Wie beweerde dat het hier niet koud kan zijn, ziet hier een bewijs van zijn/ haar ongelijk. Flagstaff, 18 december 2007: een paar dagen eerder had het veel gesneeuwd en was het er -22°c... Met onder meer dit als resultaat!
Na een drukke week, vol vliegen en cancellations (wegens téveel van het goede...) zijn we eindelijk aan een paar dagen kalmte en relatieve rust toe: 't is Kerstmis! Maandag is de school ook gesloten, wat betekent dat we 4 dagen hebben. Een uitgelezen kans om er eens op uit te trekken, en u mag ervan op aan dat we dat ook gaan doen.
Morgen - na de checkvlucht van Niki - vertrekken we met z'n vieren met de auto in westelijke richting. Onze eindbestemming, die we na vele uren in de 4-wieler, hopelijk op zondag zullen bereiken, heeft in een ver verleden ooit de naam 'San Francisco' gekregen. Inderdaad, 'den deze' gaat de stad van de Golden Gate Bridge, van Alcatraz (voor de filmkenners: remember 'The Rock'? Awel... ;-)), van... met een bezoekje vereren. Maandagavond proberen we de kerstsfeer zoveel mogelijk op te snuiven en zelf een plezante kerst te beleven. Op dinsdag moeten we weer richting Phoenix vertrekken, en nemen we op 'San Francisco International Airport' een Airbus A319 van US Airways met als bestemming Phoenix Sky Harbor. Hopelijk vliegen we dus woensdag niet té vroeg... ;-)
Het zal dus weer een paar dagen stillekes zijn op de blog, maar als ik terug ben, zullen de verhalen ook wel volgen. Uiteraard PROBEER ik de foto's ook te posten, maar met het programma waar we deze dagen mee te maken hebben, zal dat al een héél stuk moeilijker zijn. Troost u, ik ben bijna terug in België, en zij die willen kunnen dan het beeldmateriaal zien met live commentaar ;-).
Alleszins, geniet van de Belgische kerst en amuseer jullie!
Vergeef mij dat dit een kort berichtje wordt, maar het wordt hier dringend tijd dat ik mijn nest opzoek! Ik ben kapot, en wel door de 4 uur vlucht die ik vandaag gedaan heb, met approaches allerhande, en met nog een aantal zaken die veel concentratie vereisen. Moe maar voldaan toch heelhuids terug geland op Falcon. Gisteren ook al 2 missies gedaan; één gewone met een aantal approaches, de andere een vlucht van Flagstaff naar Falcon Field als IFR-navigatie. Deze laatste was best wel de moeite. Nog nooit heb ik met de Archer zo hoog gevlogen: 12000 voet, oftewel ongeveer 4 kilometer (gezien vanop zeeniveau). Voor het eerst ook de gevolgen van zuurstoftekort gevoeld. Eerst wat hoofdpijn, dan een 'happy feeling', en dan - als je nog verder en hoger zou gaan - een "aantal ergere dingen" (die ons niet overkomen zijn ;-)). In Flagstaff aangekomen, konden we de 'crew car' van de mensen op het vliegveld lenen en zijn we naar de stad gereden om iets te gaan eten bij een louche Mexicaan. Flagstaff is het mooiste stadje dat ik hier al gezien heb. Klein en gezellig, en alles eens wat dichter bij elkaar gebouwd. Het is ook een studentenstad, dus er was al eens wat meer 'jonk volk' te zien in het straatbeeld dan pakweg hier in Mesa het geval is. Typisch aan Flagstaff zijn de meer alternatieve winkels: van wierook en ander hallucinerende 'stuff', tot indianensouvenirs, enz. We zijn hier ook niet echt in kerststemming (door de drukte, door het goede weer,...), maar Flagstaff vond ik daar ook het meest toe aanzetten. De sneeuw die er afgelopen week met pakken gevallen is, maakt het plaatje natuurlijk compleet. De versiering en de koude doen de rest (vorige week -22°c; gisteren net boven het vriespunt). Foto's volgen één der komende dagen, als we in de drukte nog ergens wat tijd vinden...
