From zero to FL350!
Foto
Foto
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Gastenboek
  • vliegend paardrijden
  • goede morgen
  • maandag
  • vrijdag groetjes
  • groeten uit Bonheiden

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    22-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CPL!!!
    Vorige zondag moesten we - Alejandro en ik - nog een laatste vlucht doen vooraleer onze CPL-check te mogen doen. Met een ongerust hart (qua weer) trok ik richting Antwerpen. Daar aangekomen de gebruikelijke berekeningen en voorbereidingen in sneltreintempo afgewerkt, om dan uiteindelijk naar de hangar te trekken en het vliegtuig klaar te maken. Nog maar nét het luchthavengebouw buiten, begon het te stortregenen en zwaar te onweren... De vlucht hing aan een zijden draadje.

    Uiteindelijk is het dan toch gestopt met regenen, en met een kleine vertraging toch vertrokken voor de laaste les- en herhalingsvlucht. We gingen een aantal zaken herhalen die zeker in de CPL-check zouden worden gevraagd. Bijna 3 uur later stond ik weer op de grond, en was het de beurt aan Alejandro. Het zou die avond weer laat worden (en de volgende morgen weer pokkevroeg.. ;-)). Na de vlucht de 'clearance' gehad van de instructeur om de volgende dag de CPL-check te doen! Nu staken de zenuwen echt de kop op. Om 23u thuis, en meteen beginnen voorbereiden...

    Tegen 2u lag ik erin, en tegen 6u aanschouwden we weer het daglicht. Snel de berekeningen gemaakt, douche ingesprongen, snel iéts eten (we kregen sowieso al niet veel door de keel) en de auto in! Om 8u was ik in Antwerpen; ruim op tijd om om 11u op te stijgen. Dus grondig het vliegtuig geïnspecteerd, bij wijze van kalmeringsmiddel. Snel nog wat mentale training ('wat moest ik weeral doen als de examinator dit vraagt, en dat...' ;-)) en dan de examinator afwachten.
    De examinator bleek een toffe meneer te zijn. Het enige stress-moment was het taxiën, wat hij deed. Ondertussen moet je de hele cockpit-setup verzorgen, en alle checklists doen. Ik was er nét mee klaar als we aan de startbaan kwamen. 'Take-off clearance' en de check kon beginnen! Het eerste deel was IFR (op instrumenten) naar Charleroi, waar ik dan een IFR-approach moest vliegen. Daarna 3 circuits vliegen: een normaal, eentje zonder flaps en eentje op 1 motor. Eens dat gedaan begon de VFR-Navigatie (op zicht) terug naar Antwerpen. Via Ronquières, Ninove en Dendermonde had ik gepland, maar ik wist op voorhand dat die route niet helemaal zou gevlogen worden. En effectief: eens Ninove gepasseerd mocht ik mijn weg zoeken richting vliegveld van Ursel. Onderweg begonnen we aan de manoeuvers (stalls, slow flight, steep turns,...). In de buurt van Ursel mocht ik dan in volle vlucht een motor afzetten. Het is en blijft toch iets aparts, hoor! Vandaar mocht ik rechtstreeks terug naar Antwerpen vliegen, waar ik dan de check moest afsluiten met een ILS-approach. Ook deze ging goed, afgesloten met een redelijke landing, en met een redelijk tevreden gevoel. Toch had de examinator in vlcuht bijna niks gezegd, en bleek dus achteraf dat dat nét een goed teken was.

    Het verdicht: 'I was very pleased with what I say; so I sign your papers and you can get your license. Congratulations, pilot.', waren de exacte woorden. Enorme tevredenheid, opluchting en mondhoeken die omhoog kwamen ;-). Bij deze weer een flinke stap gezet richting einde.

    De volgende stap was ondertussen ook al begonnen. De MCC, of Multi-Crew Cooperation Course, is bedoeld om ons te leren werken in crew. Het mooie is dat dat laatste stuk doorgaat op de Boeing 737-300. Uiteraard moet je theoretische kennis vergaren, en dus begonnen we met 3 dagen Computer-training. Daarna 5 dagen briefings krijgen, vooraleer we praktisch konden beginnen.
    Op praktijkvlak hebben we de FMS (Flight Management System) al gezien, of anders genaamd de 'boordcomputer'. Voorts nog een snelle inleiding gekregen voor de Cockpit Procedure-trainer (een nagebouwde cockpit waar we onze flows en acties op kunnen gaan oefenen).

    Gisteren een eerste simulatorsessie gehad op de Boeing 737. Het bestond eruit de cockpit een beetje gewoon te worden qua 'power settings' en bediening. Daarna mochten we elk 3 starts en 3 landingen maken. Geweldig, ook al was het nu nog wat 'spielerei'. Vanaf woensdag is het bittere ernst, en wordt het 4 uur afzien. Maar uiteraard vergeten we ook niet wat te genieten!

    Volgende update very soon!
    Grtz
    Wim
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    22-06-2008, 16:34 geschreven door Wim  
    01-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.not really as planned...

    Hallo,

    In vorige berichtgeving werd melding gemaakt van het eventuele vliegen van de CPL-check. Het is niet de eerste keer dat er iets binnen SFA gezegd wordt, waar dat er dan toch niet van komt. Let's call it 'aviation' zeker...? Om een lang verhaal kort te maken: we hebben deze week véél gevlogen, we waren vaak doodop, maar we hebben onze check nog niet gedaan...

    Maandag beginnen we aan het laatste deel van de opleiding: de MCC. Dat 'vies beest' staat voor Multi-Crew Conversion, oftewel het leren werken in crew op een groot passagierstoestel. Ik ga - voor de mensen die het nog niet weten - mijn MCC doen op de simulator van de Boeing 737-300/400/500. Uiteraard springen we niet meteen in die cockpit, en is er wat studeer- en briefingwerk dat er eerst aan te pas komt.

    Hoe zit dat dan met de check, hoor ik velen van jullie nu denken. Wel, dat denk ik nu ook se! Nee, omdat de examinator niets van zich liet horen (die mens vliegt ook nog als écht beroep, daarmee), en omdat we een beetje achter zaten op schema, hebben we geen vaste datum. Voorlopig beginnen we dus al met de MCC, en voor de check zullen er een 2-tal dagen moeten gereserveerd worden. 2, omdat ik nog een gewone lesvlucht te goed heb, dewelke van pas zal komen om het vliegen terug een beetje gewoon te worden. Maar ondertussen is en blijft het 'studeren' geblazen...

    Op vlak van de IFR-vluchten zit ik nu bijna aan het einde. De laatste week zijn we vaak naar Charleroi en Oostende gevlogen, om daar te gaan oefenen. In Charleroi is de ILS dan wel kapot, maar daar konden we dan de VOR-approaches vliegen. In Oostende mochten we de NDB-approaches gaan vliegen, maar waren door de werken aan de startbaan de ILS-approaches nog altijd buiten gebruik. Veruit het meest lastige was dat de luchthaven van Luik volledig gesloten was voor lesvluchten, en dat we daar dus bijgevolg niet terecht konden om te oefenen...
    Ook fun deze week was het slechte weer. Althans, op de grond en er nét boven. Waar wij vaak zaten, was het mooie blauwe lucht! Geweldig, al die wattebollekes van bovenaf kunnen bekijken! Maar met dat de wolken vrij laag hingen, was het wel spannend tijdens de approaches zelf. 'Zouden we de baan zien op de minimumhoogte, of toch niet, en zouden we dan moeten een doorstart maken?' Echt IFR-weer!!! ;-).
    Uiteraard ging het niet elke vlucht even goed. Maar blijkbaar zit ik qua niveau op standaardniveau. Hard blijven werken en concentreren in het vliegtuig; weer eens werken en studeren op de grond... Het enige dat ontbrak deze week, is slaap. En dat wreekt zich na een tijdje. Hemels weekend nu, met weliswaar genoeg te doen, maar ooo zo weinig goesting, en dus veel 'gelamzak'!

    Maar voor nu; slaap zacht...

    Wim


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-06-2008, 00:19 geschreven door Wim  
    Archief per maand
  • 05-2009
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 09-2005
    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs