Ik ben Verhelst Rony
Ik ben een man en woon in Dendermonde (Belgie) en mijn beroep is Constructie lasser.
Ik ben geboren op 16/05/1969 en ben nu dus 56 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Dit is het Blog van mijn overleden vader Verhelst Albert wat ik nu verder zet ...
Foto's genomen op het einde van de jaren '60, toen werd de verbinding gemaakt tussen de Veerbrug en de Gentsesteenweg. Door de aanleg van de Noordlaan verdween het vroegere station van de private lijn Dender en Waes (zie station).
Kruispunt van de Leopold II Laan met de Oude Vest (links) en de Mechelsesteenweg (rechts), op de achtergrond de Dender en Scheldebrug. Rechtsboven de werken aan de nieuwe betonnen brug in het midden van de jaren tachtig.
LUCHTFOTO GENOMEN NA DE VEWOESTING VAN DENDERMONDE IN WO. I.
1. Vernielde Scheldebrug met ernaast de Duitse noodbrug. 2. Privaat station van Chemin de fer de Dendre et Waes. 3. Nieuw sas. 4. De Dender was nog niet rechtgetrokken. 5. Vernield Stadhuis en Grote Markt. 6. Vredegerecht werd verder afgebroken. 7. Brug tussen de Vlasmarkt en de Grote Markt. 8. Brug over de Oude Vest aan de Lindanusstraat naar de Nieuwstraat. 9. Brug tussen de St-Jacobsstraat en de Veerstraat over de Oude Vest. 0. De Vestingen.
Achteraan de Dender merk je de spoorwegbrug van het nieuwe sas, rechts van de brug vaag het huis van de spoorwegbediende.
De spoorwegbrug met ervoor het sas de vloeddeuren en het huis van de sasmeester, linksboven de huizen van de Kasteelstraat.
Links een gedeelte van de Vestinggordel met twee gemetselde torentjes waarvan eentje nu nog bestaat. Op de achtergrond de vloeddeur en de huizen van de Papiermolenstraat, aan het sas waren ook steeds vissers druk doende met de kruisnet. Het kunstwerk werd op 22 september 1878 ingewijd en werd gevierd met een Ros Beiaardommegang.
Zicht vanaf de spoorwegbrug.
Nieuw sas gezien vanaf de Schelde, achter de sasdeur is de splitsing van de Dender en de Oude Vest. Op de achtergrond de huizen van de Papiermolenstraat.
Rammelaar, naam van de beek die het verlengde was van de Oude Vest en liep vanaf de Brusselsestraat tot aan den Biër en monde uit in de Dender.
Onderaan rechts het stenen muurtje was de sluis op de Begijnhoflaan, in de verte zijn de huizen van het sas zichtbaar en de toren van de O.L. Vrouwekerk.
Overblijfsel van de sluis op de Begijnhoflaan.
Voorbij het sas richting Zwijveke kwam de beek van de Rammelaar in de Dender.
De Bogaardsbrug met heel in de verte op de achtergrond (rechts) de spoorwegbrug van het Nieuwe Sas.
Rechts van de Bogaardsbrug hoge platanen op de oever van de Kasteelstraat.
In 1940 dynamiteerden terugtrekkende Belgische en Engelse troepen de bruggen van Dender en Schelde, dit met de bedoeling de scheepvaart onmogelijk te maken. Ook de betonnen voetgangersbrug aan de Bogaardsbrug gebouwd in 1929 over de Dender moest er aan geloven.
Duidelijk zichtbaar op twee bovenstaande foto's het riante station van de "Chemin de fer de Dendre et Waes" op de De Bruynkaai, gebouwd rond 1854 en verdwenen rond 1965 voor de aanleg van de Noordlaan. De private spoorlijn Dendermonde-Grembergen-Zele-Lokeren werd aangelegd in 1851-52.
De Duitse houten noodbrug van 1916, geconstrueerd als ophaalbrug daverd en waggelde en ratelde over heel haar lengte als er een trein overreed, ze deed evenwel dienst tot 1950. De Duitsers noemden de brug "Herzog Von Würtenbergbrücke".
Op de plaats waar de mensen poseren, is momenteel de oprit van het Viaduct aan Dendermondse kant. De huizenrij staat er nog steeds wel in licht veranderde vorm, de spoorwegovergang op de achtergrond werd overbodig door de aanleg van het Viaduct, zodoende werd de weg naar St-Gillis afgesloten.
De St-Gillislaan naast het Viaduct achteraan afgesloten maar gaf vroeger rechtstreekse verbinding met de Brusselsestraat. De huizen over de spoorlijn rechts zijn deze van voorgaande foto.
De oorsprong van Dendermonde bevond zich buiten de stadskern, meer bepaald op de gronden van de Zwyvekekouter in de huidige gemeente St-Gillis, waar achtereenvolgens een Gallo-Romeinse en een Frankische nederzetting ontstond. In de 7de eeuw werd daar een kerk en later een klooster gebouwd. (Oud Klooster in de Boonwijk)
Dendermonde in 1375.
De vroege geschiedenis. In het midden van de 10de eeuw werd een nieuwe definitieve vestingplaats gekozen aan de monding van de Dender. Waar zich thans het Justitiepaleis bevind, verrees een burcht. Daarnaast werden er eveneens wallen ter verdedeging van rivier en stad aangelegd. Precies met het oog op de verdedeging van de stad werd op het einde van de 10de eeuw of in het begin van de 11de eeuw het land van Dendermonde opgericht, en aan de eigen Heren toevertrouwd. De eerste Heer van Dendermonde die we met zekerheid kunnen aanwijzen, is Reingoot I de Kale, uit het stamhuis der Kasteleinen van Gent (tweede helft 11de eeuw).
De strategische ligging op het knooppunt van belangrijke wegen naar Mechelen, Brussel, Aalst en Gent en aan het Scheldeveer naar het land van Waas maakte van Dendermonde al snel een belangrijke stad. De stad werd bovendien steeds verder uitgebreid, m.n. op de rechter Denderoever, eerst tot aan de Torregracht (die nu geheel overwelfd is), en later tot aan een nieuw uitgegraven gracht die men het Vestje noemde. Rond 1200 had de laatste belangrijke uitbreiding plaats : een deel van Zwyveke (nu de binnenparochie van St-Gillis) werd bij de stad ingelijfd. In 1233 ontving de stad haar vrijheidskeure uit de handen van Robrecht van Béthuwe, Heer van Dendermonde.