"The Beatles" was een popgroep uit de Engelse stad Liverpool. De bezetting bestond uit John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr. De groep was actief van 1960 tot 1970 en wordt nu nog steeds beschouwd als een van de meest invloedrijke bands uit de geschiedenis van de popmuziek.[1] Al vrij snel na hun doorbraak kregen de leden van The Beatles te maken met hysterische reacties van voornamelijk jonge tienermeisjes, die tijdens concerten de muziek met hun gegil overstemden. Voor dit gedrag raakte de term "Beatlemania" in zwang.
bron: youtube Help, I need somebody, Help, not just anybody, Help, you know I need someone, help.
When I was younger, so much younger than today, I never needed anybody's help in any way. But now these days are gone, I'm not so self assured, Now I find I've changed my mind and opened up the doors.
Help me if you can, I'm feeling down And I do appreciate you being round. Help me, get my feet back on the ground, Won't you please, please help me?
And now my life has changed in oh so many ways, My independence seems to vanish in the haze. But every now and then I feel so insecure, I know that I just need you like I've never done before.
Help me if you can, I'm feeling down And I do appreciate you being round. Help me, get my feet back on the ground, Won't you please, please help me.
When I was younger, so much younger than today, I never needed anybody's help in any way. But now these days are gone, I'm not so self assured, Now I find I've changed my mind and opened up the doors.
Help me if you can, I'm feeling down And I do appreciate you being round. Help me, get my feet back on the ground, Won't you please, please help me, help me, help me, oh.
10-09-2010
Pivot
Op vrijdag splitsen we de klas in drie groepen. Een groep helpt het derde leerjaar bij het lezen, een tweede groep heeft hoekenwerk en een derde krijgt computerles. We gaan filmpjes maken met pivot. Voor de nieuwsgierigen die het programma al wat willen verkennen : - http://www.snapfiles.com/get/stickfigure.html Kies download en volg de stappen. Wanneer het niet gaat of vlot kan je kiezen voor 'click here'. Dit staat in blauwe letters en is onderlijnd, net boven de groene balk. Kies dan voor opslaan. Je krijgt een mapje 'pivot' Open de map en druk op 'setup' Open het programma en leef je maar eens goed uit!
02-09-2010
De held van de de dag : Charles Darwin en zijn evolutietheorie
Het is 200 jaar geleden dat Charles Darwin geboren werd. Eind dit jaar vieren we de 150ste verjaardag van zijn On the Origin of Species by Means of Natural Selection. Darwin kreeg lang veel tegenkanting van wetenschappers, maar in die anderhalve eeuw stapelden de bewijzen voor zijn stelling zich in bijna alle domeinen van de biologie, de paleontologie en de genetica op. Vandaag is de strijd in de wetenschap helemaal gestreden, maar in de publieke opinie is die nog volop aan de gang. Daar overheerst nog altijd het creationisme, de beweging die gelooft dat God de aarde in zes dagen schiep, of Intelligent Design, dat niet letterlijk een god noemt als schepper, maar dat een 'intelligent ontwerp' ziet in de wonderen van de natuur.
29-08-2010
Taak: voorbladen maken
Dit is je eerste taak op de computer. Wat moet je doen? Je maakt voorbladen: - wiskunde - wiskunde werkbladen - wiskunde toetsen - taal - taal werkbladen - taal toetsen - spelling werkbladen - spelling toetsen -Frans -Frans Bien sûr -Frans En Action -Frans toetsen -wereldoriëntatie -wereldoriëntatie toetsen
Hoe gaat je het doen? Je gaat naar Words. Je typt de titel en bewerkt die tot hij groot genoeg is en helemaal bij jouw stijl past. (Speel ook met de lettertypes) Je gaat naar het internet en zoekt een fijne afbeelding. (google afbeeldingen) Je drukt op je rechtermuisknop, kopiëren. Daarnaa ga je terug naar je Wordsbestand, druk je opnieuw op je rechter muisknop en kies je voor plakken. Jouw afbeelding staat vast niet meteen op de juiste plaats. Ga op je afbeelding staan en klik tot je er een kadertje rond ziet. Daarnaa druk je opnieuw op je rechter muisknop en kies je voor opmaak afbeelding - contour.
Afdrukken kan op school. Verstuur je bestand naar superklas@live.be of breng het mee op een usb-stick.
Tip!!! Vergeet je bestanden niet op te slaan!!!
06-07-2010
tijd - evolutie - techniek
De evolutie van het slapengaan: De evolutie van communicatie:
De evolutie van de lijm: De evolutie van het vuur:
De evolutie van carnaval: De evolutie van de kermis:
Je werkt per twee, maar je werkt thuis achter je eigen pc. Je overlegt en spreekt af via mail (superklas@live.be) of met chat . Spreek duidelijk op school af wanneer je aan de taak werkt, zodat je op het juiste moment kunt mailen, of chatten. Jullie kennen internet al, als ontspanning en vrijetijdsinvulling. Het belangrijkste bij deze taak is dat jullie internet leren ontdekken als een werkmiddel. Veel succes!
02-07-2010
Ozon en andere luchtdinges
Het gat in de ozonlaag
Ijstijd of opwarming, of misschien wel alletwee?
schooltv nl
01-07-2010
En hoe aardolie ontstond
schooltv nl
09-06-2010
ppt : De jaren 6O
Goed gewerkt dames! Knap gedaan. Lauranne, June en Charlotte
Waar gaat het over? Wat willen ze nu? Ruzie en gedonder, maar wie gaat het voor ons oplossen? Wij hebben alvast de probleempunten onder de loep genomen en merken dat het vrij moeilijk is om tot een compromie te komen. Toch zijn we er in geslaagd om één klas-test in te vullen. Mocht Guy Van Hengel het voor het zeggen hebben zouden we het prima met hem kunnen vinden. Toch heeft iedereen een beetje en sommigen zelfs veel water in hun wijn moeten doen. Ga zelf een kijken wat je eigen kiesprofiel is op http://stemvanvlaanderen.vtm.be/ En denk eraan, iedereen heeft een beetje gelijk en een beetje ook niet.
04-06-2010
Het inleefatelier: allee juf, 't is niet eerlijk! De mensenrechtenkrant.
Het is niet eerlijk. We verdienen niet wat er beloofd werd, we moeten teveel werken en de baas is niet vriendelijk. De kinderen verzamelden hun klachten in een mensenrechtenkrant:
Sonia, Elena en Fabiana zijn een job gaan zoeken, maar de eigenaar deugde niet dus moesten we eerst eens een test doen. 5T-shirts vouwen met een kartonnetje in. Maar toen we dit deden zei de eigenaar : 'Wat doen jullie nu?' Wij zeiden : 'Wij vouwen de T-shirts zoals u gevraagd hebt, en toen werden we op straat geschopt, met maar 1 quetzal!'
Bushulpje Carolina woont in de sloppenwijk. Ze woont er graag. Ze is bushulpje. Wat vindt ze ervan? Het is een saaie job. De straatventers en de bushulpjes willen een eigen huis en meer quetzal verdienen.
Rosa, Carlotta, José, Hector en Moricino dienen klacht in over een rekening van de elektriciteit die ze niet kunnen betalen, omdat ze niet veel klanten krijgen. De rekening van de elektriciteit wordt afgesloten en dan kunnen ze geen milkshakes enzo meer maken.
Dreigtelefoon: Rond een uur of tien belde er een onbekende met een bericht: 'Jullie zijn bedriegers, alles wat er in de krant staat zijn leugens. Dus stop er maar mee!' Daarna werd de telefoon ingelegd. Er werd geen naam gezegd. Mensen zijn nog steeds aan het zoeken wie het was.
Grof taalgebruik??
Maria, Rosa, Elvira, Gerardo. Uitgescholden door de ambassadeur als nutteloze boeren. Ze hebben driehonderd quetzal betaald voor een visum. Terwijl ze niet hebben gereisd en ze hebben het geld niet teruggekregen. Schandalig toch!!!
Laurenzo en Miguel werken op de markt. Ze moeten veel betalen op op de makrt te staan. Ze hebben nu ook een boete omdat ze het geld niet op tijd kunnen betalen. Ze werken nochtans heel hard.
En zo had elk kind op het einde van de dag een eigen oneerlijk verhaal te vertellen...
Guatemala onder de zon
29-05-2010
Toetsenkoorts? Niet nodig! Hopelijk kan ik u hiermee geruststellen.