Over foto's gesproken: in één van de vorige berichten beloofde ik de foto's van onze trip naar de 'Shooting Range' online te zetten. Wel, ze staan op de MSN-space allemaal op een bezoekje van jullie te wachten. Go check them out!
Slaapwel, Wim
@Thomas: ne gelukkige verjaardag! Ik herinner u binnen een dikke maand wel aan de traktatie
...dat we zo snel weer eens onze blog zouden aanvullen. Reden is dat het uiteindelijk een leuke en drukke zondag is geworden; eentje waar we niet alledaagse dingen gedaan hebben.
Dankzij Prom 4, en 2 plaatsen vrij in hun Chevy, zijn we er deze zondag op uit getrokken. Onofficieel werd ons gemeld (wanneer weten wij hier iets 'officieel'...?) dat de test van woensdag uitgesteld is naar volgende maandag. Er was met andere woorden tijd voor weer eens een klein beetje vertier!
Eerste halte: Fry's Electronics, dé allergrootste elektrozaak die ik ooit gezien heb. Ik was er enkele maanden geleden al eens langsgelopen, om eens te kijken. Vandaag waren we er met een missie, al klinkt het woord 'missie' véél te groots voor de aankopen dat we daar gedaan hebben. 2 convertors gekoch, voor Europese stopcontacten en met Amerikaanse input. Handig, zeker als je weet dat je anders thuis met je externe harde schijf geen knijt kan aanvangen. Blijkbaar hadden er ondertussen al een aantal honger gekregen, en hebben we dus halt gehouden bij één van de vele McDonaldsen hier in de buurt. Daarna, next stop: Pilot Shop. Ook hier ben ik al een aantal keer geweest, en omwille van het feit onze bagage om naar huis mee te nemen niet té zwaar te laten worden hebben we het 'kopen' aan anderen overgelaten. Daarna naar de shooting range getrokken! Echt Amerikaanse toestanden: een schietbaan waar je als volkomen leek even een paar kogels kan gaan afvuren met (jaja) echte wapens. Ik heb me vandaag 'beperkt' tot een 9mm geweer (voor de kenners). Moesten we nog eens teruggaan, kunnen we misschien eens een zwaarder kaliber proberen. Soit, het schieten zelf vond ik persoonlijk heel indrukwekkend. En mijn slachtoffer? Een doorzeefde afbeelding van een manneke op een papier! Al zeg ik het zelf, zo slecht ging het nog ni ;-). Foto's ga ik vanavond 'pikken' van de mensen die er genomen hebben, en dan komen ze op de MSN-Space.
Ondertussen zijn we thuis, en wie even de vlucht van morgen had willen voorbereiden, komt bedrogen uit. Het schema, de zogenaamde 'Blue One', heeft tegenwoordig kuren. Het werkt meer niet dan wel, met als gevolg dat de studenten van SATC uit hun duim moeten zuigen, telepathisch actief moeten worden, of gewoon moeten raden wanneer ze hier vliegen. Geen wonder dat dit tot chaos leidt. We hopen allemaal dat ze daar eens werk van maken, want elke dag 'figuurlijke soep' eten, staat ons allemaal verrevan aan! We kunnen dus niks doen, want we weten niet wanneer we morgen vliegen. Is het een gewone vlucht, dan hebben we nog wat werk met approaches voorbereiden. Is het een navigatie, dan kunnen we de broodnodige slaap deze dagen wel vergeten... Allemaal onrechtstreekse gevolgen van zo'n stom systeem, en toch wel een beetje de laksheid van de school... Zware woorden, maar we zijn dat gedoe hier wat beu (valt het op? ;-)).
Soit, niet teveel proberen van aan te trekken, want we gaan sowieso toch weer een vermoeiende week tegemoet. Straks nog genieten met een pannenkoekje, wat bijpraten en dan een douchke. Mijn zondag zit er weer zo goed als op. Alleszins, waarde landgenoten, geniet van een deugddoende nieuwe week, en tot volgend schrijfsel!
Met vereende krachten proberen we, vooraleer we toch nog even ons bed in te kruipen, nog snel een tekstje te typen. We zijn moe, niet alleen ik, maar blijkbaar nog een aantal anderen onder ons. We hebben het druk, zijn constant bezig...
