Inhoud blog
  • Thema kabouters.
  • Thema: dieren in het bos
  • Verjaardag Kyano
  • Spinnen
  • Wij houden van dieren
    Zoeken in blog

    Welkom op de blog van de derde kleuterklas
    Welkom in de derde kleuterklas

    18-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugmoment met het eerste leerjaar
    Zoals jullie ondertussen al weten, zetten we de deur tussen de 3de kleuterklas en het eerste leerjaar elke maand even open....
    Dan doen we samen met alle kinderen uit beide klassen een activiteit.
    Deze maand oefenden we samen 2 kerstliedjes in.
    Heel sfeervol.....we werden er stilletjes van....

















    Op op bord konden we oefeningen maken : we luisterden naar de opdracht en drukten op het antwoord....
    Dan hoorden we of het juist was, of we probeerden opnieuw.













    Als laatste openden we een interactieve wenskaart. ( te vinden bij www.marijeandringa.yurls.net 
    thema Kerstmis.)

    " Vrolijk Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar!"

    18-12-2015 om 14:15 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis
    Wat was het superdruk in onze klas de laatste twee weken....
    We leerden onze nieuwjaarsbrief, of beter gezegd ' nieuwjaarslied!'




    Kobe konijn ging logeren bij Dieuwke en bracht spulletjes met de letter K van Kerstmis mee.

    Met schrijfdans leerden we een kerstboom tekenen en versieren.

    "Mooi hé!"



    Voor het maken van onze kerststal, pasten we de techniek van wasco en waterverf toe. 
    Zien jullie de sterretjes tevoorschijn komen in de blauwe lucht?

    Nadat alle stukken uitgeknipt waren en alles aan elkaar vastgekleefd was, schilderden we de weide groen, 
    de woestijn geel en de stal bruin.

    We puzzelen elke dag.

    Sommige kleuters nemen een groene ( gemakkelijke) puzzel, anderen een blauwe of een  rode ( moeilijke) 

    Wanneer de puzzel gemaakt is, plaatsen ze hun naam bij de juiste kleur op de puzzelrups.
    Alle puzzels hebben een kleurenlabel, zodat ze weten waar ze aan beginnen.
    Blokpuzzels zijn geel en grote grondpuzzels zijn oranje. 

    We maakten kerststerren met de K 'Nex.

    Met de kappla bouwden we een reuzegrote kerstboom. We versierden deze met glitterballetjes.

    En zoals altijd waren er spelletjes in het thema voorzien : op de computer of op een tablet.



    Deze kerststal werd zelf bedacht en gebouwd door Flora en Maxime....Zien jullie Maria en Jozef bij de kribbe staan.
    Knap hoor!

    Kobe ging ook bij Matiz logeren. Zij zochten woordjes met de letter N van Nieuwjaar.

    En ...we knutselden veel engeltjes voor de verkoop op de kerstmarkt.
    Leuke techniek....met fopsneeuw, die helemaal niet koud aanvoelt!


    18-12-2015 om 13:53 geschreven door derde kklas


    04-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint en Piet komen op bezoek in onze klas
    Kobe konijn ging logeren bij Maxime. 
    Ze zochten samen spulletjes die met de letter Z van zwarte Piet beginnen
    en legden alles in ons letterhuisje in de klas.


    Lobke was jarig....ze werd 6 jaar en dat vierden we!









    Elke dag prikten we een ballon stuk....
    Zo telden we af naar het bezoek van de Sint.

    In de bouwhoek bouwden we een kasteel. We volgden het plan.



    En in de plaats van ridders, mocht de Sint met de zwarte Pieten er in wonen.

    We speelden Sintenspelletjes op de tablet en op de computers.

    Hier schilderden we de schouw voor onze stoomboot.

    We stempelden met doosjes een schouw....en schilderden er Zwarte Piet in.

    We kleefden wimpels aan onze stoomboothoed.

    En....vrijdagochtend....kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet op bezoek in onze klas.

    Zwarte piet hielp Hannes de laatste ballon door te prikken.

    En dan konden de optredens beginnen. We zongen ons liedje en speelden ons versje...
    Maar dan...zorgde Lins nog voor een extra verrassing!
    Ze kende nog een leuk versje en mocht het voordragen.

    En zo gingen we blij naar huis!

    04-12-2015 om 16:57 geschreven door derde kklas


    27-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefs van de Sint
    Enkele sfeerbeelden van deze week : juf Jitske kwam stage doen in onze klas.




    Zie ginds komt de stoomboot!

    Een relaxatiespelletje.

    Schrijfdans met scheerschuim.



    Dit zijn de pony's van Joran. Er zijn ook 2 witte paarden.

    " Wolfje" is 3 jaar. We kunnen hem goed bekijken, aaien, borstelen, voederen....

    Hij is heel lief.

    " Moet hij ook zijn tanden poetsen?"







    Een ruiter draagt een tok.





    Als er geen teugels zijn, moet je de manen vasthouden. 

    We posten de tekeningen voor de Sint.
    Hier spelen we het verhaal : " kleine ezel en Sinterklaas."

    27-11-2015 om 16:34 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo was het vroeger....laatste foto's





    We spelen baby....en zitten in de kinderwagen. Onze mama's en papa's gaan op stap.







    De baby's vallen in slaap...



    Vroeger keken we naar zwart-wit films. De kleuters noemen het de ' grijze' films.

    Het is zo grappig!

    Spelen met de sjoelbak. Elke kleuter krijgt 11 blokjes.

    En dit zijn onze grootouders!






    27-11-2015 om 16:24 geschreven door derde kklas


    20-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo was het vroeger...



    Maxime stelt z'n familieboekje voor. Opa bouwde vroeger 
    een auto, samen met z'n vrienden. En ' bollen' was een heel leuk spel!
    En hij heeft samen met z'n mama de sproetjes van z'n opa gekregen.

    Onze opa's moesten naar het leger gaan.

    Xander lijkt op z'n opa! En de Sint kwam vroeger ook bij de brave kinderen.!



    Lotte bracht veel oude foto's mee. Dit is haar overgrootvader. Waarvoor dient het kettinkje aan z'n kostuum?
    De kleuters mochten raden : " om de broek vast te houden, of voor sleutels aan te hangen..."

    Maar...aan die ketting ging een zakhorloge.

    Aarica bracht een wandelstok mee : we keken daarna even naar een oude film : met Charlie Chaplin.

    Lobke bracht oude speelgoedpaardjes mee. De lei is van de juf. 
    Daar heeft zij nog op getekend toen ze in de 3de kleuterklas zat.

    De jongens maakten vroeger zelf een boog. En ze konden de pijlen heel ver wegschieten. Briek toont hoe het moet.

    Hij mag het buiten even proberen....oei...de pijl is al weg....
    Dat ging snel!

    Arwen vond een " nieuwe neus".

    Joran bracht een koffiemolen mee. We stopten er koffiebonen in en maalden ze fijn.
    Mmm...het ruikt naar koffie in onze klas.

    En ....even een pijpje roken????

    Dit zijn een oude en een nieuwe koekjestrommel. Waar zitten de koekjes ?

    Juf kan haar oude speelgoed nog enkel op de foto's zien. Alles is weg! Maar Lobke bracht 2 poppen mee.
    En juf had vroeger net dezelfde. De foto werd genomen door Vic.



    De Sint kwam vroeger ook op bezoek bij de papa van Hannes.
    Hé, wat lijkt Hannes goed op dat jongetje. 
    En Joran toont ons hoe we een telraam kunnen gebruiken.

    20-11-2015 om 17:16 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn stamboom 2













    Vic kreeg Kobe konijn mee en zocht dingen die beginnen met de letter G van grootouders.
    We kregen een nieuw contractwerkje met 3 moetjes en 3 magjes.

    We maken iemand uit onze stamboom.

    We boetseren grijze haren voor oma en opa.

    We knippen en kleven de kikkerfamilie van jong naar oud.

    We tekenen op een lei met een griffel.



    Juf vond nog oude puzzels van vroeger. 

    Dit zijn petten en een sjaal van heel lang geleden.

    We tekenen veel met krijt op de borden, we gebruikten deze week bijna geen papier!

    Dit zijn oude constructieblokken : de plannetjes ontbreken, maar wij bouwen zelf iets.

    Met deze wasspelden werd de was vroeger opgehangen !

    Daarna strijken we de zakdoeken met het oude kinderstrijkijzertje.
    En we speelden met de oude domino.

    20-11-2015 om 15:27 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit is mijn stamboom 1

    Vorige week kregen mijn kleuters een ‘ huiswerkje’ mee. Ze maakten samen met mama of papa ( ouders) hun stamboom. Zo werd het voor hen duidelijk dat hun mama en papa ook een mama en papa hebben : die noemen ze oma, opa, bompa,…Dat zijn de grootouders. Soms werd er een kruisje  bij de foto getekend : dit betekende dat die persoon al gestorven was. En op enkele stambomen stonden ook de overgrootouders! Iedereen mocht z’n stamboom voorstellen en daarna werd er een foto genomen voor op het blog.





































    Sommige kleuters hebben hun stamboom nog gekleurd in de klas.
    Daarna maakten we allemaal één van onze grootouders na.

    20-11-2015 om 15:13 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het rusthuis.
    Maandagnamiddag brachten we een bezoekje aan het rusthuis.
    Daar wonen oude mensen, die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
    Wij bezorgden hen een leuke namiddag : we dansten op bewegingsliedjes en...
    de bejaarden konden vanuit hun zetel of stoel met hun armen en benen meebewegen.
    Want....sporten is gezond!
    Daarna smulden we allemaal van de lekkere cake die de kok van het rusthuis net gebakken had.
    Mmmmm....




    Wij mogen even de lift gebruiken om naar de kelder te gaan.

    Daar bedenken de juffen enkele opwarmingsspelletjes.... Want de bejaarden worden ondertussen uit 
    hun kamer gehaald en naar de ontmoetingszaal gebracht.

    Wij zijn heel lenig : "1 voet en 1 hand op de grond!"

    "Handen en voeten los van de grond!"



















    We nemen afscheid van de mensen ...

    Even knuffelen...




    En een dikke kus....

    20-11-2015 om 14:21 geschreven door derde kklas


    13-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag kabouter Spillebeen !

    Kabouter Spillebeen is de oudste kabouter van het kabouterbos. Hij woont in een rode paddenstoel met witte stippen : een grote vliegenzwam. Soms reist hij naar mensenland op bezoek bij kleuters. Want die kleine mensjes zijn niet veel groter dan hij. Zo kwam hij deze week in onze klas terecht. Hij vertelde hoe het beroemde kabouterlied : “ op een grote paddenstoel”, uitgevonden werd. En hij leerde ons er nog een stukje bij.

    In onze schooltuin groeien ook paddenstoelen : kleine bruine, witte en één enkele inktzwam. Jammer….we vonden geen vliegenzwammen. In een “ versneld” filmpje op het bord konden we zien hoe champignons groeien. Aan de onderkant van de hoed van de paddenstoel zitten plaatjes. Daar zitten sporen in. En aan de steel zit een ring. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, andere giftig. Kabouter Spillebeen gaf ons de raad om nooit paddenstoelen te plukken. “ Laat ze staan, dan kan iedereen ervan genieten”, zie hij.

    We knutselden kabouter Langneus. We versierden hem met schrijfpatronen. En iedereen maakte minstens één kabouterpuzzel. We telden en vergeleken stippen op de hoed van paddenstoelen. ( begrippen meer, minder, evenveel, ééntje mee, ééntje minder, dubbel zoveel, de helft,…) We luisterden naar de spannende avonturen van Honkie en Ponkie. ( 2 kabouters uit het beukenbos) Ons poppenhuis werd een groot paddenstoelenhuis, en wie wou mocht deze week een kaboutermuts dragen.

     Onze week werd afgesloten met  de kabouterdans en de kabouterpolonaise. Plopperdeplopperdeplop!




    Kabouter Spillebeen is een marionet. ( dat is een pop aan touwtjes en hij kan bewegen...)

    We leren de raamfiguren met 5 punten al tekenen. Volgende week krijgen we oefenbordjes met 9 punten.

    We versieren onze kabouter met schrijfpatronen in verschillende kleuren. 

    We knippen en plakken vliegenzwammen. Wij weten hoe deze paddenstoel z'n naam gekregen heeft.
    Vraag het maar eens....

    We schilderen kabouter Spillebeen.

    "Mmm...onze kabouterkok maakt lekker eten klaar! En wij hebben honger!"

    Wij hebben vele kabouterpuzzels in de klas. Maar deze was de moeilijkste : 150 stukken. Bravo jongens!
    Iedereen kan nu puzzelen....Nogmaals bravo!

    " Och...hier groeien paddenstoelen, we kunnen ze bijna niet zien door al die bladeren!



    " Dit is een inktzwam, deze is de grootste."



    Kabouter Spillebeen kan geen vliegenzwammen vinden. Jammer....

    We zingen en spelen het beroemde kabouterlied : " op een grote paddenstoel!"



    Tellen maar....

    Op muziek van kabouter Plop, versieren we onze schrijfdanspaddenstoel.

    Dit is een grote vliegenzwam. Misschien komt hier wel een kaboutertje wonen.
    En we dansen voor ons paddenstoelenhuis.

    13-11-2015 om 13:47 geschreven door derde kklas


    30-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst
    Hier volgen nog enkele foto's van deze week....

    Prettige herfstvakantie!



    Kobe konijn ging logeren bij Flora. Ze brachten spulletjes met de letter H van herfst mee.

    Een diertje uit het bos boetseren was één van de keuzes uit het contractwerk van deze week. 
    We boetseerden haasjes, egeltjes en vooral veel slakken.

    Het aanbod van de houten plankjes en stammetjes vonden ze nog steeds heel leuk.
    Hier bouwden ze een dierenopvangcentrum : voor de zieke bosdieren.

    Wij kunnen rijmen!



    We kunnen kleine verschillen opmerken! 

    We knutselden een leuk uiltje : dit zal de voorpagina van ons werkjesboek worden.







    Kraakje pluimstaart was verdrietig. Iemand had haar eikeltjes gestolen!!!Gelukkig kwam alles weer goed.

    Er werd nog druk gebouwd met lego : we lezen een plan.

    Hier werden stevige bruggen gebouwd : de dieren moeten er kunnen overstappen.....( uit techniektorens)

    Samen een puzzel maken....

    Onze speelplaats ligt vol bladeren. Alle kleuters hadden het druk met opruimen!!!
    Maar....we moeten de harken wel op de goede manier gebruiken.
    Deze kleuters tonen hoe het moet.

    30-10-2015 om 14:05 geschreven door derde kklas


    23-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst
    We kregen deze week voor het eerst een contractwerk : met 3 magjes en 3 moetjes.
    Elke dag kiezen we één taak, we beslissen zelf wanneer we wat zullen doen. 
    Wanneer we klaar zijn, tekenen we er een lachend of een droevig mondje bij. 
    Dat wil zeggen : ik vond het een leuk werkje of ik deed dit niet zo graag.


    "Even goed nadenken : wat doe ik vandaag?"

    Bij het eerste "moetwerkje " omlijnen we onze arm en hand : dit wordt een herfstboom.

    Dit was een " magwerkje" : we kijken met het vergrootglas naar de jaarringen van de boom :  tellen ze
    en tekenen evenveel rondjes.

    We bouwden deze week veel met houten speelgoed.

    De bolster van de tamme kastanje is van binnen heel zacht, maar de buitenkant is net een egeltje.
    Hoe gaan we dit doorgeven....

    Dit is het begin van een groot bouwwerk : met allerlei geschaafde houten plankjes bouwen we een brug, of het hol van de beer!

    Wij maken de hoogste toren....

    Wat is er allemaal van hout gemaakt? 


    Schrijfdans : dieren in het krongelidongbos.









    We hebben ook bladeren afgedrukt.

    Deze bladen mogen helemaal vol gestempeld worden....volgende week gebruiken we dit in ons nieuw contractwerkje.


    23-10-2015 om 14:15 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bos in de herfst

    Ons natuurvriendje Gloob is terug van een verre reis.
    Hij was naar Ecuador geweest, bij z'n vriendje Javier, in het mangrovewoud.
    We luisterden naar z'n spannende verhaal over de houtdieven, die een boom omgezaagd hadden uit het reservaat.
    Dat is een plek waar de bomen beschermd worden...
    De kleuters vertelden hem dat wij hier ook bossen hebben. Dus trokken we op pad.
    Gloob toonde de kleuters zijn lievelingsboom in ons bos : een dikke boom waar wilde kastanjes aan groeien.
    We bekeken alle bomen heel grondig : dikke, dunne, kleine en grote ....met takken, een kruin, schors, knoppen, hars, wortels.
    En in sommige bomen was er een nestje gebouwd. Er is veel leven in en rond een boom.
    We konden ook goed zien dat de herfst begonnen is : de bladeren verkleuren en dwarrelen naar beneden en we verzamelden veel vruchten.
    We probeerden de jaarringen van een afgezaagde boom te tellen, maar het was heel moeilijk.
    Bomen groeien heel traag en ze kunnen heel oud worden.
    Dus : hout is heel kostbaar, en in de klas ontdekten we wat er allemaal met hout gemaakt kan worden.
    Gloob had van z'n vriendje Javier 2 soorten hout meegekregen : balsahout en een stukje heel hard tropisch hout. En dat moest Gloob aan zo veel mogelijk mensen tonen, zodat iedereen weet welke bijzondere houtsoorten er in dat land groeien.
    We keken naar een filmpje over hoe een boom tot planken kan gezaagd worden. En dat er voor elke afgezaagde boom een nieuwe moet geplant worden. Anders zouden de bossen helemaal verdwijnen.
    Nu is Gloob weer vertrokken. Hij heeft beloofd om een kaartje te sturen zodra hij op een nieuwe plek is aangekomen.



    Ianto vertelt welke spulletjes met de letter B van bos beginnen.

    Gloob toont ons de weg naar z'n lievelingsboom : een dikke kastanjeboom.

    Op z'n schors groeit klimop.

    Waar ligt Ecuador op onze wereldbol?

    Deze 2 plankjes zien er hetzelfde uit maar.....de ene weegt veel meer dan de andere.

    We zijn op stap naar het bos ( oude trambedding in Bergestraat)



    Ons handje kan rond de dunne stam.

    Mijn armen kunnen net rond de dikke stam : zo omhels je een boom.



    "Stop! trap niet op de paddenstoelen : deze groeien aan een afgezaagde boomstam."

    Deze boom heeft een ruwe schors.

    En deze boomstam heeft een gladde schors.

    De zon komt door de bladeren piepen. Er is ook veel struikgewas.

    We stoppen even aan de dikke wilg. 



    Felien past net in de holle boom.
    We sorteren onze herfstschatten in de verschillende bakken. 
    Kijk ook eens naar het blog van de andere kleuterklassen....misschien vinden jullie nog foto's van ons terug.

    23-10-2015 om 13:56 geschreven door derde kklas


    16-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het toverbos wonen de heksen...
    Deze week kregen we bezoek van 3 toverheksen....


    Joran zet de spulletjes die beginnen met de letter T van toveren in ons letterhoekje.

    De heksen hebben een eigen taal ....maar wij kennen de code...en zo maken we onze naam in heksentaal!

    In de poppenkast had de heks een kabouter betoverd met haar toverdrank : " Hatsjie!"
    Gelukkig vond de kabouterdokter het toverboek en kon hij samen met de kleuters de kabouter helpen.
    Daarna fopten ze de heks....Nu was het haar beurt om te niezen.

    Omdat de bezem van de heks gebroken was, deden haar voeten pijn...( van al dat stappen : vliegen is eenvoudiger!)
    En ze was ook de weg kwijt. Gelukkig kennen de kleuters de weg in het toverbos : ze kruipen door een mollengang onder de grond....



    Ze klauteren een berg op....ze moeten ook nog door spinnenwebben...en over een boomstam.
    Dan komen ze bij de kookpot!

    Mmmm...we gaan soep maken : alles in de pot en roeren maar! 
    "Euh....neen, zo werkt dat niet. Dat zal niet lekker zijn, we moeten alles in stukjes snijden, en dan koken."

    Onze ogen prikken als we de uien snijden.

    "Zullen we die soep wel eten? Ze is gemaakt door de heksen! Misschien is ze betoverd! Of giftig!"
    Maar nee, de soep smaakt gewoon lekker....maar er liggen wel veel haren in van de heks. 

    De pompoenpitten gaan we drogen en bewaren. In de lente stoppen we ze in de grond en 
    kweken we pompoenplanten.

    Op het liedje : " hier komt de heks..." kunnen we met schrijfdans een heks tekenen.

    We keken naar een aftellied op het bord. " 6 heksen bij elkaar....maken een heel vreemd soepje klaar..."
    "maar wat een pech...eentje neemt een hap, en dan is ze weg."

    Wat zit er in deze heksenketel? Emiel boetseert de ingrediënten.

    We spelen een memory : heksenketel. 

    Zoveel heksen in de klas....

    We gingen naar het theater in de Steenoven....dit is het decor....maar het is te donker voor de foto's.
    En Hans en Grietje slapen nog....
    Zie je het huisje van de heksen? En de oven....hij brandt nog niet!

    In de klas speelden we het sprookje nogmaals, maar met een mini-theater.
    En dit waren de heksen : heks Kattelene, heks Anouchka en heks Ingra!
    Gelukkig bleven ze niet de hele week....ze zijn nu weg. Alleen, wat gek...
    Onze juf heeft dezelfde laarzen aan als heks Kattelene!

    16-10-2015 om 14:08 geschreven door derde kklas


    09-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theater met Clown Koekie
    We keken naar een theatervoorstelling : Clown Koekie bracht ons de hele tijd aan het lachen...
    Zo'n gekke clown : maar hij kon heel goed goochelen.
    Aaron was even z'n assistent : kijk maar wat er gebeurde.






























    09-10-2015 om 14:51 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dierendag
    Naar aanleiding van Dierendag, besloot ik om deze week rond huisdieren en vooral " de hond" te werken.
    De kleuters brachten foto's van hun honden mee en ook hun knuffelhonden.( voor de hondenwinkel)
    Juf Anouk bracht haar 2 schattige honden mee, deze mochten een dagje naar school gaan! 
    Ze zijn heel  goed afgericht : ze luisteren naar hun baasje en doen alles wat zij zegt.
    Juf Anouk toonde ons hoe ze hen nieuwe dingen aanleert : en als beloning krijgen ze dan een hondensnoepje.






    Lobke kreeg Kobe konijn mee en vond veel spulletjes die beginnen met de letter D van dierendag.



    Onder de dekseltjes zitten snoepjes verborgen : de hond kan ze allemaal vinden.

    Even knuffelen....



    Kijk hoe goed ze luisteren naar hun baasje.



    We leerden met schrijfdans een hond te tekenen. ( muziek van Samson)

    In ons hondenkapsalon worden de honden mooi gekamd. Sommigen krijgen speldjes of een strikje in het haar.

    We oefenen ruimtelijke begrippen in met de huisdieren. Wie staat vooraan? Achteraan? In het midden....

    We rangschikken de honden van klein naar groot

    We schilderen een keukenrol : dit gaat een hond worden,...

    We bespreken hoe de hond er zal uitzien. Deze heeft een lang lijf en korte kop, zijn oren hangen naar beneden.
    Hij krijgt een lange, dunne, witte staart. Nog 4 poten knippen en de nagels er op tekenen. " Mag hij nog een balletje in z'n muil?"

    De mama van Emiel werkt in een hondenkapsalon. Ze wast de honden, droogt en knipt hun haren in model.

    Ze doet mee aan wedstrijden met de honden, en heeft al vele prijzen gewonnen. 

    Aaron bracht z'n schildpad mee. 

    Binnenkort begint ze aan haar winterslaap. 

    09-10-2015 om 14:43 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Later word ik dierenarts
    De mama van Briek is dierenarts. 
    Woensdagvoormiddag hield ze spreekuur in onze klas.
    Ze had een kleine patiënt mee : hondje Pinkie.
    Hij was niet ziek, maar...moest een inenting krijgen om niet ziek te worden.
    Eerst werd pinkie onderzocht, hij liet in z'n oren en z'n muiltje kijken. 
    Daarna werd z'n buikje en kopje nagekeken. Enkele kleuters mochten de assistent spelen.
    Briek mocht Pinkie vasthouden terwijl hij het spuitje kreeg. Wat een flinke hond, hij blafte of jankte niet eens. 

    Daarna vertelde de dierenarts over haar werk : wij hadden heel wat vragen te stellen....
    Met foto's op het bord toonde ze ons hoe ze de dieren verzorgt, opereert, ....
    Knuffel Samson voelde zich plots ook niet goed....
    De dierenarts plaatste dan een baxter, de naald ging in z'n poot, verbandje er rond...
    de kleuters herkenden dat...soms krijgen de mensen dat ook om te genezen.





    " Even aan z'n buikje voelen"

    " Laat je tandjes eens zien!"

    " Nu nog in de oren kijken..."

    " Even naar z'n hartslag luisteren."

    " Hé, ik hoor boem, boem, boem..."

    Nu het spuitje klaarmaken....

    En ...prik...in z'n nekje.

    Daarna wordt het boekje van de hond aangevuld. " hij heeft vandaag zijn inenting gekregen."

    Zo veel aandacht bij het kijken naar de voorbereiding van een operatie bij een hond!

    Welk dier wordt hier getoond? Soms zijn deze foto's nodig om te kijken wat er mis is...

    " Arme Samson, we gaan je weer beter maken hoor!"





    De assistenten maken zich klaar om de hond te helpen...

    Zo, met 3 spuiten zal Joop Microob wel verdwijnen.



    En wat een leuke spullen hebben we gekregen. 
    Nu krijgen al de mama's en papa's de vraag : 
    " wanneer krijg IK een HOND?"
    Want honden zijn de allerliefste huisdieren van de hele wereld!

    09-10-2015 om 14:28 geschreven door derde kklas


    01-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.met mijn handen kan ik....

    Handen, voeten, enkels, tenen, …knieën, ellebogen,( dat zijn gewrichten)....en nog veel meer.
    Wat is er veel te zien aan mijn lichaam. En wat kan ik er allemaal mee doen?
    Heeeeel veeeel!

    Maar….bij onze navel rezen er vragen!!!! Wat doen we daarmee? Dat gebruiken we niet! Juf toonde een speciale foto op het bord : een baby in mama’s buik! Een echo! Daarop zagen we waarvoor de navel gediend heeft.

    We keken naar portretten van hele beroemde kunstenaars. En daarna tekenden we ons eigen portret. Nu hebben we een portrettenboek in onze boekenhoek.

    Wij kregen allemaal een groeimeter in de klas. Zo kunnen we zien hoe groot we zijn.
    En over een paar maanden zal de juf ons terug meten. Dan zien we hoeveel we gegroeid zijn.

    In de zaal speelden we pingpong! Maar….zonder balletje : met bewegingen.  En de meisjes toonden hoe ze 's morgens opstaan en zich klaarmaakten om naar school te gaan : en wat stonden ze lang voor hun spiegel ( ….speelden de jongens) Heel leuk!

    En wisten jullie dat we niet alleen met onze handen kunnen voelen??? Maar ook met onze wangen, onze buik en onze voeten! Dus deden we een blote voetenpad.

    We versierden onze werkjeszak : “ kijk maar eens goed mama en papa, want het kindje op de zak dat ben ik!” We werkten met textielverf en textielstiften. Juf heeft alle zakken gestreken zodat de verf nu gefixeerd is. Maandag brengen we de zak terug mee naar school! ( niet vergeten hé!)




    Elise bracht spulletjes met de letter L mee voor het letterhuisje.



    We proberen ons evenwicht te houden! Moeilijk hoor!



    Doorschuiven maar....er komt telkens eentje bij!





    Op handen én voeten is nog veel leuker!

    En koprollen maken....het is bergaf.
    We kunnen ons lichaam ook laten rollen : " pas op voor de paal!"

    Wie heeft de langste tong?

    Zoveel tanden op een rij. En nog geen losse erbij? We zitten in de 3de kleuterklas....en worden bijna 6....
    Dan gaat er iets gebeuren met deze mooie melktandjes!

    Even onze navel bekijken, we hebben dat allemaal.


    "Van links naar rechts."( dansje)

    We spelen pingpong.

    We groeten elkaar, geven de hand en wensen onze tegenstander veel succes!
    Onze werkjeszakken worden zo mooi!

    01-10-2015 om 17:11 geschreven door derde kklas


    06-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met de tablet!
    In het kiesuurtje kunnen we vanaf nu ook spelletjes spelen op de tablet. 
    Juf voorziet er momenteel 2 voor onze klas.
    Sommige kleuters zijn hier al heel handig mee, en tonen en helpen de anderen.
    We leren zo heel wat van elkaar...elk om beurt.....
    Reu - ze - leuk!!!!
















    06-03-2015 om 14:12 geschreven door derde kklas




    Archief per week
  • 05/11-11/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 02/03-08/03 2015

    Blog als favoriet !

    Maandag is fruitdag!
    Mmm....lekker en gezond!


    Elke maandag en woensdag gaan we turnen bij juf Hilde.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!