Regie voor Maritiem Transport was een Belgisch staatsbedrijf dat veerdiensten onderhield tussen Oostende en Dover.
De purser is de leidinggevende van de stewards of stewardessen op lijnvliegtuigen. De purser staat in rang onder de gezagvoerder en first officer van de vlucht.
De purser is verantwoordelijk voor de vliegveiligheid, klanttevredenheid, en een goede werksfeer aan boord.
Hij/zij onderhoudt het contact met de grondafhandelingsdiensten en de cockpitbemanning.
Met het omroepsysteem begroet de purser de passagiers en legt de veiligheidsvoorschriften uit, terwijl de stewards en stewardessen de veiligheidsdemonstratie laten zien.
In de laatste jaren van het bestaan wijzigde RMT haar route van Dover naar Ramsgate, een lijn die tot 18 april 2013 werd geƫxploiteerd door de inmiddels failliete rederij Transeuropa Ferries.
Op 28 februari 1997 kwam er een einde aan het bestaan van dit staatsbedrijf, na een periode van ruim 150 jaar.
Als reactie op de aankondiging van de Kanaaltunnel bestelde RMT een tweetal snelle Boeing 929 draagvleugelboten om de concurrentie met de snellere autotreinen aan te kunnen gaan.
De laatst aangeschafte veerboot was de Prins Filip. Deze kostte 100 miljoen Amerikaanse dollar en had een tonnenmaat van 28.828 BRT.
In 1997 hield de RMT op te bestaan. In eerste instantie werd de lijndienst op Ramsgate overgenomen door Sally Lines en een jaar later door Transeuropa Ferries (TEF).
TEF begon als pure vracht-veerdienst: er werden geen personenauto's of voetpassagiers vervoerd, maar een jaar later schafte TEF ook de passagiersschepen van RMT aan en sindsdien onderhoudt ze een reguliere veerdienst tussen Oostende en Ramsgate.
De schepen Prins Filip (hernoemd tot MS Ostend Spirit) en de Prins Albert (hernoemd tot MV Eurovoyager) zijn oorspronkelijk van de RMT en varen anno 2010 op het traject Oostende-Ramsgate voor TEF.
De ferry "Prins Filip is nu in handen van LD Lines uit Le Havre.
Nu is hij uitgeleend aan een joint-venture tussen LD lines en DFDS Seaways om een nieuwe lijn uit te baten tussen Calais en Dover.
Hij is nu genaamd "Calais Seaways". Het schip vaart nu op regelmatige lijn tussen beide havens.
De andere schepen van de Regie voor Martiem Transport " Prins Albert", Princess Marie-Christine en de "Princess Astrid" zijn ondertussen al tot schroot herleid.
De prins Albert heeft nog geruime tijd een lijndienst onderhouden tussen Griekse eilanden.
De princess Marie Christine heeft ook nog gevaren voor de TEF en is nadien doorverkocht.





|