Ik ben Verhelst Rony
Ik ben een man en woon in Dendermonde (Belgie) en mijn beroep is Constructie lasser.
Ik ben geboren op 16/05/1969 en ben nu dus 56 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Dit is het Blog van mijn overleden vader Verhelst Albert wat ik nu verder zet ...
De Kapucienen hadden zich in 1596 te Dendermonde op de Korenaard gevestigd, in 1626 bouwden ze er een kerk, deze werd ingewijd in 1629. De Kapucienenkerk is in 1901 verdwenen en vervangen door St.- Pieters en Pauluskerk (Paterskerk op de Vlasmarkt). Tot over enkele jaren terug spraken oudere mensen nog van bij de kapucienen naar de mis gaan.
Gedurende de eerste wereldoorlog heeft Dendermonde enorme schade opgelopen door beschietingen en brandstichting, volgende foto's tonen aan hoe erg de toestand van de stad wel was.
We zien hier enkele opnamen van het centrum van Dendermonde na de eerste beschietingen in 1914, de Duitse belegering werd de stad noodlottig, in de volgende dagen volgde nog meer vernieling en brandstichting. 4 September 1914 eerste beschieting op Dendermonde rond 04.30 's morgens. Een zwaar bombardement vangt aan rond 16.15 uur. Het vuur is gericht op de linkeroever van de Schelde, maar tegelijkertijd worden ook zowat alle torens beschadigd. De toren van de O.L.-Vrouwkerk wordt nogmaals geraakt, evenals het ranke torentje van het vleeshuis. Rond 17 uur slaat ook een obus in tegen het sierlijke belfort. De houten spits vliegt vrij snel in brand en stort brandend naar beneden, deels op het dak van het stadhuis en deels op de Grote Markt. Het is tien na vijf als het drama zich voltrekt, met hels geraas stort het belfort naar beneden, in zijn val de mooie 18de-eeuwse beiaard met zich meeslepend. Enkele klokjes overleven de ramp, doch slechts één bleef tot op heden bewaard. De grote klok, die na de opruimingswerken naar het museum verhuisde, werd op 25 januari 1918 nog door de Duitsers opge- ëist om gesmolten te worden.
Met dank aan René voor deze tekst.
De Kerkstraat na de eerste beschietingen van de stad, aan het eind van de straat het oude gerechtshof nog onbeschadigd. Het gerechtshof was heelhuids uit de beschietingen en brandstichting gekomen. Er is later brand uitgebroken door onvoor- zichtigheid van de Duitsers die het gebouw in gebruik hadden genomen.
De Koornaard, gedeeltelijke vernieling.
De Brusselsestraat, uiterst rechts de Sint-Gillis of Zwyvekekerk.
De zijgevel van het stadhuis, duidelijk zichtbaar de toenmalige brandweerkazerne, deze was toen gevestigd op het justitieplein.
Koornaard (Vlasmarkt), na de eerste wereldoorlog werd het standbeeld van Prudens Van Duyse verplaatst naar de Franz Courtensstraat, dit omdat de Koornaard moest worden opgehoogd. In 1994 kwan het beeld terug op zijn oorspronkelijke plaats terecht.
Plaats onbekend.
Plaats onbekend.
Plaats onbekend.
___________________________________
Drie bovenstaande foto's zijn met zekerheid genomen te Dendermonde, indien iemand de plaatsen kan lokaliseren vernemen we dit graag, Met dank aan Johan Vanderheyden.
Een eerste Begijnhof werd gesticht kort na 1259 achter de St.- Gillis kerk, de resten van dat Begijnhof zijn te vinden in de Nijverheidsstraat en ingericht als museum. De religieuze gemeenschap verhuisde in 1288 naar de huidige definitieve plaats. Het smalle steegje in de Brusselsestraat recht over de Oude Vest is de ingang van het Begijnhof en is vrij toegankelijk.
De Begijnhofkerk, gebouwd in 1599 brande in 1914 af, een nieuw kerkje werd gebouwd in 1928 en op 28 juni 1929 ingezegend.
Zicht op de huisjes die indertijd bewoond werden door de Begijntjes.
De oorsprong van Dendermonde bevond zich buiten de stadskern, meer bepaald op de gronden van de Zwyvekekouter in de huidige gemeente St-Gillis, waar achtereenvolgens een Gallo-Romeinse en een Frankische nederzetting ontstond. In de 7de eeuw werd daar een kerk en later een klooster gebouwd. (Oud Klooster in de Boonwijk)
Dendermonde in 1375.
De vroege geschiedenis. In het midden van de 10de eeuw werd een nieuwe definitieve vestingplaats gekozen aan de monding van de Dender. Waar zich thans het Justitiepaleis bevind, verrees een burcht. Daarnaast werden er eveneens wallen ter verdedeging van rivier en stad aangelegd. Precies met het oog op de verdedeging van de stad werd op het einde van de 10de eeuw of in het begin van de 11de eeuw het land van Dendermonde opgericht, en aan de eigen Heren toevertrouwd. De eerste Heer van Dendermonde die we met zekerheid kunnen aanwijzen, is Reingoot I de Kale, uit het stamhuis der Kasteleinen van Gent (tweede helft 11de eeuw).
De strategische ligging op het knooppunt van belangrijke wegen naar Mechelen, Brussel, Aalst en Gent en aan het Scheldeveer naar het land van Waas maakte van Dendermonde al snel een belangrijke stad. De stad werd bovendien steeds verder uitgebreid, m.n. op de rechter Denderoever, eerst tot aan de Torregracht (die nu geheel overwelfd is), en later tot aan een nieuw uitgegraven gracht die men het Vestje noemde. Rond 1200 had de laatste belangrijke uitbreiding plaats : een deel van Zwyveke (nu de binnenparochie van St-Gillis) werd bij de stad ingelijfd. In 1233 ontving de stad haar vrijheidskeure uit de handen van Robrecht van Béthuwe, Heer van Dendermonde.
Op de plaats waar de mensen poseren, is momenteel de oprit van het Viaduct aan Dendermondse kant. De huizenrij staat er nog steeds wel in licht veranderde vorm, de spoorwegovergang op de achtergrond werd overbodig door de aanleg van het Viaduct, zodoende werd de weg naar St-Gillis afgesloten.
De St-Gillislaan naast het Viaduct achteraan afgesloten maar gaf vroeger rechtstreekse verbinding met de Brusselsestraat. De huizen over de spoorlijn rechts zijn deze van voorgaande foto.
De Duitse houten noodbrug van 1916, geconstrueerd als ophaalbrug daverd en waggelde en ratelde over heel haar lengte als er een trein overreed, ze deed evenwel dienst tot 1950. De Duitsers noemden de brug "Herzog Von Würtenbergbrücke".
Duidelijk zichtbaar op twee bovenstaande foto's het riante station van de "Chemin de fer de Dendre et Waes" op de De Bruynkaai, gebouwd rond 1854 en verdwenen rond 1965 voor de aanleg van de Noordlaan. De private spoorlijn Dendermonde-Grembergen-Zele-Lokeren werd aangelegd in 1851-52.
De Bogaardsbrug met heel in de verte op de achtergrond (rechts) de spoorwegbrug van het Nieuwe Sas.
Rechts van de Bogaardsbrug hoge platanen op de oever van de Kasteelstraat.
In 1940 dynamiteerden terugtrekkende Belgische en Engelse troepen de bruggen van Dender en Schelde, dit met de bedoeling de scheepvaart onmogelijk te maken. Ook de betonnen voetgangersbrug aan de Bogaardsbrug gebouwd in 1929 over de Dender moest er aan geloven.
Rammelaar, naam van de beek die het verlengde was van de Oude Vest en liep vanaf de Brusselsestraat tot aan den Biër en monde uit in de Dender.
Onderaan rechts het stenen muurtje was de sluis op de Begijnhoflaan, in de verte zijn de huizen van het sas zichtbaar en de toren van de O.L. Vrouwekerk.
Overblijfsel van de sluis op de Begijnhoflaan.
Voorbij het sas richting Zwijveke kwam de beek van de Rammelaar in de Dender.
Achteraan de Dender merk je de spoorwegbrug van het nieuwe sas, rechts van de brug vaag het huis van de spoorwegbediende.
De spoorwegbrug met ervoor het sas de vloeddeuren en het huis van de sasmeester, linksboven de huizen van de Kasteelstraat.
Links een gedeelte van de Vestinggordel met twee gemetselde torentjes waarvan eentje nu nog bestaat. Op de achtergrond de vloeddeur en de huizen van de Papiermolenstraat, aan het sas waren ook steeds vissers druk doende met de kruisnet. Het kunstwerk werd op 22 september 1878 ingewijd en werd gevierd met een Ros Beiaardommegang.
Zicht vanaf de spoorwegbrug.
Nieuw sas gezien vanaf de Schelde, achter de sasdeur is de splitsing van de Dender en de Oude Vest. Op de achtergrond de huizen van de Papiermolenstraat.
LUCHTFOTO GENOMEN NA DE VEWOESTING VAN DENDERMONDE IN WO. I.
1. Vernielde Scheldebrug met ernaast de Duitse noodbrug. 2. Privaat station van Chemin de fer de Dendre et Waes. 3. Nieuw sas. 4. De Dender was nog niet rechtgetrokken. 5. Vernield Stadhuis en Grote Markt. 6. Vredegerecht werd verder afgebroken. 7. Brug tussen de Vlasmarkt en de Grote Markt. 8. Brug over de Oude Vest aan de Lindanusstraat naar de Nieuwstraat. 9. Brug tussen de St-Jacobsstraat en de Veerstraat over de Oude Vest. 0. De Vestingen.
Foto's genomen op het einde van de jaren '60, toen werd de verbinding gemaakt tussen de Veerbrug en de Gentsesteenweg. Door de aanleg van de Noordlaan verdween het vroegere station van de private lijn Dender en Waes (zie station).
Kruispunt van de Leopold II Laan met de Oude Vest (links) en de Mechelsesteenweg (rechts), op de achtergrond de Dender en Scheldebrug. Rechtsboven de werken aan de nieuwe betonnen brug in het midden van de jaren tachtig.
Van 1823 tot 1827, onder Hollands bewind, werd deze metalen draaibrug over de Schelde gelegd. Het was in Dendermonde de eerste brug op stenen pijlers.
Na ongeveer 70 jaar werd een nieuwe brug over de Schelde geslagen.
Deze nieuwe brug werd meer stroomafwaards gelegd tussen de Veerstraat en de Gauweg, op de achtergrond staan de woningen van de brugdraaier.
Op 25 juni 1899 hadden Scheldefeesten plaats en werd de Scheldebrug plechtig geopend. Ter dezer gelegenheid deed het Ros Beiaard zijn ronde in de stad.
Toen in W.O. I het Belgisch leger Dendermonde uitvluchte hebben deze de brug opgeblazen. In 1916 kwam een vaste, houten noodbrug klaar, door de Duitsers gebouwd, die merk je op de achtergrond, versierd met de Duitse vlag.
De Duitse houten noodbrug van 1916 werd later geconstrueerd als ophaalbrug, ze was niet erg stabiel maar deed toch dienst tot 1950.
In 1933 werden de werken gestart voor een nieuwe Veerbrug, met behulp van een nu primitief overkomende kraan en heimachine goten enkele arbeiders een zware betonnen sokkel.
In mei 1940 werd de pas voltooide Veerbrug alweer vernield door een bombardement uitgevoerd door Duitse Stuka's. Pas in 1950 was een andere brug klaar en kon men de Duitse noodbrug uit 1916 afbreken.
Inhuldeging van de nieuwe Scheldebrug op 15 juli 1950, lokale en regionale personaliteiten liepen als eersten over de indrukwekkende stalen balansbrug.
Later was het de beurt aan een eindeloze reeks Dendermondenaars en aan een stoomtrein om de overtocht richting Grembergen te maken. Deze brug zou amper dertig jaren in gebruik blijven.
Zicht van de opgehaalde brug, het was een balansbrug met aan de ene kant het wegdek en daartegenover een enorm tegengewicht.
Luchtfoto van de Scheldebrug en verder de Denderbrug (1965).
Panoramische beelden van de uit 1950 daterende metalen brug (boven) en de nieuwe betonnen Scheldebrug. Deze laatste werd begin jaren 80 van vorige eeuw in gebruik genomen.
De Torenstraat (nu ook Brusselsestraat) was de verlenging van Brusselsestraat, men zou kunnen stellen dat de Torenstraat vanaf de St-Jacobsstraat tot de Vlasmarkt gelegen was. Zicht naar de Koornaard toe (nu Vlasmarkt).
Torenstraat gezien vanaf de Vlasmarkt, vooraan in de straat "De Grand Bazar", was werkelijk zijn naam waardig je kon er zowat alles kopen van speelgoed over keukengerei naar sierstukken.
Torenstraat gezien vanaf de St-Jorisgilde, in het eerste hoge witte huis drukte Du Caju het weekblad "De Onpartijdige".
Gezicht op de Vlasmarkt (Koornaard) vanuit de Torenstraat, in het midden van de foto het huis onderaan donker en de twee bovenverdiepingen wit, was het ijzermagazijn van De Lentdecker dit verhuisde later naar de Grote Markt.
De Halfoogst-processie van 15 augustus 1952 komt aan op de Vlasmarkt.
Op 4 juni 1966 bracht koning Boudewijn een bezoek aan Dendermonde. Hij werd verwelkomd door burgemeester William Bruynicx, het was een unieke gebeurtenis op een prachtige lentedag.
Metalen draaibrug tussen de Grote Markt en de Vlasmarkt (toen Koornhaard), met loopbrug voor voetgangers.
Denderbrug gebouwd rond 1890.
Vak na de verwoestingen van W.O. I werd een stuk Dender rechtgetrokken, we zien hier een voorlopige noodbrug aangelegd door de Genie, dit in afwachting van een ijzeren ophaalbrug.
Metalen ophaalbrug, aangelegd in de jaren 20 vorige eeuw.
Grote herstellingen aan de O.L. Vrouwekerk in 1905 hier nog met stompe toren.
Tot 1785 was rond de O.L. Vrouwekerk een kerkhof, dit werd verplaatst buiten de Brusselse Poort (St-Gillis). In de tweede helft van de 19de eeuw werd dit kerkhof te klein en kocht de stad gronden buiten de Gentse Poort voor een nieuw kerkhof (Appels).
Aan de O.L. Vrouwekerk was in de jaren 20 vorige eeuw ook de botermarkt, elke maandag verkochten boerinnen hun zelfgemaakte boter.
Achter de kerk loopt de Nachtegaalstraat, hier was tot 1875 een open gracht,rechts in de straat was sinds 1910 ook een ijsfabriekje.
Luchtfoto midden de jaren 60 van vorige eeuw, zicht op de O.L. Vrouwekerk zonder torenspits dit ten gevolge van stormschade.