Anne Sophie en ik kwamen weer rond 8 u aan op school, we maakten alles klaar voor onze workshop en ook voor het aankomend atelier.
8 u 10: Ruth komt toe. Ze zegt ons dat Brian ziek is en dat op zijn verjaardag. Wij gaan ons klein probleempje melden bij de leerkrachten om een oplossing te zoeken. Juf Sofie ziet het al direct zitten om de workshop van Brian over te nemen. Wij dolgelukkig! Wat een flexibiliteit! Het atelier is geen probleem, normaal doen ze dit met 2. Vandaag doet Ruth het atelier dus alleen.
8 u 30: De kinderen komen naar boven, ze gaan even in de kring zitten, om 8 u 45 kunnen we starten met de workshops. Ik krijg de blauwe groep eerst. Een iets actievere groep, maar het lukte! Die muziek opzetten was echt het beste idee ooit! De kinderen zijn zeer stil als ze aan het werken zijn. Daardoor zijn er ook mooie resultaten => zie fotos!
In de laatste groep nemen we elk de keuzes van de lln af voor in de ateliers. Wonder wel ging dit zeer vlot bij mij! Wat een enthousiasme. Na de speeltijd 10 u 40 starten onze ateliers.
In het atelier heb ik anders dan de vorige keer het volgende aangepast.:
-Ik toonde eerst nog een aantal werken van andere surrealisten vb.: Pollack, Picasso, Magritte en Miro. Ik besprak dit met hen, wat waren belangrijke elementen?
ðHet echte gecombineerd met de fantasie.
ðDe herhaling van lijnen
ðDe opvallende kleuren
ðDe zwarte lijnen
-Ik gaf hen 1 grote opdracht: Maak samen een surrealistisch werk in het groot. Neem dus dingen uit de werkelijkheid en mix dit met veel, heel veel fantasie.Dit kon dus in klei zijn of op het grote doek.
-Ik zette muziek op en liet hen zeer vrij. Ik stimuleerde wel hun fantasie om er verder in te gaan.
Ze hadden het leuke idee om een ladder/spoor door te trekken over gehele schilderij Dit vonden ze leuk en hadden ze gezien in het schilderij van Pollack. Ook hadden ze zeer leuke tekeningen gemaakt, ogen die terug kwamen, gezichten die in elkaar zaten Ze hadden zeer veel inspiratie opgedaan van de getoonde kunstenaar en maakten er hun eigen werk van. Het kreeg de naam: PAS JE KUNST AAN! Ze vonden dit een goede titel omdat ze normaal gezien niet zo gaan schilderen of les krijgen en ze wilden dat iedereen dit ook als kunst zagen.
15 u 30 :Het toonmoment viel iets wat tegen, ze waren zeer beschaamd om dit voor te stellen. En ik moest zeer veel bijspringen. We hadden dit nochtans goed voorbereid en toen konden ze het wel. De reden hiervoor is denk ik dat de meest beschaamde kinderen dan ook voor beeld gaan kiezen. Dit merkte ik reeds de eerste keer in het eerst, twee en derde leerjaar, daar waren er ook maar 2 kinderen die het wouden doen. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Inkaderen zou ik doen.Ik voelde me dan ook zeer goed vandaag bij het geheel! En vond het zo spijtig dat ik naar huis moest.
De evalutie door de leerkrachten was in het algemeen:
-Ze vonden het een zeer aangenaam en leuk muzisch project.
-Ze vonden het goed dat we onszelf verbeterden naarmate een tweede of derde workshop, dingen aanpasten enz.
-Ze hadden nog enkele tips naar ons persoonlijk toe als leerkracht:
Naar mij persoonlijk: ik ben nogal perfectionistisch en wil graag alles in de puntjes afgewerkt hebben. Ik mag gerust dingen loslaten en het hoeft niet altijd zo perfect te zijn. Het lukt me wel om toch mijn doelen te bereiken als er iets verandert door omstandigheden. Maar ik mag dus wat relaxter zijn en minder gestrest als er iets anders loopt dan normaal. Ze sloegen de nagel op de kop! Een leuk werkpuntje voor mezelf om mee te nemen naar mijn volgende stage!
Anne Sophie en ik waren al om 7 u 50 op school aanwezig. Ik zag het al helemaal zitten. Anne Sophie iets minder, ze had een beetje zenuwen, omdat het nu voor haar stageklas ging zijn. We starten terwijl we aan het wachten waren op Brian en Ruth al maar met de opstelling van de boxring. We waren sneller klaar dan anders , maar mochten geen lawaai maken, waardoor we niet echt een generale konden uitvoeren. Jammer. Toch had ik er reuze zin in Om 11 u was het dan zover. De kinderen stromen toe en kiezen een plekje om te zitten, we wachten tot ze volledig stil zijn
We starten, de leerlingen deden zeer goed mee! Ze waren ook zeer enthousiast, soms een beetje overenthousiast. Monsieur Léon, Monsieur Léon, Monsieur Léon!!! De kinderen hadden er duidelijk zin in. Ook de bokshandschoenen die we dit keer wel hadden waren een leuke accent. Ik vond dat onze voorstelling toch al iets beter was dan de vorige keer, vooral de rap was zeer geslaagd! Maar mocht de samenwerking beter gelopen zijn vind ik dat onze voorstelling toch nog beter had gekund. De teksten die Ruth zei, beter voorbereiden, over nadenken Het was zeker niet slecht vind ik, ik was tevreden dat de kinderen het zeer leuk vonden. En voor deze groep hebben we er toch het beste uitgehaald denk ik.
Ik vond het wel jammer dat de docenten niet aanwezig waren bij een voorstelling, want het is wel veel beter dan in het begin.
Ik vertelde wat we zouden doen en we konden de groepjes vrij makkelijk indelen. De lln starten elk bij één van ons. Ik startte met de zwarte groep. We bespraken de voorstelling.
-Wat vond je ervan?
-Wat viel op in muziek?
-Welke soorten lijnen heb je allemaal gezien?
De lln waren zeer enthousiast over het geheel. Ze vonden wel Léon een beetje vals speelde. En het dus wel terecht was dat hij verloren had. Ze zagen op den duur overal lijnen in
Hierna speelde ik een soort ritmisch bewegingsspelletje om ze wat beter te leren kennen. (5 min) Vb. Ca ro (ik zei mijn naam en maakte er twee bewegingen bij)
Middagpauze, we zetten alles klaar voor de workshops. Veel afplakwerk voor de tafels af te dekken en verf klaar zetten, muziekpartituren schrijven en muziek klaar zetten.
13 u 10: het is zover, de lln stromen binnen, in mijn workshops, starten we met te kijken naar kunstwerken van Miro, wie Miro was, wat hij allemaal deed en wat er belangrijk is in zijn werken. Ik heb de workshop iets wat aangepast, tegenover vorige week, de lln wat meer achtergrond vertelt over Juan Miro. Dit omdat de lln dit wel aankunnen. De tijd blijft een probleem en is altijd te kort. Bijna nooit geraken de mirokunstwerkjes af. Dit is ook logisch met maar drie kwartier per workshops. Ze gaan ze verder afwerken in de klas. De leerkrachten zijn alvast zeer positief! De zwarte groep was wel een zeer zware groep om aan les te geven. 2 lln verpesten het een beetje voor de andere lln, maar ik heb ze dan uit elkaar gehaald, wat toch al veel oploste. Bij de tweede groep heb ik rustige klassieke muziek opgezet, waardoor de kinderen ook veel meer tot rust kwamen. Ik heb ook daardoor meer genoten van deze 2de workshop. Kortom het was een bekrachtigende dag!
Ondertussen ben ik naar de dokter geweest, en heb veel geslapen en in mijn bedje gelegen. Ik heb een ontsteking aan de buis van Eustachius. Ik hoop dat het morgen vele beter zal gaan, want momenteel heb ik er mijn twijfels over. Vandaag heb ik toch tussen het slapen door gewerkt aan mijn vulkaan maar volgens mijn familieis het al een stront, een kauwgum of een hoed. Ja kunst is dan ook subjectief Hierdoor begon ik wel te twijfelen aan mijzelf en stuurde ik een mailtje naar mevrouw VanHallewijn. Ik heb toen toch besloten om er hier en daar wat wit aan toe te voegen. Eerst had ik nog wat de witte puntjes bijgewerkt. Daarna heb ik hem bespoten, hierna heb ik mijn kurkplank gezaagd die ik vrijdag met papa gaan kopen ben in de stock.En ook heb ik al die vormpjes in koperdraad gemaakt. Zie bij de fotos hoe het er voorlopig uitziet. Het ging wel zeer traag vandaag! Maar ik ben wel blij dat ik toch iets heb kunnen doen.
We spraken om 13 u af aan het opneemlokaal met Anne Sophie, Brian , Ruth en mezelf. Dit om de rap nog even in te oefenen en het geheel. Dat laatste was toch de bedoeling, maar is er niet meer van gekomen. Brian was weer te laat. Hij is pas 13 u 20 komen opdagen. Zelfs Ruth vond dit lastig merkte ik. Ik voelde me echt zeer slecht, en was eigenlijk niet in de stemming. Toch ik heb doorgezet en hebben wij dit verder ingeoefend. Zeker 6 keer hebben we de rap opnieuw gedaan. Ik was eigenlijk wel blij hiervoor. Zeer enthousiast was ik wel niet vandaag en ik reageerde dit een beetje af op Anne Sophie. J Gelukkig maakte ze het me duidelijk want ik had het niet echt door. Ik was eigenlijk redelijk ziekjes. Om 14 hadden we les van Mevrouw Lieve Lootens dus meer konden we niet repeteren.
Om half 2 kom ik aan in het provinciehuis, veel te vroeg blijkbaar Het begint maar om 2 u!Oeps . Geen probleem ik pruts nog een beetje aan mijn beeldend werk Om 2 u start de uitleg We kwamen binnen in een aula met microotjes. Ik zat precies op een congres. Leuk gevoel! Ik werd meegesleurd door een enthousiasme meneer Jo! Volgens mij kan hij de saaiste onderwerpen nog interessant maken. Fantastisch om hem bezig te zien. Dat was voor mij al heel speciaal en fascinerend. Wat voor mij vooral bijbleef is hoe je kinderen muzisch iets kan bijbrengen en de houding daartoe motiveren is zeer belangrijk. Ook het truckje met het doosje vond ik een zeer fijn idee Hun fantasie kan zo magisch zijn! Je neemt dus een doosje en vraagt aan je lln wat ze zouden willen dat erin zit? Uiteindelijk hebben ze alles al opgesomd en is de weg ernaar toe veel belangrijker ! Het PROCES is zo belangrijk! Dit moeten we ook kind per kind bekijken vind ik. Hierna deed meneer Koen Crull een uiteenzetting van twee muzische koffers: De fluokoffer en de bouwkoffer. Twee zeer bruikbare koffers met leuk materiaal en toffe lesideeën. De fluokoffer hadden we reeds een idee van omdat we hier les over gehad hebben. Nadien konden we enkele koffers inkijken. Wat het boeiendste voor mij toch was. Zo heb je een idee wat er is en wat je ermee kan doen.
Vervolgens fietsen we naar het station om daar de trein te nemen, wat een spanning! Op het nippertje hebben we de trein gehaald. Op naar Gent! Emmie en Alexander zaten ook op onze trein, en zo vertrokken we met 5 naar Gent, de anderen waren ondertussen al onderweg.
Toen we toekwamen in Gent, namen we de tram en gingen daarna naar Voorwaarts Maart.We gingen eerst nog allen een frietje stekken. En toen gingen we naar de eerste voorstelling.
Iets zeer speciaal. Twee pianistendie een prachtig stuk speelden en je kon hun handen zien wat het nog mooier maakte. Telkens zei stopten kwam er een stukje woord, een tegenverwoording tussen twee mensen, door woorden sneller te gaan zeggen, ontstond er soms ene soort nonsenstaal. Dit was volgens mij zeer moeilijk. Het had ook zeer veel humor. Ik heb dan ook genoten van dit stuk.
Hierna kwam een orkest binnen, in het orkest zat een gitarist wat het op zich al heel speciaal maakte, 2 violen een cello, contrabas, dwarsfluit, gong en een zangeres. Het geheel was zeer mooi en ik kon het wel appreciëren. Vooral het gebruik van een gitarist vond ik speciaal. Ook de zangeres gebruikte geen woorden maar klanken. Ik heb genoten van ieder moment. Toch had ik het extremer verwacht, omdat ze hadden gezegd het moderner en specialer was dan normaal. Ik vond het zeer goed, maar voor mij mochten ze nog verder gegaan zijn.
Nu kwam het laatste stuk dans en film, toen opnieuw het orkest opkwam vroeg ik me af of de dansers op hun muziek gingen dansen, het tegendeel was waar, een danseres die gefilmd was danste op de muziek. Mooi maar ik was op dit moment toch teleurgesteld, voor mij was het te moeilijk om te kijken naar het beeld en me te concentreren om de mooie muziek. Ik had ook een echte danseres verwacht. Dus genoot ik maar weer van de muziek.
Tot mijn verbazing kwam gelukkig nog drie danseressen op en een pianiste. Ik zeer blij. Ze hadden elk hetzelfde soort kleedje aan maar dan in een verschillend kleur. Ze starten door in een micro enkele Duitse, Nederlandse en Engelse woorden uit te spreken. Ze hadden duidelijk een probleem. De dans was begonnen, zeer mooi om te zien die gelijktijdigheid of juist twee danseressen die gelijktijdig dansen en de derde doet iets anders, waardoor de derde op dat moment meer opvalt. Ze dansen nogal meeslepend en veel grondbewegingen. Ook kwam het seksueel getint over. Ze namen vaak elkaars vagina vast of keken ernaar. Ik begreep nog niet waarom, ik dacht dat ze misschien verkracht waren geweest of zo. Mij stoorde dat seksuele niet zo erg, ze hadden wel nog zwarte onderbroeken aan é. Ik vond het geheel zeer mooi en intrigerend . Op het einde bleek dat ze het epicentrum van zichzelf zochten, de leerkracht kwam en vertelde dat dit niet bestond en dat mochten stoppen met zoeken. Zeer leuk bedacht.
We wisten al een beetje hoe de werking ging, ik voelde me wel helemaal niet goed. Snipverkouden. Om 8 u 45 zijn we gestart aan de workshops, hierdoor schoof alles een beetje op. Dit kwam omdat de kinderen eerst nog in de kring moesten zitten.Waardoor ik maar 45 min meer had voor mijn workshops s morgens. De workshops waren op zich wel goed gelukt. Ik was meer op mijn gemak omdat ik wist hoe het zou lopen. Het was wel niet af. Maar dit is volgens mij ook logisch Een beeldactiviteit duurt nu eenmaal langer dan 45 min. Zeker met schilderen. Na de speeltijd hebben we de leerlingen ingedeeld. Ze mochten zelf kiezen welk atelier ze wouden doen, dit ging gelukkig goed. Daarna gaven we ze elk één grote opdracht. Vb.: In beeld: Maak 1 groot werk samen rekeninghoudend met her werk van Miro. Je mag ook drie dimensioneel werken met klei, en je fantasiebeest maken. Samen vormt dit 1 groot geheel. We toonden dit nadien in een toonmoment voor ouders en kinderen. De kinderen vertelden zelf wat ze gedaan hadden of toonden wat ze ingeoefend hadden. Er waren enkele zeer mooie resultaten bij! => Voor foto's klik op de onderstaande link!
Toen we aankwamen (Anne Sophie en ik) zijn we alvast gestart met het ophangen van de doeken. Brian en Ruth waren ondertussen naar school gereden met de auto voor het andere materiaal op te halen.
Wanneer Brian en Ruth toekwamen konden we onze opstelling verder in orde plaatsen.Dit verliep vrij vlot, we konden zelf de rap nog eens oefenen. En overliepen nog eens de volledige voorstelling.
10 u 40
De kinderen komen binnen en zetten zich klaar voor de voorstelling. Ik heb echt genoten van de voorstelling. De kinderen deden ook zeer goed mee! Ze waren zeer enthousiast. Dat bewijst voor mij al veel. Toch merkte ik dat de rap niet zo super was, Anne- Sophie en ik moesten winnen maar, Brian kon het eigenlijk veel beter dan ons. Dus wij moeten echt nog veel meer oefenen. Maar op zich vond ik het fijn om te doen en heb het zeer fijn gevonden. Hierna Vertelde Anne Sophie wat we nog gingen doen aan de kinderen. En ik verdeelde de kinderen in groepjes? We bespraken hierna in groepjes de voorstelling. Wat viel erop tijdens de wedstrijden? Welke lijnen hebben jullie allemaal herkend? In muziek wat waren daar de lijnen? Wat vond je van de voorstelling enz.
13 u 10
We starten met de workshops, het was voor iedereen een beetje zoeken. Ik had de workshop beeld/ schilderen. Beeld bleek nogal een moeilijk woord t zijn voor de kinderen. De instap lukte goed, maar ik kwam wat in tijdsgebrek. Dat paste ik de volgende workshop aan door de instap (jammer genoeg) weg te laten. Soms had ik maar 40 min. Dit was zeer krap voor een workshop beeld uit te voeren waarin je wil tekenen en schilderen en uitleg geven over Miro. Maar het was echt een fantastisch gevoel . Er kwamen zeer mooie werkjes te voorschijnt! Ik geniet er echt met volle teugen van!
Net echte Miros die kinderen Het eerste leerjaar was meestal klaar en het was voor mij ook zeer mooi! Ik zou het zelf ophangen in mijn huis laten.
In de workshop muziek, luisterden ze eerst en maakten daarna partituren. Hierna gingen ze zelf muziek maken via de partituren. Dit bleek iets te moeilijk te zijn, daarom paste Anne Sophie haar workshop aan. Zo ging ze werken met woorden waarin ritmes verborgen zaten: vb.: Koffie met melk! Dit werkte beter. In Dans gingen ze via vliegers en vliegen dansen op lijnen. Daarbij waren ze super super enthousiast! In de workshop toneel gingen ze werken met lijnen in combinatie met reële situaties. Zo moesten ze op een catwalk op een bepaalde soort lijn wandelen. De leerlingen waren hier ook zeer enthousiast over.
Ook de leerkrachten hielpen hier en daar mee, wat het voor ons ook minder zwaar maakte. Ik had alleszins een fantastisch gevoel op het einde van deze dag!
Ik had dit weekend een mailtje naar Brian en Ruth gestuurd om verder af te spreken. Blijkbaar is er via e-mail iets mis gelopen.Want Ruth had ook een mailtje naar mij gestuurd met de zelfde vraag. Gelukkig konden we elkaar nog via gsm bereiken. We spraken af wanneer ik in Brugge was aan haar kot. Niet ver van mijn kot.
Anne Sophie had ondertussen onze eindbattl doorgestuurd en kon niet afspreken zondagavond. Zie bijlage!
We oefenden in:De eindbattl, en bespraken wat er nog nog moest gebeuren.
-Ik stuur nog de klaslijsten opnieuw door naar Brian, mijn inkt bleek niet extreem goed af te drukken.
-Ik nam al mijn materiaal al mee, zodat dit mee in de auto kon.
-De muziek moest nog ingekort worden.
-Ik vertelde hen over de personages: Ik was een soort Spaanse Diva en anne Sophie een Chique mevrouw. Julia en Maria.
Om 9 u hadden Brian en ik afgesproken om de dans nog eens goed in te oefenen. Dit bleek moeilijk te gaan aangezien Brian niet afkwam. Om 9 u 30 kwam Anne Sophie. Samen hebben we het decor klaargezet. Om 9 u 45 kwam Ruth toe, met haar oefenden we de eindbattl nog eens. Rond 10 u 15 kwam Brian eindelijk toe en konden we oefenen.Dit bleek ook nog niet te simpel te zijn. Want Brian was nog niet helemaal wakker. Ik was eigenlijk wel boos op hem dat hij te laat was. Maar dat ebt vlug weg eens ik het heb kunnen zeggen. Gelukkig ging het na een tijdje beter. We zijn gestart met een doorloop. De muziek wilde ook nog niet zo goed meewerken, waardoor iedereen een beetje gefrustreerd raakte doordat we in tijdsnood zaten. Meneer DeWitte kwam rond 10 u 30 eens een kijkje nemen. Veel hadden we nog niet kunnen oefenen, en toen ik voorstelde voor gewoon te doen. Vond Brian dit niet goed, hij wilde eerst nog eens alles op papier bekijken. Meneer De Witte stelde dan maar voor omover een half uur eens terug te komen. Toen hij weg was, lukte het blijkbaar beter, ik begreep wel niet waarom. We oefenden dan de doorloop en alles dus, de battls op zich lieten we even weg.
Meneer De Witte kwam opnieuw langs, en kwam juist op het einde kijken, die helemaal nog niet goed zat. Het lukte maar niet om die battl goed te krijgen, het samen zingen lukte niet zo goed van Anne Sophie en Ik, Anne Sophie heeft een zeer hoge stem en overstemd mij telkens.
De voorstelling op zich die we voor meneer Dewitte deden, was zeker nog niet op punt
-Hij stelde voor om van kleedje te wisselen met Anne Sophie (goed idee bleek later)
-Alles moest beter aan elkaar gezet worden.
-De eindbattl vond hij de tekst vaak te moeilijk.
-De woordkeuze van battl zou beter wedstrijd zijn voor lln van 1, 2 en 3de lj.
-
Ik hoopte dat het tegen 15 u inorde zou komen. Maar was hier ook wel realistisch in.
Om 13 u spraken we opnieuw af om nog eens te oefenen. Dit ging wonderwel al een stuk beter. Ik voelde me er ook al een stuk beter bij Juist de eindbattl vond ik nog niet goed.
Om 15 u was het dan zover, ik ben er helemaal voor gegaan. En voelde me er al wat beter bij. Toch vind ik het jammer dat de presentatie niet een week eerder was, zo konden we er nog wat aanwerken of bewerken aan de hand van de tips die we kregen van de docenten. Nu was dit moeilijker omdat maandag alles al inorde moest zijn.
Nabespreking met enkele tips:
-De personages moeten een naam krijgen en vb. een attribuut.
-De personages moeten meer in hun rol zitten.
-De woordkeuze van de jurry moet beter over nagedacht zijn.
-Voor de eindbattl zouden we beter een rap maken of zoiets.
-Het schilderen kan eventueel naast elkaar, zodat het pedagogisch niet verkeerd overkomt naar de kinderen toe. Dat het mag dat je over een ander zijn werk mag schilderen.
Na onze voorstelling keken wij naar de voorstelling van de anderen. Deze was zeker en vast beter dan de onze, ze was af. Ik vond het geheel zeer mooi om te bekijken. Zei kregen de tip om het decor de wasmachine een beetje aan te passen en live te zingen.
Ik vroeg me wel af of de doelgroep voor het 5 en 6de leerjaar wel ok was. Maar het was een prachtig stuk.
Nadien probeerden we nog een datum te zoeken om dit weekend af te spreken. Dit was moeilijk Uiteindelijk spraken we half en half af voor zondag, maar dit was nog niet helemaal duidelijk
Anne Sophie zou een nieuwe eindbattl schrijven op basis van een rap die ik al reeds gemaakt had en zou doorsturen naar haar. Ik had hier graag aan meegeschreven en gewerkt, maar dit bleek te moeilijk om af te spreken.
Na de les van meneer Crull. Kwamen we samen om nog even te werken aan de muziekbattl. Dit omdat Ruth ziek was en ze daar gemist kon worden. Ik hoopte dat Ruth zich snel beter zou voelen Want het is natuurlijk niet prettig om ziek te zijn, dan voel je je altijd minder goed in je vel. Ik maakte vlug een partituur voor hen. En nam de rol in me op om te luisteren hoe het samen klonk en probeerde hen hier en daar te vertellen hoe het over kwam en zei hen wat goed en minder goed was. Ik was een en al enthousiasme.
Dit kwam eruit:
A-S speelt eerst een stukje alleen, B stoort zich verschrikkelijk aan A-S haar gefluit en laat dit ook duidelijk merken. B: probeert hier en daar er is tussen te spelen, want hij wil ook laten horen wat hij in zijn mars heeft. Uiteindelijk laat AS, B spelen omdat hij te irritant begint te doen. A-S kijkt wel heel sip hierom omdat ze niet meer mag spelen. Uiteindelijk speelt ze toch een heus gevecht met zeer veel spanning,
Dit zijn enkele ideeën die er in moeten zitten na de improvisatie:
-Spanning
-Voor en naspelen
-Telkens gaat Brian luider, vervolgens gaat A-S luider.
-A-S speelt sneller
Ik toonde ook eventjes de tekst voor de eindbattl. Ze vonden deze blijkbaar zeer goed. Dit gaf me ook wel een goed gevoel, want ik ben er lang bezig geweest. We probeerden dit ook even te zingen.
Dansbattl + geheel
Vandaag zijn gestart met de totale verloop van de voorstelling. Het aaneenrijgen van het geheel. Dit ging vrij vlot. En ik merkte wat een energie er in ons zat! We zaten vandaag echt op dezelfde golflengte.
Hierna improviseerden we een dansbattle samen dat ik al deels had voorbereidt nadat we gisteren hier ook al enkele bewegingen hadden bij geïmproviseerd. Gingen alle dagen maar zoals vandaag! Jammer genoeg kan ik morgen niet aanwezig zijn, ik moet naar mijn stageschool (ingroeistage) een dagje gaan observeren.
Maar ja iedereen moet dit doen tijdens de keuzemodule dus. Het valt alleen een beetje slecht.
Meneer Dewitte kwam ook eventjes langs, dit vond ik wel fijn. Zo gaf hij enkele tips voor de muziekbattl. Hopelijk gaan ze morgen zo verder als vandaag! Ik heb er vertrouwen in.
Nadat we vandaag de dansbattl samen geïmproviseerd hebben, heb ik de dansbattl uitgeschreven.Je vind hem hieronder:
1.Brian 4 keer 4 tellen alleen.
2.Brian passeert Caro en ik schiet in actie. (sta te trappelen ter plaatste)
3.Brian 4 tellen op zijn eigen plaats.
4.Nog eens 4 tellen en we gaan naar voor.
5.4 x 4 keer naar voor en naar achter. (B blijft daartussen 1 x staan)
6.We gaan diagonaal wanneer we elkaar tegenkomen keren we elkaar de rug toe.
7.Hierna gaan we 4 x 4 tellen op de andere lijn lopen.
8.We komen weer naar het midden en Brian laat Caro bevriezen.
9.Brian loop 1 maal de lijnen rond en komt Caro weer tegen.
10.Brian volgt Caro.
11.Caro stapt achteruit, Brian vervolgens ook en Caro blijft staan.
12.Brian gaat naar de andere hoek.
13.We passeren elkaar steeds zijwaarts (4 x)
14.We komen elkaar opnieuw tegen in het midden.
15.Schop, schop, schop, schop, en een stamp op caro haar hoofd.
16.Caro wordt kleiner en blijft ter plaatse bewegen.
17.Vervolgens stappen we 1 x rond
18.We tollen rond naar het midden en boxen naar elkaar toe en weer weg. (4 x)
19.Vervolgens blijft caro tollen naar het midden en blijft maar tollen tot ze haar draad kwijt geraakt en op de grond valt.
20.Brian loopt verder op de lijnen.
Ik stuurde een mailtje in naam van ons allen met een aantal vragen naar de leerkrachten en het vollediger geheel van ons project, hieronder vind je de mail:
Beste directeur, leerkrachten,
- Zouden wij klaslijsten kunnen krijgen? Dit om de groepen zelf al in te delen. - Zoals jullie zien in het uurrooster zouden we de voorstelling pas na de speeltijd houden, dit omdat wij nog wat voorbereidingen zouden kunnen treffen. (we moeten een aantal dingen kunnen klaarzetten) Is dit mogelijk/haalbaar voor jullie, dat jullie de klassen op dat moment nog even overnemen? - Zouden wij volgend materiaal kunnen gebruiken: o Verf o Penselen o Bordjes of potjes om verf in te doen o Klei o Papier 1. De lln zullen de 4 workshops volgen en in een doorschuifsysteem zitten. Voor de ateliers zullen zelf kunnen kiezen welk atelier ze volgen. 2. De lln krijgen elk een kleur toegediend, er zijn 4 kleuren. Zo weten ze naar waar ze moeten gaan en bij welke groep ze horen. 3. De leerkrachten kunnen tijdens de workshops mee begeleiden van de lln, foto's trekken, filmen,... 4. We hebbend de workshops zo aangepast dat we telkens starten vanuit een kunstenaar. Ook de voorstelling in gelinkt aan lijnen en aan de workshops. Dag 1: 8 u 30: voorbereiding voorstelling 10 u 40 : voorstelling 11 u 10: voorstelling workshops 11 u 15: groepsverdeling + uitleg workshops 12 u: middagpauze: 13 u 10: workshop 1: drama/beeld 14 u 45: workshop 2: muziek/dans Dag 2: 8 u 30: workshop 3: beeld/drama 9 u 30: workshop 4: dans/muziek 10 u 40 - 15 u 15: atelier 1, 2, 3, en 4. (ze kiezen er 1 uit) Gebaseerd op een gevolgde workshop.
Evaluatie in de ateliers. 15 u 15: toonmoment
Vriendelijke groetjes,
Ik voelde me redelijk goed bij het idee en de improvisatie die eruit kwam. Ik probeerde echt hen te stimuleren om enkele ideeën uit te werken. Wanneer A-S op het einde niet meer goed kan spelen, er volledig overgaan, dat maakt het wel grappig. Ook de spanningsmomenten vond ik zeer goed! Sommige rustige stukken vond ik soms iets saaier, daar wilde ik dan meer variatie Ik ging er echt helemaal in op. Hopelijk apprecieerden ze dit. En was ik niet te enthousiast. Als je bereikt wat ik bedoel?
Fatastisch goed! Ik begin er nu echt in te geloven. We moeten erdoor en ik ga iedereen mee trekken. Geen negatief gedoe meer Iedereen moet meewerken en veel doen, oefenen en oefenen. We gaan ervoor!
Ik vond het niet erg om de dansbattl verder uit te schrijven. Zo zit alles nog meer in mijn hoofd.
We hebben besproken hoe we het nu verder zullen aanpassen.
Anne Sophie heeft dit weekend nog 2 workshops gemaakt: muziek en beeld. Drama heeft Brian gemaakt. (zie bijlagen) We moeten nu nog enkel 4 goede opdrachten bedenken voor de ateliers. Die erop zullen volgen. We geven in de ateliers een korte instructie en opwarming om de kinderen te stimuleren. Daarna gaan ze in groep of zelfstandig aan het werk. Ze maken een stuk waarbij ze denken aan een toonmoment.
Hierna volgt er een evaluatie.
Hieronder een schema:
Dag 1:
8 u 30: voorbereiding voorstelling
10 u 40 : voorstelling
11 u 40: voorstelling workshops + keuze opgeven.
12 u: middagpauze:
13 u 10: workshop 1: drama
14 u 45: workshop 2: muziek
Dag 2:
8 u 30: workshop 3: beeld
9 u 30: workshop 4: dans
10 u 40 15 u 15: atelier 1, 2, 3, en 4. (ze kiezen er 1 uit)
ðGebaseerd op een gevolgde workshop.
ðEvaluatie in de ateliers.
15 u 15: toonmoment
De voorstelling gaan we het volgende aanpassen zodat wat er in de workshops gegeven wordt ook voor een stuk te zien is in de battls.
We passen aan:
-Onze dans die meer op lijnen moet zijn. Ik zal dit verder uitschrijven tegen morgen.
-Muziek: hier gaan we de lijnen op partituren uitschrijven. En omhoog hanen zodat de lln mee kunnen volgen.
-Woord: De kandidaten trekken elk 2 kaartjes, een kaartje met een prentje op: vb.: ruiten wassen en met een lijn (kronkelende lijn)
De andere kandidaat ziet dit niet, het wordt wel aan de lln getoond. De ene kandidaat moet proberen te raden wat het is en moet daarop inspelen Natuurlijk zit A-S altijd fout en verliest ze.
-Beeld: laten we zoals het is. Hierin zijn de lijnen zeer duidelijk.
Kostuums:
AS en ik spraken af om een wit kleed aan te doen en hierbij met gekleurde tape te werken. AS doet rode golvende lijnen op haar kleed. Ik zal meer strakke lijnen gebruiken in het blauw.
Ik had het gevoel dat we door de stress zeer goed opschoten. Hierom ben ik zeer blij! We kwamen allen overeen Wat een opluchting! En we praten zo min mogelijk in onze voorstelling. Ja ik zie het helemaal zitten en zit vol energie. Ik kan niet wachten tot het zover is
Eerst heb ik een half uur naar mijn kijkbak gezocht samen met mevrouw Vanhallewijn want hij bleek spoorloos verdwenen te zijn. We hebben hem niet gevonden. Hij is gaan vliegen of heeft pootje gekregen. Ik ben hier helemaal niet blij mee! Daarna heb ik toch geprobeerd om dit van me af te zetten, mevrouw VanHallewijn ging een mailtje sturen naar verschillende groepen die er ook konden gezeten hebben en mijn bak misschien gebruikt hebben.
Daarom kon het geheel niet beter bekijken.
Maar mevrouw Vanhallewijn raadde me aan om mijn vulkaan iets grote te maken. Dit heb ik dan deze les ook gedaan. Ik heb ook wat verder aan de vorm van de lavasuitstulpingen gewerkt en hem iets scherper bovenaan gemaakt.
Hierna bekeken we hoe we de stalactieten verder kunnen uitwerken. Ik ga er nog een hele boel bij maken en het dan op een grote isomoplaat plaatsen dicht bij elkaar, net een omheining. Daarop dan de bak te plaatsen met de vulkaan erin. Als ik hem terug vind natuurlijk. Daarna heb ik nog wat stalactieten gefabriceerd. En de les was gedaan.
Wat ik nog verder zal doen:
-De vorm van de lavasuitstulpingen zal ik overal een beetje toepassen.
-Ik zal mijn vulkaan zwart schilderen omdat ik dit beter bij mijn thema passend vind. Het is de zwartgalligheid waar tegen ik aan kijk naar de mensen die mijn bekijken. Het past ook mooi bij mijn kijkkast.
-Ik zal nog zon 30 stalactieten maken
Ik voelde me een beetje lastig om het feit dat mijn aquarium/kijkkast verdwenen was. Maar heb ingezien dat het zinloos was om te blijven zoeken en ik heb het even van me afgezet. Om toch wat te kunnen werken. Ik ben toch blij dat ik naar de les gekomen ben om wat verder te werken. Zo kom je telkens op nieuwe ideeën, die je thuis misschien niet opdeed. Zoals die isomoplaat die ik nu kan gebruiken.
Hierna mochten we even snuisteren in de boekjes. Dit vond ik natuurlijk fantastisch! Ik heb er enkele ideeën uitgehaald en opgeschreven voor mijn ingroeistage rond het thema dieren.
-Het alfabete met dieren gemengd kunstenaar: Jaques limousin met les lettrines
-Miro
-Met woorden een tekening maken (groot, klein en dik en dun)
-Schrijfoefening:
De dierentuin sluit en je moet elke en dier in huis nemen. Ik wil wel een mee naar huis nemen want.. Maar er zijn ook nadelen vb.: een olifant weegt minste kilo en heeft dus ook veel eten nodig. Jammer dat hij niet kan fietsen. We zoeken er een oplossing voor ons probleem.
-We moesten elk ook iets nieuws voorstellen waar je nog nooit van gehoord had. En je interessant vond. In mijn hoofd bleef voor namelijk de volgende plakken:
-Fluotekeningen
-Stoelen omvormen tot eigen creaties
-Met krantenpapier in een zelfde kleur contrast met een andere kleur figuren maken
Kunstenaar: Guillaume apollinaire calligrammes.
Ik was zo blij met al die informatie aan nieuwe sites en boeken. Sommige kende ik al andere niet. Maar er is zoveel op de markt dat het soms moeilijk te kiezen is wat goed en wat niet goed is. Daarom ben ik enorm blij met al deze nieuwe bronnen. Ik weet wat ik kan vragen voor mijn verjaardag J
Ik maakte een nieuwe
tekst op Roxanne voor de eindwedstrijd voor onze voorstelling.
Dit bleek nog
niet zo simpel te zijn.
Ik startte met
de lettergrepen te tellen en hierop een nieuwe zin te verzinnen. Zo ging ik
door en zong ik het eens mee met het liedje.
Ik paste hier en
daar nog wat dingen aan.
Hieronder vind u
de tekst.
Brian:
Ik ben goed, ik ben goed ik ben
goed . De beste
Lèon
Ik weet dat ik de beste ben, Yeah!
Beter dan al de rest.
Jullie kunnen niet dansen of zingen als
ik
Léon
Jullie schilderen niet als ik!
Léon
Jullie zijn nog slechter dan al de
rest. Anne Sophie en Caro:
Onze handen zijn één.
Onze ogen kijken eerst!
Onze stem is er één!
Het is de creativiteit die telt!
S: Léon
Waarom kunnen wij nu niet beter zijn?
S: Léon
Samen kunnen wij dit aan!
Samen gaan we door,een beter team
bestaat niet .
Geloof ons nu maar, we zijn beter dan
jouw.
Tekst
ingesproken op voorhand door de jury:
Ik de jury heb besloten, we hebben
veel gezien.
Zeer mooi, zeer mooi,
En die dans,
Ik was helemaal verkocht
En die lijnen van dat gezicht
prachtig
De muzische lijnen, wat een
fluitwerk!
De meisjes winnen. Léon verliest.
S: Léon
A en c:Waarom kunnen wij nu niet
beter zijn?
S: Léon B: ik weet dat ik verloren ben.
A en C:Samen kunnen wij dit aan!
S: LéonB: Minder dan al de rest.
Ik weet dat ik verloren heb!
Léon
Léon
Léon
Ik probeerde me
in te leven in Léon en ook in onze personages hoe ik me zou voelen en wat ik
er voor zou doen om toch te willen winnen. Op die manier zocht ik naar de
juiste woorden. Ik voelde me redelijk goed bij het schrijven, maar ook wel
een beetje onzeker voor de reacties van de medestudenten, zullen ze het wel
goed vinden
Er kan
natuurlijk altijd wel aan gesleuteld worden. En ik sta open voor alle
commentaar.
Met het
verschrikkelijke slechte weer ben ik gestart met het maken van mijn
interpretatie van de vulkaan.
Ik dacht eerst
dit in plasticine te maken, omdat het een mooi contrast was met het koper,
qua kleurcombinatie. Maar gisteren ben ik eens gaan kijken in de winkel, en
het kwam me toch wat te kostelijk uit, ook omdat ik veel nodig had.
Daarom ben ik
vandaag gestart met het maken van mijn ontwerp in wc-papierpulp.
Ik ging eerst
eens kijken naar vulkanen en hun vormen voor ik startte, zo vond ik het een
leuk idee om mijn vulkaan te laten overstromen in laagjes, dit bleek wel iets
moeilijker dan gedacht. Maar het resultaat mag er toch al wezen.
Tussendoor als
ik eventjes ontspan of tv kijk of zo werk ik ook aan mijn stalactieten, ik
heb er ondertussen al een 20 tal.
Ik voelde me
vrij euforisch om het te maken, ter ergernis van mama s avonds, want ik had
er nogal een boeltje van gemaakt vond ze J. Je moet natuurlijk ruimte
hebben om te werken vond ik. Heb alles mooi opgeruimd en heb me kostelijk
geamuseerd.
Ik vroeg wat
mama en papa ervan vonden, mama zag er eerder een grot in. En papa zei niet
zoveel. Tina mijn jongste zus zag er wel een vulkaan, tot mijn grootste
verbazing. Dus ik was toch op een goede weg
Ik vind het
zeker nog niet ok. Dinsdag vraag ik meer uitleg aan Mevrouw Vanhallewijn.
Ik volgde een les bij van meneer Dewitte: Relatie muziek en ict en media.
We kregen een aantal doelen rond media en muzische vorming die allemaal samengevat zijn en we dus niet meer moeten opzoeken. Hierop gingen we enkele lesideeën bedenken.
Vb.:
-teken wat je voelt
-filmpje bekijken en er zelf muziek bij maken.
-Luisteren naar muziek en er zelf een filmpje bij maken.
Daarna hebben we enkele zeer interessante websites bekeken om zelf met kinderen muziek te componeren.
De interessantste vond ik www.Klarakids.be omdat er zoveel lesideeën op te vinden zijn.
Ingebeeld lijkt me leuk als je rond het thema camera of iets dergelijks werkt. Dan is het een zeer leuke map om te gebruiken. Met leuke filmpjes.
Hiervoor heb ik deze keuzemodule gekozen, ik wou nog extra informatie. En via deze weg heb ik al heel wat informatie gekregen. Ik was dan ook opgelucht dat het niet alleen uitproberen was maar dat ik ook nog extra beschikbaar materiaal kan weten te vinden.
Ons muzisch
project voorgesteld aan de school De Klimop waar we het gaan uitvoeren.
Ze gaven punten
aan die volgens hen er zeker moeten inzitten en wat naar ervaring van vorig
jaar, ze toch anders zouden willen zien.
-Ze
willen dat we starten vanuit kunstenaars die ook met lijnen werken en deze
kunstenaars erbij betrekken.
-Ze
willen een duidelijke link tussen de workshops en de voorstelling.
-Ze
willen de ouders erbij betrekken.
Daarnaast bespraken we enkele
detailles.:
-De
leerkrachten zullen helpen begeleiden.
-Er
zijn boxen aanwezig
-Er
is een beamer aanwezig.
-De
schooluren zijn de volgende:
-8
u 40 10 u 20
-10
u40 12 u
-13
u 10 14 u
-14
u25 14 u 45
-14
u 45 16 u
-Na
de eerste stagedagen volgt een evaluatie voor ons. Dit hebben we gevraagd
zodat we nog een aantal dingen kunnen bijsturen.
-Ik
zal naar hen nog een mail sturen met de dagplanning van onze stage.
Ik had het
gevoel dat dit gesprek veel te laat kwam. Nu moesten we nog dingen aanpassen eigenlijk
heel wat .
Beter is om
direct in gesprek te gaan met de school Om zo onmiddellijk op de zelfde
golflengte te zitten.
Ik begreep hun
standpunt wel. Het lijkt me goed dat het voor de kinderen duidelijk is wat ze
in de workshops gaan doen, door dit met onze voorstelling, voor te stellen.
Anne Sophie en
ik, staken de workshop Dans in elkaar. We gingen op zoek naar lijnen in de
bibliotheek in combinatie met dans, en tot onze grote verbazing was er zeer
veel ter beschikking. Zo vonden we in Mikado een lesje rond vliegers
uitgewerkt. Dit hebben we hier en daar aangepast en gebruikt voor de eerste
graad. Omdat dit minder abstract is en ze toch nog een fantasie nodig hebben.
Voor de derde
graag en het vierde leerjaar, hebben we vooral in de map muzische vorming een
aantal leuke ideeën gevonden, dat in combinatie met onze eigen ideeën en een
herinnering aan een gekregen les van meneer Koen Crull. Ik moet wel hier en daar nog enkele dingen
aanpassen, zoals de doelen enzo verder opzoeken.
Het ging zeer
vlot vooruit. Samen zijn we tot zeer leuke ideeën gekomen. Ik voelde me ook
deels opgelucht dat we toch al een workshop in elkaar gestoken hadden.
We kregen les van Koen Crull over Fluotheater. We hebben zelf een fluotheater gemaakt door eerst alles te verduisteren. We moesten zwarte kledij aandoen. Dit had ik aan. Daarna mochten we een willekeurig figuurtje uitknippen uit fluoriserend karton.Ik knipte een wolk uit. Daaraan kleefden we elk een rietje (zwart). En leerden we bewegen met het figuurtje. En hoe we het tevoorschijnt konden toveren. Vervolgens mochten we een eigen stukje in elkaar steken door gebruik te maken van fluoriserend papier of de megebrachte poppen. Hierop gaf Meneer Crull suggesties door ons te laten denken aan tik tak en er plots van een driehoek en een vierkant een huisje kan verschijnen, om dan weer tot een andere vorm te komen. Of om eerst een lege vaas te hebben, vervolgens een volle vaas met een bloempje erin. Of door poppen op een koord te laten dansen die poppen zijn ook fluoriserend.
Er zijn drie basisregels: 1. Je moet volledig zwarte kledij aanhebben en het nodige materiaal hebben. 2. Je mag niet dicht in de verduisterde ruimte staan maar ver. 3. Je moet oppassen als je je figuurtje over elkaar beweegt, want zo kan er een stukje van je figuur verdwijnen.
Materiaal dat je nodig hebt: Zwarte doeken (veel) Zwarte Handschoenen Zwarte muts Een fluolampje een tafel of 2 voor in de klas. Scharen rietjes Fluoriserend papier poppen (eventueel) tape / plakband
Er is ook een fluorkoffer te verkrijgen bij de provinciedienst.
Ik vond het een zeer leuke les. Ik wist eerst niet wat ik me erbij moest voorstellen. Maar ik vind het een zeer leuk idee en zeer leuke les. Ik zou het wel eens durven uitproberen in mijn ingroeistage. Ik heb mij ook goed kunnen uitleven en vond het fijn om nog iets te kunnen leren rnd muzische.
Met Anne - Sophie heb ik het artikel voor een derde keer gelezen. We hebben het van de website: WWW.cultuurplein.be gehaald. Het heet: De cultuurcoach: Brug tussen school en culturele instelling. We duiden de belangrijkste zaken aan en vatten de kerngedachte samen. We maakten een ppt. (een pecha kucha) De timing moeten wel nog beter bekijken.
Ik vond het zeer interessant om dit eens te bekijken. Vooral hoe het in Nederland er zo anders aan toe kan gaan. Er was ook een vlote samenwerking tussen Anne - Sophie en mij. We zaten op dezelfde golflengte waardoor het werken vlot ging. We hadden elk ook het artikel al grondig doorgenomen waardoor alles nog vlotter ging natuurlijk.