5 juni - Memphis laatste dag & waarom Rudi toch eens de grond moest kussen waar Elvis ook werkelijk op gestaan heeft.
Zondag 5 juni - Dit was voor ons nog een memorabele dag
erbij: we zijn begonnen met een bezoek aan de STAX-studio, waar de rauwe
soulmuziek is ontstaan.Nu is het een
heel knap museum. Je kan er onderandere de blauwgouden Cadillac van Isaac Hayes bewonderen... Stax is tenonder gegaan na de moord op Martin
Luther King, waardoor de spanningen tussen blanken en zwarten erg toenam;
daarvoor kwamen zowel zwarte als blanke muzikanten probleemloos er met elkaar
opnemen. En dan toch maar eens naar Graceland afgezakt! Dikke tegenvaller wat
ons betreft: het is een commerciële kermis, Elvis van voor en van achter, op
pins, kleren, handtasjes, enz. en voor alles dokken, ook voor een kleine of
grote rondleiding door het domein. Je kan er zijn 2 airliners bezoeken (eentje
was van zijn dochter Lisa Marie) en zelfs samen met Hem posthuum op de foto,
dat vonden we nogal verregaand, maar soit, er zijn mensen die dat geweldig
vinden, ons niet gelaten. De extreme commercialiteit stootte ons eerlijk gezegd
een beetje tegen de borst en dus zijn we niet echt binnengegaan; de muzikale
originaliteit van Elvis hebben we gelukkig enigszins kunnen terugvinden in de
oude beroemde Sun Studio van wijlen Sam Philips, die overdag een museum is en
s nachts nog echt als muziekstudio gebruikt wordt à 100 dollar opnamekost per
uur, voor iedereen die dat wenst. Oorspronkelijk de opnamestudio voor de zwarte
muzikanten uit de Delta zoals BB King, Big Walter Hornton, James Cotten, Rufus
Thomas en anderen. Hier ontstond werkelijk de Rockn Roll, Het nummer Rocket
88 van ondermeer Ike Turner wordt beschouwd als de eerste rockn roll-plaat.
De ongelijke stoep zorgde voor een onverwacht pauselijk gebaar mijnerzijds, doordat
mijn voorste wieltjes van mijn rolstoel blokkeerden en ik even voluit in
ongewilde overgave op de beton voor de ingang van de Sun Studio lag. Nadat Pol
& Fons van hun schrik bekomen waren (niks erg, alleen een paar schrammen en
een onverwacht Comedy Caper-effect) heb ik het natuurlijk mogen horen. De pittige
blonde jongedame die ons door de studio gidste deed me het voorvalletje wel erg
snel vergeten ;-). De Sun Studio vond na een moeilijke periode opnieuw een
grote revival na de opnamen van Elvis. Later verkocht Sam Philips Elvis aan RCA
voor 35.000 dollar, een ongehoord bedrag voor die tijd. Daardoor kon Philips
zijn schulden afbetalen en de studio verderzetten. Roy Orbison, Carl Perkins,
Jerry Lee Lewis en Johnny Cash waren de mensen die er nog opgenomen hebben en
daarna een grote carrière uitgebouwd. Ook U2 heeft er opgenomen Na een
bluesriffje door Rudi op de opnamepiano (EINDELIJK een piano!) en Pol die
Mannish Boy van Muddy Waters in de micro kweelde, een kop koffie en enkele
souvenirs zijn we terug naar Beale Street afgezakt. Het Rum Boogie Café aldaar
bezorgde ons, na een typische maaltijd van meatloaf, catfish en red beans &
rice, een heel leuke live-verrassing: hier hebben we een schitterend optreden
meegemaakt van Kirk Smithhart & band, drie topmuzikanten met heel originele
covers van blues- en andere muziek. Zoek hem zeker eens op facebook en op
Reverbnation.com. De man is als gitarist een waar genot qua finesse, accuraatheid
en snelheid. Een Belgisch festival als Blues Peer zou er wel bij varen. De
afsluiter van de avond was de gig van Patrick Dodd & band in BB Kings.
Mooie dag, kortom. Au!
De airco blijft problemen geven We
moeten dit echt opgelost krijgen, zo kunnen we niet verder. Rondgereden,
herstelplaatsen gezocht die allemaal gesloten waren of niet meer bestonden, de
firma van de camper proberen te bellen Na veel vijven en zessen zei men ons
daar dat de foutmelding op het controlepaneel te maken had met een slecht contact:
het zaakje uit zijn houder gehaald de print stuk! Naar de lokale afdeling van
Cruise America gereden, wat bleek: dat was gewoon een gesloten tuinhuisje
Merde. Terug naar de camping en probleem uiteindelijk zelf opgelost met wat
vindingrijkheid en een colablikje! Héhé. Het is ons
toch gelukt om nog een paar bezoekjes af te leggen: namiddag aan het enorme
Horse Shoe Casino in Robinsonville met het muziektheater Bluesville. Bluesville
zelf was helaas gesloten, dan hebben we maar even rondgestruind in het
gokpaleis dat minstens zo groot was als de Makro Money en glitter, best
indrukwekkend! Fotos verboden, maar we hebben er toch een paar getrokken. Er
speelde ook een coverband, een heel goeie zelfs, die vooral brave nummers van
The Beatles speelden. Eens iets anders! s Avonds, om de dag toch op een bluesy
manier af te sluiten naar een juke joint gereden in Memphis: Kelly &
Burnsides in een industriële achterbuurt; de eigenaar is de oudste zoon van
bluesgitaris uit de Delta Hills, R.L. Burnsides. De buitenkant was
veelbelovend, maar die avond helaas geen live-muziek, enkel discobar met
Heineken-bier. Het is hier ook niet meer wat het geweest was alles evolueert
blijkbaar.
3 juni - Memphis 1e dag en waarom BB King geen gaten ziet in zijn gitaar
Vrijdag 3 juni Vandaag ging de airco in de camper naar
de knoppen Ramp o ramp, dat is iets wat je hier echt niet kan missen met bijna
40°! Toch weer aan de praat gekregen, oef, en dan naar Memphis, een van de
belangrijkste muzieksteden, waar de blues en de rock&roll daadwerkelijk
geboren zijn en hun veroveringstocht over de wereld zijn begonnen. Dit is een
mooie dag geworden: ons eerste bezoek aan Beale Street en aan de Gibsonfabriek
was wel memorabel! Hier worden de semi-akoestische gitaren en de doublenecks
gefabriceerd. Verboden fotos te nemen tijdens de rondleiding doorheen de
productielijn. Ze maken rond 50 gitaren per dag. Hier ontdekten we ook dat de
Lucille-gitaar van BB King geen F-holes, dus geen klankgaten heeft (alle andere
Gibsongitaren van deze soort wel) omdat de meester de voorkeur gaf aan deze
resonantie omdat hij altijd zittend speelt. Een weetje voor de liefhebbers. Pol
is daardoor vergeten ons te trakteren voor zijn 35e trouwdag. Dus we
hebben nog een taart tegoed, he Pol! In Beale Street zijn zoveel live-groepen
tegelijk bezig, zowel binnen als buiten dat je er rondwandelt in een kakofonie,
zeker in het weekend.. Merkwaardig was de grote aanwezigheid van de politie en
security, die iedereen die Beale street grondig fouilleerde en door de
metaaldetector haalde. Ikzelf hoefde door de metaaldetector te rollen, maar
moest toch verklaren aan de agent dat ik geen wapens of ander tuig meehad. We
hebben, dat meegemaakt hebbende, de camper dan toch maar geparkeerd in een
bewaakte betaalparking. Maar het is wel een heel kleurrijke bedoening, echt de
moeite, ook op muzikaal vlak. We hebben genoten van Tinsley Ellis in het BB
King-café, en in het park van een live-band die een prachtige versie bracht van
Papa is a rolling stone van The Temptations. Door de hitte zijn we
binnengegaan in het indrukwekkende, airco-gekoelde Hard Rock café.
2 juni bis - enige mijmeringen over het leven in de deep South en over grote Amerikaanse kampeerwagens
We
staan dus op goed verzorgde camping Jellystone park RV in Horn Lake, enkele
miles ten zuiden van Memphis. Ons plan is hier minstens 3 nachten te blijven om
de beroemde muziekstad en omgeving te verkennen, en misschien doen we
Graceland, het stulpje van Elvis, er ook nog bij, we zien wel. Memphis ligt net
niet meer in de staat Mississippi maar in Tennessee en wordt toch beschouwd als
de economische en culturele hoofdstad van Mississippi. Van zodra we Memphis
naderden, zagen we dat de huizen hier beter gebouwd zijn. Nu valt het ons op
dat er veel verschil is tussen het uitgestrekte, armoediger platteland van het
diepe zuiden (Louisiana, Mississippi) en de rijkere grote stadsgebieden.
We
hebben een paar dagen geleden een praatje gedaan met de blanke kassierster van
een warenhuis in Clarksdale, een niet zo heel klein plattelandsstadje; ze
vertelde ons dat de mensen hier eigenlijk relaxt leven, de stress die je hebt
doe je hier jezelf aan. We doen onze job en daartussen nemen we het zoals het
komt en genieten we van het leven. Je hoort het zelfs aan het lijzige Zuiderse
accent. Je merkt dat ook aan de manier waarop men met elkaar omgaat: altijd een
praatje slaan, constant elkaar groeten, ook wij krijgen heel vaak zomaar een
wuifhandje van vooral zwarte mensen die op het terras voor hun huis zitten als
we door hun wijken rijden, of als we door de straten lopen: How are ya
doin?. We kunnen er ons wel iets bij voorstellen: de hitte, de enorme
afstanden Hier ben je verplicht om je tijd voor de dingen te nemen. Wat weer
opvalt op deze camping is hoe groot de Amerikanen hun voertuigen bouwen, ook
door de enorme afstanden: de mobilhomes zijn allemaal 2 tot 3 keer groter dan
bij ons, hele huizen op wielen met alles erop en eraan; ook de trailers (wij
noemen dat een caravan) hebben die reuze-afmetingen. Daarnaast hebben de
trekkers alrijd een extra wagen mee, vaak een pickup-auto: die hebben een open
laadbak met een systeem om de reuzecaravan aan te haken. Maar ook mensen met
een gemotoriseerde mobilhome (RV) hebben een tweede, kleinere (!) auto om rond
te rijden eenmaal de camper op zijn vaste plaats staat. We staan hier naast een
koppel met een reuze-autobus én een USV-jeep En de meeste kampeerders zijn
maar met zijn tweeën. Je zou denken dat iedereen van de buitenlucht geniet,
maar neen hoor: iedereen blijft de hele tijd in zijn camper met airco. De hitte
(rond 38° C) dwingt je er gewoon toe.
Het is Pol trouwens gelukt om in een
RV-verkoopscentrum in zon demo-RV-camper binnen te sluipen en er fotos van te
nemen. Dames en heren, voor u, een fotoreportage van een Hilton-suite op
wielen. Voor de mensen die het interesseert: de prijzen schommelen tussen
150.000 en 600.000 dollar. In het kleine België kan je daar trouwens niets mee
aanvangen: de vraag is of België voorzieningen heeft voor die reuzebussen.
2 juni - Clarksdale dag 2 en de cabin van Muddy Waters!
Donderdag
2 juni Clarksdale en de cabin van Muddy Waters!
Deze
dag was vooral sight-seeing: het Riverside Hotel, voorheen een ziekenhuis en nu
hotel; indertijd is hier Memphis Minnie overleden na een tragisch ongeval.
Vervolgens Reds, een oude juke joint met geregeld optredens, heel authentiek
gehouden want het regent er nog altijd binnen (bij een regenachtig optreden zit
je tussen de emmers!).. De Cat Head opgezocht, een deltablueswinkel met cds,
info, boeken, folk-art Maar eerst nog een muziekwinkeltje binnengegaan dat
ertegenover lag, met echt vintage muziekinstrumenten en versterkers, de
eigenaar toonde ons een 2 in 1 street-amp (straatversterker)Premier 76 uit de jaren 40! Het RocknRoll
&Blues Heritage museum van de Nederlander Theo Dasbach was helaas gesloten.
Opnieuw naar Ground Zero, waar we iets gegeten hebben; het Deltamuseumlag er vlak naast en HIER STOND HET DOEL VAN
ONZE REIS: de cabin van Muddy Waters! Dit staat niet langer op zijn originele
plaats aan de Stovall Plantation die we later zouden bezoeken, maar men heeft
de hut in dit museum ondergebracht omdat fans er voortdurend stukjes hout eraf
breken als souvenir (hoewel de bewaking in het museum zodanig was dat Pol en
Fons toch hun eigen relikwietje er, euh, gevonden hebben ) Na dit vol dagje
namen we afscheid van de baas van de Ground Zero Club Clarksdale en dan de highway 61 richting Memphis, Tennessee. Tijdens de lange rit zagen
we hier en daar opnieuw verbrande velden. We hebben de mooie Jellystone RV
Camping in Hornlake gevonden voor ons bezoek aan Memphis, Tennessee!
Teruggereden
naar Cleveland, Fons zijn portefeuille teruggekregen (oef), en dan via Porchman
(waar een staatsgevangenis ligt die minder indrukwekkend was dan we verwacht
hadden) naar Tutweiler in de
Midden-Delta: op de muur van het oude treinstation vind je daar
muurschilderijen (murals), ondermeer van de bluesopenbaring (epiphany) van
zwarte muzikant WC Handy. Toen die in 1903 in dat station op zijn trein wachtte,
hoorde hij een lange Neger met soepele gewrichten slide spelen op zijn gitaar
met een mes terwijl hij voortdurend zong: Goin where the Southern cross the
Dog. Handy vond dat de mafste muziek die hij ooit gehoord had. Daarna scheef
en publiceerde hij zijn eerste composities gebaseerd op de blues, met
gebruikmaking van het woord blues in de titel. Een daarvan heette Yellow Dog
Blues waarin hij de woorden van zijn anonieme medereiziger gebruikte. Toch een
mijlpaal in het onststaan van de blues! In de buurt lag ook het moeilijk te
vinden graf van Sonny Boy Williamson II, een van de beste harmonicaspelers van
die tijd. Toen Pol de weg ernaartoe vroeg aan een groep zwarte
gemeentearbeiders, bood iemand zich spontaan aan om de weg te wijzen. In de
camper merkte de man met dubbele tong op dat hij al een beetje gedronken had,
waar hij zich voor verontschuldigde. Maar hij was net nuchter genoeg om de
grafsteen te wijzen, die op een verloren kerkhofje tussen de velden zat. Het
toch goed onderhouden graf lag vol mondharmonicas, achtergelaten door
bewonderaars. Pol heeft daar op een van die harmonicas de last post geblazen
als eerbetoon. Daarna hebben we onze gids met een beetje drinkgeld (!) terug op
zijn stek afgeleverd, en zijn we oude Hopson-katoenplantage gaan opzoeken. De
oude plantagebouwen zijn bewaard en omgevormd tot een juke joint met live-muziek;
de huisjes waar de zwarte arbeiders in woonden zijn bewaard gebleven als een
soort plaatselijk Bokrijk. Volgende stop was dan Clarksdale. In het lokale toeristeninfocentrum werden we door een
lieve dame op weg gezet, ondermeer naar de plaatselijke gemeentecamping waar
die dag ook de kermis stond Gelukkig sloot die wel om 22 uur! (Wij waren later
terug thuis, ons heeft het niet gestoord hihi). Onze buurman op de camping bleek
er te staan, niet omdat hij met vakantie was, maar omdat de omgeving van zijn
huis door de Mississippi overstroomd was en hij tijdelijk zijn huis niet meer
in kon. In de club Ground Zero het stevige optreden meegemaakt hebben van de
lokale blanke Big Dave(op de foto zie je waarom hij zo genoemd wordt) en zijn
band; zijn rockblues was niet slecht, en een toevallig gastoptreden van ene
Nathan, een bezoeker/muzikant uit South-Carolina die er een enorme lap op gaf
met zijn gitaarspel en zijn vriend Doc op de mondharmonica gaf er wel een extra
kleurtje aan! Moe maar tevreden enz.