De postbode heeft het de laatste dagen heel erg druk. Er zijn veel
kaartjes te bezorgen.
En dan zitten er ook nog kranten, tijdschriften, geboortekaartjes en soms
postpakken in z'n brieventas.
Heel wat kleuters willen als ze later groot zijn een postbode worden. Dus
besloten we om al wat te oefenen.
+ Onze winkel werd het postkantoor. je kon er allerlei soorten brieven,
kaartjes, postpakken en postzegels kopen.
+ We trokken postkledij aan in de
verkleedhoek. Daar stonden ook 2 zware posttassen.
+ In de tekenhoek werden mooie tekeningen en kaartjes gemaakt. Die werden dan
gepost in de rode postbus in de klas. Nadat ze afgestempeld waren, mocht een
kleuterpostbode ze bezorgen.
Maar we besloten om ook een echte brief te versturen, naar ons thuisadres. Dus bracht iedereen een envelop met z'n naam
en adres mee. De postzegel kleefden we in de hoek rechts bovenaan. ( ruimtelijke begrippen) We
brachten onze brief naar de echte postbus op de kloosterberg....en na 1 dag
waren de meeste brieven al thuis
bezorgd. Waw! De post werkt snel... Op de postzegel staat nu een stempel.
+ Aan de hand van een filmpje en foto's leerden we over het postkantoor en het
werk van de postbode.
+ We zochten de letters van onze naam in oude kranten ...
+ In de postzegelfabriek kleurden we zelf postzegels, met de
kartelschaar knipten we er een randje aan.
+ We maakten rijmoefeningen ( welk van de 4 woorden rijmt niet?),
raamfiguren, schrijfpatronen, auditieve synthese : vb. K A T , visuele analyse
: vb. zoek dezelfde lettersÂ….Bijna iedereen is klaar met de eerste reeks
pico-picolo. Volgende week krijgen we nieuwe opdrachten.
+ Flip, onze klaspop, schreef kaartjes voor al z'n vrienden. Maar...of die zullen
bezorgd worden is niet zeker. Hij kleefde de postzegels op de verkeerde plaats,
hij vergat soms het adres of de naam. Oei, kaartjes schrijven vond hij moeilijker
dan hij dacht. Gelukkig waren de kleuters er om hem te helpen.














13-01-2017 om 16:09
geschreven door derde kklas
|