Dank
Dank voor alle bezorgde gedachten die jullie zonder twijfel
gekoesterd hebben omdat Wapper nu al enkele dagen uit de ether bleef. Nee dus,
we drijven nog, we hebben geen problemen, maar het lag gewoon een beetje
moeilijk met internet. Ook deze blog kan ik trouwens alleen maar posten door
met mijn pc op de drempel van het havenkantoor te gaan zitten temidden een
rijtje andere schippers...
Recap
Na Portosin hadden we:
- een dagje prima noordenwind die ons op de Genua tot in Bayona bracht. Grote
maar povere jachthaven in een stadje met een dijk die aan Blankenberge doet
denken, maar met vlak daarachter leuke steegjes tegen de berg op, en heel veel
restaurantjes die allemaal vol zaten voor de fiesta del pueblo. Deze maand is
trouwens feestmaand in heel Spanje waar een boel Madonnas moeten gevierd
worden.
- een dagje zonder wind maar wel potdichte mist waar de AIS en de radar nog eens voor de
gemoedsrust van de schipper moesten zorgen.s Avonds aangekomen in Leixões
(spreek dat maar uit als leitsjoinsj als je wil dat de Portugezen je
begrijpen. Het is een industriële haven op een halfuurtje metrorijden van
Porto. In de loop van de dag gingen we trouwens over de 1000 mijl sinds ons
vertrek uit de Roompot.
- een dagje bezoek aan Porto.
Ik was er een aantal jaren geleden al eens met de auto geweest, maar had er
niet echt veel herinneringen aan. Deze keer viel de stad echt wel mee. De kade
aan de Douro met de portoschuiten en de vakwerkbruggen is schilderachtig en
wereldberoemd, maar voor de wandelaar met tijd zijn de achterliggende straatjes
evenveel schilderachtige plaatjes. In zon straatje bots je dan nog tot
wederzijdse verrassing op een neefje die op vakantie is gelukkig waren we
allebei in rechtmatig gezelschap. Het zal je anders maar overkomen op meer dan
1000 mijl van huis
!
Flexibel
Er bestaat een bekende valstrik voor zeilers: tegen het einde van de reis kijk je plots aan
tegen een vaststaande einddatum die om enigerlei reden moet gehaald worden, de
afstand tot de bestemming is iets groter dan gedacht, en de tijd wordt krap.
Als je dan een beetje pech hebt met het weer wordt het einde van de reis in het
beste geval onprettig, of soms zelfs gevaarlijk.
Nu was om familiale redenen ons plan sowieso om de reis in twee stukken te
splitsen en Wapper ergens in de buurt van Gibraltar een maandje achter te laten
om dan in september de reis vol te maken. Nu plots bleek dat Marcel vroeger
dan gedacht in België moet zijn, liepen we bijna met open ogen in die valstrik:
Gibraltar was immers nog net haalbaar, en we konden nog net een
vliegtuigplaatsje vanuit Sevilla boeken, al waren de weerberichten niet al te
best
Gezond verstand, en het feit dat we allebei van die flexibele gepensioneerden
zijn, hielpen ons een veel betere oplossing te vinden. Wapper blijft in
Leitsjoinsj, en we vliegen nu woensdag naar België met de bekende airline via
het onvolprezen Brussels South
;o). Op de koop toe zijn de
tarieven in deze petroleumhaven onvergelijkbaar veel goedkoper dan in de
toeristenhaventjes in het zuiden
. Binnen een maand pikken we de draad en de
boot gewoon terug op en varen naar de eindbestemming, welke die ook mag worden.
Als iemand me volgende week op de Meir zou zien flaneren hoeft hij dus niet te verschieten, en zéker niet te denken dat deze hele blog een fake verhaaltje is, geschreven van op mijn bureau in Westmalle...
18-07-2011, 18:46 geschreven door Paul 
|