Een tijdje geleden maakten we een
gezondheidsfolder. Ziehier het resultaat!
In deze folder geven we tips in verband met gezondheid. Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school. Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid. Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen. Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in en maakten m.b.v. WordArt onze titel.
Gezondheidsfolder (2)
Vervolg van de gezondheidsfolders
Gezondheidsfolder (3)
Vervolg gezondheidsfolders (3)
Gezondheidsfolders
Vervolg gezondheidsfolders (4)
14-06-2013
Maandag, 10 juni t.e.m. vrijdag, 14 juni 2013
Van harte gefeliciteerd voor jullie prachtige optreden
op het schoolfeest!!! Jullie waren mooie senioren en señorita!! B...R....A...V...O!!!BRAVO!
Deze week is het aan ons om te fantaseren over een feest
zoals wijzelf het zouden willen.We
dromen en fantaseren er op los, alles kan en mag!Heel wat kinderen dromen over een feest in
een pretpark of in de dierentuin met heel wat lekkers om te smullen, een aantal
jongens dromen over een voetbalfeest met hun voetbalhelden.We vertellen onze dromen in groepjes aan
elkaar.Wie weet, komt er eentje uit,
... of zijn dromen toch bedrog???
Op een feestje is het natuurlijk ook leuk als je
geschminkt wordt.Wij beluisteren enkele
schminktips en gaan vervolgens zelf aan het werk.We schminken vier gezichten op papier met
onze kleurpotloden.We luisteren goed
naar de opdrachten en schminken vervolgens een ruimtewezen, een konijn, een
piraat en een skelet.
Bij een feestje horen natuurlijk ook cadeautjes, wie
krijgt er niet graag een geschenkje? We maken voor elkaar 'een cadeautje in woorden'! Elk kind trekt een naampjeen schrijft voor dat vriendje of
vriendinnetje een leuk briefje met een 'complimentje'. Dit briefje wordt mooi versierd en ingepakt in een
versierd yoghurtpotje. Hoe we het yoghurtpotje versieren schrijven we in ons
spellingboek en daarna gaan we aan de slag. En nu nieuwsgierig afwachten wie voor wie een cadeautje
heeft.
Niet alleen cadeautjes horen bij een feestje maar
natuurlijk ook spelletjes, we lezen de speluitleg in ons taalboek en vervolgens
spelen we in groepen van ongeveer 5 kinderen een spel, we schuiven door zodat
ieder groepje de 3 spelletjes kan spelen.
07-06-2013
Dinsdag, 4 juni t.e.m vrijdag, 7 juni 2013
We starten tevens ons tiende en laatste thema, nl.
Feest!
In dit thema bereiden we ons afscheidsfeestje van het derde
leerjaar samen voor en leren we heel wat bij over feesten.
Maandag vertellen we elkaar van welke feesten we houden
en waarom.
We brainstormen in groepjes over wat we kunnen doen op
ons klasfeest en wat we daarvoor moeten voorbereiden.
We beluisteren het verhaal "het
stratenmakersfeest" en zoeken we samenstellingen met feest.
Op woensdag ontdekken we dat mensen over de hele wereld
feestvieren van het Suikerfeest tot het Chinees Nieuwjaar, van een trouwfeest
in Marokko tot het carnavalsfeest in Brazilië.
We hebben al heel wat ideeën voor ons klasfeest.Tijd dus om uitnodigingen te maken voor ons
klasfeest. Donderdag trekt iedereen een naam van
iemand uit de klas, deze moet geheim blijven.We schrijven een uitnodiging voor ons feestje en ontwerpen een kaart.
Op vrijdag lezen we over het droomfeest van Timon en Pumba,
een voetbalfeest en over het droomfeest van Tiziana.Vervolgens lezen we enkele zinnen uit de
verslagen van de droomfeesten en zoeken we uit of de zin nu gebeurt of vroeger
gebeurde.
28-05-2013
Dinsdag, 28 mei 2013
Vandaag doen we een toets
taalbeschouwing, de toets gaat over het paard, een trouwe helper en vriend van
de mens en tevens het lievelingsdier van heel wat kinderen. De toets wordt heel geleid, stap voor stap, gemaakt!!!
23-05-2013
Donderdag, 23 mei 2013
Na het beluisteren van heel wat dierenverhalen is het
nu aan ons om een dierenverhaal te schrijven.Maar we pakken het op een bijzondere manier aan.We schrijven een STAPELVERHAAL.
Elk verhaal wordt geschreven door drie duo's.
Het eerste duo schrijft het begin.
Het tweede duo schrijft het midden van het verhaal.
Het derde duo schrijft het slot.
Vervolgens leest het eerste duo het verhaal na en
wijzigt of verbetert het verhaal.
Om het verhaal te starten trekt elk duo twee beginzinnen,
zodat ze kunnen kiezen met welke zin hun verhaal start.
22-05-2013
Woensdag, 22 mei 2013
Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal "De leeuw en de muis" voor, een fabel.
In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende eigenschap.De ezel wordt gezien als dom en traag.Die kenmerken worden soms ook aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is zo dom als een ezel".Wij gaan op zoek naar andere uitdrukkingen:
Zo zwart als een raaf.
Zo vies als een varken.
Zo sterk als een beer.
Zo stil als een muis.
Zo ziek als een hond.
Zo gezond als een vis.
Zo traag als een slak.
Zo blind als een mol.
Zo rood als een kreeft.
17-05-2013
Maandag, 13 mei t.e.m. vrijdag, 17 mei 2013
Maandag leest een tweede groep een verhaal voor "De Bremer stadsmuzikanten", we luisteren aandachtig naar het verhaal en lossen daarna enkele vragen op in ons werkboek.
Dinsdag lezen we nieuwsberichten over dieren, we ontdekken dat mensen en dieren goed voor elkaar kunnen zijn maar spijtig genoeg ook niet goed voor elkaar.
Eén berichtje gaat over dokter Petie, een klein paardje dat zieke kinderen in het ziekenhuis troost en vrolijk maakt. Mensen zijn niet altijd goed voor dieren, toch zijner heel wat mensen die zorgen voor dieren.In het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek bijvoorbeeld vangen ze zieke en gewonde wilde dieren op en verzorgen ze de dieren ook. We luisteren naar een interview met Bart, een dierenverpleger op de afdeling spoedgevallen.We luisteren heel goed want er volgen vragen over het interview voor de luistertoets!
Donderdag schrijven we zelf een folder over het Natuurhulpcentrum om zo kinderen info te geven over wat er in het Natuurhulpcentrum gebeurt en om mensen aan te moedigen om als vrijwilliger in het centrum te komen helpen.Na het interview van gisteren weten wij natuurlijk al heel veel over het centrum.
Vrijdag leest een derde groep het verhaal "Meneer Jans en de tijgers" voor, na het verhaal beoordelen we een aantal uitspraken over het verhaal. Jammer dat er 2 lezers ziek waren.
08-05-2013
Maandag, 6 mei t.e.m. woensdag, 8 mei 2013
Beestenboel is ons nieuwe thema, je raadt het al, het
gaat over dieren.
Op maandag houden we eerst een gesprek over dieren,
vervolgens worden we in groepjes verdeeld en bereiden we in ons groepje een
verhaal voor dat we in de loop van het thema voor de klas zullen voorlezen,
spannend!
Op dinsdag toont de juf ons een ei, welke dieren komen
uit een ei en welke niet? Een eerste
groepje leest het verhaal
"Dat komt er nou van ..." voor.
Vervolgens noteren we de dieren in de juiste kolom,
dieren die eitjes leggen en dieren die geen eieren leggen, in een informatieve
tekst gaan we op zoek naar het juiste antwoord en komen we meer te weten over
vogels, vissen, insecten, reptielen, amfibieën en zoogdieren.
Op woensdag mogen we zelf een dierentuin inrichten, we
zoeken voor alle dieren een geschikt plaatsje rekening houdend met hun
behoeften.
03-05-2013
Vrijdag, 3 mei 2013
Met fierheid tonen Gijs en Seppe hun bouwwerk van k'nex dat ze tijdens hoekenwerk maakten.
Maandag, 29 april t.e.m. vrijdag, 3 mei 2013
In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat
rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist
op het spoor.
We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de
beleefde rover Hoepsika.
Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt
steeds beleefd om het geld van rijke mensen.
Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd
spijt en wil hij het weer goedmaken.
Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.
Wie is de grootste roverkenner van de klas?We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.
Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te
weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.Tijd om uit te zoeken wie de dader is.We noteren de tips in ons spellingboek en
lezen over elke inwoner nog wat extra info.
We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden,
maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.
Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving
die ons naar de schat leidt. We volgen
de route en vinden zo de schat terug.
Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht,
we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken
elkaars schat.
In de loop van deze week stelden we ook onze
piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien
is en waarom we deze elementen gekozen hebben.Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een
ander groepje.
02-05-2013
donderdag, 2 mei 2013
We werken rond het thema 'Laat je niet vangen' en maken kennis met onze 5 zintuigen. Vandaag komt de smaak en het zicht aan bod. We ontdekken onze smaken proefondervindelijk. We gaan op zoek naar de verschillende smaken die we proeven bij soep, sinaasappelsap, citroensap en schweppes. We proeven een groene appel, kaas, pompelmoes, Tuc-koekjes, ... en rangschikken het bij de juiste smaak. We onderzoeken onze pupil en kijken of we met één oog evenveel kunnen als met twee ogen.
26-04-2013
Vrijdag, 26 april 2013
Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op
zeeroversliedjes.
Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend
keer gezongen.
Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te
schrijven.
We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes
horen.
Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een
klein stationnetje', Alle eendjes', ...
Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een
tekst.
We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij
en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons
piratenlied. (filmpjes komen op de schoolwebsite)