Anne Sophie en ik kwamen weer rond 8 u aan op school, we maakten alles klaar voor onze workshop en ook voor het aankomend atelier.
8 u 10: Ruth komt toe. Ze zegt ons dat Brian ziek is en dat op zijn verjaardag. Wij gaan ons klein probleempje melden bij de leerkrachten om een oplossing te zoeken. Juf Sofie ziet het al direct zitten om de workshop van Brian over te nemen. Wij dolgelukkig! Wat een flexibiliteit! Het atelier is geen probleem, normaal doen ze dit met 2. Vandaag doet Ruth het atelier dus alleen.
8 u 30: De kinderen komen naar boven, ze gaan even in de kring zitten, om 8 u 45 kunnen we starten met de workshops. Ik krijg de blauwe groep eerst. Een iets actievere groep, maar het lukte! Die muziek opzetten was echt het beste idee ooit! De kinderen zijn zeer stil als ze aan het werken zijn. Daardoor zijn er ook mooie resultaten => zie fotos!
In de laatste groep nemen we elk de keuzes van de lln af voor in de ateliers. Wonder wel ging dit zeer vlot bij mij! Wat een enthousiasme. Na de speeltijd 10 u 40 starten onze ateliers.
In het atelier heb ik anders dan de vorige keer het volgende aangepast.:
-Ik toonde eerst nog een aantal werken van andere surrealisten vb.: Pollack, Picasso, Magritte en Miro. Ik besprak dit met hen, wat waren belangrijke elementen?
ðHet echte gecombineerd met de fantasie.
ðDe herhaling van lijnen
ðDe opvallende kleuren
ðDe zwarte lijnen
-Ik gaf hen 1 grote opdracht: Maak samen een surrealistisch werk in het groot. Neem dus dingen uit de werkelijkheid en mix dit met veel, heel veel fantasie.Dit kon dus in klei zijn of op het grote doek.
-Ik zette muziek op en liet hen zeer vrij. Ik stimuleerde wel hun fantasie om er verder in te gaan.
Ze hadden het leuke idee om een ladder/spoor door te trekken over gehele schilderij Dit vonden ze leuk en hadden ze gezien in het schilderij van Pollack. Ook hadden ze zeer leuke tekeningen gemaakt, ogen die terug kwamen, gezichten die in elkaar zaten Ze hadden zeer veel inspiratie opgedaan van de getoonde kunstenaar en maakten er hun eigen werk van. Het kreeg de naam: PAS JE KUNST AAN! Ze vonden dit een goede titel omdat ze normaal gezien niet zo gaan schilderen of les krijgen en ze wilden dat iedereen dit ook als kunst zagen.
15 u 30 :Het toonmoment viel iets wat tegen, ze waren zeer beschaamd om dit voor te stellen. En ik moest zeer veel bijspringen. We hadden dit nochtans goed voorbereid en toen konden ze het wel. De reden hiervoor is denk ik dat de meest beschaamde kinderen dan ook voor beeld gaan kiezen. Dit merkte ik reeds de eerste keer in het eerst, twee en derde leerjaar, daar waren er ook maar 2 kinderen die het wouden doen. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Inkaderen zou ik doen.Ik voelde me dan ook zeer goed vandaag bij het geheel! En vond het zo spijtig dat ik naar huis moest.
De evalutie door de leerkrachten was in het algemeen:
-Ze vonden het een zeer aangenaam en leuk muzisch project.
-Ze vonden het goed dat we onszelf verbeterden naarmate een tweede of derde workshop, dingen aanpasten enz.
-Ze hadden nog enkele tips naar ons persoonlijk toe als leerkracht:
Naar mij persoonlijk: ik ben nogal perfectionistisch en wil graag alles in de puntjes afgewerkt hebben. Ik mag gerust dingen loslaten en het hoeft niet altijd zo perfect te zijn. Het lukt me wel om toch mijn doelen te bereiken als er iets verandert door omstandigheden. Maar ik mag dus wat relaxter zijn en minder gestrest als er iets anders loopt dan normaal. Ze sloegen de nagel op de kop! Een leuk werkpuntje voor mezelf om mee te nemen naar mijn volgende stage!
We wisten al een beetje hoe de werking ging, ik voelde me wel helemaal niet goed. Snipverkouden. Om 8 u 45 zijn we gestart aan de workshops, hierdoor schoof alles een beetje op. Dit kwam omdat de kinderen eerst nog in de kring moesten zitten.Waardoor ik maar 45 min meer had voor mijn workshops s morgens. De workshops waren op zich wel goed gelukt. Ik was meer op mijn gemak omdat ik wist hoe het zou lopen. Het was wel niet af. Maar dit is volgens mij ook logisch Een beeldactiviteit duurt nu eenmaal langer dan 45 min. Zeker met schilderen. Na de speeltijd hebben we de leerlingen ingedeeld. Ze mochten zelf kiezen welk atelier ze wouden doen, dit ging gelukkig goed. Daarna gaven we ze elk één grote opdracht. Vb.: In beeld: Maak 1 groot werk samen rekeninghoudend met her werk van Miro. Je mag ook drie dimensioneel werken met klei, en je fantasiebeest maken. Samen vormt dit 1 groot geheel. We toonden dit nadien in een toonmoment voor ouders en kinderen. De kinderen vertelden zelf wat ze gedaan hadden of toonden wat ze ingeoefend hadden. Er waren enkele zeer mooie resultaten bij! => Voor foto's klik op de onderstaande link!
Anne Sophie en
ik, staken de workshop Dans in elkaar. We gingen op zoek naar lijnen in de
bibliotheek in combinatie met dans, en tot onze grote verbazing was er zeer
veel ter beschikking. Zo vonden we in Mikado een lesje rond vliegers
uitgewerkt. Dit hebben we hier en daar aangepast en gebruikt voor de eerste
graad. Omdat dit minder abstract is en ze toch nog een fantasie nodig hebben.
Voor de derde
graag en het vierde leerjaar, hebben we vooral in de map muzische vorming een
aantal leuke ideeën gevonden, dat in combinatie met onze eigen ideeën en een
herinnering aan een gekregen les van meneer Koen Crull. Ik moet wel hier en daar nog enkele dingen
aanpassen, zoals de doelen enzo verder opzoeken.
Het ging zeer
vlot vooruit. Samen zijn we tot zeer leuke ideeën gekomen. Ik voelde me ook
deels opgelucht dat we toch al een workshop in elkaar gestoken hadden.
We besprakenwat het muzisch project moest in houden. En luisterden naar meneer Dewitte.
Er werden invloeden gegeven hoe je het kan doen.
Na de uitleg hebben we met ons groepjes samen gezeten om te brainstormen. Hieronder ziet u welke ideeën eruit gekomen zijn.
Ik had goed gevoel bij deze les, ik wilde direct beginnen aan het uitwerken van ateliers of workshops De brainstorm verliep ook zeer vlot naar mijn idee. Ik weet van mezelf dat ik soms wat extravagante ideeën heb. En ga graag uitdagingen aan. Het leek voor mij leuk om de ouders te betrekken maar dat vonden ze te riskant.
Dag 1
8 u 30:
Speeltijd
We starten met onze voorstelling
Presenteren onze workshops en laten de kinderen kiezen (namen opschrijven en kaartje meegeven?)
Middagpauze:
Workshops:
Er zijn 4 workshops verdeeld onder 4 personen.
1.Muziek: Ruth
Luisteren naar muziek en lijnen tekenen
Partituren maken en spelen met keukenmateriaal.
2.Dans: Anne Sophie
Dansen op patronen
3.Beeld: Caro
Kijken naar schilderijen van Van broecke
Kijken naar de lijnen in fotos
Zelf fotos maken van lijnen
Schilderij kiezen en abstraheren van de lijnen
4.Drama: Brian
Dramaspelletjes en rollenspel
De workshops zijn telkens 50 min buiten beeld is 100 min. De lln kunnen dus kiezen tussen 2 of 3 workshops. Ze wisselen nadien.
Dag 2:
8 u 30: voorstellen van ateliers. + kiezen
Er zijn 2 ateliers:
1.Muziek + drama: Een alledaags rollenspel op muziek zetten. (Anne Sophie en Caro)
2.Filmpje la ligne maken met touwen (Brian en Ruth)
Middagpauze:
Voorbereiding toonmoment (30 min)
Toonmoment
Evaluatie in groepen van de ateliers
Opmerkingen:
-Er moet opbouw zitten tussen de workshops en de ateliers. Momenteel is dit enkel zo tussen bij muziek en drama voor het atelier muziek en drama. Maar de twee andere workshops hebben niets te maken met atelier 2. Ofwel zouden we het atelier moeten aanpassen ofwel de workshops.
-Ik vind het idee la ligne fantastisch maar vraag me af of het muzisch sterk genoeg is?Ik weet dat het fantastische resultaten zal opleveren maar is het niet te technisch?