Deze week enkel en alleen approaches gevlogen. De te volgen routes staan afgebeeld op speciale kaarten. De avond voor de vlucht maken we nog snel enkele berekeningen voor de te vliegen approach, zoals daar zijn de minimale zichtbaarheid, het aantal voet per minuut we moeten zakken om op de goeie hoogtes te zitten, de verschillende tijden tussen bepaalde punten, enz. Je moet tijdens een vlucht constant rekening houden met deze cijfers, en ze in vlucht nog een beetje kunnen updaten (mentaal dan, niet schriftelijk). Druk druk druk, en inspannend. Na anderhalf uur, en na 'maar' een 3 approaches gevlogen te hebben, ben ik meestal toch blij dat ik op de grond sta. Maar goed, het is allemaal wel heel indrukwekkend te zien dat alle routes, hoogtes, enz met behulp van radio-installaties zijn uitgetekend.
De rest van de week stond hier ook in het teken van de solo's van promotie4. Voorlopig zijn 4 van de 6 reeds zover, en hebben we met andere woorden al 4 dopen kunnen meemaken. Zelf heb ik er 2 moeten missen omwille van zelf te moeten vliegen, maar de herinneringen die dat alles oproept zijn wel tof. Het is voor mij al 4 maanden geleden, maar we weten nog goed hoe we ons toen voelden, zo heel alleen in het vliegtuig... ;-).
Volgende week wordt eveneens een drukke week. We beginnen maandag met een eerste briefing over de Diamond DA42 Twinstar; het 2-motorige toestel waar we na ons Archer-hoofdstuk nog 12 vluchten op gaan hebben hier in Arizona. We hebben onze eerste mappen van het vliegtuig al gekregen, met de bedoeling daar dit weekend al eens in te kijken. Woensdag hebben we dan weer een test die we moeten afleggen. Deze keer gaat het over de eerder vernoemde Jeppesen Plates, waar we de betekenis van vele afkortingen, symbooltjes en tekeningetjes, procedures, enz moeten kennen. Niet simpel, al zeg ik het zelf. Eveneens dit weekend hard aan leren, met andere woorden... Volgende week staan voor mij persoonlijk ook de 1e IFR-navigaties gepland. Ook daar moet, zoals voor tijdens het VFR-hoofdstuk, heel wat voorbereiding aan vooraf gaan. Berekeningen, berekeningen en berekeningen, en oh jah... berekeningen. Misschien dat we dat dit weekend ook wel eens zullen moeten bezien, zeker...? Je ziet het, werk genoeg momenteel, en daarom zal het af en toe moeilijk zijn om de blog up to date te houden... Of mailtjes sturen naar zovele mensen wordt dan ook niet meer zo evident... Maar, keep in mind: zolang wij druk bezig zijn en blijven, des te korter is de vertraging (als die er al gaat zijn) om thuis te komen. Een echte update daaromtrent is er ook nog niet echt, maar zoals het er nu naar uitziet, zal het zeker nog in januari zijn.
Zoals gezegd kruip ik er nog even in, want er wacht me nog een drukke dag... Ik schrijf jullie binnenkort!
Net uit bed gerold op deze zaterdagmorgen, en opgestaan met de vraag wat we vandaag weer eens gaan uitspoken. Nog geen idee, maar we zullen wel zien. Waarschijnlijk het één en het ander hier opruimen, en wat werken voor school, want er zijn drukke tijden aangebroken.
Maandag was mijn laatste vlucht voor de check van interceptions and holdings (je weet wel, de rondjes draaien). Dinsdag zou het dan zover zijn, ware het niet dat het dinsdag voor onze vliegtuigen, en dus voor ons, een rampdag was. We hebben 4 Archers die voor IFR-opleiding kunnen gebruikt worden. Aan alle 4 was er iets kapot, en dus zijn er die dag héél véél vluchten afgelast. Zou ook de checkvlucht
Woensdag was absoluut beter qua vliegen. Zo rond 11u lokale tijd was het mijn beurt om mijn kunnen te tonen. Het begon al goed: we waren pas vertrokken, en ik verpruts al meteen mijn 1e opdracht. Kan gebeuren; gebeurt vaak, maar op een check is dat een béétje op de verkeerde moment. Enfin jah, de examinator zei dat dat geen reden was om gefaild te zijn, en dus vlogen we verder. Gewoon mijn best gedaan vanaf dan, en ondertussen eens over de fout nadenken. Eens op de grond krijg je dan de vraag wat je zelf van de vlucht vond, en met de fout die nog in je achterhoofd speelt Ik wist het niet, maar blijkbaar was alles na de fout foutloos, en ben ik door deze check dus ook doorgesparteld. Meer nog, met een green slip! (pink slip = overall unsatisfactory (niet geslaagd), blue slip = overall satisfactory (erdoor), green slip = overal excellent (eveneens geslaagd dus)).
Ondertussen zijn we begonnen aan het vliegen van approaches. Dat zijn procedures en routes die gevlogen worden met het oog op een landing. Landen aan de hand van diezelfde navigatiehulpmiddelen als waar we boven draaien voor holdings te vliegen. Echt vermoeiend, en het vraagt veel werk op voorhand, en inspanning op het moment zelf. Maar wel indrukwekkend hoe je alleen aan de hand daarvan, op zowat elk vliegveld hier terecht kan komen, en kan landen (terwijl je buiten niets ziet).
Van sommigen van jullie heb ik al de vraag gekregen wat we hier gaan doen op kerst en nieuw. Voor nieuwjaar moeten we eerlijk zijn, en hebben we eigenlijk nog geen plannen. Iemand die de overgang hier wil komen vieren? Voor kerst zijn we niet in Mesa te vinden, maar iétsje verderop in een stad aan het water, met een beroemde roodkleurige brug (ook al wordt ze een gouden poort genoemd) en een ex-gevangenis op een eilandje. De meesten zullen al wel doorhebben dat ik San Francisco bedoel, nietwaar?
Afhankelijk of we vliegen, vertrekken we de zaterdag in de voor- of namiddag, en is de 1e bestemming de westkust ter hoogte van Los Angeles. Daar maken we even tijd om door Hollywood te sjeezen, eens aan het water op Malibu te stoppen, vooraleer door te rijden via de kust naar het noorden. Zondag zouden we dan in Frisco moeten toekomen, waar we dan een paar dagen de toerist kunnen gaan uithangen. Op kerstdag nemen we dan vandaar het vliegtuig terug naar Phoenix, om naar alle waarschijnlijkheid de volgende dag alweer te vliegen.
En vliegen zullen we, want na eens een kort gesprek met de persoon die de planning maakt voor ons, hebben we echt de indruk dat ze ons hier niet te lang meer willen houden. Niet dat ze ons beu zijn (of toch?), maar gewoon om de vertraging niet te groot te laten worden. De bedoeling voor de planning hier tegenwoordig is 4 mensen nu meer te laten vliegen, zodat zij sneller op de Diamond 42 Twinstar kunnen beginnen. Ik zit niet bij die mensen, maar daar heb ik absoluut geen probleem mee. De anderen vliegen elke dag hun vlucht, en gaan zo ook vooruit. Half december vertrekt er dan een instructeur naar huis, en tegen dan zouden we met zijn 7 nog op de Archer vliegen. Dat is voldoende om met 2 instructeurs te vliegen, en zo eveneens elke dag te kunnen vliegen. Kunnen jullie nog volgen? Desalniettemin zouden we dan rond de overgang naar 2008 op de Twinstar beginnen. Vanaf dan zal het ook snel gaan. Voorlopig houden we ons nog aan eind januari om thuis te komen, maar ik hou jullie op de hoogte van veranderingen. Er gebeurt immers zoveel waar we niet op gerekend hebben in de luchtvaartwereld
Om af te sluiten nog even kort voor de mensen die graag over het weer babbelen. Het is hier Belgisch!!! Lage en dikke bewolking, nevelig, regen (een ganse namiddag gisteren ), Gelukkig stond ik gisteren om 9u s morgens gepland, anders had ik waarschijnlijk niet meer gevlogen. Ben wel tevreden dat we gisteren toch opgestegen zijn, want zo eens door de wolken en door de regen vliegen, is toch wel eens indrukwekkend.