi droog. Nadien was
moesten we nog een klein stuk rijden naar de haven. Savonds was er nog een onweer maar daar
hebben we geen last van gehad.