INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
03-06-2013
NO DEALS, THANK YOU
Tribale leden van de Lummi Nation kwamen
bijeen bij Cherry Point op de Puget zee - engte om zich te verzetten tegen het
vervoer van vuile kolen door hun sacrale land. Zij verbranden een symbolische check van het
kolenbedrijf.
Een der recente bedreiging voor de waarheid is
het inpompen van honderdduizenden dollars in non-profits, zoals private
bedrijven die de belangrijke kranten opkopen.
De Ford
Foundation, een van de non-profit financiering bronnensubsidieert inheemse organisaties met jaarlijkse toelagen die gaan van $100.000 tot $ 400,000. De Ford Foundation subsidie database kan
gevonden worden door woorden als inheems in te tikken in de zoeker.
Soms is het niet de specifieke organisatie bij
de VN dat directe subsidies van de Ford Foundation krijgt, maar een hoge
functie zoals Rapporteur.
Helaas, academische retorica is een middel
geworden om fondsen af te leiden waaronder enorme budgetten voor hun wereldreizen.
De academische retorica is een middel geworden om
de echte stemmen van de gemeenschappen het zwijgen op te leggen. Het inpompen van honderdduizenden dollars is
een manier om controle uit te oefenen, om het volk en hun stemmen te controleren.
Een indiaan van de Terenastam werd in de
ochtend van 30 mei met een vuurwapen gedood bij een confrontatie met de
Braziliaanse militaire politie.
De troepen hadden de opdracht om een groep
indianen te verdrijven van een terrein van een grootgrond landbouwbedrijf in
Mato Grosso do Sul, in het zuiden van Brazilië.
Sinds 15 mei bezetten de indianen dit gebied
dat hen in 2011 werd toegekend als indiaanse bodem, met de bedoeling hun grond
terug te eisen bij de landbouwmagnaat.
Nog in afwachting van een officieel
ontruimingsbevel van het gerecht, werdende indianen op 6 uur verrast door 50 militaire agenten.
De indianen boden verzet en het kwam tot een
confrontatie. De aanwezige pers werd verhinderd om beelden
te maken.
De indiaan Oziel Gabriel, 35, werd door een
kogel geraakt in de maag en de lever en overleed ter plaatse. Een andere indiaan werd aangereden door een
voertuig van de politie. Nog twee anderen raakten gewond.
Op verschillende plaatsen in Brazilië zijn conflicten aan de gang tussen indianen en land- en mijnbouwbedrijven.
(bronnen:
Camp Grande News, Sidrolândia, Globo, UOL)
BILL MEANS BEPLEIT ZAAK VAN LEONARD PELTIER BIJ DE VERENIGDE NATIES.
BILL MEANS BEPLEIT ZAAK VAN LEONARD PELTIER BIJ DE VERENIGDE NATIES.
Het United Nations Forum on Indigeous
Issues 12 th Session, beëindigde gisteren zijn twee weken durende sessie in
New York. Verleden week kregen verschillende vertegenwoordigers van Amerikaans
Indiaanse stammen de kans om het forum toe te spreken. Bill Means, Lakota, die samen met zijn broer Russell actief was in het
AIM sprak het forum toe op woensdag 22 mei.
Means pleitte voor de
vrijlating van Leonard Peltier die reeds 38 jaar in de gevangenis zit voor de
zogenaamde moord op twee FBI agenten. Peltier is voor velen in en buiten de USA een politieke gevangene.
Onder de supporters van Leonardd Peltier zien wij de namen van de Dalai
Lama, Moeder Teresa en bisschop Desmond Tutu en vele andere prominenten.
Thank you Madame Chair.
Madame
Chair, the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples
suffers much from actual implementation by States. The Permanent Forum on
Indigenous Issues itself, as well as the Expert Mechanism on the Rights of
Indigenous Peoples, the Special Rapporteur, all receive almost on a daily
basis, reports on lack of respect and implementation of our now recognized
rights.
These
reports are invariable accompanied by reports of the persecution of our indigenous
human rights defenders. In order to effectively implement the Declaration, we
must protect our people who promote the implementation of our rights many times
in the face of state persecution.
Many of our
defenders are killed or imprisoned for decades. Their families are also victims
of this persecution. We raise the case of Leonard Peltier, as the cornerstone
of our unity as nations, cultures and peoples is respect for the rule of law
which was violated in his case. Without our insistence upon obedience to the
rule of law, this institution and virtually all of its conventions and
decisions are deeply threatened.
Indigenous
Peoples throughout the world recognize that the human rights of Leonard
Peltier, a proud Dakota Ojibway man, were severely violated in a manner that
defrauded and insulted the judicial process, a fundamental breach of
International Law.
Indigenous
Peoples throughout the world know that Leonard Peltier has been persecuted and
deprived of his liberty based upon the most lethal weapon a nation may wield to
threaten the cornerstone of our fair dealings as sovereigns the intentional
presentation of false evidence in a court of law.
The courts
of the United States have refused to correct this injustice, yet the legacy of
unclean hands is still haunting. Indeed, the United States Senior Circuit Judge
Gerald W. Heaney declined to grant Leonard Peltier a new trial in the face of
the many injustices, including extradition by fraud, yet for ten years prior to
his death, Judge Heaney publicly pleaded with federal officials to release
Leonard Peltier in consideration of the violations of human rights regarding
his incarceration that are well documented in the public record.
There are
many Leonard Peltiers in the world today. There are many Leonard Peltiers in
the making. We ask that the United Nations Permanent Forum on Indigenous Issues
to reaffirm the rights of Indigenous Peoples, to understand the need, in the
interests of the rule of law, for the implementation of the Declaration. We ask
that the Permanent Forum do a study on Indigenous human rights defenders that
have been killed or languish in prison in order that the world understand the
enormity of the problem and the real impediments to the implementation of the
United Nations Declaration on the rights of indigenous peoples be fully
understood.
Omataquiasin,
for all my relations,
Bill Means
Alice Holemans (NAIS) LPDOC chapter coördinator Flanders,
Belgium
DE STRIJD VAN WILMA MANKILLER OM WATER TE BRENGEN NAAR DE CHEROKEE GEMEENSCHAP IS NU VERFILMD.
CHEROKEE WORD FOR WATER
Tijdens de jaren 1980 kwam de kleine ,
landelijke gemeenschap van Bell,Oklahoma in het nieuws toen Wilma
Mankiller strijd voerde om een 18 mijl lange water verbinding te bouwen om
zuiver drinkwater naar de kleine stad te brengen.
Wilma Mankiller was het opperhoofd van een der
grootste Indianenstammen in de Verenigde Staten: de Cherokee.
Al jong kwam ze in aanraking met racisme en de
pijnlijke gevolgen daarvan.
Ondanks de vernederingen en de armoedige
omstandigheden waarin ze opgroeide was ze zich er altijd van bewust dat ze tot
een trots en nobel volk behoorde.
Na een bittere verkiezingstrijd werd Wilma
Mankiller de eerste vrouwelijke Chief van een belangrijke stam.
Door :Jimmy Johnson en Linda Quiquivix mei
31, 2013
Shared from Intercontinental Cry Magazine
Uitreksel:
Opgeleid
door Israel
Volgens de declassified
Defense Intelligence Agency documents (PDF) die
verkregen werden door een vrijheid van informatie verzoek werden Israëlische
manschappen ,na de opstand van de Zapatistas in 1994 discreet in Chiapas binnengebracht met de
bedoeling om het Mexicaanse leger en
politiemachten op te leiden.
De Mexicaanse regering maakte ook gebruik van
het Arava vliegtuig om hun Para troepen (Grupo Aeromovil de Fuerzas Especiales, of GAFE) in te zetten. De paras waren getraind door Israël en de USA.
Velen deserteerden later uit de GAFE om de Los Zetas te vormen, op dit moment het machtigste en
gewelddadigste drugs kartel (Los Zetas and
Mexicos Transnational Drug War, World Politics Review,25 december 2009)
Mexico werd verrast door de Zapatistas die
opstonden op de dag dat het noord Amerikaanse vrije handelsakkoord in werking
kwam.
De Mexicaanse regering vond het nodig om zich
te verantwoorden tegenover buitenlandse investeerders. Zoals een bekende
gelekte memo van de Chase-Manhattan Bank onthulde :
Daar
naar onze mening Chiapas geen
fundamentele dreiging voor de Mexicaanse politieke stabiliteit betekent merken
wij toch dat vele investeerders zich zorgen maken.
De
regering moet de Zapatistas uitschakelen teneinde hun doeltreffende controle over het nationaal territorium en veiligheidspolitiek aan te tonen.
Brief van CAnn Kariores Lakes Band of the
Colville Confederatied Tribes, aan de Leavenworth Times.
T-Shirts met Native Amerikaanse stereotiepen
die verkocht worden in Leavenworth zijn beledigend !
Aan de uitgever,
Ik ga niet akkoord met de Leavenworth business
die T-shirts verkopen die racisme promoten tegen Native Amerikanen.
T-Shirts met titels als: "Mijn Indiaanse naam
is kruipende dronkaard "en "Mijn Indiaanse naam is drinkt als een vis" zijn enkele
voorbeelden van vernederende opmerkingen tegen de Native Amerikaanse cultuur.
Ik wil Leavenworth er nog eens aan herinneren
dat het land dat zij bezetten vroeger het eigendom was en bewoond werd door de
Indianen van de Wenatchi Band of the Colville Confederated Tribes.
Voel ik me beledigd door de verkoop van deze
T-Shirts met vernederende commentaren tegen Native Amerikanen?
JA !
Het is mijn sterkste overtuiging dat de
verkoop van deze T-Shirts het racisme voeden.
Racisme is in geen enkele vorm wettelijk of
sociaal aanvaardbaar.
Een Tornado raasde maandagavond over Allen,Zuid Dakota.
De tornado rukte het dak van een woning waarin
een familie met vier kinderen verbleven. Twee kinderen konden zich in
veiligheid brengen door in de ruimte onder het huis te kruipen. Twee anderen
kropen onder de keukentafel.
Er werden geen ernstige gewonden gemeld.
De lichtgewonden werden afgevoerd naar het IHS
hospitaal in Pine Ridge. Ten minste 7 huizen zijn zwaar beschadigd,
twee zijn totaal verwoest en van vele huizen werden de daken zwaar beschadigd.
Ik weet dat we geluk gehad hebben, zei Bryan
Brewer, Oglala Sioux Tribe President.
Brewer was blij met de snelle reacties voor de
families wiens huis vernield was.
Vier families hebben tijdelijk onderdak
gevonden in motels in Martin en Kyle, zuid Dakota,
Noord Amerika wordt door vele inheemse volken Great Turtle Island(Het Grote Schildpad Eiland) genoemd.
Een deel van hun filosofie en cultuur omvat
een ingewikkeld en uitermate geavanceerde grondwet, genaamd het Grote Pad. (Great Path)
De Mohawk moesten vrede brengen en waren de
bewaarders van de Great Law die
verondersteld werd niet enkel de vrede te bewaren in Noord Amerika maar in de
hele wereld.
Kahentinetha
Horn vertelde in een interview aan John Robles ( Voice ofRussia)
over de geschiedenis van de Mohawk, de cultuur van de Amerikaanse Indianen,
religie en huidige kwesties die belangrijk zijn voor het inheemse volk van
Great Turtle Island .
Wij geven hieronder het interview weer:
Dit is John Robles, ik spreek nu met Kahentinetha Horn.
Zij is een Mohawk Elder en lid van de Bear Clan. Zij is tevens eigenaar en
uitgever van de Mohawk News web-resource.
(Kahentinetha Horn, Bear Clan, Mohawk
Nation,Kahnawake community on Great Turtle Island)
Kahentinetha (spreekt Mohawks): Het is
goed om met u te praten, we hebben veel te vertellen over wat wij doen op het
Grote Schildpad eiland. Onze Grote Wet van de vrede is het pad naar de vrede,
gebaseerd op ons begrip van de grote natuurlijke kracht kasatstensera kowa sa
oirera.
Robles : Kan u dat voor ons vertalen ?
Kahentinetha : Dat is mijn begroeting in Mohawk. En ik stelde het Grote Schildpad
eiland voor, wij noemen het nooit Noord Amerika, altijd Grote Schildpad
eiland. Mensen die leven op het Grote Schildpad eiland
zijn de .... (spreekt Mohawks), wat betekent
het Ware Natuurlijke Volk van het Grote Schildpad Eiland.
En wij volgen het Grote Pad naar de vrede.
Onze filosofie is gebaseerd op ons begrip en ons bewustzijn van de natuurlijke
wereld.
Robles: Oke, zoals voor alle Noord Amerikaanse Indianen is de basis van het
geloof : respect voor de natuur en de Great Spririt . Kan je ons een beetje
meer vertellen over de Mohawk Nation en wat u precies doet om de kwesties die
zo belangrijk zijn voor het inheemse volk naar buiten te brengen ?
Kahentinetha
: De Mohawk, ook bekend als Kaniengehaga, zijn de bewakers van de Oostelijke Deur van het
Grote Schildpad Eiland. Dus, wij zitten in het oosten en zijn daar geplaatsts
door onze.... (spreekt Mohawk) ...wat
betekent de Grote Natuurlijke Kracht. Wij moesten uitkijken voor de mensen die uit
het oosten kwamen en dus werden wij de bewakers van de Oostelijke Deur genoemd.
Wij doorkruisten ,van noord naar zuid , het
oostelijke deel van het Grote Schildpad Eiland, en wij ontmoetten andere
inheemse naties. Wij vormden vriendschappen en werden bondgenoten, een
bondgenootschap dat nog steeds bestaat.
Er waren honderden en honderden inheemse
volkeren.
De Mohawk hadden de verantwoordelijkheid om de
vrede te bewaren. Wij hebben steeds gevoeld dat wij dat moesten doen omdat de
Grote Wet, onze filosofie is.... (spreekt
Mohawk), wij waren de eersten om het tot ons te nemen, om het te
aanvaarden. En omdat wij de eersten waren om het te doen, moeten wij het ook
hooghouden en de vrede bewaren.
De Grote Wet van de Vrede dient om vrede te
brengen, niet enkel naar het Grote Schildpad eiland maar naar de hele wereld.
Daarom werd die Wet aan ons volk gegeven. De Mohawk heeft dit.....weet u, wij
voelen het ! Diep in onszelf.
Wij zijn de arend die in de top van de
Vredesboom zit en wij kijken uit voor het gevaar dat ons bedreigt. En dan geven
we de waarschuwing, een luide kreet naar het volk. Dat is waarom het Mohawk Nation News is opgericht.
Ik werd grootgebracht als....... ik sprak
alleen maar Mohawk tot ik ongeveer 10 jaar was.
Robles: merkwaardig.
Kahentinetha : Toen moest ik Engels leren. Dus in 1990 hebben wij het land
verdedigd. De vrouwen zijn wat wij noemen derechthebbers van het land omdat
wij verbonden zijn met de aarde en wij zijn de scheppers. Wij dragen zorg voor het
land voor de generaties die nog moeten geboren worden.
De vrouwen zijn diegene die de kinderen
hebben, die de kinderen baren en de mannen hebben de plicht om, samen met
andere verplichtingen, de vrouwen en kinderen te beschermen.
Zij imiteren de zon; zorgen voor warmte,
bescherming, helpen voedsel te vergaren en de kinderen dingen aan te leren, al
deze zaken om onze diplomaten, onze onderwijzers te zijn en te reizen om andere
native volkeren te ontmoeten.
De vrouwen: onze verantwoordelijkheden komen
van wat de Aarde doet, kinderen creëren, helpen met het voedsel, de kinderen
voeden, hen opvoeden om voorsprekers te worden van de Grote Wet van de Vrede.
Er is een evenwicht tussen mannen en vrouwen.
Robles: In de meeste stammen kozen de vrouwen de leiders omdat zij het
karakter van de kinderen kenden. Was dat ook zo bij de Mohawk?
Kahentinetha: Ja, wel ,het volk ,omdat ieder van ons een Vuur heeft, wij hebben
het individuele vuur dat in ieder van ons zit. Dat is onze intuïtie, onze
geest, onze energie dat we het Levensvuur noemen.
En we hebben het Familievuur ,dat zijn eerst
onze naaste verwanten, dan de verdere verwanten en dan de gemeenschap, dan de
clan en dat gaat verder tot de natie en uiteindelijk de confederatie die wij
gevormd hebben.
Al deze verwantschappen zijn verbonden, cirkelvormig, en in het middelpunt zit jezelf.
Ik bevind me in het midden van de cirkel, al
deze cirkels rond mij zijn allen met mij verbonden.
Wanneer een clan iemand kiest als leider, of
als vertegenwoordiger van ons volk.....wij hebben geen leiders, wij kunnen geen
leiders hebben want we zijn allen gelijk en hebben allen een stem.
Dit is hoe het gebeurd : mannen en vrouwen ,het
volk hebben een vuur . Het vrouwenvuur en het mannenvuur worden samengevoegd,
wij komen bijeen en selecteren iemand om voor ons te praten, wij noemen hen
geen leiders maar woordvoerders. En de woordvoerder vertegenwoordigd ons enkel
voor die dag en niet langer. En de vrouwen zullen hun chiefs zeggen: dit is de persoon die wij verkozenhebben en die vandaag voor ons zal spreken
. Dus je ziet het is geheel verschillend van de toestanden die bij jullie
heersen. (lacht)
Robles : zeker en vast! Zoals ik het begrijp waren westerse democratieën
gebaseerd op Indian Law en Indiaanse relaties tussen naties en stammen en
clans. In Europa had men monarchieën, en geen democratie.
Kahentinetha
: Neen, dat hadden zij niet. En nog steeds hebben zij
geen idee wat ware democratie betekent.
De 80 GAS-boetes voor de Antwerpse betogers
roepen veel verontwaardiging op. Deze getuige vraagt aan de Antwerpse
burgemeester waarom een vreedzame, rustige betoging met zoveel machtsvertoon
moest worden beëindigd.
TWEEDE OPEN BRIEF AAN DE BURGEMEESTER VAN A (
NA GEMEENTERAAD)
Door Lieven Wellens De Wereld Morgen
Lieven Wellens, getuige van de
Monsanto-betoging; confronteert de burgemeester van A met de flagrante
tegenstellingen van zijn uitspraken in de gemeenteraad van 27 mei met de
feiten.
BRAZILIË
SCHENDT MENSENRECHTEN BIJ VOORBEREIDING WK EN SPELEN.
Bij de voorbereiding van het
wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen treedt de Braziliaanse
overheid autoritair op en schendt ze zelfs de mensenrechten, stelt een rapport
van vijftig Braziliaanse organisaties.
Bijna dertigduizend families moesten hun huis
verlaten om plaats te maken voor de twee grote sporttornooien die Brazilië.......
Het afgelopen weekend lang werd het centrum van Hoboken
omgetoverd in een Western - dorp. Met toepasselijke activiteiten zoals toogschuiven,
zweepdemonstraties en Line Dance.
NAIS was er ook bij met de Leonard Peltier verkoopstand.
Ondanks de alweer koude en ongezellige windvlagen die uit
het noorden gewaaid kwamen hebben wij toch weer de mooie som van 356 euro kunnen
binnenhalen voor Leonard Peltier.
Aan Daisy en Marc Daems, die ons vriendelijk hadden
uitgenodigd , Dave Betts die ons een handje geholpen heeft en allen die ons gesteund hebben
Deep Green Resistance Activist T.R.McKenzie werd vlak voor zijn aangekondigd optreden op de Nebraska Liquor Control Commission
aangehouden. Het plan was dat McKenzie zou spreken over de recente
overtredingen en schendingen van mensenrechten door de alcohol verkopers in Whiteclay, Nebraska.
McKenzie werd 6 uur lang vastgehouden op beschuldiging van :
diefstal, misdadig gedrag, third degree
assault en terreur- dreiging, geen van allen gegrond en zonder bewijzen. Nog diezelfde dag werd hij vrijgelaten onder borg.
Deze arrestatie kwam na de verschillende weken van
protestaan de grens van
Whiteclay.
Het zijn vooral
vrouwen en kinderen die hun daar tenten hebben opgeslagen zei McKenzie
nadat hij vrijgelaten werd. Wij werken allen samen om de aandacht te vestigen
op de verwoesting die de alcohol verkoop aanricht onder het Lakota volk.
Whiteclay heeft 14 inwoners, waaronder 4
drankwinkels die 12.500 bierblikken per dag verkopen.
Er zijn bewijzen te over dat de winkels hun dranken slijten
aan smokkelaars, dronken mensen , minderjarigen en drank ruilen tegen seksuele
diensten.
Het kleine stadje ligt minder dan 300 voet van de grens van
het Pine Ridge reservaat waar de verkoop en gebruik van alcohol verboden is.
McKenzie heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan verschillende
protestacties tegen de activiteiten van bar -eigenaars en alcohol leveranciers.
En sinds korte tijd verblijft hij in het protest tentenkamp op de Pine Ridge
kant van de grens; het kamp heeft de naam Zero
Tolerance Camp gekregen.
Toen McKenzie arriveerde in het gebouw van de Nebraska Liquor ControlCommission werd hij door twee agenten in
burger gevolgd tot in de wachtkamer waar zij hem dan gevangen namen.
Er is reeds lang oppositie tegen de praktijken van de
Whiteclay bar -eigenaars, maar het protest is de laatste weken fel aangegroeid
nadat het bericht kwam dat een bareigenaar, genaamd Jason Schwarting, baseball
bats uitgedeeld heeft aan individuen met de instructies om die te gebruiken
tegen de vrouwen in het Zero Tolerance Camp.
McKenzie was van plan om op de persconferentie een
verklaring af te leggen waarin dit feit zou belicht worden.
MacKenzie moet op 6 juni 2013 verschijnen voor de rechtbank.
LEONARD PELTIER SPREEKT OVER DE OKLAHOMA TORNADO TRAGEDIE
Aan vrienden, verwanten, supporters, en de
mensen van Oklahoma,
Er gebeuren zovele dingen in het leven die
wij niet begrijpen.
Wij vinden het leven onrechtvaardig.
Wij vragen ons af waarom zovele onschuldige
mensen moeten lijden en waar de les in dit alles zit.
Ik denk aan de vele, vele mensen die
ontredderd zijn door de tornado die door Moore, Okla gescheurd is en die 24
levens gekost heeft waaronder die onschuldige schoolkinderen en hun leerkrachten
die hen dapper beschermden; en de vele families die dakloos geworden zijn.
Mijn hart gaat uit naar de families die nu
moeten proberen om terug hun weg te zoeken.
Op dit moment bestaan er geen woorden die de
diepte van hun pijn kunnen verzachten.
Ik bied hen van hieruit mijn nederig
medeleven aan en hoop dat zij, hoe dan ook de goede troostende woorden van ons
volk kunnen horen , en dat zij door hun tranen de helpende handen die hen
aangeboden worden kunnen zien.
Ik bid tot de Schepper dat hij hen troost en
leidt , nu en in de dagen die moeten komen.
Ik weet dat mijn volk onze armen rond jullie
slaan en woorden voor sterkte en troost zullen blijven spreken.
Tepees zijn de laatste
nieuwe must have dingen in heel Amerika.
Binnenhuis Teepees
verkopen in New York als zoete broodjes.
De tepees in New York
reiken tot aan het plafond in de woonkamer, maar dat houdt de binnenhuisarchitecten
en trendy zaken niet tegen.
Tepees zijn nu zelfs
verwijderd uit de doe- het zelf zaken.
Wolfum, een bedrijf uit
Los Angeles verkoop tepee kits ontworpen door trendy designer Annabel Inganni.
New Yorkers verklaren dat
het zich eigen maken van de traditionele Native woningen hen een prettig
gevoel geeft in hun stedelijke woning!
Het zal niet lang duren of
die trend waait over naar Europa!
Net zoals de native drum trend,de
native fluit trend, de native spirituele trend en, laat ons een denken?......WAT
KUNNEN WE NU NOG MEER STELEN VAN DE NATIVE AMERIKANEN ?!
Vanwege de voortdurende klachten over bedorven voedsel heeft
de Oglala Sioux Tribe het huurcontract van de enige kruidenier in Pine Ridge
ingetrokken.
De winkel werd reeds 40 jaar lang uitgebaat door Highway 20,
maar het bedrijf moet nu tegen 4 augustus het gebouw ,dat tribale eigendom is,
vrijmaken.
Het Sioux Shopping centrum werd verleden jaar voor een week
gesloten na klachten over bedorven vlees.
Terry Pechota van Highway 20 zegt dat de problemen opgelost
zijn. Hij zei optimistisch te zijn dat het bedrijf en de tribe tot een
overeenkomst zullen komen.