Wapper gaat om zeep
In
vroegere tijden werd in onze streken nogal wat zeep ingevoerd uit de Middellandse
Zee (Marseille). Dat gebeurde per schip, en zoals bekend gingen er nogal wat
schepen verloren bij het oversteken van de beruchte Golf van Biscaje. Of het
klopt dat dit de oorsprong vormt van de uitdrukking om zeep gaan is
niet zeker, maar het verhaal is mooi genoeg om het hier even te vermelden.
Wapper
vaart dus naar de Middellandse Zee. Het idee bestaat al heel lang, en door het
af en toe ergens te laten vallen schoot het wortel. Rond mijn vijftigste kocht
ik een Spirit 28 om al wat te oefenen, en dat beviel. Die boot heette Kludde,
en toen ik in 2007 een Bavaria 37Cr kocht moest ik niet lang zoeken naar een
naam: de spitsbroeder van Kludde in Antwerpen heette Lange Wapper. Om
praktische redenen (could you please spell that name, sir?) werd de
naam gewoon Wapper. En ook wel een beetje uit bescheidenheid, want met onze 11m
horen we niet echt bij de langste helft van wat je op zee zoal tegenkomt!
Deze blog
heeft geen literaire pretenties. Omdat nogal wat mensen nieuwsgierig bleken te
zijn naar onze vorderingen (of gewoon willen weten of het wel lukt
) leek een
blog gewoon de meest praktisch oplossing. Hieronder vind je dus af en toe, en
naargelang internet het toelaat, een kort relaas van de reis.
Schip en Bemanning
Schipper
Paul Van
Dyck (1948), gehuwd, 3 kinderen, bruggepensioneerd.
Matrozen
Ook 400
jaar geleden was het bijzonder moeilijk matrozen te vinden voor de gevaarlijke
oceaanreizen. Om bemanning te vinden trokken de kapiteins naar de havenkroegen
waar ze de zeelui dronken voerden en een kruisje lieten zetten onder de
monsterrol.
Op dezelfde manier slaagde ik erin een dronkemanseed te ontfutselen van Marcel
Wouters (1950). Ondertussen kijkt hij wel even erg uit naar de reis als ikzelf.
Fons Vermeylen
(1946) is een oud-collega die omwille van familiale verplichtingen slechts
meevaart tot in Spanje.
Uitrusting
Wapper
had al een redelijke uitrusting met DSC-marifoon, radar, GPS, stuurautomaat,
accu-monitor...
Met het oog op de reis heb ik toch nog een aantal verbeteringen aangebracht aan
de boot:
Verhoging
van de accu-capaciteit van 130Ah naar 460Ah
Plaatsing van zwaardere acculader en een omvormer
Plaatsing van Navtex en AIS-ontvanger
Reddingsvlot in container aan de hekstoel ipv in een tas
Bijbootje met buitenboordmotor
Installatie van een windvaanstuurinrichting
15-06-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|