Morihei Ueshiba bestudeerde onder de supervisie van verschillende meesters, naast krijgskunsten, ook verschillende traditionele religieuze en filosofische kunsten. Vanaf 1919, op zijn 36ste levensjaar, bracht hij acht jaar door in Ayabe bij Onisaburo Deguchi, waar hij o.a. het volledige concept meditatie leerde. Hierbij ontwikkelde Ueshiba de vorm Aiki-Bujutsu, het latere Aiki-Budo (1936) en uiteindelijk Aikido (1942), met de nadruk op de beheersing van de geest in zijn kunst. Er zijn bepaalde dingen die we kunnen doen om efficiënter te worden in Aikido. Het belangrijkste is om te kijken naar wat we doen en vervolgens evalueren wat voor jezelf werkt. Gebruik de kracht van de ademhaling en kijk hoe jij je beweegt in je Aikidotechnieken en kijk ook hoe je geest beweegt. Trainen in budo is essentieel om in het lichaam en ziel Aikido te voelen.
Zoek je de essentie van Aikido, speel dan zachtjes met mij.
Irimi is maar een stap voorwaarts zetten. Train een momentje met mij, niet gehaast, ontwijk gerust mijn atemi. Omhels mij en laten we samen draaien zodat ik jouw aanwezigheid verscheur, in harmonie. Verwacht niets minder dan het beste van mij, trotseer mij. Vertrouw mij, ik ben de waanzin op een prachtige manier. Geen zorgen, geen kwelling, adem in en nooit meer uit. Ik ben jou beste instructeur, maar Waarom wil niemand naar mijn Aikidolessen komen?
Aikido stelt een model voor van een samenleving waarin iedereen een diepe empathie voelt met de wereld van dingen en wezens, waardoor harmonie ontstaat. Dit betekent niet het verlies van persoonlijkheid, maar het gevecht met zichzelf om alles te elimineren wat dit zoeken kan verstoren. De enige overwinning die wordt verkregen in Aikido is maar een overwinning op zichzelf.
Probeer iedere dag iemand te laten glimlachen, maar vergeet niet dat jezelf ook iemand bent.
Uit Aggressive Behavior; Sociology Compass en PsyCh-Journal.
Mixed Martial Arts (MMA) is een gewelddadige full-contact vechtsport die is uitgeroepen tot de "snelstgroeiende sport ter wereld." MMA bestaat uit een gevecht tussen twee vechters die zijn opgeleid in verschillende vechtsporten. Typische MMA-aanvallen bestaan uit stoten, trappen, elleboogstoten en wurgtechnieken. MMA-aanvallen eindigen meestal in knock-out. MMA heeft veel beoefenaars die lijden aan vele verwondingen en hersenschudding. Het Ultimate Fighting Championship, het grootste MMA-promotiebedrijf, is immens populair geworden en vergroot ieder jaar zijn kijkcijfers met miljoenen. Veel kijkers zijn kinderen die nu oefenen en meedoen aan MMA, wat leid tot niet-gereguleerde MMA-wedstrijden met kindervechters, wat een ernstig gezondheidsrisico voor de kinderen vormt. Moderne Aikido heeft zijn wortels in de martiale tradities van het oude Japan die teruggaan tot de oudheid. In Aikido beoefend men MM (Mindful Movements) om de toestand van de tegenstander te begrijpen. De competente Aikidoka is in staat om op de juiste manier te meten of zijn tegenstander zwak of sterk is en of de tegenstander in evenwicht of uit balans is. Alleen dan kan een Aikidoka de juiste techniek en reactie kiezen om het gevaar op een harmonieuze manier op te lossen. Helaas verkiest onze maatschappij MMA boven MM, want demografische gegevens over Aikido als zoekterm op Google van de afgelopen jaren (tussen 2004 en 2017) vertoonde 86% minder interesse, in MMA een stijging van 980%.
Tijdens de Middeleeuwse strijd verzamelden de samoerai-krijgers de hoofden van hun tegenstanders als trofeeën, die naar het basiskamp werd gestuurd voor registratie. De naam van de overwinnaar, zijn gebruikte wapen en de naam van het hoofd werden vastgelegd. Het hoofd werd gereinigd, geprepareerd en geparfumeerd door speciaal opgeleide vrouwen. Als een samoerai het te "druk" had om het hoofd voor registratie zelf af te hakken of zijn assistenten het slagveld al met andere hoofden hadden verlaten, was het ook acceptabel om de bovenlip en neus af te snijden. Daarna, nadat het gevecht was beëindigd en nadat de stukken waren herenigd met het hoofd, kon het hoofd op de juiste manier worden afgesneden. Ongeloofwaardig? De esthetisering van Samoerai-krijgers en hun geweld was geen propaganda noch het resultaat van hegemonische krachten, maar realiteit. Doch, in plaats van te focussen op deze grafische voorstelling van premoderne Japanse onthoofdings-oorlogspraktijken, is het belangrijk om die voorstellingen te zien als een vereenvoudigde versie van de sociale complexiteit van de soms collectieve ongeremde gewelduitbarstingen in Middeleeuws Japan, omdat het een manier was - en vaak de enige manier van reflectie - om logische orde te scheppen uit de chaos die er toen heerste, als een moreel kompas. De krijgerselite fungeerde als geschikte agenten van gecontroleerd geweld en de geschiedenis heeft de catastrofale resultaten aangetoond wanneer dit niet het geval was. Deze verhalen gaven de mensen ook een gevoel van orde en een hoger moraal doel van het geweld, zoals zelfopoffering; dapperheid; loyaliteit en controle.
(*) uit Epistemologies of Violence: Medieval Japanese War Tales: History and Theory
Emoties komen en gaan. Emoties komen niet alleen in de geest, maar ook in ons lichaam voor. Een studie laat zien hoe en waar in ons lichaam we emoties (d.m.v. kleine temperatuurverschillen) op een universele biologische manier voelen door aan meer dan 700 deelnemers te vragen om aan 14 verschillende bewuste emoties te denken. Depressie heeft een verdovend effect op het lichaam (koeler) en ziet er tegenovergesteld uit dan positieve emoties (warmer).
Aikidovriendschap heeft twee hoofdingrediënten: de eerste is de ontdekking van wat ons vergelijkbaar maakt, de tweede is respect voor wat ons anders maakt. Oefen Aikido om effectief je positieve emoties vertrouwd te laten aanvoelen in je dagelijks leven. Leef het leven dat je je hebt voorgesteld. Elk moment van ons leven is een wonder, elke dag van ons leven is een geschenk waaraan we ons voortdurend mogen op verheugen.
De psychologische facetten van de kunst van Aikido.
Een verkennende vergelijkende studie(*) toont aan dat de persoonlijkheden, de psychische (draag)kracht en gedragingen van relevante prospectieve Aikido beoefenaars hen een rijke, verfijnde ervaringsgerichte en (esoterische) psychologische zelfvertrouwen geeft, vergelijkbaar met de concepten en principes van hedendaagse psycho-sociale therapieën voor positieve beeldvorming.
Aikidokas transformeren en omhullen zich met zelfvertrouwen, een gemoedstoestand geboren uit amorfheid en assertieve genegenheid, gestabiliseerd en geperfectioneerd bij elke Aikidobeoefening en draagt zo bij om tevredenheid te vinden in hun individuele leven, dit in tegenstelling bij de grote meerderheid van de mensheid, dat niet kan aangezet worden om te reageren op of te handelen naar dergelijke morele, ethische waarden die noodzakelijk zijn in onze maatschappij.
(*) Special Issue: The history of Japanese Psychological Research
Uit Medicine and Science in Sports: The effects of martial arts on health status - A systematic review.
Naar schatting worden verschillende vormen van vechtkunsten door meer dan 100 miljoen mensen over de hele wereld beoefend. Er zijn ongeveer 200 verschillende disciplines en elk heeft zijn specifieke stijl, soms duizend per discipline, waarbij eigen tradities en filosofie ze uniek maakt. Ze delen echter allemaal een gemeenschappelijk doel: zichzelf verdedigen tegen fysieke dreiging. Hierbij wordt één bepaald lichaamsdeel zwaar op de proef gesteld: de knie (of articulus genus). Al meer dan een eeuw hebben wetenschappelijke studies het mechanische; cellulaire; biochemische; ultrastructurele; biomechanische en fysiochemische gedrag van de knie onderzocht er bestaat een rijke literatuur van grondige karakteriseringen onder spanning; compressie; hydrodynamische en osmotische drukbelastingen. Observationele en ontwikkelingsbiologische studies hebben hierbij ingewikkelde indrukwekkende precieze complexe composities van de knie onthuld en omvat de patella; musculus quadriceps en biceps femoris; ligamenta cruciformia en collateralia, die coöperatief en onderling verbonden zijn om in harmonie met de meniscus te bewegen. Het kraakbeen slijt met de jaren door belasting. Kraakbeen heeft het vermogen zichzelf te herstellen, maar dit kost tijd omdat er in dit weefsel geen bloedvaten aanwezig zijn.
Besluit: De knie kan verdomd zeer doen, maar al goed dat binnen Aikido er ook een gevoel van spiritualiteit is om te blijven hopen op de goede afloop.
Door te kijken naar een sensei, probeer je de complexe toegepaste vaardigheden te ontrafelen, als een onmisbaar hulpmiddel bij het trainen in Aikido bij het ontwikkelen van je vaardigheden. Agressie en onwetendheid maken plaats voor wijsheid, emotionele intelligentie en zorgzame vaardigheden. Aikido is een levenslang leerproces, waarmee je ouder wordt en waarbij je je protectievaardigheden behoudt die passen bij je leeftijd en persoonlijke kunnen. Het is niet wat je doet, maar hoe je het doet dat telt.
Deze kennis van onze eigen geest maakt ons bewust van wat er door ons heen gaat en zo kunnen we onze genegenheid op intelligente wijze beheersen.
De laatste woorden die Moritaka Morihei Ueshiba aan zijn studenten meegaf, enkele dagen voor hij stierf:
Kijk niet naar deze oude man. Het fysieke leven is beperkt. Het lichaam verandert, maar de geest sterft nooit. Binnenkort zal ik in de spirituele wereld zijn, maar ik zal deze wereld nog steeds beschermen. Nu laat ik deze taak in jullie handen. Al mijn metgezellen moeten zich herinneren dat ik geen Aikido heb gecreëerd. Het is de wijsheid van God en Aikido is de manier om dit te doen. Ware budo is om de geest van het universum te accepteren, vrede in de wereld te waarborgen, de groei van alle wezens te beschermen en te bevorderen.
O'Sensei voerde dikwijls aan dat budo een manier is om jezelf te overwinnen en vrede te brengen in de wereld: "Onze lichamen zijn de tempels van de Kami" (我 が 肉 の 宮 に 神 宿 る).
Aikido biedt een geweldige toegang om kinderen hun zelfvertrouwen te laten centreren in angstige of moeilijke situaties. Elke Aikidoka-kid brengt zijn of haar eigen unieke perspectief naar de les, waardoor Aikido een verbazingwekkende creatieve diversiteit verenigd in de dojo. Binnenin ieder van ons woont een nieuwsgierig kind met grote ogen, vol ontzag en vrolijkheid over de pure magie van dit bestaan.
Welke wijsheid kan onze weg nog meer verlichten?
Welke schoonheid ligt er net achter de nieuwe horizon als we van een volgende les genieten in de dojo onder de professionele begeleiding van een sensei?
Laat hen op Aikido vertrouwen en ze zullen wonderbaarlijke dingen verrichten.
Onderzoek (*) onthulde (helaas) hoe Aikidokas van twee verschillende culturele groepen (Japans vs. Amerikaans) hun eigen connotatieve betekenis construeren voor hetzelfde concept.
CONCEPT 1: de harmonieuze Ki. Voor Engelstaligen is Ki meestal (maar) een buitenlands concept en een minder complex begrip waarbij Amerikaanse instructeurs significant minder vaak naar verwijzen dan bij Japanse, waar Ki zowel sociologisch en praktisch centraal staat in de samenleving.
CONCEPT 2: Aikido als persoonlijke ontwikkeling, waarbij harmonie wordt benadrukt. Ook hiervan verschenen er statistische significante nuances: Japanse deelnemers waren altijd gewend aan het gekarakteriseerde filosofische Aikido van niet-competitie en ervaarde het als een gunstige invloed op de persoonlijke ontwikkeling, vertaald in de natuurlijke vloeiende interactieve circulariteit van bewegingen in Aikido. De meest prominente eigenschap van de Amerikaanse deelnemers beschreven hun begrip van Aikido als een krijgskunst. De centrale positie van deze eigenschap convergeerde consistent in de factor "agressie". De praktijk van Aikido in dit onderzoeksgebied in de Verenigde Staten was steeds gebaseerd op kwesties van fysieke verdediging tegen aanvallen.
BESLUIT: De bevraagde Aikido-instructeurs voegen duidelijk hun waarden van hun eigen cultuur toe aan de context van Aikidotrainingen. Een aanvullende bevinding onthulde dat beide culturele groepen eveneens foute percepties genereerden over hoe de "andere" groep Aikido begreep.
(*) International Journal of Intercultural Relations: The case of Aikido.
Het is een moeilijke taak om alle elementen van Aikido te leren bevatten en zich eigen te maken. In het algemeen worden aan de technische vaardigheden het meeste aandacht gegeven, immers beweging en klemmen zijn het gemakkelijkst te leren. Maar een even boeiend aspect van Aikido is dat van de verandering in bewustzijn. We zijn altijd op zoek naar iets. Ieder van ons achtervolgt iets. Hoe vaker we de dingen om ons heen zien, zelfs de mooie en prachtige dingen, hoe meer ze onzichtbaar voor ons worden. Dat is de reden waarom we soms de schoonheid van Aikidobewegingen als vanzelfsprekend beschouwen, omdat we deze oefeningen zo vaak zien, zien we ze steeds minder. Mooie dingen vragen immers niet om aandacht. Ueshiba sensei zag Aikido als het grote resonerende potentieel in ieder van ons, de kracht van iemands geest om één te worden met alles. Elke Aikido oefening brengt eenvoudige schoonheid, eerlijkheid, respect, rust, vreugde en harmonie tot ons.
Uit Journal of Biomechanics: Performing breakfall techniques in Aikido.
Vallen is goed voor wereldwijd jaarlijks meer dan 14.000 doden en 22 miljoen medische interventies. De verwondingen aan de heup en schouders nemen dramatisch toe volgens de leeftijd categorie. Bij het kwantificeren van de effectiviteit van beschermende reacties, zoals het uitstrekken van een arm om de val te breken, kan de kans op letsels tijdens de val vermindering of zelfs voorkomen. Er werd aangetoond dat een (ontspannen) lichaam tijdens een val de impactsnelheid verminderd tot 16%, welk gerelateerd is aan een verminderd letsel. Aanvullend, een rotatie van de romp heeft ook een invloed op de impactkinetiek.
In algemene zin dient de Hakama als een rituele schakel tussen de moderne beoefenaar en de traditionele Japanse cultuur. De echte waarde van het dragen van een Hakama wordt gevormd in het hart van degene die hem ontvangt; om waardig op het pad van Aiki te wandelen: beginnend, als toegangspoort die de Aikidoka in staat stelt om met verantwoordelijkheid in de juiste gemoedstoestand de studie van Aikido aan te vatten en eindigend bij het ingewikkelde opvouwen, als een vredig, meditatief moment voor een terugkeer naar het wereldse leven, waarbij de plooien de waarden van de ko-budo reflecteren.
Aikido-beoefening is een leerproces dat voor ieder van ons anders is. Terwijl we dit pad volgen, ontwikkelen we ook een onderlinge verbondenheid. Elke Aikidoka is verbonden in een lange, ononderbroken reeks van onvoorspelbare interacties, waarbij onze zorgzame acties een deel vormt van een groter geheel. Elke Aikidoka schrijft door zijn eigen uniek levensverhaal hoe hij/zij zich ziet in de fascinerende Aikido-wereld.
De belangrijkste persoonlijke uitdaging voor elke van ons is om zo harmonie en rust te vinden in deze jachtige tijden.
Hoe meer je het begrijpt, hoe mysterieuzer het wordt. Hoe meer je weet, hoe minder je het gevoel hebt dat je het weet. Hoe meer je je bewust wordt van de diepte, de oneindige mystiek ervan, hoe meer het bijna onmogelijk wordt om er iets over te zeggen. Vergeet genoeg om door te gaan, maar niet te veel om in herhaling te vallen. Vertrouw op de richting van je Aikido-dromen maar ook in het dagelijkse leven
De Ikkyo uitvoering, uit het veelzijdige postulaat Aikidoka, Sui generis (enige in zijn soort).
De Aikidoka ging zitten,
Vermoeid, schreeuwend lichaam,
Het hart klopte woest, bloed door de aderen jagend, Roodheid in de ogen, angstaanjagende rillingen over de rug, Trillende knieën, ondraaglijke pijn, koude handen, gekwelde ziel, Denkend aan de vreselijke onbeduidendheid van de komende uitvoering.
Kracht helemaal verdwenen, verlammend, bezwijkend,
Geest vol echos, vol van duisternis, in de symfonie van vergetelheid,
De perfecte uitvoering door sensei werd een vage herinnering,
De aanraking van de koude tatami, bevriezend tot het einde van de tijden,
Duisternis, het lichaam sterft in de onvoorstelbare uitgestrektheid van de dojo.
De handen volgen het ritme van de andere,
Bewegingen vallen terug op de melodie van harmonie,
De climax van de uitvoering drijft als een droom tussen de wolken,
Kokyo stroomt mee met de passie, de aderen verlichtend,
De zintuigen worden nieuw leven ingeblazen, schoonheid ontstaat,
De Ikkyo uitvoering voldeed aan de eisen.
De Aikidoka roepend: Sensei, toon mij Nikyo!
Dompel je even onder in dit creatieve, universele spirituele poëzie over een Aikidoka, voor een ontologische reflectie
Een rusteloze obscure ziel, vol erfenis van intolerantie en waanzin, duikt op Armen stijgen op, net als twee vleugels aan het firmament Onverwachte bewegingen, als een vlinder uit zijn cocon Zijn handen slaan melancholisch, demonisch toe Grafschriften vol met nachtmerries bieden zich aan De muur van veiligheid van het slachtoffer kraakt, de dorst naar deze ziel is groot In een enkele hartklopping wordt het slachtoffer als water, vormloos In zijn vlees worden het vruchtbaar werk, jaren van passie en ontgoocheling gefilterd door de zenuwen De aanvaller voelt de nuances van het slachtoffers silhouet, voelt de complexiteit van zijn wezen, een verbijsterende, onwrikbare vloeiende beweging Samen dansen ze een onzichtbare kosmische dans, opgesloten in een driehoek Geen kracht in de buurt, een zee van aanhoudende afwezigheid De aanvaller is verward, verontrustend, bevend, twijfelend, zwemmend in de leegte, zijn extravagante agressie, verdwijnend als dauwdruppels bij zonsopgang Het slachtoffer, een ondefinieerbare essentie in de vergetelheid in een droomwereld, een uniek iemand die door de stilte van de nacht glijdt, zwevend in de kristallijne mist Laat me eindelijk de echte naam van het slachtoffer schreeuwen: Aikidoka
Gecreëerd en geïnspireerd op het veelzijdige postulaat Aikidoka, Sui generis.
Een Aikidoka is een veelzijdig iemand die gebruik maakt van de dag (Carpe diem) om zijn dromen te voeden, om de dag niet te laten eindigen zonder een beetje gegroeid en gelukkiger te zijn.