Hallo,
In vorige berichtgeving werd melding gemaakt van het eventuele vliegen van de CPL-check. Het is niet de eerste keer dat er iets binnen SFA gezegd wordt, waar dat er dan toch niet van komt. Let's call it 'aviation' zeker...? Om een lang verhaal kort te maken: we hebben deze week véél gevlogen, we waren vaak doodop, maar we hebben onze check nog niet gedaan...
Maandag beginnen we aan het laatste deel van de opleiding: de MCC. Dat 'vies beest' staat voor Multi-Crew Conversion, oftewel het leren werken in crew op een groot passagierstoestel. Ik ga - voor de mensen die het nog niet weten - mijn MCC doen op de simulator van de Boeing 737-300/400/500. Uiteraard springen we niet meteen in die cockpit, en is er wat studeer- en briefingwerk dat er eerst aan te pas komt.
Hoe zit dat dan met de check, hoor ik velen van jullie nu denken. Wel, dat denk ik nu ook se! Nee, omdat de examinator niets van zich liet horen (die mens vliegt ook nog als écht beroep, daarmee), en omdat we een beetje achter zaten op schema, hebben we geen vaste datum. Voorlopig beginnen we dus al met de MCC, en voor de check zullen er een 2-tal dagen moeten gereserveerd worden. 2, omdat ik nog een gewone lesvlucht te goed heb, dewelke van pas zal komen om het vliegen terug een beetje gewoon te worden. Maar ondertussen is en blijft het 'studeren' geblazen...
Op vlak van de IFR-vluchten zit ik nu bijna aan het einde. De laatste week zijn we vaak naar Charleroi en Oostende gevlogen, om daar te gaan oefenen. In Charleroi is de ILS dan wel kapot, maar daar konden we dan de VOR-approaches vliegen. In Oostende mochten we de NDB-approaches gaan vliegen, maar waren door de werken aan de startbaan de ILS-approaches nog altijd buiten gebruik. Veruit het meest lastige was dat de luchthaven van Luik volledig gesloten was voor lesvluchten, en dat we daar dus bijgevolg niet terecht konden om te oefenen... Ook fun deze week was het slechte weer. Althans, op de grond en er nét boven. Waar wij vaak zaten, was het mooie blauwe lucht! Geweldig, al die wattebollekes van bovenaf kunnen bekijken! Maar met dat de wolken vrij laag hingen, was het wel spannend tijdens de approaches zelf. 'Zouden we de baan zien op de minimumhoogte, of toch niet, en zouden we dan moeten een doorstart maken?' Echt IFR-weer!!! ;-). Uiteraard ging het niet elke vlucht even goed. Maar blijkbaar zit ik qua niveau op standaardniveau. Hard blijven werken en concentreren in het vliegtuig; weer eens werken en studeren op de grond... Het enige dat ontbrak deze week, is slaap. En dat wreekt zich na een tijdje. Hemels weekend nu, met weliswaar genoeg te doen, maar ooo zo weinig goesting, en dus veel 'gelamzak'!
Maar voor nu; slaap zacht...
Wim
|