INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
De DO THE MATH FILM wordt gescreend op
huispartys over de hele wereld.
De film verteld het verhaal over de opkomst
van de beweging om de schrikwekkende wiskunde van de klimaat crisis te
veranderen en te vechten tegen de fossiele brandstoffen industrie.
In 1870 werden de pijlen op de Mohawk kinderen
gericht.
Er werden scholen opgericht waar het doelwit
werd opgesloten.
Daar kon het uitroeien beginnen.
Forensisch bewijs toont aan dat de Crown of
England, het Vaticaan, de Canadese regering en de kerken het doden van 50.000
inheemse kinderen op hun geweten hebben.
40% van de kostschoolkinderen werden vermoord.
Onder de recente vondsten in geheime graven
bevonden zich beenderen, stukje schooluniformen, skeletten van kinderen jonger
dan 3 jaar en ander materiaal.
Zij lagen bedolven onder een hoop vuil,
planten en bomen.
Aan welke criminele wet is Canada schuldig in
relatie tot de moord van inheemse kinderen in die doding- kampen?
Een seriemoordenaar doodt 3 of meer personen
over een bepaalde tijd voor psychologische bevrediging. Dikwijls komt er een seksueel element bij
kijken. Andere motieven kunnen woede, sensatie,
financiële winst en aandacht gericht, zijn. Er kunnen overeenkomsten zijn tussen de
slachtoffers zoals: beroep, ras, voorkomen, seks of leeftijd. Het doden kan over een lange periode gaan.
Massamoord is het doden van een groot aantal
mensen in dezelfde korte periode op dezelfde plaats. De slachtoffers kunnen gedood worden door een
persoon of een organisatie. Sommige daders sterven door zelfmoord of
worden gedood tijdens een schietpartij of gaan gewoon verder zonder ooit
gevonden te worden.
Volkerenmoord daarentegen is het opzettelijk
uitroeien door regeringsambtenaren van een grote groep mensen zoals:
ongewapende demonstranten, onschuldigen in de steden ,willekeurige of geplande
executies van burgers en kinderen.
Regeringen die hele groepen mensen vernietigen
plegen genocide en misdaden tegen de mensheid.
Dergelijke misdaden worden niet aangeklaagd
noch vervolgd.
Artikel 2 van de Convention on the Prevention and
Punishment of the Crimeof Genocide uit 1948 stelt dat : "genocide een
opzettelijke en systematische moord is die volledig of gedeeltelijk gepleegd
wordt op een etnische of nationale groep; doden van leden van een groep ; zware
lichamelijke wonden toebrengen; opzettelijk dood veroorzaken; voortplanting
belemmeren; kinderen naar andere groepen voeren; vernietigen van politieke en
sociale instituten, cultuur, taal, nationale trots, religie en economie ; of
het verwoesten van hun veiligheid, gezondheid, waardigheid en levens."
Canada
heeft deze conventie ondertekend en is schuldig aan de meeste van deze
misdaden.
In 2002 werd het National Criminal Court
opgericht om staten die, zoals Canada het verdrag ondertekende te berechten.
DE
VERENIGDE NATIES BEPAALDE DAT ER NIET KAN TUSSENGEKOMEN WORDEN IN DE BINNENLANDE
AANGELEGENHEIDEN VAN SOEVEREINE NATIES.
Genocide kan enkel eindigen wanneer deze
machten niet langer hun zeg hebben in de regio waar genocide plaats heeft.
CANADA
IS GEEN SOEVEREINE STAAT !
HET IS
EEN CORPORATIE ZONDER LAND!
VN HELPT CANADA MOORDEN TE BEDEKKEN
De overlevenden van de kostscholen kunnen nu
hun verhaal doen.
Hier vinden wij het verslag van het
Internationaal tribunaal van de misdaden van kerk en staat over de misdaden die gepleegd werden in het Mush Hole dodenkamp, Six Nations.
Debra
White Plume is een Lakota moeder, grootmoeder en
overgrootmoeder.
Zij vecht tegen corporatieve belangen en
hebzucht en leidt de grassroots organisatie om Keystone XL Pipelineweg van de sacrale grond van haar volk
te houden.
Debra zegt : De hele lange, hete zomer door zullen wij een geweldloze directeactie -training voorzien.
Wij
zullen onze partners (ranchers en boeren) helpen om hun mensenrechten te
verdedigen in geweldloze directe actie. Wij
hopen dat de president zal inzien hoe groot en divers de nationale weerstand is
zodat hij dit grote land niet zal openstellen voor zulk giftig project.
Terwijl Debra en de families van de midwest
ter plaatse strijden tegen de KXL hebben zij onze steun nodig.
Teken
de petitie om John Kerry aan te manen om de
vergunning voor de pijplijn te weigeren.
Helaas, deze fat takers (corporaties en
politiekers) die de pijplijn willen doorduwen hebbenniet de wijsheid om verder te denken dan hun eigen hebzucht.
Wij moeten hen laten weten dat onze stem onze
macht is.
Voor meer informatie over het verzet tegen de
Keystone XL Pijplijn, de inspanningen die Owe Aku levert of om financieelte steunen lees meer:
Vigilantes nemen, gerugsteund door vechtlust,
fanatisme en achterdocht, de wet in eigen handen.
Het vigilante gespuis wordt geholpen door de
mainstream media met propaganda.
Tijdens de Mohawk Oka crisis van 1990,
organiseerden Canada en Quebec de vigilanten tegen de Mohawks.
Op 28 augustus,1990 verliet een konvooi van 75
autos, geladen met moeders, kinderen en ouderen de Kahnawake gemeenschap van
de zuidkust van de st.Lawrence River doorheen Montreal.
Velen waren ziek en bejaard.
Zij hadden de waarschuwing gekregen dat het
Canadese leger een aanval zou uitvoeren opKahnawake.
De Quebec politie dwong de autos 7 uur lang
op de brug te blijven op een van de heetste dagen van de zomer.
Ondertussen werd aan de overkant van de
Mercier brug een blanke massa georganiseerd.
Deze werden aangevoerd door Gilles Prouix,een
lokale populaire radio omroeper die opriep om de wilden (les sauvages) te doden.
Ambulances werden enkel doorgelaten nadat het
gespuisde patienten had
onderzocht.
Bij een jonge vrouw in barensweeën werd haar
baarmoeder onderzocht door de omstaanders .
Toen de autos in beweging kwamen
werden zebekogeld met stenen
terwijl een Quebec agent in burger aanwijzingen gaf en toekeek.
Een oudere man werd gedood. Geen enkele
aanvaller werd aangeklaagd .
Vigilantisme is psychologische oorlogsvoering
ontworpen om de wil om te strijden te ondermijnen. Wij waren de extremisten
die onder controle gebracht moesten worden.
De kwestie waar het om ging was ons bezwaar
tegen de uitbreiding van een golfbaan over onze begraafgronden en ceremonie
site.....
.....
In 1990 werden er alle uren van de dag en nacht berichten rondgestuurd om de
hersenen te spoelen.
Leugens over de Mohawks en nationalisme werden
op de radiogolven uitgebraakt.
Hun doel en het publiek werd geranseld tot
overgave.
De Mohawks werden voorbereid op het bloedbad
dat nog moest komen.
Het leger landde op een eiland waarna ze deur
na deur de woningen binnenbraken.
Duizenden ongewapende Mohawks, jong en oud,
vrouwen en mannen, meisjes en jongens, liepen over de smalle brug of zwommen
naar het eiland.
Zij ontwapenden de soldaten. Het leger moest
hen ontzetten.
Julia Trigg Crawford heeft iedere wettelijke
weg bewandeld om TransCanada te beletten haar familieboerderij in te palemen
voor zijn giftige Keystone XL pijplijn.
Haar verhaal is het typische David en Goliath
verhaal van een strijd tussen een kleine boer tegen een multinational
corporatie.
Om haar in de strijd tegen deze corporatie
reus te helpen en de rechtskosten te betalen heeft er een benefiet concert
Stand Tall with Julia plaats gehad op de Crawford familie farm nabij de Red
River in Noord Texas.
Niagara
Falls, NY - Op 10 mei 2013 zal Russell Means ,Amerikaans Indiaanse activist,
acteur en muzikant ingehuldigd worden op de 14de jaarlijkse NAMA
Hall of Fame , dat plaats heeft in het Seneca Niagara Hotel & casino in
Niagara Falls, New York.
De
New York Times beschrijft hem als :
de charismatische Oglala Sioux die in de jaren 1970 het
beeld van de Indiaanse krijger deed heropleven met protesten die de aandacht
vestigden op de onrechtvaardigheden tegen inheemse naties.
De
LA Times noemde hem : de beroemdste
Amerikaanse Indiaan sinds Sitting Bull en Crazy Horse.
Zijn
familie kende hem als : Een Oglala
patriot en vrijheidstrijder.
Russell
Means, een inspirerende visionair, overleed in oktober 2012 in zijn ranch in
Porcupine,Zuid Dakota op de leeftijd van 72 jaar.
Hij
zal steeds een van de meest boeiende stemmen in Amerika blijven .
Zijn
visioen was om vredevolle en positieve voorstellingen te creëren om de magie en
het mysterie van zijn Indiaanse afkomst te vieren.
Hij
wijdde zich aan het bewustmaken van het belang voor het beschermen van de aarde.
Hij
heeft een geweldige rol gespeeld in meerdere media op alle fronten; als
medeoprichter van AIM , protestleider, in destrijd voor grondwettelijke
rechten, als acteur of met zijn Rap-ajo muziek.
Als
muzikant heeft Means twee nationale opnamen gerealiseerd,Electric Warrior, 16 track bij Warrior Records in 1993, en The Radical, uitgegeven door The
American Indian Music Compay in 1995.
Hij
beschreef zijn muziek als een tribale ervaring die alle genres omvat; klassiek,
Country & Western Rock-n-Roll, Hard Rock, Hip Hop,R&B,Jazz en Blues.
Hij
noemde zijn eigen muziek en woorden Rap-ajo
omdat zoals hij zei "het zijn versie van Rap was."
Means
trad binnen in de entertainment business, zowel in films als in de muziek om te
proberen de heersende houding tegenover Amerikaanse Indianen te veranderen.
Zijn
opnamen bevatten liederen met titels: Nuclear
World,Paha Sapa,Wounded Knee Set us Free, Chief Joseph, Conspiracy To Be
Free en meer.
Deze
opnamen houden het leven en de erfenis van Russel Means vast . Zijn muziek en zijn gesproken
woorden herinneren ons aan zijn
moed, en inspiratie die hij voor ons heeft achtergelaten
Zijn
vrouw Pearl Means zal bij de inhuldiging aanwezig zijn. Een muzikaal tribuut
zal gebracht worden door de Native Amerikaanse muziekprijs winnaar CC Murdock.
Murdock
heeft de prijs voor Best Country Recording gewonnen in 2011.
Hij
zal het lied Go Rest High On That
Mountain brengen.
Russell
Meanss as werd uitgestrooid in Yellow Thunder Camp in de Black Hills.
Op de verjaardag van de veroordeling van de Native
Amerikaanse activist Leonard Peltier
wordt er een nieuwe poging ondernomen om er bij President Obama op aan te
dringen clementie te verlenen aan de man die door Amnesty International erkend
werd als een politieke gevangene in de US.
Wij
moeten de wereld niet langer van zijn onschuld overtuigen , zei Peltiers advocaat John
Privitera tegen Al Jazeera op een persconferentie die in december ll.
gehouden werd in New York City.
Je
moet enkel maar degerechtelijke
geschiedenis van zijn veroordeling en opsluiting lezen om de gerechtelijke
dwaling te zien.
De gerechtelijke geschiedenis van de Peltier
zaak is doorspekt met racisme, valse bewijsstukken, afgedwongen getuigenissen,
controverse en meineed.
Het is een vlek op het rechtssysteem van de
Verenigde Staten van Amerika .
Reign
of Terror
In het midden van de jaren 1970 was er een
periode dat de hoogste per capita moord cijfers in het land zag. De meeste
moorden werden niet opgelost. Er werden er slechts enkele onderzocht.
Richard
Dick Wilson, voorzitter van de tribale raad werd
verkozen in 1972.
Wilson , een corrupte beheerder die tribale
fondsen afvoerde naar zijn eigen zak terwijl de jobs naar zijn bondgenoten gingen,
keerde zich tegen de traditionele mensen in Pine Ridge; zij die meer waarde
hechten aan hun inheemse cultuur, taal , dan aan de geamerikaniseerde westerse
waardesystemen.
Wilson die een enthousiaste voorstander was van:
Native land overmaken aanmijnindustries, organiseerde een private militie die hij de Guardians ofthe Oglala Nation (GOONS)
noemde om zijn politieke tegenstanders te intimideren.
In die tijd groeide de American Indian Movement (AIM) doorheen het land fors aan. Zij
kwamen op voorNative Amerikaanse
rechten, waaronder het respecteren van de verdragen die aangegaan werden door
de US regering met de Lakota Natie.
Op 27 februari 1973 bezetten 200 leden van het
AIM en hun Oglala Lakota supporters het stadje Wounded Knee, de site van het bloedbad in 1890 waar de 7de
cavalerie driehonderd ongewapende indianen, meestal vrouwen en kinderen
afgeslacht hadden.
Het AIM
protesteerde tegen de onrechtvaardigheden en condities op het reservaat en wou
zo de aandacht trekken op de verdragen die door de US regering verbroken
werden.
De bezetters van Wounded Knee kwamen tegenover het machtsvertoon door het FBI, US Marshals en Tribale
politie te staan. Militaire APCs (Armoured
Personnel Carriers) donderden over de reservaat wegen, en de bezetting eindigde
na een 71 dagen durende impasse die 2 doden achterliet.
Frank
Clearwater en Buddy
Lamont, gedood door geweervuur.
De periode die volgde op de bezetting werd
door diegenen die het aan de lijve ondervonden gekenmerkt als The Reign of Terror (Het schrikbewind)
Dick Wilsons GOONs begonnen een gewelddadige
campagne tegen iedereen waarvan ze nog maar dachten dat hij of zij een AIM
supporter of een traditionele Oglala Lakota was. Hele buurten werden beschoten,
huizen werden afgebrand en ten minste 60 AIM leden of hun supporters werden
vermoord teruggevonden in het reservaat.
De traditionele Indianen op het reservaat
riepen de hulp van AIM in om hen te beschermen tegen Wilsons bende.
Leonard Peltier was een van hen die naar Pine
Ridge kwam om de gemeenschap te beschermen tegen de golf van geweld die hen
overspoelde.
Oglala Tribal Vice President Tom Poor Bear vertelde Al Jazeera :
Onze
mensen leefden onder terreur. Het FBI kwam naar het land van de Oglalas en
schonk wapens en kogels aan Indianen om andere Indianen te doden.
Poor Bear die sinds 1972 bij het AIM is ,was
nog onlangs in New York City om zijn steun te geven aan de vrijlating van
Peltier.
Tijdens
het schrikbewind hebben velen van ons, zoals Leonard kampen opgetrokken om onze
ouderen, onze kinderen en onze geestelijken te beschermen .
Leonard
Peltier droeg de verantwoordelijkheid van onze voorouders, aldus Poor Bear.
Het was in deze sfeer dat op 26 juni 1975 twee FBI agenten die undercover
waren binnenreden in het private eigendom van Jumping Bull , waar AIM leden hun
kamp hadden opgeslagen.
Vlak daarna brak er een schietpartij los
waarbij vrouwen en kinderen in paniek vanonder het kruisvuur probeerden weg te
komen. Hierbij werden de
FBI Special Agents Jack Cooler en Ronald Williams
gedood.
Bijna onmiddellijk was het kamp omsingeld en
onder een hagel van kogels probeerden mensen te vluchten.
De dood van de Native Amerikaanse Joe Stuntz die door het hoofd werd
geschoten door een sluipschutter moet nog steeds worden onderzocht!
Na een van de grootste mensenjachten in de
geschiedenis van het FBI werd Leonard Peltier, die op die dag aanwezig was in
het kamp ,gearresteerd in februari 1976 in Canada en beschuldigd van de moord
op de 2 agenten.
Dino
Butler en Rober
Robideau, die gearresteerd werden in de US, werden ook aangeklaagd voor de
moorden. Maar beiden werden vrijgesproken door de
federale jury in Cedar Rapids, Iowa op grond van zelfverdediging.
De jury besliste dat,indien zij aanwezig waren
bij de zowat 30 personen die betrokken waren bij de schietpartij en zij de
agenten hadden doodgeschoten dat ,gezien de sfeer van angst engeweld die in de tijd in de gemeenschap
heerste , hun daden gerechtvaardigd waren.
Maar de FBI was vastbesloten om iemand te
laten bloeden voor de dood van hun agenten en richtten zich nu op Peltier.
Peltier werd door Canada uitgeleverd aan de
USA op basis van een affidavit ondertekend doorMyrtle Poor Bear
,een jonge Native Amerikaanse vrouw die verklaard had dat zij Peltier vriendin
was en getuige is geweest van de moorden.
Myrtle Poor Bear, waarvan bekend was dat zij
mentaal onstabiel was trok haar getuigenis later in. Zij gaf toe dat zij
Leonard nog nooit ontmoet had maar dat ze bedreigd werd door het FBI om deze
getuigenis te onderteken.
Het hof dat Peltiers zaak behandelde verwierp
haar getuigenis tegen het wangedrag van het FBI op grond van haar
onbekwaamheid.
Het hof verbood Peltier om zelfverdediging te
pleiten.
Bangmakerij
tactieken.
Tijdens het Peltier proces trilden de
radiogolven door media verslagen die mensen bang maakten met dreigende
terroristen aanvallen en kidnappings die zouden uitgevoerd worden door AIM
groepen. Jury leden werden naar en van het gerechtsgebouw begeleid door SWAT
teams in bussen met zwartgemaakte ramen.
Deze angstpsychose kwam deopenbare aanklager goed van pas.
Ondanks men er niet in slaagde om ook maar één
getuige tegen Peltier aan te brengen, haalde de aanklager op 19 april 1977 zijn
slag thuis.
De geheel blanke jury in Fargo, Noord Dakota
veroordeelde Leonard Peltier tot tweemaal levenslange gevangenisstraf.
Jaren later kwam tijdens een Freedom of Information Act - rechtsgeding
een ballistisch verslag op de proppen waarin duidelijk en onweerlegbaar stond
dat het wapen dat de aanklager tijdens het proces toeschreef aan Peltier niet
overeenkwam met de kogelhulzen die ter plaatse gevonden werden.
Dit verslag werd tijdens het proces achtergehouden.
Maar toch heeft het 8th Circuit beroepshof het
vonnis niet ongedaan gemaakt ondanks US aanklager Lynn Crooks toegegeven had
dat : niemand met zekerheid wist wie de fatale schoten gelost had.
Dorothy
Ninham,van de Oneida nation zei dat :
het hof, bij gebrek aan bewijzen Peltier er
op wees dat hij eigenlijk niet werd in de gevangenis zat voor de moord maar
voor Aiding and abetting
(medeplichtigheid); een misdaad waarvoor hij niet uitgeleverd , aangeklaagd of
veroordeelt werd."
De
Geest van Crazy Horse
De details van de Peltier zaak en het belang
van zijn historische context werden het best beschreven in het book In the Spirit
of Crazy Horse, the Leonard Peltier Story door Peter Mathhiessen. Ook in de
documentaire van Robert Redford : Incident at Oglala.
Deze context kan niet duidelijker zijn voor Dorothy Ninham die Al Jazeera vertelde:
Dit
gaat niet over een dag in Pine Ridge en het gaat niet over twee FBI agenten die
vermoord zijn. Dit gaat over veel meer en gaat meer dan honderd jaar terug
sinds wij in strijd waren met de regering.
Zij
houden Leonard vast voor twee mensen, maar wat met de 60 moorden die gepleegd
werden in dat reservaat tijdens het schrikbewind? Wie werd daar voor
aangehouden en in de gevangenis gestopt? Wie werd er zelfs verantwoordelijk
gesteld voor die moorden? Waarom zijn er geen ballistische testen uitgevoerd om
te weten wie Joe Stuntz vermoord
heeft? Wat met de agenten die in Wounded Knee in de kerk vuurden en Frank Clearwater gedood hebben?
Het is
gewoon onvoorstelbaar hoeveel onrechtvaardigheden er zijn gebeurt met Leonard.
Ik ken Leonard ,Ik weet hoe hij is als mens, ik heb met hem gewerkt .Ik weet
dat hij niet in staat is tot moorden.
Wij
willen mensen van alle rassen hierbij betrekken. Wij willen de mensen eraan
herinneren dat zolang Leonard niet vrij is dat niemand van ons vrij kan zijn.
Ik begrijp niet hoe de Verenigde staten met deze zwarte vlek schaamteloos kan
praten over mensenrechten in andere landen terwijl ze hun eigen kwesties nog niet
kunnen aanpakken.
Van Turtle Mountain Indian Reservation, dan in
een Indiaanse kostschool als kind, Peltier dieAnishinabe en Lakota is ,werd door iedereen die hem kent
beschouwt als een gewone jongen met een sterk verlangen om zijn volk te helpen,
van opkomen voor Treaty rechten tot autos opknappen.
Peltier, het symbool is sinds zijn
veroordeling uitgegroeid en wordt regelmatig vergeleken met grote leiders zoals
Crazy Horse en Sitting Bull, twee legendarische Lakota leiders wiens levens nog
steeds inspireren.
Het
idee
Volgens Lenny
Foster ,Peltiers spirituele raadgever vertegenwoordigd het idee Peltier de
inheemse strijd en verzet van de inheemse volkeren van over de wereld.
Hij zit
opgesloten en zo voelen wij ons ook. Zo lang hij een politieke gevangene is,
voelen wij inheemse volkeren ons ook zo.
Onze
treaty rechten en onze soevereine rechten en onze vrijheid van geloof worden
niet erkend. Ik denk dat Leonard Peltier dat alles vertegenwoordigd. Hij is een
symbool van dit alles. En daarom wil men hem straffen.
Foster , Dine/Navajo ,is een spirituele
raadgever voor Native Amerikaanse veroordeelden in staats en federale
gevangenissen.
Hij was een sterke voorvechter van
traditionele ceremonies voor de meer dan 2000 Native Amerikaanse gevangenen waarmee
hij in contact kwam tijdens zijn bezoeken om zweethut en pijp ceremonieën te
leiden.
Ik
begon Leonard Peltier te bezoeken in de Leavenworth gevangenis en volgde hem
naar Lewisburg, Pennsylvania zei Foster .
Ik ken
hem als een eerwaarde oudere en een spiritueel persoon. Hij is niet een of
andere gangster of bendelid. Dat is wat men ons wil doen geloven.
In het schijnbaar negeren van de American Indian Freedom Religion Act
die getekend werd door President Jimmy
Carter in 1978, een act die de rechten van Indianen om hun geloof te
belijden waarborgde, zelfs in de gevangenissen, zijn de bezoeken van Foster aan
Leonard sinds zijn overplaatsing naar Coleman in Florida (2011) niet meer
toegestaan.
De
reden?
Omdat Foster een vriend van Peltier is.
Ik
heb de kwestie besproken met de aalmoezenier zei
Foster.
Wanneer een priester, dominee of rabbijn 30 jaar lang een gevangene bezoekt en
bijstaat is het dan niet normaal dat er een vriendschappelijke relatie zou
ontstaan?
Maar de
aalmoezenier hield de lippen stijf opeen. Als je er even op nadenkt dan weet je
dat het US gevangenissysteem ontworpen is om je geest, je wil, jezelf te breken
tot je het opgeeft.
Zij
hebben 37 jaar lang geprobeerd om Leoanrds geest te breken, maar het is hen
niet gelukt
Maar het opsluiten van Leonard Peltier was voor de US regering nog
niet genoeg.
Hij werd herhaaldelijk afgeranseld en in
eenzame opsluiting gehouden.
Hij heeft ook suikerziekte,hoge bloeddruk, hij
heeft een hartaanval gehad en zijn advocaten zeggen dat hij niet de voldoende
medicatie krijgt.
Voorbeeld
van recht?
Als de Verenigde staten zichzelf als
wereldleider voor mensenrechten opwerpt kan de vrijheid voor Leonard niet van
de tafel geveegd worden, zegt Peter
Grant, een der advocaten van Leonard.
Ik wil dat men zich realiseert dat er
miljoenen mensen over de hele wereldzich bewust zijn van de onrechtvaardigheid in de zaak Peltier.
Iedereen
, iedere diplomaat, iedere wereldleider weet dat dit een smet werpt op de
bevoegdheid van de president om over mensenrechten te spreken. Het tast zijn
geloofwaardigheid aan. Wij moeten opnieuw de aandacht vestigen op het onrecht
dat Leonard wordt aangedaan.
Niet
enkel mensen uit de US, mensen van dit continent, mensen uit Indian Country maar
ook mensenrechten organisaties van over de hele wereld moeten druk uitoefenen
op deze president omdat hij niet geloofwaardig is zolang hij de smet niet
eigenhandig reinigt.
Op de New York persconferentie deed Privitera
een beroep op President Obama.
Mr.De
President,
Wij
beroepen ons rechtsreeks op u.
Als
juridisch wetenschapper weet je dat artikel 2, sectie 2 van onze grondwet een
der steunpilaren is van ons rechtssysteem. Het is
een verantwoordelijkheid ontstaan door de uitvoering.
Het
omvat de macht om rechten genade
te verlenen, en om wijs te handelen.
Dit is
een historische kans, Mr de President om uw legaat met bezieling en wijsheid te
doordringen.
Het
enige dat wij u vragen is om Leonard Peltiers straf te verminderen.
U hebt
de macht om dit te doen na 37 jaar gevangenis, en wij vragen u: doe het nu!
Het is
tijd dat Leonard terug naar huis gaat, terug naar zijn gemeenschap om te werken
en te sterven op Turtle Mountain.
Peltier, die zelf meermaals genomineerd werd
voor de Nobel prijs voor de vrede moet hopen dat de Nobel prijs winnaar Barack
Obama luistert.
De hoogdringendheid benadrukkend ging Privitera
verder :
Mr. De
President, deze zaak schreeuwt om genade. Het is tijd om uw macht en wijsheid
te tonen en wij vragen u vandaag wees barmhartig. Wees wijs. Gebruik uw macht.
Breng
Leonard Peltier thuis !
Nota van
NAIS
Het
dossier Leonard Peltier (in het Nederlands) is nog steeds bij ons te
verkrijgen.
De films
:Incident at Oglala, Warrior, The Life of Leonard Peltier e.a. worden getoond
aan de Leonard Peltier Awareness Table waarmee we zoveel mogelijk rondtrekken
in Vlaanderen en omstreken.
BRENG LEONARD
PELTIER THUIS
NAIS trekt
rond in Vlaanderen en omstreken met een Leonard Peltier Awareness table.
Wij brengen
info, films en updates van de zaak Peltier en roepen op tot actie.
Wij verkopen
Native American style objecten.
De opbrengst
van de verkoop gaat integraal naar het LPDOC voor de juridische bijstand van
Leonard Peltier.
Hoe kan
u ons helpen ?
Wanneer er in
uw buurt, vereniging, club , stad of dorp evenementen/Festivals worden
georganiseerd waar NAIS met de stand aanwezig kan zijn, geef ons dan a.u.b. een
seintje!
De persconferentie die vandaag aan het witte
huis in Lafayette Park gegeven wordt zet de beweging die een einde wil maken
aan de genocide in de kijker.
De Indigenous
Lakota Oyate (Nation) is een soevereine inheemse First Nation van de
noordelijke grote vlakten dat op het punt staat om uitgeroeid te worden door
het voortdurende beleid van de US regering en staatsoverheden.
Minder dan 6000-8000 sprekers van de taal en
dragers van de cultuur blijven nog over, de meeste als vrijheidstrijders voor
hun volk.
Een Lakota delegatie begon op 1 april ll.de Truth
Tour om de aandacht en solidariteit te verwerven tot het beëindigen van deze
volkerenmoord binnen de internationale gemeenschap.
Twee dagen na de Truth Tour - activiteiten in
Washington DC, op woensdag 17 april, werd een officiële aanklacht overhandigd
aan het US ministerie van justitie .
Terwijl de Lakota wachten op een officieel
antwoord van de US regering onderzoeken ze alle wegen om verantwoording te
krijgen binnen de internationale gemeenschap.
DE RAPID CITY JOURNAL EN GRENSSTAD KRANTEN BLIJVEN AANZETTEN TOT HAATMISDADEN
Door Brenda Norrell
Censored News : www.bsnorrell.blogspot.com
De United
Urban Warrior Society zegt dat de Rapid
City Journal, nabij Pine Ridge een lange geschiedenis heeft van het
publiceren van foute en opruiende artikels tegen Native Amerikanen.
De resolutie van de Warrior Society wijst op
wat er gebeurd in vele kranten doorheen het land en vooral kranten in de
grenssteden, waar de media een middel geworden is voor de voortdurende genocide
en blanke overheersing in de US ,door haat misdaden en onrechtvaardigheden aan
te wakkeren.
Racisten plaatsen hun commentaar in de reactiesectie
onder artikels over Native Amerikanen ,met aanvallen van haat, opruiende taal,
foute informatie, en in sommige gevallen geven zij zelfs persoonlijke
informatie over specifieke Natives om hen tot doelwit te gebruiken en hun leven
te bedreigen.
De commentaren worden in vele kranten niet
gecontroleerd.
De commentaar sectie is niet het enige
probleem in grensstad kranten zoals de Rapid
City Journal in South Dakota en Arizona
Daily Sun in Flagstaff, Arizona.
Een onderzoek van de inhoud en geschiedenis
van deze kranten tonen duidelijk een anti-Indiaanse instelling zoals, het
steeds voorstellen van Native Amerikanen als misdadigers, voorrecht geven aan
niet -Indianen in conflict situaties, en het weghouden van verslaggevers op de
belangrijkste indiaanse gebeurtenissen.
In vele gevallen is het standpunt van de media
dat van de blanke overheersing over native Amerikaanse rechten.....
....
De Warrior Society zegt: Wanneer wij willen
verdergaan als een gemeenschap en de historische wonden die toegebracht werden
door vijandschap en haat willen genezen ,dan moet deze krant opstaan en ons uit
die haatcirkel halen .
PROCLAMATION OF UNITED
URBAN WARRIOR SOCIETY
Whereas, United Urban Warrior Society on behalf of the local
native community in South Dakota, recognizes that the Rapid City Journal has a
long history of writing false and damaging newspaper stories about the Native
American community of South Dakota.
Whereas, since the creation of the Rapid City Journal in
1878, they have been known as agitators creating division between the Native
American and non-Native American citizens, in many cases promoting and encouraging
genocide against the Native Americans, as per public historic documentation.
Whereas, United Urban Warrior Society has made an attempt to
speak in a private meeting ( 12 March, 2012) with the Editor of Rapid City
Journal, and was promised certain provisions would be made in support of the
Native American population, then failed to materialize. Requests will be
made that the comment section pertaining to any Native American issues either
be turned off or deleted entirely for all stories. It is further
requested that they include in their community profiling a Native American
section pertaining to Native American issues, events and advertising.
Whereas, the Rapid City Journal is the voice of our community
and sets precedence over what the community will believe, what they read and/or
are influenced by. Rapid City Journal must be vigilant at all times to
the Influence that they posses within the community...If we are going to move
forward as a community and heal the historical wounds, caused by animosities
and hate, we will need this paper to step up and lead us out of this circle of
hate and stop tearing this ugly scab off our community for the sake of just
news and selling a paper... We need to promote our community and the diversity
of its people in a positive way or a balanced way for all of us.
Therefore, be it known that it is the intention of United Urban
Warrior Society to file a formal complaint with the State of South Dakota
Governor, Rapid City Government Officials, all Tribal Chairmen, and all news
media across the state and nation, if there has been no satisfactory solution
obtained within 90 days of receiving this proclamation.
Now, Therefore, United Urban Warrior Society, do hereby proclaim
that beginning on (date to be determined) there will be continued protests in
front of the Rapid City Journal Offices until changes be made, promises be
kept, and a public apology be issued to the Native American citizens of South
Dakota for the false and damaging newspaper stories of the Rapid City Journal.
James Swan, Founder
United Urban Warrior Society
DENVER: De Montana-Wyoming Tribale leidersraad
heeft op 23 maart 2013 een resolutie aangenomen die afgelopen weekend bekend
gemaakt werd.
De resolutie dringt aan op de bescherming van
de wilde, migrerende bizons in en rond Yellowstone
National Park en Montana.
Deze belangrijke resolutie werd bij de raad
aangebracht door Jimmy St.Goddard, geestelijke leider van de Blackfeet Confederacy.
De resolutie dringt er bij de Gouverneur van
Montana, de wetgevers van Montana,US departement of the Interior, Yellowstone
National Park, US Department of Agriculture, en US Forest Service op aan dat
zij hun trust verantwoordelijkheden en Treaty verplichtingen tegenover de
Amerikaans Indiaanse natiesmet
culturele, religieuze, en Treaty rechten en relatie tot de Bizons moeten erkennen
en eren.
St.Goddard zegt : Deze resolutie stelt
duidelijk dat er moet overlegd worden met de stammen en dat er nu een Buffalo Summit
moet bijeenkomen. Het Interagency Bison
Management Plan moet terug op de tafel gelegd worden want in plaats van dat
het de bizons helpt doet het hen veel kwaad.