De diensthoofddeksels van de
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
(met dank aan Laurens)
Heel wat spoormannen kunnen aan hun diensthoofddeksel onderkend worden. Zijn vorm, zijn kleur en zijn karakteristieke tekens trekken van verre de aandacht en de reizigers zijn heel gelukkig er een te ontdekken wanneer zij in moeilijkheden verkeren.
Het dragen van het voorgeschreven diensthoofddeksel is verachtend gedurende de volledige dienstprestatie voor de bedienden die rechtstreeks in contact komen met het publiek en die een toezichts-, politie-, of overheidsopdracht vervullen.
Deze bedienden dragen eveneens de dienstkleding.
Dit geldt ook voor de bedienden die niet verplicht zijn de dienstkleding te dragen doch tussenbeide komen in de treindienst, alsook de bedienden die niet met het publiek in contact komen en die hun dienst in de stations, hun aanhorigheden of in volle baan verrichten.
Ook de machinisten en de locomotiefstokers moeten een hoofddeksel dragen.
Naargelang van hun vorm, worden de diensthoofddeksels in vijf soorten onderverdeeld :
De cilindervormige kepie
De kepie type Ā« autobestuurder Ā»
De platte pet
De muts van blauw lijnwaad
De strohoed.
De stationschef draagt de amarantkleurige kepie met vergulde ster.
Zijn adjuncten dragen de blauwe kepie met amarantkleurige band en met verzilverde ster.
De blauwe cilindervormige kepie wordt gedragen door de bedienden van de beweging, de treindienst, de politie, de factage en door het toezichtpersoneel.De kepie van de toezichtbedienden is versierd met een naadbiesje dat de kenmerkende kleur heeft van de dienst waartoe zij behoren.
De grijskleurige kepie, type Ā« autobestuurder Ā» wordt gedragen door de autobestuurders, de blauwkleurige door de deurwachters en de boden.
Het aantal en de kleur van de galons, de chevrons en de ster die de kepie versieren, worden bepaald door de rang die de bediende in de administratieve hiƫrarchie bekleedt.
De platte pet van blauw weefsel voor de enen, van grijs voor de anderen, wordt door de arbeidersboden en de arbeiders gedragen. Een of twee biesjes in de kenmerkende kleur van de dienst, zijn langs elke zijkant bevestigd. Het aantal en de kleur van de galons en de biesjes worden door de administratieve betiteling van de bediende bepaald.
De muts van blauw lijnwaad, met of zonder klep, wordt gedragen door de machinisten en de stokers, wanneer zij met de locomotief rijden, en door de ambachtsmannen.
De spoorleggers mogen, bij erg warm weder, een strohoed dragen.
Met uitzondering van de muts van blauw lijnwaad, zijn de diensthoofddeksels versierd met een metalen gevleugeld wiel dat verguld of verzilverd is.
De kepie is duidelijk samengesteld door iemand zonder kennis van zaken.
Het kenteken op de kepie is in feite de borsthanger van de politie Koksijde (eerste versie 1977).
Op dat ogenblik was de basisreglementering voor het politie uniform reeds voorhanden waarbij bepaald was
dat op de kepie het zwaard stond met lauwerenkrans en kroon.
In bijlage een foto van het politiekorps Oostduinkerke (fusie met Koksijde 1976) en een foto van de
borsthangers politie Koksijde 1° en 2° versie.
(Met dank aan Dhr Herregat - Koksijde)
De Koninklijke Marechaussee is een politieorganisatie met een militaire status. Het is een organisatie met een gevarieerd takenpakket in zowel de civiele als in de militaire dienstverlening. De marechaussee is dynamisch en flexibel en wordt over de hele wereld ingezet.
De Koninklijke Marechaussee is in veel opzichten een duidelijk zichtbare organisatie. Zo begint de vliegvakantie naar het buitenland vaak met paspoortcontrole door de marechaussee. Ook mensen die Nederland in willen reizen komen in veel gevallen als eerste in aanraking met de marechaussee, zowel op de lucht- en zeehavens als in de trein en op de wegen.
De marechaussee is het visitekaartje van Nederland.
De 'Bundes-gendarmerie' was een Oostenrijkse Ordehandhavingsdienst verantwoordelijk voor 2/3 van de bevolking op ongeveer 98% van het nationale territorium.
Ze werkten samen met het Bundessicherheitswachekorps(Federal Safety Guards Corps)en het Kriminalbeambtenkorps (het Detactive Corps).
Alle Oostenrijkse politiediensten zijn sinds 1 juli 2005 verenigd in de gezamelijke Bundes Polizei
.
De Baden - Württemberg politie is uitgerust met ongeveer 24.200 politiemensen en ambtenaren en ongeveer 5.000 andere werknemers voor de veiligheid van meer dan 10 miljoen mensen . Naast de 12 regionale hoofdbureaus van politie zijn er ook lokale voorzieningen, de staatspolitie, het hoofdbureau van politie, het Bureau Technologie, logistiek en service van de politie en het College van de politie in Villingen-Schwenningen .
Onder het alarmnummer 110 , de politie is beschikbaar de klok rond .
In dienst van veiligheid doen de ambtenaren van de politie en misdaad onderzoek te water, op het land en in de lucht. In het algemeen dragen de agenten het politie-uniform en de criminele opereren in burgerkleding .
De taken van de politie zijn zo veelzijdig.
Voorkoming van bedreigingen van welke aard dan ook, onderzoeken van misdrijven en overtredingen , de verkeersveiligheid en de preventie van criminaliteit , en beveiligingstaken op vergaderingen en evenementen zijn slechts een paar voorbeelden.
Specialisten maken gebruik van speciale taskforces zoals politiehonden en paarden.
De Military Police Group telt 188 militaire politieagenten. De staf is gevestigd in Evere maar de eenheid heeft ook afdelingen in Nijvel, Marche-en-Famenne, Leopoldsburg en Lombardsijde.
De militaire politie heeft drie belangrijke opdrachten
Ātoezicht houden op de militaire orde en ze eventueel handhaven en herstellen
Āhet militaire wegverkeer controleren
Ābeveiligingsopdrachten en escortes uitvoeren.
De carabinieri is de verkorte (en veelgebruikte) naam voor "L'Arma dei Carabinieri", een Italiaans militair korps van het gendarmerie type met algemene politietaken.
De carabinieri fungeren ook als de Italiaanse militaire politie.
Carabinieri zijn niet alleen militaire politie.
Vroeger was een carabiniere cavalerie of soldaat bewapend met een karabijn.
Hun missie was de criminaliteit te onderdrukken en om de gemeenschap te dienen.
De gewapende, para-militaire Royal Irish Constabulary (RIC) was de voornaamste politiemacht in Ierland vanaf het begin van de 19e eeuw tot de verdeling van Ierland en de Ierse onafhankelijkheid na de Ierse Onafhankelijkheidsoorlog in 1922.
In Dublin was de ongewapende Dublin Metropolitan Police verantwoordelijk voor de ordehandhaving.
Ook Derry en Belfast hadden een eigen politiemacht maar deze werden later als speciale divisies opgenomen in de RIC.
Naar schatting 75% van de RIC bestond uit katholieken, de overige 25% werd gevormd door de verschillende denominaties Protestanten.
Na de Ierse onafhankelijkheid werd de Royal Irish Constabulary ontbonden en vervangen door de Garda SĆochĆ”na in Ierland en Royal Ulster Constabulary in Noord-Ierland.
De Spoorwegpolitie (SPC) is een gespecialiseerde politiedienst belast met :
de veiligheid,
de levenskwaliteit
en de politionele steun
in het raam van het transport van personen en goederen via het spoor met de ambitie een betrouwbare partner en expert te zijn voor :
de reizigers,
de vervoersmaatschappijen
en de andere politie- en veiligheidsdiensten.
De Spoorwegpolitie vervult haar missie door de uitvoering van de basispolitiefunctionaliteiten op zijn gespecialiseerd terrein en door het leveren van een gespecialiseerde steun op het gebied van de spoorwegen:
Onthaal SPC stelt een kwalitatief en flexibel onthaal ter beschikking in de stations waar dit gewenst wordt door de overheid en haar partners.
Interventie SPC verzekert de interventies op haar gespecialiseerd terrein binnen een redelijke termijn zoals bepaald door haar overheden, zoals verwacht door haar partners en zoals gevraagd door de burger.
Slachtofferbejegening SPC zorgt voor een kwalitatieve en menselijke slachtofferbejeging en nazorg op haar gespecialiseerd terrein voor slachtoffers in samenwerking met haar partners en de diensten gespecialiseerd op dit vlak.
Beheer van gebeurtenissen SPC neemt deel aan het beheer van gebeurtenissen en crisissituaties waarbij haar gespecialiseerd terrein in het spel komt.
Wijkwerking / Sectorwerking SPC realiseert wijk-/sectorwerking enkel op haar gespecialiseerd terrein en in samenwerking met de wijkagenten van de betrokken politiezones.
Recherche SPC doet de eerste vaststellingen op haar gespecialiseerd terrein en voert de onderzoekensdaden uit inherent aan de strijd tegen de specifieke criminaliteit die zich ontwikkelt door de mogelijkheden die dit terrein biedt aan de daders (bvb : gauwdieven in de stations en treinen, koperdiefstallen, drugshandel en mensensmokkel via de trein, sabotage van treinen, enz.) in samenwerking met de onderzoeksdiensten van de betrokken politiezone en/of gedeconcentreerde gerechtelijke directie.
Gespecialiseerde steun door :
Een kenniscentrum uit te bouwen ten voordele van alle nationale en internationale overheden, politiediensten en partners, waarbij deze expertise op een vlotte en snelle manier operationeel kan ingezet worden.
Een bestuurlijke en gerechtelijke beeldvorming en informatiegaring te organiseren over ons gespecialiseerd terrein voor de aansturing van onze interne werking en voeding van het veiligheidsbeeld van onze overheden en onze partners.