Inhoud blog
  • Uit La Patrie, 16 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 14 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 29 juli 1879
  • Uit La Patrie, 28 juli 1879
  • Uit La Patrie, 26 juli 1879
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    West-Vlaamse processies
    dé website met alle info over de West-Vlaamse processies
    Kaderend in het project van Heemkunde West-Vlaanderen willen we hier zoveel mogelijk informatie plaatsen, zodat iedereen wat kan terugvinden over processies in zijn eigen gemeente/regio. Via "zoeken in blog" (links op het scherm) kan je de juiste informatie terugvinden (probeer zowel met en zonder hoofdletter). Beschik je zelf over informatie, stuur dit dan op via e-mail, en we zetten het zo snel mogelijk op de blog. Een bijzondere aandacht is er voor krantenartikels. Een overzicht van systematisch doorgenomen kranten kan je vinden door "krantenoverzicht" in te tikken. Hoe meer artikels er op staan, hoe sneller er ook iets over jouw gemeente/regio terug te vinden zal zijn.
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 6 augustus 1922

    “AERSEELE.

    Ommegang Zondag 13 Augustus hebben alhier de vermaarde paardekoersen plaats op…”

    trefwoorden: Aarsele, Ommegangzondag, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:42 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 mei 1922

    Jaargang 35, nr.22, zondag 28 mei 1922

    “De Kruisdagen

    In het jaar 470 richtte de H. Mamerius processiën  in om van God te bekomen het ophouden van de aardbevingen en de schrikkelijke tempeesten die zulke onheilen stichtten ten lande zoowel als op zee.

    In 514 beval de kerkvergadering [v]an Orleans dat, in gansch Frankrijk, ieder jaar openbare gebeden zouden plaats hebben om den zegen te bekomen over de landvruchten. De kerkvergadering van Mayence bracht  in 813 dit gebruik bij [g]ansch het christen volk en besloot dat eene processie gedurende 3 dagen zou gevormd worden door de biddende en boetplegende inwoners van stad en dorp; die dagen heete men dagen van boete en bede; Rogationes.

    In de steden, ging men van de eene kerk naar de andere.

    In de dormen gaat men langs de verschi[l]lende wegen om Gods zegen te vragen over de vruchten der aarde.

    In die processie draagt men noch het H. Sacrament, noch heiligenbeelden, maar een Kruisbeeld of de reliek van het H. Kruis. Vandaar de naam van Kruisprocessie.

    Te Tongeren …

    Te Brugge houdt men, by de.processie naar St-Gilleskerk (2e dag) stil in de Sint Jorisstraat aan het huis waar, ten jare 1666 de pest ophield door de voorspraak van O.L. Vrouw van VII Weeën; men zegent het volk met het kruis

    Te Gannaerde…

                                       D.St.”

    trefwoorden: Brugge, H. Kruisprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:39 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 21 mei 1922

    “UIT ZUYENKERKE

    Zondag ll. waren de missen ter gelegenheid van den Brugschen Ommegang op nieuw uur, ten 7 en 10 ure, en reeds kwart vóór elf uur was de Hoogmis gedaan. Eenieder was op zijn gemak en kon zijne kleine boodschappen doen tot groote voldoening van winkeliers en herbergiers, De vrouwtjes bovenal waren tevr[e]den, dat alleman zoo vroeg thuis was.

    De herbergiers der groote banen konden nu eens smakelijk eten en den gaanden en komenden man gulhartig onthalen.”…

    trefwoorden: Brugge, Zuienkerke, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:38 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 14 mei 1922

    “De H. Bloeddag is voor al de gemeenten rond Brugge zooveel als een feestdag. In de West Vlaamsche is ’t geen school en van overouds s[t]ellen boerenknechts de conditie dien dag vrij te zijn.

    In den ouden tijd was echter de toch niet zoo groot als nu met velos en autos.

    De verkooper van ’t Getrouwe te Sysseele schrijft dat hij 3250 velos geteld heeft.

    Wij kunnen ’t gelooven. Dat is dan nog maar zoveel als er in den velodrom zijn. Maar bedenk dat er alzoo te minste tien wegen naar Brugge leiden.

    Er waren veel autos ook. Maar wij hebben ’t vroeger al opgemerkt: de groote wereld autos zijn niet Ommegangsgezin; ze rijden liever naarde Kuurzalen der badsteden.

    Wij hooren van geen noemenswaardige ongelukken; ’t is haast een wonder; de voerman van St Laureins, die verleden jaar op drie wielen naar huis kwam, schoot nu triomfantelijk voorbij.

    Op Donck reden twee autos op elkaar door de schuld van een boerekar Ze vroegen den naam van den boer, maar daar waren gendarmen Tut tut! zeiden ze, ge hebt zooveel schuld als hij!

    ***

    Op Sysseele sprong een zat mensch van een auto en viel onder twee velos die hun kenteekens lieten op zijn voorhoofd, oor en hals. Dat zal hem leeren. Men vroegt er [b]ij dat de auto behoorde aan Cabooter van Sysseele en hij bestuurde hem zelf.

    We wisten niet dat er ook al te Sysseele een autodienst bestond. Maar gister hoorden wij dat een vischwijf uit Brugge hare ronde deed per auto tot in Maldeghem.

    ***

    Op de baan van Brugge waren er grappenmakers die een blinkend beursje of kruisje aan een touwtje vast legden.

    Zoo liet zich een onderwijzer beet nemen.

    ***

    In stad ook geen ongevallen, maar veel menschen die ongemakkelijk werden door den drum en de groote hitte. He[t] kostte en half uur om voorbij de groote markt te gaan.”…

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:37 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 17 juli 1921

    “BRUGGE. – Op 31 Juli, 1 en 2 Oogst wordt hier een H. Sacramentscongres gehouden en zal sluiten met een grootsche geestelijke stoet.

    In het Congres wordt het Zondagvieren ook besproken.”

    trefwoorden: Brugge, Sacramentscongres, processie?, 20ste eeuw

     

    22-01-2012 om 01:35 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 29 mei 1921

    “OMMEGANG-ZONDAG

    Om opnieuw al de blijheid van onzen Ommegang-Zondag kinderlijk vroom te kunnen genieten, w[a]s het noodig gedurende vier jaren ervan beroofd te zijn.

    Voor diegenen ook die binst die jaren in vreemde landen vertoefden waar geen ommegang was, tenzij rond het kerkje, met het een nieuwe blijheid zijn en wat moet het zijn bij dezen die in een gevangenenkamp waren opgesloten, of tusschen de vier muren van het gevang, waar zij toch in hunne verbeelding hun opgesmukte dorpje zagen, de klokken hoorden luiden en de geur van tym en wierook tot hen doordrong.

    … [beschrijving processie in Zwitserland]

    Geen land zoo fel in de ommegangen als Vlaanderen en vroeger was het nog al meer. Dan gingen de gilden er in soms met wagens en peerden. Al onze steden wedijverden in deze godsdienstige betooging en dan werden ook de mysteries in open lucht gespeeld, gelijk deze van de Zevende Bliscap van Maria, welke vertooningen sedert enkele jaren hernomen worden door onze open lucht gezelschappen.”

    trefwoorden: Vlaanderen, processies, Ommegangzondag, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:34 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 17 juli 1921

    “UIT DAMME

    Zondag 17e Juli is ’t Damme Kermis. Deze vindt, zooals de meeste kermissen haren oorsprong in eene godsdienstige plechtigheid of eenen ommegang. Immers, elk jaar, op 3n Zondag van Juli, is er te Damme eenen grooten toevloed van bedevaarders die het Mirakelkruis in de O.L.Vrouwe Kerk komen vereeren. Volgens de overlevering zou dit Kruis, toen Damme nog eene zeehaven was, door Damsche schippers uit de zee opgevischt zijn. Wanneer dit geschiedde is niet juist bekend; doch volgens de bewaarde oorkonden werd het Mirakelkruis reeds in 1339 vereerd. De bedevaart naar Damme moet dus wel als eene der oudste godsdienstige plechtigheden van dien aard in Vlaanderen aangezien worden.

