NUM'ART is een artistiek project bedacht door Luc Janus.
Hij zet hierbij elke week een getal (en soms ook twee getallen) op een artistieke manier in de kijker.
*********************************************************************************************************
14 en 27
Bach - Luc Janus
*******************************************************************************************************************
Het is een gekend feit dat J.S. Bach in zijn composities vaak speelt met getallen.
Zo is de getalswaarde van de naam BACH gelijk aan 14 (B is de 2de letter van het alfabet, A de 1ste, C de 3de en H de 8ste en 2 + 1 + 3 + 8 = 14). Het getal 14 komt in de Matthäus-Passion veelvuldig voor, er zijn bijvoorbeeld 14 koralen, wat dus terugslaat op de naam Bach.
Er zijn 14 staties op de Kruisweg
De Matthäus Passion bestaat in totaal uit 68 muziekstukken. Naast de 14 koralen zijn er 27 passages waarin het evangelie wordt gezongen, en 27 overige stukken. Het getal 27 staat bij Bach voor de drie-eenheid van God (3×3×3). De 27 stukken evangelietekst bestaan uit in totaal 729 maten, wat het kwadraat is van 27.
In de Matthäus Passion wordt door het koor "Herr, bin ich's?" gezongen. Dit is in het stuk wanneer Jezus met de 12 apostelen aan het laatste avondmaal deel neemt en aankondigt dat hij door een van hen verraden zal worden. Het woord "Herr" wordt elf keer gezongen, geen 12 keer, Judas (de verrader) zingt immers niet mee.
*******************************************************************************************************************
Geniet je nog even mee van de flashmob 'Ode an die Freude'?
Een flashmob (Nederlands = 'flitsmeute') is een groep die plots op een plaats bijeenkomt, iets ongewoons doet en dan weer verdwijnt.
*******************************************************************************************************************
EEN KORAAL
Volgens zijn tijdgenoten was Johann Sebastian Bach een virtuoos organist hij speelde met een onnavolgbare Leichtigkeit.
lichthandigheid zou je het kunnen noemen, maar dan zo licht dat het was alsof het geen handen waren die speelden
ik vermoed dat ik wel weet hoe het klonk alsof ik hoor hoe hij het zelf is die daar boven in deze kerk in die kleine machinekamer muziek zit te maken
je hoort het eeuwenoude mechaniek, het gekreun van scharnieren, het geklepper van toetsen het gekraak van de vloer, het zuchten van wind hoe er van lucht muziek wordt gemaakt
en er een koraal langzaam door de ruimte zweeft als een onzichtbare gewichtloze vogel Leichtigkeit
Rutger Kopland, 1934-2012
05-04-2015 om 00:00
geschreven door Luc Gheysens
|