INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
26-09-2011
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
26 september 1675 Troepen onder het bevel van Kolonel John Washington (Virginia) en MajoorThomas Trueman ( Maryland) omsingelen het hoofdkwartier van de Susquehannock Indianen. Zij willen uitzoeken of de Indianen verantwoordelijk zijn voor de aanvallen op kolonisten. Trueman vraagt om een gesprek onder de witte vlag. Vijf chiefs komen buiten om te praten. Zij ontkennen hun aandeel in de aanvallen. Trueman laat hen wegvoeren en doden.
1706 Miskouaki, een Ottawa van Mackinaw, ontmoet Markies de Vaudreill. Hij verteld hem dat de Miami en de Ottawa mekaar bevochten hebben nabij Detroit.
25 september 1714 De vijf Iroquois naties zenden de gouverneur van New York een brief. Zij delen daarin mee dat de Tuscaroras nu ook deel uitmaken van de Iroquois Confederacy . Zij waren lang gelden weggetrokken, nu zijn ze teruggekeerd.
TIENDUIZENDEN ANTIEKE INDIAANSE VOORWERPEN AANGESLAGEN IN UTAH, COLORADO EN ARIZONA. Bron: Deseret News door Dennis Romboy
SALT LAKE CITY - Tegen beter weten liet Richard Bourret zich overhalen om met een vriend, Vern Crites, een bekende Indiaanse artifacts dealer uit Durango, Colorado, te gaan graven op een abest afvalplaats ten zuidoosten van Utah. Hij vertelde zijn vriend dat hij het toch niet zo'n goed idee vond en was opgelucht toen een "goede vriend" van Crites de trip naar San Juan County afblies. Maar enkele weken later vertelde Crites hem dat 'Ted'aangedrongen had om er toch mee door te gaan. Bourret (62) verklaarde aan het gerecht dat hij dacht " dat niemand er een punt zou van maken". Dat bleek een vergissing te zijn die levens zou veranderen. Die septemberdag in 2008 groeven zij met hun schoppen menselijke resten , potscherven en een mes op. Crites vriend,hun derde man,bleek Ted Gardiner te zijn,een 'undercover overheidsinformant.' Uiteindelijk arresteerde de federale politie Bourret, Crites en twee dozijn anderen in wat bleek de grootste Indiaanse artifacts -handel in het land te zijn. Bourret en Crites pleitten schuldig. Bourret was de eerste gedaagde die schuldig pleitte, de laatste was de leraar uit Blanding, David A.Lacey, die vorige week toegaf dat hij een kalkoenveren deken en een prehistorische schort verkocht had aan Ted Gardiner. FBI en Bureau of Land Managementagenten arresteerden in juni 2009 nog 25mensen na een bijna 3-jaar durende undercover operatie. Vandaag hebben 21 mensen schuld bekend. Allen kregen ze een voorwaardelijke straf. Twee zaken zijn nog hangende en twee beklaagden pleegden zelfmoord. Er kunnen nog meer arrestaties volgen. In Utah worden scherp uiteenlopende meningen over de zaak gehoord.
TE ZACHT? TE STRENG? Critici vinden de hele zaak een duur 'overdrijven'; het verspillen van belastingsgeld en gebroken levens. Drie mannen, waaronder Gardiner, de overheids informant, hebben zelfmoord gepleegd. Sommigen zijn hun werk kwijt. Anderen verloren hun vriendenkring en huwelijken gingen eraan ten onder. Was dit het allemaal waard? Want uitendelijk moest er niemand naar de gevangenis. Bruce Adams (Voorzitter San Juan County Commissie) zegt: "Dat toont aan welke soort zaak dit was. Zij hebben niemand overvallen, zij hebben geen wapens gebruikt, het was zeker geen gewapende overval. Zij hebben iemands "eigendomsrecht" geschonden. Daar draaide het om". Sommigen zoals Crites zaten diep in de handel van waardevolle Indiaanse artifacten Anderen zoals Bourret die onwetend een vriend vergezelde naar een illegale opgraving.
Forrest Church (former state Division of Indian Affairs) zei dat hij onder de indruk was over de manier waarop de federale overheid de schuldigen opgepakt hadden "maar ik was zeer teleurgesteld met de beslissing van het hof. Men is veel te zacht geweest voor hen. Sommigen hadden gevangenisstraaf moeten krijgen". Archeoloog Jerry Spangler zegt: "Plunderingen zijn een groot probleem op het platteland en mensen profiteren daarvan, maar het wordt niet ernstig genomen. Wij verliezen ons erfdeel aan een alarmerende snelheid maar er zijn geen wetten die de straffen zo zwaar kunnen maken dat het de mensen zou afschrikken".
24 september 1819 Lewis Cas onderhandeld met de Chippewa over een verdrag (7 stat.203). Voor $ 1000 per jaar, de diensten van een smid en voedselvooraden moeten de Chippewa een groot stuk land inleveren. Het verdrag wordt ondertekend in Saginaw, Michigan
1853 Fort Phantom Hill , ten noorden van Abilene, Texas Het commando van het fort wordt overgedragen aan Majoor H.H. Sibley door Luitenant kolonel Carlos A. Waite. Het fort wordt dikwijls bezocht door de plaatselijke Comanches, Lipan-Apaches, Kiowas en Kickapoo.
TOEGANKELIJKHEID GEZONDHEIDSZORG HELPT FIRST NATIONS
Bron: The Daily News CANADA De zogenaamde 'Indiaanse ziekenhuizen' schreven zwarte bladzijden in de geschiedenis van het canadese ziekenzorg systeem. Binnen de muren van deze instellingen ondergingen veel aboriginals experimenten en sterilisaties. Net zoals de kostscholen richtten deze hospitalen zich op het assimileren van de aboriginals in de blanke maatschappij . Diegenen waarvan men vermoedde dat zij aan tuberculosis leden werden ver van hun families weggevoerd. In het midden van de jaren 1940 werd een Indiaans hospitaal geopend in Nanaimo. Een vrouw die als kind het ongeluk had daarbinnen te komen beschrijft haar ervaring: "Ik herinner me dat ik stevig vastgebonden lag op het bed. Ik kon niet meer bewegen, het enige dat ik zag was het plafond. Overal rondom mij lagen kinderen te huilen." Emotionele lidtekens opgelopen in dat ziekenhuis zijn diep en verdwijnen nooit. Het effect is nog tot op vandaag voelbaar. Het mag geen wonder heten dat mensen in First Nations gemeenschappen het hele medische systeem wantrouwen. Maar een recent initiatief is nu in werking gezet om de mensen te helpen om het vertrouwen in de gezondheidzorg terug te geven. Een team van de Inter Tribal Health Authority bezocht 51 Vancouver Island gemeenschappen om netvlies-scans te maken bij aboriginals. Zij hebben 20 maal meer kans op oogschade door diabetis dan andere 'British Columbians.' Veel van de patienten hadden zich nog nooit laten onderzoeken, door gebrek aan transportmiddelen en angst voor klinieken. " Wij hebben mensen ontmoet die nog nooit in hun leven bij een dokter geweest waren" aldus Shelley Ellis, een oog -verzorgings verpleegster . "Nu kunnen wij klinieken oprichten in hun eigen gemeenschap en, door de technologie kunnen wij onmiddelijk de zorgen verlenen die zij nodig hebben." Het hele project, kostprijs C$1.04 miljoen wordt mogelijk gemaakt door Health Canada en Canada Healt Infoway en dit over heel Vancouver Island voor een periode van vijf jaar.
AFSTAMMELINGEN VAN WILLIAM CLARK MAKEN DIEFSTAL VAN KANO GOED. Bron: The Washington Post door: Associated press medewerker:AP Terrence Petty
Op het eind van hun reis naar het westen en na een lange en vreselijke winter die zij doorbrachten aan de monding van de Columbia rivier in 1806 maakte Lewis en Clark zich klaar om huiswaarts te keren. Er was maar een probleem, zij hadden geen kano. Dus vonden ze er niets beter op dan er maar een te stelen van de Indianen die hen de hele winter in leven hadden gehouden. Het is lang een pijnlijk onderwerp gebleken bij de Chinook Indianen in het noordwesten van de Pacific, die de diefstal als een zware belediging ondergingen. Kano's waren een 'sacred" deel van hun cultuur en een levensbelangrijk transportmiddel. Nu, meer dan 200 jaar later willen William Clark's afstammeligen de diefstal goed maken door een replica van de kano te schenken aan het Chinook-volk. De overhandiging zal vandaag gebeuren met een grote ceremonie. "Wij praten over iets dat 205 jaar geleden gebeurd is, en wij geloven dat fouten ten allen tijde kunnen rechtgezet worden" zei Carlota Clark Holton , zevende generatie na Willam Clark.
De Lewis en Clark expeditie arriveerde bij de monding van de Columbia rivier in de herfst van 1805. Zij bouwden een fort buiten het tegenwoordige Astoria en noemden het Fort Clatsop naar een stam die deel uitmaakte van het Chinook volk. Alhoewel zij de harde winter in Noord Dakota hadden overleefd vonden ze het regenseizoen aan de noordkust van de Grote Oceaan nog veel erger. Een knorrige Clark schreef:"Felle winden,bomen die naar alle kanten omvallen, wervelwinden met stortregens , hagel en donder. dit weer duurde de ganse dag, de vreselijkste dag die er ooit geweest is" De expeditie kon geen elanden vinden en er was te weinig tabac en voorwerpen voorhanden om te ruilen met de Indianen De kapiteins besloten om naar huis te gaan in de lente , maar zij hadden geen boten. Dus namen ze er een van de Chinook. Het geweten werd gesust door zichzelf voor te houden dat de Chinook hen nog zes elanden, die gestolen werden door stamleden, schuldig waren . Maar die schuld was reeds vereffend ! De Chinook hadden daarvoor 3 honden geschonken aan Fort Clatsop. Historicus James Ronda, die een expert is over de handel en wandel tussen de expeditie en de Indianen zei: "de diefstal van de kano was wel een belangrijke daad omdat het de gedragsregels die ze zichzelf hadden opgelegd schonden. De kapiteins wierpen zomaar een twee-jaar lange regel om nooit van Indianen te stelen overboord". De expeditie vertrok uit Fort Clatsop op 23 maart.
200 jaar later: Carlota Clark Holton werkt bij een non-profit organisatie in Washington DC waar zij kennismaakte met Ray Gardner,voorzitter van de Chinook Nation's tribale raad. Het gesprek kwam al vlug op de diefstal van de kano en de gevolgen die het heeft gehad voor de Chinook. Sommige afstammelingen van Clark en enkele vriendelijke donors besloten om samen te legen voor een exacte copy van de kano.
De Chinook Indian Nation is niet erkend door de US overheid. Federale erkenning zou betekenen dat zij ook recht zouden krijgen op toelagen en andere voordelen. Wat er ook verder zal gebeuren met de voortdurende inspanningen voor erkenning, de stam kijkt alvast uit naar de ceremonie met de afstammelingen van Clark. De kano zal gereinigd en gezegend worden. Tijdens de ceremonie zal het ook een naam krijgen. Daarna wordt het te water gelaten en de kapitein zal uiteraard Ray Gardner zijn.
LEONARD PELTIER, PETITIE OP DE 'WHITE HOUSE' WEBSITE
Bron LPDOC
Een petitie voor clementie is geplaatst op de "We the People" pagina van de website van het Witte Huis. LPDOC heeft tot 22 oktober (30 dagen) om daarop 5.000 handtekeningen te verzamelen om aanvaard te worden. Enkel handtekeningen van US residenten worden toegelaten.
Bron: The Republican Associated Press MISSOULA, Montana
Studenten aan de University of Montana's Payne Family Native Center vonden maandag een bumper sticker op de deur van het kringloop centrum. De tekst luidde: "Redt het blanke ras, de meest bedreigde soort", met daaronder de vermelding van een website-adres van een blanke suprematie groep. De sticker werd meteen door de studenten verwijderd. Anderhalve week voor dit voorval vonden studenten racistische boodschappen weggestopt in boeken van de Afrikaans-Amerikaanse afdeling van de universiteits bibliotheek. Gary Taylor, UM directeur voor publieke veiligheid zegt dat de universiteit de zaak grondig onderzoekt, maar tot op heden zonder resultaat. Men weet ook nog niet of die twee zaken kunnen gelinkt worden aan dezelfde groep.
22 september 1711 De Tuscarora Indianen, onder Chief Hencock voegen zich bij de Coree, Pamlico,Machapunga en Bear River Indianen en overvallen de blanke kolonisten aan de Trent en Pamlico Rivers in Noord Carolina. Bijna 130 kolonisten en ongeveer 60 kinderen werden daarbij gedood. De aanval was een vergeldingsdaad voor de Indianen die brutaal van hun land verdreven werden om plaats te maken voor de kolonisten. Baron Christoph von Graffenried, die de kolonisatie aanmoedigde, had bevel gegeven om alle Indianen die zich op het land dat hij gekregen had van de Kroon , te verdrijven.
21 september 1638 De Treaty of Hartford is ondertekend. Na hun verlies tegen de engelsen en hun Indiaanse bondgenoten geven de Pequots zich over. De overlevende stamleden worden aan de engelse bondgenoten gegeven als dienaren.
1904 Chief Joseph(Hinmaton-yalatkit of Hein-mot too-ya-la-kekt) sterft vandaag.
Een leraar van een school in zuid-oost Utah heeft schuldig gepleit voor het illegaal verkopen van een Indiaanse kalkoenveren deken en een prehistorische vrouwen schort. David A. Lacy , inwoner van Blanding, heeft minstens drie aanklachten van heling van Indiaanse voorwerpen boven het hoofd hangen. De aanklagers zeiden dat Lacy de voorwerpen verkocht had aan een undercover informant. Uitspraak wordt in december verwacht. Rechter Samuel Alba heeft wel straffen uitgesproken voor twee anderen. De 58-jarige Kevin Shumway uit Blanding kreeg 12 maanden voorwaardelijk voor zijn hulp aan Lacy. De 50- jarige Rulon Kody Sommerville uit Monticello kreeg 12 maanden voorwaardelijk om een Indiaans mes te verkopen aan een undercover agent.
nota: Het motief is natuurlijk geld! Indiaanse artifacts worden wereldwijd fel gegeerd door verzamelaars die bereid zijn er veel geld voor te betalen. Heel waardevol antiek komt terecht in vitrinekasten in rijke huizen. Minder waardevolle objecten worden opgehangen aan muren en schoorsteenmantels. De dieven zijn maar de eerste schakel in een lange ketting van verzamelaars,toonzalen, trade-shows en internet sites zoals E-Bay. Maar de zwarte markt stoppen blijkt bijna onmogelijk vanwege gebrek aan mankracht en de talloze achterdeurtjes in de wet die het moeilijk maken om diegene die gepakt worden te veroordelen. Het resultaat is een groot wetenschappelijk en spiritueel verlies!
bron CBC News door: James Mackenzie foto: Canadian Press
CANADA Slachtoffers van de kostscholen krijgen nog tot maandag de tijd om hun verzoek voor schadevergoeding in te dienen. De federale overheid heeft C$ 10.000 als vergoeding voor het eerste schooljaar en C$3.000 voor alle daaropvolgende jaren , beschikbaar gesteld om het doorstane leed te vergoeden. Ondanks de deadline op maandagavond, blijken nog vele slachtoffers hun formulieren nog niet te hebben ingediend. Richard Watts, een 'healt-support' werker van de Nuu-chah-nulth tribale raad die de mensen geholpen heeft met het invullen van de nodige formulieren zegt: "Sommige mensen willen er niks mee te maken hebben, het brengt bij hen bittere herinneringen boven. Zij zijn bang om de pijn opnieuw te voelen. Zij willen het achter zich laten en proberen verder te gaan met hun leven. Zij zeggen dat al het geld van de wereld nog niet genoeg zal zijn om de pijn en ellende die hen is aangedaan te vergoeden"
KRITIEK OP OPERA "POCAHONTAS ,A WOMAN OF TWO WORLDS"
bron: Duluth News Tribune door: Christa Lawler
DULUTH, De opera "Pocahontas, een vrouw van twee werelden", een productie bedoelt om de Native cultuur te vieren wordt nu beschuldigd van "raciale ongevoeligheid". De opera is een één-actie- kameropera over de jonge Indiaanse vrouw die in de jaren 1600 ,"de relaties tussen de Indianen en de europeanen gemakkelijker gemaakt heeft." Toen de namen van het gezelschap bekend gemaakt werden bleek er bij de hoofdrollen geen enkele Indiaanse operazanger te zijn. Zelfs niet in de rol van Pocahontas, een Powhatan Indiaan. Graig Fields, directeur van het opera festival van Duluth zei dat er tijdens de audities geen enkele Indiaanse operazanger interesse toonde. Maar Lyz Jaakola, mezzo sopraan en lid van de Fond Du Lac Bandzei dat men niet hard genoeg en niet op de juiste plaatsen gezocht heeft. "Nu in 2011 is er geen excuus meer voor niet-Indianen om "Indiaantje te spelen". Wanneer ik een niet-Indiaanse Pocahontas...... ook eender welke niet-Indiaanse figurant in buckskin zie krimp ik ineen. Men heeft genoeg gesolt met de arme Pocahontas, het is genoeg geweest!"
19 september 1827 Fort St.Joseph ( het tegenwoordige Niles, Michigan): Een verdrag (7 stat.305) wordt vandaag ondertekend door Lewis Cass en de Potawatomi Indians. Tribaal land wordt ingeleverd, oude grenzen uitgevaagd en de Indianen ontvangen een jaarlijkse rente.
DAKOTA TAAL-BAD HELPT NATIVE AMERICANS HUN CULTUUR IN STAND TE HOUDEN.
bron: Indian Country Today door: ICTMN staff
" Onze taal is onze cultuur en onze cultuur is onze taal. Zonder de taal zien wij het verval van wat wij als volk betekenen" De Native American Women's Healt Education Resourcee Center ondersteundt het Dakota taal-bad- programma van Diane Merrick in Lake Andes, Zuid Dakota. Kinderen worden de taal aangeleerd door middel van verhalen en liederen. Er worden ook uitstappen georganiseerd naar plaatsen waar de Native American studenten hun eigen cultuur beter leren te begrijpen.