Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon! Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
22-11-2012
Prentenboeken voor de klas
Een kleine spreekoefeningen van maximum 1.30 min. Eerst dachten jullie dat je dit niet ging halen. Maar achteraf bleek dat je veel meer te vertellen had. Leuk om jullie bezig te horen en zien!
De vrijdag is de hoogdag voor alle creatieve hersencellen: drama, beeld, ict, techniek...
Turnen in de herfst
Wie niet weg is, is gezien...
22-10-2012
Gedicht aan de hand van uitgeknipte zelfstandige naamwoorden
Europese jongeren Frankrijk dode boten muntstukken in de weiden minuten lukken
mensen kussen en koeien loeien
Timber, Eros, Nicolas,
Nicola
Gedicht aan de hand van uitgeknipte zelfstandige naamwoorden
In de rivier was er veel stroom. En bij een boom. Zat er een vrouw. Ze had een gebouw. En op een dag zag....... Ik een brede lach. Op het gezicht van koninin Paola. En ondertussen dronk ze een cola. Daarna ging ze naar Antwerpen. Ze had horen zeggen dat daar veel gespeeld wordt op harpen. Ze zat ook op facebook . En natuurlijk stond ze in een dik fotoboek. Ze had veel goud. En een lieve schattebout. Ze maakt veel lol. En gaat vaak naar Mol. Ik ga graag naar de bibliotheek. En ook naar de discotheek.
Er was een varkentje met een lange snuit die blies het verhaaltje uit. EINDE dit is het gedichtje van Robin, Tessa, Chloé, Jitse, Anke
Webquest voor wie klaar is met rekenen en met Monkeytales. Succes. Volg de link. Lees de opdracht. Ga naar leerkracht, druk het oplossingsblad af. Daarna kan de zoektocht beginnen. Veel succes! http://users.telenet.be/ewoc/brussel/inleiding.htm
Opdracht: Hoe leer ik aan de medeleerlingen wat volgend begrip is, zodat ze het noooooooooooooooooiiiiiiiiiiit meer vergeten?
groep 1: een zin in zinsdelen splitsen. groep 2: onderwerp + gezegde+ persoonsvorm groep 3: woorden in lettergrepen splitsen groep 4: werkwoorden (Wat is dat+ schema) groep5: zelfstandige naamwoorden
Dit moet ik doen: 1. In het alfabeestje vinden we al heel wat. 2. We zoeken een manier om het begrip aan de klas uit te leggen. 3. We maken een werkblad met 10 oefeningen, zodat iedereen kan oefenen. 4. We maken een toets op 10 punten, zodat we kunnen nagaan als iedereen snapt wat jullie bedoelen.
Groep 1: Nicolas, Timber, Ruben Groep 2: Nicola, Anke, Tessa, Quinten, Robin Groep 3: Thibeau, Arno Groep 4: Jacques,Berre, Lorenz, Emile Groep 5: Eros, Liam, Jitse, Auguste, Zander Groep 6: Yanis, Ferre, Chloé : http://www.webkwestie.nl/sprookjes2/index.htm
27-09-2012
Back in time...
Met de hele school terug naar de roots: een tijdsreis naar de sixties.
Toets wero: de prehistorie en van zwerver tot boer
Dit moet je kennen voor de toets van vrijdag 12 oktober : Lesboekje: Er zijn verschillende tijdslijnen: herken deze van het GO! Vanaf het begin tot aan de eerste mens: - oerster, big bang, 15 miljard jaar geleden -4.6 miljard jaar geleden: gloeiende bol, de aarde. -afkoeling van de aarde door aanwezigheid van water. -eerste leven ontstond in de de zee: eencelligen. Door 'foutjes' ontstonden meercelligen.
- Charles Darwin, gekend voor de evolutietheorie, schildpadden op de Galapagoseilanden, de natuur zoekt en vindt een manier om te overleven. En de vissen, denk aan speedy, ...
Oudste tijden=> voor ons de prehistorie tot ca.3800 voor Christus => tot aan de ontdekking van het eerste schrift oudheid => voor ons vanaf ca. 3800 voor Christus De tekstjes lezen, met extra aandacht voor de vetgedrukte woorden: 1 Van zwerver naar boer 2. oudste tijden bij ons 3. handige zwervers 4. een georganiseerde landbouwsamenleving in Egypte. De foto's en de tekeningen eens bekijken. Australopithecus, Homo habilis, Homo erectus, Neanterthaler en Homo sapiens in de juiste volgorde te plaatsen. (Je hoeft de namen niet te kunnen schrijven, ze zullen in willekeurige volgorde staan, je moet ze gewoon nummeren.) Langs de oevers van de Nijl ligt een vruchtbare landbouwstrook. Weten dat de Nijl het werk van de Egyptenaren bepaalt. En wat er dan gebeurt. Werkboekje: Werken met de tijdwijzer: - weten wat een legende en een schaal is. -weten wat ca. betekent. -weten wat een reconstructie en een register is. 1. van Zwerver tot boer: - 4 'bezigheden' kunnen benoemen van de eerste boeren ( graan zaaien en oogsten, werktuigen maken van steen, hutten bouwen, diersoorten temmen) - voedselverzamelaar/jager en boer in de juiste chronologische volgorde kunnen plaatsen. 2. oudheid bij ons: - drie belangrijke redenen geven om een dorp te bouwen. -weten dat de eerste dorpen in de Kempen ca. 4500 jaar geleden werden gebouwd. - weten wat een archeoloog is en doet. 3. handige zwervers: - rendieren werden voor zowat alles gebruikt. zie oefening 6 - weten waarom mensen grotschilderingen maakten. - weten waarvoor vuur nuttig was in de oudheid. 4. een georganiseerde landbouwsamenleving in Egypte. - De Nijl regelt het werk van de boeren. -De beroepen in Egypte. - weten wat sikkel, hiërogliefen, sacarcofaag, sjadoef en mummie betekent.
De filmpjes op de blog bekijken. Ook uit wat er in de klas verteld werd, kan getoetst worden.
Veel succes!
Heb je me nodig?
Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.