Inhoud blog
  • Eindreflectie!
  • Laatste praktijkdag!
  • Op stage 2...
  • Beeldopdracht
  • Rap oefenen.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Logboek
    Muzische Vorming
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling bewerken

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    3 maart ’10

    10 u – 11 u 45

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     




    13 u – 16 u

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     









    20 u – 30 tot

    21 u

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    21 u 22 u 45

     

    Muziekbattl

    Na de les van meneer Crull. Kwamen we samen om nog even te werken aan de muziekbattl. Dit omdat Ruth ziek was en ze daar gemist kon worden. Ik hoopte dat Ruth zich snel beter zou voelen… Want het is natuurlijk niet prettig om ziek te zijn, dan voel je je altijd minder goed in je vel. Ik maakte vlug een partituur voor hen. En nam de rol in me op om te luisteren hoe het samen klonk en probeerde hen hier en daar te vertellen hoe het over kwam en zei hen wat goed en minder goed was. Ik was een en al enthousiasme.

     

    Dit kwam eruit:

    A-S speelt eerst een stukje alleen, B stoort zich verschrikkelijk aan A-S haar gefluit en laat dit ook duidelijk merken. B: probeert hier en daar er is tussen te spelen, want hij wil ook laten horen wat hij in zijn mars heeft. Uiteindelijk laat AS, B spelen omdat hij te irritant begint te doen. A-S kijkt wel heel sip hierom omdat ze niet meer mag spelen. Uiteindelijk speelt ze toch… een heus gevecht met zeer veel spanning,…

    Dit zijn enkele ideeën die er in moeten zitten na de improvisatie:

    -          Spanning

    -          Voor en naspelen

    -          Telkens gaat Brian luider, vervolgens gaat A-S luider.

    -          A-S speelt sneller

    Ik toonde ook eventjes de tekst voor de eindbattl. Ze vonden deze blijkbaar zeer goed. Dit gaf me ook wel een goed gevoel, want ik ben er lang bezig geweest. We probeerden dit ook even te zingen.

    Dansbattl + geheel

     

    Vandaag zijn gestart met de totale verloop van de voorstelling. Het aaneenrijgen van het geheel. Dit ging vrij vlot. En ik merkte wat een energie er in ons zat! We zaten vandaag echt op dezelfde golflengte.

    Hierna improviseerden we een dansbattle samen dat ik al deels had voorbereidt nadat we gisteren hier ook al enkele bewegingen hadden bij geïmproviseerd. Gingen alle dagen maar zoals vandaag! Jammer genoeg kan ik morgen niet aanwezig zijn, ik moet naar mijn stageschool (ingroeistage) een dagje gaan observeren.

    Maar ja iedereen moet dit doen tijdens de keuzemodule dus. Het valt alleen een beetje slecht.

    Meneer Dewitte kwam ook eventjes langs, dit vond ik wel fijn. Zo gaf hij enkele tips voor de muziekbattl. Hopelijk gaan ze morgen zo verder als vandaag! Ik heb er vertrouwen in.


    Nadat we vandaag de dansbattl samen geïmproviseerd hebben, heb ik de dansbattl uitgeschreven.  Je vind hem hieronder:

    1.       Brian 4 keer 4 tellen alleen.

    2.       Brian passeert Caro en ik schiet in actie. (sta te trappelen ter plaatste)

    3.       Brian ‘4 tellen op zijn eigen plaats.

    4.       Nog eens 4 tellen en we gaan naar voor.

    5.       4 x 4 keer naar voor en naar achter. (B blijft daartussen 1 x staan)

    6.       We gaan diagonaal wanneer we elkaar tegenkomen keren we elkaar de rug toe.

    7.       Hierna gaan we 4 x 4 tellen op de andere lijn lopen.

    8.       We komen weer naar het midden en Brian laat Caro bevriezen.

    9.       Brian loop 1 maal de lijnen rond en komt Caro weer tegen.

    10.   Brian volgt Caro.

    11.   Caro stapt achteruit, Brian vervolgens ook en Caro blijft staan.

    12.   Brian gaat naar de andere hoek.

    13.   We passeren elkaar steeds zijwaarts (4 x)

    14.   We komen elkaar opnieuw tegen in het midden.

    15.   Schop, schop, schop, schop, en een stamp op caro haar hoofd.

    16.   Caro wordt kleiner en blijft ter plaatse bewegen.

    17.   Vervolgens stappen we 1 x rond

    18.   We tollen rond naar het midden en boxen naar elkaar toe en weer weg. (4 x)

    19.   Vervolgens blijft caro tollen naar het midden en blijft maar tollen tot ze haar draad kwijt geraakt en op de grond valt.

    20.   Brian loopt verder op de lijnen.

     

    Ik stuurde een mailtje in naam van ons allen met een aantal vragen naar de leerkrachten en het vollediger geheel van ons project, hieronder vind je de mail:

     

    Beste directeur, leerkrachten,

    -        Zouden wij klaslijsten kunnen krijgen? Dit om de groepen zelf al in te delen.

    -        Zoals jullie zien in het uurrooster zouden we de voorstelling pas na de speeltijd houden, dit omdat wij nog wat voorbereidingen zouden kunnen treffen. (we moeten een aantal dingen kunnen klaarzetten) Is dit mogelijk/haalbaar voor jullie, dat jullie de klassen op dat moment nog even overnemen?
    -        Zouden wij volgend materiaal kunnen gebruiken:
    o        Verf
    o        Penselen
    o        Bordjes of potjes om verf in te doen
    o        Klei
    o        Papier
    1.        De lln zullen de 4 workshops volgen en in een doorschuifsysteem zitten. Voor de ateliers zullen zelf kunnen kiezen welk atelier ze volgen.
    2.        De lln krijgen elk een kleur toegediend, er zijn 4 kleuren. Zo weten ze naar waar ze moeten gaan en bij welke groep ze horen.
    3.        De leerkrachten kunnen tijdens de workshops mee begeleiden van de lln, foto's trekken, filmen,...
    4.        We hebbend de workshops zo aangepast dat we telkens starten vanuit een kunstenaar. Ook de voorstelling in gelinkt aan lijnen en aan de workshops.
    Dag 1:
    8 u 30: voorbereiding voorstelling
    10 u 40 : voorstelling
    11 u 10: voorstelling workshops
    11 u 15: groepsverdeling + uitleg workshops
    12 u: middagpauze:
    13 u 10: workshop 1: drama/beeld
    14 u 45: workshop 2: muziek/dans
    Dag 2:
    8 u 30: workshop 3: beeld/drama
    9 u 30: workshop 4: dans/muziek
    10 u 40 - 15 u 15: atelier 1, 2, 3, en 4. (ze kiezen er 1 uit)
     Gebaseerd op een gevolgde workshop.    

    Evaluatie in de ateliers.
    15 u 15: toonmoment

    Vriendelijke groetjes,

    Ik voelde me redelijk goed bij het idee en de improvisatie die eruit kwam. Ik probeerde echt hen te stimuleren om enkele ideeën uit te werken. Wanneer A-S op het einde niet meer goed kan spelen, er volledig overgaan, dat maakt het wel grappig. Ook de spanningsmomenten vond ik zeer goed! Sommige rustige stukken vond ik soms iets saaier, daar wilde ik dan meer variatie… Ik ging er echt helemaal in op. Hopelijk apprecieerden ze dit. En was ik niet te enthousiast. Als je bereikt wat ik bedoel?

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     





    Fatastisch goed! Ik begin er nu echt in te geloven. We moeten erdoor en ik ga iedereen mee trekken. Geen negatief gedoe meer… Iedereen moet meewerken en veel doen, oefenen en oefenen. We gaan ervoor!

     

     

     

     

     

     

     

     









    Ik vond het niet erg om de dansbattl verder uit te schrijven. Zo zit alles nog meer in mijn hoofd.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    03-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking voorstelling + workshops

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag 2 maart 10’

    16 u – 17 u

    We hebben besproken hoe we het nu verder zullen aanpassen.

    Anne – Sophie heeft dit weekend nog 2 workshops gemaakt: muziek en beeld. Drama heeft Brian gemaakt. (zie bijlagen) We moeten nu nog enkel 4 goede opdrachten bedenken voor de ateliers. Die erop zullen volgen. We geven in de ateliers een korte instructie en opwarming om de kinderen te stimuleren. Daarna gaan ze in groep of zelfstandig aan het werk. Ze maken een stuk waarbij ze denken aan een toonmoment.

    Hierna volgt er een evaluatie.

    Hieronder een schema:

    Dag 1:

    8 u 30: voorbereiding voorstelling

    10 u 40 : voorstelling

    11 u 40: voorstelling workshops + keuze opgeven.

    12 u: middagpauze:

    13 u 10: workshop 1: drama

    14 u 45: workshop 2: muziek

     

    Dag 2:

    8 u 30: workshop 3: beeld

    9 u 30: workshop 4: dans

    10 u 40 – 15 u 15: atelier 1, 2, 3, en 4. (ze kiezen er 1 uit)

    ð  Gebaseerd op een gevolgde workshop.

    ð  Evaluatie in de ateliers.

     15 u 15: toonmoment

     

    De voorstelling gaan we het volgende aanpassen zodat wat er in de workshops gegeven wordt ook voor een stuk te zien is in de battls.

    We passen aan:

    -          Onze dans die meer op lijnen moet zijn. Ik zal dit verder uitschrijven tegen morgen.

    -          Muziek: hier gaan we de lijnen op partituren uitschrijven. En omhoog hanen zodat de lln mee kunnen volgen.

    -          Woord: De kandidaten trekken elk 2 kaartjes, een kaartje met een prentje op: vb.: ruiten wassen en met een lijn (kronkelende lijn)

    De andere kandidaat ziet dit niet, het wordt wel aan de lln getoond. De ene kandidaat moet proberen te raden wat het is en moet daarop inspelen… Natuurlijk zit A-S altijd fout en verliest ze.

    -          Beeld: laten we zoals het is. Hierin zijn de lijnen zeer duidelijk.

    Kostuums:

    AS en ik spraken af om een wit kleed aan te doen en hierbij met gekleurde tape te werken. AS doet rode golvende lijnen op haar kleed. Ik zal meer strakke lijnen gebruiken in het blauw.

    Ik had het gevoel dat we door de stress zeer goed opschoten. Hierom ben ik zeer blij! We kwamen allen overeen… Wat een opluchting! En we praten zo min mogelijk in onze voorstelling. Ja ik zie het helemaal zitten en zit vol energie. Ik kan niet wachten tot het zover is…

     

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag 2 maart ‘10

    8 u 30 – 11u

    Eerst heb ik een half uur naar mijn ‘kijkbak’ gezocht samen met mevrouw Vanhallewijn want hij bleek spoorloos verdwenen te zijn. We hebben hem niet gevonden. Hij is gaan vliegen of heeft pootje gekregen. Ik ben hier helemaal niet blij mee! Daarna heb ik toch geprobeerd om dit van me af te zetten, mevrouw VanHallewijn ging een mailtje sturen naar verschillende groepen die er ook konden gezeten hebben en mijn bak misschien gebruikt hebben.

    Daarom kon het geheel niet beter bekijken.

    Maar mevrouw Vanhallewijn raadde me aan om mijn ‘vulkaan iets grote te maken. Dit heb ik dan deze les ook gedaan. Ik heb ook wat verder aan de vorm van de lavasuitstulpingen gewerkt en hem iets scherper bovenaan gemaakt.

    Hierna bekeken we hoe we de ‘stalactieten verder kunnen uitwerken. Ik ga er nog een hele boel bij maken en het dan op een grote isomoplaat plaatsen dicht bij elkaar, net een omheining. Daarop dan de bak te plaatsen met de vulkaan erin. Als ik hem terug vind natuurlijk. Daarna heb ik nog wat stalactieten gefabriceerd. En de les was gedaan.

    Wat ik nog verder zal doen:

    -          De vorm van de lavasuitstulpingen zal ik overal een beetje toepassen.

    -          Ik zal mijn vulkaan zwart schilderen omdat ik dit beter bij mijn thema passend vind. Het is de zwartgalligheid waar tegen ik aan kijk naar de mensen die mijn bekijken. Het past ook mooi bij mijn kijkkast.

    -          Ik zal nog zo’n 30 stalactieten maken…

    Ik voelde me een beetje lastig om het feit dat mijn aquarium/kijkkast verdwenen was. Maar heb ingezien dat het zinloos was om te blijven zoeken en ik heb het even van me afgezet. Om toch wat te kunnen werken. Ik ben toch blij dat ik naar de les gekomen ben om wat verder te werken. Zo kom je telkens op nieuwe ideeën, die je thuis misschien niet opdeed. Zoals die isomoplaat die ik nu kan gebruiken.

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les bronnenmateriaal muzische vorming

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag

     2 maart ‘10

    14 u – 15 u 30

    We kregen enkele interessante informatie bronnen rond muzische vorming die ik nog niet kende.

    Meneer Crull stelde deze aan ons voor.

    Websites:

    www.tule.slo.nl

    www.cultuurplein.nl

    ð  Primair onderwijs – lesideeën.

    Art visuel ecole

    Pas jij drama

    Stichting lezen

    Dichtvorm.nl

    Creatiefschrijven.be

     

    Boeken:

    Beeld:

    ð  Moet je doen

    ð  Arts plat dus jour

    ð  Pas si betes, les arts plkastiques.

    ð  Kinderen ontdekken de grote kunstenaars

    ð  Welkom in het huis van Max

    ð  Mas op visite

    ð  Knutsel de frutsel

    ð  Pupet plannet.

     

    Drama:

    ð  De mondenboom

    ð  100 nieuwe dramaspelen

    ð  Petje af voor hoedje op.

    Dans:

    ð  Dance notes

    ð  Dansexpressie

    ð  Vliegen, zweven, vallen

    ð  Dansen rond thema’s

    ð  Dansante vorming in het basisonderwijs

    ð  Danswerk

    ð  Dansen doe je mee!

     

    Poezie:

    ð  Schrijfselboek

    Hierna mochten we even snuisteren in de boekjes. Dit vond ik natuurlijk fantastisch! Ik heb er enkele ideeën uitgehaald en opgeschreven voor mijn ingroeistage rond het thema dieren.

    -          Het alfabete met dieren gemengd kunstenaar: Jaques limousin met les lettrines

    -          Miro

    -          Met woorden een tekening maken (groot, klein en dik en dun)

    -          Schrijfoefening:

    De dierentuin sluit en je moet elke en dier in huis nemen. Ik wil wel een… mee naar huis nemen want.. Maar er zijn ook nadelen vb.: een olifant weegt minste … kilo en heeft dus ook veel eten nodig. Jammer dat hij niet kan fietsen. We zoeken er een oplossing voor ons probleem.

     

    -           We moesten elk ook iets nieuws voorstellen waar je nog nooit van gehoord had. En je interessant vond. In mijn hoofd bleef voor namelijk de volgende plakken:

    -          Fluotekeningen

    -          Stoelen omvormen tot eigen creaties

    -          Met krantenpapier in een zelfde kleur contrast met een andere kleur figuren maken…

    Kunstenaar: Guillaume apollinaire calligrammes.

     

     

     

    Ik was zo blij met al die informatie aan nieuwe sites en boeken. Sommige kende ik al andere niet. Maar er is zoveel op de markt dat het soms moeilijk te kiezen is wat goed en wat niet goed is. Daarom ben ik enorm blij met al deze nieuwe bronnen. Ik weet wat ik kan vragen voor mijn verjaardag J

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De apotheose!

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Zondag 28 februari

    19 u 30 – 21 u

    Ik maakte een nieuwe tekst op Roxanne voor de eindwedstrijd voor onze voorstelling.

    Dit bleek nog niet zo simpel te zijn.

    Ik startte met de lettergrepen te tellen en hierop een nieuwe zin te verzinnen. Zo ging ik door en zong ik het eens mee met het liedje.

    Ik paste hier en daar nog wat dingen aan.

    Hieronder vind u de tekst.

     

    Brian:

    Ik ben goed, ik ben goed ik ben goed…. De beste

    Lèon

    Ik weet dat ik de beste ben, Yeah!

    Beter dan al de rest.

    Jullie kunnen niet dansen of zingen als ik
    Léon

    Jullie schilderen niet als ik!

    Léon

    Jullie zijn nog slechter dan al de rest.
    Anne – Sophie en Caro:

    Onze handen zijn één.

    Onze ogen kijken eerst!

    Onze stem is er één!

    Het is de creativiteit die telt!

    S: Léon

    Waarom kunnen wij nu niet beter zijn?

    S: Léon

    Samen kunnen wij dit aan!

    Samen gaan we door,een beter team bestaat niet .

    Geloof ons nu maar, we zijn beter dan jouw.

     

    Tekst ingesproken op voorhand door de jury:

    Ik de jury heb besloten, we hebben veel gezien.

    Zeer mooi, zeer mooi,

    En die dans,

    Ik was helemaal verkocht

    En die lijnen van dat gezicht prachtig

    De muzische lijnen, wat een fluitwerk!

    De meisjes winnen. Léon verliest.

     

    S: Léon

    A en c:Waarom kunnen wij nu niet beter zijn?

    S: Léon                                                           B: ik weet dat ik verloren ben.

    A en C:Samen kunnen wij dit aan!

    S: Léon                                                                       B: Minder dan al de rest.

    Ik weet dat ik verloren heb!

    Léon

    Léon

    Léon

     



    Ik probeerde me in te leven in Léon en ook in onze personages hoe ik me zou voelen en wat ik er voor zou doen om toch te willen winnen. Op die manier zocht ik naar de juiste woorden. Ik voelde me redelijk goed bij het schrijven, maar ook wel een beetje onzeker voor de reacties van de medestudenten, zullen ze het wel goed vinden…

    Er kan natuurlijk altijd wel aan gesleuteld worden. En ik sta open voor alle commentaar.

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vulkaan in wording
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Zondag 28 februari

    15 u – 17 u 30

    Met het verschrikkelijke slechte weer ben ik gestart met het maken van mijn interpretatie van de vulkaan.

    Ik dacht eerst dit in plasticine te maken, omdat het een mooi contrast was met het koper, qua kleurcombinatie. Maar gisteren ben ik eens gaan kijken in de winkel, en het kwam me toch wat te kostelijk uit, ook omdat ik veel nodig had.

    Daarom ben ik vandaag gestart met het maken van mijn ontwerp in wc-papierpulp.

    Ik ging eerst eens kijken naar vulkanen en hun vormen voor ik startte, zo vond ik het een leuk idee om mijn vulkaan te laten overstromen in laagjes, dit bleek wel iets moeilijker dan gedacht. Maar het resultaat mag er toch al wezen.

    Tussendoor als ik eventjes ontspan of tv kijk of zo werk ik ook aan mijn stalactieten, ik heb er ondertussen al een 20 –tal.

    Ik voelde me vrij euforisch om het te maken, ter ergernis van mama ’s avonds, want ik had er nogal een boeltje van gemaakt vond ze J. Je moet natuurlijk ruimte hebben om te werken vond ik. Heb alles mooi opgeruimd en heb me kostelijk geamuseerd.

    Ik vroeg wat mama en papa ervan vonden, mama zag er eerder een grot in. En papa zei niet zoveel. Tina mijn jongste zus zag er wel een vulkaan, tot mijn grootste verbazing. Dus ik was toch op een goede weg…

    Ik vind het zeker nog niet ok. Dinsdag vraag ik meer uitleg aan Mevrouw Vanhallewijn.

     

    Bijlagen:
    IMGP1092.JPG (29.5 KB)   

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les relatie muziek en ict en media

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Vrijdag 26 maart ’10

    13 u 30 – 15 u 30

     

    Ik volgde een les bij van meneer Dewitte: Relatie muziek en ict en media.

    We kregen een aantal doelen rond media en muzische vorming die allemaal samengevat zijn en we dus niet meer moeten opzoeken. Hierop gingen we enkele lesideeën bedenken.

    Vb.:

    -          teken wat je voelt

    -          filmpje bekijken en er zelf muziek bij maken.

    -          Luisteren naar muziek en er zelf een filmpje bij maken.

    Daarna hebben we enkele zeer interessante websites bekeken om zelf met kinderen muziek te componeren.

    De interessantste vond ik www.Klarakids.be omdat er zoveel lesideeën op te vinden zijn.

    Ingebeeld lijkt me leuk als je rond het thema camera of iets dergelijks werkt. Dan is het een zeer leuke map om te gebruiken. Met leuke filmpjes.

    Hiervoor heb ik deze keuzemodule gekozen, ik wou nog extra informatie. En via deze weg heb ik al heel wat informatie gekregen. Ik was dan ook opgelucht dat het niet alleen uitproberen was maar dat ik ook nog extra beschikbaar materiaal kan weten te vinden.

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering De Klimop

    Datum

    Wat hebben we gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Vrijdag 26 maart

    Ons muzisch project voorgesteld aan de school ‘De Klimop’ waar we het gaan uitvoeren.

    Ze gaven punten aan die volgens hen er zeker moeten inzitten en wat naar ervaring van vorig jaar, ze toch anders zouden willen zien.

    -          Ze willen dat we starten vanuit kunstenaars die ook met lijnen werken en deze kunstenaars erbij betrekken.

    -          Ze willen een duidelijke link tussen de workshops en de voorstelling.

    -          Ze willen de ouders erbij betrekken.

     

    Daarnaast bespraken we enkele detailles.:

    -          De leerkrachten zullen helpen begeleiden.

    -          Er zijn boxen aanwezig

    -          Er is een beamer aanwezig.

    -          De schooluren zijn de volgende:

    -          8 u 40 – 10 u 20

    -          10 u  40 – 12 u

    -          13 u 10 – 14 u

    -          14 u  25 – 14 u 45

    -          14 u 45 – 16 u

    -          Na de eerste stagedagen volgt een evaluatie voor ons. Dit hebben we gevraagd zodat we nog een aantal dingen kunnen bijsturen.

    -          Ik zal naar hen nog een mail sturen met de dagplanning van onze stage.

     

    Ik had het gevoel dat dit gesprek veel te laat kwam. Nu moesten we nog dingen aanpassen ‘eigenlijk heel wat’ .

    Beter is om direct in gesprek te gaan met de school… Om zo onmiddellijk op de zelfde golflengte te zitten.

    Ik begreep hun standpunt wel. Het lijkt me goed dat het voor de kinderen duidelijk is wat ze in de workshops gaan doen, door dit met onze voorstelling, voor te stellen.

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Workshop Dans

    Datum

    Wat hebben we gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Vrijdag 26 maart

    10 u – 12 u 30

    Anne – Sophie en ik, staken de workshop Dans in elkaar. We gingen op zoek naar lijnen in de bibliotheek in combinatie met dans, en tot onze grote verbazing was er zeer veel ter beschikking. Zo vonden we in Mikado een lesje rond vliegers uitgewerkt. Dit hebben we hier en daar aangepast en gebruikt voor de eerste graad. Omdat dit minder abstract is en ze toch nog een fantasie nodig hebben.

    Voor de derde graag en het vierde leerjaar, hebben we vooral in de map muzische vorming een aantal leuke ideeën gevonden, dat in combinatie met onze eigen ideeën en een herinnering aan een gekregen les van meneer Koen Crull.  Ik moet wel hier en daar nog enkele dingen aanpassen, zoals de doelen enzo verder opzoeken.

    Het ging zeer vlot vooruit. Samen zijn we tot zeer leuke ideeën gekomen. Ik voelde me ook deels opgelucht dat we toch al een workshop in elkaar gestoken hadden.

    Bijlagen:
    Workshop Dans 1ste-1.docx (15 KB)   
    Workshop dans 4- 5 - 6-1.docx (16.4 KB)   

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Een muzisch project
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les fluotheater
    Wanneer Wat Hoe heb ik het beleefd?
    25 februari 2010
    13 u 30 - 15 u 30
    We kregen les van Koen Crull over Fluotheater.
    We hebben zelf een fluotheater gemaakt door eerst alles te verduisteren.
    We moesten zwarte kledij aandoen. Dit had ik aan. Daarna mochten we een willekeurig figuurtje uitknippen uit fluoriserend karton.Ik knipte een wolk uit. Daaraan kleefden we elk een rietje (zwart). En leerden we bewegen met het figuurtje. En hoe we het tevoorschijnt konden toveren.
    Vervolgens mochten we een eigen stukje in elkaar steken door gebruik te maken van fluoriserend papier of de megebrachte poppen. Hierop gaf Meneer Crull suggesties door ons te laten denken aan tik tak en er plots van een driehoek en een vierkant een huisje kan verschijnen, om dan weer tot een andere vorm te komen. Of om eerst een lege vaas te hebben, vervolgens een volle vaas met een bloempje erin. Of door poppen op een koord te laten dansen die poppen zijn ook fluoriserend.

    Er zijn drie basisregels:
    1. Je moet volledig zwarte kledij aanhebben en het nodige materiaal hebben.
    2. Je mag niet dicht in de verduisterde ruimte staan maar ver.
    3. Je moet oppassen als je je figuurtje over elkaar beweegt, want zo kan er een stukje van je figuur verdwijnen.

    Materiaal dat je nodig hebt:
    Zwarte doeken (veel)
    Zwarte Handschoenen
    Zwarte muts
    Een fluolampje
    een tafel of 2 voor in de klas.
    Scharen
    rietjes
    Fluoriserend papier
    poppen (eventueel)
    tape / plakband

    Er is ook een fluorkoffer te verkrijgen bij de provinciedienst.
    Ik vond het een zeer leuke les. Ik wist eerst niet wat ik me erbij moest voorstellen. Maar ik vind het een zeer leuk idee en zeer leuke les. Ik zou het wel eens durven uitproberen in mijn ingroeistage. Ik heb mij ook goed kunnen uitleven en vond het fijn om nog iets te kunnen leren rnd muzische.

    25-02-2010 om 18:03 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pecha kucha
    Wanneer Wat? Hoe heb ik het beleefd?
    Donderdag  25 februari 2010
    10u - 12 u
    Met Anne - Sophie heb ik het  artikel voor een derde keer gelezen. 
    We hebben het van de website:
    WWW.cultuurplein.be gehaald.
    Het heet: De cultuurcoach: Brug tussen school en culturele instelling.
    We duiden de belangrijkste zaken aan en vatten de kerngedachte samen.
    We maakten een ppt. (een pecha kucha)
    De timing moeten wel nog beter bekijken.
    Ik vond het zeer interessant om dit eens te bekijken. Vooral hoe het in Nederland er zo anders aan toe kan gaan. Er was ook een vlote samenwerking tussen Anne - Sophie en mij. We zaten op dezelfde golflengte waardoor het werken vlot ging. We hadden elk ook het artikel al grondig doorgenomen waardoor alles nog vlotter ging natuurlijk.

    25-02-2010 om 12:05 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Artikel over school en cultuur
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzisch project
    Wanneer Wat Hoe heb ik het beleefd?
    Woensdag 24 februari
    13 u 30 - 16 u
    Samen met Brian, Anne - Sophie en Ruth werkten we aan het draaiboek. En werkten we kleinere detaills uit, waar sta ik als ik opkom, hoe wordt alles aan elkaar gemaakt? Zo hebben we heel wat kunnen doen.
    Ik had ook boeken opgezocht en teksten geslecteerd gisteren. Dit hebben ook eens doornomen en zo kwamen we ook op het idee om de teksten die we tussendoor moeten zeggen in een soort gedichtvorm te doen of er toch beter over na te denken. Want Anne - Sophie en ik vinden dat hoe minder je praat hoe beter bij dit stuk. Brian en Ruth vinden van niet. Maar ik vind het dan maar een gewoon toneelstukje dat je opvoerd en dat was toch niet de bedoeling dacht ik. Daarom vond ik het idee van de gedichten er tussen te plaatsen wel fijn. Dit zal Anne - Sophie en ik verder uitwerken. Zo is er wel tekst maar er is over nagedacht.
    We hebben veel gedaan rond dat draaiboek, dat moest ook gebeuren natuurlijk. Zo zijn onze meningen iets meer op elkaar afgestemd. :) Toch heb ik nog een raar gevoel dat wij nog niet op dat hoger niveau zitten. Morgen stellen we het aan de docenten voor, hopelijk klaart dit het een het ander op.

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding Voorstelling

    Wanneer?

    Wat hebben we gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    dinsdag 23 februari 2010

    13 u – 15 u 30

    We zijn gestart met de danswedstrijd voor te tonen en verder uit te werken. Anne – Sophie en ik hebben dit even voor getoond, vervolgens ging Brian en ik hier verder mee op weg. Ruth en anne –Sophie gaven ondertussen tips wat we beter konden doen. Hoe zij het zagen van op een afstand en hoe het over kwam voor het publiek. We hebben een zeer mooie wedstrijd vind ik zelf. We moeten wel nog meer op elkaar ingespeeld zijn. Oefening baart kunst zeker! J

    Daarna zijn we gestart met de muziekwedstrijd. Hierbij hebben we besproken hoe we het gedaan hebben en geoefend. => zie hieronder voor meer details.

    Daarna hebben we nog enkele dingen besproken. Daardoor ontstond weer een grote discussie. Onder meer over volgende onderwerpen waar we het nog niet over eens zijn:

    -          Praten van de verschillende figuren tijdens de voorstelling/ of alles laten vertellen door Ruth de scheidsrechter. (ik ben voor het 2de)

    -          De kostuums: Ik wil geen zwart omdat dit negatief is en anne – sophie wil wel zwart.  Beiden willen we wel onze buizen gebruiken als lijnen… en dit in functie van ons personage.

    -          De eindwedstrijd: Mijn idee is dat Anne – Sophie iets speelt op haar fluit terwijl ik erop dans en we dus samen werken. En Brian is maar alleen en zingt een liedje op die fluit.

    -          De woordwedstrijd: De teksten staan nog niet vast, hoe we het gaan doen daar is ook nog discussie rond…

    -           

    Dit werken we morgen verder uit en we bespreken en oefenen morgen ook het groter geheel!

    Nieuwe afspraak: woensdag 13 u 30 in D004 (klein lokaaltje)

     

    Nadien hebben we het materiaallijstje overlopen wie wat zal meebrengen of kan voor zorgen. En hebben we besproken wat we moeten vragen aan de school.

     

     

    Ik voelde me zeer goed in het begin en had er echt zin in. Ik heb me dan ook goed geamuseerd tijdens het dansen en tijdens de wedstrijd muziek ook. We zijn dan ook ver geraakt met deze twee wedstrijden en ik heb daar echt een fantastisch gevoel bij. Maar die discussies wegen voor mij toch door… Ik heb het gevoel tussen twee vuren te staan. Ik voelde mij niet super goed toen ik naar huis ging. Voor mij mogen die discussies gerust er zijn maar veel rustiger… Het voelt telkens aan als ruzie en verpest de groepssfeer iedere keer.

    dinsdag 23 februari 2010

    16 u 17 u 30

    Ik ben hierna naar de bibliotheek geweest om mooie passende gedichten te zoeken. Die ze eventueel kunnen gebruiken om te rappen of het idee kunnen gebruiken om er zelf iets van te maken.

    Volgende dichtbundel nam ik mee en ik koos er enkele gedichtjes uit:

    -          De droomjagers van Mary Heylema

    o   Schilderij

    o   geduld

    -          Altijd heb ik wat te vieren

    o   Désiréé André Sollie

    -          Ozo heppie Joke van Leeuwen

    o   Ozo heppie

    o   Kliedertje kloddertje klei

    o   Versje dat niet af is

    o   Antwoordapparaat

    o   Stiller!

    -          Mijn botjes zijn bekleed met deftig vel

    o   Buigen van Ted van Lieshout

    o   Ik ben een wolk van Ted van Lieshout

    -          Vensters

    o   Awe maintra van Jos Brabants

    o   Samen in de kamer Frank Adam

    -          Rakkemik van Elma van Haren

    In de gloria

    Het bezoek

    -          Met gekleurde billen zou het gelukkiger leven zijn van Jan Van Coillie

    ð  Hier heb ik er ook veel kunnen uithalen maar het zijn er een beetje te veel en meer als inspiratiebron.

     

     

    Ik ben graag met gedichten bezig en vond het dan ook niet zo erg om gedichten uit te zoeken voor de anderen omdat ze niets vonden. Ik hoop dat ze nu ook iets mooi vinden of bruikbaars. Ik heb er van genoten om door de vele gedichten een baan te zoeken.

     

    Muziekwedstrijd:

    1.       Anne – Sophie speelt een stukje.

    2.       Brian ergert er zich enorm aan en toont dit ook mimisch aan het publiek (wil zijn djembè op AS slaan, stopt zijn vingers in zijn oren,…)

    3.       Op een gegeven moment krijgt B. het idee om eens goed naast haar oor op zijn djèmbè te slaan. Anne – Sophie verschiet en deinst achteruit.

    4.       Anne – Sophie speelt weer een stuk en Brian roffelt op de trommel nadat Anne – Sophie plots stopt.

    5.       Idem 4.

    6.       Bij de derde keer dan Anne – Sophie stopt gaat Brian naar het publiek toe en speelt zijn ritme even en trekt hierbij het publiek…

    7.       Tot Anne – Sophie plots weer haar melodie begint te spelen want ze is heel erg boos…

    8.       B. kan hier echter niet mee lachen en wordt nu ook boos, hij gaat naar haar toe en probeert haar te doen stoppen door zijn vinger in haar fluit te steken. Wonder wel lukt dit en Anne – Sophie speelt vals en gaat ten onder.

    9.       Brian heeft nu heel het territorium voor zich en voelt zich de ultieme winnaar.

    10.   Anne – Sophie is ondertussen zo laag gezonken dat ze op de vloer ligt en speelt een heel triestig liedje.

    23-02-2010 om 20:56 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzisch project

    Wanneer

    Wat hebben we gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    maandag 22 februari 2010

    13 u 30 – 15 u 30

    We bespraken  wat het muzisch project moest in houden. En luisterden naar meneer Dewitte.

    Er werden invloeden gegeven hoe je het kan doen.

    Na de uitleg hebben we met ons groepjes samen gezeten om te brainstormen. Hieronder ziet u welke ideeën eruit gekomen zijn.

    Ik had goed gevoel bij deze les, ik wilde direct beginnen aan het uitwerken van ateliers of workshops… De brainstorm verliep ook zeer vlot naar mijn idee. Ik weet van mezelf dat ik soms wat extravagante ideeën heb. En ga graag uitdagingen aan. Het leek voor mij leuk om de ouders te betrekken maar dat vonden ze te riskant.

     

    Dag 1

    8 u 30:

    Speeltijd

    We starten met onze voorstelling

    Presenteren onze workshops en laten de kinderen kiezen (namen opschrijven en kaartje meegeven?)

    Middagpauze:

    Workshops:

    Er zijn 4 workshops verdeeld onder 4 personen.

    1.       Muziek: Ruth

    Luisteren naar muziek en lijnen tekenen

    Partituren maken en spelen met keukenmateriaal.

    2.       Dans: Anne – Sophie

    Dansen op patronen

    3.       Beeld: Caro

    Kijken naar schilderijen van Van broecke

    Kijken naar de lijnen in foto’s

    Zelf foto’s maken van lijnen

    Schilderij kiezen en abstraheren van de lijnen

    4.       Drama: Brian

    Dramaspelletjes en rollenspel

     

    De workshops zijn telkens 50 min buiten beeld is 100 min. De lln kunnen dus kiezen tussen 2 of 3 workshops. Ze wisselen nadien.

    Dag 2:

    8 u 30: voorstellen van ateliers. + kiezen

    Er zijn 2 ateliers:

    1.       Muziek + drama: Een alledaags rollenspel op muziek zetten. (Anne – Sophie en Caro)

    2.       Filmpje la ligne maken met touwen (Brian en Ruth)

    Middagpauze:

    Voorbereiding toonmoment (30 min)

    Toonmoment

    Evaluatie in groepen van de ateliers

    Opmerkingen:

    -          Er moet opbouw zitten tussen de workshops en de ateliers. Momenteel is dit enkel zo tussen bij muziek en drama voor het atelier muziek en drama. Maar de twee andere workshops hebben niets te maken met atelier 2. Ofwel zouden we het atelier moeten aanpassen ofwel de workshops.

    -          Ik vind het idee la ligne fantastisch maar vraag me af of het muzisch sterk genoeg is?Ik weet dat het fantastische resultaten zal opleveren maar is het niet te technisch?

    23-02-2010 om 12:40 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Een muzisch project
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldopdracht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wanneer

    Wat hebben we gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag 23 februari 2010

    8 u 30 - 11 u

    We hebben in deze les beeld, naar werken van vorig jaar gekeken. Wat het zeker niet mag zijn. En wat het kan zijn.

    Ik heb verder gewerkt aan mijn idee. En heb dus ook besloten om mijn eerste idee uit te werken dit vind ik het sterkste.

    Ik probeerde eerst in

    papier -marchè een stalactiet te maken, veel te groot natuurlijk. Daarna probeerde ik het met gips dat geen gips bleek te zijn maar voegels. Dit vond ik ook niet goed! Alles viel uit elkaar. En door een stom toeval, koperdraad die ik uit elkaar haalde, dat ik zo mooi vond. Dacht ik dacht misschien wel leuk was om iets met koperdraad te doen. Ik probeerde ‘stalactieten te maken’ in koper en wonder wel kwam er iets moois uit wel niet helemaal stalactiet meer maar die vorm vind ik zeer zeker iets mooi. Mevrouw Van Hallewijn gaf me het idee om deze vormen tegen de rand van mijn kijkdoos te kleven en er meerdere te maken.

    Ik voelde mij eerlijk gezegd niet zo super goed in mijn vel. Ik was een beetje loom en had hoofdpijn. Daardoor kwam ik zeer traag op gang. Door de motivering van Mevrouw Van Hallewijn lukte het uiteindelijk toch.

    Wat ik nog ga doen:

    -          ‘ de kopervormpjes verder uitwerken (zo’n 40tal)

    -          Kijken hoe ik vormpjes aan mijn kijkdoos kan bevestigen…

    -          De vulkaan verder uitwerken en kijken in welk materiaal ik het zal maken. Ik twijfel tussen gips en tussen plasticine of fimo. Dit door de kleurencombinatie geel met zwart en koper vond ik zeer geslaagd maar plasticine is voor mij dan weer niet ruw genoeg. Ik wil de vulkaan ruw maken aan de buitenkant.

    23-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    17-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldopdracht een tweede ideetje
    Ik lag te slapen, te dromen in mijn bed over deze opdracht blijkbaar, want toen ik opstond had ik plots een totaal ander idee opgedaan. Hoe ik erop gekomen ben weet ik eigenlijk niet. Het was in een droom.

    Het werk zou de lagen van de bevolking noemen.
    Ik zou de kijkkast opvullen met verschillende lagen van de bevolking. Dus de 'zwarten zouden dan bv. bonen kunnen zijn. En de chinezen zouden dan rijst zijn, de Amerikanen maïs en voor de blanken ben ik het vergeten. En dit in de juiste hoeveelheid naar gelang er op de wereld zijn en de juiste verhoudingen tegen over elkaar natuurlijk. Ook de manier welke laag eerst komt moet doordacht zijn. Ofwel in de juiste volgorde volgens de kaart ofwel van meer naar minder enz..

    Het is een tweede totaal verschillend idee van het eerste, daardoor weet ik niet wat het beste is. Ik vind beide zeer leuk eigenlijk... En ik weet nu niet wat kiezen.


    17-02-2010 om 14:20 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De danswedstrijd

    Datum en uur Actviteit Hoe heb ik het beleefd
    11 februari
    10 u - 12 u 30
    Geimproviseerd rond dans met Anne - Sophie Ik heb me helemaal laten gaan, en vond het zeer fijn. Ik vond het wel jammer dat we dit gisteren niet gedaan hebben, want het zijn ook ideeen. En met hoe meer je bent, hoe meer inspiratie je kan hebben. We zijn gestart met een stukje van Amelie Poulin en hadden daarop geimproviseerd maar dachten dan om het toch anders te doen en niet zo rustig te houden. We starten nu elk ook rustig maar spelen meer op elkaar in. En we staan samen in de boxring. Het is een soort boksgevecht verweven in een dans. Maar waar er gelijktijdig gedanst en waar we elkaar telkens opnieuw uitdagen.

    Boxwedstrijd dans: door Anne – Sophie en Caro

    -          Elk in een hoek van de boxring ontwaken. (4tellen)

    -          We stellen ons recht en worden sterk, we maken ons groot (4 tellen)      3 x

    We vallen op zij en boxen drie keer (4 tellen)

                                                              

    -          Naar het publiek stoer doen (4 tellen)

    -          Rond elkaar stappen (4 tellen)

    -          Springen (4 tellen)

    -          Caro boxt, Anne boxt (4 tellen)

    -          Rond elkaar stappen (4 tellen)

    -          Caro boxt en anne been (4 tellen)

    -          Rond elkaar stappen (4 tellen)

    -          Samen tegen elkaar boxen, in elkaar haken, strak voor je kijken , Anne schopt en Caro schopt terug. (4 tellen)

    -          Draaien, strak voor je kijken, Anne schopt en caro schopt terug. (4 tellen)

    -          Anne schopt in Caro haar buik => op knieën vallen, Anne (sterk)

    -          Caro stompt en anne valt op haar knie.

    -          Allebei op knieen, en allebij een stom geven, van elkaar weg en hoofden op elkaar schouders laten rusten. (4 tellen)

    -          Slow motion: Grote bewegingen, Caro verliest bijna en allebei knock - out, allebei vechten.

    -          Caro geeft Anne enkele slagen, Anne valt knock – out en Caro zet voet op haar met de overwinning.

     Onze inspiratiebron:
    http://www.youtube.com/watch?v=2nX20pPHWN0&feature=PlayList&p=1FAE878140CF82F6&playnext=1&playnext_from=PL&index=9

    11-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking voorstelling

    Datum en uur

    Wat hebben we gedaan?

    Activiteit

    Opmerkingen

    Hoe heb je het beleefd?

    10 februari

    14 u – 16 u 30

    Besproken wat en wie wat gaat doen, muziek gezocht, filmpjes opgezocht ter inspiratie en gediscussieerd hier rond.

    De bedoeling was eigenlijk dat we een battl in elkaar zouden steken, maar dit is er niet van gekomen. Er was nog teveel onenigheid jammer genoeg. Daarom hebben we de taken nu verdeeld, wat ik ook niet zo goed vind. Zo gaan we nooit op dat hoger niveau geraken. We probeerden wel iets te improviseren van dans (Anne – Sophie en Ik) maar, Brian wou eerst de juiste muziek hebben om er op te dansen. Daardoor hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. En was er frustratie.

    Nu hebben we afspraken gemaakt wie wat zal ondernemen en het dan samen leggen.  Ik ben met een dubbel gevoel naar huis gegaan…

     

    Er is een boxwedstrijd waarbij verschillende persoon strijden tegen 1 persoon.

    Op het einde beslissen we om samen te werken zodat we kunnen winnen tegen deze ene persoon.

    Er zijn 7 scènes.

    ·         Scène 1: Voorstelling van de personages en opwarmen van het publiek. (Brian en Ruth steken deze in elkaar)

    ·         Scène 2: Muziekbattl (Anne – Sophie steekt deze in elkaar)

    Brian en Anne – Sophie (Anne – Sophie steekt haar stuk in elkaar)

    ·         Scène 3:Rapbattl

    Brian en Anne – Sophie (Caro en Anne – Sophie steken dit in elkaar)

    ·         Scène4:Dansbattl

    Brian en Caro

    Zie danswedstrijd.

    ·         Scène 5: beeldbattl (Caro steekt dit in elkaar)

    Brian en Caro

    ·         Scène 6: apotheose battl tegen Brian!  (Brian en Ruth steken dit in elkaar)

    Hierin bundelen we al onze krachten om Brian te verslaan, en het lukt ons nog ook!

    Brian, Caro en Anne - Sophie

    ·         Scène 7: Slot: Ruth (Ruth steekt dit in elkaar)

    Personages:

    Ruth is de scheidsrechter, haar karakter moet nog worden besproken.

    Brian is het uber almachtige talent

    Caro is goed in Dans en Beeld

    Anne – Sophie is goed in Muziek en rap

    Kostuum:

    Hier is er nog discussie rond. Ik zie het al volgt voor mij:

    De twee personages die alle twee even slecht/goed zijn hebben een soort wit kostuum aan met daarop vol getapt in lijnen die bij hun passen. Of wel in wit met rood bv en de ander in wit met blauw. Zodat ze toch nog wat gelijkaardig zijn.

    De slechterik moet er tussen uitvallen en dan met het zelfde materiaal vb. tape in alle kleuren met allerlei soorten lijnen op zich getapet hebben zodat hij de meester is!  Ik vind dat er een zelfde materiaal mag je gebruikt worden zodat er een harmonie in het stuk zit!

     

     

     

     

    10-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldopdracht beginnend idee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de les van mevrouw VanHalleweyn kwam ik op het idee van een kijkkast te maken.
    Het idee is het volgende:
    Louise Bourgeois werkt ook met spiegels en toen had ik het idee om een spiegel in stukken te breken (grote) en deze met een kleine afstand weer aan elkaar te lijmen op de achtergrond van mijn kijkkast (zie foto grijs)
    Dit met de reden dat ik mij vaak bekeken voel en dat heb ik niet zo graag.

    Daarnaast dacht ik eraan om net als Robin Vermeersch zeer abstract te werken en het kunstwerk van hem deed me denken aan gips en stalagmieten in grotten. Dat vind ik altijd fascinerend. Je kan er altijd mooie vormen in herkennen. Ik zie graag abstracte kunst en zou dat dus ook willen maken. De kegels zijn van gips gemaakt.

    Mevrouw Vanhalleweyn rade me aan om de kegels strak te houden en er niet te veel te plaatsen, anders kan het overweldigend worden.

    Mijn eerste idee is verder ook om er een soort vulkaan van kegels van te maken die vervolgens kan ontploffen nadat de spiegels te veel kijken naar mij.

    Een extra idee kwam ook in mij op om er een deurtje aan toe te voegen = dit lijkt een uitgang te zijn die verborgen is.

    Graag zou ik mijn kijkkast van glas hebben. Dat lijkt mij het mooiste voor mijn idee.


    09-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Museumbezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Algemene indruk:
    Ik was nog nooit in het S.M.A.K. geweest, mijn eerste indruk was dan ook overweldigend... Ze denken daar echt na waar en hoe ze een kunstwerk in een bepaalde ruimte zetten. En of dat bepaald kunstwerk wel bij de andere past. Ik vond het jammer dat we niet wat meer tijd hadden om alles tot je te laten komen. Ik ga zeker en vast nog eens terug om wat verder te genieten of inspiratie op te doen. Want ik heb plots weer hele nieuwe ideeën om muzische lessen te maken. Fantastisch gewoon.

    In het museum:
    Mevrouw Van Hallewijn had ons gezegd dat elke toeschouwer zijn eigen verhaal maakt bij elk kunstwerk, maar dat ook de kunstenaar vaak een eigen interpretatie geeft aan zijn eigen werk. En dat we open moesten staan voor alles. Dit vond ik in het begin niet zo moeilijk, maar om open te staan bij een kunstwerk dat ik echt niet mooi vond en niks in kon vinden kon ik niet. Dit was een zwart doek, volledig zwart en met niets rond of erbij.( Ik weet niet meer van wie het was en vind het ook nergens op het internet. )Daar moet je echt de visie van de kunstenaar weten om het te aanvaarden vind ik.

    Het leuke aan het bezoek van het museum was dat we wat extra uitleg kregen van een meneer die af en toe iets meer kon vertellen over het idee van het kunstwerk. Dit werkte voor mij verhelderend. Ook het bezig zien van een mevrouw dit met kinderen met een handicap omging was mooi en fascinerend om te zien. Zo deed ik ook ideetjes op, om gebruik te maken van een toekomstig museumbezoek met kinderen.

    De tentoonstelling van Koen van den Broek vond ik zijn nieuwe kunstwerken mooier, die waren abstracter dan zijn oude (die met de landbouwwerktuigen) Maar zo speciaal vond ik het ook niet.

    Het filmpje van Johannes Kahrs: Fuck You The Audience Impression vond ik schokkend maar ik heb het zeker 3 keer bekeken. Ik vond dat het wel iets had. Iets luguber weliswaar maar er kwam ook nieuwsgierigheid bij mij naar boven. Ik bleef er maar naar staren. Heer bizar. Dit vind ik dan wel meer appreciërend dan de kunstwerken van Koen van den Broek. Je gaat meer nadenken wat hij er mee wil bedoelen en waarom hij de mensen zo wil schokken. Ik denk dat het een wakker schudden is van de mensen. Je vind het onderaan in foto.


    Het kunstwerk van Daniel Spoerri, tableau Piège, vind ik dan weer gewoon mooi. Het doet niet echt iets met me maar ik vind het idee gewoon mooi en zou zoiets wel ophangen in mijn huis. Ik denk dan dat er telkens iemand anders aan het tafeltje gezeten heeft en wat die persoon daar allemaal beleefd, gedacht en meegemaakt heeft. Het is fascinerend om iets mee te doen in drama of met beeld of me muziek. Het is zeer inspirerend maar eigenlijk oh zo simpel. Het zijn restanten van het dagelijkse leven van die ene persoon die daar in die tijd zat. Het doet me denken aan de vervlogen tijd en het verleden van mensen en waar wij staan hier op aarde.

    Tijdens het lezen van het bundeltje:
    Het werken met een kijkwijzer lijkt me zeer leuk om zelf eens uit te proberen en met kinderen is dit al helemaal te gek! Dit zal ik zeker een uitproberen.
    Tekenen lijkt me leuk voor als beginsituatie van een beeldopdracht om er verder in de klas iets mee te doen.
    Schrijven: Bij het kunstwerk met de bal => zie foto heb ik volgend elfje gemaakt als verwerking.

    dynamisch
    zwart optillend
    een grote bal
    een ruimte in S.M.A.K.
    verwonderd

    Mijn favoriete kunstwerk:

    Het kunstwerk De nachtelijke tuin vind ik voor mezelf zeer intrigerend. Het is dan ook mijn favoriete kunstwerk van het museum. Ik ben graag met de dood bezig omdat het me aangrijpt, het is iets niet begrijpbaar, bijna ontastbaar. En daar ligt plotseling een dode echte poes in 2 gesneden. Het doet iets met mij, en inspireert mij om te willen weten hoe hij dat voor mekaar heeft gekregen. Mijn eerste gedachten waren: moord, angst, verdriet. Er kwam voor mezelf heel wat gevoel bij kijken. Dit was voor de kunstenaar niet zomaar een werk, dit had iets met zijn kijk op de dood te maken. Op het einde van het museum kregen we elk een kaartje en wonder bij wonder was de mijne nacht. Je moest dit linken aan een kunstwerk in het museum. Ik had de mijne meteen gevonden. De nachtelijke tuin!
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> <!--[endif]-->
    De inspiratie volgens de kunstenaar:
    De nachtelijke Tuin gaat erover dat het nacht is en dat het gevaarlijk is om buiten te komen, net zoals de drankfles en het touw zijn gevaarlijke voorwerpen 's nachts. Fantastisch toch hoe hij dat kunstwerk heeft samengesteld. De kat is gebalsemd.

    Opzoeken

    Ik zoek het volgend kunstwerk op: De nachtelijke tuin van Mark Manders
    Voor een foto => zie foto's hieronder.
    Ik merk dat Mark Manders over zeer hedendaagse of alledaagse dingen te verwerken een kunstwerk maakt.
    Door dingen niet meer te onderscheiden van elkaar gaat hij nieuwe dingen creëren.
    Je merkt ook dat hij in zijn werken vaak dieren gebruikt die liggen te slapen of dood zijn vb.: vossen, muizen.
    Hij speelt ook vaak met thema's zoals de dood of vereenvoudigt de dingen.
    Spelen met ruimtegebruik is zeer belangrijk voor hem. Zo plaatst hij een typemachine in een hoek vooraan terwijl de rest zwarte bakstenen zijn. Zeer bizar. Hij wil verschillende dingen accentueren.

    Het materiaal dat hij vaak gebruikt is vaak klei,was of gips of plaaster en nog extra alledaagse materialen, zoals een fles, stoel,..

    De kleuren zijn vooral somber,zwart, grijs, wit. Er zit niet zoveel kleur in.

    De kunstenaar doet mij aan Paul VanOostayen denken en zijn volgend gedicht:

    HiHij neemt eigenlijk afscheid voor mij van de dingen van het moment. Maar wil het toch vastleggen in een gedicht. Dit doet Marc Manders volgens mij ook, maar dan met een kunstwerk.

    MARC GROET 'S MORGENS DE DINGEN

     

    Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem

                                        ploem ploem

    dag stoel naast de tafel

    dag brood op de tafel

    dag visserke-vis met de pijp

               en

    dag visserke-vis met de pet

             pet en pijp

        van het visserke-vis

             goeiendag

     

    D a a - a g vis

    dag lieve vis

    dag klein visselijn mijn

     

    Hieronder een filmpje van Mark Manders:

    http://www.youtube.com/watch?v=tKN3Zl_NZKs

     

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Artikel over school en cultuur (1)
  • Beeldende opdracht (7)
  • Bouwsteen lijn (1)
  • Een muzisch project (4)
  • Voorstelling (15)


  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs