Wapper gaat om zeep
Inhoud blog
  • Zoals beloofd
  • De toorn van Poseidon
  • ... maar nog niet helemaal...
  • Acherom kijken, Peter...!
  • Echt wel kapot

    Zoeken in blog



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    The Sequel: van Porto naar Torrevieja

    Nieuwe bemanning, nieuwe zakelijke look.
    De inleiding bij het eerste stuk van de reis die vroeger op deze plek stond, vind je nu terug als eerste bijdrage onder de datum 15/06/2011.

    27-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo schiet het op

    Na het dagje gedwongen rust in Calais waren we er helemaal klaar om eens een nacht door te varen.
    We vertrokken de zondag rond 10u in Calais en kwamen maandag om 14u toe in Cherbourg, zo’n 160 mijl verder. Afwisselend een mooie 5Bft en dan weer windstil, maar we hebben voor het eerst eens een stuk kunnen doorzeilen. Geen zieken meer aan boord, dolfijnen bij de boot, probleempjes die opgelost worden (read the f*cking manual!), zons- en maansopgangen en ondergangen, alles wat een zeiltocht mooi maakt. Eerste experimenten ook met verdeling van de nachtwacht: de plaatjes dateren van the morning after…





    27-06-2011, 17:11 geschreven door Paul  


    25-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen deadlines!

    Ondanks alle hypermoderne elektronica zonder welke we niet meer in zee zouden willen (durven) steken blijft zeilen toch nog een beetje lijken op vroeger. Bij ons vertrek op 23 juni beloofden ze ons 5Bft, maar toen we net Zeebrugge voorbij waren werd dat een flinke 7 met uitschieters tot 35 kn. We gingen dan maar in Zeebrugge een nachtje voor Pampus liggen. We weten van vroeger dat Marcel een dagje moet “inschommelen”, dat was hem dus niet gegund met alle onprettige gevolgen vandien. Fons is daarentegen helemaal immuun, hij kan ondertussen rustig binnen een boekje zitten lezen.

    De volgende dag prima gezeild met 5Bft tot Nieuwpoort, maar toen de wind weer toenam (uit het zuidwesten) en de stroom ook nog eens tegenzat ging de motor weer aan tot in Calais. Onprettig varen is dat. Een comfortschip zoals een Bavaria met ook nog een boel gewicht achterin geeft dan enorme klappen in de golven zodat we een hele tijd niet sneller dan een knoop of drie vooruit kwamen. Voor de niet-zeilers, dat is ongeveer wandeltempo!
    Zo kwamen we daar pas om middernacht aan en moesten we een nachtje aan de boei.

    Zaterdag dan de  haven binnen om even te tanken, maar omdat men ondertussen alweer 7Bft voorspelt blijven we een dagje liggen. Het moet prettig blijven, en haastig zijn we niet: op onze leeftijd aanvaarden wij geen deadlines meer!

    25-06-2011, 14:32 geschreven door Paul  


    19-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek uitgesteld
    Dit was onze geplande vertrekdatum, maar na een schitterend voorjaar werd het plots herfst met depressies die boven de Noordzee zorgen voor 6Bft uit het zuidwesten. Niet echt wat je hebben wil om een reis te beginnen langs de Belgische en Franse kust.
    Na bestuderen van de weerkaarten wordt het vertrek uitgesteld tot donderdag 23 juni.

    19-06-2011, 00:00 geschreven door Paul  


    15-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Wapper gaat om zeep

    In vroegere tijden werd in onze streken nogal wat zeep ingevoerd uit de Middellandse Zee (Marseille). Dat gebeurde per schip, en zoals bekend gingen er nogal wat schepen verloren bij het oversteken van de beruchte Golf van Biscaje. Of het klopt dat dit de oorsprong vormt van de uitdrukking “om zeep gaan” is niet zeker, maar het verhaal is mooi genoeg om het hier even te vermelden.

    Wapper vaart dus naar de Middellandse Zee. Het idee bestaat al heel lang, en door het af en toe ergens te laten vallen schoot het wortel. Rond mijn vijftigste kocht ik een Spirit 28 “om al wat te oefenen”, en dat beviel. Die boot heette Kludde, en toen ik in 2007 een Bavaria 37Cr kocht moest ik niet lang zoeken naar een naam: de spitsbroeder van Kludde in Antwerpen heette Lange Wapper. Om praktische redenen (“could you please spell that name, sir?”) werd de naam gewoon Wapper. En ook wel een beetje uit bescheidenheid, want met onze 11m horen we niet echt bij de langste helft van wat je op zee zoal tegenkomt!

    Deze blog heeft geen literaire pretenties. Omdat nogal wat mensen nieuwsgierig bleken te zijn naar onze vorderingen (of gewoon willen weten of het wel lukt…) leek een blog gewoon de meest praktisch oplossing. Hieronder vind je dus af en toe, en naargelang internet het toelaat, een kort relaas van de reis.


    Schip en Bemanning

    Schipper

    Paul Van Dyck (1948), gehuwd, 3 kinderen, bruggepensioneerd.

    Matrozen

    Ook 400 jaar geleden was het bijzonder moeilijk matrozen te vinden voor de gevaarlijke oceaanreizen. Om bemanning te vinden trokken de kapiteins naar de havenkroegen waar ze de zeelui dronken voerden en een kruisje lieten zetten onder de monsterrol.
    Op dezelfde manier slaagde ik erin een dronkemanseed te ontfutselen van Marcel Wouters (1950). Ondertussen kijkt hij wel even erg uit naar de reis als ikzelf.

    Fons Vermeylen (1946) is een oud-collega die omwille van familiale verplichtingen slechts meevaart tot in Spanje.

    Uitrusting

    Wapper had al een redelijke uitrusting met DSC-marifoon, radar, GPS, stuurautomaat, accu-monitor...
    Met het oog op de reis heb ik toch nog een aantal verbeteringen aangebracht aan de boot:

    Verhoging van de accu-capaciteit van 130Ah naar 460Ah
    Plaatsing van zwaardere acculader en een omvormer
    Plaatsing van Navtex en AIS-ontvanger
    Reddingsvlot in container aan de hekstoel ipv in een tas
    Bijbootje met buitenboordmotor
    Installatie van een windvaanstuurinrichting

    15-06-2011, 00:00 geschreven door Paul  


    Archief per week
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs