Inhoud blog
  • Uit La Patrie, 16 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 14 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 29 juli 1879
  • Uit La Patrie, 28 juli 1879
  • Uit La Patrie, 26 juli 1879
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    West-Vlaamse processies
    dé website met alle info over de West-Vlaamse processies
    Kaderend in het project van Heemkunde West-Vlaanderen willen we hier zoveel mogelijk informatie plaatsen, zodat iedereen wat kan terugvinden over processies in zijn eigen gemeente/regio. Via "zoeken in blog" (links op het scherm) kan je de juiste informatie terugvinden (probeer zowel met en zonder hoofdletter). Beschik je zelf over informatie, stuur dit dan op via e-mail, en we zetten het zo snel mogelijk op de blog. Een bijzondere aandacht is er voor krantenartikels. Een overzicht van systematisch doorgenomen kranten kan je vinden door "krantenoverzicht" in te tikken. Hoe meer artikels er op staan, hoe sneller er ook iets over jouw gemeente/regio terug te vinden zal zijn.
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 9 mei 1920

    “UIT DUDZEELE.

    …

    – Waarschijnlijk op Zondag der Sacra[ments]processie zal de prachtige gotische kapel (bouwmeester Cauwe) ter gedachtenis der gesneuvelde soldaten ingewijd worden. Mogelijk zal de eerw. Heer Scherper[e]el, aalmoezenier en broeder van eenen gesneuvelden, het gewoond omstandigheidssermoen doen.

    Groote feesten te dier gelegenheid: men spreekt zoo van 6 praalwagens, een met Tank in werking, op te maken door eenen vernuftigen gedemobiliseerden soldaat, van Dudzeele. Daar zal geen volk te kort zijn.”

     trefwoorden: Dudzele, Sacramentsprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:18 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 3 augustus 1919

    “Dé Processie van Veurne

    EEN OUDE OMMEGANG

    Verleden Zondag ging voor 't eerst sedert vijf jaar weer de vermaarde boetprocessie van Veurne uit.

    't.Is een der oudste en eigenaardigste ommegangen van Vlaanderen.

    Volgens overlevering ging de eerste processie in de middeleeuwen uit en wel ter eere van een relikwie van-het Heilig Kruis, door een Vlaamsche graaf.aan de St-Walburgakerk geschonken.

    Het oude verhaal deelt mee, hoe die graaf van het Oosten terugkeerdend, door een storm voor de kust van zijn land werd overvallen. Hij beloofde, zoo hij behouden mocht worden, de relikwie, welke hij meevoerde, aan de eerste kerk te zullen schenken die hij ontwaarde.

    Toen den orkaan over was en de zon weer de wolken scheurde, blonk ze op het hooge dak van Veurne's Sint-Walburga. De graaf ging aan land, verwittigde de geestelijkheid die in stoet het hoog geschenk kwam afhalen. Elk jaar werd dit feit door een processie herinnerd.

    Maar tijdens de Oostenrijksche overheersching, veranderde het karakter van den ommegang. Een soldaat van het garnizoen, zekere Mannaert, had het bijgeloof van zijn tijd, en meende, dat de asch van een verbrande hostie, op zijn hart gedragen hem onkwetsbaar maken zou.

    Hij ging ter kommunie, spuwde de hostie echter weer in zijn zakdoek uit en roosterde ze thuis.

    Mannaert moet een soort waanzinnige geweest zijn, want dadelijk daarna liep hij de straat op, om luid uit te schreeuwen wat hij gedaan had.

    Zijn berouw baatte hem niet. De ongelukkige werd gestraft naar de zede van dien tijd. Men voerde hem door de stad en neep op elken hoe[k] met een gloeiend ijzer stukken uit zijn vleesch Eindelijk werd het half geroosterde, wreed geschonden lichaam opgehangen.

    Om de heiligschennis uit te wisschen, veranderde men de processie van 't Heilig Kruis in een van boete. Vele burgers liepen blootsvoet, in grauwe pij met een kruis op den rug in den stoet.

    En die ge woonte bestaat nog.

    De <<penitenten>> sluiten den ommegang die eenige uren duurt. In boetgewaad, de kap over het hoofd en blootsvoet gaan ze voort, gebogen onder een houten kruis. Er komen er van alle kanten, ook uit Frankrijk en Engeland.

    In de processie verbeeldt men groepen uit het Oude Testament. Sommige spreken en zeggen met een sterk rythme en oud Vlaamsch teksten uit den Bijbel op. Zoo ziet en hoort men de wijzen van 't Oosten, die naar Jerusalem trekken, van Jezus in gesprek met de <<doktoren>> enz.

    Maagdekens wuiven met palmtakken en hun zilveren stemmen heffen het <<Hosannah>> aan.

    Uit den kloeken Sint-Nikolaastoren, die gelijk een burcht. over de grillige gevels schouwt,

    bomt de zware klok.

    En natuurlijk is het dan kennis te Veurne, maar tijdens de processie, die 's namiddags uitgaat, zwijgen de foorlieden en hun orgels.

    In het voorjaar van 1918 vreesde men voor Veurne. De stad werd geweldig beschoten en er was gevaar voor haar bezetting. Men had de kostbare gewaden der processie reeds in veiligleid gebracht. De klokken warnn in den grond gedolven. Zeer veel inwoners trokken heen. 't Waren sombere dagen toen.

    Maar dat leed is voorbij en weer gingen in het stedeke achter 't verwoeste gebied en waar zelf ook veel gedoode burgers en gesneuvelde soldaten sluimeren, duizenden bezoekers zich verdringen.

    Herlees eens de eerste bladzijden van Onzen feuilleton Celestina's Offer; waarin Hans de processie in 1914 soo schoone beschrijft.

    UIT DE 'BELGISCHE STANDAARD

    NOG OVER DE PROCESSIE:

    't Weder en legde maar flauwkens aan; toch gelukte de zon erin een gatje door de lucht te boren en den regen tegen te houden tot na de processie.

    Volk was er, ge 'n kunt niet meer: op de markt, in de straten waar de proceesie[sic] voorbijtrok, kondet ge op de koppen dansen. De oude Veurnaars weten niet te zeggen dat er ooit met de Boetprocessie méér volk in de stad is geweest, als dit jaar.

    Vier gendarmen te paard komen voorop en drijven het volk uit den weg.

    Zes thebaansche trompetten openen den stoet; daarna het vaandel van de sodaliteit. Dan komt geheel het oud testament; onder de profeten vallen eenige welgekozen tijpen op te merken, vooral de profeet Agœus. Me dunk dat David wat ernstiger zijn rol had kunnen aanpakken.

    In ’t verdeelte van de processie ‘t Nieuw Testament verbeeldend springen eenige groepen in ’t oog die buitengemeen goed werden weergegeven: de Drie Koningen, de Vlucht naar Egypte en bovenal de Blijde intrede van Jerusalem. Het Hosannah van Veurne is niet zoo groot als het Hosannah van Brugge, maar toch is het heel indrukwekkend.

    Wat bovenal slaat, 't zijn de boetelingen in monnikenpij die hun kruis slepen barvoets door

    straten.”

    trefwoorden: Veurne, Boeteprocessie, H. Kruisprocessie, 20ste eeuw, middeleeuwen

    22-01-2012 om 01:16 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 22 juni 1919

    “RUYSSELEDE. Ommegang. – Op H. Drievuldigheidszondag had de plechtige wijding en herinrichting plaats van den alouden ommegang [der] H. Drievuldigheid al [… ter] gedachtenis onzer gesneuvelde soldaten. In 1[???] wierd te Ruyssleede het broederschap gesticht der H. Drievuldigheid ter verlossing der slaven.”

    trefwoorden: Ruiselede, Drievuldigheidsprocessie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:14 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 18 mei 1919

    “NOG OVER DEN H. BLOED OMMEGANG.

    In de Gazette van Brugge, die wij met blijdschap terug hebben gezien, staat er in beschrijving van den groep der Hulde aller Volkeren, verbeeld door jongelingen met het vaandel van elk land:

    <<Zou Duitschland erbij zijn? En wij hoorden: Wij zouden ’t eruit sleuren… Maar ’t was niet mee?>>

    Waarde confrater, dacht gij niet dat de menschen die gij alzoo hoordet langs den stoet, van die soorte waren die meest den Duitsch hadden aangehangen?

    Dacht ge ook niet dat die uitroeping (die wij niet gehoord hebben) in strijd was met de leer der kerk: <<Alle Volkeren zullen U (God) loven!>>

    En dacht ge ook niet dat ook na den Franschen tijd (1819) al wat Fransch was, moest uit den Stoet <<gesleurd>> worden?

    ‘k En zou ook het vaandel van Duitschland (dat eigenlijk niet meer bestaat) ook niet zoo gauw in den stoet laten zien hebben, juist om dergelijke uitroepingen te vermijden, maar ze nu aanhalen gelijk gij doet (of ze bestaan hebben ofte niet) bij eene godsdienstige betooging is met spelden steken daar waar de menschen gekomen waren met rozen.

    ’t Is de haat onder de volkeren die de oorzaak is van den oorlog.

    Wat meer is, dat alles is patriotaardsch en valsch.

    Er werden hier door de Engelschen plakbrieven uitgehangen: doet geen zaken meer met Duitschland en ze waren zelven reeds te wege te te doen en doen het nu volop, terwijl door de schikkingen van de marken ons land nu wordt aangespoord zooveel mogelijk in Duitschland te koopen.”

    …

    “In dezelfde Gaz. van Brugge staat er dat het H. Bloed eerst verdoken werd in het huis van M. Louis Halleux, maar de Duitschers dat huis bezettende, nam de bisschop het op zijn eigene kamer.

    De <<Rijve>> dat is het gouden kistje en het hemeltje waarin de onschatbare pand wordt rond gedragen (bekroond met de eigen krone van Maria van Burgondie) werd, geborgen in twee bakken met ijzer beslagen, op een kruiwagen gevoerd naar het huis van M. Louis Ryelandt; deze alleen en M. Stephaan Visart, zoon van den burgemeester, wisten wat die bakken inhielden. Maar daar kwamen nu ook gedurig duitsche soldaten thuis liggen en daarom was het nog eens van verhuizen, naar M. Ernest van Caloen en eindelijk naar M. Michiel Dhont, den beeldhouwer die de bakken verborg onder ouden rommel van zijne werkplaats tot den dag der duitsche vlucht.

    De rijve was ongeschonden, alleen de zijde waarop het kistalen buisje met het H. Bloed moest rusten was wat beschimmeld en werd vernieuwd.

    <<Binst de bezetting vroegen de Duitschers, verschillige malen waar het H. Bloed was. Dit was onder ander eens het geval met den hertog van Arenberg, die hier den duitschen kroonprins als vleugelofficier vergezelde De huisbewaarder antwoordde telkens dat hij het niet wist, hetgeen de waarheid was. De nu onttroonde keizer van Duitschland heeft ook, op eenen Vrijdag, de H. Bloedkapel bezocht. Maar hij vroeg niet waar het H. Bloed was. Zeker had men hem op voorhand verwittigd dat de vraag nutteloos zou geweest zijn. De Duitschers verzaakten te lange laatste aan hunne herhaalde vragen en schenen in den waan te verkeeren dat het H. Bloed naar een vreemd land gevlucht was, – terwijl, zooals men het komt te vernemen, het nooit Brugge verlaten had, tot heil en zegen van onze vaderstad.>>”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:11 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 11 mei 1919

    “NAAR BRUGGE!

    Halletoren, nooit te voren

    Stondt gij daar zoo schoon en groot

    Als bij ’t naadren van de dood!

    De dood is voorbij gevaren, en daar zien wij den Halletoren weer met den Meiboom in de blauwe lucht, en hoor eens die zegeklok!

    Dat was nu toch oprecht de groote dag van het vrijgevochten land.

    En de Natuur had hem afgewacht om haar winterkleed af te leggen.

    Daar was het Meiezonneke, zoo vrij en zoo blij.

    En de menschen voelden ‘t: het was voor de eerste maal weer de oude goede tijd.

    De poorten konden ze niet slikken die wielrijders, die cheezen en die bankwagens.

    Toen de koning 20 October in Brugge kwam, vroeg men van waar toch zoo gauw al die vlaggen van daan kwamen, maar van waar kwam nu al dat gerij!

    Was heel Vlaanderen hier niet, men gevoelde het dat het er toch had willen zijn.

    En deze maal had het bestier, goed doorzicht getoond: alle ijzeren wegen hadden menigvuldige treinen, eindeloos lang, en de buitenmenschen reden in tweede klasse duitsche wagens

    De ommegang van ’t H. Bloed zou maar in klein formaat uitkomen, juist gelijk de gazetten, maar ’t was DE ommegang, er was zoo maar een en men moest hem zien, nadat hij vier jaren weggedoken had gezeten.

    Dat was nu de derde keer dat hem dat gebeurde, eerst in den tijd der beeldstormerije, (men toont nog het huis waar de kostbare relikwie alsdan verdoken zat op den hoek der Sint Jan Nepomucenes brug) dan in den Franschen tijd en nu in den Duitschen tijd.

    Niet juist omdat de Duitschers hem niet gaarne zagen, want ze wenschten niets liever, maar omdat ze hem niet zouden hebben kunnen zien.

    Veel kleederen waren meegevlucht naar Engeland en elders, veel was versneden voor dagelijksche rokjes en schortjes, – vooral de middeleeuwsche mannenkleederen hadden het moeten bekoopen en zoo was het bijbelsch- en middeleeuws gedeelte heelemaal achtergebleven.

    Het H. Bloed werd eerst gedragen door de bisschoppen van Brugge en van Gent, later door andere vooraanstaande geestelijken. Op andere jaren waren ook vreemde bisschoppen in den stoet.

    Ik las dat de rond ofte ommegang dezelfde was als in 1150, toen de Grave van Vlaanderen met den onschatbaren pand uit Jerusalem in Brugge toekwam.

    Maar ‘k meende dat hij alsdan rond de vesten ging, hetwelke nu toch niet meer kan zijn, dewijl daar uitgenomen langs den Dijver, geen weg meer is.

    Maar ’t was toch ongeveer dezelfde ronde die men nu ommeging: van de hoofdkerk, die dan nog niet bestond naar het Zand, nu het Statieplein, dan langs de Noordzandstraat alover de Markt naar den Dijver toe en alover Simon Stevensplaats door de Steenstraat weer over de Markt naar den Burcht, waar de zegen gegeven wordt met het H. Bloed om het dan weer voor een jaar in zijne kapel neer te zetten.

    Al zoekende naar den ouden weg vind ik in Rond den Heerd, nummer van 1 Mei 1819 [sic: 1886], het volgende:

    <<Gelijk het op dezen dag (3 Mei) een driedobbele feestdag is, zoo viert men te Brugge eenen driedobbelen vijftigsten verjaardag, te weten: 1e van de herstellinge van den dienst van ’t heilig Bloed, 3 Mei 1819; 2e van de herbouwing van de capelle van ’t heilig Bloed, in Maarte 1819 en 3e van ’t herkiezen van heilig bloedmannen, of van de edele confrerie, 10 en 17 April 1819.

    Ten naasten jare, 1869 zal ’t vijftig jaar zijn dat het heilig Bloed weerom te voorschijn kwam, en men spreekt van een plechtigen jubilé, te dier gelegenheid te vieren; mocht het waar zijn.>> En “t is waar geworden!

    Dit jaar 1919 verleden Maandag, moest dus een honderjarige jubilé gevierd zijn geweest, ware de oorlog er niet tusschen gekomen.

    Men had het daarom wel kunnen herinneren. Maar zoude er wel een Bruggeling aan gedacht hebben!

    De oorlog heeft al meer zulke verstrooingen meegebracht.

    Wat wij ook nog vonden is dat in het jaar 1585 de straten en Markten bij den doorgang van de processie moesten geruimd en gezuiverd worden.

    Dat zou dan willen zeggen dat er geene kramen op de foor mochten, zoodat men denken mag dat de Meifoore alsdan nog niet bestond.

    Men zei en schreef dezer dagen dat het eene boetprocessie zoude zijn.

    Inderdaad, er sloten zich achter iedere parochie een groep mannen en vrouwen aan, die luidop den rozenkrans baden.

    In 1585 was het ernstiger: Den almachtige te bidden en te bewegen tot nederleggen van deze inlandsche oorloge ende reduceren van de rebellen van zijne Majesteit.

    Laat ons hopen dat het toekomenden jare niet zal zijn om de Bolsjevisten te reduceeren….”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 16de eeuw, 19de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:08 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 4 mei 1919

    “De H. BLOEDOMMEGANG zal Maandag weerom uitgaan, zonder het bijbelsch gedeelte.”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:06 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 13 april 1919

    “– TE BRUGGE zal de H. Bloedprocessie uitgaan op 5 Mei Het is geen twijfel dat er een groote toeloop van volk zal zijn om naar de beroemde processie die sedert 1914 niet meer werd gezien, te gaan kijken. Ingezien de omstandigheden zal echter het bijbelsch gedeelte van de processie worden afgeschaft.”

     trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:05 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 30 januari 1916

    “… West Roozebeke…

    Roozebeke had ook zijn vermaarden ommegang ter eere van Onze Lieve Vrouw. Maar daar wilde ik nooit naar gaan zien en ‘k zal je vertellen waarom niet.

    Toen in 1382 de slag van Roozebeke plaats had, verloren de Vlamingen dezen, zegt de legende, omdat de Franschen de hulpe van Maria ingeroepen en ontvangen hadden. Onze Lieve Vrouw bracht verwarring in de Vlaamsche troepen door ze met een onzichtbare koorde in hun beweging te belemmeren.

    De Franschen schreven dus hun zegepraal aan O L. Vrouwe toe en gingen haar in de kerk van Roozebeke danken Zoo is de oorsprong van den ommegang aldaar. En de menschen, die zich naar Roozebeke begaven, beevaarten dus ter herinnering aan een eigen nederlaag. Nu weet ik wel, dat men daaraan niet meer dacht, maar in elk geval bewijst het weer eens hoe weinig onze historie doorgedrongen was”…

    trefwoorden: Westrozebeke, Onze Lieve Vrouw, 14de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:03 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 16 januari 1916

    Jaargang 29, nr.182, zondag 16 januari 1916

    “Herinneringen uit Vlaanderen

    Kortrijk ontwaakte onder ’n luister van vlaggefooien en weelderige versieringen.

    Op Sinte Maarten wapperde een tros van nationale kleuren, aan de 4 hoeken van den scherpen toren Van uren in ’t rond zag men ze vlotten. Wijd en zijd wist men dat er daar iets bijzondere ging gebeuren ’t Volk van aan den Kezelberg, waar ik in vacantie was, kon maar niet zwijgen van de groote feeste die in de Leiestad voorbereid werd. Allen wilden ze zien. Men riep het tot malkaar: <<Gasie ook na d’inhaling van ’t standbeeld?>> Mijn onkel Karel, zijne kinderen Gusten, Miel, Flista en ik, trokken ’s morgens te voet tot aan Bisseghem. O, welke processie langs de Hollestraat van Moorseele en Gulleghem! Vaders in hunne hemdsmouwen, moeders met kinders op den arm of aan de hand, meisjes met panders beladen. – Na wat rusten en eten te moeders, – ik woonde te Bissegem, – zetteden wij, mijn vader, moeder, mijn broere Maurits, mijn zuster Marie, de vorigen en ik, onzen weg voort naar Kortrijk.

    ’t Is of het nog vandage ware! ‘k Reisde al zoo graag en ‘k was nochtans zoo jong. Die liefde is mij bijgebleven, nu ik al meer dan drie maal zoo oud ben, ontzie ik’t niet vijf uren te doen met <<’t zand konvooi>> – vlaamsche uitdrukking voor te voet gaan. – ’t is of ik ze nog zie al die vlaggen: op den Tribunaal, op de Statie, op ’t Stadhuis, op St Michiels, op d’Halle, op O.L. Vrouwe op de opengebare gebouwen, op al de hôtels, op al de voornaamste huizen van de stad. De groote markt was prachtig versierd. Gedichten, bloemslingers, venetiaansche lantaarns met vetpotjes in, hingen op de balkens, aan de buitenvensters. ’t Krioelde van volk, aan de ramen, op de daken, overal, waar er een plaatske vrij was om alles gade te slaan. Er waren daar Hollanders, Franschmans, Brusseleers, Gentenaars, Antwerpenaars, Luikenaars, Namurois en Arlonnais, ja, geheel Belgie was vertegenwoordigd en uit alle rangen en standen.

    ‘k Hoorde daar van alle soorten van talen, mijn kinderverstand was veel te weinig ontwikkeld om van dat gezwatel iets te verstaan. Mannen in blinkende uniformen liepen er rond, ’t waren officieren en muzikanten van Yper, Roubaix, Tourcoing, Lille, heeren met hooge buizen en een strekje op hun pitteleer drumden tusschen ons, ’t waren de officieelen van ’t komiteit, zoo had mijn onkel verteld.

    ’t Was er een leven en geveld, een oorverdoovend gebabbel. Eensklaps een trompetgeschal, een signaal. Een indrukwekkende stilte. Mijn nonkel heesch mij op zijn schoere (schouder). Daar rechtover Laigneil’s winkel zag ik iets wit: een laken boven een massa. Al met eens werd het opgeheven en toen zag ik, o, iets zoo schoon, ‘k kon mijne tong niet bedwingen, ‘k riep: <<nonkel, vader, Maurits, Marie, maar kijkt ne keer, wat grooten paster, en die neune, en die vrouwe met heur kindje, in den schoot, maar kijkt ne keer, hoe wit dat alles is; ’t es zeker al marmer.>>

    ‘k gaapte erbij en ‘k hoorde klappen van: <<de beeldhouwer verdient alle hulde, ’t lijkt sprekend Monseigneur De Haerve en het geheel is wel gelukt>> O, ’t was een van die steun pilaren der H. Kerk dat ze vierden, mijn godvruchtig hartje was zoo ontroerd.

    ’t Is of hoorde ik nog den klank van de redevoering, of ik nog zie en hoor de daverende toejuichingen, het bazuingeschal met de Thebaansche trompetten op St Maarten, ’t is of hoorde ik nog de lieve écho van de Brabançonne. Vader zie mij dat die eerwaardige zooveel goed gesticht had in Belgie en elders; hij had de doofstommen leeren tellen, spreken met de vingers, hij had de blinden leeren lezen, muziek spelen. Om zijn aandenken te vereeuwigen had men dit gedenkteeken geplaatst.

    In de gothieke zaal van ’t mooi Stadhuis was er eene tentoonstelling. ’s Namiddags en gedurende acht dagen waren er in Kortrijk muziekuitvoering en openbare volksvermaken. ’t Is of ik ze nog hoor die doofstommen, ze kwamen van rond Brussel; ’t is of ik ze nog zie leiden die ongelukkige blinden op de kiosk, en dat ik nog hun droefgeestige wee klage hoore, ‘k zie nog die welverdiende ovatie, dat wuiven met zak doeken… (ze waren uit Ronchin), ‘k ben nog onder den indruk van dat puik muziek uitgevoerd door de 120 mannen van de welbekende Ypersche harmonie. ‘k Zie ze nog met hunne reutelaars reutelen; ‘k hoor nog die nabootsing van den trein die zich beweegt, die rolt, die stopt; ‘k hoor nog het melodische geluid uit de schoone harmonicas van d’accordéonnisten koor van Roubaix Glorieux, en eenige Kortrijkzanen stegen met een ballon op, op de Korenmarkt.

    Op een zeker hoogte, zag men hem toeren maken aan een stok onder de mande. De toeschouwers volgden met verbazende spanning die bewegingen, met schreeuwde van: ’t Jeemenis Maria, oh, Heere toch, hoe es ’t meuglijk, moâ minschen, zie, je gaat tegen den torre vliegen. Glorieutje steeg hooger en hooger en toen het in de wolken ging verdwijnen zag men hem een eeregroet maken De algemeene verlichting van St Maarten, de Markt ’t Stadhuis, ’t Plein, ’t St Joris park, de Statie, het Justitie Paleis gaven een tooverachtig uitzicht aan Kortrijk. Een allegoriesch vuurwerk dat zoowel weergaf al die mannekes, al die meisjes. Mr De Haerne stool dien eersten dag de feestelijkheden.

    Hoeveel herinneringen zijn ook van naderhand aan die streke verbonden.

    Met moeder bezocht ik de put- en bloedkapellekes tegen den Pottelberg, potje Madeleine, ’t oud kerkhof; we bedevaartten, al door de Kortrijksche velden, naar Aelbeke, in ’t weerkeeren raapte ik kastanjes in Bethune’s boomrijke dreve; mijn broers en zusters leidden mij naar St Job te Heule, naar de beroemde en wereldbefaamde O.L. Vrouwe van Dadizeele.

    Dagen van gebed, dagen van vroomheid, dagen van genoegen.

    De lotingstijd brak aan. Aan ’t hoofd een Vlaamsche accordeonnist en onder ’t zingen van geestige liedjes geraakten we ons getwintig lotelingen, in het bekend zaaltje voor den trommel. Den een nam een goeden nummer, de ander een twijfelachtig en de slechten een <<erin>>. Zoo was het met mij Ik moest onzen Koning dienen, gelijk wij ten dien tijde zeiden. Moeder was droevig haren oudsten van 8 kinderen en haren eenigen broodwinner te moeten missen, misschien keerde hij bedorven terug, misschien nooit meer.

    Van toen af was ik dat bedeesd ventje niet meer ‘k Werd een man.

    En weer gingen jaren voorbij. ’t Werd Augustus 1914.                   (Wordt vervolgd)”

    (vervolg op 23 januari bevat geen verwijzing naar een processie, tekst is van Richard Decuyper)

    trefwoorden: Kortrijk, Sint-Maartensprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:02 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 16 augustus 1914

    “Uit de <<Gazette van Brugge.>>

    Beloftestoet,

    op zondag 16 Augustus, daags na O.L.V. Hemelvaart, ’s nam. om 5 ure

    In 1304, binst den hevigen slag die onde[r] den Pevelberk geleverd wierd, deden graaf Philip van Tiedi en de brugsche strijders belofte alle jare 36 pond was te offeren aan O.L.V. van de Potterie op den 15 Oogst, zoo de zege hun bleef Die belofte wierd gehouden en wordt het nog op onze dagen

    De chronieken en oude schrijvers melden [dat] de Brugsche vrouwen met hunne kinderen in het witte gekleed, de keers gingen offeren.

    De beloftestoet gaat uit de kapelle van Blindekens, een godshuis door Kobrecht [sic] van Bethune begiftigd, en langs weg zingen de brugsche vrouwen, op een voois van de jaren 1300, een gedicht van Dr Eug. van Oye, luidend als volgt:

                Diep in rouw en leed gebogen,

                Moedermaagd, Gebenedijde,

                Ach, gij weet hoe zwaar om dragen

                Laat uw milde erbarmingsstralen.

    Heffen wij de weenende oogen. o Vrouw der smert,

    Gij, wie zeven zweerden snijden door ’t brekend hert,

    ’t Wegen is en ’t wreede knagen in ’t moederhert

    Over ’t kostbaar zegepralen van ’t Vaderland.

     

    Op ten hoogen, op tot U in onzen nood

    Medelijden! red onz’ mannen uit den dood:

    Hoor ons klagen! van vergoten kinderbloed!

    Nederdalen! Bid voor ons, Maria zoet!

    Gelijk in 1304, zoo willen wij, in 1914, op den, oogenblik dat de woeste duitscher tegen alle recht, het grondgebied van ons Vaderland schendt, en dat ons leger hem een heldhaftigen en zegevierenden tegenstand biedt, bij de uitvoering der belofte van 1304, ook een smeekbetooging voegen om den zegen Gods, door de bescherming van de Moeder van Smerten, over [l]egerscharen te bekomen.”

    trefwoorden: Brugge, Blindekensprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:52 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 2 augustus 1914

    “Emelghem. – Toen zondag morgend, rond 4 ure, eenige vrienden zich naar den ommegang van Lichtervelde begaven, vonden zij tusschen Emelghem en Ardoije eene hoeveelheid schoijen rogge op de tramlijn staan. Beeten waren uitgetrokken en insgelijk op de tramlijn gesmeten. Een wagonnetje dat op een zijspoor stond, wos [sic] omgeworpen en belemmerde den weg. De daders dier schelmstreken zouden dronke personen zijn.

    De policie heeft de daders in handen” processie?

    trefwoorden: Lichtervelde, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:50 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 26 juli 1914

    “Uit Thielt.

    Morgen Zondag 26 Juli zal eene boete processie uitgaan met het groote kruis voorop, dat de beeldstormers van verleden week hebben willen vernielen.

    Achter de vespers zal de st[o]et gaan van uit de parochiekerk van S[in]t Pieter naar d'Hulst alwaar ook een kruisbeeld  werd aangerand.

    Vandaar naar de Paterskerk alwaar de muurschilderij van Sinte Franciscus. albuiten nevens de kerkdeur ook werd geschonden.

    Teruggekomen in Sint Pieters zal door een pater een groot sermoen worden gehouden.

    Daar zal het Thieltsche zijn.”

    trefwoorden: Tielt, Boeteprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:49 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 19 juli 1914

    “Geschiedenis van het wijdvermaarde Christusbeeld van Damme.

    Vinding en vereering van het mirakuleus Christusbeeld

    (Vervolg)

    In 1762 kon het magistraat van Damme de misbruiken niet meer dulden. bij gevolg kwam er van hunnetwege een verbod waarbij de processie over de vaart niet meer mocht trekken Z[e]lfs wierd vna hen een anderen processieweg aangewezen. Maar de arbeiders der Brugsche Vischmarkt stonden er tegen op, en deden klachten bij den Raad van Vlaanderen. De raadsheeren hadden de zwakheid die klachten in acht te nemen en de eischers te ondersteunen.

    Eindelijk vereenigde zich het magistraat met den pastor en de kerkmeester, en verzochten den Bisschop van B[r]ugge orde te stellen aan deze plechtigheid. Mgr. Brenart, alles wel overwogen hebbende, verbood bij dekreet van 4 Juli 1778 het beeld van den autaar af te doen; het uit te stellen te midden der kerke en in de processie om te dragen. Daarenboven stelde hij vast dat de processie een anderen weg moest nemen. Eenieder vond deze bevelen hoogst redelijk en Dammenaars waren er over tevreden.

    Maar zij waren niet tevreden over een keizerlijk dekreet van Januari 1786, waarbij Joseph II al de kermissen afschafte, gansch het land door, en ze stelde op den tweeden zondag na Paschen. Deze schikking verhinderde hunne plechtigheden. Zij waren niet min ontevreden over twee andere dekreten, het eene van den 8 Ap[r]il, het zelfde jaar, waarbij de Keizer al de broederschappen, en het andere van den 10 naastvolgende Mei, waarbij hij al de processen [sic: processies?] afschafte. Alzoo moesten nu de oudvermaarde kermis, en de confrérie van Damme onderblijven! Maar het spreekwoord zegt: Wat geweldig is, blijft niet duren: VIOLENTA NON DURANT. Keizer Joseph verdween van het wereldtooneel, en de e[e]uwenoude inrichtingen van Damme bleven stand houde[n].

    Hedendaags bestaat er, in den loop des jaars, nog toeloop van geloovigen om het H. Kruis te eeren. De toevloed is zeer groot op Sint Jansdag en op den derden zondag van Juli. Beide dagen worden onder ander gevierd door eene plechtige processie. Het oude genootschap van het H. Kruis bestaande, ten meestendeele, uit leden van Brugge, komt, telkens, met waaijende banier, naar Damme om het H. Kruis te dragen. Deze mannen worden vergezeld door eenen jongeling, verbeeldende eene engel, die, binst de processie, spreuken betrekkelijk de passie uitgalmt.

    Op andere tijden des jaars ontwaart men ook menige pelgrims, die den bedeweg tot het Christusbeeld van Damme bewandelen. Zelfs begeven sommigen zich veel liever ter bedevaart op de gemeene dan op de feestdagen, omdat zij alsdan beter en zonder hindernis hunne godvruchtigheid kunnen voldoen.

    De toevloed tot het Christusbeeld is in stand gebleven door den zegen van mirakels. Immers op een paneel geplaatst in den Kruisbeuk, vind[t] men eenige wonderwerken vermeld, die God gedaan heeft ten voordeele van dezen die hunnen toevlucht namen tot den gekruisten Zaligmaker voor zijn heilig Kruisbeeld (1). Zie hiernevens het verhaal van deze mirakels en de bijgevoegde print die ze voorsteld.

    MIRAKELS OF WONDERHEDEN WAAR DOOR GOD DE VEREERING VAN HET CHRISTUSBEELD GEZEGEND HEEFT LETTERLIJK OVERGENOMEN ZOO ALS ZIJ MET VERKORTINGEN GEPRENT ZIJN OP EEN PANEEL IN DE KERKE VAN DAMME.

    1 Een schipma tussche Armdee sluis wier zoo testor viel va de mastboo needri ee groote groote flaulte zoo dat me ghee leve e zich III huere lac wier te roepe o zoet + va Dne ontferme mys daer by genesede vereest.

    II. Mathus haghebaert gebuer daer hy vrooete con hem pine in ade sin leede zoo dat me moste thuis draeghe gheduere ee lach tydt hy belooft het helich + va Dae te bezoeke up alle de helighe + dach wie gheso.

    III Een kindt gheen jaer hout zynde de welcke up ee nacht zeer crees en ghaf hem ee rynck o hem te paye en de Kynd zwalleze in as de moedre stont up vact de Kyndt ove doed toe rype O heilige + va Dae en brocte hier en wir ghesot

    IV Adriaen huuse Daneels zone van Warregem die wir zoo ziecht up ee sproeck geduer w of XIII daghe dat me ghee lyf en zach en lach een jaer en ee maedt beloofde zoete + va Dae te bezoeke dus ghedaen wir ghesont.

    V. Maegeheriete ’t wijf va Cornelys va meeghe die begort was met levende Kyde en vylts een ziechte x daghen zodr voetsel as sallie ghesod in kermel, wir te roepe O zoete + van Dam en ’t Kindt hadde Keerstdom

    VI Aernou’dye dochtere an wyle win va boukernot wuenende i ooscam abacht gheheel b’ent was twee jare lanc zoe belooft het helich + va Damme en wasse heeft en te coem verzoucke alzoo zae (terstond) wir te ziene.

    DEZELFDE WONDERHEDEN IN ONVERKORT VLAEMSCH GESCHREVEN.

    1 Een scheepvaarder tusschen Armuide (St Anne ter Muiden) en Sluis, wierd zoo bestormd. dat hy van den mastboom neder viel in eene groote flauwte zoo dat men geen leven (in hem) en zag drie uren lang Hy werd (begon) e roepen: o zoete Kruis van Damme ontferm u mijner; daarbij genesende rees hij op (stond hij op).

    2 (Het) gebeurde (dat aan) Mathys hanghebaert daar hij vrocht, pijne kwam in al zijne leden. zoo dat men (hem) moest naer huis dragen gedurende een langen tijd. Hij beloofde het heilig Kruise van Damme te bezoeken op alle de heilige Kruisdagen (en) wierd gezond

    3 Een kind geen jaar oude zijnde werd op een nacht zeer te krijschen, men gaf het eene ring om het te paaien; en het kind zwolg hem in. Als de moeder op stond vond zij het kind bijkans dood; toen riep zij o heilige Kruisse van Damme en bracht (het kind) hier en (het) wierd gezond

    4. Adr[i]aan buusse, Daneels zoon van Wareghem. die werd zoo ziek door eenen sprong. d[a]t men gedurende 10 of 12 dagen geen leven (aan hem) en z[a]g en (hij lag een jaar en een maad, hij beloofde (het) zoete Kru[i]s van Damme te bezoeken, aldus gedaan (hebbende) werd gezond.

    5. Margheriete, het wijf van Cornelis van Meighem die begord was met een levende kind viel in eene z[i]ekte, (blijvende), 10 dagen zonder (ander) voedsel, dan salie gezoden in kermelk wierd te roepen: o zoete Kruis van Damme en ’t kind had ’t kerstdom

    6. Arnoulnine, dochter van wijlen Win van Boukernot, wonende in Oost Camp ambracht. was geheel blind. twee jaar lang: zoo belooft (zij) het heilig Lruis [sic: Kruis] van Damme een wassen hoofd en (het) te komen bezoeken. Alzoo werd terstond te zien.”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 18de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:48 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 12 juli 1914

    “Geschiedenis van het wijdvermaarde Christusbeeld van Damme

    Vinding en vereering van het mirakuleus Christusbeeld

    Volgens eene oude overlevering, hebben de schippers van Damme het mirakuleus Kruis uit de zee opgevischt, toen deze nog hunne stad bespoelde.

    In welk jaar kunnen wij, bij middel der oorkonden, niet juist bepalen. Uit een document in ’t hospitaal van Damme bewaard, vernemen wij dat, ten jare 1339. het wonderdoende Kruis ter Onze Lieve Vrouwekerk van Damme vereerd werd. Een man, Jacob Stul bij name, geboren of wonende te Bazel had voor thelich Cruus Onzer Vrauwen Kerke ten Damme eene lampe doen hangen. misschien wel uit dankbetuiging voor eene bekomene weldaad

    Een handschrift waar er van ’t mirakuleus Kruis van Damme sprake is, berust onder de oorkonden van ’t Bisdom van Brugge. Daar staat vermeld dat de nering der Damsche Schippers in bezit was van eene kapelle waar het door hen opgevischte Kruis bewaard wierd.

    Dit heiligdom was waarschijnlijk eene van de menigvuldige kapellen die voortijds in Onze Lieve Vrouwekerk bestonden.

    In 1566 brak de beeldstormerij los, en verwoeste de H. Kruiskapel.

    Maar eenige vurige christenen hadden tijd gevonden om het kostbare Christusbeeld te verbergen en het derwijze aan de vernieling der Calvinisten te onttrekken

    Intusschen verlieten de zeevaarders de stad Damme en zetteden zich te Brugge neder; zij werden er aangenomen bij de nering der Vrijschippers onder den naam van arbeiders van de Vischmarkt.

    Toen de landberoerten gestilt waren, herstelden de parochianen de verwoeste O. L V. Kerk. Zoodra kwam de verborgene schat het wonderbaar Kruis te voorschijn. Pastoor en Kerkheeren plaatsten het op den autaar der noordbeuk waar het hedendaags nog ter vereering uitgestelt staat.

    Bemerken wij hier dat, aangaande de omstandidheden [sic] der bovenverhaalde onteering de plaatselijke overlevering met de schriftelijke geschiedenis niet overeenstemt. Van oudsher verhaalt men te Damme dat de razende Geuzen na de Kruiskapelle afgebrand te hebben, het Kruis aan stukken sloegen, De Zusters van het Hospitaal verzamelden bij nachte de stukken en brachten ze naar de kerk terug, toen de ketters verjaagd waren. Na de herstelling van het wonderbeeld. richtte de geestelijke overheid, tot uitboeting der beeldschending eenen feestdag op met processie die op den derden Zondag van Juli, telken jare, gevierd wordt.

    De schippers die zich te B[r]ugge gevestigd hadden keerden naar Damme niet meer weder, tenzij als pelgrims. om het H. Kruis te eeren. Zij lieten nooit na hunne oude vaderstad te bezoeken op den derden Mei, feestdag der Kruisvinding, en op den derden zondag van Juli. dat is op Damme kermis of ommegang. In hoedanigheid van gildebroeders of konfraters van het H. Kruis, gelijk zij zich noemden. maakten zij aanspraak om het Kruis te dragen in de processie. op den derden zondag van Juli.

    De processie geschiedde na de hoogmis als volgt: De jonge dochters droegen het beeld van O.L.V.: de arbeiders der brugsche Vischmarkt, het Christusbeeld. Volgens het gebruik der eeuw. was de processieweg zeer lang. hij strekte zich uit tot over de brugge. die op de oude brugsche vaart lag.

    Men leest dat de processie bijgewoond wierd door een overvloedige menigte geloovigen, die niet alleen van B[r]ugge en omliggende plaatsen maar zelfs van verre kwamen. zooals van Gent. IJper, Duinkerke. Nieupoort. Oostende Blankenberghe.

    Onder het volk, waren er altijd eenigen die zich uitgaven voor betooverd of bezeten van den boozen geest, en zich lieten voorstaan dat zij door het aanraken van Christusbeeld zouden verlost worden. Deze personen stoorden zeer dikwijls de godsdienstige plechtigheid. zoo in de kerk als binnen de processie. Elk trachtte de naaste bij het Kruis te zijn, het aan te raken en te omhelzen. Daarbij schreeuwden en tierden zij. Zelfs wilden zij, binst de processie, zitten nevens het Kruis op de berrie: wat inderdaad telkens geschiede: de schrage waarop het Kruis gedragen wierd, was ten dien einde opzettelijk groot gemaakt.

    Buitentwijfel waren dit misbruiken. Nieuwe omstandigheden voegden er nog nieuwe wanordelijkheid bij. Immers omtrent het jaar 1600, gebeurde ’t dat de brug van de vaart. waarover de processie gewoonlijk ging, inviel; zij was van onderdomen versleten en wierd niet meer herstelt. Nu, dit zoo zijnde, veranderde men daarom den processieweg niet; maar. wat geschiedde er? als men aan de vaart gekomen was, stonden er schuiten gereed om de processie over te steken. De pastoor alleen, met het Hoogweerdig in de hand, bleef aan den oever staan, wachtende tot dat al de voorgangers, den gewoonlijken toer gedaan hebbende, zich met hem weder vervoegden, om gezamenlijk naar de kerke terug te keeren.

    Mgr. van Susteren, bisschop van Brugge onderricht zijnde wegens hetgene in de processie geschiedde, gebood, bij dekreet van 1717, de berrie waarop het beeld gedragen werd, zoodanig te verminderen, dat de betooverden en bezetenen daarop niet meer zouden kunnen springen, noch zitten, noch staan. Hij voegde erbij dat er geen [sic: een] brug over de vaart moes[t] gelegd worden, in gevalle men nog wilde den ouden toer volgen. Het eerste punt wierd uitgevoerd, maar het tweede niet. De zaken bleven nog een veertig tal jaren kreupel voorgaan.                                                             (’t Vervolgt)”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 17de eeuw, 18de eeuw

    22-01-2012 om 00:45 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 31 mei 1914

    “St-Baafs-Vyve. – Zondag, ter gelengenheid van Kermis-Ommegang, had alhier eenen velokoers plaats waardoor …”

    trefwoorden: Sint-Baafs-Vijve, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:40 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 10 mei 1914

    “Brugge – Ziehier de cijfersopgave der vreemdelingen in onze statie toegekomen met de H. Bloedprocessie

    Zaterdag 2 Mei                3500

    Zondag 3 Mei                  7650

    Maandag 4 Mei             26500

    Lijn Brugge-Knesselare:   1212

    Lijn Brugge-Aardenburg:   729

    Lijn Brugge Leke:            2090

    Lijn Brugge-Swevezeele: 3200”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:38 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 17 augustus 1913

    “Thielt. — Wanneer Henri Allaert met zijn vrouw Zondag avond thuis kwam van Aarseele Ommegang, vonden ze eenige ruiten ingeslegen, hun spaarpotje met 115 frank en een spaarboekje met 20 frank gestolen.

    Zelfs hun trouwboekje was verdwenen. Dit vonden zij algelijk weder gescheurd in een gracht daartegen, iets verder lag het spaarboekje met het bankbriefje van 20 frank ook geheel gescheurd.”

    trefwoorden: Aarsele, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:36 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 29 juni 1913

    “Oostende.  – Zondag toekomende zal de zeewijding met nog meer plechtigheid geschieden dan ooit. Dit kerkelijk feest zal ook met een aantal andere feestelijkheden gepaard gaan. Op verzoek van den Z.E.H. kanunnik Camerlynck, zal het muziek van het 3e linieregiment de processie vergezellen”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:35 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 11 mei 1913

    “Heilig Bloeddag was, onder oogpunt van 't weêr, beter dat men had mogen of durven verhopen. Geen regen. Ook was de stroom van vreemdelingen groot. Met de verschillende spoorwegen van den Staat kwamen in de spoorhalle 36 794 reizigers toe; in 1912 was het 37,460, en in 1911 36 592. Daags te voren reeds had men 4 988 coupons ontvangen.

    Om 9 ure kondigde het geluid der zegeklok aan dat het H. Bloed, vergezeld van de leden van het Edel Broederschap, de H Bloedkapel verliet en naar de hoofdkerk gedragen werd, waar het geplaatst werd op het hoog altaar, onder eerewacht der gendarmerie in groot dienstgewaad.

    't Was Mgr. de Bisschop van Brugge die de pontificale hoogmis opdroeg, in tegenwoordigheid van HH. HH. Mgrs Roelens, bisschop van Djerba, apostolieke vikaris van Opper Congoland; Everaerts, bisschop van Tadama, apostolieke-vikaris van Zuidelijk-Houpé (China); Vaughan, bisschop van Sebastopolis, hulpbisschop van Mgr den bisschop van Salford (Engeland).

    Na de mis gingen de geestelijke en wereldlijke overheden plaats nemen in de voorbehouden omheining, op het voedpad[sic] vóór de hoofdkerk, om van daar aan den optocht van de processie tegenwoordig te zijn.

    Bij de overheden hadden plaats genomen de officieren der hollandsche torpedobooten.

    En langs den overkant der straat stonden in gelid geschaard, de groote meerderheid der bemanning dezer booten, in hunne kleeding van donker blauw laken, met béret, en wijdgeopend[e] blauwe halskraag. Verschillige van deze knappe zeelieden droegen medaliën die bewezen dat zij aan veldtochten en oorlogsfeiten in Oost-Indiën hadden deelgenomen. De bemanning was in specialen tram van de haven tot aan de statie gebracht, van waar zij zich tot tegen de hoofdkerk begaven. De meerderheid dezer manschappen behooren tot den protestantschen eeredienst. Hunne houding was zeer eerbiedig.

    Nevens de hollandsche zeesoldaten stonden, ook in gelid, de jonge engelsche soldaten, die dit jaar nogmaals, met hun eigenaardig muziek, bestaande uit trommels en fluitjes, en een thoeveel andere Engelscben, in bedevaart naar het H Bloed gekomen waren Zij dragen een blauw uniform, met witte lederen banden en roode belegsels Nooit talrijker dan dit jaar, niet min dan 125.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:34 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 20 april 1913

    “Brugge. – De Vijftiendaagsche plechtigheid van het H. Bloed wordt den Zaterdag 3 Mei geopend en den Zaterdag 17 Mei gesloten.

    De alom vermaarde H Bloedprocessie gaat uit den Maandag 5 Mei.

    De jaarlijksche bedevaart is vastgesteld op Zondag 18 Mei.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:32 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 10/06-16/06 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs