De Middenstatie (Antwerpen Centraal) is één van de mooiste stations van de wereld. Het is sinds 1975 een beschermd monument en werd nadien gerestaureerd en aangepast aan de noden van de moderne tijd, de eenentwintigste eeuw dus...
Een eerste foto toont de koepel van de Middenstatie, gezien van uit het gebouw van de politie op de Oudaan.
Dan enkele foto's over de bouw van het oorspronkelijke station die een aanvang nam in 1899. Daarna keren wij terug naar het heden en kijken van op het Astridplein naar het imposante gebouw.
Het Astridplein vormt een geschikte plaats om de Middenstatie in zijn geheel te bekijken langs één kant. De prachtige gevel, grotendeels opgetrokken tussen 1899 en 1905, werd vernieuwd tijdens de restauratie (1986 - 98). De grote glazen wand dateert dus van het einde van vorige eeuw, bijna 100 jaar na de bouw van het station. De hoogte van het station bedraagt 43 meter, de breedte 66 en de lengte niet minder dan 186 meter. Het pop-up restaurant van VTM staat jammer genoeg tijdelijk in de weg om een frontale foto te maken maar detailfoto's laten de mooie voorgevel bewonderen. Langs de kant van de Keyserlei valt de (rommelige) fietsparking op en de vier felgekleurde zuilen met als opschrift ANTWERPEN CENTRAAL.
Langs de kant van de Keyserlei zien wij onder andere het oude telegraafkantoor dat nu een Base shop is, de zijkant van de vertrekhal met de vele bogen en de ingang van de Middenstatie. Wij stappen langs daar naar binnen en komen zo in de grote inkomhal. Er is ook een ingang langs het Astridplein (statieplein in de volksmond). Links van die ingang vind je de loketten waar ticketautomaten een eerste gordel vormen. Iets dieper zijn dan de vroegere loketten waar je nog altijd terecht kan voor heel wat zaken.
In de immense inkomhal weet je niet waar eerst kijken... Heel wat toeristen trekken hier hun eerste foto's van Antwerpen. Het zicht op de trappen naar boven is werkelijk prachtig, bijna koninklijk. Naast die trappen zijn er 2 gangen waarlangs je de perrons kan bereiken. Kijk je naar boven dan zie je een schitterende koepel die baadt in het daglicht. Het is deze koepel die je van ver kan zien in de skyline. Wij stappen langs de rechtergang naar de vertrekhal en komen al direct onder de indruk van het boogvormig dak dat enkel uit staal en glas bestaat.
Vanop het middelste verdiep heb je een ideaal overzicht op de schitterende binnenzijde van de stationshal. Bewonder de mooie ronding van de koepel die boven de klok een perfecte boog maakt (alles van staal en glas!), de fraaie versieringen (al of niet verguld) en de prachtige rozet achter de klok. Anno MCMV, dat betekent 1905, de datum waarop de bouwwerken (die in 1899 gestart waren) werden beëindigd. Ook het wapenschild van de stad Antwerpen is aanwezig.
Naar de andere kant toe, zie je de buitenlucht, een heel eind verder, waar de perrons ten einde lopen. Grote informatieborden geven aan wanneer de treinen vertrekken of aankomen en wie honger heeft kan links en rechts terecht voor een hapje of een drankje.
Op het middelste niveau heb je een prachtig zicht op de binnenkant van de stationshal. Vroeger was dit het enige niveau van de Middenstatie die toen een kopstation was. Dat betekent dat er enkel treinen aankwamen of terug vertrokken langs het zelfde spoor. Nu zijn er ook spoorlijnen beneden die verder lopen.
Je wordt hier overweldigd door de monumentale glazen overkoepeling die voor heel veel licht zorgt. Tijdens de restauratie (van 1986 tot 1998) werd die koepel volledig vernieuwd en werd ook een Noord-Zuidverbinding tot stand gebracht. Sindsdien zijn er in totaal 14 perronsporen (voorheen 10). Wie over de balustrade kijkt ziet de treinen op de laagste perrons aankomen.
Op het laagste niveau aangekomen, merk je niet veel verschil met de bovenliggende perrons. Enkel als je naar de glazen koepel kijkt, zie je dat je hier echt helemaal beneden bent. De overkapping lijkt van hieruit nog majestueuser! Terug naar het tussenniveau. Daar wandel je langs een heleboel winkeltjes en horecazaken tot aan de place to be: Le Royal Café. Jammer genoeg zijn hier werken bezig en het mooie verbruikssalon uit de vorige eeuw geeft maar een kale indruk. Dan maar naar buiten, na een laatste blik in de prachtige inkomhal. Indrukwekkend toch!