    Volgens de plaatselijke overlevering zouden de geuzen, tijdens de Beeld stormerij in 1566 de Kruiskapelle afgebrand en het Mirakelkruis stuk geslagen hebben. De zusters van ’t Hospitaal verzamelden bij nachte de stukken en brachten die naar de kerk. Na de herstelling van ’t Wonderbeeld werd er op 3n Zondag van Juli eenen bijzonderen feestdag ingesteld met processie of ommegang tot uitboeting der beel[d]schennis. Vandaar waarschijnlijk de oorsprong onze kermis Onder Keizer Joseph II in 1786 werd de plechtigheid, zooals alle ommegangen en processiën tijdelijk afgeschaft. De keizer-koster, gelijk de Vlamingen hem noemden, wilde de kermissen op één dag, op den ..n Zondag na Passchen. Dit ging natuurlijk maar zijnen tijd mee.

    Op 3n Zondag van Juli is ieder jaar de groote kerke van Damme te klein voor de talrijke bedevaarders der omliggende gemeenten. Eene schilderij der 15 eeuw in de Noord beuk der kerk verbeeldt 6 wonderen die bij de vereering van ’t Mirakelkruis geschied zijn.

    Op Zondag 17n wordt ook de vlagge der Oud-strijders van Damme gewijd en ingehuldigd.”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 16de eeuw, 18de eeuw, 20ste eeuw

     

    22-01-2012 om 01:34 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 15 mei 1921

    “TERUG VAN DEN PAND.

    Autos en motos naar Oostende en Blankenberge, maar te Meie, naar ’t Heilig Bloed zijn ’t velos.

    Vroeger werden ze geteld, vijf, zes, zeven honderd langs elke baan. Nu zijn ze twee, drie duizend, ontelbaar.

    Dien H. Bloeddag komt ook alle gerij te voorschijn: lotterspeekte wielen worden den band verlegd, De wijte, tegen dat ’t regent, wordt gelapt, nu de verf afslaat wordt heel het karretje in nieuw groen geschilderd, en Maandag, vóór dag en dauw stroomt alles naar het oude Brugge toe, dat de zeven poorten het niet kunnen slikken.

    In alle dorpen onderweg is het dan ook gelijk op de kermis. De menschen vooral tegen avond zitten buiten om de pandfeesters te zien, die ’t afkomen met een vaantje of een tuil bloeiende bron. De herbergiers laten hunne deur wagenwijd open: ’t geluk vliegt: wie ’t vangt heeft het.

    De fietsende boeremeisjes worden alle ja[re]n talrijker, zullen eindelijk met de jongens gelijk staan, wiel aan wiel, gelijk tot hiertoe, vinger aan vinger.

    Zoover mogelijk van de stuivende gillende wielerbaan, langs den stillen zomerweg, een eenzame bedevaartster nog met den rozenhoed: een op duizend.

    Lotterspeekte wielen, zeiden wij daar.

    Wij zaten op ’t Westeindeken.

    Kijkt daar! Kijkt daar!

    En wij keken en zagen een kamion op drie wielen en de bos van het vierde wiel rolde over de straatsteenen.

    Oude en jonge buitenmenschen lijdzaam daar achter, te voet.

    <<Dat is nu de derde keer,>> zeiden ze, <<dat ons wiel afdraait. Eerst aan de Kruispoort in ’t binnenkomen. Een ander aangezet: ’t paste niet en daar lag het. In ’t weerkeeren beter opgepast, maar op Donk was het de Statie van den derden val, niemand toch gekwetst. En nu gaan we te voet voort naar St. Laureins, naar den Kommer.

    De kommer was niet zoo ver: men zag hem op het wezen van den voerman; ’t was een rienewasie voor hem. Er lagen al twee gebroken wielen op zijn gerij. Hij zocht nog achter een derde. Ten slotte meer wielen dan menschen! Ze waren met twintig vertrokken, er bleven er nog tien!

    En de bobijn op de steenen spoeterde voort waar de peerden die van niets wisten het wilden.

    ’t Was nog beter een wiel dan de peerden! En zoo is de Vlaming altijd gelukkig.

    Wij vernamen later dat de overgeblevene passagiers door koopman De Bruyckere Adeghem, kommerloos tot aan den Kommer geraakt zijn.

    ***

    De H. Bloedommegang zelf geleek aan de schoonte van vóór den oorlog, maar hij werd halfweegs gestoord door den regen. Nooit was er zooveel volk.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:28 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 8 mei 1921

    Jaargang 34, nr.19, zondag 8 mei 1921

    “UIT IZEGEM.

    Zondag toekomende wordt het Mariabeeld plechtig ingewijd. Onder al de Missen sermoen door den gekenden pater Bouckaert.

    ’s Achternoens rond den vijven groo[t]en optocht van de maatschappijen der stad en den jongelingenkring, met het muziek der kongregatie.

    Ten zessen plechtig lof met gelegenheidssermoen.”

    trefwoorden: Izegem, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:27 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 24 april 1921

    “TE BRUGGE is Maandag, 9 Mei, dat de alom vermaarde H. Bloedprocessie.

    De vijftiendaagsche plechtigheid ter H. Bloedkapel, begint den Maandag 2 Mei en wordt den Maandag 16 Mei gesloten.

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:25 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 november 1920

    “UIT DUDZEELE.

    Ik wete dat uw blad gelezen wordt door vele geestelijken en godvruchtige menschen. Daarom achte ik het gepast u mededeeling te doen van de plechtigheid die hier heden ter gelegenheid van Allerzielen dag heeft plaats gehad, anderen ten exempel.

    Hier g[e]lijk elders bijkans overal bestaat, ging het kerkkoor de vorige jaren na den goddelijken dienst, maar tot aan den Calvarieberg, om daar eenvoudig den miserere voor de geloovige zielen te zingen. Maar van dage is het er zoo wat prachtiger naar toe gegaan. Na een plechtig gezang uit het officie der overledenen vóór den Calvarieberg, heeft men de ronde gedaan van het kerkhof, onder het zingen van gezangen op den dag toepasselijk. Maar wat vooral eene gunstige stemming gebracht heeft, is dat de geestelijke stoet is blijven stilstaan bij het graf van den laatsten begravene, eenen armen werkman, om daar een kerkzang aan te heffen en de gebeden der omstaander voor hem te verwekken.

    Anderen die nooit te vreden zijn zouden nog begeerd hebben een bezoek naar de kapel van het H. Hert van Jezus, ten koste der gemeente op het kerkhof opgericht, ter nagedachtenis van de gesneuvelde soldaten. Een echt gedenkstuk in gotischen stijl opgemaakt volgens de teekening van den smaakvollen vlaamschen bouwmeester Cauwes.”

    trefwoorden: Dudzele, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:24 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 29 augustus 1920

    “UIT SINT JOORIS TEN DISTEL.

    Zondag gepasseerd moesten hier met kriegen van den dag alle vlaggen uitzitten, maar door het slecht weer werdenr [sic] ze maar ’s namiddags opgestoken voo[r] den stoet. Het was een stoet als er niet veel zijn te zien geweest, zoo schoone spijtig genoeg dat hij moest op de dorpplaats blijven door de groote regenvlaag.

    De 52 oudstrijders kregen den eerewijn, en het volk zal de feest nog lang onthouden, want Sint-Jooris en Ruyselede staan op den eersten rang als er te vieren is.”

    trefwoorden: Sint-Joris-ten-Distel, dankprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:23 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 22 augustus 1920

    “UIT ST-JOORIS-TEN-DISTEL.

    Heden .Zondag om 4 uren (kerktoren) zal de dankprocessie uitgaan, in stoet geheel het leven van St-Jooris op zijn paard verbeeldende, waar 25 groepen van alle standen verkleed zullen gaan en 3 praalwagens. De stoet zal zich vormen aan de melkerij, dan gaan al over de brug langs de Kasteeldreef, dan langs den steenweg die naar Maria-Aalter loopt en dan stop zetten op de marktplaats.”

    trefwoorden: Sint-Joris-ten-Distel, dankprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:22 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 9 mei 1920

    “– Het was nog al een sterke wind Maandag, en er zijn dan ook niet zooveel fietsen door Maldegem naar de H. Bloedprocessie van Brugge gereden als voor den oorlog.”…

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:20 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 9 mei 1920

    “De H. Bloedommegang verleden Maandag te Brugge trof een zonnigen Meiedag en ontzaggelijk veel volk: 39,000 reiskaartjes!

    Ook de bijbelsche voorstellingen (die verleden jaar er nog niet waren) genoten aller bewondering.

    Wellicht zal toekomend jaar ook het Geschiedkundig deel er tetug zijn, en waren wij in de plaats van de Bruggelingen, wij zouden de verbeeldingen der zeven parochiën, die toch  als zoovele herhalingen zijn, wat beperken om zooveel te beter Bijbel en Geschiedenis te verzorgen, want die Stoet is toch een bron van inkomsten voor de stad en eene opwekking van Godsdienstig gevoel voor heel het land.”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:19 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 9 mei 1920

    “UIT DUDZEELE.

    …

    – Waarschijnlijk op Zondag der Sacra[ments]processie zal de prachtige gotische kapel (bouwmeester Cauwe) ter gedachtenis der gesneuvelde soldaten ingewijd worden. Mogelijk zal de eerw. Heer Scherper[e]el, aalmoezenier en broeder van eenen gesneuvelden, het gewoond omstandigheidssermoen doen.

    Groote feesten te dier gelegenheid: men spreekt zoo van 6 praalwagens, een met Tank in werking, op te maken door eenen vernuftigen gedemobiliseerden soldaat, van Dudzeele. Daar zal geen volk te kort zijn.”

     trefwoorden: Dudzele, Sacramentsprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:18 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 3 augustus 1919

    “Dé Processie van Veurne

    EEN OUDE OMMEGANG

    Verleden Zondag ging voor 't eerst sedert vijf jaar weer de vermaarde boetprocessie van Veurne uit.

    't.Is een der oudste en eigenaardigste ommegangen van Vlaanderen.

    Volgens overlevering ging de eerste processie in de middeleeuwen uit en wel ter eere van een relikwie van-het Heilig Kruis, door een Vlaamsche graaf.aan de St-Walburgakerk geschonken.

    Het oude verhaal deelt mee, hoe die graaf van het Oosten terugkeerdend, door een storm voor de kust van zijn land werd overvallen. Hij beloofde, zoo hij behouden mocht worden, de relikwie, welke hij meevoerde, aan de eerste kerk te zullen schenken die hij ontwaarde.

    Toen den orkaan over was en de zon weer de wolken scheurde, blonk ze op het hooge dak van Veurne's Sint-Walburga. De graaf ging aan land, verwittigde de geestelijkheid die in stoet het hoog geschenk kwam afhalen. Elk jaar werd dit feit door een processie herinnerd.

    Maar tijdens de Oostenrijksche overheersching, veranderde het karakter van den ommegang. Een soldaat van het garnizoen, zekere Mannaert, had het bijgeloof van zijn tijd, en meende, dat de asch van een verbrande hostie, op zijn hart gedragen hem onkwetsbaar maken zou.

    Hij ging ter kommunie, spuwde de hostie echter weer in zijn zakdoek uit en roosterde ze thuis.

    Mannaert moet een soort waanzinnige geweest zijn, want dadelijk daarna liep hij de straat op, om luid uit te schreeuwen wat hij gedaan had.

    Zijn berouw baatte hem niet. De ongelukkige werd gestraft naar de zede van dien tijd. Men voerde hem door de stad en neep op elken hoe[k] met een gloeiend ijzer stukken uit zijn vleesch Eindelijk werd het half geroosterde, wreed geschonden lichaam opgehangen.

    Om de heiligschennis uit te wisschen, veranderde men de processie van 't Heilig Kruis in een van boete. Vele burgers liepen blootsvoet, in grauwe pij met een kruis op den rug in den stoet.

    En die ge woonte bestaat nog.

    De <<penitenten>> sluiten den ommegang die eenige uren duurt. In boetgewaad, de kap over het hoofd en blootsvoet gaan ze voort, gebogen onder een houten kruis. Er komen er van alle kanten, ook uit Frankrijk en Engeland.

    In de processie verbeeldt men groepen uit het Oude Testament. Sommige spreken en zeggen met een sterk rythme en oud Vlaamsch teksten uit den Bijbel op. Zoo ziet en hoort men de wijzen van 't Oosten, die naar Jerusalem trekken, van Jezus in gesprek met de <<doktoren>> enz.

    Maagdekens wuiven met palmtakken en hun zilveren stemmen heffen het <<Hosannah>> aan.

    Uit den kloeken Sint-Nikolaastoren, die gelijk een burcht. over de grillige gevels schouwt,

    bomt de zware klok.

    En natuurlijk is het dan kennis te Veurne, maar tijdens de processie, die 's namiddags uitgaat, zwijgen de foorlieden en hun orgels.

    In het voorjaar van 1918 vreesde men voor Veurne. De stad werd geweldig beschoten en er was gevaar voor haar bezetting. Men had de kostbare gewaden der processie reeds in veiligleid gebracht. De klokken warnn in den grond gedolven. Zeer veel inwoners trokken heen. 't Waren sombere dagen toen.

    Maar dat leed is voorbij en weer gingen in het stedeke achter 't verwoeste gebied en waar zelf ook veel gedoode burgers en gesneuvelde soldaten sluimeren, duizenden bezoekers zich verdringen.

    Herlees eens de eerste bladzijden van Onzen feuilleton Celestina's Offer; waarin Hans de processie in 1914 soo schoone beschrijft.

    UIT DE 'BELGISCHE STANDAARD

    NOG OVER DE PROCESSIE:

    't Weder en legde maar flauwkens aan; toch gelukte de zon erin een gatje door de lucht te boren en den regen tegen te houden tot na de processie.

    Volk was er, ge 'n kunt niet meer: op de markt, in de straten waar de proceesie[sic] voorbijtrok, kondet ge op de koppen dansen. De oude Veurnaars weten niet te zeggen dat er ooit met de Boetprocessie méér volk in de stad is geweest, als dit jaar.

    Vier gendarmen te paard komen voorop en drijven het volk uit den weg.

    Zes thebaansche trompetten openen den stoet; daarna het vaandel van de sodaliteit. Dan komt geheel het oud testament; onder de profeten vallen eenige welgekozen tijpen op te merken, vooral de profeet Agœus. Me dunk dat David wat ernstiger zijn rol had kunnen aanpakken.

    In ’t verdeelte van de processie ‘t Nieuw Testament verbeeldend springen eenige groepen in ’t oog die buitengemeen goed werden weergegeven: de Drie Koningen, de Vlucht naar Egypte en bovenal de Blijde intrede van Jerusalem. Het Hosannah van Veurne is niet zoo groot als het Hosannah van Brugge, maar toch is het heel indrukwekkend.

    Wat bovenal slaat, 't zijn de boetelingen in monnikenpij die hun kruis slepen barvoets door

    straten.”

    trefwoorden: Veurne, Boeteprocessie, H. Kruisprocessie, 20ste eeuw, middeleeuwen

    22-01-2012 om 01:16 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 22 juni 1919

    “RUYSSELEDE. Ommegang. – Op H. Drievuldigheidszondag had de plechtige wijding en herinrichting plaats van den alouden ommegang [der] H. Drievuldigheid al [… ter] gedachtenis onzer gesneuvelde soldaten. In 1[???] wierd te Ruyssleede het broederschap gesticht der H. Drievuldigheid ter verlossing der slaven.”

    trefwoorden: Ruiselede, Drievuldigheidsprocessie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:14 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 18 mei 1919

    “NOG OVER DEN H. BLOED OMMEGANG.

    In de Gazette van Brugge, die wij met blijdschap terug hebben gezien, staat er in beschrijving van den groep der Hulde aller Volkeren, verbeeld door jongelingen met het vaandel van elk land:

    <<Zou Duitschland erbij zijn? En wij hoorden: Wij zouden ’t eruit sleuren… Maar ’t was niet mee?>>

    Waarde confrater, dacht gij niet dat de menschen die gij alzoo hoordet langs den stoet, van die soorte waren die meest den Duitsch hadden aangehangen?

    Dacht ge ook niet dat die uitroeping (die wij niet gehoord hebben) in strijd was met de leer der kerk: <<Alle Volkeren zullen U (God) loven!>>

    En dacht ge ook niet dat ook na den Franschen tijd (1819) al wat Fransch was, moest uit den Stoet <<gesleurd>> worden?

    ‘k En zou ook het vaandel van Duitschland (dat eigenlijk niet meer bestaat) ook niet zoo gauw in den stoet laten zien hebben, juist om dergelijke uitroepingen te vermijden, maar ze nu aanhalen gelijk gij doet (of ze bestaan hebben ofte niet) bij eene godsdienstige betooging is met spelden steken daar waar de menschen gekomen waren met rozen.

    ’t Is de haat onder de volkeren die de oorzaak is van den oorlog.

    Wat meer is, dat alles is patriotaardsch en valsch.

    Er werden hier door de Engelschen plakbrieven uitgehangen: doet geen zaken meer met Duitschland en ze waren zelven reeds te wege te te doen en doen het nu volop, terwijl door de schikkingen van de marken ons land nu wordt aangespoord zooveel mogelijk in Duitschland te koopen.”

    …

    “In dezelfde Gaz. van Brugge staat er dat het H. Bloed eerst verdoken werd in het huis van M. Louis Halleux, maar de Duitschers dat huis bezettende, nam de bisschop het op zijn eigene kamer.

    De <<Rijve>> dat is het gouden kistje en het hemeltje waarin de onschatbare pand wordt rond gedragen (bekroond met de eigen krone van Maria van Burgondie) werd, geborgen in twee bakken met ijzer beslagen, op een kruiwagen gevoerd naar het huis van M. Louis Ryelandt; deze alleen en M. Stephaan Visart, zoon van den burgemeester, wisten wat die bakken inhielden. Maar daar kwamen nu ook gedurig duitsche soldaten thuis liggen en daarom was het nog eens van verhuizen, naar M. Ernest van Caloen en eindelijk naar M. Michiel Dhont, den beeldhouwer die de bakken verborg onder ouden rommel van zijne werkplaats tot den dag der duitsche vlucht.

    De rijve was ongeschonden, alleen de zijde waarop het kistalen buisje met het H. Bloed moest rusten was wat beschimmeld en werd vernieuwd.

    <<Binst de bezetting vroegen de Duitschers, verschillige malen waar het H. Bloed was. Dit was onder ander eens het geval met den hertog van Arenberg, die hier den duitschen kroonprins als vleugelofficier vergezelde De huisbewaarder antwoordde telkens dat hij het niet wist, hetgeen de waarheid was. De nu onttroonde keizer van Duitschland heeft ook, op eenen Vrijdag, de H. Bloedkapel bezocht. Maar hij vroeg niet waar het H. Bloed was. Zeker had men hem op voorhand verwittigd dat de vraag nutteloos zou geweest zijn. De Duitschers verzaakten te lange laatste aan hunne herhaalde vragen en schenen in den waan te verkeeren dat het H. Bloed naar een vreemd land gevlucht was, – terwijl, zooals men het komt te vernemen, het nooit Brugge verlaten had, tot heil en zegen van onze vaderstad.>>”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:11 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 11 mei 1919

    “NAAR BRUGGE!

    Halletoren, nooit te voren

    Stondt gij daar zoo schoon en groot

    Als bij ’t naadren van de dood!

    De dood is voorbij gevaren, en daar zien wij den Halletoren weer met den Meiboom in de blauwe lucht, en hoor eens die zegeklok!

    Dat was nu toch oprecht de groote dag van het vrijgevochten land.

    En de Natuur had hem afgewacht om haar winterkleed af te leggen.

    Daar was het Meiezonneke, zoo vrij en zoo blij.

    En de menschen voelden ‘t: het was voor de eerste maal weer de oude goede tijd.

    De poorten konden ze niet slikken die wielrijders, die cheezen en die bankwagens.

    Toen de koning 20 October in Brugge kwam, vroeg men van waar toch zoo gauw al die vlaggen van daan kwamen, maar van waar kwam nu al dat gerij!

    Was heel Vlaanderen hier niet, men gevoelde het dat het er toch had willen zijn.

    En deze maal had het bestier, goed doorzicht getoond: alle ijzeren wegen hadden menigvuldige treinen, eindeloos lang, en de buitenmenschen reden in tweede klasse duitsche wagens

    De ommegang van ’t H. Bloed zou maar in klein formaat uitkomen, juist gelijk de gazetten, maar ’t was DE ommegang, er was zoo maar een en men moest hem zien, nadat hij vier jaren weggedoken had gezeten.

    Dat was nu de derde keer dat hem dat gebeurde, eerst in den tijd der beeldstormerije, (men toont nog het huis waar de kostbare relikwie alsdan verdoken zat op den hoek der Sint Jan Nepomucenes brug) dan in den Franschen tijd en nu in den Duitschen tijd.

    Niet juist omdat de Duitschers hem niet gaarne zagen, want ze wenschten niets liever, maar omdat ze hem niet zouden hebben kunnen zien.

    Veel kleederen waren meegevlucht naar Engeland en elders, veel was versneden voor dagelijksche rokjes en schortjes, – vooral de middeleeuwsche mannenkleederen hadden het moeten bekoopen en zoo was het bijbelsch- en middeleeuws gedeelte heelemaal achtergebleven.

    Het H. Bloed werd eerst gedragen door de bisschoppen van Brugge en van Gent, later door andere vooraanstaande geestelijken. Op andere jaren waren ook vreemde bisschoppen in den stoet.

    Ik las dat de rond ofte ommegang dezelfde was als in 1150, toen de Grave van Vlaanderen met den onschatbaren pand uit Jerusalem in Brugge toekwam.

    Maar ‘k meende dat hij alsdan rond de vesten ging, hetwelke nu toch niet meer kan zijn, dewijl daar uitgenomen langs den Dijver, geen weg meer is.

    Maar ’t was toch ongeveer dezelfde ronde die men nu ommeging: van de hoofdkerk, die dan nog niet bestond naar het Zand, nu het Statieplein, dan langs de Noordzandstraat alover de Markt naar den Dijver toe en alover Simon Stevensplaats door de Steenstraat weer over de Markt naar den Burcht, waar de zegen gegeven wordt met het H. Bloed om het dan weer voor een jaar in zijne kapel neer te zetten.

    Al zoekende naar den ouden weg vind ik in Rond den Heerd, nummer van 1 Mei 1819 [sic: 1886], het volgende:

    <<Gelijk het op dezen dag (3 Mei) een driedobbele feestdag is, zoo viert men te Brugge eenen driedobbelen vijftigsten verjaardag, te weten: 1e van de herstellinge van den dienst van ’t heilig Bloed, 3 Mei 1819; 2e van de herbouwing van de capelle van ’t heilig Bloed, in Maarte 1819 en 3e van ’t herkiezen van heilig bloedmannen, of van de edele confrerie, 10 en 17 April 1819.

    Ten naasten jare, 1869 zal ’t vijftig jaar zijn dat het heilig Bloed weerom te voorschijn kwam, en men spreekt van een plechtigen jubilé, te dier gelegenheid te vieren; mocht het waar zijn.>> En “t is waar geworden!

    Dit jaar 1919 verleden Maandag, moest dus een honderjarige jubilé gevierd zijn geweest, ware de oorlog er niet tusschen gekomen.

    Men had het daarom wel kunnen herinneren. Maar zoude er wel een Bruggeling aan gedacht hebben!

    De oorlog heeft al meer zulke verstrooingen meegebracht.

    Wat wij ook nog vonden is dat in het jaar 1585 de straten en Markten bij den doorgang van de processie moesten geruimd en gezuiverd worden.

    Dat zou dan willen zeggen dat er geene kramen op de foor mochten, zoodat men denken mag dat de Meifoore alsdan nog niet bestond.

    Men zei en schreef dezer dagen dat het eene boetprocessie zoude zijn.

    Inderdaad, er sloten zich achter iedere parochie een groep mannen en vrouwen aan, die luidop den rozenkrans baden.

    In 1585 was het ernstiger: Den almachtige te bidden en te bewegen tot nederleggen van deze inlandsche oorloge ende reduceren van de rebellen van zijne Majesteit.

    Laat ons hopen dat het toekomenden jare niet zal zijn om de Bolsjevisten te reduceeren….”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 16de eeuw, 19de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:08 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 10/06-16/06 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs