Inhoud blog
  • Alle deuren sluiten voor de boze
  • schedels op de Podbrdo
  • De dood van de wolf
  • Dramatisch analfabetisme op geloofsvlak
  • Een eindelijk gelukkige politieagent
  • De mooiste biecht van Souha
  • De essentie van ons geloof
  • Rust voor lichaam en geest
  • De verborgen kracht van het gebed
  • de neveneffecten van de rozenkrans
  • bittere oogst
  • Marthe Robin over het gebed
  • Alfred Pampalon (4/4)
  • Alfred Pampalon (3/4)
  • Alfred Pampalon (2/4)
    Gastenboek
  • Witte letters
  • Prachtig blogje, wens jullie een fijne dinsdag toe.
  • Welkom, en veel succes met je nieuwe blog

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Ter overweging ...
    Teksten, mensen en ervaringen die aanzetten tot nadenken ...
    14-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.satan's opzet (1/4)

    satans opzet

    Bron : satan’s meeting (watch and pass on)

    www.youtube.com

     

     

    Schoonheid is wat belangrijk is,

    en ze zullen ontevreden worden

    over hun echtgenote.

     

     

    Lees dit, zelfs als je het druk hebt.

     

     

    satan riep een wereldwijd congres van duivels samen.

    In zijn openingsspeech zei hij:

     

    “We kunnen de christenen niet tegenhouden om naar de kerk te gaan. We kunnen hen niet tegenhouden om de bijbel te lezen en de waarheid te kennen. We kunnen hen zelfs niet tegenhouden om een goede relatie te hebben met hun Redder. Eens ze die band hebben met Jezus is onze macht over hen gebroken. Dus laat hen naar hun kerken gaan en laat hen eucharistie vieren. MAAR … steel hun tijd, zodat ze geen tijd hebben om een relatie met Jezus Christus op te bouwen.”

     

    “Dit is wat ik wil dat jullie doen,” zei de duivel. “Leid hen af van het vinden van hun Redder en  van het opbouwen van deze levensbelangrijke relatie met Hem gedurende de dag!”

     

    “Hoe moeten we dat doen?” riepen zijn duivels.

     

    Wordt vervolgd …


    13-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis van Pasen voor velen onbekend (6/6)

    Er is dus dringend nood aan goede geloofsopvoeding, niet alleen op school, maar ook voor de ouders van de leerlingen. Jammer eigenlijk, dat men in de godsdienstlessen en in de handboeken die men daar gebruikt steeds weer vertrekt vanuit het eigen ik, de eigen leefwereld van de jongeren en vanuit de maatschappij, waarin nog zo weinig van de christelijke godsdienst doorgegeven wordt. Pas op het einde van een thema wordt alles kort nog in een christelijk kader geplaatst. En zelfs dan wordt er maar al te vaak een waaier aan religies en levensbeschouwingen aangeboden. Leerlingen worden verondersteld over alles iets te weten : christendom, jodendom, islam, boeddhisme en hindoeïsme. Alsof men wil zeggen in de godsdienstles : kijk, beste mensen, dit aanbod is er op gebied van godsdiensten. Kies maar uit waar jij je het beste bij voelt.

     

    Het vertrekpunt hierbij is verkeerd. Godsdienstles betekent m.i. nog altijd : eerst en vooral leren over de eigen - hier Rooms-Katholieke – godsdienst. Mensen groeien op in een bepaalde cultuur en in een bepaalde godsdienst, die ze van thuis uit en van kindsbeen af moeten meekrijgen. Er nog enkel en alleen in de godsdienstles over leren is niet voldoende, zeker niet als men daar dan nog een grote waaier aan verschillende godsdiensten meegeeft en vooral vertrekt vanuit datgene wat in de maatschappij leeft. Ik merk zelfs dat vele godsdienstleerkrachten zelf moeite hebben met geloven, niet goed weten wat te geloven en zelf de katholieke godsdienst niet in hun eigen leven beleven en voorleven (ik denk bijvoorbeeld aan de zondagsmis bijwonen, bidden, biechten, …). Soms vraag ik me zelfs af wat de basis is voor de keuze van het studeren van het vak godsdienst wanneer men een opleiding als leerkracht volgt ? Uiteraard mag men niet iedereen over dezelfde kam scheren.

     

    Het is, denk ik, aan elk van ons om een voorbeeld te zijn voor onze kinderen en jongeren. Want woorden wekken, maar voorbeelden strekken, zowel op gebied van godsdienst als in de rest van de opvoeding. Daarom ook een oproep tot gebed, met als intentie : gebed voor de gezinnen, de kinderen en jongeren, en voor alle leerkrachten en opvoeders.

     

    Voor meer uitleg over de betekenis van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen, alsook over Kerstmis en alle andere christelijke feestdagen tijdens het liturgische jaar, kan u terecht op het blog www.bloggen.be/liturgisch_jaar.

     

    Einde


    12-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis van Pasen voor velen onbekend (5/6)

    Aanvullende nota van de redactie van dit blog :

     

    Ook ik merk in bij het lesgeven dat leerlingen van het middelbaar onderwijs niet meer weten wat de betekenis van veel christelijke feesten is. Men gooit de betekenis van deze feesten gewoon door elkaar. Gelukkig komen deze feesten nog voor in de lessen godsdienst van het eerste jaar, zodat daar ten minste nog uitleg gegeven wordt. Vraag is hoe lang deze leerstof blijft hangen bij vele leerlingen, want wanneer er in het tweede jaar over gesproken wordt, zijn velen alles al vergeten. Jammer …

     

    Hoe komt het eigenlijk dat velen de betekenis van de christelijke feestdagen niet meer kennen? Ooit vroeg een leerling me : “Hoe komt het toch dat moslims en hun kinderen alles over de godsdienst zo goed weten ? Bij de christenen is dat niet zo.”

    Mijn antwoord hierop was en is : Bij de moslims krijgt men het geloof van thuis uit mee, van kindsbeen af. Bij christenen is dat niet zo. De meeste ouders van de jongeren aan wie ik les geef, geloven zelf niet meer. Wat zouden ze dan gaan doorgeven over het geloof aan hun kinderen ? In veel gevallen wordt net hun eigen ongeloof of tegenkanting tegen de christelijke leer en de Kerk doorgegeven. Ik merk zelfs dat een aantal leerlingen gewoon niet is gedoopt, of geen eerste communie of vormsel heeft gedaan.

     

    Wordt vervolgd …


    11-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis van Pasen voor velen onbekend (4/6)

    Een enquête in 2009 wijst alweer uit dat de betekenis van Pasen voor een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking onbekend is. Dat concludeert onderzoeksbureau NAWplus uit een onderzoek onder bijna 12.000 geënquêteerden.

     

    Ruim 45 procent van de bevolking wist niet dat Pasen een christelijke feestdag is. Dat Jezus is opgestaan uit de dood, is bij twee derde van de bevolking onbekend; 15 procent denkt bij Pasen aan de kruisiging en dood van Jezus, terwijl dat op Goede Vrijdag wordt herdacht. Men ziet het vooral als een extra vrije dag waarbij familiebezoek hoog scoort, als het begin van de lente of men denkt aan tradities als de paashaas, paaseieren en een paasvuur.

     

    Desondanks wil 72 procent van de deelnemers tweede paasdag niet inruilen voor een andere vrije dag in bijvoorbeeld de islamitische vastentijd ramadan, die over het algemeen in het najaar plaatsvindt.

     

    In het onderzoek werd de deelnemers ook gevraagd of ze geloven in de schepping en in een leven na de dood. Ruim een kwart gelooft dat de aarde in zes dagen geschapen is. Een even groot percentage gelooft dat niet; 21 procent is het met EO-presentator Andries Knevel eens dat de aarde geschapen is, maar niet in zes dagen.

     

    Een kleine meerderheid van de deelnemers gelooft in een leven na de dood, 20 procent niet en 27 procent weet het niet.

     

    Van de 11.879 deelnemers noemt ongeveer de helft zich een christen, 14 procent gelooft dat God niet bestaat en een even groot percentage heeft desondanks wel interesse in religies.

     

    Dat de helft van de deelnemers christelijk is, wil niet zeggen dat het geloof gepraktiseerd wordt. Bijna de helft omschrijft zichzelf als niet-praktiserend, 55 procent bezoekt nooit een bedehuis. Van de deelnemers is 34 procent geen lid van een kerkgenootschap.

     

    Wordt vervolgd …


    09-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis van Pasen voor velen onbekend (3/6)

    De Brusselse Nieuwstraat biedt misschien nog de beste staalkaart van de hoofdstad. Zeker tijdens de paasvakantie wanneer iedereen hier komt winkelen. Mensen vinden het ook niet storend wanneer je hen een lijstje paasvragen voorlegt.


    De vraag wat Pasen betekent was voor weinigen een probleem. Het was mooi om zien dat bijna iedereen er een gebaartje bij deed: de hand omhoogsteken om de verrijzenis uit te beelden.

    Ook moslims kennen de betekenis van Pasen. Al legden sommigen meer de nadruk op het feit dat dan ,,jullie'' vasten eindigt waarop ze telkens vroegen of er eigenlijk wel één katholiek was die noch vastte.


    Merkwaardig: zij die de vraag naar de betekenis van Pasen fout beantwoordden, denken dat we op die dag de verjaardag van de paus vieren. Een Japanse toerist verkeerde dan weer in de overtuiging dat Pasen het feest van het ei was. Hij meende het, want hij was ervan overtuigd dat we hier in het westen een cultus van het ei hadden als symbool van vruchtbaarheid. Toen hij hoorde dat Pasen staat voor de verrijzenis van Christus keek hij vol ongeloof: ,,Je vindt het uit!''

    De betekenis van Goede Vrijdag is veel minder bekend. Hier moeten bijna alle allochtonen afhaken. Zij het dat de allerkleinsten het wel wisten, van op school. Maar ook bij de katholieken is de betekenis van Goede Vrijdag ondergesneeuwd. Nu kwamen de excuses uit de kast: ,,het is al ze lang geleden dat ik op school zat, en ,,bestaat dat eigenlijk nog wel, Goede Vrijdag?, Anderen zetten de betekenis in de slanke lijn-rage: op Vrijdag moet je vasten en dat is goed voor de gezondheid en de lijn.


