En nu... nu ik dit schrijf zijn we alweer 3 maanden verder, zijn we een mooie ervaring en een hoop herinneringen rijker, en is er gelukkig deze blog om opnieuw de ontelbare impressies op te roepen en opnieuw te proeven van deze intense 30-daagse reis door het zuiden van Amerika. We hopen dat jullie veel lees- en kijkplezier hebben aan deze blog. We hebben zoveel foto's gemaakt dat we ze niet allemaal kunnen plaatsen, maar hier volgen toch nog enkele impressies. De laatste foto is van BB King, genomen 1 maand na onze terugkeer, in... Gent, op het Jazzfestival. Moeten we daarvoor de plas overgestoken hebben... We weten niet hoe lang hij nog onder ons zal zijn, gezien zijn gezegende leeftijd; blij dus dat we deze levende legende en zijn muziek van dichtbij toch nog eens hebben mogen meemaken.
En dan was het tijd om heel praktisch te worden: inpakken, camper poetsen, camper binnenleveren op de afgesproken plaats in de buurt van Chicago, taxi bestellen en naar de luchthaven. Alles verliep mooi binnen de tijd, hehe, oef. Opnieuw met KLM de oceaan over. De piloot riep bijna half verontschuldigend om dat, omdat het een Amerikaanse vlucht was, we niet met meer dan 2 personen mochten "samenscholen". Dan maar geen afscheidsparty op het vliegtuig, zeker? Na een lange vlucht van 7 uur (gelukkig al 3 uur korter dan de heenvlucht!) kwam Schiphol in zicht. Met dank aan KLM voor de uitstekende en klantvriendelijke service. En we eindigden in schoonheid (in de vorm van onze lieftallige stewardess).
Wat we meebrachten, naast een aantal CD's, T-shirts en andere kleine relikwieën, was de blues... en een jetlag. Maar lieve mensen, dat hebben we er graag voor over. Maar o, wat is dit landje klein! en opeengepakt!! Dàt was toch even wennen...
Maandag 13 juni - laatste dag op de camping in Union
En dan is het tijd om de voorbereidingen te treffen voor de terugreis. Als we de balans opmaken, mogen we gerust stellen dat we een vrij unieke bluesqueeste meegemaakt hebben in dit boeiende, zeer diverse en uitgestrekte land, en we hebben daarvoor iets meer dan 5000 km afgelegd langs de meest diverse Amerikaanse wegen en landschappen. Het was wonderlijk om de sfeer van dit deel van Amerika te proeven en te ontdekken hoe deze muziekvorm ontstaan is, uit de miserie en het harde labeur van de zwarte, in slavernij ingevoerde bevolking en hoe ze zoveel vormen heeft aangenomen, zoveel variaties op een thema. Zoals BB King ooit heeft gezegd: the blues has given America soul. En daarna heeft ze de wereld veroverd. Onze soul is in elk geval aangeraakt.
Hier volgen nog enkele sfeerfoto's vanop de laatste dag op de camping, en ook van een Western-attractie net om de hoek - het blijft tenslotte Amerika...
Over de volgende 2 dagen kunnen we vrij kort zijn; we kenden al snel de routine: trein naar Chicago centrum, taxi naar Grant Park, door de controle naar het terrein en dan naar de podia.
Van die twee dagen zie je hierna nog een aantal markante fotos, met vooral Pol als fotomodel. Op zaterdag 11 juni waren de volgende artiesten serieus in actie op het terrein: Fruiteland Jackson,Lurrie Bell,Nick Moss & the Flip Tops, (en of het hier een feest is!),Mississippi jam met Dexter allen,Fernandez Jones jamsessie in de Kids foundation blues tent,The Jimmy Burns Band,Bob Stroger de basgitarist,Willie Big EyesSmith, nog drummer geweest van Muddy Waters,Mud Morganfield band met Bob Corritone, John Primer. In de grote Petrillo Music Shell traden dan 's avonds nog op: Dave Spector Band met special guest Jimmy Johnson, Carls Wethersby's Blues Band en als afsluiter Billy Branch en the Sons of Blues met special guest Magic Slim.
Gisteren na de 2e dag van het Chicago blues fest spoorden we met de avondtrein van Chicago terug naar Crystal Lake, toen hij onverwacht moest stoppen wegens een auto die stilgevallen was op de sporen. Het duurde een hele tijd voordat we verder konden, maar het leuke aan het voorval was dat de conducteur gewoon de treindeuren openzette, zodat de passagiers buiten wat adem konden halen of even een café konden binnenwippen om hun dorst te lessen in de avondhitte. Het gaf wel een relaxed sfeertje... Misschien moet de NMBS eens een werkbezoek aan Chicago brengen... Efficiënt en toch relaxed, that's what we love about Uncle Sam.
En zo komen we aan het einde van dit mooie bluesliedje... Nog 1 dag genieten van dit land en zijn muziek. De laatste dag stond vooral in het teken van de viering van de 100e geboortedag van Robert "sweet home Chicago" Johnson. Zo werd de jonge bluesbelofte Shemekia Copeland na haar optreden in de Shell gevierd als de nieuwe "Queen of the blues". Die eer kreeg ze ondermeer uit de handen van de dochter van Robert Johnson. Ja, het is die jongedame met het kroontje die naast onze Pol zit. Maar eerst hebben we in de Mississippi Juke Joint nog genoten van onder meer madam Nellie "Tiger" Travis met haar machtige stem en humorvolle présence. Er volgen hierna nog een paar sfeerfoto's van deze laatste dag in Chicago. Na Copeland traden nog Lonnie Brooks op samen met Eddy "the chief" Clearwater, Michael "Iron Man" Burks en Rick Estrin. Als afsluiter werd nog even Alligator Records in de bloemekes gezet wegens 40 jaar oud. Een extra pluim verdienen volgens ons de 2 doventolken die er een show van maakten om de gezongen teksten in doventaal om te zetten. Om 21 uur stipt het festival afgerond en werd het terrein vrij snel door de massa verlaten. De Chicago Cops mochten nog even samen met ons op de foto, eh of was het andersom... en dan verdwijnen we langzaam in de nacht richting station, partir c'est mourir un peu... Adieu Chicago, we had a great time!
EINDELIJK IS HET ZOVER! Holala, het weer
ziet er niet goed uit: kil en druilregenachtig Met de stoptrein anderhalf uur
naar Chicago geboemeld tot in het grote eindstation (the Chicago Transportation
Center) en daar een taxi genomen naar Grant Park waar het te doen is. De taxi
nemen voor die relatief korte afstand kost niet veel meer dan de bus, en een
taxi heb je sneller te pakken. Het festivalterrein is deels in het park en
deels in twee grote lanen georganiseerd: Jackson street en Columbus boulevard
zijn speciaal voor die gelegenheid helemaal afgesloten. De politie is goed
vertegenwoordigd, festivalgangers worden aan de ingangen gecheckt op metalen
voorwerpen en wapens. Maar er heerst een heel gezellige sfeer. Er zijn 5 podia:
4 kleinere die rond de middag beginnen, en een vaste concertzaal in openlucht
waar vanaf 18 uur de hoofdacts optreden. De kleinere podia worden dan gesloten
en het publiek verzamelt op dat concertterrein, het Petrillo Music Shell. Het
festival is volledig gratis en wordt gesponsord door heel wat bedrijven zoals
Pepsi, Bud Light, de privé-vervoermaatschappij van Chicago CTA, de Chicago Tribune,
enz. Je merkt daar een beetje van als festivalganger: er worden gratis
staaltjes frisdrank aangeboden, op de podia worden de sponsors regelmatig
vernoemd, enz. Maar dat kan de pret niet drukken. We halen op de Check-in-stand
ons speciaal armbandje dat toegang geeft tot de voorbehouden plaatsen voor
mensen met een beperking en hun begeleiders, rechts opzij het hoofdpodium. Dat
blijkt wel nodig, want met zon massa van rond 200.000 dagelijkse enthousiaste
bluesfans die regelmatig gaan rechtstaan van de klaargezette stoelen en
beginnen dansen, zie je als rolstoeler niks meer van het gebeuren vooraan. Alles
is hier heel goed georganiseerd, niets wordt aan het toeval overgelaten. Er
lopen naast de politie, overal veelal vrijwillige securitymensen rond die
alles in goede banen leiden. Blijven staan of dansen in de gangpaden tussen de
stoelen van het hoofdpodium mag niet, roken evenmin: de security komt je dan
vriendelijk vragen om door te lopen, te gaan zitten of je sigaret te doven;
onvermoeibaar doen ze dit de hele avond door. Ook aan de properheid wordt heel
hard gewerkt: voortdurend doorkruisen medewerkers de menigten aan de podia met
vuilniskarretjes die alles van de grond komen ruimen. Chicago is absoluut een
propere grootstad. Als je in Amerika een pintje wil drinken moet je altijd je
ID voorleggen en bewijzen dat je minstens 21 bent, anders word je wandelen gestuurd.
Op dat punt zijn de Amerikanen zeer consequent. Dus zie ik mijn stevig gebaarde
medereizigers van de dranktent terugkomen met dat extra felgekleurd armbandje
over 21 We besluiten om als eerste podium de Mississippi Juke Joint stage
te bezoeken. De muziek is er zo leuk dat we het hele programma afwerken: het
duo DMar & Gill: gitaar en drum die de pan uitswingen, dan grote madam
Nora Jean Bruso (de dame in het blauw), een zwarte stem als een, nee twee klokken!
Ze zweet gewoon de blues uit, iedereen gaat uit de bol; tijdens een van de
laatste nummers wandelt ze gewoon weg van haar micro en bluest haar muziek zo
het publiek in, wat haar een staande ovatie oplevert. Pol was zichtbaar
ontroerd: ze raakte helemaal zijn bluesziel. Ze deed hem denken aan wijlen Koko
Taylor. De dame zong (echt waar) zich een ladder in haar kous en de geurvreters
uit haar open schoenen. En dan ouwe bekende James Super Chikan Johnson die we
al op het festival in Jackson gezien hebben: vrolijke swingblues ondersteund
door zijn drie madammen. Hij voert opnieuw zijn nummertje met zijn geweer-slidegitaar
op (somebody SHOOT that thingggg!) maar het blijft superleuk. En als
afsluiter ene Fernando Jones (met flaphoed) die hier bekend is omdat hij een
bluesschool voor jongeren organiseert, de Kids Foundation, en die een jam houdt
met gewone amateurbluesmuzikanten (je moet wel vooraf ingeschreven hebben);
dat levert ook soms wel toffe, niet heel professionele maar wel echte momenten
op. We leven hier op bonnetjes voor water, bier en fastfood. Gezond eten kan je
het echt niet noemen: hamburgers, vlees en kip, alles gefrituurd en met zoete
sauzen het typisch dieet van Uncle Sam. We vinden een Aziatische eetkraam die
tenminste noedels serveert, het minst ongezonde dat je volgens ons hier kan
vinden. En dan naar het hoofdpodium. Mensen, wat een volk! Zeker minstens
150.000 mensen. Alles verloopt rustig en toch wordt er veel en graag yeah!
geroepen, gedanst, geapplaudiseerd, gefloten, het is echt een leuke, gezellige
sfeer. Nothin but the blues! Ongelooflijk toch hoe ze dat hier doen. Het
festival wordt elke dag stipt om half tien s avonds afgesloten, en alles
verloopt vriendelijk en ordelijk. Werkelijk fijn om dit mee te maken! Vanavond
draait het op het hoofdpodium om een eerbetoon aan Robert Johnson: tributes
worden gebracht door verschillende bands: eerst de band van Eddy Cotton die een
stevige maar lange set brengt, maar het volk lust er wel pap van; dan de
Duwayne Burnside Band die een akoestische gesmaakte set brengen; daarna Rick
Sherry helemaal alleen op akoestische gitaar en de afsluiter van de avond. Een
van de zonen van Robert Johnson komt een liedje meezingen applaus!, ook al
heeft de man de stem van zijn vader echt niet meegekregen. Commercieel zijn ze niet
schroomvallig, de Amerikanen: iedere artiest maakt tijdens zijn of haar
optreden wel een paar keer reclame voor zijn cds die na het optreden te koop
aangeboden worden. This song that I wrote comes from my new CD which you can buy over
there We kennen die zin al van buiten ondertussen. But you gotta keep the blues alive, man! Gelidjk hebben ze. Niet zo
heel moe maar wel tevreden nemen we daarna de taxi naar het station; twee uur
later liggen we weer in ons beddeke op de camping.
9 juni - met het hoofd omhoog door Chicago & Shirley Johnson blues band in 'Blue Chicago'
Donderdag 9 juni
Vandaag hebben we het terrein nog
verder verkend, om geen tijd te verliezen bij het zoeken naar de juiste weg richting het 3-daagse bluesfestival dat morgen start in Grant Park; ons plan
was ook om s avonds een live-optreden mee te pikken in het bluescafé Blue Chicago
op 536 North Clark Street. He't heeft ons een indrukwekkende stadswandeling en
een paar erg mooie beelden opgeleverd. Vooral de wandeling langs de riverside
(het kanaal) doet wel even je mond openvallen door de verbazend grootse
architectuur; de wolkenkrabbers lijken wel een Zwitsers hooggebergte, echt prachtig. De
stadsmetro loopt ook gedeeltelijk bovengronds, op spoorbruggen boven de
straten. Dat wordt hier de L-train (elevated train) genoemd: in totaal is die
170 km lang, het derde grootste metrostelsel in de VS, na New York en Washington
D.C. Het is wel even wennen om opeens een treinstel boven je hoofd te horen
voorbijdenderen. Om de honger te stillen een pizzatent gevonden; de stukken
pizza zijn duidelijk aangepast aan de schaalgrootte van Chicago: enorm dus. De bluesband
van dienst donderdagavond in Blue Chicago is Shirley Johnsonss blues band.
Een goeie impressie van dit bluescafé vind je op: www.bluechicago.com,
muziek incluis en de meneer met de baard die de intro doet heeft ons ook
binnengelaten en na het optreden een taxi voor ons aangehouden (ging dat éven
snel!). De band was best goed, de saxofonist was echt wel een talent. U ziet
tevens een glunderende Pol in de armen van de bluesdiva (alleen maar even voor
de foto natuurlijk). En morgen begint het driedaagse bluesfeest in Grant Park.
We zijn zeer benieuwd: het is het laatste hoogtepunt van onze roadtrip! Men
verwacht er trouwens tussen de 400 en 600.000 festivalgangers, en het weer
blijft redelijk, al is het pakken frisser dan waar we al geweest zijn. We
beginnen te snappen waarom Chicago the windy city genoemd wordt. De wind
overvalt je in de brede lanen van alle kanten op onverwachte momenten.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:Chicago, blues, blue Chicago, L-train, Shirley Johnson
De volgende dagen valt er niet zoveel te
melden, we hebben de afstand Horn Lake in Mississippi naar Chicago, Illinois
afgelegd in 2 dagen, met een tussenstop op de Timber Trails RV camping in
Mulberry Grove, Illinois. Dat betekent toch 600 mijl of bijna 1000 km met de
camper, die zich nog altijd heel goed blijft gedragen (behalve de airco). Na
een paar telefoons naar ondermeer de Tourist Information om een standplaats te
zoeken voor ons verblijf in Chicago, dachten we de hoofdvogel getroffen te
hebben door een standplaats te vinden heel dichtbij het Grant Park waar het
Bluesfestival zou doorgaan, maar dat was een sof: van de stadsinfo klopte niet
veel; het ging om een parking voor vrachtwagens, zonder water of elektriciteit.
En de dichtstbijzijnde camping is op anderhalf uur rijden van Chicago Veel
keus hadden we dus niet. We staan nu op de KOA-camping in Union, noordwest van
Chicago. Het binnenrijden van deze grootstad is echt indrukwekkend als je er
nog nooit geweest bent: de brede lanen, de ongelooflijke wolkenkrabbers, heel
mooi en divers van architectuur Maar het is ook een stad waar het lawaai nooit
stopt, heel overweldigend. Na wat zoekwerk hebben we dan beslist om de volgende
dagen niet met de camper naar Chicago te forenzen voor het bluesfestival maar
met het openbaar vervoer. We zien hier op de camping in Union namelijk nog
campers van Cruise-America (de firma bij wie we onze camper gehuurd hebben) die
hun voertuigen na hun vakantie in Chicago moeten afleveren, wat erop wijst dat
je inderdaad niet dichter bij de stad kan parkeren. Het openbaar vervoer nemen
hier is ook wel een ervaring! Het kost ons wel twee uur treinen en bussen om de
stad te bereiken. Een mede-commuter (pendelaar) vertelde ons dat als je uit het
centraal station van Chicago vertrekt met de trein naar het platteland, het
3 kwartier kost voordat je de stad echt uit bent We hebben op onze eerste
ontdekkingstocht geprobeerd om een optreden mee te pikken in het Buddy Guys
legendarische bluescafé op 754 South Wabash Avenue, maar ze vroegen er een zo
hoge toegangsprijs voor nog enkel staanplaatsen (the tables are sold out for
tonight, sir) dat we dat echt overdreven vonden en dan maar terug naar huis
zijn gependeld. N.B. Treinen en bussen zijn perfect aangepast voor mensen in
een rolstoel en je moet het hier niet 24 uur op voorhand aanvragen zoals in
Belgenland. In elke bus en trein heb je een ingebouwd automatisch rolstoelliftsysteem.
Nog een leuk detail: tot enkele minuten voor de aankomst van de trein mag je in
de kleinere stations gerust op de aangeduide plaatsen gewoon de sporen overwandelen
naar je vertrekspoor. Geen gedoe met ondergrondse trappen! Maar dat belet niet
dat er hier regelmatig wel ongevallen gebeuren.
5 juni - Memphis laatste dag & waarom Rudi toch eens de grond moest kussen waar Elvis ook werkelijk op gestaan heeft.
Zondag 5 juni - Dit was voor ons nog een memorabele dag
erbij: we zijn begonnen met een bezoek aan de STAX-studio, waar de rauwe
soulmuziek is ontstaan.Nu is het een
heel knap museum. Je kan er onderandere de blauwgouden Cadillac van Isaac Hayes bewonderen... Stax is tenonder gegaan na de moord op Martin
Luther King, waardoor de spanningen tussen blanken en zwarten erg toenam;
daarvoor kwamen zowel zwarte als blanke muzikanten probleemloos er met elkaar
opnemen. En dan toch maar eens naar Graceland afgezakt! Dikke tegenvaller wat
ons betreft: het is een commerciële kermis, Elvis van voor en van achter, op
pins, kleren, handtasjes, enz. en voor alles dokken, ook voor een kleine of
grote rondleiding door het domein. Je kan er zijn 2 airliners bezoeken (eentje
was van zijn dochter Lisa Marie) en zelfs samen met Hem posthuum op de foto,
dat vonden we nogal verregaand, maar soit, er zijn mensen die dat geweldig
vinden, ons niet gelaten. De extreme commercialiteit stootte ons eerlijk gezegd
een beetje tegen de borst en dus zijn we niet echt binnengegaan; de muzikale
originaliteit van Elvis hebben we gelukkig enigszins kunnen terugvinden in de
oude beroemde Sun Studio van wijlen Sam Philips, die overdag een museum is en
s nachts nog echt als muziekstudio gebruikt wordt à 100 dollar opnamekost per
uur, voor iedereen die dat wenst. Oorspronkelijk de opnamestudio voor de zwarte
muzikanten uit de Delta zoals BB King, Big Walter Hornton, James Cotten, Rufus
Thomas en anderen. Hier ontstond werkelijk de Rockn Roll, Het nummer Rocket
88 van ondermeer Ike Turner wordt beschouwd als de eerste rockn roll-plaat.
De ongelijke stoep zorgde voor een onverwacht pauselijk gebaar mijnerzijds, doordat
mijn voorste wieltjes van mijn rolstoel blokkeerden en ik even voluit in
ongewilde overgave op de beton voor de ingang van de Sun Studio lag. Nadat Pol
& Fons van hun schrik bekomen waren (niks erg, alleen een paar schrammen en
een onverwacht Comedy Caper-effect) heb ik het natuurlijk mogen horen. De pittige
blonde jongedame die ons door de studio gidste deed me het voorvalletje wel erg
snel vergeten ;-). De Sun Studio vond na een moeilijke periode opnieuw een
grote revival na de opnamen van Elvis. Later verkocht Sam Philips Elvis aan RCA
voor 35.000 dollar, een ongehoord bedrag voor die tijd. Daardoor kon Philips
zijn schulden afbetalen en de studio verderzetten. Roy Orbison, Carl Perkins,
Jerry Lee Lewis en Johnny Cash waren de mensen die er nog opgenomen hebben en
daarna een grote carrière uitgebouwd. Ook U2 heeft er opgenomen Na een
bluesriffje door Rudi op de opnamepiano (EINDELIJK een piano!) en Pol die
Mannish Boy van Muddy Waters in de micro kweelde, een kop koffie en enkele
souvenirs zijn we terug naar Beale Street afgezakt. Het Rum Boogie Café aldaar
bezorgde ons, na een typische maaltijd van meatloaf, catfish en red beans &
rice, een heel leuke live-verrassing: hier hebben we een schitterend optreden
meegemaakt van Kirk Smithhart & band, drie topmuzikanten met heel originele
covers van blues- en andere muziek. Zoek hem zeker eens op facebook en op
Reverbnation.com. De man is als gitarist een waar genot qua finesse, accuraatheid
en snelheid. Een Belgisch festival als Blues Peer zou er wel bij varen. De
afsluiter van de avond was de gig van Patrick Dodd & band in BB Kings.
Mooie dag, kortom. Au!
De airco blijft problemen geven We
moeten dit echt opgelost krijgen, zo kunnen we niet verder. Rondgereden,
herstelplaatsen gezocht die allemaal gesloten waren of niet meer bestonden, de
firma van de camper proberen te bellen Na veel vijven en zessen zei men ons
daar dat de foutmelding op het controlepaneel te maken had met een slecht contact:
het zaakje uit zijn houder gehaald de print stuk! Naar de lokale afdeling van
Cruise America gereden, wat bleek: dat was gewoon een gesloten tuinhuisje
Merde. Terug naar de camping en probleem uiteindelijk zelf opgelost met wat
vindingrijkheid en een colablikje! Héhé. Het is ons
toch gelukt om nog een paar bezoekjes af te leggen: namiddag aan het enorme
Horse Shoe Casino in Robinsonville met het muziektheater Bluesville. Bluesville
zelf was helaas gesloten, dan hebben we maar even rondgestruind in het
gokpaleis dat minstens zo groot was als de Makro Money en glitter, best
indrukwekkend! Fotos verboden, maar we hebben er toch een paar getrokken. Er
speelde ook een coverband, een heel goeie zelfs, die vooral brave nummers van
The Beatles speelden. Eens iets anders! s Avonds, om de dag toch op een bluesy
manier af te sluiten naar een juke joint gereden in Memphis: Kelly &
Burnsides in een industriële achterbuurt; de eigenaar is de oudste zoon van
bluesgitaris uit de Delta Hills, R.L. Burnsides. De buitenkant was
veelbelovend, maar die avond helaas geen live-muziek, enkel discobar met
Heineken-bier. Het is hier ook niet meer wat het geweest was alles evolueert
blijkbaar.
3 juni - Memphis 1e dag en waarom BB King geen gaten ziet in zijn gitaar
Vrijdag 3 juni Vandaag ging de airco in de camper naar
de knoppen Ramp o ramp, dat is iets wat je hier echt niet kan missen met bijna
40°! Toch weer aan de praat gekregen, oef, en dan naar Memphis, een van de
belangrijkste muzieksteden, waar de blues en de rock&roll daadwerkelijk
geboren zijn en hun veroveringstocht over de wereld zijn begonnen. Dit is een
mooie dag geworden: ons eerste bezoek aan Beale Street en aan de Gibsonfabriek
was wel memorabel! Hier worden de semi-akoestische gitaren en de doublenecks
gefabriceerd. Verboden fotos te nemen tijdens de rondleiding doorheen de
productielijn. Ze maken rond 50 gitaren per dag. Hier ontdekten we ook dat de
Lucille-gitaar van BB King geen F-holes, dus geen klankgaten heeft (alle andere
Gibsongitaren van deze soort wel) omdat de meester de voorkeur gaf aan deze
resonantie omdat hij altijd zittend speelt. Een weetje voor de liefhebbers. Pol
is daardoor vergeten ons te trakteren voor zijn 35e trouwdag. Dus we
hebben nog een taart tegoed, he Pol! In Beale Street zijn zoveel live-groepen
tegelijk bezig, zowel binnen als buiten dat je er rondwandelt in een kakofonie,
zeker in het weekend.. Merkwaardig was de grote aanwezigheid van de politie en
security, die iedereen die Beale street grondig fouilleerde en door de
metaaldetector haalde. Ikzelf hoefde door de metaaldetector te rollen, maar
moest toch verklaren aan de agent dat ik geen wapens of ander tuig meehad. We
hebben, dat meegemaakt hebbende, de camper dan toch maar geparkeerd in een
bewaakte betaalparking. Maar het is wel een heel kleurrijke bedoening, echt de
moeite, ook op muzikaal vlak. We hebben genoten van Tinsley Ellis in het BB
King-café, en in het park van een live-band die een prachtige versie bracht van
Papa is a rolling stone van The Temptations. Door de hitte zijn we
binnengegaan in het indrukwekkende, airco-gekoelde Hard Rock café.
2 juni bis - enige mijmeringen over het leven in de deep South en over grote Amerikaanse kampeerwagens
We
staan dus op goed verzorgde camping Jellystone park RV in Horn Lake, enkele
miles ten zuiden van Memphis. Ons plan is hier minstens 3 nachten te blijven om
de beroemde muziekstad en omgeving te verkennen, en misschien doen we
Graceland, het stulpje van Elvis, er ook nog bij, we zien wel. Memphis ligt net
niet meer in de staat Mississippi maar in Tennessee en wordt toch beschouwd als
de economische en culturele hoofdstad van Mississippi. Van zodra we Memphis
naderden, zagen we dat de huizen hier beter gebouwd zijn. Nu valt het ons op
dat er veel verschil is tussen het uitgestrekte, armoediger platteland van het
diepe zuiden (Louisiana, Mississippi) en de rijkere grote stadsgebieden.
We
hebben een paar dagen geleden een praatje gedaan met de blanke kassierster van
een warenhuis in Clarksdale, een niet zo heel klein plattelandsstadje; ze
vertelde ons dat de mensen hier eigenlijk relaxt leven, de stress die je hebt
doe je hier jezelf aan. We doen onze job en daartussen nemen we het zoals het
komt en genieten we van het leven. Je hoort het zelfs aan het lijzige Zuiderse
accent. Je merkt dat ook aan de manier waarop men met elkaar omgaat: altijd een
praatje slaan, constant elkaar groeten, ook wij krijgen heel vaak zomaar een
wuifhandje van vooral zwarte mensen die op het terras voor hun huis zitten als
we door hun wijken rijden, of als we door de straten lopen: How are ya
doin?. We kunnen er ons wel iets bij voorstellen: de hitte, de enorme
afstanden Hier ben je verplicht om je tijd voor de dingen te nemen. Wat weer
opvalt op deze camping is hoe groot de Amerikanen hun voertuigen bouwen, ook
door de enorme afstanden: de mobilhomes zijn allemaal 2 tot 3 keer groter dan
bij ons, hele huizen op wielen met alles erop en eraan; ook de trailers (wij
noemen dat een caravan) hebben die reuze-afmetingen. Daarnaast hebben de
trekkers alrijd een extra wagen mee, vaak een pickup-auto: die hebben een open
laadbak met een systeem om de reuzecaravan aan te haken. Maar ook mensen met
een gemotoriseerde mobilhome (RV) hebben een tweede, kleinere (!) auto om rond
te rijden eenmaal de camper op zijn vaste plaats staat. We staan hier naast een
koppel met een reuze-autobus én een USV-jeep En de meeste kampeerders zijn
maar met zijn tweeën. Je zou denken dat iedereen van de buitenlucht geniet,
maar neen hoor: iedereen blijft de hele tijd in zijn camper met airco. De hitte
(rond 38° C) dwingt je er gewoon toe.
Het is Pol trouwens gelukt om in een
RV-verkoopscentrum in zon demo-RV-camper binnen te sluipen en er fotos van te
nemen. Dames en heren, voor u, een fotoreportage van een Hilton-suite op
wielen. Voor de mensen die het interesseert: de prijzen schommelen tussen
150.000 en 600.000 dollar. In het kleine België kan je daar trouwens niets mee
aanvangen: de vraag is of België voorzieningen heeft voor die reuzebussen.
2 juni - Clarksdale dag 2 en de cabin van Muddy Waters!
Donderdag
2 juni Clarksdale en de cabin van Muddy Waters!
Deze
dag was vooral sight-seeing: het Riverside Hotel, voorheen een ziekenhuis en nu
hotel; indertijd is hier Memphis Minnie overleden na een tragisch ongeval.
Vervolgens Reds, een oude juke joint met geregeld optredens, heel authentiek
gehouden want het regent er nog altijd binnen (bij een regenachtig optreden zit
je tussen de emmers!).. De Cat Head opgezocht, een deltablueswinkel met cds,
info, boeken, folk-art Maar eerst nog een muziekwinkeltje binnengegaan dat
ertegenover lag, met echt vintage muziekinstrumenten en versterkers, de
eigenaar toonde ons een 2 in 1 street-amp (straatversterker)Premier 76 uit de jaren 40! Het RocknRoll
&Blues Heritage museum van de Nederlander Theo Dasbach was helaas gesloten.
Opnieuw naar Ground Zero, waar we iets gegeten hebben; het Deltamuseumlag er vlak naast en HIER STOND HET DOEL VAN
ONZE REIS: de cabin van Muddy Waters! Dit staat niet langer op zijn originele
plaats aan de Stovall Plantation die we later zouden bezoeken, maar men heeft
de hut in dit museum ondergebracht omdat fans er voortdurend stukjes hout eraf
breken als souvenir (hoewel de bewaking in het museum zodanig was dat Pol en
Fons toch hun eigen relikwietje er, euh, gevonden hebben ) Na dit vol dagje
namen we afscheid van de baas van de Ground Zero Club Clarksdale en dan de highway 61 richting Memphis, Tennessee. Tijdens de lange rit zagen
we hier en daar opnieuw verbrande velden. We hebben de mooie Jellystone RV
Camping in Hornlake gevonden voor ons bezoek aan Memphis, Tennessee!
Teruggereden
naar Cleveland, Fons zijn portefeuille teruggekregen (oef), en dan via Porchman
(waar een staatsgevangenis ligt die minder indrukwekkend was dan we verwacht
hadden) naar Tutweiler in de
Midden-Delta: op de muur van het oude treinstation vind je daar
muurschilderijen (murals), ondermeer van de bluesopenbaring (epiphany) van
zwarte muzikant WC Handy. Toen die in 1903 in dat station op zijn trein wachtte,
hoorde hij een lange Neger met soepele gewrichten slide spelen op zijn gitaar
met een mes terwijl hij voortdurend zong: Goin where the Southern cross the
Dog. Handy vond dat de mafste muziek die hij ooit gehoord had. Daarna scheef
en publiceerde hij zijn eerste composities gebaseerd op de blues, met
gebruikmaking van het woord blues in de titel. Een daarvan heette Yellow Dog
Blues waarin hij de woorden van zijn anonieme medereiziger gebruikte. Toch een
mijlpaal in het onststaan van de blues! In de buurt lag ook het moeilijk te
vinden graf van Sonny Boy Williamson II, een van de beste harmonicaspelers van
die tijd. Toen Pol de weg ernaartoe vroeg aan een groep zwarte
gemeentearbeiders, bood iemand zich spontaan aan om de weg te wijzen. In de
camper merkte de man met dubbele tong op dat hij al een beetje gedronken had,
waar hij zich voor verontschuldigde. Maar hij was net nuchter genoeg om de
grafsteen te wijzen, die op een verloren kerkhofje tussen de velden zat. Het
toch goed onderhouden graf lag vol mondharmonicas, achtergelaten door
bewonderaars. Pol heeft daar op een van die harmonicas de last post geblazen
als eerbetoon. Daarna hebben we onze gids met een beetje drinkgeld (!) terug op
zijn stek afgeleverd, en zijn we oude Hopson-katoenplantage gaan opzoeken. De
oude plantagebouwen zijn bewaard en omgevormd tot een juke joint met live-muziek;
de huisjes waar de zwarte arbeiders in woonden zijn bewaard gebleven als een
soort plaatselijk Bokrijk. Volgende stop was dan Clarksdale. In het lokale toeristeninfocentrum werden we door een
lieve dame op weg gezet, ondermeer naar de plaatselijke gemeentecamping waar
die dag ook de kermis stond Gelukkig sloot die wel om 22 uur! (Wij waren later
terug thuis, ons heeft het niet gestoord hihi). Onze buurman op de camping bleek
er te staan, niet omdat hij met vakantie was, maar omdat de omgeving van zijn
huis door de Mississippi overstroomd was en hij tijdelijk zijn huis niet meer
in kon. In de club Ground Zero het stevige optreden meegemaakt hebben van de
lokale blanke Big Dave(op de foto zie je waarom hij zo genoemd wordt) en zijn
band; zijn rockblues was niet slecht, en een toevallig gastoptreden van ene
Nathan, een bezoeker/muzikant uit South-Carolina die er een enorme lap op gaf
met zijn gitaarspel en zijn vriend Doc op de mondharmonica gaf er wel een extra
kleurtje aan! Moe maar tevreden enz.
31 mei - De zeer korte studentencarrière van Pol, Fons & Rudi aan de State University of Cleveland, Mississippi
Dinsdag 31 mei
(Gisteren bleek dus maandag te zijn, en
niet dinsdag 30 mei, we verliezen hier wat de dagen uit het oog à
s Morgens vertrokken uit Chicot Park,
een mooigelegen camping aan het C-vormige meer van Lake Village. naar Indianola
waar de Ebony, de juke joint gesloten was, jammer want we hadden daar een optreden
willen meepikken. We hebben de hand- en voetafdrukken van BB King dan maar
bewonderd die ergens in het voetpad gedrukt waren. Dan doorgereden naar het
stadje Leland waar we het kleine gezellige Highway 61-museum binnengetrokken
zijn. Ene Pat Watson zat er blues te spelen, hij is de zoon van de bekende
bluesmuzikant James Son Watson uit Leland. Zoon Pat maakt ook als kunstenaar
wat bizarre koppen uit klei die hij aan de toeristen verkoopt. Volgende stop
was Cleveland, op zoek naar de Delta Music Hall of Fame, die we maar niet konden
vinden. Op zoek daarnaar zijn we terechtgekomen in de Mississippi Delta State University,
afdeling muziek maar die wisten het zelf ook niet We hebben dan maar van de
universiteitsbib gebruik gemaakt om ons aan te sluiten op internet (daarvoor
moesten we ons er wel even inschrijven als gast-residenten!) zodat we onze
mails & de blog konden afmaken. Bleek daar dat onze volgende kampplaats ook
al verzwolgen was door de Mississippi. Alternatief vonden we in het stadje
Grenada in de Frog Hollow RV Campground. Onderweg zagen we onderweg dikke rookwolken over de velden: hier verbrandt men de afgemaaide velden om ze vruchtbaarder te make. Fons voelde zich zo welkom ontvangen
op de univ dat hij er zijn portefeuille had achtergelaten Nog gebeld om 20 uur
s avonds naar de universiteitsbib, die gelukkig nog open was! De man van de ballie
herinnerde zich ons nog en heeft Fons papieren veilig weggelegd. We wisten dus
al hoe we de volgende dag zouden beginnen: terugrijden naar Cleveland!
30 mei - Howling Wolf, superbehulpzame politie en BB King!
Dinsdag 30 mei - Zonder problemen de campersite in
Starkville achter ons gelaten, uitgewuifd door een heel mooi vogeltje (een
roodkopspecht?). Van hieruit rijden we richting Westpoint waar we proberen
feeling te krijgen met de Blueslegende Howling Wolf. Helaas was zijn museum
dicht Gelukkig lag dit net tegenover het police station;Pol zijn stoute
schoenen aangetrokken en sprak de agent van dienst aan, een indrukwekkende
verschijning want Pol kon er helemaal in verdwijnen. De man was ontzettend
behulpzaam en hielp hem bellen met de museumbewaker, die wel wou maar met zijn
kleinkinderen aan het zwembad zat wegens Memorial Day. We hebben het moeten
doen met de foto van het standbeeld. Dan maar de highway 82 genomen naar
Greenwood om daar het Heritage Museum en het graf van Robert Johnson te zien.
Helaas er stond een bordje for sale aan het museum (!). Robert Johnson is
een Delta-bluesman die deelektrische slidegitaar heeft geïntroduceerd in de
blues. De man blijkt drie begraafplaatsen te hebben, maar wij hebben natuurlijk
de échte gezien. Deze ondubbelzinnige informatie hebben we van het radiostation
WABG dat we onderweg langs de weg zagen liggen. Pol natuurlijk naar binnen en
hij bleef lang weg, volgens Fons en mij, die de hitte trotserend in de camper
bleven wachten. Achteraf verantwoordde Pol zich doordat de lokale DJ ab-so-luut
een live-interview van hem wou. Dus, lieve lezer, Pol is vandaag écht op de
Amerikaanse (lokale) radio geweest! Do or naar Indianola, waar het prachtige BB
King-museum te vinden is. Echt waar, het is de moeite om dit museum binnen te
gaan als je ooit de kans zou krijgen: het vertelt niet alleen de persoonlijke
geschiedenis van levende blueslegende Riley King, die zijn ouders verloor op
9-jarige leeftijd en toch zijn weg heeft kunnen maken tot wie hij nu als
86-jarige beroemdheid is, maar geeft ook een goed inzicht over de moeilijke
tijden die zwarten moesten doormaken in Amerika in de 20e eeuw tot
hun erkenning als volwaardig mens en burger nu in Amerika. Onze zoektocht naar
een slaapplaats vandaag werd na veel inspanningen beloond met een plaatsje in
Lake Village, in Arkansas. Daarvoor zijn we de Mississippi even moeten oversteken,
maar het is een mooie plaats aan een meer. Jammer genoeg dat het hier zo heet
is dat we zelfs s avonds niet buiten kunnen zitten, want het koelt hier s
nachts niets af
29 mei - Via de Natchez Trace Parkway, howling to the Deep Delta
Zondag 29 mei.
Tijd om Jackson te verlaten om ons
reisschema aan te houden. Nu begint de reis naar de diep-Delta. We hebben
daarvoor een deel van de Natchez Trace Parkway gevolgd. Deze 300 km lange weg
is oorspronkelijk een bizonspoor, dat de Indianen gebruikten om handel te
drijven tussen de verschillende stammen; de Europese immigranten maakten hier
ook dankbaar gebruik van totdat de Mississippi ontdekt werd als bevoorradings-
en handelsweg. Het is een prachtige natuurweg, vooral gebruikt door fietsers
(ja ze bestaan hier ook, al zijn ze niet in de meerderheid!) en trekkers. Geen
bewoning, alleen maar bomen, bloemenvelden, waterplassen, Over een bepaalde
afstand zagen we wel heel veel geknakte en ontwortelde bomen, vermoedelijk het
gevolg van een tornado die hier is voorbijgekomen. Druk was het er allesbehalve,
misschien omdat het morgen Memorial Day is, de Amerikaanse versie van onze 11
november (herdenking van de gesneuvelden), daar ook niet vreemd aan. De weg
wijst richting West Point, de stad van Howling Wolf, en Starkville. Howling
Wolf heette eigenlijk Chester Burnett en was een van de belangrijkste
oorspronkelijke bluesmuzikanten, inspiratiebron van ondermeer The Rolling
Stones. Na veel moeite vonden we eerst in Starkville een wat bizarre
kampplaats, een pas aangelegde, totaal verlaten camperparking naast de State
University of Mississippi, mét elektriciteit, watervoorziening en WC-afvoer.
Geen aanmelding, geen informatiebord, geen telefoonnummer enkel een
reclamebord van de aannemer. Fons die al reiservaringen heeft in Canada en
Montana, had dit ook nog nooit meegemaakt. We waren er helemaal alleen, er
stonden enkel een paar verlaten gesloten campers Pol heeft er weer voor
gezorgd dat onze innerlijke mens heerlijk versterkt werd. Een professionele kok
meenemen op zon trip is een dikke aanrader, lieve lezer! We zijn voor de zoveelste
keer moe maar tevreden én gratis in slaap gevallen!
Voor het programma: zie bijlage. We waren
er al om 13u30. Het speelde zich af bij de Hall & Malls, een vrij grote
evenementen- en muziekzaal, maar dan wel op het voorplein ervan. Het was er
BLOEDHEET, een wolkenloze hemel waarin de zon vrij spel had. We moesten echt
schaduw opzoeken of het was niet uit te houden. We konden er niet van over dat
de lokale mensen, ook politie in vol ornaat, gewoon in de zon bleven staan, ze
zijn het hier duidelijk meer gewoon dan wij Noorderlingen. Water was te koop
aan een heel democratisch prijsje en heeft ons het leven gered. Alles ging door
onder het motto revitalizing Jackson: de universiteit, de Blues Foundation en
lokale mensen proberen de blues hier nieuw leven in te blazen, want het is
zoals blijkbaar overal: niemand is Sant in eigen land: de blues is
wereldbekend; maar nog niet voldoende erkend in eigen streek waar ze ontstaan
is, en veel is in verval geraakt. Niet alleen de jonge blanken trachten dit opnieuw op te pikken, het
festival maakte duidelijk dat ook de jongere zwarten dit vinden en er iets aan
willen doen. Pol ondersteunde ook het initiatief door alvast te verbroederen
met Marilyn Harris, de presentatrice (zie foto!) De bands waren heel divers, we
hebben vooral genoten van bluesman McKinley, James Super Chikan Johnson,
begeleid door 3 heel diverse dames (zijn dochter als straffe drummer, een zotte
pianiste en een Aziatische bassiste die het woord aangezichtsspieren niet in
haar woordenboek had) en absoluut opvallend waren zijn gitaren, en Bobby Rush
als afsluiter. Pol heeft in de voorbije twee weken enorm zijn blueshartje
kunnen ophalen, hij neemt veel initiatief om contact te nemen met de artiesten,
wat hem al veel contacten, handjes en cds heeft opgeleverd.
Beste uitspraak van de dag: de man van de
organisatie die de tombolaprijzen weggaf aan het einde toen het al erg donker
was, en die tegen een van de winnaars die uit het publiek naar voren kwam om
zijn prijsje af te halen, zei (ze waren allebei zwart): Hey man, stop wearing
black clothes at night, I cant even see you! PS: Pol heeft ook 3 T-shirts
gewonnen! (maar hij was wel zichtbaar).
Voor onze laatste nacht in Jackson zijn
we dus moe maar tevreden gaan slapen.