 |
|
 |
|
The Sequel: van Porto naar Torrevieja
Nieuwe bemanning, nieuwe zakelijke look.
De inleiding bij het eerste stuk van de reis die vroeger op deze plek stond, vind je nu terug als eerste bijdrage onder de datum 15/06/2011.
|
 |
19-08-2011 |
Belangrijke Beslissing...!!! |
Ik had het al over de Luckybitch die aan een wereldreis
begon.
Vandaag in Sines liggen we naast een gepensioneerde beroepsmilitair van 52 die met
zijn vrouw op weg is naar de andere kant.
En vorige maand ontmoetten we in Leixoes al een andere merkwaardige Belg die
zonder zeilervaring even (grotendeels alleen) een catamaran was gaan ophalen
in Sicilië om daar volgend jaar mee te vertrekken.
Kortom:
Belgium rules the waves!
Als Wapper hier straks vertrekt varen we 60 mijl
verder voorbij Kaap San Vincente, en daar moeten we beslissen: linksaf naar de
Middellandse Zee, of rechtsaf al die andere Belgen achterna. In dat geval kan
het wel even duren voor we nog een internetcafé vinden, dus maak je geen zorgen
als het volgende berichtje wat langer wegblijft
19-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
18-08-2011 |
Belgische bitch |
Vandaag aangekomen in Cascais, jachthaven aan de monding van
de Taag, dwz niet zo ver van Lissabon. Lissabon is een mooie stad, maar we zijn
er alledrie al geweest, dus we besparen ons de treinreis en de dag
tijdverlies, en varen morgen blasé gewoon verder naar het zuiden.
De eerste twee dagtrips verliepen zonder geschiedenis
(Figueira da Foz, Peniché). Af en toe goeie wind maar even vaak niet. Gisteren
ganse dag mist maar vandaag voor het eerst de bimini gebruikt (vast zonnescherm
boven de kuip).
In de jachthaven van FdF interessante ontmoeting met de
Belgische boot Luckybitch. Vrouw van forty-something die vertrokken is voor
een reis rond de wereld die vier jaar gaat duren. Wisselende bemanning, en ze
hengelde zelfs of ik niet mee wou (of beeld ik me dat maar in
? ;o)).
En dat ondanks mijn enorme flater: ik had haar boot niet goed bekeken en
zei dat hij er niet echt stoer uitzag. Hij was inderdaad een stuk kleiner dan
Wapper, maar wél een heuse Van Der Stadt met een stalen romp van 4mm en verder
alles erop en eraan. Zij heeft me dan ook even duidelijk gemaakt wat zij van
een Bavaria met een rolzeil vond, waarna we vrede gesloten hebben.
Haar website (www.luckybitch.be) bezoek
je maar beter niet, want de vergelijking met mijn pover blogje is van de zelfde
orde als de vergelijking tussen de twee boten en misschien wel de ervaring
van de respectieve schippers
Bijlagen: Luckybitch.jpg (98.9 KB)
18-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
14-08-2011 |
Speciaal voor de dames... |
... voeg ik voor ons vertrek in de linkerkolom al maar een foto toe die ik kreeg van het nieuwe bemanningslid Peter.
Nu is volslagen eerlijkheid en transparantie de hoofdbekommernis van de blogredactie: NIETS wordt hier overdreven of weggemoffeld. Let dus even op: de foto is 7 jaar oud, en ondertussen heeft (ook) Peter geleefd! Stel nu eens dat we de komende weken de hand zouden kunnen leggen op recenter materiaal, dan zal niemand ons er ook van kunnen weerhouden om dat via wapperleaks te verspreiden!
14-08-2011, 19:05 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
07-08-2011 |
Tussenstop |
Zoals eerder gemeld lieten we om allerlei goede redenen de boot een maandje rusten in Leitsjoinsj. Terug in België bleek dat Marcel helemaal onvoorzien (maar om even goede redenen) moest afhaken voor het tweede deel van de reis... En toen greep de Voorzienigheid in. Dezelfde dag (!) kreeg ik een mailtje van Peter die solliciteerde om "ooit" ook eens mee te mogen. Voor hij het besefte werd hij dronken gevoerd en stond er een kruisje op de monsterrol achter zijn naam. Overigens vertelde ik pas nadien dat hij op staande voet was benoemd tot logistiek manager van kombuis en omgeving, maar in de euforie van de aanmonstering werd deze promotie zonder morren aanvaard. Al wordt het voor een Nederlander niet makkelijk om op dat vlak Marcel te doen vergeten.
En als om te illustreren hoe fijn het eerste deel van de reis toch wel was kreeg ik enkele dagen later de vraag van Fons of hij ook nog terug mee kon. Natuurlijk kon dat, en zo vliegen we op 15 augustus terug met z'n drieën naar Porto om Wapper naar zijn voorlopige ligplaats te brengen: Torrevieja, aan de Spaanse Oostkust. Nog zo'n 800 mijl te gaan, wat betekent dat we net over halfweg zijn. Ik kijk er naar uit. En daarna mogen jullie terug regelmatig een verslagje verwachten.
07-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
18-07-2011 |
We zijn er nog! |
Dank
Dank voor alle bezorgde gedachten die jullie zonder twijfel
gekoesterd hebben omdat Wapper nu al enkele dagen uit de ether bleef. Nee dus,
we drijven nog, we hebben geen problemen, maar het lag gewoon een beetje
moeilijk met internet. Ook deze blog kan ik trouwens alleen maar posten door
met mijn pc op de drempel van het havenkantoor te gaan zitten temidden een
rijtje andere schippers...
Recap
Na Portosin hadden we:
- een dagje prima noordenwind die ons op de Genua tot in Bayona bracht. Grote
maar povere jachthaven in een stadje met een dijk die aan Blankenberge doet
denken, maar met vlak daarachter leuke steegjes tegen de berg op, en heel veel
restaurantjes die allemaal vol zaten voor de fiesta del pueblo. Deze maand is
trouwens feestmaand in heel Spanje waar een boel Madonnas moeten gevierd
worden.
- een dagje zonder wind maar wel potdichte mist waar de AIS en de radar nog eens voor de
gemoedsrust van de schipper moesten zorgen.s Avonds aangekomen in Leixões
(spreek dat maar uit als leitsjoinsj als je wil dat de Portugezen je
begrijpen. Het is een industriële haven op een halfuurtje metrorijden van
Porto. In de loop van de dag gingen we trouwens over de 1000 mijl sinds ons
vertrek uit de Roompot.
- een dagje bezoek aan Porto.
Ik was er een aantal jaren geleden al eens met de auto geweest, maar had er
niet echt veel herinneringen aan. Deze keer viel de stad echt wel mee. De kade
aan de Douro met de portoschuiten en de vakwerkbruggen is schilderachtig en
wereldberoemd, maar voor de wandelaar met tijd zijn de achterliggende straatjes
evenveel schilderachtige plaatjes. In zon straatje bots je dan nog tot
wederzijdse verrassing op een neefje die op vakantie is gelukkig waren we
allebei in rechtmatig gezelschap. Het zal je anders maar overkomen op meer dan
1000 mijl van huis
!
Flexibel
Er bestaat een bekende valstrik voor zeilers: tegen het einde van de reis kijk je plots aan
tegen een vaststaande einddatum die om enigerlei reden moet gehaald worden, de
afstand tot de bestemming is iets groter dan gedacht, en de tijd wordt krap.
Als je dan een beetje pech hebt met het weer wordt het einde van de reis in het
beste geval onprettig, of soms zelfs gevaarlijk.
Nu was om familiale redenen ons plan sowieso om de reis in twee stukken te
splitsen en Wapper ergens in de buurt van Gibraltar een maandje achter te laten
om dan in september de reis vol te maken. Nu plots bleek dat Marcel vroeger
dan gedacht in België moet zijn, liepen we bijna met open ogen in die valstrik:
Gibraltar was immers nog net haalbaar, en we konden nog net een
vliegtuigplaatsje vanuit Sevilla boeken, al waren de weerberichten niet al te
best
Gezond verstand, en het feit dat we allebei van die flexibele gepensioneerden
zijn, hielpen ons een veel betere oplossing te vinden. Wapper blijft in
Leitsjoinsj, en we vliegen nu woensdag naar België met de bekende airline via
het onvolprezen Brussels South
;o). Op de koop toe zijn de
tarieven in deze petroleumhaven onvergelijkbaar veel goedkoper dan in de
toeristenhaventjes in het zuiden
. Binnen een maand pikken we de draad en de
boot gewoon terug op en varen naar de eindbestemming, welke die ook mag worden.
Als iemand me volgende week op de Meir zou zien flaneren hoeft hij dus niet te verschieten, en zéker niet te denken dat deze hele blog een fake verhaaltje is, geschreven van op mijn bureau in Westmalle...
18-07-2011, 18:46 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
14-07-2011 |
De goede weg |
De rechtzetting waarmee ik enkele dagen geleden respect
vroeg voor iets wat geen vakantietripje was maar een ruige tocht kwam net op
tijd. Want sinds gisteravond daagt het vakantiegevoel plots toch al een beetje
op.
Nog in Camariñas gingen we eten en kozen een terrasje uit vol autochtonen. We
zaten nauwelijks of er lagen al twee gegrilde vissen op de tafel. Een soort
sardines, maar dan veel groter. Geen bestek, eten met de vingers. Voor die op
waren lagen er nog twee vissen bij. Een half kreupele (over)grootmoeder deed de hele
avond niets anders dan mopperend heen en weer schuifelen tussen de barbecue en
de tafels, en voor je vis op was lag er gegarandeerd al een andere. Voor wie
zijn Nieuw Testament nog kent leek dit wel heel erg op de vermenigvuldiging van
de vissen. Na de derde portie hebben we het mens moeten ontgoochelen en
uitgelegd dat we écht genoeg hadden. Detail: allemaal gratis. Goedkoop en
vooral authentiek!
Vandaag zonder wind verder op de motor, voorbij Cabo
Finisterre (westelijkste punt van Europees vasteland) tot Portosin in een
volgende Ria. Zonder wind, tot we de Ria invoeren en we een uurtje met flinke
halve wind op vlak water snelheden haalden tegen de 8 knopen. In een Bavaria! Met
een relatief kleine High Aspect Genua (voorzeil)!
En toen we in de haven lagen voor het eerst het gevoel: Oei! Wat is het hier
héét
! Terwijl we naar het weerbericht voor België luisterden, en de
stormwaarschuwingen op de Noordzee.
We zijn blijkbaar op de goede weg. Bijlagen: Het einde van Europa.jpg (122.4 KB)
14-07-2011, 20:32 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
13-07-2011 |
Gemengde gevoelens |
Gisteren kwam Marcel terug zodat we vandaag eindelijk konden
verder varen.
Omdat ik zijn gevoelige natuur ken (zie de eerste dag van onze reis) had ik een
comfortabel dagje gepland met weinig wind uit de goede hoek en een niet te
grote afstand.
Het was dan ook een leuk en ontspannen tochtje. Voor mij. Rond de zessen (deze
keer s namiddags, niet in de vroege ochtend) kwamen we toe in Camariñas, een
pittoresk Galicisch vissersdorpje met een piepkleine marina. Het ligt in wat ze
in Spanje een Ria noemen, in Noorwegen heet zoiets een Fjord. In het
noordwesten van Spanje zijn er zo een aantal, en die zijn op zichzelf best het
bezoeken waard, maar wij moeten nu eenmaal voortmaken.
Marcel vond de dag wel iets minder leuk. Blijkbaar hoort het
onvermijdelijk bij de eerste dag inschommelen. Het kwam van heel diep, maar
alhoewel ik (vrouwen) wel eens hoor zeggen dat zieke mannen net kinderen zijn,
moet ik getuigen dat ik er geen kind aan had. Respect, en morgen beter!
13-07-2011, 20:45 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
11-07-2011 |
Rechtzetting! |
Ik heb de indruk dat het hoog tijd is om iets recht te zetten.
Sommige van jullie reacties suggereren dat ik momenteel de tijd van mijn leven
beleef, het verwezenlijken van een droom en van die dingen, maar ik vrees dat
jullie dat niet helemaal goed begrepen hebben!
Ik kijk er al lang naar uit om met mijn boot op de
Middellandse Zee te liggen. Om voor anker te gaan in tropische baaien, met op
het strand van die primitieve eethuisjes met een strooien dak en vis recht uit
de zee. Om in mijn blootje te zwemmen in warm water. Om te zonnen met één oog
op een boel mooie vrouwen op de boten in de buurt. Af en toe ook wel een stukje
zeilen, als het niet te hard waait, en niet tegen de wind in. Leuke stadjes met
pleintjes waar je uren kan zitten genieten op een terrasje. Bij zonsondergang een
Griekse tempel ivm de cultuur
Dát is het idee.
Om op die Middellandse Zee te geraken heb je drie opties: je
zet de boot op een vrachtwagen, of je gaat op de motor langs de kanalen door
heel Frankrijk, of je zeilt ernaartoe zoals ik bezig ben. Dit is de gevaarlijkste
(de Golf
! Kaap Finisterre
!! de Costa de la muerte
!!!) en de vermoeiendste
manier, en wie me kent stelt zich daar vragen bij. Het antwoord is natuurlijk simpel:
je reputatie als zeiler bevestigen. Even bewijzen dat je dat (nog) kan. Machogedrag
eigenlijk. Maar je doet dat dus niet voor de dolle pret die je ondertussen
beleeft!
In nogal wat reacties kwam ook het woord jaloers voor.
Jullie kunnen dat gevoel wat mij betreft dus opsparen voor volgend jaar. Ik zal
dan met veel plezier (als ik er tijd voor heb
) de hierboven beschreven
geneugtes rapporteren.
Morgen komt Marcel terug. Ik zal blij zijn dat we kunnen
vertrekken, want La Coruña is leuk, maar op deze manier geraak ik natuurlijk nooit waar ik
zijn wil
11-07-2011, 18:55 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
08-07-2011 |
Druk, druk... |
Zoals afgesproken moest Fons na twee weken terug naar huis,
Marcel moest ook even over en weer, dus hier zit ik dan. Waarschijnlijk heb ik
pas dinsdag terug bemanning om verder te varen. Och, de wind zit toch verkeerd,
en er zijn slechtere plaatsen om een week alleen te zitten dan La Coruña.
Ik ga zeker niet het risico lopen mijn lezers te vervelen
met een beschrijving van hoe een man alleen in een verre vreemde haven zijn
dagen doorbrengt. Kort gezegd komt het hier op neer: op een boot is ALTIJD wat
te doen. En het is verbazend hoe snel een dag voorbijgaat als je via een
twijfelachtige WiFi-verbinding wat wil internetten, of per fiets wisselstukken
gaat halen in een winkel buiten de stad waar je om 2u toekomt terwijl dan net
de siësta begonnen is die tot 4u duurt.
Wat een gerief trouwens, dat vouwfietsje van ons vader! Ik
heb er La Coruña mee verkend (bekendste landmark: de "Torre de Hercules", de oudste nog functionerende vuurtoren van de wereld die al sinds de Romeinse tijd in gebruik is) en heb het gisteren mee op de trein genomen om
Santiago de Compostela te bezoeken. Indrukwekkende kathedraal en omgeving, maar
mijn spirituele of religieuze gevoelens werden niet aangesproken door het
pelgrimsgedoe in de stad. Waarmee ik niet wil zeggen dat de tocht zelf niet
iets mythisch kan hebben (zoals de Golf oversteken in een zeilboot
;o)). Ik heb me trouwens laten vertellen dat je ook een attest van de camino kan krijgen als je de reis per zeilboot en per fiets maakt, ik heb dat maar niet geprobeerd.
Er blijven me nu nog een dag of drie voor Marcel terugkomt, en ik moet de was nog doen, de boot kuisen, en proberen of ik iets kan doen met die windvaanstuurinrichting... Dat wordt krap dus!
Bijlagen: hedendaagse pelgrims.jpg (2.2 MB)
08-07-2011, 20:16 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
04-07-2011 |
Einde van een mythe |
Tot vorige week geloofde ik nog alles wat meester Impe me in
het vijfde leerjaar vertelde.
Hij leerde ons onder andere dat de Golf van Gasconje (tegenwoordig de Golf
van Biscaje) het zeemansgraf genoemd werd omwille van de verschrikkelijke
stormen en de ontelbare schipbreuken. Nu weet ik beter:
Een recreatieplas voor heren op leeftijd!
Alhoewel: Terwijl we vanuit
Nederland onderweg waren, en tot we vrijdag uit Brest vertrokken,
rolden de hele tijd stormwaarschuwingen voor Biscaje binnen op de Navtex. Maar het
goede weer dat we de laatste dagen in Frankrijk hadden schoof gewoon mee op. De
hele overtocht hadden we dragende winden, nooit meer dan 5Bft, en La Coruña
voeren we zelfs binnen in complete windstilte. Dat had dan weer als gevolg dat
we de laatste drie uur door een mistbank moesten waarin we met moeite de voorsteven
van de boot konden zien (11m). Goede oefening voor blind navigeren met
gecombineerde hulp van elektronische kaart, radar en AIS. De tankers schoven ons
op het scherm voorbij zonder dat we ze te zien kregen.
Geluk moet je verdienen. Geluk had ook de Nederlandse duif
die meer dan 100 km van de kust uitgeput op de boot neerstreek, en door Marcel
geadopteerd werd. In ruil voor de helft van onze muesli-voorraad scheet ze de
hele boot onder en voer parmantig mee tot in de haven, en ook daar blijft ze
Wapper zien als haar nieuw duivenkot. Gelukkig moet Marcel even over-en-weer
met de auto naar België zodat ik de tijd krijg om een hartig woordje met Flup
te praten, ik wed dat hij een lokale duivin versiert voor Marcel terug is!
De taken aan boord zijn ondertussen ook duidelijk verdeeld.
Marcel doet de catering en het huishouden (onverbeterlijk!). Als er geen
probleem is met de motor (is er eigenlijk nooit) leert Fons me koffie zetten.
Grootste probleem: als je de filter al VOL koffie doet, hoe giet je daar dan
nog water bij (even afgezien van het feit dat zon boot wel eens wil
schommelen)? Een nachtje doorvaren stelt in ieder geval na zon kop geen
problemen meer!
En de schipper, welja, die ziet dat het goed is
Bijlagen: Flup.jpg (33.5 KB)
04-07-2011, 13:13 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
01-07-2011 |
Blasé! |
Over de tocht van Guernsey naar Brest valt niet heel veel te vertellen. 4 Beaufort, net bezeild, veel meer kan je niet wensen. Behalve dan een beetje warmere temperaturen want de bemanning begint te morren: dit was toch een tocht naar de zon, waarom blijft het dan zo koud
? En zoals de kapiteins op de Oost-Indiëvaarders de bemanning heel de reis lieten poetsen om de discipline te onderhouden heb ik dan maar gezorgd voor wat technische probleempjes die moesten opgelost worden: een grootzeil dat vast zit in de mast (zie je wel zeggen zeilende lezers, wie uit gemakzucht een rolgrootzeil neemt vráagt toch om problemen
), een lek in het koelcircuit waardoor de halve motor onder een zoutkorst zit (waarom heb ik voor het vertrek toch zélf dat schoepje van die impeller uit de warmtewisselaar gehaald ipv dat door een deskundige zoals Fons te laten doen
?).
En het was wel láng natuurlijk. Nadat ik om middernacht het roer overnam om "ons even om het hoekje te navigeren naar de haven van Brest" legden we daar pas aan om
7u. Dat komt dus van slordig navigeren op een klein plotterschermpje ipv op een papieren kaart, zeker als je lange tochten maakt. En o ja, dolfijnen: heerlijk om ze bezig te zien, maar voor minder dan tien stuks komen we de kajuit al niet meer uit! Hoe snel wordt een mens blasé?
Overigens worden we door het geluk gediend: het is vrijdagmorgen, en na enkele dagen stormwaarschuwingen voor de Golf van Biscaje geven de kaarten nu een heel zachtaardig weerbeeld. Je hoort dus enkele dagen niets van ons. Tot aan de overkant!
01-07-2011, 08:47 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
28-06-2011 |
Tsjek...! |
Voor een zeiler zijn er zo van die mythische eilanden waar
je graag een vinkje achter zet nadat je er geweest bent.
Zo passeerde ik vroeger al op
- de Isles of Scilly: aan het uiterste westpuntje van Zuid-Engeland, met hun tropische
plantengroei en hun ontelbare scheepswrakken o.a. dat van de Torrey Canyon;
- Helgoland in de beruchte Duitse Bocht met zijn stormweer en zijn
oorlogsverleden;
- Walcheren (!) vanwaar ooit Agamemnon en Achilles vertrokken om Troje te gaan
veroveren. Dat lag immers niet zoals velen denken in het huidige Turkije maar in
Engeland. En wie dit nog niet wist leze maar eens het boeiende Waar eens Troje
lag, van Iman Wilkens...
Vandaag mag er een vinkje achter Guernsey, of in het algemeen de Kanaaleilanden,
met hun autonomie, hun zwart geld en hun Postbussen, en hier en daar zelfs nog feodale
toestanden met een Seigneur die naar eigen goeddunken belastingen int.
Om op die eilanden te geraken moet je door de Race of
Alderney waar je te maken krijgt met de beruchtste getijstroming van West-Europa:
op sommige plekken kan die een snelheid van 8 knopen bereiken, waar je met geen
enkele plezierjachtje tegen opkan. In ons geval hielp de stroom Wapper om de
grootste snelheid te bereiken die hij waarschijnlijk ooit zal waarmaken: 9,8
knopen over de grond
28-06-2011, 18:45 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
25-06-2011 |
Geen deadlines! |
Ondanks alle hypermoderne
elektronica zonder welke we niet meer in zee zouden willen (durven) steken
blijft zeilen toch nog een beetje lijken op vroeger. Bij ons vertrek op 23 juni
beloofden ze ons 5Bft, maar toen we net Zeebrugge voorbij waren werd dat een
flinke 7 met uitschieters tot 35 kn. We gingen dan maar in Zeebrugge een
nachtje voor Pampus liggen. We weten van vroeger dat Marcel een dagje moet inschommelen,
dat was hem dus niet gegund met alle onprettige gevolgen vandien. Fons is
daarentegen helemaal immuun, hij kan ondertussen rustig binnen een boekje
zitten lezen.
De volgende
dag prima gezeild met 5Bft tot Nieuwpoort, maar toen de wind weer toenam (uit
het zuidwesten) en de stroom ook nog eens tegenzat ging de motor weer aan tot
in Calais. Onprettig varen is dat. Een comfortschip zoals een Bavaria met ook nog
een boel gewicht achterin geeft dan enorme klappen in de golven zodat we een
hele tijd niet sneller dan een knoop of drie vooruit kwamen. Voor de
niet-zeilers, dat is ongeveer wandeltempo!
Zo kwamen we daar pas om middernacht aan en moesten we een nachtje aan de boei.
Zaterdag dan
de haven binnen om even te tanken, maar
omdat men ondertussen alweer 7Bft voorspelt blijven we een dagje liggen. Het
moet prettig blijven, en haastig zijn we niet: op onze leeftijd aanvaarden wij
geen deadlines meer!
25-06-2011, 14:32 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
19-06-2011 |
Vertrek uitgesteld |
Dit was onze geplande vertrekdatum, maar na een schitterend voorjaar werd het plots herfst met depressies die boven de Noordzee zorgen voor 6Bft uit het zuidwesten. Niet echt wat je hebben wil om een reis te beginnen langs de Belgische en Franse kust. Na bestuderen van de weerkaarten wordt het vertrek uitgesteld tot donderdag 23 juni.
19-06-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
15-06-2011 |
 |
Wapper gaat om zeep
In
vroegere tijden werd in onze streken nogal wat zeep ingevoerd uit de Middellandse
Zee (Marseille). Dat gebeurde per schip, en zoals bekend gingen er nogal wat
schepen verloren bij het oversteken van de beruchte Golf van Biscaje. Of het
klopt dat dit de oorsprong vormt van de uitdrukking om zeep gaan is
niet zeker, maar het verhaal is mooi genoeg om het hier even te vermelden.
Wapper
vaart dus naar de Middellandse Zee. Het idee bestaat al heel lang, en door het
af en toe ergens te laten vallen schoot het wortel. Rond mijn vijftigste kocht
ik een Spirit 28 om al wat te oefenen, en dat beviel. Die boot heette Kludde,
en toen ik in 2007 een Bavaria 37Cr kocht moest ik niet lang zoeken naar een
naam: de spitsbroeder van Kludde in Antwerpen heette Lange Wapper. Om
praktische redenen (could you please spell that name, sir?) werd de
naam gewoon Wapper. En ook wel een beetje uit bescheidenheid, want met onze 11m
horen we niet echt bij de langste helft van wat je op zee zoal tegenkomt!
Deze blog
heeft geen literaire pretenties. Omdat nogal wat mensen nieuwsgierig bleken te
zijn naar onze vorderingen (of gewoon willen weten of het wel lukt
) leek een
blog gewoon de meest praktisch oplossing. Hieronder vind je dus af en toe, en
naargelang internet het toelaat, een kort relaas van de reis.
Schip en Bemanning
Schipper
Paul Van
Dyck (1948), gehuwd, 3 kinderen, bruggepensioneerd.
Matrozen
Ook 400
jaar geleden was het bijzonder moeilijk matrozen te vinden voor de gevaarlijke
oceaanreizen. Om bemanning te vinden trokken de kapiteins naar de havenkroegen
waar ze de zeelui dronken voerden en een kruisje lieten zetten onder de
monsterrol.
Op dezelfde manier slaagde ik erin een dronkemanseed te ontfutselen van Marcel
Wouters (1950). Ondertussen kijkt hij wel even erg uit naar de reis als ikzelf.
Fons Vermeylen
(1946) is een oud-collega die omwille van familiale verplichtingen slechts
meevaart tot in Spanje.
Uitrusting
Wapper
had al een redelijke uitrusting met DSC-marifoon, radar, GPS, stuurautomaat,
accu-monitor...
Met het oog op de reis heb ik toch nog een aantal verbeteringen aangebracht aan
de boot:
Verhoging
van de accu-capaciteit van 130Ah naar 460Ah
Plaatsing van zwaardere acculader en een omvormer
Plaatsing van Navtex en AIS-ontvanger
Reddingsvlot in container aan de hekstoel ipv in een tas
Bijbootje met buitenboordmotor
Installatie van een windvaanstuurinrichting
15-06-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
|
|
 |