Er zijn verschillende communicatie
stijlen waar je rekening mee moeten houden. Natuurlijk zijn hier ook diverse communicatie trainingen voor. De verschillende stijlen
bestaan uit assertief, agressief, passief- agressief, meer ontvangend en
manipulatief.
Assertieve communicatie is geboren
uit zelf bewustzijn. Het is de meeste gezonde stijl van communicatie. Het is de
gemiddelde van agressief en passief. Wanneer we assertief zijn, dan hebben we
zelfvertrouwen om te communiceren zonder manipulatie. We weten onze grenzen en
weten ons ervan te weerhouden om hier overheen te gaan. Het rare is wel dat
mensen deze stijl het minste gebruiken.
De agressieve stijl is meestal dat het gaat over
alleen maar winnen. Vaak ook nog door de kosten van een ander. Een agressieve
persoon gedraagt zich alsof zijn behoeften het meest belangrijk zijn en denken
dat ze meer rechten hebben dan een ander. Het is een ineffectieve communicatie
stijl en de berichtgeving wordt vaak door de ontvangers van de communicatie
niet of verkeerd ontvangen. Daarom is het belangrijk om nooit een agressieven
stijl te hanteren wat betreft de communicatie. Deze stijl wordt ook wel gebruik
om iets duidelijk te maken en als de mens zijn zin in niet krijgt. Helaas wordt
deze stijl ook wel gebruikt om situaties op te lossen. Bijvoorbeeld als er
rekeningen worden gestuurd door een bedrijf die allang betaald zijn en de
administratie daar niet goed verloopt. Eerst vraag je het netjes en worden er
velen dingen aan je beloofd en dat het probleem wordt opgelost. Helaas ontvang
je nog steeds diverse brieven en word je hier nogal kwaad door. Op een geven
moment is de maat vol en zal de agressie in je communicatie het overnemen. Je
denkt niet meer goed na over je woorden en zegt direct wat je denkt. In dit
geval dus misschien juist omdat je dan eindelijk doordringt door degene die
fouten maakt. Deze stijl gebeurd dan ook vaak als men vele problemen al opkropt
en uiteindelijk de bom barst.
De verkoop is een taaie noot om te
kraken. Sommige mensen schijnen het voor elkaar te krijgen terwijl anderen
altijd achterop raken om worstelend hun aantallen hoog te houden. Het kan
praktisch onmogelijk voelen.
Daarom is het opstellen van een
verfijnde methode en een toegankelijk verkoop trainingsprogramma voor vele
ondernemingen essentieel is. Trainingsprogramma's worden volledig op hun
bodemlijn geconcentreerd waarbij deze onmiddellijk effect moeten hebben om de
verkoop aantallen te verbeteren. Natuurlijk kunnen diverse trainingen je verkoop vaardigheden verbeteren.
De mensen (en vooral de verkopers)
hebben een bekende eigenschap om te zien en te horen wat zij willen wat niet
daadwerkelijk daar is. Dat wordt genoemd selectieve aandacht. Dat werkt op
twee manieren: of het maakt u onwetend
wanneer het over het lezen gaat van een situatie of het maakt u een
vasthoudende, bepaalde achtervolger van nieuwe zaken. Subjectiviteit is een
echt en belangrijk ding om tijdens een verkoop opleiding te overwegen.
Wat hebben olympische sprinters en
actoren op Broadway allen gemeen ? Naast dat zij barsten van talent hebben zij
ook goede communicatie eigenschappen. De verkopers kunnen denken dat zij geen
hulp nodig hebben maar kan een verkoopvraag op verschillende manieren behandeld
worden.
Weinig bedrijven willen eventueel een
trainingsprogramma opstellen. Dat betekent dat de organisaties zich niet willen
wijzigen of verkoopprogramma's om hun bedrijf aan te passen. Dat is een groot
probleem. Maar het kan gevaarlijk zijn dat als de managers veel hun programmas
wijzigen dat zij oude goede technieken allang hebben verworpen. Een probleem
dat op internet zich vaak voordoet is dat iedereen wel een mening hierover
heeft. Het is moeilijk om deze te veranderen. Sommige mensen denken zelfs dat
je gek bent als je vele verkoop technieken onder de knie probeert te krijgen
doormiddel van trainings programmas. Maar met alles is dit toch het proberen
waard en probeer niet in de stroom mee te gaan wat iedereen al doet.