Ik volgde een les bij van meneer Dewitte: Relatie muziek en ict en media.
We kregen een aantal doelen rond media en muzische vorming die allemaal samengevat zijn en we dus niet meer moeten opzoeken. Hierop gingen we enkele lesideeën bedenken.
Vb.:
-teken wat je voelt
-filmpje bekijken en er zelf muziek bij maken.
-Luisteren naar muziek en er zelf een filmpje bij maken.
Daarna hebben we enkele zeer interessante websites bekeken om zelf met kinderen muziek te componeren.
De interessantste vond ik www.Klarakids.be omdat er zoveel lesideeën op te vinden zijn.
Ingebeeld lijkt me leuk als je rond het thema camera of iets dergelijks werkt. Dan is het een zeer leuke map om te gebruiken. Met leuke filmpjes.
Hiervoor heb ik deze keuzemodule gekozen, ik wou nog extra informatie. En via deze weg heb ik al heel wat informatie gekregen. Ik was dan ook opgelucht dat het niet alleen uitproberen was maar dat ik ook nog extra beschikbaar materiaal kan weten te vinden.
Ons muzisch
project voorgesteld aan de school De Klimop waar we het gaan uitvoeren.
Ze gaven punten
aan die volgens hen er zeker moeten inzitten en wat naar ervaring van vorig
jaar, ze toch anders zouden willen zien.
-Ze
willen dat we starten vanuit kunstenaars die ook met lijnen werken en deze
kunstenaars erbij betrekken.
-Ze
willen een duidelijke link tussen de workshops en de voorstelling.
-Ze
willen de ouders erbij betrekken.
Daarnaast bespraken we enkele
detailles.:
-De
leerkrachten zullen helpen begeleiden.
-Er
zijn boxen aanwezig
-Er
is een beamer aanwezig.
-De
schooluren zijn de volgende:
-8
u 40 10 u 20
-10
u40 12 u
-13
u 10 14 u
-14
u25 14 u 45
-14
u 45 16 u
-Na
de eerste stagedagen volgt een evaluatie voor ons. Dit hebben we gevraagd
zodat we nog een aantal dingen kunnen bijsturen.
-Ik
zal naar hen nog een mail sturen met de dagplanning van onze stage.
Ik had het
gevoel dat dit gesprek veel te laat kwam. Nu moesten we nog dingen aanpassen eigenlijk
heel wat .
Beter is om
direct in gesprek te gaan met de school Om zo onmiddellijk op de zelfde
golflengte te zitten.
Ik begreep hun
standpunt wel. Het lijkt me goed dat het voor de kinderen duidelijk is wat ze
in de workshops gaan doen, door dit met onze voorstelling, voor te stellen.
Anne Sophie en
ik, staken de workshop Dans in elkaar. We gingen op zoek naar lijnen in de
bibliotheek in combinatie met dans, en tot onze grote verbazing was er zeer
veel ter beschikking. Zo vonden we in Mikado een lesje rond vliegers
uitgewerkt. Dit hebben we hier en daar aangepast en gebruikt voor de eerste
graad. Omdat dit minder abstract is en ze toch nog een fantasie nodig hebben.
Voor de derde
graag en het vierde leerjaar, hebben we vooral in de map muzische vorming een
aantal leuke ideeën gevonden, dat in combinatie met onze eigen ideeën en een
herinnering aan een gekregen les van meneer Koen Crull. Ik moet wel hier en daar nog enkele dingen
aanpassen, zoals de doelen enzo verder opzoeken.
Het ging zeer
vlot vooruit. Samen zijn we tot zeer leuke ideeën gekomen. Ik voelde me ook
deels opgelucht dat we toch al een workshop in elkaar gestoken hadden.
We kregen les van Koen Crull over Fluotheater. We hebben zelf een fluotheater gemaakt door eerst alles te verduisteren. We moesten zwarte kledij aandoen. Dit had ik aan. Daarna mochten we een willekeurig figuurtje uitknippen uit fluoriserend karton.Ik knipte een wolk uit. Daaraan kleefden we elk een rietje (zwart). En leerden we bewegen met het figuurtje. En hoe we het tevoorschijnt konden toveren. Vervolgens mochten we een eigen stukje in elkaar steken door gebruik te maken van fluoriserend papier of de megebrachte poppen. Hierop gaf Meneer Crull suggesties door ons te laten denken aan tik tak en er plots van een driehoek en een vierkant een huisje kan verschijnen, om dan weer tot een andere vorm te komen. Of om eerst een lege vaas te hebben, vervolgens een volle vaas met een bloempje erin. Of door poppen op een koord te laten dansen die poppen zijn ook fluoriserend.
Er zijn drie basisregels: 1. Je moet volledig zwarte kledij aanhebben en het nodige materiaal hebben. 2. Je mag niet dicht in de verduisterde ruimte staan maar ver. 3. Je moet oppassen als je je figuurtje over elkaar beweegt, want zo kan er een stukje van je figuur verdwijnen.
Materiaal dat je nodig hebt: Zwarte doeken (veel) Zwarte Handschoenen Zwarte muts Een fluolampje een tafel of 2 voor in de klas. Scharen rietjes Fluoriserend papier poppen (eventueel) tape / plakband
Er is ook een fluorkoffer te verkrijgen bij de provinciedienst.
Ik vond het een zeer leuke les. Ik wist eerst niet wat ik me erbij moest voorstellen. Maar ik vind het een zeer leuk idee en zeer leuke les. Ik zou het wel eens durven uitproberen in mijn ingroeistage. Ik heb mij ook goed kunnen uitleven en vond het fijn om nog iets te kunnen leren rnd muzische.
Met Anne - Sophie heb ik het artikel voor een derde keer gelezen. We hebben het van de website: WWW.cultuurplein.be gehaald. Het heet: De cultuurcoach: Brug tussen school en culturele instelling. We duiden de belangrijkste zaken aan en vatten de kerngedachte samen. We maakten een ppt. (een pecha kucha) De timing moeten wel nog beter bekijken.
Ik vond het zeer interessant om dit eens te bekijken. Vooral hoe het in Nederland er zo anders aan toe kan gaan. Er was ook een vlote samenwerking tussen Anne - Sophie en mij. We zaten op dezelfde golflengte waardoor het werken vlot ging. We hadden elk ook het artikel al grondig doorgenomen waardoor alles nog vlotter ging natuurlijk.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Artikel over school en cultuur
24-02-2010
Muzisch project
Wanneer
Wat
Hoe heb ik het beleefd?
Woensdag 24 februari 13 u 30 - 16 u
Samen met Brian, Anne - Sophie en Ruth werkten we aan het draaiboek. En werkten we kleinere detaills uit, waar sta ik als ik opkom, hoe wordt alles aan elkaar gemaakt? Zo hebben we heel wat kunnen doen. Ik had ook boeken opgezocht en teksten geslecteerd gisteren. Dit hebben ook eens doornomen en zo kwamen we ook op het idee om de teksten die we tussendoor moeten zeggen in een soort gedichtvorm te doen of er toch beter over na te denken. Want Anne - Sophie en ik vinden dat hoe minder je praat hoe beter bij dit stuk. Brian en Ruth vinden van niet. Maar ik vind het dan maar een gewoon toneelstukje dat je opvoerd en dat was toch niet de bedoeling dacht ik. Daarom vond ik het idee van de gedichten er tussen te plaatsen wel fijn. Dit zal Anne - Sophie en ik verder uitwerken. Zo is er wel tekst maar er is over nagedacht.
We hebben veel gedaan rond dat draaiboek, dat moest ook gebeuren natuurlijk. Zo zijn onze meningen iets meer op elkaar afgestemd. :) Toch heb ik nog een raar gevoel dat wij nog niet op dat hoger niveau zitten. Morgen stellen we het aan de docenten voor, hopelijk klaart dit het een het ander op.
We zijn gestart met de danswedstrijd voor te tonen en verder uit te werken. Anne Sophie en ik hebben dit even voor getoond, vervolgens ging Brian en ik hier verder mee op weg. Ruth en anne Sophie gaven ondertussen tips wat we beter konden doen. Hoe zij het zagen van op een afstand en hoe het over kwam voor het publiek. We hebben een zeer mooie wedstrijd vind ik zelf. We moeten wel nog meer op elkaar ingespeeld zijn. Oefening baart kunst zeker! J
Daarna zijn we gestart met de muziekwedstrijd. Hierbij hebben we besproken hoe we het gedaan hebben en geoefend. => zie hieronder voor meer details.
Daarna hebben we nog enkele dingen besproken. Daardoor ontstond weer een grote discussie. Onder meer over volgende onderwerpen waar we het nog niet over eens zijn:
-Praten van de verschillende figuren tijdens de voorstelling/ of alles laten vertellen door Ruth de scheidsrechter. (ik ben voor het 2de)
-De kostuums: Ik wil geen zwart omdat dit negatief is en anne sophie wil wel zwart. Beiden willen we wel onze buizen gebruiken als lijnen en dit in functie van ons personage.
-De eindwedstrijd: Mijn idee is dat Anne Sophie iets speelt op haar fluit terwijl ik erop dans en we dus samen werken. En Brian is maar alleen en zingt een liedje op die fluit.
-De woordwedstrijd: De teksten staan nog niet vast, hoe we het gaan doen daar is ook nog discussie rond
-
Dit werken we morgen verder uit en we bespreken en oefenen morgen ook het groter geheel!
Nieuwe afspraak: woensdag 13 u 30 in D004 (klein lokaaltje)
Nadien hebben we het materiaallijstje overlopen wie wat zal meebrengen of kan voor zorgen. En hebben we besproken wat we moeten vragen aan de school.
Ik voelde me zeer goed in het begin en had er echt zin in. Ik heb me dan ook goed geamuseerd tijdens het dansen en tijdens de wedstrijd muziek ook. We zijn dan ook ver geraakt met deze twee wedstrijden en ik heb daar echt een fantastisch gevoel bij. Maar die discussies wegen voor mij toch door Ik heb het gevoel tussen twee vuren te staan. Ik voelde mij niet super goed toen ik naar huis ging. Voor mij mogen die discussies gerust er zijn maar veel rustiger Het voelt telkens aan als ruzie en verpest de groepssfeer iedere keer.
dinsdag 23 februari 2010
16 u 17 u 30
Ik ben hierna naar de bibliotheek geweest om mooie passende gedichten te zoeken. Die ze eventueel kunnen gebruiken om te rappen of het idee kunnen gebruiken om er zelf iets van te maken.
Volgende dichtbundel nam ik mee en ik koos er enkele gedichtjes uit:
-De droomjagers van Mary Heylema
oSchilderij
ogeduld
-Altijd heb ik wat te vieren
oDésiréé André Sollie
-Ozo heppie Joke van Leeuwen
oOzo heppie
oKliedertje kloddertje klei
oVersje dat niet af is
oAntwoordapparaat
oStiller!
-Mijn botjes zijn bekleed met deftig vel
oBuigen van Ted van Lieshout
oIk ben een wolk van Ted van Lieshout
-Vensters
oAwe maintra van Jos Brabants
oSamen in de kamer Frank Adam
-Rakkemik van Elma van Haren
In de gloria
Het bezoek
-Met gekleurde billen zou het gelukkiger leven zijn van Jan Van Coillie
ðHier heb ik er ook veel kunnen uithalen maar het zijn er een beetje te veel en meer als inspiratiebron.
Ik ben graag met gedichten bezig en vond het dan ook niet zo erg om gedichten uit te zoeken voor de anderen omdat ze niets vonden. Ik hoop dat ze nu ook iets mooi vinden of bruikbaars. Ik heb er van genoten om door de vele gedichten een baan te zoeken.
Muziekwedstrijd:
1.Anne Sophie speelt een stukje.
2.Brian ergert er zich enorm aan en toont dit ook mimisch aan het publiek (wil zijn djembè op AS slaan, stopt zijn vingers in zijn oren, )
3.Op een gegeven moment krijgt B. het idee om eens goed naast haar oor op zijn djèmbè te slaan. Anne Sophie verschiet en deinst achteruit.
4.Anne Sophie speelt weer een stuk en Brian roffelt op de trommel nadat Anne Sophie plots stopt.
5.Idem 4.
6.Bij de derde keer dan Anne Sophie stopt gaat Brian naar het publiek toe en speelt zijn ritme even en trekt hierbij het publiek
7.Tot Anne Sophie plots weer haar melodie begint te spelen want ze is heel erg boos
8.B. kan hier echter niet mee lachen en wordt nu ook boos, hij gaat naar haar toe en probeert haar te doen stoppen door zijn vinger in haar fluit te steken. Wonder wel lukt dit en Anne Sophie speelt vals en gaat ten onder.
9.Brian heeft nu heel het territorium voor zich en voelt zich de ultieme winnaar.
10.Anne Sophie is ondertussen zo laag gezonken dat ze op de vloer ligt en speelt een heel triestig liedje.
We besprakenwat het muzisch project moest in houden. En luisterden naar meneer Dewitte.
Er werden invloeden gegeven hoe je het kan doen.
Na de uitleg hebben we met ons groepjes samen gezeten om te brainstormen. Hieronder ziet u welke ideeën eruit gekomen zijn.
Ik had goed gevoel bij deze les, ik wilde direct beginnen aan het uitwerken van ateliers of workshops De brainstorm verliep ook zeer vlot naar mijn idee. Ik weet van mezelf dat ik soms wat extravagante ideeën heb. En ga graag uitdagingen aan. Het leek voor mij leuk om de ouders te betrekken maar dat vonden ze te riskant.
Dag 1
8 u 30:
Speeltijd
We starten met onze voorstelling
Presenteren onze workshops en laten de kinderen kiezen (namen opschrijven en kaartje meegeven?)
Middagpauze:
Workshops:
Er zijn 4 workshops verdeeld onder 4 personen.
1.Muziek: Ruth
Luisteren naar muziek en lijnen tekenen
Partituren maken en spelen met keukenmateriaal.
2.Dans: Anne Sophie
Dansen op patronen
3.Beeld: Caro
Kijken naar schilderijen van Van broecke
Kijken naar de lijnen in fotos
Zelf fotos maken van lijnen
Schilderij kiezen en abstraheren van de lijnen
4.Drama: Brian
Dramaspelletjes en rollenspel
De workshops zijn telkens 50 min buiten beeld is 100 min. De lln kunnen dus kiezen tussen 2 of 3 workshops. Ze wisselen nadien.
Dag 2:
8 u 30: voorstellen van ateliers. + kiezen
Er zijn 2 ateliers:
1.Muziek + drama: Een alledaags rollenspel op muziek zetten. (Anne Sophie en Caro)
2.Filmpje la ligne maken met touwen (Brian en Ruth)
Middagpauze:
Voorbereiding toonmoment (30 min)
Toonmoment
Evaluatie in groepen van de ateliers
Opmerkingen:
-Er moet opbouw zitten tussen de workshops en de ateliers. Momenteel is dit enkel zo tussen bij muziek en drama voor het atelier muziek en drama. Maar de twee andere workshops hebben niets te maken met atelier 2. Ofwel zouden we het atelier moeten aanpassen ofwel de workshops.
-Ik vind het idee la ligne fantastisch maar vraag me af of het muzisch sterk genoeg is?Ik weet dat het fantastische resultaten zal opleveren maar is het niet te technisch?
We hebben in deze les beeld, naar werken van vorig jaar gekeken. Wat het zeker niet mag zijn. En wat het kan zijn.
Ik heb verder gewerkt aan mijn idee. En heb dus ook besloten om mijn eerste idee uit te werken dit vind ik het sterkste.
Ik probeerde eerst in
papier -marchè een stalactiet te maken, veel te groot natuurlijk. Daarna probeerde ik het met gips dat geen gips bleek te zijn maar voegels. Dit vond ik ook niet goed! Alles viel uit elkaar. En door een stom toeval, koperdraad die ik uit elkaar haalde, dat ik zo mooi vond. Dacht ik dacht misschien wel leuk was om iets met koperdraad te doen. Ik probeerde stalactieten te maken in koper en wonder wel kwam er iets moois uit wel niet helemaal stalactiet meer maar die vorm vind ik zeer zeker iets mooi. Mevrouw Van Hallewijn gaf me het idee om deze vormen tegen de rand van mijn kijkdoos te kleven en er meerdere te maken.
Ik voelde mij eerlijk gezegd niet zo super goed in mijn vel. Ik was een beetje loom en had hoofdpijn. Daardoor kwam ik zeer traag op gang. Door de motivering van Mevrouw Van Hallewijn lukte het uiteindelijk toch.
Wat ik nog ga doen:
- de kopervormpjes verder uitwerken (zon 40tal)
-Kijken hoe ik vormpjes aan mijn kijkdoos kan bevestigen
-De vulkaan verder uitwerken en kijken in welk materiaal ik het zal maken. Ik twijfel tussen gips en tussen plasticine of fimo. Dit door de kleurencombinatie geel met zwart en koper vond ik zeer geslaagd maar plasticine is voor mij dan weer niet ruw genoeg. Ik wil de vulkaan ruw maken aan de buitenkant.
Ik lag te slapen, te dromen in mijn bed over deze opdracht blijkbaar, want toen ik opstond had ik plots een totaal ander idee opgedaan. Hoe ik erop gekomen ben weet ik eigenlijk niet. Het was in een droom.
Het werk zou de lagen van de bevolking noemen. Ik zou de kijkkast opvullen met verschillende lagen van de bevolking. Dus de 'zwarten zouden dan bv. bonen kunnen zijn. En de chinezen zouden dan rijst zijn, de Amerikanen maïs en voor de blanken ben ik het vergeten. En dit in de juiste hoeveelheid naar gelang er op de wereld zijn en de juiste verhoudingen tegen over elkaar natuurlijk. Ook de manier welke laag eerst komt moet doordacht zijn. Ofwel in de juiste volgorde volgens de kaart ofwel van meer naar minder enz..
Het is een tweede totaal verschillend idee van het eerste, daardoor weet ik niet wat het beste is. Ik vind beide zeer leuk eigenlijk... En ik weet nu niet wat kiezen.
Ik heb me helemaal laten gaan, en vond het zeer fijn. Ik vond het wel jammer dat we dit gisteren niet gedaan hebben, want het zijn ook ideeen. En met hoe meer je bent, hoe meer inspiratie je kan hebben. We zijn gestart met een stukje van Amelie Poulin en hadden daarop geimproviseerd maar dachten dan om het toch anders te doen en niet zo rustig te houden. We starten nu elk ook rustig maar spelen meer op elkaar in. En we staan samen in de boxring. Het is een soort boksgevecht verweven in een dans. Maar waar er gelijktijdig gedanst en waar we elkaar telkens opnieuw uitdagen.
Boxwedstrijd dans: door Anne Sophie en Caro
-Elk in een hoek van de boxring ontwaken. (4tellen)
-We stellen ons recht en worden sterk, we maken ons groot (4 tellen)3 x
We vallen op zij en boxen drie keer (4 tellen)
-Naar het publiek stoer doen (4 tellen)
-Rond elkaar stappen (4 tellen)
-Springen (4 tellen)
-Caro boxt, Anne boxt (4 tellen)
-Rond elkaar stappen (4 tellen)
-Caro boxt en anne been (4 tellen)
-Rond elkaar stappen (4 tellen)
-Samen tegen elkaar boxen, in elkaar haken, strak voor je kijken , Anne schopt en Caro schopt terug. (4 tellen)
-Draaien, strak voor je kijken, Anne schopt en caro schopt terug. (4 tellen)
-Anne schopt in Caro haar buik => op knieën vallen, Anne (sterk)
-Caro stompt en anne valt op haar knie.
-Allebei op knieen, en allebij een stom geven, van elkaar weg en hoofden op elkaar schouders laten rusten. (4 tellen)
-Slow motion: Grote bewegingen, Caro verliest bijna en allebei knock - out, allebei vechten.
-Caro geeft Anne enkele slagen, Anne valt knock out en Caro zet voet op haar met de overwinning.
Besproken wat en wie wat gaat doen, muziek gezocht, filmpjes opgezocht ter inspiratie en gediscussieerd hier rond.
De bedoeling was eigenlijk dat we een battl in elkaar zouden steken, maar dit is er niet van gekomen. Er was nog teveel onenigheid jammer genoeg. Daarom hebben we de taken nu verdeeld, wat ik ook niet zo goed vind. Zo gaan we nooit op dat hoger niveau geraken. We probeerden wel iets te improviseren van dans (Anne Sophie en Ik) maar, Brian wou eerst de juiste muziek hebben om er op te dansen. Daardoor hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. En was er frustratie.
Nu hebben we afspraken gemaakt wie wat zal ondernemen en het dan samen leggen. Ik ben met een dubbel gevoel naar huis gegaan
Er is een boxwedstrijd waarbij verschillende persoon strijden tegen 1 persoon.
Op het einde beslissen we om samen te werken zodat we kunnen winnen tegen deze ene persoon.
Er zijn 7 scènes.
·Scène 1: Voorstelling van de personages en opwarmen van het publiek. (Brian en Ruth steken deze in elkaar)
·Scène 2: Muziekbattl (Anne Sophie steekt deze in elkaar)
Brian en Anne Sophie (Anne Sophie steekt haar stuk in elkaar)
·Scène 3:Rapbattl
Brian en Anne Sophie (Caro en Anne Sophie steken dit in elkaar)
·Scène4:Dansbattl
Brian en Caro
Zie danswedstrijd.
·Scène 5: beeldbattl (Caro steekt dit in elkaar)
Brian en Caro
·Scène 6: apotheose battl tegen Brian! (Brian en Ruth steken dit in elkaar)
Hierin bundelen we al onze krachten om Brian te verslaan, en het lukt ons nog ook!
Brian, Caro en Anne - Sophie
·Scène 7: Slot: Ruth (Ruth steekt dit in elkaar)
Personages:
Ruth is de scheidsrechter, haar karakter moet nog worden besproken.
Brian is het uber almachtige talent
Caro is goed in Dans en Beeld
Anne Sophie is goed in Muziek en rap
Kostuum:
Hier is er nog discussie rond. Ik zie het al volgt voor mij:
De twee personages die alle twee even slecht/goed zijn hebben een soort wit kostuum aan met daarop vol getapt in lijnen die bij hun passen. Of wel in wit met rood bv en de ander in wit met blauw. Zodat ze toch nog wat gelijkaardig zijn.
De slechterik moet er tussen uitvallen en dan met het zelfde materiaal vb. tape in alle kleuren met allerlei soorten lijnen op zich getapet hebben zodat hij de meester is! Ik vind dat er een zelfde materiaal mag je gebruikt worden zodat er een harmonie in het stuk zit!
In de les van mevrouw VanHalleweyn kwam ik op het idee van een kijkkast
te maken.
Het idee is het volgende:
Louise Bourgeois werkt ook met spiegels en toen had ik het idee om een spiegel
in stukken te breken (grote) en deze met een kleine afstand weer aan elkaar te
lijmen op de achtergrond van mijn kijkkast (zie foto grijs)
Dit met de reden dat ik mij vaak bekeken voel en dat heb ik niet zo graag.
Daarnaast dacht ik eraan om net als Robin Vermeersch zeer abstract te werken en
het kunstwerk van hem deed me denken aan gips en stalagmieten in grotten. Dat vind ik altijd fascinerend. Je
kan er altijd mooie vormen in herkennen. Ik zie graag abstracte kunst en zou
dat dus ook willen maken. De kegels zijn van gips gemaakt.
Mevrouw Vanhalleweyn rade me aan om de kegels strak te
houden en er niet te veel te plaatsen, anders kan het overweldigend worden.
Mijn eerste idee is verder ook om er een soort vulkaan van
kegels van te maken die vervolgens kan ontploffen nadat de spiegels te veel
kijken naar mij.
Een extra idee kwam ook in mij op om er een deurtje aan toe
te voegen = dit lijkt een uitgang te zijn die verborgen is.
Graag zou ik mijn kijkkast van glas hebben. Dat lijkt mij het
mooiste voor mijn idee.
Algemene indruk: Ik was nog nooit in het S.M.A.K. geweest, mijn eerste indruk was dan ook overweldigend... Ze denken daar echt na waar en hoe ze een kunstwerk in een bepaalde ruimte zetten. En of dat bepaald kunstwerk wel bij de andere past. Ik vond het jammer dat we niet wat meer tijd hadden om alles tot je te laten komen. Ik ga zeker en vast nog eens terug om wat verder te genieten of inspiratie op te doen. Want ik heb plots weer hele nieuwe ideeën om muzische lessen te maken. Fantastisch gewoon. In het museum: Mevrouw Van Hallewijn had ons gezegd dat elke toeschouwer zijn eigen verhaal maakt bij elk kunstwerk, maar dat ook de kunstenaar vaak een eigen interpretatie geeft aan zijn eigen werk. En dat we open moesten staan voor alles. Dit vond ik in het begin niet zo moeilijk, maar om open te staan bij een kunstwerk dat ik echt niet mooi vond en niks in kon vinden kon ik niet. Dit was een zwart doek, volledig zwart en met niets rond of erbij.( Ik weet niet meer van wie het was en vind het ook nergens op het internet. )Daar moet je echt de visie van de kunstenaar weten om het te aanvaarden vind ik.
Het leuke aan het bezoek van het museum was dat we wat extra uitleg kregen van een meneer die af en toe iets meer kon vertellen over het idee van het kunstwerk. Dit werkte voor mij verhelderend. Ook het bezig zien van een mevrouw dit met kinderen met een handicap omging was mooi en fascinerend om te zien. Zo deed ik ook ideetjes op, om gebruik te maken van een toekomstig museumbezoek met kinderen.
De tentoonstelling van Koen van den Broek vond ik zijn nieuwe kunstwerken mooier, die waren abstracter dan zijn oude (die met de landbouwwerktuigen) Maar zo speciaal vond ik het ook niet.
Het filmpje van Johannes Kahrs: Fuck You The Audience Impression vond ik schokkend maar ik heb het zeker 3 keer bekeken. Ik vond dat het wel iets had. Iets luguber weliswaar maar er kwam ook nieuwsgierigheid bij mij naar boven. Ik bleef er maar naar staren. Heer bizar. Dit vind ik dan wel meer
appreciërend dan de kunstwerken van Koen van den Broek. Je gaat meer nadenken wat hij er mee wil bedoelen en waarom hij de mensen zo wil schokken. Ik denk dat het een wakker schudden is van de mensen. Je vind het onderaan in foto.
Het kunstwerk van Daniel Spoerri, tableau Piège, vind ik dan weer gewoon mooi. Het doet niet echt iets met me maar ik vind het idee gewoon mooi en zou zoiets wel ophangen in mijn huis. Ik denk dan dat er telkens iemand anders aan het tafeltje gezeten heeft en wat die persoon daar allemaal beleefd, gedacht en meegemaakt heeft. Het is fascinerend om iets mee te doen in drama of met beeld of me muziek. Het is zeer inspirerend maar eigenlijk oh zo simpel. Het zijn restanten van het dagelijkse leven van die ene persoon die daar in die tijd zat. Het doet me denken aan de vervlogen tijd en het verleden van mensen en waar wij staan hier op aarde.
Tijdens het lezen van het bundeltje: Het werken met een kijkwijzer lijkt me zeer leuk om zelf eens uit te proberen en met kinderen is dit al helemaal te gek! Dit zal ik zeker een uitproberen. Tekenenlijkt me leuk voor als beginsituatie van een beeldopdracht om er verder in de klas iets mee te doen. Schrijven: Bij het kunstwerk met de bal => zie foto heb ik volgend elfje gemaakt als verwerking.
dynamisch zwart optillend een grote bal een ruimte in S.M.A.K. verwonderd Mijn favoriete kunstwerk: Het kunstwerk De nachtelijke tuin vind ik voor mezelf zeer intrigerend. Het is dan ook mijn favoriete kunstwerk van het museum. Ik ben graag met de dood bezig omdat het me aangrijpt, het is iets niet begrijpbaar, bijna ontastbaar. En daar ligt plotseling een dode echte poes in 2 gesneden. Het doet iets met mij, en inspireert mij om te willen weten hoe hij dat voor mekaar heeft gekregen. Mijn eerste gedachten waren: moord, angst, verdriet. Er kwam voor mezelf heel wat gevoel bij kijken. Dit was voor de kunstenaar niet zomaar een werk, dit had iets met zijn kijk op de dood te maken. Op het einde van het museum kregen we elk een kaartje en wonder bij wonder was de mijne nacht. Je moest dit linken aan een kunstwerk in het museum. Ik had de mijne meteen gevonden. De nachtelijke tuin! <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> <!--[endif]--> De inspiratie volgens de kunstenaar: De nachtelijke Tuin gaat erover dat het nacht is en dat het gevaarlijk is om buiten te komen, net zoals de drankfles en het touw zijn gevaarlijke voorwerpen 's nachts. Fantastisch toch hoe hij dat kunstwerk heeft samengesteld. De kat is gebalsemd.
Opzoeken
Ik zoek het volgend kunstwerk op: De nachtelijke tuin van Mark Manders Voor een foto => zie foto's hieronder. Ik merk dat Mark Manders over zeer hedendaagse of alledaagse dingen te verwerken een kunstwerk maakt. Door dingen niet meer te onderscheiden van elkaar gaat hij nieuwe dingen creëren. Je merkt ook dat hij in zijn werken vaak dieren gebruikt die liggen te slapen of dood zijn vb.: vossen, muizen. Hij speelt ook vaak met thema's zoals de dood of vereenvoudigt de dingen. Spelen met ruimtegebruik is zeer belangrijk voor hem. Zo plaatst hij een typemachine in een hoek vooraan terwijl de rest zwarte bakstenen zijn. Zeer bizar. Hij wil verschillende dingen accentueren.
Het materiaal dat hij vaak gebruikt is vaak klei,was of gips of plaaster en nog extra alledaagse materialen, zoals een fles, stoel,..
De kleuren zijn vooral somber,zwart, grijs, wit. Er zit niet zoveel kleur in.
De kunstenaar doet mij aan Paul VanOostayen denken en zijn volgend gedicht:
HiHij neemt eigenlijk afscheid voor mij van de dingen van het moment. Maar wil het toch vastleggen in een gedicht. Dit doet Marc Manders volgens mij ook, maar dan met een kunstwerk.
We hebben naar verschillende filmpjes gekeken die onze inspiratie kunnen aanwakkeren. En om aan te geven hoeveel soorten theaters er bestaan. We hebben gebrainstormd hoe en wat voor een voorstelling we willen maken. We maakten afspraken om de verdere verwerking van onze voorstelling uit te werken.
Ik heb genoten van de vele filmpjes die werden aangereikt. Nadien zijn we gestart met het sprokkelen van ideetjes. Zo kwamen we tot het huidig idee, dat je hieronder vind. Ik had het gevoel dat iedereen zijn ding kon zeggen en dat er een goede samenwerking onstaan is. Er is wel nog een discussie of we concreet of juist abstract te werk zullen gaan. Ik zelf ben eerder voor het abstracte, dit is iets wat de lln niet kennen en het veruimt ook onze zinnen.
Basisidee Scenario Er zijn verschillende dieren met elk hun karakter die op verschillende manieren communiceren, ze kunnen enkel communiceren op hun manier. Maar ze kunnen niet met elkaar communiceren enkel met het 'beest' die op alle manieren kan communiceren. Ze hebben wel allen een zelfde doel. Dit doel staat nog niet vast, we werken hier nog aan. Ze willen allen datgene bereiken. Maar het beest is degene die tegendraads is. Er is telkens een duel tussen het beest en de andere dieren die proberen om het doel te bereiken, maar het beest is steeds beter en zo komen ze er niet door. Tenzij ze samenwerken. In het begin kennen ze elkaar niet en zitten de personages verstrengeld in touwen 'lijnen'. Ze zitten verstrengeld in hun eigen kwaliteit. Ze proberen elkaar in het begin te overtreffen met hun kwaliteit en dagen elkaar een beetje uit om het de uitdaging met het beest aan te gaan.
Personages: Pauw: Fluitist Tijger: Mimische uitdrukkingen Slang: dichter die met woorden speelt 'Beest': is ubersterk en kan communiceren op de vele manieren.
Decor: Zie foto Er is een soort 'grot' waar het beest achter zit : een groot wit doek: we zien de schaduwen van hem... Op het podium staat een boxring waar de uitdagingen worden aangegaan tussen het beest en de personages. Rond de boxring zijn er verschillende touwen gespannen (lijnen) waarin de personages verstrengeld zitten. Ze zitten op een krukje. We dachten eraan om eventueel het publiek te betrekken om op een GON te slaan of een kind als trainer te laten dienen en een handdoek aan te geven tijdens de uitdaging.
Kostumering Alle personages hebben in hun kledij lijnen zitten met een betekenis achter. Zo heeft vb. de pauw recht lijnen, zeer strak, hij is trots. De slang heeft kronkelende lijnen zijn woorden zijn ook kronkelende lijnen of vierkanten of duidelijk afgebakende lijnen. De tijger heeft zeer uitdrukbare strepen. Het beest zou vind ik eigenlijk vanalles een beetje moeten hebben.
Het verhaal: Enkele mogelijke ideetjes:
Alle 'kunstenaars' willen hun kunst verkopen. Maar is enkel plaats voor 1 artiest.Er is namelijk maar 1 verhaallijn. Natuurlijk wil 'het beest' dit voorkomen, want hij wil ook die plaats hebben in dat theaterstuk. Het resultaat zal zijn dat de 3 artiesten zich samenvoegen en zo die ene kunstenaar, artiest samen zijn.
Er zijn lijnen en lijnen, maar er is ook die ene lijn en die zit achter dat witte doek. Die lijn is de beste van alle lijnen. Die heeft wat iedereen wil, een oneindige lijn. Alle dieren willen dan ook achter het grote doek geraken, maar deze wordt bewaakt door het beest. Die ziet die lijn niet zoals de andere figuren, want hij leeft op die lijn, het is een deel van zijn huis. Om die oneindige lijn te krijgen moeten de dieren samenwerken en het opnemen tegen het beest. Het beest wil natuurlijk niet zijn huis afgeven. En verdedigt zichzelf keer op keer. Totdat hij het moet opboxen tegen alle drie... hij geeft het op en zo krijgen ze hun lijn! Het beest zou eventueel ook de lijn op zich kunnen zijn.
Het beest is eigenlijk een akelige koning die leeft in een wereld van nachtmerries, hij maakt de nachtmerries en steekt die in de mensen die in zijn wereld terechtkomen in hun hoofden en ze kunnen er enkel uit wanneer ze de uitgang van hun nachtermerrie vinden en hun nachtmerrie kunnen oplossen. Maar dat kunnen ze eigenlijk niet alleen, want als ze er al uitkomen dan geeft de koning hen gewoon een nieuwe nachtermerrie. Daarom moeten deze mensen of dieren samenwerken en nachtmerrries verslaan, maar niet alleen die nachtmerries maar vooral moeten ze de koning kraken. En een manier vinden om dit te doen. Ze moeten hem doorgronden. Hij had blijkbaar totaal geen vrienden vroeger en nu dus ook niet en wil daarom mensen eeuwig in zijn dromen laten komen die eigenlijk nachtmerries zijn. Hij denkt dan ook dat hij ubermachtig is en niemand hem verslaan kan omdat hij in die dromen leeft en dus ook alles aankan en alles kan.