Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    04-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 – Maandag 04-06-2018 - Monthermé – Joigny/Meuse

    Deze morgen zijn er al een aantal boten vertrokken voor wij wakker waren en tijdens het ontbijt vertrokken de D&A, de grote Nederlandse van Beverwijk, en nog een kleine Nederlandse.  We moeten ons vandaag niet haasten want anders moeten we toch wachten aan de sluis.  Wij vertrokken iets voor 10 uur, een dik half uur nadat de laatste vertrokken was.  Toen we echter te 10:20 uur aan de sluis waren ging de de NL boot uit Beverwijk pas net de sluis uit.  Die ging zo traag de sluis uit dat de bovendeuren bleven open staan en het signaal voor ons op dubbel rood sprong. 

            

    Bogny-sur-Meuse.  Les 4 fils Aymon.       Monthermé.           

    We werden nog gewaarschuwd dat we die boot moesten voor blijven (iemand had ons gezegd dat die telkens bijna een uur nodig had om binnen, naar boven en naar buiten te varen !) maar we hadden ons vanmorgen laten verassen gezien wij dachten dat die boot twee nachten in Monthermé ging blijven liggen.  We moesten een kwartiertje wachten op de depanagedienst en toen konden we verder. Om 11:50 uur lagen we vast in Joigny-sur-Meuse.  Na het eten zijn we met de fiets weer vertrokken naar Monthermé en later van Montcy-sur-Meuse terug naar Joigny.  Aan het steigertje was de Eleonore (NL) komen bij liggen.  Iets voor 18:00 uur hoorden we nog een boot aankomen maar die ging eerst verder naar de sluis.  Nadien kwam die terug ook aan de steiger liggen.

    04-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 – Zondag 03-06-2018 - Monthermé

    Deze morgen toen wij wakker werden waren er al een aantal boten vertrokken.  Die willen allemaal als eerste voorbij Charleville denk ik.  Wij blijven nog een nacht hier liggen omdat alle boten die in Charleville lagen nog moeten vertrekken en het gaat daar veel te druk zijn denk ik.  Wij gaan vandaag fietsten over de Trans-Semoysienne tot in Les Hautes Rivière.  Dat is zo’n 20 km over een fietspad dat is aangelegd op de spoorbedding langs de Semois van het oude lijntje van Monthermé naar Les Hautes Rivières.  Het loopt overwegend lichtjes bergop langs de meanderende rivier.  Alleen de laatste 3 km gaat het ongeveer 1 km steil omhoog (18% !!) en daarna 2 km half zo steil terug naar beneden.   Het fietspad loopt nog verder door naar Bohan aan de Fr-B grens maar wij vonden het tot hier genoeg, we moeten natuurlijk ook nog terug.  We zagen onderweg veel kajakkers de rivier afvaren en hier en daar werd er gezwommen en pootje gebaad. 

               

    De Semois thv Tournavaux.            Brug in Naux.            Steil hier.        Trage weggebruiker.          In het kerkportaal.

    Op een vochtig stukje fietspad, daar in de buurt waar een klaterend beekje van de berg af kwam stak een slang (+- 60 cm lang , groen-bruin met streep op de zijkant) het fietspad over naar de begroeiing langs de rivier. Natuurlijk te laat om een foto van te nemen hé.  Langs de Semois liggen enkele campings (in Haulmé) waar het nu nog niet druk is maar te zien aan de omvang van het terrein en de verschillende sanitairblokken zit het hier in de zomermaanden goed vol en er staan ook een aantal verblijven voor groepen. Er zitten zeer veel zwanen op de rivier.  Langs de rivier in Monthermé is het vandaag brocante markt, evenals in Les Hautes Rivieres. We reden ook langs de dorpjes Tournavaux, Haulmé, Thilay, Naux. In Naux kan je via een zeer oude voetgangersbrug (gebouwd in 1900 niet vernietigd tijdens de oorlog) oversteken van het fietspad naar het dorp.  We waren rond 16:00 uur terug aan de boot en we lagen hier nog met drie. We hadden weer 36 mooie km op de teller.

    03-06-2018, 17:28 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zaterdag 02-06-2018 - Laifour - Monthermé

    Toen we deze morgen opstonden was de boot die vannacht achter ons lag reeds vertrokken.  We hebben hier niets van gehoord, we zijn alleen vertrokken naar sluis S47-La Commune en verder naar S46-Monthermé-Deville.  Hier moesten we lang wachten voor de benedendeur open ging maar we hebben toch niet moeten bellen voor een depannage. Toen we te 12:15 uur in Monthermé arriveerden legden we ons net achter de D&A van Arnold en Diane die we van vorig jaar hebben leren kennen. 

          

    Sluis Monthermé.      Kade  Monthermé ligt vol.               Wij met de D&A.

    Er lagen nog twee andere boten verderop.  Na de middag arriveerde de ene na de andere boot en binnen de kortste tijd lag alles vol.  Er lagen zelfs twee grote boten dubbel en drie andere keerden terug en gingen voor de brug liggen.  Uit de richting van Charleville passeerden ook een drietal boten waaronder een oude spits.

    02-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 – Vrijdag 01-06-2018 - Laifour

    Gisteren is er nog een boot bij komen liggen, de ZK31.  Dat is een voormalige garnalenkotter uit Zoutkant in NL.  Hij had bij het aanleggen wel wat problemen met de lage waterstand maar het lukte hem toch met de boeg tegen de kant en met het hek schuin op de rivier te gaan liggen.  Deze morgen langs het café-winkeltje hier in het dorpje gegaan voor een baguette. Terwijl we aan het eten waren kwam onze buurman vragen of we vroeg gingen vertrekken.  We gaan vandaag eerst de auto ophalen in Fumay en dan zien we wel weer.  Die boot vertrok dus even later.  Wij sprongen rond 09:30 uur op onze fiets en langs de Maas terug naar Fumay.  Het miezerde met momenten een beetje maar daar laten wij ons niet aan kennen, we hadden trouwens wat droge kleren mee genomen om ons om te kleden moest het te erg zijn geweest. Gezien we te 11:30 uur al bij de auto kwamen en we vanmiddag ergens wilden gaan eten waren we te vroeg, hier waren de pizzaria, een kebab en een frituur nog niet open dus besloten we tot Revin te rijden en daar eens te gaan kijken. We hebben de auto aan de Lidl gezet en te voet gaan verkennen. 

          

    Nog een nieuwe stuw.                  De kade in Monthermé.   De kade in Laifour.                   Treintunnel Laifour. Hier mag je niet op de trein gaan zitten zoals in bv Indië, daar zou je koppijn van kunnen krijgen !

    Hier vonden we aanvankelijk ook niets dat al open was en er waren een aantal zaken al een tijdje gesloten. (Zoals hier wel meer voor komt.)  Misschien waren die nog niet open omdat het toeristisch seizoen hier blijkbaar vandaag pas begint. We vonden na een tijdje gezocht te hebben een pizzaria in de buurt van het stadhuis.  Gelukkig waren we door gelopen want het was bijna niet te zien.  Het was de pizzaria L’Eureka.  De ingang is een deur waarachter een trap naar onder die naar de zaak leidt die in de mooie gewelfde kelders onder de huizen gevestigd is.  Buiten zie je enkel de deur in een hokje met een rond gemetseld dakje.  Als er geen bord had gestaan dat het open was waren we er vermoedelijk voorbij gelopen.  Het was er lekker, heel schappelijk van prijs.  In de zaak met de toog en de gelagzaal in één gewelf en de keuken in een ander gewelf is het wel iets speciaal. Nadien zijn we met de auto naar de boot gereden en de fietsen erop laten staan met de bedoeling dat als het namiddag beter weer wordt de auto in Monthermé te gaan zetten.  Rond 16:00 uur brak de zon erdoor en vertrokken we.  In Monthermé zagen we onze vrienden Diane en Arnold van de D&A terug.  Wij kennen hun van vorig jaar toen we naar de Doubs gegaan zijn en hun een eerste keer in Vitry-le-Francois hebben gezien.  Na een koffie en een uurtje herinneringen ophalen zijn we met de fiets terug naar Laifour vertrokken.  Onderweg begon het weer te miezeren maar het was minder dan voormiddag.  Daar aangekomen was de capitainerie open (Open van 01-06 tot 30-09) en wij waren de eerste boot die dit jaar in hun “boekje” kwam te staan.

    01-06-2018, 21:21 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 – Donderdag 31-05-2018 - Fumay - Laifour

    Te 10:00 uur vertrokken. Als we vandaag tot Laifour varen hebben we vijf sluizen en een tunnel.  De eerste twee, S52 – L’Uf en S51 – St Joseph werkten zoals het hoort maar toen we te 12:05 uur aan S50 – Revin arriveerden moest het weer lukken.  Na het gebruik van de afstandsbediening sprond de sluis in werking zodatwe binnen konden.  Wanneer de benedendeuren dicht waren en we een halve meter (van de 4 meter) gestegen waren begon ineens de bel te rinkelen en het zwaailicht van de bovendeur te branden.  Normaal gaat die dan open gaan.  Als dat gekunnen had dan hadden we iets mee gemaakt !  Maar de druk van het water houdt die dicht tot het niveau binnen en buiten hetzelfde is.  Het gevolg was natuurlijk dat de sluis is storing gaat.  Nu moest het weer net lukken, wanneer we kwamen aanvaren zagen we net iemand van het VNF in zijn autootje stappen en vertrekken.  Als die nu vijf minuten gewacht had, had hij de panne kunnen herstellen maar hij was weg hé. 

           

    Nieuwe waterkrachtcentrale aan sluis St Joseph.  Ligplaats Laifour.

    Gelukkig bleef het ventiel dat het water in de sluis moet laten open staan zodat we boven geraakten en ik makkelijk van de boot kon om naar het “kotje” met de parlefoon te gaan.  Er werd ons gezegd dat er dadelijk iemand ging komen (met dadelijk wordt in het frans bedoeld: ga er maar bij zitten, drink een koffie of neem een boek en lees wat !)  Ondertussen was er een tweede boot gearriveerd en die schippper kwam ook eens kijken hoe het zat.  Toen we dan eindelijk gedepaneerd werden en door de tunnel verder gingen moesten we naar sluis S49 – Orzy. Die ging ook onmiddellijk werken maar daar ging de linker benedendeur niet helemaal open zodat het sein op rood-groen bleef staan.  Ik ben dan maar stout geweest en toch maar binnen gevaren om weeral maar eens op het knopke te gaan duwen.  De mannen die aan de andere sluis geweest waren moesten hier dan ook nog naartoe komen om te depaneren.  De andere boot was ondertussen ook gearriveerd meer de sluis werd dicht gedaan en we begonnen te stijgen. (Die schipper zal wel een beetje boos zijn op die mannen denk ik) Vervolgens moesten we nog door S48 – Dames de Meuse waar het wonderwel zonder problemen ging en we te 14:30 uur aanlegden in Laifour.  Er lag geen enkele boot, misschien omdat het waterpeil van dit pand wegens de werken die hier nog gaande waren aan de nieuwe barrage een halve meter beneden gewoon niveau lag.

    31-05-2018, 16:38 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    30-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 – Woensdag 30-05-2018 - Fumay

    Deze voormiddag was het hier markt en Annie er er even over gegaan.  Ook bezoek gehad van Joke en Kees die met de fiets eens kwamen kijken hoe de situatie hier was.  Zij hadden gehoord dat in Revin nog 5 beschikbare plaatsen waren.  Namiddag hebben wij een wandeling gemaakt. We vertrokken aan de kade en gingen bergop naar de flank van de heuvel die Fumay scheidt van de Frans-Belgische grens.  Daar ging het gestaag bergop tot we de topo bereikten.  Hier gingen we langs kleine steile paadjes bergaf tot aan de grensweg die langs het riviertje loopt dat de grens vormt met Belgie.  Dat volgden we bergaf tot aan waar de weg van Fumay naar Belgie de grens oversteekt.  Van daaruit die weg naar beneden gevolgd.  Bij onze terugkomst hadden we 11,6 km in de benen.

                                                                           
    Grens.             Fumay gezien van op het wandelpad.  Bekende inwoner.    Kade in Fumay.

    30-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Dinsdag 29-05-2018 - Vireux-Wallarand - Fumay

    Vannacht heeft het nog een hele tijd gedonderd.  Er waren ook nog een paar felle buien bij.  Deze morgen was het weer droog maar licht bewolkt en rond de toppen van de heuvels hingen nog nevelsluiers.  Bij de bakker was het vandaag baguettendag, twee kopen en één gratis erbij.  We zullen weer moeten eten vandaag !.  We vertrokken te 10:00 uur en willen tot in Fumay varen.  Hiervoor moeten we door de sluizen S55 Montigny, S54 Fepin en S53 Vanne-Alcorps.  De eerste twee werkten zonder mankeren. In de tweede is Annie afgestapt voor een wandeling tot de volgende sluis.

           

    Vakantiecentrum in Fepin.                De aanlegsteiger in Haybes.

    Maar daar aangekomen, in het zicht van de streep, moesten we 55 minuten wachten voor een depannage gezien het sein eerst op “klaarmaken om in te varen” (rood en groen) en daarna op “buiten gebruik” (dubbel rood) sprong. Nog een geluk dat Annie te voet ging zodoende dat zij op de parlefoonknop op de sluis kon gaan drukken.  Het duurde blijkbaar even eer ze haar uitleg verstonden maar er werd gezegd dat er iemand op komst was.  Het duurde wel 45 minuten eer er een autootje van het VNF arriveerde.  Blijkbaar wist die man wat er aan de sluismecaniek mankeerde want hij nam dadelijk een slangetje uit de auto, schroefde het aan de cilinders van de hydrauliekinstallatie  van twee doorlaatkleppen (vermoedelijk om lucht uit de leiding te laten) en even later was het opgelost en begon het water uit de sluis te lopen, gingen de deuren open en kon ik binnen.  Eenmaal boven kon Annie dan terug aan boord en gingen we verder.  We legden aan in Fumay waar nu nog 5 andere boten lagen.

    29-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 – Maandag 28-05-2018 - Vireux-Wallarand

    Rond 22:00 uur barstte er weer eens een onweer los met een felle regenbui als gevolg. Deze morgen scheen de zon weer in een met kleine witte wolken bezaaide hemelen het was rond 09:00 uur al goed warm.  Gelukkig stond er een windje wat het aangenaam maakte.  Voormiddag zijn we over het fietspad, de Voie Verte Trans-Ardennes die van de grens in Givet tot in Mouzon (130 km) de oevers van de Maas volgt terug naar Heer gereden om de auto te verzetten.  Van Vireux-Wallerand ging het naar Ham-sur-Meuse.  Hier staken we de Maas terug over naar de linkeroever en reden we naar Chooz.  Dit is het dorpje waar de Maas met een grote bocht omheen gaat en waar de kerncentrale van Chooz staat.  Hier staken we via de brug van Chooz de Maas terug over en reden aan de linkeroever verder naar Givet. 

               

    Nieuwe waterkrachtcentrale.   Koeltorens Chooz. ?????                  Dorpszicht en brug in Chooz.

    Net voor de plaats waar de tunnel van Ham-sur-Meuse uitkomt moesten we omrijden via een steile bergop naar Rancennes en zo naar Givet. En in Givet terug naar de linkeroever en zo door het stadje naar de grens in Heer waar we de auto achter gelaten hadden.  Met de auto reden we dan terug naar de boot, hebben ondertussen nog de Aldi aangedaan en hebben dan op de boot eerst gegeten voor we de auto in Fumay, onze volgende halte gaan zetten zijn.  Dan weer met de fiets  over de Trans-Ardennes terug naar Vireux gereden.  Gezien het goed heet was hebben we aan een van de sluizen onderweg een uurtje onder een boom gelegen en zijn dan verder gereden.  We arriveerden rond 16:30 uur na 34 km terug aan boord en hebben dan de buitendouche aangesloten. Na het avondeten barstte er terug een hevige onweersbui los.  Als het zo alle dagen blijft gaan moeten ze dit jaar niet komen vertellen dat er geen water genoeg is om door te varen.

    28-05-2018, 20:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    27-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 – Zondag 27-05-2018 - Heer – Vireux-Wallarand

    Toen we deze morgen los gooiden en naar sluis 59, Quatre Chéminées voeren brandde er geen signaallichten.  Het zal toch weer niet waar zijn zeker ! Ze zullen vandaag toch wel werken hoop ik.  Opgeroepen op kanaal 10 en we kregen toch onmiddellijk antwoord dat de sluis zou klaar gemaakt worden, en tien minuten later konden we binnen.  We zijn vermoedelijk de eerste boot vandaag.  Gezien wij ons vignet al hebben konden we onmiddellijk vertrekken toen we boven kwamen.  Nu zijn we in Frankrijk en varen we voorbij Givet.  Er liggen een zestal jachten aan de kade.  De steigers van de jachthaven die normaal aan de andere oever liggen, liggen er nog niet. 

                   

    De citadel van Givet.               Peil 1 meter lager in tunnel.     Roeien maar.    Die hebben het ook warm.

    Toen we onder de brug door gingen zagen we in de verte die vervelende boot de Charlemagne naar sluis 58 Trois Fontaines varen !  Dat gaat weer een tijdje duren aan die sluis, de eropvolgende tunnel en dan sluis 57 Ham.  Voor die boot moeten ze in het pand tussen die twee sluizen met de tunnel het water een meter laten zakken omdat die boot anders niet door de tunnel kan.  Het is niet de eerste keer dat we dat voorhebben hier, we zullen hier een tijdje moeten blijven dobberen. We arriveerden te 11:10 uur en pas een 01:05 uur later konden we dan in de sluis en we waren pas te 12:45 uur door de tunnel en de tweede sluis.  We waren nog maar net terug op de rivier en toen kwam die pokkeboot al terug om terug te varen.  De sasseniers zien die ook liever niet komen zeggen ze, maar ja ze moeten ze door laten hé. Vervolgens moesten wij nog door sluis 56, Mouyon.  Dit is de eerste sluis die we moeten bedienen met de afstandsbediening om de deuren te openen.  Eenmaal in de sluis is het dan weer aan het stangetje duwen  om verder te kunnen.  Na deze sluis komen we aan de kade in Vireux-Wallerand waar we vandaag gaan stoppen.

    Toen we vast lagen de boot aan de binnenkant een “opgekuist” terwijl Annie eens over de kade liep.  Het blijkt dat de Harley Davidson van Kees & Joke hier ook liggen.  Die zijn zo ongeveer rond dezelfde tijd als ons vertrokken en liggen hier al een week te wachten.

    27-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 – Zaterdag 26-05-2018 - Dinant - Heer

    Vanmorgen eerst de auto gaan zetten op een gratis parkeerplaats, op de terugweg langs de bakker en terug voor het ontbijt. Vandaag varen we verder tot in Heer aan de kade net voor de brug over de Maas. We vertrokken te 09:50 uur naar sluis Anseremme. Op weg daarheen zagen we dat er nog een boot , de Dolce Far Nièté (NL) in die richting vertrokken was en we gingen samen door de sluis.  Hier nemen ze er hun tijd voor: 20 min om ongeveer 3 meter te steigen !.  Vervolgens was het weer een drie kwartier varen naar sluis Waulsort. Hier weer hetzelfde trage ritueel en weer verder naar sluis Hastières. 

         

    Adieu Dinant.                               Kasteel Freyr.                              Voetveer van Waulsort.

    Dit is de laatste sluis in Belgie.  Toen we voor de brug van Heer-Agimont kwamen zagen we dat de andere boot daar ook ging aanleggen. Zij lagen net goed vast toen wij voor hen gingen liggen.  Te 12:45 uur lagen we vast. Dit is de kade waar vroeger de schepen aan meerden om de douaneformaliteiten te vervullen, boodschappen te doen en te tanken.  Het tankstation is er niet meer, maar aan de weg (100 m van de kade) is nog wel een tankstation voor auto’s en vlakbij nog een café en winkeltje.

    26-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 – Vrijdag 25-05-2018 - Dinant

    Vandaag zijn we te 08:32 uur met de trein naar huis vertrokken. Met een overstap in Namen, in Brussel-Noord en Herentals kwamen we te 12:19 uur aan in Leopoldsburg.  We zijn dan eerst op bezoek geweest bij de Ma van Annie in het Leopoldspark.  Die wist niet dat we vandaag zouden langs komen dus dat was voor haar een verassing.  Met de bus van 14:08 uur vertrokken we in Leopoldsburg naar huis.  Daar werd eerst een wasje gedraaid, Annie langs haar vriendin Anne-Marie gereden terwijl ik het gazon (meer de paardenbloemen eigenlijk) afgereden heb, een bezoekje van onze dochter Kim die deze avond hier in de buurt een afspraak had en net voor we gingen terug rijden nog een bezoekje van Koen, Kim, Lenn en Nout gehad.  Voor we dan terug naar Dinant reden nog even langs het rusthuis gereden en te 20:10 uur waren we op de terugweg naar Dinant.  We arriveerden er net na 22:00 uur.

    25-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 – Donderdag 24-05-2018 - Profondeville - Dinant

    Gisterenavond een kleine wandeling gemaakt en op een terras waar ik ontvangt had met VOO-Telenet het reisverslag bijgewerkt.   Toen we terug waren enkele spelletjes gespeeld en ondertussen barstste er een stortbui los die een tiental minuten duurde.  Het ging gepaard met een serieus onweer met enkele blikseminslagen boven op de rotsen aan de overkant van de Maas ter hoogte van onze ligplaats. Volgens het weerbericht zouden zulke onweders de volgende dagen nog voorkomen.

                       

    De toppen nog in de mist.         Ergens onderweg.   Laadplaats grind.    Middeleeuwse ruïne  

    Deze morgen te 10:10 uur ongeveer 10 minuten na het vertrek van de grote bootg vertrokken.  We gaan vandaag tot Dinant varen dus moeten we vier sluizen passeren.  De eerste sluis, Rivière,  passeerden we alleen.  Voor de volgende, sluis Hun, moesten we wachten en ondertussen kwam er nog een jacht bij waarmee we de volgende sluizen, Houx en Dinant, samen op gingen.  We hebben aan de sluizen vandaag eerst 25 min en daarna nog eens 45 min moeten wachten zodat we pas te 14:10 door sluis Dinant waren en aan de nieuwe steigers aan rechteroever (eindelijk zijn de werken hier gedaan en zijn de ligplaatsen terug beschikbaar.) aanmeerden. We gaan hier twee dagen blijven liggen.

    S’avonds nog een wandelingetje gedaan langs de nieuw aangelegde boulevard in de richting van de rots Bayard.  Ter hoogte van het casino lag daar dan de Elise van Hein & Aagje die ons uitnodigden voor een kop koffie. We hebben er een uurtje bijgepraat en daarna was het ook weer slaaptijd toen we terug op de boot aan kwamen.

    24-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 – Woensdag 23-05-2018 - Namen - Profondeville

    Gisterenavond hoorden we niet zo ver af nog donderslagen maar wij hebben geen druppel gehad.  In de richting Luik hingen heel donkere wolken en de wind kwam uit die richting maar het ons voorbij gewaaid.  Het heeft wel even hard gewaaid zodat de wind tegen de stroming van het water in zorgde voor golfjes op de Maas.  We vertrokken te 09:05 uur aan de kade en toen we 20 minuten later aan de kade tegenover de jachthaven van Jambes kwamen werden er net twee boten gestart (te zien aan een gigantische rookpluim aan één van hen !).  Wanneer wij voorbij waren kwam één ervan mee de sluis in.  Eenmaal uit de sluis gingen die ons voorbij, wij varen blijkbaar te rustig voor hen.  Aan de volgende sluis moesten die dan toch weer op ons wachten gezien die sluis door de vorige  gebeld werd en het licht voor ons op groen bleef. Wij gaan na deze sluis in Profondeville aan de kaai liggen en namiddag gaan we weer een fietstochtje maken. We fietsten langs de linkerover terug tot Namen en via de rechteroever terug tot de stuw van Tailfer en daar over de stuw terug naar de ander zijde.  Eigenlijk wilden we tot de brug van Profondeville rijden maar er waren daar wegwerkzaamheden en er was geen fietspad dus dat was daar wat te gevaarlijk.  We hadden toen we terug bij de boot kwamen toch 25 km gefietst en kwamen op enkele plaatsen waar we nog niet geweest waren.

    23-05-2018, 20:12 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 – Dinsdag 22-05-2018 - Andenne – Namen

    Gisterenavond heeft het nog een tijd goed geregend.  Deze morgen te O7:00 uur was er dan dichte mist maar die was rond 08:00 uur volledig opgetrokken en de zon was van de partij in een  met witte wolkjes bezaaide hemel. Er waren al zeker twee vrachtschepen de Maas verder opgevaren.  De twee die voor en achter ons lagen lagen er nog.  De schipperse van de Mixage wist te vertellen dat zij normaal op de Rijn en Moezel vaarden maar dat zij nu in Marche les Dames zand moesten gaan laden en daarmee naar Ijmuiden gingen.

                                    

    Drie op een rij.           Rotsen in Marche les Dames.     Kade in Namen.

    Wij vertrokken te  09:50 uur.  Ter hoogte van Sclayn lagen nog altijd een reeds wrakken op de plaats die op de kaart aangeduid staat als “Cimetière à bateaux”.  Het is echt wel een kerkhof en eentje is zelfs al onder water verdwenen en steekt nog met de achterrailing boven het water uit.  Op de andere oever ligt nog altijd het casco van het grote jacht dat daar al lag toen wij onze eerste reis maakten.  

             

    De fanfare op stap.                             Het station.                                   Het park.

     Er is nog steeds niets aan veranderd.   In de bocht voorbij Marche les Dames kwamen wij dan een konvooi van drie vrachtschepen geladen met grind tegen.  Verder waren we wee gans alleen toe aan de sluis van Grande Malades in Namen.  Terwijl we net de sluis in gingen kwam er nog een jacht  achter ons naar de sluis.  Het bleek de Elise (NL) te zijn van het koppel waarbij we vorig jaar in Chalons en Champagne gelegen hebben en die hun GSM aan boord gestolen was. 

     

                                   

    De Samber met aan de overzijde de citadel.   Scheve gevels op de kade.  Samenvloeiing van Maas en Samber met strandje.

    Zij gingen jnu nog twee sluizen door en aan de halte van Profondeville liggen.  Wij hebben aan de kade  net tussen de spoorbrug en de eerste verkeersbrug in Namen aangelegd.

    S’avonds nog een wandeling door de stad gemaakt en daarna nog wat gelezen.

    22-05-2018, 20:58 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 – Maandag 21-05-2018 - Huy - Andenne

    Deze morgen een baguette in de oven voor het ontbijt en na het ontbijt te 09:45 uur vertrokken. Na een kleine 2 uur arriveerden we aan sluis Andenne-Seille.  Hier moesten we wachten omdat er twee bootjes naar onder kwamen.  Ondertussen hoorden we dat er nog twee vrachtschepen achter ons waren en die moesten we eerst in de sluis laten.  Het waren de Talion  en de Casablanca.  We moesten achter de Talion aanschuiven omdat er maar een helft van de sluiskolk gebruikt werd. Zou er dan weer een begin van waterschaarste zijn ? Over de stuwdeuren kwam in elk geval maar een sprietje water overheen in tegenstelling met de ander keer dat we langs hier kwamen toen er een stortvloed naar onder kwam. Na het verlaten van de sluis legden we aan de linkeroever achter een ander vrachtschip aan.  Na het eten kwamen er nog enkele vrachtschepen uit de sluis en een ervan ging voor ons tegen de kant liggen en ging een van de auto’s die hij bij had afzetten.

             

    Met de Talion en de Casablanca in de Sluis.   Internationale keramiekmarkt in Andenne.

    Wij zijn dan vertrokken voor een wandeling naar het centrum van Andenne.  Staken de Maas over langs de stuwbrug en gaan later langs de brug tussen Andenne en Seille terug komen.  In Andenne is een brocante en keramiekbeurs.  Er zijn hier een aantal keramiek- en schilderswinkeltjes die allemaal open zijn vandaag.

    21-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Zondag 20-05-2018 - Huy

    Deze morgen weer een ritje gedaan om een bakker te zoeken.  Ik heb er eentje gevonden maar die was blijkbaar ook weer dicht gezien er bruin papier aan de binnenzijde tegen de ramen hing.  Een hele rit kriskras door het stadje gemaakt maar niets meer gevonden, wel een broodjeszaak maar die was niet open. Uiteindelijk gezien dat de Match toch open was en dan daar maar binnen gegaan.Namiddag hebben we weer een fietstochtje gemaakt van Huy via de Maas terug naar Engis, daar overgestoken en langs de andere zijde terug. 

                       

    Ophaalsysteem barragedeuren.     Abbay.                                                      Uitgebrande kerk.

    In Engis is een groot fabriek langs we een kilometer of twee langs fietsten.  Hier worden  momenteel ook nog boten gelost die enkele soorten zuren lossen.  Het fabriek heeft negen losplaatsten op de Maas waar telkens een andere stof wordt getankt.

    We wilden in Engis een terrasje doen waar gisteren enkele tafeltjes buiten stonden maar vandaag was dat natuurlijk gesloten.  In het nieuwe gebouw aan het pleintje is een privéfeestje aan de gang.  Dat is blijkbaar geen gewoon cafe maar een feestzaaltje, hier kwamen we ook op een abuus.  Dan maar iets gedronken aan een pitta-kebabzaak waar ook twee tafeltjes buiten stonden.  Op de terugweg tone we net terug de Maas over staken aan de barrage aan de sluis  van Neuville Begon het te onweren.  We waren net terug aan de boot toen het begon te regenen.  We hadden weer 29 km bij op de teller.

    20-05-2018, 20:55 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 – Zaterdag 19-05-2018 - Engis - Huy

    Deze nacht zijn er nog twee duwbakken en een binnenschip voor ons komen liggen.  Het duurde een hele tijd eer het water rustig werd, soms leek het wel of we op zee zaten.   Na het ontbijt de boot klaar gemaakt voor vertrek en vertrokken. Het eerste uur was er geen verkeer maar net toen we de sluis Ampsin-Neuville naderder werden we opgelope door een vrachtschip en kwamen we een jacht tegen.  Toen wij aan de sluis arriveerden kwamen hier nog een vrachtschip en een jacht uit en konden we nog net met het vrachtschip dat ons opgelopen had mee de sluis in. 

          

    Oud kasteeltje in het park en de Maas in Huy gezien van op Le Pont d’Europe.

    Eenmaal uit de sluis voeren we voorbij de kerncentrale van Thiange en een kilometer verder gingen we de jachthaven van HUY (Corphalie) in waar we de enige passant waren zodat er een zee van plaats aan de steiger voor ons was. De havenmeester had net het eerste stuk van deze steiger met de hogedrukreiniger onderhanden genomen en dus lag het er picobello bij. Er staat nu ook een bureaucontainer voor de havenmeester. Namiddag een toertje door de stad gemaakt.

    19-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Vrijdag 18-05-2018 - Luik - Engis

    De twee andere boten zijn blijven liggen.  Wij vertrokken te 09:30 uur richting sluis Ivoz-Ramet.  Toen we daar aankwamen moesten we wachten voor een omlaag komend vrachtschip. We hebben maar vastgemaakt omdat we toch een tijdje zouden moeten blijven liggen gezien de boot boven nog niet in de sluis laag. Ik denk dat de nieuwe grote sluis weer buiten gebruik is want toen wij later boven kwamen waren die beide deuren dicht, er lagen geen schepen in en voor de kleine sluis lagen boven nog twee duwbakken te wachten.  We zijn dan verder gevaren tot aan de kade in Engis.  Na het aanleggen en het eten zijn we een wandeling gaan doen in het dorp.  Er is hier eigenlijk ook niets te zien.  Er is wel een kleine Delhaise en een bakker een straat verder. 

       

    De mooie Pont Fragnée. 

       

    De natuur neemt terug over.

    Wachten voor sluis Ivoz-Ramet.

    Zoals op zo veel plaatsen hier in Wallonie staat een groot deel van de kleine horecazaken die hier vroeger waren leeg en de gebouwen staan te verkommeren. Echt proper zijn de straten niet, nogal was zwerfvuil en op de gebouwen hangt een grijze sluier die vermoedelijk afkomstig is van de uitwasemingen van het fabriek hier vlakbij. S’avonds gelezen, TV gekeken en nog een “gerummicubt”.

    18-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 – Donderdag 17-05-2018 - Visé - Luik

    Na het terugbrengen van de SepKey vertrokken we te 09:10 uur.  Dit stuk van de Maas, tussen de sluis van Visé en de sluis van Monsin hebben we nog nooit gedaan.  Het is hier breed en rustig varen.  Toen we aan de sluis van Monsin kwamen kwam daar net de rondvaartboot van Luik in die naar onder moest.  We moesten hier een tiental minuten wachten. Wanneer we de sluis uit kwamen moesten we nog een kleine kilometer op het Albertkanaal en dan kwamen we terug op de Maas. Zoals gewoonlijk gaan we aan de fontein ter hoogte van de Pont Fragnée liggen. Net voor we daar arriveerden werden we opgelopen door een duwstel en daarna konden we achter de fontein indraaien.

     

    Op de Maas tussen Visé en Monsin.

    Scheepswerf op eiland Monsin.

    Ligplaats aan het fontein aan het park.

    Meestal is het hier heel rustig maar nu lagen er twee grote boten, maar hier is plaats genoeg.Na het eten zijn we naar het winkelcentrum hier een kleine kilometer vandaan geweest. S’Avonds wat gelezen, wat TV gekeken en nog een spelletje Rummicub gespeeld.

    17-05-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10 – Woensdag 16-05-2018 - Visé

    Vandaag reden we met de fiets terug naar Maastricht meer bepaald naar Borgharen op zoek naar Bert en Ton die twee jaar geleden ook 3 weken wij ons in Mouzon gelegen hebben. Het is er vorig jaar niet van gekomen om ze op te zoeken dus maken we er nu werk van. We reden via de Maas tot aan de sluis van Lannaye, staken daar over naar de andere zijnde en via Petit Lannaye naar Maastricht.  Via de Noorderbrug reden we terug naar de andere oever en volgden die tot aan het Julianakanaal en aan de nieuwe keersluis terug naar de overkant naar Borgharen.

                            

    Voetgangers brug in Maastricht. Nieuwe kering in Linne.  Op de stuw van Linx.

    Toen we er aanbelden deed Ton open en het duurde enkele ogenblikken eer ze door had wie er aan de deur stond, maar ze kende nog onze namen.  Wij zijn er een uurtje en half gebleven hebben wat bij gepraat.  Tijdens hun reis vorig jaar hadden ze nu weer 6 weken vast gezeten in Mouzon wegens het gebrek aan water. Ik denk dat zij dit jaar ook passen om naar Frankrijk te varen en ze zijn waarschijnlijk niet de enigen.  Als dat zo door gaat vaart er binnenkort niemand meer naar dat land.  Na het bezoek reden we terug naar de stad en nadien terug naar Visé.  Het was een mooi ritje van 42 km maar toen we nog 4 km van Vise waren werden we overvallen door een onweersbui.  We hadden geluk dat we net ter hoogte van de stuw van Linx waren waar we onder een overstekende betonnen dak konden schuilen en we bleven quasi droog.  Nadien was moesten we nog een klein stuk rijden naar de haven.  S’avonds was er nog een onweer maar daar hebben we geen last van gehad.

    16-05-2018, 22:26 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs