Reisverslagen over Beloften en Elite z/c van Steeds Vooraan Kontich
23-08-2010
Etappe 2a + 2b: Vermoeiende dag met rit in lijn en tijdrit
Hallo,
vandaag stond misschien wel de zwaarste dag op het menu. Om 5u45 uit bed om tegen 6 uur aan tafel te zitten en tegen de zin wat eten naar binnen te stompen. Toch lukte het iedereen om voldoende calorieën naar binnen te werken zo vroeg op de ochtend.
We reden wederom naar het vertrek met de vaste trainingspartners van WV Schijndel en Jenatec Cycling. Na een chaotische toestand konden we eindelijke vertrekken. Onmiddellijk werd de controle gehouden door het Duitse Jenatec, die de gele trui in huis hadden.
Bij de tussensprints ging de snelheid telkens naar boven en daarna viel het wederom stil om een groepje te laten wegrijden en terug in te lopen voor de volgende tussensprint.
De ploeg deed voortreffelijk werk en we konden met een voltallig peloton de finale ingaan. Yannick offerde zich op en zette zich in de laatste 15km in het treintje op kop van het peloton. De snelheid ging niet meer onder de 50km/h en Nick en Valentijn zitten goed vooraan. Op anderhalve km van de meet demareert Frédérick Theobald en snelt nipt naar de zege.
Valentijn sprint zich naar een formidabele 5e plaats en Nick die van iets te ver moest terugkomen mooie 11e plaats. Bart, Ken en Yannick kwamen in het peloton aan. Sam liet het peloton gaan op 2km van de meet met krampen.
Gelukkig vandaag geen dopingcontrole voor onze jongens zodat ze zich volledig konden voorbereiden op de tijdrit. Hier had Jos weer veel werk met het monteren van de tt-sturen.
Sam, Nick, Yannick en Ken reden met een reserve de tijdrit en haalden toch nog degelijke gemiddeldes boven de 40km/h. Op 19,2km zaten zij tussen de 27 en 29 minuten.
Dan de twee "klassementsrijders" Bart en Valentijn, die er vol voor moesten gaan. Eerst Bart die het voortreffelijk deed en na een mooie indeling met 26min 20 seconden een 27e plaats bemachtigde, 6 plaatsen wint in de stand en zo opschuift naar plaats 23.
Valentijn vertrok als 5e-laatste en blijkbaar was de wind naar het einde toe iets meer komen opzetten. Hij reed een goede tijdrit en klokte af op 25min 48 seconden. Hiermee behoudt hij zijn 5e plaats in het klassement, maar beter nieuws is dat hij nu de roze trui van beste jongere om de schouders mag dragen.
Morgen zal de ploeg dus iets meer verantwoordelijkheid op de schouders nemen om de trui alle eer aan te doen.
Maandag vertrekken we ook ineens naar een ander hotel. We verlaten het mooie 3-sterren hotel Amazonia en verhuizen naar eentje in Sinnamary.
De eerste etappe zit erop en we mogen zeggen dat we succes hebben geboekt. Na 10km ontstaat er een koppeloton van 35 renners. Bart en Valentijn vertegenwoordigen onze ploeg. Verscheidene ploegen hebben 2 renners bij, 3 ploegen 3 renners zodat zij voorop staan in het ploegenklassement.
De voorsprong bedraagt al snel meer dan 5 minuten en de ploegmakkers in het peloton houden zichzelf kalm omdat nu krachten sparen de boodschap is. Spijtig genoeg is niet alles rozengeur en maneschijn, want door een ongelukkig manoeuvre van een Guyanees komt Yannick ten val. Hij houdt er een scheef stuur, kapotte schoenen en beperkte lichamelijke schade aan over.
In de kop van de koers gaat het in sneltempo richting finish. Valentijn rijdt nog achteraan lek en wordt door onze Nederlandse collega's van WV Schijndel gedepanneerd. Er ontstaat een kopgroep van een 10-tal renners. In eerste instantie niemand van Kontich, maar na hard labeur in de achtervolging kan Valentijn toch de aansluiting maken met 2 kompanen. Jenatec Cycling heeft 3 renners vooraan en wanneer 1 van hen in de aanval gaat, wordt alles door de andere 2 stilgelegd. Timo Scholz rijdt solo met een kleine bonus als eerste over de finish. In de sprint bergop komt Valentijn als 4 over de meet wat goed is voor een mooie 5e plaats in het algemeen en mist net de trui voor beste jongere.
Bart eindigt vooraan in zijn groepje rond plaats 25.
In het peloton konden alle SVK-ers standhouden en reden zonder te forceren binnen. Yannick reed dus ook de etappe uit ondanks de grote materiële schade. Momenteel (22h30) is onze mecanicien Jos bezig met het maken van de fiets.
Morgen wordt een heel zware dag. Ontbijt om 6uur 's morgens om tegen 8u15 aan het vertrek klaar te staan voor een rit van 120km. In de namiddag volgt nog een tijdrit van 19km.
Nu is zo snel mogelijk recupereren de boodschap!
Als ik meer nieuws heb over de exacte resultaten en tijden, dan deel ik het jullie mee.
vandaag wordt de eerste rit verreden. Alle Guyanezen lopen hier allemaal dolenthousiast rond al van 's morgens vroeg. Deze ochtend toen we wakker werden en de tv opzetten, was er al een ochtendprogramma over de ronde. De kranten en magazines staan vol met interviews van renners, ploegleiders, organisators en andere informatie.
Er is een website waarop je alle klassementen, videoverslagen, uitslagen, radio enzovoort kan bekijken.
Vandaag stond er voor de renners enkel een korte trainingsrit gepland. Ons plan was om uit te slapen en na een ontbijt de fietsen rijklaar te maken. Nagenoeg iedereen stond om 6u30 plaatselijke tijd al klaar wakker om als eerste het ontbijt aan te vatten. Een korte maar deugddoende nachtrust die gevolgd werd door een overdosis broodjes, koffiekoeken en allerlei plaatselijke lekkernijen.
Om 10 uur volgde de briefing voor de ploegleider, waar we ook onze Peugeot 206 + tankkaart ter beschikking gesteld kregen. De mecanicien kreeg al veel werk met het in elkaar steken van de fietsen en moest zelfs een versnellingskabel via interne kabelgeleiding in het frame vernieuwen. Geen gemakkelijke klus, neem dat van mij aan. Merci Jos!!
Na een lekker middagmaal konden we ons klaarmaken voor de eerste fietstocht op guyanese wegen. Om 14u15 spraken we af met onze Nederlandse collega's van WV Schijndel en we maakten er een leuke en snelle training van. Wederom werd onze mecanicien zijn vaardigheden getest door 2 lekke achterbanden die vervangen moesten worden.
Tijdens deze leuke rit kregen we enkele fikse regenbuien over ons heen. Als toetje reden we de muur van Cayenne naar boven. Best een stijl ding dat menig wielerliefhebber als serieuze kuitenbijter aanschouwen.
Voor het avondeten kregen we nog bezoek van de nationale radio die van 3 steeds-vooraaners een interview afnam.
Na het avondmaal volgde een interne briefing waarin de praktische zaken zoals bevoorrading, wedstrijdinfo, uurregeling, ed. allemaal besproken werden.
Morgen starten we aan de eerste rit van deze mooie Tour de Guyane. 139km in lijn met in de laatste 3 km nog twee lichte hellingen die voor de nodige animo moeten zorgen. Het wordt alvast afwachten hoe hoog het niveau hier ligt. We hebben ons werk goed gedaan en weten wie we zoal in het oog moeten houden.
Een interessant gegeven is dat de laatste 60km live te volgen zijn op televisie. De zender RFO zendt dus dagelijks een live-verslag en analyse in een avondprogramma uit. Wie het kan opnemen, mag ons altijd contacteren!
Nu, om 23u ligt iedereen op zijn bed en is klaar om het licht uit te doen.
deze morgen was iedereen vroeg opgestaan om tegen 8u30 in te checken in luchthaven Orly Ouest te Parijs.
Een zeer lange vlucht die geanimeerd werd door meerdere keuzes tussen film, muziek en spelletjes bracht ons om 14u45 lokale tijd in Cayenne, hoofdstad van Fr-Guyana. Na lang zoeken achter onze bagage, konden we met al ons hebben en houden de verplaatsing maken naar het hotel. Van buitenuit leek het niet al te best, maar binnen is alles proper en modern.
Na een duik in het frisse zwembad reden we zonder avondeten richting de ploegvoorstelling of beter show. Allerlei randactiviteiten en toespraken maakten deze voorstelling een (te) lange bedoening. Iedereen snakte naar eten en vooral drinken. Na lang geduld tonen werden we beloond in overdaad. Twee maaltijden na elkaar en alle soorten dranken van water tot wodka cola werden ons aangeboden.
Nu ligt iedereen uitgeteld op bed om morgen tegen 9uur onze voeten onder de ontbijttafel te schuiven.
eindelijk is het zover. Na lange voorbereidingen staan we eindelijk gepakt en gezakt klaar om te vertrekken in Parijs.
We zitten allemaal tegen de maximum-limiet van de bagage aan, dus dat wordt nog een zootje ongeregeld bij het inchecken. Om 10h45 zijn we de lucht in om na 9uur te vliegen om 14h45 aan te komen.
We zijn er alvast klaar voor en geven ginder het beste van onszelf!
Voor degene met digibox, we zullen eens naar jullie zwaaien op de ploegvoorstelling
Welgeteld 2 dagen scheiden ons tot we opstijgen in Parijs-Orly. De nacht voordien verblijven we in een hotel op 2km van de luchthaven.
Het selecte groepje dat meegaat bestaat uit 6 renners en 2 begeleiders.
De selectie bestaat uit eerstejaars beloften Nick De Landtsheer, Sam Van De Mieroop, Yannick Saritas, derdejaars belofte Valentijn Lauwers en elites Bart De Schutter en Ken Smets. De laatste neemt deze ronde als zijn ultieme voorbereiding op het aanstormende veldritseizoen.
De begeleiders zijn ploegleider Luc Crauwels en verzorger/mecanicien Jos Smets (vader van Ken)
De rittenwedstrijd bestaat uit 9 dagen met evenveel ritten in lijn en 2 tijdritten. Het uurschema hebben we nog niet gekregen, dus daar kunnen we u niet veel wijzer over maken.
De wedstrijd wordt gefilmd en de finale live uitgezonden op de nationale zender van Frans-Guyana. Alles is dus te volgen op RFO. Het zou te ontvangen zijn met een bepaald pakket van digitale televisie van telenet, TV Vlaanderen en kleine videoverslagen via hun internetpagina.
Van zodra ik internet heb in het hotel zet ik meer nieuws op de blog.
het eerste bericht op deze blog is bij deze een feit! De bedoeling van deze blog is om voor, tijdens en na de reis een beeld te geven wat de ervaringen zijn van het buitenlands avontuur.
Deze blog kan een startsein betekenen om het thuisfront op de hoogte te houden tijdens onze andere buitenlandse activiteiten zoals de MTB-stage in Hochsauerland (D) in november, de voorjaarsstage in Spanje of de Paasstage in Garda (It).
Elk jaar groeit de beloften -en elitecategorie van onze wielerploeg Steeds Vooraan Kontich. Aan de wedstrijden die we rijden hangt dikwijls een heel ander verhaal dan wat de resultaten laten uitschijnen. Beroepssporters worden op basis van resultaten beoordeeld. Voor ons is dit een hobby waarin de plezierbeleving op het hoogste schavotje staat. Achter een 56e plaats op 187 deelnemers zit niet enkel dat resultaat, maar ook een prachtige prestatie die gedurende heel die wedstrijd en al de voorbereidingen die eraan vooraf gaan veel emoties opwekken. Net dat wat nodig is om aan het voorgaande een vervolg te breiden en zich terug op te laden voor een volgend avontuur.
Daarom dat via deze weg al een sfeerbeeld kan gegeven worden van de prestaties van onze jongens tijdens wedstrijden, trainingen, of andere belevenissen.
Deze blog blijft zoals de naam het zegt begrensd tot de activiteiten in het buitenland. Al wie beeld -of tekstmateriaal heeft in de context van deze blog, mag altijd een mededeling sturen via de knop rechts-bovenaan van "E-mail mij".
Laat de reacties, waarderingen en andere opmerkingen niet uit en laat horen wat je ervan vindt.