Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
28-05-2009
Op aanraden...
... van één van 'mijn' studentjes, toch even een update van de blog! Lang geleden - ten tijde van het laatste bericht - startte de herst op zowel meteorologisch als economisch vlak. Alhoewel, en eveneens beschreven in het laatste bericht, was het toen al winter op dat vlak... Maar... op het geweldige onweer van maandagnacht na, begint de lente!
Ondergetekende heeft nieuws op jobhunting-vlak. Sinds december was ik bezig met selecties bij Luxair. 'Initial interview' was goed, en na 2 dagen een positief antwoord. Psychometrische testen in het DLR (Deutsches Luft- und Raumfahrt-zentrum) in Hamburg waren de volgende stap. Gratis vluchten, gratis hotel én de testen waren die 2 dagen ons deel. 2 dagen later...jawel... positief nieuws! De simulator zou snel volgen... dachten we. Ondertussen was de crisis volop woest om zich heen aan het meppen, en vrolijk slachtoffers aan het maken. 'Buiig' werd 'stortregen', 'broken clouds' werd 'overcast',... 'bergaf' werd 'vrije val'. Slecht nieuws kon niet uitblijven, met andere woorden. En inderdaad, de eerstvolgende mail uit Luxemburg bracht het nieuws dat de simulatorcheck pas in maart zou doorgaan. Gelukkig had ik ondertussen werk gevonden op ons eigenste SFA. Half januari weer Luxemburgs nieuws: simcheck vervroegd naar 11 februari! Met alle ACPP-documenten (voor de ingewijden ;-)) onder de arm ging den deze op weg naar Mönchengladbach, alwaar een simulator van een Boeing 737-300 op hem aan het wachten was. Een 'take-off', 'SID', holding, approach preparation, VOR-interceptions, ILS-approach, go-around, radar vectors, weer een approach preparation, QDM/QDR-interceptions, NDB-approach en terug een go-around later, zat de check erop. Een kwartiertje later maar, tijdens de debriefing, kende ik het antwoord: up to the next (and final...) round! 17 & 18 april waren de data voor dat 'final interview'. De dagen kortten voor mij, terwijl ze in het echt aan het langer worden waren. Een doodgewone dinsdag... slecht en raar gevoel. Toch maar eens mailbox checken, en jawel... again news from Luxembourg! Deze keer niét zo'n goed nieuws: final interview was nu op 15 mei. Een maandje bij dus... 15 mei naderde, en aangezien de meeste vragen die gesteld worden over jezelf gaan, was 'den deze' aan het proberen zichzelf nog beter te leren kennen. Geen sinecure: try it yourself ;-). De avond ervoor ter plaatse, iets gaan eten met collega's en me laten overspoelen door goeie tips, maakte uiteindelijk plaats voor een deugddoende slaap. De volgende morgen richting 'cargo center east', alwaar de hoofdkantoren van Luxair gevestigd zijn. 2 uur lang werden vragen afgevuurd, en werd een rollenspel gespeeld, waarna de meest stresserende 10 minuten uit mijn leven volgden. 'Can you leave the room for 10 minutes, so that we can make our decision', was mijn deel... Dan maar op de gang wat gaan trappelen, zuchten, heen en weer lopen, totdat ik weer toegelaten werd, en zonder de mensen te durven aankijken, mezelf weer naar mijn stoeltje begaf... 'Mr. Craps, we've made our decision and... you passed all selection tests for Luxair, so welcome to the company'. YESSSSS!!! ;-) Concreet begin ik in het najaar (het was nog niet zeker wanneer exact) aan de type-rating. Welk vliegtuig? Mja, ook dat weet ik, en weten zij nog niet. Tijd om te googlen: 'Embraer 145' of 'Bombardier Dash Q400'. 'To be or not to be' heeft afgedaan, want 'jet of propellor', THAT'S the question ;-)
Voorlopig blijf ik nog even op SFA werken (hoop ik), totdat we nieuws krijgen uit het oosten. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!