Inhoud blog
  • Eindreflectie!
  • Laatste praktijkdag!
  • Op stage 2...
  • Beeldopdracht
  • Rap oefenen.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Logboek
    Muzische Vorming
    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch nog afspreken...

    Zondag 7 maart

    22 u 15 – 23 u 30

    Ik had dit weekend een mailtje naar Brian en Ruth gestuurd om verder af te spreken. Blijkbaar is er via e-mail iets mis gelopen.  Want Ruth had ook een mailtje naar mij gestuurd met de zelfde vraag. Gelukkig konden we elkaar nog via gsm bereiken. We spraken af wanneer ik in Brugge was aan haar kot. Niet ver van mijn kot.

    Anne – Sophie had ondertussen onze eindbattl doorgestuurd en kon niet afspreken zondagavond. Zie bijlage!

    We oefenden in:  De eindbattl, en bespraken wat er nog nog moest gebeuren.

    -          Ik stuur nog de klaslijsten opnieuw door naar Brian, mijn inkt bleek niet extreem goed af te drukken.

    -          Ik nam al mijn materiaal al mee, zodat dit mee in de auto kon.

    -          De muziek moest nog ingekort worden.

    -          Ik vertelde hen over de personages: Ik was een soort Spaanse Diva en anne – Sophie een Chique mevrouw. Julia en Maria.

    -          Ik toonde het lint en ‘straps’ dat ik meenam.

    Bijlagen:
    Ik de chef van de ring.docx (13.6 KB)   

    07-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste loodjes...

    Vrijdag 5 maart: Voorstelling

    Wat ik gedaan heb?

    Om 9 u hadden Brian en ik afgesproken om de dans nog eens goed in te oefenen. Dit bleek moeilijk te gaan aangezien Brian niet afkwam. Om 9 u 30 kwam Anne – Sophie. Samen hebben we het decor klaargezet. Om 9 u 45 kwam Ruth toe, met haar oefenden we de eindbattl nog eens. Rond 10 u 15 kwam Brian eindelijk toe en konden we oefenen.  Dit bleek ook nog niet te simpel te zijn. Want Brian was nog niet helemaal wakker. Ik was eigenlijk wel boos op hem dat hij te laat was. Maar dat ebt vlug weg eens ik het heb kunnen zeggen.  Gelukkig ging het na een tijdje beter. We zijn gestart met een doorloop. De muziek wilde ook nog niet zo goed meewerken, waardoor iedereen een beetje gefrustreerd raakte doordat we in tijdsnood zaten. Meneer DeWitte kwam rond 10 u 30 eens een kijkje nemen. Veel hadden we nog niet kunnen oefenen, en toen ik voorstelde voor gewoon te doen. Vond Brian dit niet goed, hij wilde eerst nog eens alles op papier bekijken. Meneer De Witte stelde dan maar voor om  over een half uur eens terug te komen. Toen hij weg was, lukte het blijkbaar beter, ik begreep wel niet waarom. We oefenden dan de doorloop en alles dus, de battls op zich lieten we even weg.

    Meneer De Witte kwam opnieuw langs, en kwam juist op het einde kijken, die helemaal nog niet goed zat. Het lukte maar niet om die battl goed te krijgen, het samen zingen lukte niet zo goed van Anne – Sophie en Ik, Anne – Sophie heeft een zeer hoge stem en overstemd mij telkens.  

    De voorstelling op zich die we voor meneer Dewitte deden, was zeker nog niet op punt… 

    -          Hij stelde voor om van kleedje te wisselen met Anne – Sophie (goed idee bleek later)

    -          Alles moest beter aan elkaar gezet worden.

    -          De eindbattl vond hij de tekst vaak te moeilijk.

    -          De woordkeuze van battl zou beter wedstrijd zijn voor lln van 1, 2 en 3de lj.

    -          …

    Ik hoopte dat het tegen 15 u inorde zou komen. Maar was hier ook wel realistisch in.

    Om 13 u spraken we opnieuw af om nog eens te oefenen. Dit ging wonderwel al een stuk beter. Ik voelde me er ook al een stuk beter bij… Juist de eindbattl vond ik nog niet goed.

    Om 15 u was het dan zover, ik ben er helemaal voor gegaan. En voelde me er al wat beter bij. Toch vind ik het jammer dat de presentatie niet een week eerder was, zo konden we er nog wat aanwerken of bewerken aan de hand van de tips die we kregen van de docenten. Nu was dit moeilijker omdat maandag alles al inorde moest zijn.

    Nabespreking met enkele tips:

    -          De personages moeten een naam krijgen en vb. een attribuut.

    -          De personages moeten meer in hun rol zitten.

    -          De woordkeuze van de jurry moet beter over nagedacht zijn.

    -          Voor de eindbattl zouden we beter een rap maken of zoiets.

    -          Het schilderen kan eventueel naast elkaar, zodat het pedagogisch niet verkeerd overkomt naar de kinderen toe. Dat het mag dat je over een ander zijn werk mag schilderen.

    Na onze voorstelling keken wij naar de voorstelling van de anderen. Deze was zeker en vast beter dan de onze, ze was af. Ik vond het geheel zeer mooi om te bekijken. Zei kregen de tip om het decor ‘ de wasmachine een beetje aan te passen en live te zingen.

    Ik vroeg me wel af of de doelgroep voor het 5 en 6de leerjaar wel ok was. Maar het was een prachtig stuk.

    Nadien probeerden we nog een datum te zoeken om dit weekend af te spreken. Dit was moeilijk…  Uiteindelijk spraken we half en half af voor zondag, maar dit was nog niet helemaal duidelijk…

    Anne – Sophie zou een nieuwe eindbattl schrijven op basis van een rap die ik al reeds gemaakt had en zou doorsturen naar haar. Ik had hier graag aan meegeschreven en gewerkt, maar dit bleek te moeilijk om af te spreken.

    05-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling bewerken

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    3 maart ’10

    10 u – 11 u 45

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     




    13 u – 16 u

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     









    20 u – 30 tot

    21 u

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    21 u 22 u 45

     

    Muziekbattl

    Na de les van meneer Crull. Kwamen we samen om nog even te werken aan de muziekbattl. Dit omdat Ruth ziek was en ze daar gemist kon worden. Ik hoopte dat Ruth zich snel beter zou voelen… Want het is natuurlijk niet prettig om ziek te zijn, dan voel je je altijd minder goed in je vel. Ik maakte vlug een partituur voor hen. En nam de rol in me op om te luisteren hoe het samen klonk en probeerde hen hier en daar te vertellen hoe het over kwam en zei hen wat goed en minder goed was. Ik was een en al enthousiasme.

     

    Dit kwam eruit:

    A-S speelt eerst een stukje alleen, B stoort zich verschrikkelijk aan A-S haar gefluit en laat dit ook duidelijk merken. B: probeert hier en daar er is tussen te spelen, want hij wil ook laten horen wat hij in zijn mars heeft. Uiteindelijk laat AS, B spelen omdat hij te irritant begint te doen. A-S kijkt wel heel sip hierom omdat ze niet meer mag spelen. Uiteindelijk speelt ze toch… een heus gevecht met zeer veel spanning,…

    Dit zijn enkele ideeën die er in moeten zitten na de improvisatie:

    -          Spanning

    -          Voor en naspelen

    -          Telkens gaat Brian luider, vervolgens gaat A-S luider.

    -          A-S speelt sneller

    Ik toonde ook eventjes de tekst voor de eindbattl. Ze vonden deze blijkbaar zeer goed. Dit gaf me ook wel een goed gevoel, want ik ben er lang bezig geweest. We probeerden dit ook even te zingen.

    Dansbattl + geheel

     

    Vandaag zijn gestart met de totale verloop van de voorstelling. Het aaneenrijgen van het geheel. Dit ging vrij vlot. En ik merkte wat een energie er in ons zat! We zaten vandaag echt op dezelfde golflengte.

    Hierna improviseerden we een dansbattle samen dat ik al deels had voorbereidt nadat we gisteren hier ook al enkele bewegingen hadden bij geïmproviseerd. Gingen alle dagen maar zoals vandaag! Jammer genoeg kan ik morgen niet aanwezig zijn, ik moet naar mijn stageschool (ingroeistage) een dagje gaan observeren.

    Maar ja iedereen moet dit doen tijdens de keuzemodule dus. Het valt alleen een beetje slecht.

    Meneer Dewitte kwam ook eventjes langs, dit vond ik wel fijn. Zo gaf hij enkele tips voor de muziekbattl. Hopelijk gaan ze morgen zo verder als vandaag! Ik heb er vertrouwen in.


    Nadat we vandaag de dansbattl samen geïmproviseerd hebben, heb ik de dansbattl uitgeschreven.  Je vind hem hieronder:

    1.       Brian 4 keer 4 tellen alleen.

    2.       Brian passeert Caro en ik schiet in actie. (sta te trappelen ter plaatste)

    3.       Brian ‘4 tellen op zijn eigen plaats.

    4.       Nog eens 4 tellen en we gaan naar voor.

    5.       4 x 4 keer naar voor en naar achter. (B blijft daartussen 1 x staan)

    6.       We gaan diagonaal wanneer we elkaar tegenkomen keren we elkaar de rug toe.

    7.       Hierna gaan we 4 x 4 tellen op de andere lijn lopen.

    8.       We komen weer naar het midden en Brian laat Caro bevriezen.

    9.       Brian loop 1 maal de lijnen rond en komt Caro weer tegen.

    10.   Brian volgt Caro.

    11.   Caro stapt achteruit, Brian vervolgens ook en Caro blijft staan.

    12.   Brian gaat naar de andere hoek.

    13.   We passeren elkaar steeds zijwaarts (4 x)

    14.   We komen elkaar opnieuw tegen in het midden.

    15.   Schop, schop, schop, schop, en een stamp op caro haar hoofd.

    16.   Caro wordt kleiner en blijft ter plaatse bewegen.

    17.   Vervolgens stappen we 1 x rond

    18.   We tollen rond naar het midden en boxen naar elkaar toe en weer weg. (4 x)

    19.   Vervolgens blijft caro tollen naar het midden en blijft maar tollen tot ze haar draad kwijt geraakt en op de grond valt.

    20.   Brian loopt verder op de lijnen.

     

    Ik stuurde een mailtje in naam van ons allen met een aantal vragen naar de leerkrachten en het vollediger geheel van ons project, hieronder vind je de mail:

     

    Beste directeur, leerkrachten,

    -        Zouden wij klaslijsten kunnen krijgen? Dit om de groepen zelf al in te delen.

    -        Zoals jullie zien in het uurrooster zouden we de voorstelling pas na de speeltijd houden, dit omdat wij nog wat voorbereidingen zouden kunnen treffen. (we moeten een aantal dingen kunnen klaarzetten) Is dit mogelijk/haalbaar voor jullie, dat jullie de klassen op dat moment nog even overnemen?
    -        Zouden wij volgend materiaal kunnen gebruiken:
    o        Verf
    o        Penselen
    o        Bordjes of potjes om verf in te doen
    o        Klei
    o        Papier
    1.        De lln zullen de 4 workshops volgen en in een doorschuifsysteem zitten. Voor de ateliers zullen zelf kunnen kiezen welk atelier ze volgen.
    2.        De lln krijgen elk een kleur toegediend, er zijn 4 kleuren. Zo weten ze naar waar ze moeten gaan en bij welke groep ze horen.
    3.        De leerkrachten kunnen tijdens de workshops mee begeleiden van de lln, foto's trekken, filmen,...
    4.        We hebbend de workshops zo aangepast dat we telkens starten vanuit een kunstenaar. Ook de voorstelling in gelinkt aan lijnen en aan de workshops.
    Dag 1:
    8 u 30: voorbereiding voorstelling
    10 u 40 : voorstelling
    11 u 10: voorstelling workshops
    11 u 15: groepsverdeling + uitleg workshops
    12 u: middagpauze:
    13 u 10: workshop 1: drama/beeld
    14 u 45: workshop 2: muziek/dans
    Dag 2:
    8 u 30: workshop 3: beeld/drama
    9 u 30: workshop 4: dans/muziek
    10 u 40 - 15 u 15: atelier 1, 2, 3, en 4. (ze kiezen er 1 uit)
     Gebaseerd op een gevolgde workshop.    

    Evaluatie in de ateliers.
    15 u 15: toonmoment

    Vriendelijke groetjes,

    Ik voelde me redelijk goed bij het idee en de improvisatie die eruit kwam. Ik probeerde echt hen te stimuleren om enkele ideeën uit te werken. Wanneer A-S op het einde niet meer goed kan spelen, er volledig overgaan, dat maakt het wel grappig. Ook de spanningsmomenten vond ik zeer goed! Sommige rustige stukken vond ik soms iets saaier, daar wilde ik dan meer variatie… Ik ging er echt helemaal in op. Hopelijk apprecieerden ze dit. En was ik niet te enthousiast. Als je bereikt wat ik bedoel?

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     





    Fatastisch goed! Ik begin er nu echt in te geloven. We moeten erdoor en ik ga iedereen mee trekken. Geen negatief gedoe meer… Iedereen moet meewerken en veel doen, oefenen en oefenen. We gaan ervoor!

     

     

     

     

     

     

     

     









    Ik vond het niet erg om de dansbattl verder uit te schrijven. Zo zit alles nog meer in mijn hoofd.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    03-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking voorstelling + workshops

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag 2 maart 10’

    16 u – 17 u

    We hebben besproken hoe we het nu verder zullen aanpassen.

    Anne – Sophie heeft dit weekend nog 2 workshops gemaakt: muziek en beeld. Drama heeft Brian gemaakt. (zie bijlagen) We moeten nu nog enkel 4 goede opdrachten bedenken voor de ateliers. Die erop zullen volgen. We geven in de ateliers een korte instructie en opwarming om de kinderen te stimuleren. Daarna gaan ze in groep of zelfstandig aan het werk. Ze maken een stuk waarbij ze denken aan een toonmoment.

    Hierna volgt er een evaluatie.

    Hieronder een schema:

    Dag 1:

    8 u 30: voorbereiding voorstelling

    10 u 40 : voorstelling

    11 u 40: voorstelling workshops + keuze opgeven.

    12 u: middagpauze:

    13 u 10: workshop 1: drama

    14 u 45: workshop 2: muziek

     

    Dag 2:

    8 u 30: workshop 3: beeld

    9 u 30: workshop 4: dans

    10 u 40 – 15 u 15: atelier 1, 2, 3, en 4. (ze kiezen er 1 uit)

    ð  Gebaseerd op een gevolgde workshop.

    ð  Evaluatie in de ateliers.

     15 u 15: toonmoment

     

    De voorstelling gaan we het volgende aanpassen zodat wat er in de workshops gegeven wordt ook voor een stuk te zien is in de battls.

    We passen aan:

    -          Onze dans die meer op lijnen moet zijn. Ik zal dit verder uitschrijven tegen morgen.

    -          Muziek: hier gaan we de lijnen op partituren uitschrijven. En omhoog hanen zodat de lln mee kunnen volgen.

    -          Woord: De kandidaten trekken elk 2 kaartjes, een kaartje met een prentje op: vb.: ruiten wassen en met een lijn (kronkelende lijn)

    De andere kandidaat ziet dit niet, het wordt wel aan de lln getoond. De ene kandidaat moet proberen te raden wat het is en moet daarop inspelen… Natuurlijk zit A-S altijd fout en verliest ze.

    -          Beeld: laten we zoals het is. Hierin zijn de lijnen zeer duidelijk.

    Kostuums:

    AS en ik spraken af om een wit kleed aan te doen en hierbij met gekleurde tape te werken. AS doet rode golvende lijnen op haar kleed. Ik zal meer strakke lijnen gebruiken in het blauw.

    Ik had het gevoel dat we door de stress zeer goed opschoten. Hierom ben ik zeer blij! We kwamen allen overeen… Wat een opluchting! En we praten zo min mogelijk in onze voorstelling. Ja ik zie het helemaal zitten en zit vol energie. Ik kan niet wachten tot het zover is…

     

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag 2 maart ‘10

    8 u 30 – 11u

    Eerst heb ik een half uur naar mijn ‘kijkbak’ gezocht samen met mevrouw Vanhallewijn want hij bleek spoorloos verdwenen te zijn. We hebben hem niet gevonden. Hij is gaan vliegen of heeft pootje gekregen. Ik ben hier helemaal niet blij mee! Daarna heb ik toch geprobeerd om dit van me af te zetten, mevrouw VanHallewijn ging een mailtje sturen naar verschillende groepen die er ook konden gezeten hebben en mijn bak misschien gebruikt hebben.

    Daarom kon het geheel niet beter bekijken.

    Maar mevrouw Vanhallewijn raadde me aan om mijn ‘vulkaan iets grote te maken. Dit heb ik dan deze les ook gedaan. Ik heb ook wat verder aan de vorm van de lavasuitstulpingen gewerkt en hem iets scherper bovenaan gemaakt.

    Hierna bekeken we hoe we de ‘stalactieten verder kunnen uitwerken. Ik ga er nog een hele boel bij maken en het dan op een grote isomoplaat plaatsen dicht bij elkaar, net een omheining. Daarop dan de bak te plaatsen met de vulkaan erin. Als ik hem terug vind natuurlijk. Daarna heb ik nog wat stalactieten gefabriceerd. En de les was gedaan.

    Wat ik nog verder zal doen:

    -          De vorm van de lavasuitstulpingen zal ik overal een beetje toepassen.

    -          Ik zal mijn vulkaan zwart schilderen omdat ik dit beter bij mijn thema passend vind. Het is de zwartgalligheid waar tegen ik aan kijk naar de mensen die mijn bekijken. Het past ook mooi bij mijn kijkkast.

    -          Ik zal nog zo’n 30 stalactieten maken…

    Ik voelde me een beetje lastig om het feit dat mijn aquarium/kijkkast verdwenen was. Maar heb ingezien dat het zinloos was om te blijven zoeken en ik heb het even van me afgezet. Om toch wat te kunnen werken. Ik ben toch blij dat ik naar de les gekomen ben om wat verder te werken. Zo kom je telkens op nieuwe ideeën, die je thuis misschien niet opdeed. Zoals die isomoplaat die ik nu kan gebruiken.

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Beeldende opdracht
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les bronnenmateriaal muzische vorming

    Datum

    Wat heb ik gedaan?

    Hoe heb ik het beleefd?

    Dinsdag

     2 maart ‘10

    14 u – 15 u 30

    We kregen enkele interessante informatie bronnen rond muzische vorming die ik nog niet kende.

    Meneer Crull stelde deze aan ons voor.

    Websites:

    www.tule.slo.nl

    www.cultuurplein.nl

    ð  Primair onderwijs – lesideeën.

    Art visuel ecole

    Pas jij drama

    Stichting lezen

    Dichtvorm.nl

    Creatiefschrijven.be

     

    Boeken:

    Beeld:

    ð  Moet je doen

    ð  Arts plat dus jour

    ð  Pas si betes, les arts plkastiques.

    ð  Kinderen ontdekken de grote kunstenaars

    ð  Welkom in het huis van Max

    ð  Mas op visite

    ð  Knutsel de frutsel

    ð  Pupet plannet.

     

    Drama:

    ð  De mondenboom

    ð  100 nieuwe dramaspelen

    ð  Petje af voor hoedje op.

    Dans:

    ð  Dance notes

    ð  Dansexpressie

    ð  Vliegen, zweven, vallen

    ð  Dansen rond thema’s

    ð  Dansante vorming in het basisonderwijs

    ð  Danswerk

    ð  Dansen doe je mee!

     

    Poezie:

    ð  Schrijfselboek

    Hierna mochten we even snuisteren in de boekjes. Dit vond ik natuurlijk fantastisch! Ik heb er enkele ideeën uitgehaald en opgeschreven voor mijn ingroeistage rond het thema dieren.

    -          Het alfabete met dieren gemengd kunstenaar: Jaques limousin met les lettrines

    -          Miro

    -          Met woorden een tekening maken (groot, klein en dik en dun)

    -          Schrijfoefening:

    De dierentuin sluit en je moet elke en dier in huis nemen. Ik wil wel een… mee naar huis nemen want.. Maar er zijn ook nadelen vb.: een olifant weegt minste … kilo en heeft dus ook veel eten nodig. Jammer dat hij niet kan fietsen. We zoeken er een oplossing voor ons probleem.

     

    -           We moesten elk ook iets nieuws voorstellen waar je nog nooit van gehoord had. En je interessant vond. In mijn hoofd bleef voor namelijk de volgende plakken:

    -          Fluotekeningen

    -          Stoelen omvormen tot eigen creaties

    -          Met krantenpapier in een zelfde kleur contrast met een andere kleur figuren maken…

    Kunstenaar: Guillaume apollinaire calligrammes.

     

     

     

    Ik was zo blij met al die informatie aan nieuwe sites en boeken. Sommige kende ik al andere niet. Maar er is zoveel op de markt dat het soms moeilijk te kiezen is wat goed en wat niet goed is. Daarom ben ik enorm blij met al deze nieuwe bronnen. Ik weet wat ik kan vragen voor mijn verjaardag J

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door Caro Van Mensel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Voorstelling


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Artikel over school en cultuur (1)
  • Beeldende opdracht (7)
  • Bouwsteen lijn (1)
  • Een muzisch project (4)
  • Voorstelling (15)


  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs