Door te kijken naar een sensei, probeer je de complexe toegepaste vaardigheden te ontrafelen, als een onmisbaar hulpmiddel bij het trainen in Aikido bij het ontwikkelen van je vaardigheden. Agressie en onwetendheid maken plaats voor wijsheid, emotionele intelligentie en zorgzame vaardigheden. Aikido is een levenslang leerproces, waarmee je ouder wordt en waarbij je je protectievaardigheden behoudt die passen bij je leeftijd en persoonlijke kunnen. Het is niet wat je doet, maar hoe je het doet dat telt.
Deze kennis van onze eigen geest maakt ons bewust van wat er door ons heen gaat en zo kunnen we onze genegenheid op intelligente wijze beheersen.
De laatste woorden die Moritaka Morihei Ueshiba aan zijn studenten meegaf, enkele dagen voor hij stierf:
Kijk niet naar deze oude man. Het fysieke leven is beperkt. Het lichaam verandert, maar de geest sterft nooit. Binnenkort zal ik in de spirituele wereld zijn, maar ik zal deze wereld nog steeds beschermen. Nu laat ik deze taak in jullie handen. Al mijn metgezellen moeten zich herinneren dat ik geen Aikido heb gecreëerd. Het is de wijsheid van God en Aikido is de manier om dit te doen. Ware budo is om de geest van het universum te accepteren, vrede in de wereld te waarborgen, de groei van alle wezens te beschermen en te bevorderen.
O'Sensei voerde dikwijls aan dat budo een manier is om jezelf te overwinnen en vrede te brengen in de wereld: "Onze lichamen zijn de tempels van de Kami" (我 が 肉 の 宮 に 神 宿 る).
Aikido biedt een geweldige toegang om kinderen hun zelfvertrouwen te laten centreren in angstige of moeilijke situaties. Elke Aikidoka-kid brengt zijn of haar eigen unieke perspectief naar de les, waardoor Aikido een verbazingwekkende creatieve diversiteit verenigd in de dojo. Binnenin ieder van ons woont een nieuwsgierig kind met grote ogen, vol ontzag en vrolijkheid over de pure magie van dit bestaan.
Welke wijsheid kan onze weg nog meer verlichten?
Welke schoonheid ligt er net achter de nieuwe horizon als we van een volgende les genieten in de dojo onder de professionele begeleiding van een sensei?
Laat hen op Aikido vertrouwen en ze zullen wonderbaarlijke dingen verrichten.
Onderzoek (*) onthulde (helaas) hoe Aikidokas van twee verschillende culturele groepen (Japans vs. Amerikaans) hun eigen connotatieve betekenis construeren voor hetzelfde concept.
CONCEPT 1: de harmonieuze Ki. Voor Engelstaligen is Ki meestal (maar) een buitenlands concept en een minder complex begrip waarbij Amerikaanse instructeurs significant minder vaak naar verwijzen dan bij Japanse, waar Ki zowel sociologisch en praktisch centraal staat in de samenleving.
CONCEPT 2: Aikido als persoonlijke ontwikkeling, waarbij harmonie wordt benadrukt. Ook hiervan verschenen er statistische significante nuances: Japanse deelnemers waren altijd gewend aan het gekarakteriseerde filosofische Aikido van niet-competitie en ervaarde het als een gunstige invloed op de persoonlijke ontwikkeling, vertaald in de natuurlijke vloeiende interactieve circulariteit van bewegingen in Aikido. De meest prominente eigenschap van de Amerikaanse deelnemers beschreven hun begrip van Aikido als een krijgskunst. De centrale positie van deze eigenschap convergeerde consistent in de factor "agressie". De praktijk van Aikido in dit onderzoeksgebied in de Verenigde Staten was steeds gebaseerd op kwesties van fysieke verdediging tegen aanvallen.
BESLUIT: De bevraagde Aikido-instructeurs voegen duidelijk hun waarden van hun eigen cultuur toe aan de context van Aikidotrainingen. Een aanvullende bevinding onthulde dat beide culturele groepen eveneens foute percepties genereerden over hoe de "andere" groep Aikido begreep.
(*) International Journal of Intercultural Relations: The case of Aikido.
Het is een moeilijke taak om alle elementen van Aikido te leren bevatten en zich eigen te maken. In het algemeen worden aan de technische vaardigheden het meeste aandacht gegeven, immers beweging en klemmen zijn het gemakkelijkst te leren. Maar een even boeiend aspect van Aikido is dat van de verandering in bewustzijn. We zijn altijd op zoek naar iets. Ieder van ons achtervolgt iets. Hoe vaker we de dingen om ons heen zien, zelfs de mooie en prachtige dingen, hoe meer ze onzichtbaar voor ons worden. Dat is de reden waarom we soms de schoonheid van Aikidobewegingen als vanzelfsprekend beschouwen, omdat we deze oefeningen zo vaak zien, zien we ze steeds minder. Mooie dingen vragen immers niet om aandacht. Ueshiba sensei zag Aikido als het grote resonerende potentieel in ieder van ons, de kracht van iemands geest om één te worden met alles. Elke Aikido oefening brengt eenvoudige schoonheid, eerlijkheid, respect, rust, vreugde en harmonie tot ons.
Uit Journal of Biomechanics: Performing breakfall techniques in Aikido.
Vallen is goed voor wereldwijd jaarlijks meer dan 14.000 doden en 22 miljoen medische interventies. De verwondingen aan de heup en schouders nemen dramatisch toe volgens de leeftijd categorie. Bij het kwantificeren van de effectiviteit van beschermende reacties, zoals het uitstrekken van een arm om de val te breken, kan de kans op letsels tijdens de val vermindering of zelfs voorkomen. Er werd aangetoond dat een (ontspannen) lichaam tijdens een val de impactsnelheid verminderd tot 16%, welk gerelateerd is aan een verminderd letsel. Aanvullend, een rotatie van de romp heeft ook een invloed op de impactkinetiek.
In algemene zin dient de Hakama als een rituele schakel tussen de moderne beoefenaar en de traditionele Japanse cultuur. De echte waarde van het dragen van een Hakama wordt gevormd in het hart van degene die hem ontvangt; om waardig op het pad van Aiki te wandelen: beginnend, als toegangspoort die de Aikidoka in staat stelt om met verantwoordelijkheid in de juiste gemoedstoestand de studie van Aikido aan te vatten en eindigend bij het ingewikkelde opvouwen, als een vredig, meditatief moment voor een terugkeer naar het wereldse leven, waarbij de plooien de waarden van de ko-budo reflecteren.
Aikido-beoefening is een leerproces dat voor ieder van ons anders is. Terwijl we dit pad volgen, ontwikkelen we ook een onderlinge verbondenheid. Elke Aikidoka is verbonden in een lange, ononderbroken reeks van onvoorspelbare interacties, waarbij onze zorgzame acties een deel vormt van een groter geheel. Elke Aikidoka schrijft door zijn eigen uniek levensverhaal hoe hij/zij zich ziet in de fascinerende Aikido-wereld.
De belangrijkste persoonlijke uitdaging voor elke van ons is om zo harmonie en rust te vinden in deze jachtige tijden.
Hoe meer je het begrijpt, hoe mysterieuzer het wordt. Hoe meer je weet, hoe minder je het gevoel hebt dat je het weet. Hoe meer je je bewust wordt van de diepte, de oneindige mystiek ervan, hoe meer het bijna onmogelijk wordt om er iets over te zeggen. Vergeet genoeg om door te gaan, maar niet te veel om in herhaling te vallen. Vertrouw op de richting van je Aikido-dromen maar ook in het dagelijkse leven
De Ikkyo uitvoering, uit het veelzijdige postulaat Aikidoka, Sui generis (enige in zijn soort).
De Aikidoka ging zitten,
Vermoeid, schreeuwend lichaam,
Het hart klopte woest, bloed door de aderen jagend, Roodheid in de ogen, angstaanjagende rillingen over de rug, Trillende knieën, ondraaglijke pijn, koude handen, gekwelde ziel, Denkend aan de vreselijke onbeduidendheid van de komende uitvoering.
Kracht helemaal verdwenen, verlammend, bezwijkend,
Geest vol echos, vol van duisternis, in de symfonie van vergetelheid,
De perfecte uitvoering door sensei werd een vage herinnering,
De aanraking van de koude tatami, bevriezend tot het einde van de tijden,
Duisternis, het lichaam sterft in de onvoorstelbare uitgestrektheid van de dojo.
De handen volgen het ritme van de andere,
Bewegingen vallen terug op de melodie van harmonie,
De climax van de uitvoering drijft als een droom tussen de wolken,
Kokyo stroomt mee met de passie, de aderen verlichtend,
De zintuigen worden nieuw leven ingeblazen, schoonheid ontstaat,
De Ikkyo uitvoering voldeed aan de eisen.
De Aikidoka roepend: Sensei, toon mij Nikyo!
Dompel je even onder in dit creatieve, universele spirituele poëzie over een Aikidoka, voor een ontologische reflectie
Een rusteloze obscure ziel, vol erfenis van intolerantie en waanzin, duikt op Armen stijgen op, net als twee vleugels aan het firmament Onverwachte bewegingen, als een vlinder uit zijn cocon Zijn handen slaan melancholisch, demonisch toe Grafschriften vol met nachtmerries bieden zich aan De muur van veiligheid van het slachtoffer kraakt, de dorst naar deze ziel is groot In een enkele hartklopping wordt het slachtoffer als water, vormloos In zijn vlees worden het vruchtbaar werk, jaren van passie en ontgoocheling gefilterd door de zenuwen De aanvaller voelt de nuances van het slachtoffers silhouet, voelt de complexiteit van zijn wezen, een verbijsterende, onwrikbare vloeiende beweging Samen dansen ze een onzichtbare kosmische dans, opgesloten in een driehoek Geen kracht in de buurt, een zee van aanhoudende afwezigheid De aanvaller is verward, verontrustend, bevend, twijfelend, zwemmend in de leegte, zijn extravagante agressie, verdwijnend als dauwdruppels bij zonsopgang Het slachtoffer, een ondefinieerbare essentie in de vergetelheid in een droomwereld, een uniek iemand die door de stilte van de nacht glijdt, zwevend in de kristallijne mist Laat me eindelijk de echte naam van het slachtoffer schreeuwen: Aikidoka
Gecreëerd en geïnspireerd op het veelzijdige postulaat Aikidoka, Sui generis.
Een Aikidoka is een veelzijdig iemand die gebruik maakt van de dag (Carpe diem) om zijn dromen te voeden, om de dag niet te laten eindigen zonder een beetje gegroeid en gelukkiger te zijn.
Harmonie met alles is van cruciaal belang en een essentiële voorwaarde voor de ontwikkeling van Aikidokas innerlijke budo. Als je naar dingen kijkt vanuit het oogpunt van de natuur, is de mens gemaakt om in harmonie te leven. Aikido kan een diep spiritueel project zijn voor een betere manier van leven en voor het bouwen van een betere wereld: sluit je ogen, maak jezelf leeg. Het zogenaamde "innerlijke leven" is een verschijnsel dat alleen mogelijk is door de afname van onze externe impulsen. Wees stil in je hoofd, rustig in je zintuigen en stil in je lichaam, voel je één met alles dat is. Dit is een elementair concept bij Aikido, niet noodzakelijk de eenvoudigste en zijn toepassing in het echte leven herbergt veel subtiliteiten en bevat vaak vele momenten van grote kwetsbaarheid. De ware geest van Aikido ligt niet in het testen van iemands kracht, maar in het nastreven van spirituele groei, jezelf verbeteren en niet om indruk op anderen te maken.
Aikido is wat we zijn, het is aanwezig in onze stiltes.
Aikidokas beschouwen elke dag als de essentie van hun leven.
Gisteren was een droom, morgen is nog maar een visioen, vol van beloftes en hoop. Wat achter hun staat en wat voor hun ligt, is weinig vergeleken met wat in hun zit. De rijkdom van een Aikidoka leeft in hun gebaren, in hun harmonie. Gevormd voor anderen en door anderen, gemaakt door hun sensei. Ze branden zichzelf, om licht aan anderen te geven. Aikido, een passie voor het leven, elke dag, ze verwelkomen hem vrolijk.
Uit het veelzijdige postulaat Aikidoka, Sui generis (enige in zijn soort).
Aikido creëert een inspirerende stroom aan innerlijke kracht om ons bewustzijn, inzicht en gevoeligheid voor wat erin en om ons heen gebeurt te verbeteren, waardoor meer controle en effectiviteit mogelijk is bij het omgaan met alle dagelijkse situaties. Aikido belichaamd de serene kunst van de vrede en cultiveert een harmonie van gedisciplineerde, intellectuele en filosofische ervaringsgerichte geest in onze dagelijkse acties, gevormd in de zachtheid van vriendschap en gedeelde genoegens.
We zijn altijd op zoek naar iets: een vriendelijk woord, een beetje geluk, moed, sereniteit. Ieder van ons achtervolgt iets om zijn/ haar visie op de wereld te begrijpen. Aikido laat ons genieten van de kleine dingen, want op een dag zullen we terugkijken en beseffen dat dit net de grote dingen waren.
foto: https://www.pinterest.com/pin/mac Taylor //snoopy
De psychologische facetten van de kunst van Aikido.
Een vergelijkende studie (*) toont aan dat de persoonlijkheden, de psychische (draag)kracht en gedragingen van relevante prospectieve Aikidobeoefenaars hen een rijke, verfijnde ervaringsgerichte en (esoterische) psychologische zelfvertrouwen geeft, vergelijkbaar met de concepten en principes van hedendaagse psycho-sociale mindfulness therapieën voor positieve beeldvorming.
Aikidokas transformeren en omhullen zich met zelfvertrouwen, een gemoedstoestand geboren uit amorfheid en assertieve genegenheid, gestabiliseerd en geperfectioneerd bij elke Aikidobeoefening en draagt zo bij om tevredenheid te vinden in hun individuele leven, dit in tegenstelling bij de grote meerderheid van de mensheid, die niet kunnen aangezet worden om te reageren op of te handelen naar dergelijke morele, ethische waarden die noodzakelijk zijn in onze maatschappij.
(*) Special Issue: The history of Japanese Psychological Research
Een Aikidoka oefent samen met anderen in een dojo waar zij of hij zich thuis voelt en waar een sensei staat die hen begeleidt. Het mooie aan Aikido is, dat het een levenslang pad van zelfontplooiing toont, dat niemand nog kan afnemen. Het belangrijkste in Aikido is om te genieten van de oefening, op welk niveau je ook bent. Laat Aikido een passie zijn en zich verspreiden in deze wereld.
Je bestudeert dezelfde techniek als op je eerste training, maar elk jaar wordt deze beter, mooier, gemakkelijker, subtieler, efficiënter, interessanter. Na verloop van tijd begin je je los te maken van de vorm. Wat overblijft is de energie van de techniek: een wisselwerking tussen de energie van de partners die samen Aikido beoefenen. Nadat je lichaam de Aikido-technieken heeft gevoeld, kan je de diepere betekenis over de energie die in alles wat leeft aanwezig is en die alles in ons universum met elkaar verbindt, verder doorgronden, om zo verder te trainen met wederzijds respect, vertrouwen en veiligheid, waardoor we opnieuw kunnen groeien. Laat Aikido diep van binnen een eeuwig deel van jezelf worden, bij kaarslicht.
We moeten altijd voor onze trainingspartners uit bewegen, zorgen dat hij/zij ons op een bepaalde manier aanvallen, waarbij de balansverstoring (kuzushi) gezien wordt als de opening of het begin van elke leidende beweging, doordat de Aikidoka net die fractie van een seconde voorsprong heeft om de techniek in te zetten, waarbij de kracht van de trainingspartner gecontroleerd wordt begeleid.
Begeleiden heeft ook mentale (budo) betekenis, als enzan no metsuke (kijkend naar een verre berg). Wanneer je een berg in de verte bekijkt, zie je niet alleen die berg, maar ook de omgeving: kijk naar je trainingspartner en naar alles om je heen, in alle richtingen, in een evenwichtige verhouding zodat je de situatie juist kunt inschatten.