Over de tocht van Guernsey naar Brest valt niet heel veel te vertellen. 4 Beaufort, net bezeild, veel meer kan je niet wensen. Behalve dan een beetje warmere temperaturen want de bemanning begint te morren: dit was toch een tocht naar de zon, waarom blijft het dan zo koud
? En zoals de kapiteins op de Oost-Indiëvaarders de bemanning heel de reis lieten poetsen om de discipline te onderhouden heb ik dan maar gezorgd voor wat technische probleempjes die moesten opgelost worden: een grootzeil dat vast zit in de mast (zie je wel zeggen zeilende lezers, wie uit gemakzucht een rolgrootzeil neemt vráagt toch om problemen
), een lek in het koelcircuit waardoor de halve motor onder een zoutkorst zit (waarom heb ik voor het vertrek toch zélf dat schoepje van die impeller uit de warmtewisselaar gehaald ipv dat door een deskundige zoals Fons te laten doen
?).
En het was wel láng natuurlijk. Nadat ik om middernacht het roer overnam om "ons even om het hoekje te navigeren naar de haven van Brest" legden we daar pas aan om
7u. Dat komt dus van slordig navigeren op een klein plotterschermpje ipv op een papieren kaart, zeker als je lange tochten maakt. En o ja, dolfijnen: heerlijk om ze bezig te zien, maar voor minder dan tien stuks komen we de kajuit al niet meer uit! Hoe snel wordt een mens blasé?
Overigens worden we door het geluk gediend: het is vrijdagmorgen, en na enkele dagen stormwaarschuwingen voor de Golf van Biscaje geven de kaarten nu een heel zachtaardig weerbeeld. Je hoort dus enkele dagen niets van ons. Tot aan de overkant!
01-07-2011, 08:47 geschreven door Paul 
|