Een van de eerste spoorwegen was in 1837 de lijn Mechelen - Dendermonde, de stoommachine van de eerste trein die het station binnenliep werd gedoopt met de naam "Ros Beiaard", voor die gelegenheid is toen ook het echte Ros van stal gehaald. Het station overleefde W.O. I, maar in mei 1940 werd het evenwel in de as gelegd.
Op perron 2 wacht de rechtstreekse trein naar Gent terwijl de reizigers poseren aan de burelen van stationoverste.
Prachtig gezicht op het houten station van Dendermonde waar rond 1900 een hele reeks treinen aan de perrons op hun vertrek wachten.
Nadat in 1940 het houten station op bevel van de stationchef in brand was gestoken, liet de Duitse overheid een nieuw station optrekken. Deze foto geeft een goed beeld van de stijlvolle en sobere realisatie, die inmiddels als monument is beschermd.
Samen met het houten stationsgebouw werd rond 1880 ook een houten arsenaal en een goederenloods gebouwd. Dit gebeurde omdat binnen de 'limieten' van de vestingstad, er enkel houten gebouwen mochten worden gezet, zodat deze in oorlogstijd snel gesloopt konden worden.
De achterzijde van het riante station van de "Chemin de fer de Dendre et Waes" op de Bruynkaai, gebouwd rond 1854 op de privaatlijn Dendermonde - Lokeren. Deze lijn is later overgenomen door de N.M.B.S. Het gebouw verdween bij het aanleggen van de Noordlaan.
|