Het eind van het schooljaar is in zicht, de tijd van ellenlange, nerveusmakende, paniekveroorzakende, slaapverstorende toetsenroosters met bladzijden vol onduidelijke uitleg (waardoor nog meer paniek en slapeloze nachten ontstaan maar nu ook bij de ouders ) is aangebroken.
Zoals ik al in het begin van het schooljaar op de infoavond heb gezegd vind ik het wel belangrijk dat kinderen leren plannen, leren leren, ..., maar toetsen zijn 'gewoon' werkbladen op het niveau van de kinderen in de klas. Waarmee ik bedoel dat we er dit jaar een al een paar tientallen van hebben gemaakt. Meestal onopgemerkt, zonder extra stress. Ik wens deze 'toetsenperiode' voor de kinderen dan ook zo rustig mogelijk door te maken. Zoals ik ook al tijdens de infoavond heb gezegd, doe ik in mijn klas grote inspanningen om de leerlingen zoveel mogelijk in klas te laten studeren. Met andere woorden, zo leren ze heel veel van elkaar, en wordt u als ouder ook ontlast.
Maar hoe past de planning dan in dit verhaal? Wel dit is wat ik van de kinderen verwacht dat ze thuis inoefenen/studeren: - DeFranse dialogen die we gezien hebben uit hun leesboek. => dit voor mondeling en lezen. (We nemen ongeveer tweewekelijks lees en mondelinge testen af, de kinderen doen dit prima, meer dan de dialogen goed lezen kunnen ze hier dan ook niet voor doen. Eventueel kunt u als ouder een klein dialoogje met je kind aangaan over kleuren, de dagen van de week, de maanden, het uur, de weg eens vragen, vragen naar familieleden, wat er zoal in de klas staat, ... De kinderen mogen haperen, nadenken in hun zinnen,... maar zoals al eerder gezegd, ze doen dit allemaal al prima. - Spelling: De vetgedrukte woorden van de spellingsnoepjes moeten gekend zijn. Ook daar hebben we al vaak op geoefend, maar spelling blijft voor velen een kwestie van kunnen of missen. Oefenen, oefenen, oefenen... - Wiskunde: De leerlingen hebben herhalingsbladen meegekregen, die kunnen ze maken ter voorbereiding van de toets. Alle te kennen leerstof is in deze bundel samengevat. We gaan deze oefeningen ook maken in de klas. Zodat wanneer er extra geoefend wordt, de leerlingen een referentie hebben om te zien of ze het snappen op niet. - Wero:De test zal over de tijd gaan. Dit zal een kluif worden. De datum hebben we nog niet vastgelegd, omdat dit iets is wat ik samen met de kinderen beslis en we de leerstof nog niet af hebben. De kinderen zullen vragen moeten maken, en die vragen worden dan ook de toetsvragen. De leerstof bestaat uit een bundel en de beelden van de schooltv beeldbank, die zijn op deze blog te bekijken.
Waar hoeft mijn kind thuis niet aan te leren en wordt in de klas voorbereid? - Schriftelijk Frans: - Dit klinkt misschien bij velen vreemd in de oren, maar het komt in orde. Op gebied van schrijven zijn zeer weinig doelstellingen in de lagere school. Dit betekent niet dat er niet moet geschreven worden en dat er aan deze doelstelling niet moet gewerkt worden. Onder het schrijven wordt meer verstaan overschrijven en een aantal grammaticale regels. De kinderen zullen twee testen krijgen, zoals ze al eerder hebben gekregen, gebaseerd op de leerstof van de dialogen die ze moesten inoefenen voor mondeling Frans lezen en spreken. Dus wanneer deze twee testen goed zijn ingeoefend, dan komt alles in orde. Het enige wat ik hier aan u vraag is een beetje vertrouwen in mezelf, de klas en je kind. - Taalbeschouwing: We zijn nu bezig in de klas met de herhalingen die zijn ruim voldoende om de toets te maken. -zinsleer: nog even herhalen => onderwerp : iets of iemand die iets is of iets doet => gezegde: alles behalve het onderwerp => werkwoordelijk gezegde: een gezegde met een werkwoord dat je uit kan voeren => naamwoordelijk gezegde: een gezegde met een koppelwerkwoord: worden, zijn, lijken, blijken, schijnen, ... => werkwoordelijk deel van een gezegde: alle zinsdelen die werkwoorden zijn => naamwoordelijk deel van een gezegde: alle zinsdelen die geen werkwoorden zijn => persoonsvorm: hoe vind ik een pv? Ik maak een ja/nee-vraag de pv staat vooraan. =>voorwerpen: het iets deel (dit kennen wij ouders als lijdend- en meewerkendvoorwerp) => bepalingen: zinsdelen die iets meer vertellen over de plaats, wijze of tijd -woordleer: -zelfstandignaamwoord: een ding, een persoon, een dier, een plant,... je kan er de het of een voorplaatsen. -bijvoeglijknaamwoord: zegt iets meer over een zelfstandig naamwoord: een knappe student. Knap is bijvoeglijknaamwoord, student, zn -bijwoord: zegt iets meer over een werkwoord: snel werken -spiegelwoorden: nee - een -keerwoorden: negen - negen -Begrijpend lezen, luisteren, daar kan niets aan worden voorbereid.
(Met sommige kinderen heb ik afspraken gemaakt, en die worden natuurlijk ook nagekomen)
27-05-2010
Kunst om op te zitten
20-05-2010
Het werk van Wim en Sil
De 7 Wereldwonderen
Naam van het wereldwonder
In het jaar . gebouwd
Land waarinhet staat.
Werelddeel
Dichtstbijzijnde grote stad
Hangende tuinen van Babylon
606 tot 562 v.C
Syrië
Afrika
bagdad
Tempel van Artemis
omstreeks 550 v.Chr
Turkije
Azie
Europa
athene
Kolossus van Rhodes
305 en 292 v.C
Griekenland
Europa
athene
Pyramide van Cheops
2700 - 2677 v. C.
Egypte
Afrika
cairo
Vuurtoren van Alexandrië
297 en 283 v.C
Egypte
Afrika
cairo
Beeld van Zeus
omstreeks 435 v.Chr.
Griekenland
Europa
athene
Mausoleum van Halicarnassus
377 tot 353 v. C
Turkije
Azie
Europa
ankara
Noteer hieronder welk wereldwonder jij hebt uitgekozen. Vervolgens leg je in 10 15 regels uit waarom jij dit wereldwonder hebt uitgekozen. Plak (of kopieer van internet) twee plaatjes van jouw wereldwonder.
De Tuinen Van Babylon
Ik vind het mooi omdat er veel groen en is en de natuur duidelijk overheerst. Ook zijn er mooie standbeelden aanwezig. Het verhaal achter De Tuinen Van Babylon vind ik interessant. In opdracht van de Koning moest zijn volk een paradijs maken voor zijn vrouw, omdat deze niet gewend kon raken aan de grote stad, ze kwam namelijk van de bergen. Verder staan er ook veel torens en terassen rond de tuinen. De tuinen hangen als het ware boven de oevers van een rivier. De gebouwen zijn overwoekerd met klimop en je ziet ook speciale tekens staan. Deze architecturale vondsen zijn van een zeer kostbare gehouwen steen gemaakt. Verder zijn er ook enorm grote fonteinen te vinden in deze tuinen. Maar het monument is verdwenen
Wetenschappers weten ook niet hoe het komt.
De Piramide van Cheops of de Grote Piramide van gizeh is het enige van de zeven klassieke dat tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven.
Tot aan de voltooiing van de kathedraal van linkoin in 1311, een kleine vier millennia lang, was hij met zijn 146 meter het hoogste gebouw van de wereld.De piramide is circa 230 meter breed en telt circa 2,3 miljoen stenen van elk circa 2300 kilogram. De inhoud is ongeveer 2,6 miljoen m³. Men heeft volgens de overlevering van Herodotus 20 jaar over de bouw gedaan. Moderne analyse van de bouw van de piramiden heeft aangetoond dat dit een zeer realistische schatting is.De piramide van Cheops maakt deel uit van een complex van drie grote en zes kleine piramiden. De grote piramiden worden toegeschreven aan de koningen Cheops (of Choefoe), Chefren (of Khafra) en Mycerinus (of Menkaure). Men vermoedt dat ze werden gebouwd tussen ca. 2551 en 2472 v.Chr. Dankzij hun zeer stabiele constructie zijn ze goed bewaard gebleven. De buitenste witte kalksteenlaag is in de loop der tijden grotendeels verdwenen omdat de stenen in de Middeleeuwen gebruikt zijn voor andere bouwwerken.
Voetbal en andere kunstenaars
Heb je me nodig?
Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.