Een nieuwe brug die Park Spoor Noord met het Eilandje verbindt, dat moest ik zien!
In de pers werd uitgebreid aandacht besteed aan dit kunstwerk (volgens de burgemeester: een landmark voor Antwerpen). Net zoals met het MAS wil de stad uitpakken met deze brug en inderdaad, het oogt allemaal prachtig zoals je op de eerste zes foto's kan zien. Een tweede reeks toont de binnenkant én de trappen die voor vele mensen een probleem vormen.
Langs de buitenzijde en op de brug zelf kan je niet anders dan toegeven dat het een mooi werkstuk is. Je vermijdt probleemloos de drukke verkeersstroom van de Italiëlei en als voetganger is er ook geen enkel gevaar om van de ene naar de andere zijde te wandelen.
Met de fiets daarentegen...
De moeilijkheden die ik zelf ondervond als geoefende fietser waren niet onoverkomelijk, maar wat ik daar gedurende een tiental minuten zag, sprak boekdelen. Voldoende om er een gedicht over te schrijven.
DE BRUG DER ZUCHTEN
Vertrek per fiets in Park Spoor Noord
naar het Eilandje aan de overkant.
Door de lucht, dat is verantwoord!
De parkbrug, awesome interessant.
Zelfs als het regent, blijf je droog,
maar ho, hoe kom je naar beneden?
Want aan het einde sta je wel heel hoog.
Hier is vast nog niemand afgereden.
Tussen de borstels met allebei je wielen,
stap je vrij voorzichtig alle trappen af.
Hou controle over je tenen en je hielen,
en ga vooral niet over tot een lichte draf!
Nu naar boven met je twee banden in een goot,
knijp daarbij je remmen dicht zo hard je kan.
Anders eindigt je fiets vermoedelijk als schroot...
Heel Antwerpen hoorde er intussen van!
Een mooie brug, een baken of een landmark?
Helaas voor velen ook een BRUG DER ZUCHTEN.
Gemakkelijk en snel bereikbaar langs het Park,
de andere kant is veel meer te duchten!
Voor minder handige fietsers, een goede raad:
het fietspad op straat is echt nog niet zo kwaad...
Deze tweede reeks foto's toont de mooie binnenzijde van de brug én het uiteinde op het Eilandje.
Als de fietslift werkt, is er geen enkel probleem en kan je vlot naar beneden of andersom naar boven.
Jammer genoeg is die lift al tweemaal uitgevallen en dan moet je via de trappen.
Naar beneden gaat dat eigenlijk vrij vlot, maar wie naar boven komt, ondervindt meer problemen.
Lees vooral zorgvuldig de gebruiksaanwijzing!
Hou er rekening mee dat je de fiets aan de linkerzijde moet houden (de meeste mensen zijn gewend om dat rechts te doen). Knijp goed je voorrem toe en dan kom je zonder al te veel moeilijkheden boven.
Daar wordt het pas echt opletten. Je voorwiel moet plots 'over the hill'. Als je dan je achterrem gebruikt lukt het wel.
Heel wat mensen kregen pas met veel moeite hun fiets over de rand. Dit zou echt wel beter moeten!
Op de drie laatste foto's kan je iemand volgen (een fietser die bij de senioren mag gerekend worden) die aan de eerste tussenverdieping ter plaatse bleef trappelen en die pas met enige hulp boven geraakte.