    Sommigen twijfelden. Is Goede Vrijdag niet de dag waarop Christus aan het kruis stierf? Dat zal wel niet, want dan is het toch geen Goede Vrijdag? De Polen en de Tsjechen zaten er wel altijd recht op. Ze kenden het woord zelf in het Engels: Good Friday.


    Maar vroeg je hen dan de betekenis van Maundy Thursday (Witte Donderdag) vroegen, dan zwegen ze.


    Net wanneer we denken dat niemand de betekenis van Witte Donderdag kent, zijn we aan de Finisterrae-kerk in de Nieuwstraat. Hier komen de Brusselaars tussen het shoppen door bidden. Zij geven wel allemaal juiste antwoorden.

     

    Wordt vervolgd …


    08-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis van Pasen voor velen onbekend (2/6)

    Overigens is Pasen lang niet zo'n uitbundig feest als Kerstmis. Anders dan met kerst maakt slechts 27% een feestelijk paasdiner. Voorts maakt 21% een speciale paasbrunch. Ofschoon vooral de supermarkten deze dagen hoge omzetten draaien, is Pasen allerminst een feest om elkaar geschenken te geven. Zo koopt slechts 6% voor een dierbare een cadeau, terwijl 16% thuiskomt met een paashaas. Ook het beschilderen van paaseieren wordt niet op grote schaal gedaan. 11% doet dit. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat 33% van de respondenten geen kinderen heeft.

    Van de ondervraagden ging 14% paaseieren zoeken. Het maken van paasversieringen op de basisschool werd nog wel in twee derde van de gevallen gedaan.

     

    Enkele opmerkelijke antwoorden uit de enquête van 2007 in vijf Vlaamse steden over de kennis van Pasen, Goede Vrijdag en Witte Donderdag : Pasen? Is dat niet de herdenking van de geboorte van Jezus Christus? De verjaardag van de paus dan?

     

    Slechts 60 % van de Antwerpenaren wist in 2007 nog dat we op het hoogfeest van Pasen de verrijzenis van Christus vieren. In Brugge en Brussel was de religieuze kennis blijkbaar het hoogst, met telkens 84 % die Pasen konden duiden. Globaal genomen wist 25 % van de ondervraagden niet waar Pasen voor staat.


    Met Goede Vrijdag is het veel slechter gesteld: slechts om en bij de helft wist dat die dag de kruisdood van Christus herdenkt. Maar Witte Donderdag - het laatste avondmaal - blinkt pas echt uit in onbekendheid: slechts één op drie of 35 % kon die dag juist definiëren. Het zijn vooral kerkgangers die de betekenis van die dag nog kennen. In Brussel valt op dat ook veel allochtonen, die toch 45 % van de hoofdstedelijke bevolking uitmaken en veelal moslim zijn, Pasen kennen.

     

    Wordt vervolgd …


    07-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis van Pasen voor velen onbekend (1/6)

    Betekenis van Pasen voor velen onbekend …

     

    Bronnen : www.refdag.nl

    www.kerknieuws.nl

    www.nieuwsblad.be

    www.rkkerk.nl

     

    In 2004 gaf het bisdom Roermond een poster uit voor school en parochie, om zo de betekenis van het paasfeest op een eigentijdse manier uit te leggen. Volgende vraag was op de poster te lezen :

    Wat is Pasen ?

    a)    Lijden en sterven

    b)    Opstaan uit de dood

    c)    Zoeken van eieren

     

    In 2006 deed De Telegraaf een enquête over de christelijke betekenis van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen. In 2007 wordt er in Antwerpen een gelijkaardige enquête gedaan en in 2009 doet onderzoeksbureau NAWplus een onderzoek naar de kennis van de betekenis van Pasen onder bijna 12.000 geënquêteerden.

     

    Uit alle onderzoeken blijkt hetzelfde : mensen kennen de betekenis van Pasen niet meer, en de betekenis van Kerstmis zegt hen al evenmin iets.

     

    Daarom verspreidde het Limburgse bisdom Roermond in 2004 een poster onder alle katholieke scholen en parochies in Limburg. De poster gaf leerkrachten een handvat om een les aan het christelijke paasfeest te besteden.

     

    Bij de enquête van De Telegraaf (in 2006) kende bijna de helft van de deelnemers niet de christelijke betekenis van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen.

     

    Op Goede Vrijdag hebben heel veel mensen in Nederland vrij, omdat wij de kruisiging en dood van Jezus herdenken. 55% van de deelnemers kon deze vraag juist invullen. Pasen is het feest van de opstanding van Jezus uit de dood. Deze vraag werd door 57% goed beantwoord. De ouderen zijn beter op de hoogte van deze feestdagen dan de jongeren.


    Pasen betekent voor de meeste mensen een paar vrije dagen en lekker eten, al dan niet met vrienden of familie. ''Even een lekker lang weekend zonder sleur met veel lekkers en ontspanning'', schreef een deelnemer. Vrij veel mensen vinden Pasen een typisch familiefeest, of een lentefeest. Slechts weinigen spreken van een christelijke feestdag. Zoals de lezer die mailt: ''Het is een feest van nieuwe hoop, nieuwe kracht, nieuwe energie en het inspireert tot nadenken over zingeving.''

     

    Wordt vervolgd …


    06-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurrampen (3/3)

    De tijd is dus gekomen om:


    1) De zonde te vermijden en de hand van onze Moeder, de heilige Maagd, vast te pakken om ons door haar, in de Kerk, te laten leiden.

    2) Op goede en oprechte wijze te biechten en om ons zonder uitstel te verzoenen en vergeving te schenken.

    3) Ter Communie te gaan zo vaak de omstandigheden het toelaten.

    4) Het Evangelie te beleven.

    5) Radicaal de richting van ons leven te veranderen. Onszelf er aan te herinneren dat het doel van ons leven de Hemel is, God de eerste plaats te geven in plaats van ons werelds welzijn of een ander idool.

    6) De naastenliefde te beoefenen, want “de naastenliefde bedekt vele zonden”

    7) Te kiezen voor de nederigheid en een eenvoudig leven, in voortdurende lofprijzing, zoals de H. Maagd Maria en de H.Jozef in Nazareth, om de komst van de Heer voor te bereiden. Alle lijden te offeren voor de bekering van de zielen, want de zondaars worden bedreigd door grote wanhoop. “Ik zal jullie helpen om jullie fouten en beproevingen met mijn genade te overwinnen”, zegt de Gospa, die nooit liegt.


    Psalm 46, die treffend de gebeurtenissen van de wereld beschrijft, geeft ons een lichtend antwoord : “God is ons een toevlucht, een sterkte, hulp in noden hogelijk bevonden. In dit weten zijn wij zonder vrees, al werd ook de aarde ontwricht, al werd het gebergte ontzet tot diep in het hart van de zeeën. Moge daveren, bruisen de branding, dat de bergwand schokt als het hoog gaat: de Heer der heerscharen. Hij is met ons, een burcht is ons de God Jacobs.”


    Einde


    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurrampen (2/3)

    De H. Paulus zegt ons dat “het loon van de zonde de dood is”. Welnu, de wereld vervalt steeds sneller en steeds meer in zonde. Dat gaat zover dat men de zonde aan iedereen wil opleggen, door wetten en door op allerlei wijzen druk uit te oefenen. God zendt ons niet de dood, het zijn wij die deze over ons afroepen. Een vriendin werd in het ziekenhuis als “crimineel” behandeld toen ze weigerde om haar baby te laten aborteren, waarbij geconstateerd was dat het een mongooltje was. (Het kindje werd overigens helemaal normaal geboren). Men noemt het goede kwaad en het kwade goed. We kunnen uit de boodschappen opmaken en ook gewaar worden via de school van de Gospa van deze afgelopen 29 jaar, dat we ons moeten voorbereiden op een beproeving, maar dan wel in hoop ! Behoren we tot diegenen die voortdurend bidden, die op diepe wijze hopen, die een sterk geloof hebben en die beminnen en die hen bemoedigen, die Jezus nog niet kennen? Aan alle beproevingen zal een einde komen en de “Nieuwe Tijd” waarover de Gospa spreekt zal komen op het uur van God. We hebben er geen idee van hoe dit zal zijn,en hoe mooi dit zal zijn. Ik merk dat geen enkele van de zieners van Medjugorje pessimistisch is over de toekomst, zelfs al weten ze dat de wereld beproefd zal worden. God zal het laatste woord hebben. De heilige Maagd zal Zijn plan uitvoeren en er zelfs haar eigen vijanden in betrekken.


    Wordt vervolgd …


    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurrampen (1/3)

    Natuurrampen

     

    Bron : Nieuwsbrief Zuster Emmanuel, maart 2010

     

    Wat kunnen we doen in verband met de natuurrampen die de laatste tijd de planeet overspoelen en tegen de ontreddering die ze teweeg brengen? Bang zijn? Dat is het laatste wat we moeten doen. De Gospa heeft ons alle sleutels gegeven die nodig zijn om te leven met de vrede in ons hart. Die sleutels moeten we echter wel vanaf vandaag ook echt gaan gebruiken want, als er een ongeluk gebeurt en onze kwetsbare zekerheden storten in, dan is het wel erg laat.


    Maria zegt: “Wie bidt heeft geen angst voor de toekomst en wie vast is niet bang voor het kwaad”
    (25-01-2001). “Gezinnen die God als vader aannemen, mij (de H. Maagd) als moeder en de Kerk als hun thuis, die hebben van de toekomst niets te vrezen en niets te vrezen van de geheimen.” (Privé boodschap aan Mirjana). “Alleen door gebed en vasten kunnen de oorlogen een halt toegeroepen worden en kunnen de natuurwetten opgeheven worden” (1981).

    Het zou kunnen dat er nog meer natuurrampen komen, ik ben geen profeet, maar het lijkt me wel een belangrijke boodschap. In de nacht van de 1 januari dit jaar, toen de Gospa verscheen aan Marija op de verschijningsberg, in aanwezigheid van duizenden mensen, was ik getroffen toen ik vernam dat ze duizenden engelen bij zich had. Normaliter komt ze op grote feestdagen (het was het feest van de Moeder Gods) met 3 engelen. Met verbazing heb ik dit bijzondere detail in me opgenomen. Nu begrijp ik het. Meer dan ooit hebben we nood aan hemelse hulp voor dit jaar en de komende jaren. Misschien is het een goed idee om al de boodschappen van de 2de van de maand van het jaar 2009 te lezen. U zult dan opmerken dat de Gospa ons heeft gewaarschuwd.

    “Jullie zijn verdwaald, mijn kinderen”

    “Jullie hebben je helemaal in de zonden ondergedompeld”

    “Mijn hart wordt geraakt door een grote pijn als ik naar jullie harten kijk”, enz.

     

    Wordt vervolgd …


    03-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De communie : wat is dat ? (2/2)

    Wanneer iemand in de Mis een hostie ontvangt – laten we zeggen: de Heilige Communie ontvangt - is het dus niet zomaar iets als een snoepje bij de pastoor gaan halen maar drukt men uit: ik wil Jezus Christus ontvangen, ik wil de Gekruisigde en Verrezen Heer Jezus Christus in mijn hart en mijn leven toelaten en met Hem en uit Hem leven. Die gedachte zie je ook duidelijk in het uitreiken van de Communie. De priester of de diaken die de Communie uitreikt zegt niet “Hier heb je een hostie” of “Hier heb je gezegend brood”. Hij zegt: “Lichaam van Christus”, je ziet brood maar het is de Heer die bij je komt. Degene die de Communie ontvangt zegt daarbij: “Amen”, waarmee men zegt dat men werkelijk gelooft dat het de Gekruisigde en Verrezen Heer is die men ontvangt en toelaat in het leven.


    Iedereen die ter Communie gaat, drukt daarmee uit: ik wil Jezus Christus in mijn leven aannemen als mijn Heer en Redder en wil leven zoals Hij dat wil. Niemand is verplicht om ter Communie te gaan, iedereen mag zich daar vrij in voelen en moet zich de vraag stellen of het concreet mogelijk is in de situatie waarin men leeft en verkeert. De Rooms-Katholieke Kerk geeft eigenlijk drie voorwaarden om de Heilige Communie te kunnen ontvangen. Men moet rooms-katholiek gedoopt zijn. Men moet geloven dat Jezus werkelijk tot ons komt onder de gedaante van de Heilige Communie. Men moet leven zoals Jezus ons dat in het evangelie vraagt en zoals de Kerk het vertaalt naar de huidige tijd (we kunnen daarbij zeker ons leven leggen op de tien geboden van God en de vijf geboden van de Heilige Kerk, de Catechismus van Katholieke Kerk geven ons daar ook veel duidelijkheid in).


    Het hele gebeuren rond wel of niet hosties uitdelen mag elke gelovige eens bevragen wat ter Communie gaan voor mij betekent? Is het voor mij werkelijk ontmoeting met de Heer Jezus? Laat mijn manier van leven toe om Hem echt te ontvangen ? Die vraag en een duidelijk antwoord daarop is ook de opdracht van de jaarlijkse veertigdagentijd op weg naar Pasen.


    Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.

     

    Einde


    02-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De communie : wat is dat ? (1/2)

    Wekelijks woord van de pastoor, 10 maart 2010

     

    Hostie halen...

    Bron : www.rk-bergeijk.nl

    Op de website www.rk-bergeijk.nl had pastoor Penne het in zijn wekelijks woord op 10 maart 2010 over de communie. Naar aanleiding van alle commotie rond pastoor Buyens, en het eerder verschijnen van een artikel hierover op dit blog, wil ik u dit woord van pastoor Penne niet onthouden.

     

    De laatste tijd gaan nogal wat verhalen over pastoors die wel of geen hosties uitdelen aan bepaalde groepen mensen. Je vindt krantenkoppen als “Actie tegen weigeren hostie” en “Pastoor deelt toch hostie uit”. Weten wij nog waarover het gaat met het hostie uitdelen?


    Wat is nu een hostie in de Mis? Moest het gewoon een stukje plat brood zijn, dan zou het inderdaad werkelijk schandalig zijn als je aan de ene bezoeker er een geeft en een andere bezoeker van de Mis er geen zou geven. Maar een hostie in de Mis is iets anders dan een gewoon stukje brood als een teken van een maaltijd die je samen houdt. De hostie is voor ons Jezus Christus Zelf. Over brood en wijn heeft de priester bij de consecratie de woorden van Jezus bij het Laatste Avondmaal uitgesproken. Voor rooms-katholieke mensen gebeurt daar bij die consecratie iets heel bijzonders: Jezus spreekt langs de mond van de priester Zelf de woorden uit en brood en wijn zijn niet langer gewoon brood en wijn maar Hijzelf is onder de gedaante van brood en wijn werkelijk aanwezig. Ook al zien en smaken we nog brood en wijn, Hij is Zelf werkelijk onder ons aanwezig.

     

    Wordt vervolgd …


    01-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (9/9)

    Verklaringen rond Bossche Communierel

     

    In Katholiek Nieuwsblad van 4 maart 2010 stond volgend artikel over de reactie van de parochie waartoe de Bossche Sint-Janskathedraal behoort.

     

    Naar aanleiding van de commotie rond de communieweigering aan praktiserende homoseksuelen heeft de parochie waartoe de Bossche Sint-Janskathedraal behoort de volgende verklaring uitgebracht:

     

    “Afgelopen zondag hebben we in onze Eucharistieviering gezien dat onbedoeld bepaalde groepen gelovige mensen zich gekwetst hebben gevoeld. Dat was uitdrukkelijk niet onze intentie. Dat betreuren wij. Het is ook niet de intentie van de Kerk om groepen gelovige mensen te kwetsen, maar veeleer hen een plaats te geven in de gemeenschap.

     

    Het is onze uitdrukkelijke wens om aanstaande zondag een normale en waardige Eucharistieviering te hebben, waarin ook de heilige Communie kan worden uitgereikt.
    We spreken de wens uit dat eenieder, die de viering graag wil bijwonen aanstaande zondag, wil meehelpen om het tot een waardige en respectvolle viering te maken, en daarom afziet van demonstratie en provocatie (zoals het dragen van provocerende teksten op kleding). De kerk is geen podium voor demonstraties. De verstoring van de Eucharistie is immers voor de gelovigen evenzeer kwetsend.


    Vanuit de criteria die de Kerk daarvoor aanreikt, laten we het aan de gewetensvolle verantwoordelijkheid van de gelovigen zelf over om de afweging te maken al dan niet te communie te gaan.

     

    Deze gewetensvolle afweging houdt in, zoals onlangs onlangs nog door mgr. Hurkmans werd bevestigd, dat men:


    - gedoopt is

    - gelooft in de waarachtige aanwezigheid van het Lichaam van Christus in de heilige communie

    - leeft in eenheid en overeenstemming met Christus en de Kerk.

     

    Kerkbestuur Sint-Jan Evangelist Den Bosch

     

    Einde


    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (8/9)

    De meeste priesters zijn uiterst behoedzaam in deze delicate zaken, om zowel het respect naar betrokken personen als het respect naar de kerkelijke sacramenten te kunnen garanderen. De heiligheid van de sacramenten en de heelheid van de zielen zijn immers nauw met elkaar verweven, zoals ik al zei. De pastorale zorgvuldigheid die hiervoor nodig is, worden echter bijna onmogelijk gemaakt door de atmosfeer van provocatie en rellen, demonstratie en pressie die de afgelopen weken is gecreëerd. Daarom zou ik degenen die deze acties in gang hebben gezet en blijven voeden, toch ernstig de vraag in overweging willen geven of deze methodes niet contraproductief zijn, met name voor degenen voor wie zij willen opkomen. Veel homoseksuelen die oprecht gelovig en kerkelijk proberen te zijn, zijn door de hype van de afgelopen weken onnodig gekwetst. De pastorale zorgvuldigheid die in de Kerk gebruikelijk is, is door de opgeklopte hype immers ernstig doorkruist en verstoord, zoals vandaag ook de weldadige invloed van de kerkelijke liturgie en het ontvangen van de heilige Communie door de aangekondigde protestacties wordt doorkruist en verstoord. Ik betreur het dan ook dat ik vanmorgen in geweten genoodzaakt ben om in deze H. Mis af te zien van het communie uitreiken, omdat het een ernstige heiligschennis zou zijn, wanneer de heilige communie, waarin ons het meest kostbare en heilige is toevertrouwd, namelijk het Lichaam van Gods mensgeworden Zoon Jezus Christus, het voorwerp en de publieke speelbal zou worden van protestacties en demonstraties. Het opkomen voor de heiligheid van dit sacrament is, ik zeg het nogmaals, nauw verweven met zorg voor de heelheid van onze zielen. Slechts door ons integer, zorgvuldig en eerlijk t.o.v. het heilige te verhouden, kan de heelheid van onze ziel tot

    stand komen.

     

    Ook al kan dus zo dadelijk, vanwege de extreme omstandigheden, helaas niet de heilige Communie worden uitgedeeld, u kunt zich niettemin met heel uw hart openstellen voor de heilzame invloed van het heilsmysterie dat wij hier vieren. U kunt zich in gebed verbinden met Christus die in ons midden is en die zo dadelijk tijdens de Consecratie, zijn verlossende kruisoffer onder ons tegenwoordig stelt. Daarna zal ik u straks voorgaan in het doen van een geestelijke communie, waardoor u in principe dezelfde genade kunt ontvangen als wanneer u werkelijk te communie ging.

     

    Wordt vervolgd …


    30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (7/9)

    Wie te Communie wil gaan, belijdt daarin het geloof in de waarachtige aanwezigheid van het Lichaam van Christus en verbindt zich er toe, zij het ook met vallen en opstaan, om in eenheid met Jezus Christus en zijn Kerkgemeenschap leven. Daartoe moet hij het doopsel hebben ontvangen en wanneer die doopgenade door een zware zonde werd verstoord, moet dit worden hersteld in het sacrament van de biecht. Een leidraad om te bepalen of iets een zware zonde is, zijn met name de tien geboden, die al eerder ter sprake kwamen en die door Christus niet zijn opgeheven, maar zijn vervolmaakt. Ook de juiste beleving van de seksualiteit maakt daarvan een onderdeel uit.

     

    Daarom vraagt de Kerk dus overeenkomstig het voorafgaande zorgvuldig en gewetensvol met de H. Communie om te gaan en onszelf te onderzoeken of wij in een goede en zuivere relatie staan tot het Lichaam van Christus alvorens wij te Communie gaan. Bij bijzondere gelegenheden, zoals begrafenissen e.d., waarbij allerlei mensen aanwezig zijn die niet of weinig met de Kerk verbonden zijn, zal het gepast zijn om erop te wijzen dat te communie gaan niet vanzelfsprekend is. Eventueel kan het ook aan de orde komen in een persoonlijk pastoraal gesprek, waarin ieders persoonlijke levensomstandigheden en gewetensbeslissingen mee gewogen kunnen worden, die de zwaarte van een zonde nuanceren. Vervolgens wordt het dan aan de gewetensvolle verantwoordelijkheid van de betrokkene overgelaten om zijn handelswijze te bepalen t.a.v. het al dan niet te communie gaan. Het komt dan ook uiterst zelden voor dat iemand, die naar voren komt, de Communie wordt geweigerd. Ook in Reusel was dat niet het geval.

     

    Wordt vervolgd …


    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (6/9)

    Om dit te voltooien zal Jezus te Jeruzalem de kruisdood ondergaan, om onze duisternis en dood ten volle op zich te nemen. Daarover spreken Mozes en Elia op de berg met Hem, over zijn heengaan te Jeruzalem; in de originele Griekse tekst staat er: zijn exodus, zijn uittocht. Net als ééns Mozes gaat Jezus ons nu voor in een definitieve uittocht uit zonde en dood, naar Gods land van eeuwig licht en leven.

     

    Dit verlossende heilsgebeuren blijft onder ons aanwezig en werkzaam in de sacramenten die Jezus aan zijn Kerk gegeven. Heel bijzonder in de Eucharistie vieren wij het verlossende sterven en verrijzen van Jezus, wanneer Hij zichzelf voor ons geeft in zijn gebroken Lichaam en zijn vergoten Bloed. Hierin, zo zegt Hij, sluit Hij met ons een altijddurend verbond. Hij geeft Zichzelf aan ons, zijn Lichaam en Bloed, om ons op te nemen in zichzelf. Te communie gaan is daarom een gelovige en vastbesloten bevestiging en bezegeling van dit verbond dat Jezus aanbiedt. Het is niet een vrijblijvend iets dat men zonder gelovige overgave en commitment kan ontvangen. Het is een levensverbintenis, waarin Jezus zijn leven voor ons geeft en wij ons leven aan Jezus geven en wij zo ook van harte, bewust en volledig deel uit maken van de Kerkgemeenschap in wie Hij voortleeft, die zijn ene Lichaam is, waarvan Hij het ene Hoofd is. Het woordje zegt het al: heilige communie. Com is: samen. Unie is: eenheid. Heilige Communie: samen een eenheid, een levenseenheid vormen met Jezus Christus.

     

    Wordt vervolgd …


    28-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (5/9)

    Zo kwam na enkele eeuwen inderdaad die aangekondigde nakomeling van Abraham, die voor heel de mensheid een nieuwe dageraad zou doen aanbreken, Jezus Christus. In het Evangelie van vandaag zien we hoe Hij geflankeerd wordt door twee andere grote mannen uit die geschiedenis van Gods volk: Mozes en Elia. Mozes, die het volk voorging in de uittocht uit de slavernij en aan wie de tien geboden van Gods wet werden meegedeeld, als richtsnoer voor een gezegend leven, in verbondenheid met God en medemensen. En Elia, de profeet, die op vurige wijze dit verbond van God in herinnering riep, toen het vergeten en verwaarloosd dreigde te worden.

     

    Deze twee grote voorlopers, Mozes en Elia, zien nu op naar de beloofde Messias, Jezus, met wie de voltooiing van Gods belofte is gekomen. Met Hem zal het aanschijn van de aarde gaan veranderen, zal de mensheid een nieuwe gedaante mogen krijgen, vanuit Gods licht dat in Hem verschijnt. Op bijzonder intense wijze maken enkele leerlingen mee hoe Jezus, tijdens zijn gebed op de berg, opeens van binnenuit begint te stralen vanuit de heerlijkheid van het goddelijk licht dat in Hem aanwezig is. Hij verandert van gedaante en zijn gezicht en kleren worden verblindend wit. Het is de voorbode van zijn verrijzenis uit de dood, het is de voorbode ook van ònze gedaanteverandering. Want juist daartoe is Jezus gekomen, om onze menselijke gedaante aan te nemen en die van binnenuit te verlichten en te vernieuwen.

     

    Wordt vervolgd …


    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (4/9)

    PREEK

     

    Bij alle volken, van alle tijden, zie je dat mensen op zoek gaan naar méér. Naar méér dan het vluchtige en vergankelijke. Mensen zijn er zich telkens weer van bewust dat er méér is dan zijzelf. Waar komen wij vandaan? We hebben onszelf niet bedacht, niet gemaakt. We zijn niet onze eigen oorsprong. Die ligt ergens anders. Er is iets dat groter is dan onszelf.

     

    En zo gaan mensen telkens weer op zoek naar dat grotere, naar die heilige Oorsprong. Om daarin een houvast en een bestemming te vinden. Te midden van de onbestendigheid van onze aardse bestaan dat voorbijgaat, hebben we besef van iets dat daar boven uit moet stijgen. Het heilige, het eeuwige. En zo gaan mensen daarnaar op zoek, want zonder dat heilige en eeuwige dreigen wij, mensen, weg te zinken in de maalstroom van vergankelijkheid en dood en te worden meegezogen in de leegte van het niets.

     

    Eén van de pioniers in deze religieuze zoektocht van de mensheid is de persoon van Abraham, over wie we hoorden in de 1e lezing. Ook zijn sterfelijk bestaan leek uiteindelijk op niets uit te lopen. Hij was oud en vermoeid, leidde een wat zwervend bestaan en had geen nageslacht. In de eerste lezing hoorden we, hoe hij daardoor op een gegeven moment overvallen werd door gevoelens van teneergeslagenheid, duisternis en angst. Maar helemaal zonder hoop was hij niet. Want ondanks alles bleef Abraham een man van geloof. Hij had de stem van de Eeuwige in zijn binnenste gehoord. En deze Eeuwige had een toekomst en bestemming beloofd voor hem en zijn nageslacht, ja zelfs, via één van zijn nakomelingen, een gezegende toekomst en bestemming voor heel de mensheid. Want méér nog dan dat de mensen naar Hem op zoeken waren, was de eeuwige God naar hèn op zoek. Hij was de God van het verbond.

     

    Wordt vervolgd …


    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (3/9)

    Omdat dus de heiligheid van God en de heelheid van de mensen zo nauw met elkaar verbonden zijn, zouden beiden worden geschonden en beschadigd, wanneer deze eredienst zou worden verstoord. Omdat daarom absoluut moest worden vermeden dat de Eucharistie en de heilige Communie voorwerp en speelbal zouden worden van de protestacties en demonstraties die in zo’n brede kring zijn aangekondigd, hebben wij ons helaas genoodzaakt gezien om dit meest kostbare en heilige sacrament dat aan de Kerk is toevertrouwd vanmorgen niet uit te reiken. Juist omdat we begrip hebben voor de gevoelens van pijn en verdriet, verwarring en boosheid die bij velen van u de afgelopen dagen gerezen zijn, juist daarom vragen we u de helende werking van deze viering van het transcendente heilsmysterie van God niet te verstoren. Dan kan, ondanks de pijnlijke voorgeschiedenis, juist ook deze Eucharistieviering bijdragen aan het helen van wonden, aan meer onderling begrip en respect, aan wederzijdse verzoening en verbroedering, zodat wij allen na afloop, ondanks alles, kunnen zeggen, met de woorden van de apostel Petrus zo dadelijk in het Evangelie: “Meester, het was goed dat wij hier waren; het is goed dat wij hier zijn .”

    Keren we ons dan nu tot God, wiens liefde uitgaat naar ieder mensenkind. In zoverre wij tekort zijn geschoten in wat van ons als christenen mag worden verwacht, beginnen we met de schuldbelijdenis en keren we ons tot God om de heilige Eucharistie waardig en goed te kunnen vieren.

     

    Wordt vervolgd …


    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest in Sint Janskathedraal Den Bosch (2/9)

    VOORWOORD

     

    Broeders en zusters, van harte welkom in deze Eucharistieviering op de tweede zondag van de veertigdagentijd. Zoals Jezus en zijn leerlingen een berg beklommen, in het evangelieverhaal dat we gaan horen, om de drukte van de wereld achter zich te laten en zich te plaatsen in Gods aanwezigheid en vrede, zo zijn ook wij hier bijeen in deze gewijde ruimte, waar we biddend voor God treden, om vrede te mogen vinden, te midden van de beroering waarin we ons soms bevinden. In die aanwezigheid van de eeuwige God beseffen we onze kleinheid als vergankelijke, onvolkomen schepselen en laten we daarom de drukte van onze ego’s even achter bij de deur van deze kathedraal. In sommige godsdiensten drukt men dit uit door zijn schoenen uit te doen alvorens de heilige ruimte van gebed en aanbidding te betreden. Ook al doen we dat hier niet letterlijk, geestelijk wordt dit wel van ons verwacht. In een geest van nederigheid en aanbidding, vrede en verzoening treden wij hier voor God, in het besef uit onszelf onmachtig en onwaardig te zijn om met Hem in verbinding te treden. We hebben geen enkele claim op Hem. Het is veeleer onze Schèpper die recht heeft op ons, op onze dank en eer, op onze dienst en toewijding. Hij is het dan ook die ons als zijn volk hier bijeenbrengt, om in zijn heilige aanwezigheid vrede en eenheid te vinden, met Hem en met elkaar. In Gods transcendente grootheid kunnen onze particuliere conflicten en verdeeldheden, onze tekorten en onvolkomenheden worden geheeld en overstegen, door Jezus Christus onze Middelaar.

     

    Wordt vervolgd …




    Archief per maand
  • 01-2013
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009

    Mijn andere blogs
  • KathoLINK - Links naar Katholieke websites
  • Het liturgisch jaar
  • Geroepen - bezinningsactiviteiten
  • Geroepen - bezinningsactiviteiten voor scholen
  • Hoe Reinaert de vos een lesje leerde

  • Interessante links
  • De Rozenkrans
  • Radio Maria Nederland en Vlaanderen

  • Geroepen
  • Lezingen, bezinnings- en natuurwadelingen en bedevaarten in Banneux en omgeving
  • Bezinningen voor scholen

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs