INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
31-05-2013
LEAVENWORTH T-SHIRTS
LEAVENWORTH
T-SHIRTS
Brief van CAnn Kariores Lakes Band of the
Colville Confederatied Tribes, aan de Leavenworth Times.
T-Shirts met Native Amerikaanse stereotiepen
die verkocht worden in Leavenworth zijn beledigend !
Aan de uitgever,
Ik ga niet akkoord met de Leavenworth business
die T-shirts verkopen die racisme promoten tegen Native Amerikanen.
T-Shirts met titels als: "Mijn Indiaanse naam
is kruipende dronkaard "en "Mijn Indiaanse naam is drinkt als een vis" zijn enkele
voorbeelden van vernederende opmerkingen tegen de Native Amerikaanse cultuur.
Ik wil Leavenworth er nog eens aan herinneren
dat het land dat zij bezetten vroeger het eigendom was en bewoond werd door de
Indianen van de Wenatchi Band of the Colville Confederated Tribes.
Voel ik me beledigd door de verkoop van deze
T-Shirts met vernederende commentaren tegen Native Amerikanen?
JA !
Het is mijn sterkste overtuiging dat de
verkoop van deze T-Shirts het racisme voeden.
Racisme is in geen enkele vorm wettelijk of
sociaal aanvaardbaar.
Een Tornado raasde maandagavond over Allen,Zuid Dakota.
De tornado rukte het dak van een woning waarin
een familie met vier kinderen verbleven. Twee kinderen konden zich in
veiligheid brengen door in de ruimte onder het huis te kruipen. Twee anderen
kropen onder de keukentafel.
Er werden geen ernstige gewonden gemeld.
De lichtgewonden werden afgevoerd naar het IHS
hospitaal in Pine Ridge. Ten minste 7 huizen zijn zwaar beschadigd,
twee zijn totaal verwoest en van vele huizen werden de daken zwaar beschadigd.
Ik weet dat we geluk gehad hebben, zei Bryan
Brewer, Oglala Sioux Tribe President.
Brewer was blij met de snelle reacties voor de
families wiens huis vernield was.
Vier families hebben tijdelijk onderdak
gevonden in motels in Martin en Kyle, zuid Dakota,
Noord Amerika wordt door vele inheemse volken Great Turtle Island(Het Grote Schildpad Eiland) genoemd.
Een deel van hun filosofie en cultuur omvat
een ingewikkeld en uitermate geavanceerde grondwet, genaamd het Grote Pad. (Great Path)
De Mohawk moesten vrede brengen en waren de
bewaarders van de Great Law die
verondersteld werd niet enkel de vrede te bewaren in Noord Amerika maar in de
hele wereld.
Kahentinetha
Horn vertelde in een interview aan John Robles ( Voice ofRussia)
over de geschiedenis van de Mohawk, de cultuur van de Amerikaanse Indianen,
religie en huidige kwesties die belangrijk zijn voor het inheemse volk van
Great Turtle Island .
Wij geven hieronder het interview weer:
Dit is John Robles, ik spreek nu met Kahentinetha Horn.
Zij is een Mohawk Elder en lid van de Bear Clan. Zij is tevens eigenaar en
uitgever van de Mohawk News web-resource.
(Kahentinetha Horn, Bear Clan, Mohawk
Nation,Kahnawake community on Great Turtle Island)
Kahentinetha (spreekt Mohawks): Het is
goed om met u te praten, we hebben veel te vertellen over wat wij doen op het
Grote Schildpad eiland. Onze Grote Wet van de vrede is het pad naar de vrede,
gebaseerd op ons begrip van de grote natuurlijke kracht kasatstensera kowa sa
oirera.
Robles : Kan u dat voor ons vertalen ?
Kahentinetha : Dat is mijn begroeting in Mohawk. En ik stelde het Grote Schildpad
eiland voor, wij noemen het nooit Noord Amerika, altijd Grote Schildpad
eiland. Mensen die leven op het Grote Schildpad eiland
zijn de .... (spreekt Mohawks), wat betekent
het Ware Natuurlijke Volk van het Grote Schildpad Eiland.
En wij volgen het Grote Pad naar de vrede.
Onze filosofie is gebaseerd op ons begrip en ons bewustzijn van de natuurlijke
wereld.
Robles: Oke, zoals voor alle Noord Amerikaanse Indianen is de basis van het
geloof : respect voor de natuur en de Great Spririt . Kan je ons een beetje
meer vertellen over de Mohawk Nation en wat u precies doet om de kwesties die
zo belangrijk zijn voor het inheemse volk naar buiten te brengen ?
Kahentinetha
: De Mohawk, ook bekend als Kaniengehaga, zijn de bewakers van de Oostelijke Deur van het
Grote Schildpad Eiland. Dus, wij zitten in het oosten en zijn daar geplaatsts
door onze.... (spreekt Mohawk) ...wat
betekent de Grote Natuurlijke Kracht. Wij moesten uitkijken voor de mensen die uit
het oosten kwamen en dus werden wij de bewakers van de Oostelijke Deur genoemd.
Wij doorkruisten ,van noord naar zuid , het
oostelijke deel van het Grote Schildpad Eiland, en wij ontmoetten andere
inheemse naties. Wij vormden vriendschappen en werden bondgenoten, een
bondgenootschap dat nog steeds bestaat.
Er waren honderden en honderden inheemse
volkeren.
De Mohawk hadden de verantwoordelijkheid om de
vrede te bewaren. Wij hebben steeds gevoeld dat wij dat moesten doen omdat de
Grote Wet, onze filosofie is.... (spreekt
Mohawk), wij waren de eersten om het tot ons te nemen, om het te
aanvaarden. En omdat wij de eersten waren om het te doen, moeten wij het ook
hooghouden en de vrede bewaren.
De Grote Wet van de Vrede dient om vrede te
brengen, niet enkel naar het Grote Schildpad eiland maar naar de hele wereld.
Daarom werd die Wet aan ons volk gegeven. De Mohawk heeft dit.....weet u, wij
voelen het ! Diep in onszelf.
Wij zijn de arend die in de top van de
Vredesboom zit en wij kijken uit voor het gevaar dat ons bedreigt. En dan geven
we de waarschuwing, een luide kreet naar het volk. Dat is waarom het Mohawk Nation News is opgericht.
Ik werd grootgebracht als....... ik sprak
alleen maar Mohawk tot ik ongeveer 10 jaar was.
Robles: merkwaardig.
Kahentinetha : Toen moest ik Engels leren. Dus in 1990 hebben wij het land
verdedigd. De vrouwen zijn wat wij noemen derechthebbers van het land omdat
wij verbonden zijn met de aarde en wij zijn de scheppers. Wij dragen zorg voor het
land voor de generaties die nog moeten geboren worden.
De vrouwen zijn diegene die de kinderen
hebben, die de kinderen baren en de mannen hebben de plicht om, samen met
andere verplichtingen, de vrouwen en kinderen te beschermen.
Zij imiteren de zon; zorgen voor warmte,
bescherming, helpen voedsel te vergaren en de kinderen dingen aan te leren, al
deze zaken om onze diplomaten, onze onderwijzers te zijn en te reizen om andere
native volkeren te ontmoeten.
De vrouwen: onze verantwoordelijkheden komen
van wat de Aarde doet, kinderen creëren, helpen met het voedsel, de kinderen
voeden, hen opvoeden om voorsprekers te worden van de Grote Wet van de Vrede.
Er is een evenwicht tussen mannen en vrouwen.
Robles: In de meeste stammen kozen de vrouwen de leiders omdat zij het
karakter van de kinderen kenden. Was dat ook zo bij de Mohawk?
Kahentinetha: Ja, wel ,het volk ,omdat ieder van ons een Vuur heeft, wij hebben
het individuele vuur dat in ieder van ons zit. Dat is onze intuïtie, onze
geest, onze energie dat we het Levensvuur noemen.
En we hebben het Familievuur ,dat zijn eerst
onze naaste verwanten, dan de verdere verwanten en dan de gemeenschap, dan de
clan en dat gaat verder tot de natie en uiteindelijk de confederatie die wij
gevormd hebben.
Al deze verwantschappen zijn verbonden, cirkelvormig, en in het middelpunt zit jezelf.
Ik bevind me in het midden van de cirkel, al
deze cirkels rond mij zijn allen met mij verbonden.
Wanneer een clan iemand kiest als leider, of
als vertegenwoordiger van ons volk.....wij hebben geen leiders, wij kunnen geen
leiders hebben want we zijn allen gelijk en hebben allen een stem.
Dit is hoe het gebeurd : mannen en vrouwen ,het
volk hebben een vuur . Het vrouwenvuur en het mannenvuur worden samengevoegd,
wij komen bijeen en selecteren iemand om voor ons te praten, wij noemen hen
geen leiders maar woordvoerders. En de woordvoerder vertegenwoordigd ons enkel
voor die dag en niet langer. En de vrouwen zullen hun chiefs zeggen: dit is de persoon die wij verkozenhebben en die vandaag voor ons zal spreken
. Dus je ziet het is geheel verschillend van de toestanden die bij jullie
heersen. (lacht)
Robles : zeker en vast! Zoals ik het begrijp waren westerse democratieën
gebaseerd op Indian Law en Indiaanse relaties tussen naties en stammen en
clans. In Europa had men monarchieën, en geen democratie.
Kahentinetha
: Neen, dat hadden zij niet. En nog steeds hebben zij
geen idee wat ware democratie betekent.
De 80 GAS-boetes voor de Antwerpse betogers
roepen veel verontwaardiging op. Deze getuige vraagt aan de Antwerpse
burgemeester waarom een vreedzame, rustige betoging met zoveel machtsvertoon
moest worden beëindigd.
TWEEDE OPEN BRIEF AAN DE BURGEMEESTER VAN A (
NA GEMEENTERAAD)
Door Lieven Wellens De Wereld Morgen
Lieven Wellens, getuige van de
Monsanto-betoging; confronteert de burgemeester van A met de flagrante
tegenstellingen van zijn uitspraken in de gemeenteraad van 27 mei met de
feiten.
BRAZILIË
SCHENDT MENSENRECHTEN BIJ VOORBEREIDING WK EN SPELEN.
Bij de voorbereiding van het
wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen treedt de Braziliaanse
overheid autoritair op en schendt ze zelfs de mensenrechten, stelt een rapport
van vijftig Braziliaanse organisaties.
Bijna dertigduizend families moesten hun huis
verlaten om plaats te maken voor de twee grote sporttornooien die Brazilië.......
Het afgelopen weekend lang werd het centrum van Hoboken
omgetoverd in een Western - dorp. Met toepasselijke activiteiten zoals toogschuiven,
zweepdemonstraties en Line Dance.
NAIS was er ook bij met de Leonard Peltier verkoopstand.
Ondanks de alweer koude en ongezellige windvlagen die uit
het noorden gewaaid kwamen hebben wij toch weer de mooie som van 356 euro kunnen
binnenhalen voor Leonard Peltier.
Aan Daisy en Marc Daems, die ons vriendelijk hadden
uitgenodigd , Dave Betts die ons een handje geholpen heeft en allen die ons gesteund hebben
Deep Green Resistance Activist T.R.McKenzie werd vlak voor zijn aangekondigd optreden op de Nebraska Liquor Control Commission
aangehouden. Het plan was dat McKenzie zou spreken over de recente
overtredingen en schendingen van mensenrechten door de alcohol verkopers in Whiteclay, Nebraska.
McKenzie werd 6 uur lang vastgehouden op beschuldiging van :
diefstal, misdadig gedrag, third degree
assault en terreur- dreiging, geen van allen gegrond en zonder bewijzen. Nog diezelfde dag werd hij vrijgelaten onder borg.
Deze arrestatie kwam na de verschillende weken van
protestaan de grens van
Whiteclay.
Het zijn vooral
vrouwen en kinderen die hun daar tenten hebben opgeslagen zei McKenzie
nadat hij vrijgelaten werd. Wij werken allen samen om de aandacht te vestigen
op de verwoesting die de alcohol verkoop aanricht onder het Lakota volk.
Whiteclay heeft 14 inwoners, waaronder 4
drankwinkels die 12.500 bierblikken per dag verkopen.
Er zijn bewijzen te over dat de winkels hun dranken slijten
aan smokkelaars, dronken mensen , minderjarigen en drank ruilen tegen seksuele
diensten.
Het kleine stadje ligt minder dan 300 voet van de grens van
het Pine Ridge reservaat waar de verkoop en gebruik van alcohol verboden is.
McKenzie heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan verschillende
protestacties tegen de activiteiten van bar -eigenaars en alcohol leveranciers.
En sinds korte tijd verblijft hij in het protest tentenkamp op de Pine Ridge
kant van de grens; het kamp heeft de naam Zero
Tolerance Camp gekregen.
Toen McKenzie arriveerde in het gebouw van de Nebraska Liquor ControlCommission werd hij door twee agenten in
burger gevolgd tot in de wachtkamer waar zij hem dan gevangen namen.
Er is reeds lang oppositie tegen de praktijken van de
Whiteclay bar -eigenaars, maar het protest is de laatste weken fel aangegroeid
nadat het bericht kwam dat een bareigenaar, genaamd Jason Schwarting, baseball
bats uitgedeeld heeft aan individuen met de instructies om die te gebruiken
tegen de vrouwen in het Zero Tolerance Camp.
McKenzie was van plan om op de persconferentie een
verklaring af te leggen waarin dit feit zou belicht worden.
MacKenzie moet op 6 juni 2013 verschijnen voor de rechtbank.
LEONARD PELTIER SPREEKT OVER DE OKLAHOMA TORNADO TRAGEDIE
Aan vrienden, verwanten, supporters, en de
mensen van Oklahoma,
Er gebeuren zovele dingen in het leven die
wij niet begrijpen.
Wij vinden het leven onrechtvaardig.
Wij vragen ons af waarom zovele onschuldige
mensen moeten lijden en waar de les in dit alles zit.
Ik denk aan de vele, vele mensen die
ontredderd zijn door de tornado die door Moore, Okla gescheurd is en die 24
levens gekost heeft waaronder die onschuldige schoolkinderen en hun leerkrachten
die hen dapper beschermden; en de vele families die dakloos geworden zijn.
Mijn hart gaat uit naar de families die nu
moeten proberen om terug hun weg te zoeken.
Op dit moment bestaan er geen woorden die de
diepte van hun pijn kunnen verzachten.
Ik bied hen van hieruit mijn nederig
medeleven aan en hoop dat zij, hoe dan ook de goede troostende woorden van ons
volk kunnen horen , en dat zij door hun tranen de helpende handen die hen
aangeboden worden kunnen zien.
Ik bid tot de Schepper dat hij hen troost en
leidt , nu en in de dagen die moeten komen.
Ik weet dat mijn volk onze armen rond jullie
slaan en woorden voor sterkte en troost zullen blijven spreken.
Tepees zijn de laatste
nieuwe must have dingen in heel Amerika.
Binnenhuis Teepees
verkopen in New York als zoete broodjes.
De tepees in New York
reiken tot aan het plafond in de woonkamer, maar dat houdt de binnenhuisarchitecten
en trendy zaken niet tegen.
Tepees zijn nu zelfs
verwijderd uit de doe- het zelf zaken.
Wolfum, een bedrijf uit
Los Angeles verkoop tepee kits ontworpen door trendy designer Annabel Inganni.
New Yorkers verklaren dat
het zich eigen maken van de traditionele Native woningen hen een prettig
gevoel geeft in hun stedelijke woning!
Het zal niet lang duren of
die trend waait over naar Europa!
Net zoals de native drum trend,de
native fluit trend, de native spirituele trend en, laat ons een denken?......WAT
KUNNEN WE NU NOG MEER STELEN VAN DE NATIVE AMERIKANEN ?!
Vanwege de voortdurende klachten over bedorven voedsel heeft
de Oglala Sioux Tribe het huurcontract van de enige kruidenier in Pine Ridge
ingetrokken.
De winkel werd reeds 40 jaar lang uitgebaat door Highway 20,
maar het bedrijf moet nu tegen 4 augustus het gebouw ,dat tribale eigendom is,
vrijmaken.
Het Sioux Shopping centrum werd verleden jaar voor een week
gesloten na klachten over bedorven vlees.
Terry Pechota van Highway 20 zegt dat de problemen opgelost
zijn. Hij zei optimistisch te zijn dat het bedrijf en de tribe tot een
overeenkomst zullen komen.
Terwijl de ATF hun AK47 s binnensmokkelden voor de kartels
in Mexico, geweldmisdaden de hoogte ingingen en scholen in Tuscon gesloten moesten
worden door gebrek aan fondsen, spendeerde de politie van Tuscon tijd en enorme
sommen geld aan het bespioneren van mensenrechten activisten.
De politie van Tohono Oodham assisteerde de politie van
Arizona bij het spioneren van Tohono Oodham en Navajo activisten.
De Tohono Oodham police werd ontmaskerd in een recent
rapport dat aantoont hoe de politiediensten mensenrechten activisten stalken in
een poging om hen te onderdrukken en monddood te maken.
Volgens het rapport gebruikte de politie van Phoenix
hiervoor Brenda Dowham ,een online analiste , om activisten te stalken op
Facebook en andere sociale media.
Verslagen verworven door DBA/CMD tonen aan dat Dowhan ook in
2012 informatie heeft verzameld over Occupy Tucson, en tribale activisten
(Tohono Oodham en Navajo) .
De jarenlange studie brengt aan het licht dat er miljoenen
dollars naar de Tucson en Phoenix politiediensten vloeiden voor het verzamelen
van inlichtingen.
Terwijl geweldmisdaden welig tierden was de blik van de
politie strak gericht op de Occupy beweging dat in feite niets meer was dan een
handjevol mensen die hun tenten hadden opgeslagen.
Het absurde van deze politie stalking wordt helemaal
duidelijk als het rapport de obsessie van de Phoenix politiediensten blootlegt
toen Rev.Jesse Jackson naar de stad kwam om zich bij de Occupy beweging te voegen
.
Het rapport toont dat activisten, die nog nooit waren
aangeklaagd voor een misdaad online gestalkt werden door Dowham en andere
politiemensen. Toen Occupy kampeerders waarschuwingen kregen in Arizona
werd hun thuisadres doorgelicht door de inlichtingendiensten. Toen activisten naar voor kerstmis naar Flagstaff reisden
bespioneerde de politie hen via Facebook.
Een ondercover agent van politie Saul Delara, infiltreerde in
de Occupy Phoenix beweging en deed zich voor als een dakloze Mexicaan uit
Juarez..
Maar hij werd uiteindelijk ontmaskerd door een medewerker
van Starbucks die hem kende als politieman.
De recente veroordeling van voormalig president Rios Montt (1982/1983) van Guatemala
voor Genocide werd op dinsdag 21 mei door het grondwettelijk hof teniet gedaan,
echter enkel om procedurele redenen.
Het proces moet worden overgedaan. Wat ondertussen helemaal
niet werd behandeld is de medeplichtigheid van de Amerikaanse regering bij de
genocide.
De US
Departement of State deed deze morgen een poging om wat zij noemden, een
consultatie te houden met tribale vertegenwoordigers van de Great
Plains Red Nations over het effect van de Keystone XL pijplijn op sacrale sites.
Maar, tribale, traditionele en comunitie -leden
van de Lakota, Ponca, en Pawnee verklaarden deze meetingbedrog want niemand van de US leiders
was aanwezig. In plaats daarvan werden er laaggeplaatste
bedienden gestuurd om met onze tribale en treaty -leiders te onderhandelen.
Dit schrijnend gebrek aan respect voor de
overeenkomsten die bepaald werden in de Ft.Laramie Treaty (1868), tussen de Lakota , Arapahoe, Cheyenne en de Verenigde staten, als de schendingen van de
internationale wet en de Verklaring van
de rechten van inheemse volken, zullen niet geduld worden.
Wij willen niet onderhandelen over onze
sacrale sites of eender welke aanslag op Unci
Maca (Moeder Aarde) en Mni Wicozani ( sacraal water).
Toen tribale leiders het lokaal verlieten
scandeerden de grassroots mensen
van Owe Akus Moccasins on the Ground : Sacred Sites, Worth theFight,
Territory by Treaty Right, net zolang tot de US functionarissen
verplicht waren de meeting te ontbinden.
De krachtige en scherpe documentaire, American Holocaust, is mogelijk de
enige film die de link tussen de Nazi Holocaust, waarbij minstens 6 miljoen
joden vermoord werden, en de Amerikaanse Holocaust waarbij , volgens de
bewaarde schattingen, 19 miljoen inheemsen uitgemoord werden, blootlegt.
Zelden wordt er in boeken of op het internet
vermeld dat Hitler het Amerikaans-Indiaanse beleid bestudeerd heeft en het als
voorbeeld gebruikt heeft voor wat hij noemde de Endlösing .
Hij was ook niet de enige. Het is niet
expliciet vernoemd in de film, maar het is wel bekend dat leden van de National
Party- regering in Zuid Afrika de Amerikaanse optiek bestudeerden voor zij de
apartheid introduceerde die duurde van 1948 tot 1994.
Andere fascistische regimes, bijvoorbeeld in
zuid en centraal Amerika, bestudeerden hetzelfde beleid.
Canadas Aboriginal beleid werd ook goed
bestudeerd voor zijn psychologische eigenschappen.
Amerika heeft altijd een wijd -open aanpak gehanteerd,
bijvoorbeeld door het decimeren van de bizons om de voornaamste voedselbron weg
te nemen, door met pokken besmette dekens binnen te brengen, en door $1
beloning te geven aan kolonisten in ruil voor scalpen van inheemse mannen,
vrouwen en kinderen, en nog veel meer gruwelijke daden.
Canada was meer bureaucratisch. Zij gebruikten wat je kan noemen de gentlemens touch in plaats van
uitdoving. Canada probeerde de indiaan uit de man en de
vrouwen en kinderen te krijgen door een langdurend en zeer specifiek programma van
assimilatie.
Amerika had zijn eigen assimilatie programma,
maar Canada was meer technisch.
Misschien zouden deze punten meer aan het
licht zijn gekomen in American Holocaust,
moest de film afgemaakt zijn.
Joanelle
Romero, de filmmaakster werd ,sinds ze aan de film
begon in 1995 alle sponsoring ontzegt. Waarschijnlijk is het geen goede zaak om te
investeren in iets dat zoveel waarheid aan het licht brengt.
Hoe dan ook, Romero heeft in 2001 een verkorte
versie van de film uitgebracht in de hoop dat nieuwe sponsors zich zouden
aanmelden zodat ze American Holocaust
kan afmaken.
Nu, 8 jaar later is ze nog steeds op zoek naar
fondsen.
American Holocaust zal misschien nooit de 90
minuten durende documentaire worden die Romero gehoopt had te creëren ; om de
grootste volkerenmoord die de wereld ooit gezien heeft bloot te leggen.
Een volkerenmoord die nu, terwijl je deze woorden
leest, nog steeds bezig is.