De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    12-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 8 januari 2013
    Tijdens de les muzische vorming bekeken we enkele schimmenspelen.
    Vervolgens gingen we zelf aan de slag om figuurtjes te maken.
    Tot slot speelden we zelf een schimmenspel.













    11-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 7 januari t.e.m. vrijdag 11 januari 2013

    Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl. 'Ondergronds'.

    In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die verdwenen is.

    Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een idee over wie Martijn is,

    hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien door Fabio, zijn beste vriend.

    Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in de diepe kuil?

    Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn. 
    We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar een vreemd stemmetje,
    het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.

    Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond nemen, 
    maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren. 
    We moeten enkele dieren onder de grond beter leren kennen
    zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.

    In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de mier, de mol, de regenworm,
    de meikeverlarve en de ijsvogel.  In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het dier eet,
    wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het dier.

    De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en we mogen onze tocht onder de grond verder zetten. 
    Daar staan we voor een volgend probleem. We moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons. 
    Gelukkig vinden we een recept van een verkleiningsdrankje.  We noteren wat we nodig hebben voor het recept
    en hoe we het moeten maken.  Vervolgens brouwen we het toverdrankje en drinken het samen op,
    en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we door het deurtje kunnen.







    We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de deur open. 
    Maar wat is dat voor kabaal, we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's. 
    De grote mieren zijn boos en eisen dat we de mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen,
    zoals Martijn. 
    Om een idee te krijgen welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn verteld heeft. 
    Maar de woorden van elke zin staan door elkaar. 
    We knippen per twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.

    Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.

    Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en bereiden deze tekst voor.
    Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor en kiezen we het geschiktste verhaal.









    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012
    Vervolg kerstfeestje 2












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012
    Vervolg kerstfeestje























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012

    We vierden vandaag feest in de klas
    op de achtergrond klonk kerstmuziek en af en toe zongen we luidkeels mee,
    met het Toeterlied of de Jingle Bells Rock, ...

    We dansten, maakten plezier, deden de stoelendans,
    speelden spelletjes, openden pakjes, smulden van heerlijke cake, dronken appelsap of fruitsap,
    keken film en gingen zwemmen!

    Fijne kerstvakantie!!!





















    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 18 december 2012

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'!
    Dat is echt super cool!
     
    We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.
     
    We leerden over heel gekke kunst,
    zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten
    en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).
     
    We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.
     
    We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum. 
    Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden
    en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is?
    Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.
     
    Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken. 
    Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd.

    We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze zes kunstwerken konden bewonderen. 
    Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken
    en de juf filmde alles.

    Welkom in het museum ’t Snuk, een museum met kunstwerken.

    We zijn hier in de ‘Grote Zaal’, waar we 6 speciale kunstwerken vinden die door een heleboel kinderen samen gemaakt zijn, de kinderen van het derde leerjaar.

    We hebben ons laten inspireren door de tentoonstelling van olifanten in Hasselt.

    In plaats van olifanten maakten wij eenden van papier-maché.

    Waarom eenden vraag je je misschien af?

    Wel als wij flink zijn in de klas kunnen wij een eendje verdienen, we zijn dus een beetje de eendjesklas.

    Als basis voor het lijf van de eenden gebruikten we een grote plastic bus, de kop maakten we van een ballon.

    In groepjes per 3 of per 4 bekleedden we de eenden met stroken krantenpapier en behangerslijm.

    Na een weekje drogen, konden we de eenden schilderen.  Iedereen heeft aan elke eend geschilderd.

    Hierbij lieten we ons leidden door enkele beroemde kunstenaars.

    Onze gidsen geven jullie bij elk kunstwerk wat meer uitleg, dus veel plezier! 


    Deze eend heet de “Bollie-eend.

    Voor dit kunstwerk deden we een idee op bij  Kandinsky, (1866 – 1944) een Russisch-Franse kunstschilder .

    Kandinsky luisterde tijdens het schilderen naar muziek.  Zo schilderde hij een schilderij met allemaal 'Vierkanten met concentrische cirkels'.

    Bij welke cirkel zou Kandinsky vrolijke muziek hebben gehoord?

    En welke muziek hoorde hij bij de donkere cirkels?

    Elk kind van onze klas schilderde enkele cirkels, iedereen heeft dus een deeltje bijgedragen tot dit kunstwerk.

    Zo kregen we een vrolijk kunstwerk, een echte kleurenpracht, met alle kleuren van de regenboog.

    Deze kleurenpracht willen wij met onze klas ook uitdragen door samen een vriendenklas te vormen.

     Deze eend noemt de “Spettereend”

    We lieten ons inspireren door Pollock (1912 – 1956), een Amerikaans schilder.

    Deze schilder legde zijn doeken op de grond en spatte er verf op, daarbij raakte de verfkwast niet het schildersdoek maar de verf druppelde in grillige slierten op het doek. 

    Dit leidde tot de naam van dit soort werk: drippings.

    Voor dit kunstwerk zetten wij onze eend op de grond en spatten wij met onze kwast op de eend.

    Zo werd het een vrolijke, kleurrijke eend.

    Net zoals de verf zomaar van de kwast spat, flappen wij soms ook zomaar dingen uit onze mond, die lelijk zijn en andere kinderen soms pijn doen.

    Daarom hebben we met onze klas een leuze:

    Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan niets.


    Deze eend kreeg de naam “Lollyeend”

    We deden inspiratie op bij Hundertwasser (1928-2000), een Oostenrijks kunstenaar.
    De schilderijen van Hundertwasser zijn uitbundig van kleur en bevatten voornamelijk glooiende lijnen d.w.z. geen rechte lijnen. 

    Waaraan doen deze spiraalvormen jullie denken?  (Lolly’s)

    Het schilderij noemde dan ook de Lollybomen.

    We beschilderden de eend eerst met zand gemengd met verf en lijm.

    Daarna knipten we cirkels uit zwart zijdepapier.

    Vervolgens tekenden we, met een gouden en/of zilveren stift, spiralen met een motiefje.

    Tot slot kleefden we de cirkels op de eend.

    De lolly’s zijn de vruchten van de lollybomen.

    Als we onze klas vergelijken met een boom, dan zijn wij allemaal een tak, deze takken kunnen vruchten dragen door op een fijne manier met elkaar om te gaan: lief, aardig, eerlijk, vriendelijk, respectvol, …, is dat niet waar we allemaal stilletjes van dromen.

    Deze eend noemt de “Vlekkie-eend”

    We baseerden ons op beeldhouwwerken van Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) Ze was een Franse kunstschilder en beeldhouwer.

    Ze maakte beeldhouwwerken in gips en andere materialen en beschilderde ze in expressieve felle kleuren, met een zwarte omlijning.

    Elk kind omlijnde een vlak met zwarte verf, vervolgens schilderden we het in een felle kleur.

    In onze klas proberen we onze donkere, zwarte gedachten, de fijne zwarte omlijningen, om te zetten in kleurrijke, positieve gedachten, de grote kleurige vlakken.

    We zeggen dan ook nooit:

    Ik kan dat toch niet.

    We zeggen liever:

    Ik kan dat nog niet.

    Deze eend heet de “Levenseend”

    Klimt  (1862 – 1918), een Oostenrijks schilder werd geboren in een armoedig gezin.

    Zijn vader was goudgraveerder.

    Wellicht heeft dit Klimt beïnvloed bij zijn gebruik van goud in zijn schilderijen.

    Het schilderij “Tree of life”, “Levensboom” inspireerde ons voor deze eend. De levensboom in goudkleur krult zich naar alle richtingen.

    Ook wij gaan allemaal onze eigen levensweg, ieder met zijn eigen ideeën en talenten.

    Door samen te werken in onze klas, onze talenten te bundelen, vormen wij een prachtklas waarin iedereen zich goed kan voelen.

    Deze eend kreeg de naam “Stippel-stappel-stop-eend”

    Heel wat kinderen van onze klas zijn fan van de Nederlandse schilder, Van Gogh.

    Hij gebruikte onder andere deze techniek: pointillisme.

    Hierbij zette hij verfstippen in gele, rode en blauwe kleuren op het doek.  Door rode en gele stippen heel kort naast elkaar te zetten, ziet men dan oranje. 

    Wij plaatsten stippen in allerlei kleuren op onze eend.

    Zo kregen we een vrolijke stippeleend.

    Waarom heet onze eend de “Stippel-stappel-stop-eend”?

    Wel, als de juf in de klas wil dat we stil zijn, steekt ze haar hand in de lucht en zeggen we samen:

    Stippel-stappel-stop, we houden er mee op!

    Wij hopen dat jullie het mooi vonden.


    Bedankt voor jullie bezoek.


















    11-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 11 december 2012

    We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen. 
    In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders µ
    met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders,
    dit was niet altijd even gemakkelijk!











    10-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 10 december 2012

    In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.

    We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.














    We maakten kennis met strips van "Jan, Jans en de kinderen".

    We kregen per twee 2 strips die door elkaar gehaald waren.

    We knipten de stroken los en sorteerden ze volgens strip.

    Vervolgens probeerden we de stroken in de juiste volgorde te leggen zodat we een leuke strip kregen.


























    06-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 6 december 2012
    Vanochtend werden we aangenaam verrast, toen we de deur van onze klas openden.
    We zagen meteen dat Sint en Piet geweest waren.
    We vonden overal in de klas mandarijntjes, letterkoekjes, schuimpjes, ...
    en we kregen ook nog enkele 'Smart games'.

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht. 
    In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd,
    we vulden zakjes met 100 g rijst,
    we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan,
    we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... . 
    Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.









    04-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 december 2012
    Vandaag werkten we onze kunstwerken voor onze tentoonstelling af.
    We inspireerden ons op de kunstenaars: Hundertwasser, Van Gogh, Niki de Saint Phalle, Kandinsky, Pollack en Klimt en schilderden in een doorschuifsysteem aan elke eend.












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 december 2012

    Hoog bezoek vandaag!

    Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vandaag bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.

    Zwarte Piet was zo onder de indruk van onze klas dat hij de kinderen beloonde met wat letterkoekjes en schuimpjes.

    We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'Sinterklaas kan dansen' en met de bekende 'Zwarte pietenstijl' en we hadden er

    duidelijk plezier in!














    03-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 3 december 2012

    We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. 

    We leerden elkaars familie al wat beter kennen. 

    We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.

    Zou de naam Shania misschien van de beroemde zangeres Shania Twain komen?

    We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor vrijdag 7 december.

    We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.

    We schreven vandaag ook een 'naamdicht voor Sint of Piet.

    We schreven de letters van Sinterklaas of klimpiet of ... van boven naar onder en schreven er dan zinnen bij die beginnen met die letters.

     

     

     




    24-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 23 november 2012
    We raakten vandaag wat meer vertrouwd met het getalbegrip "1000".
    In groepjes concretiseerden we "1000". 
    We stempelden 1000 vingertoppen,
    we deden 1000 soeplepels in een emmer = 10 liter
    we kleurden 1000 vakjes,
    we bouwden een vlak van 1000 strijkparels
    en we telden buiten 1000 klinkers.















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 22 november 2012
    Vervolg technologie: een sleutelrekje maken










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 22 november 2012
    We onderzochten vandaag hoe de klasmeubelen in elkaar zitten.
    We leerden enkele materialen en werktuigen kennen:
    spijkers, bouten, moeren, schroeven, ringsleutel, inbussleutel, ...
    Vervolgens gingen we met enkele materialen aan de slag.
    We maakten een sleutelrekje volgens de stappen van een technisch proces.
    In de gang boorden we met een boormachine gaatjes in een plankje,
    vervolgens schroefden we er oogvijzen en haakjes in.
    Natuurlijk hadden we oog voor veiligheid en zetten we een veiligheidsbril op.

    Zie hier onze knappe klussers!!!

























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dindag, 20 november 2012

    Maandag wandelden verder naar de volgende zaal van 't Snuk'
    en bekeken een beeldhouwwerk van een koning en een koningin,
    buiten in de tuin vonden we nog veel meer beeldhouwwerken. 
    We zochten bij elk beeldhouwwerk (kunstkoe, zandsculptuur, papier-maché eend, manneken Pis, ...) het juiste denkballonnetje. 

    Vandaag
    is het onze beurt om voor beeld te spelen. 
    We spelen om beurt voor beeldhouwer en voor beeld. 
    De beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 15 november 2012

    Vandaag schreven en beluisterden we enkele bijzondere en grappige mythes:
    'De val van Icarus' en 'Koning Midas en z'n ezelsoren'.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 november 2012
    Naar aanleiding van het thema "Herfst" knutselden we een echt herfstbos met de verschillende boslagen.










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 november 2012
    Vervolg trucagefotografie










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 november 2012

    We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.

    Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen maken.  We schrijven alles wat Dora ons zegt stap voor stap op.

    Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en maken samen een gekke foto.
























    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs